Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שני ה-08 ביולי 2019

כותרות המהדורה     תחקיר הפעולה החשאית בעזה שנכשלה חושף: הקצין נהרג מירי ישראלי; חמאס לא השיב בירי (בטחוני)     פרשת הצוללת הרוסית | עדי ראייה: "אנשים נראו מתרוצצים על הסיפון עד להגעתה של ספינת קרב ושתי סירות גרר"; "מבצע החילוץ נמשך כשעה וחצי" (חוץ)     אלפים הפגינו נגד הזנחת הרשויות כלפי פעוטות; פרסום ראשון: במח"ש […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    תחקיר הפעולה החשאית בעזה שנכשלה חושף: הקצין נהרג מירי ישראלי; חמאס לא השיב בירי (בטחוני)

    פרשת הצוללת הרוסית | עדי ראייה: "אנשים נראו מתרוצצים על הסיפון עד להגעתה של ספינת קרב ושתי סירות גרר"; "מבצע החילוץ נמשך כשעה וחצי" (חוץ)

    אלפים הפגינו נגד הזנחת הרשויות כלפי פעוטות; פרסום ראשון: במח"ש החליטו לגנוז תלונה נגד קצין משטרה שחטף פעוט בן שנתיים והשאירו לבדו באישון ליל באמצע הרחוב (חדשות)

    מבקר המדינה הפורש: "נתניהו התקשר אלי הביתה במהלך הכנת דוח המעונות ושאג מכעס" (פוליטי)

    שמחה בפלג הירושלמי החרדי קיצוני: סרבן גיוס שוחרר במפתיע מהכלא הצבאי (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד בהיר. תחול ירידה קלה בטמפרטורות בעיקר בהרים. הלילה: מעונן חלקית.

    שלישי: מעונן חלקית עד בהיר. תחול עליה קלה בטמפרטורות בעיקר בהרים.

    רביעי: מעונן חלקית עד בהיר. תחול עליה בטמפרטורות ויעשה חם מהרגיל בעונה.

    חמישי: תחול עליה נוספת בטמפרטורות. יעשה חם ויבש בהרים ובפנים הארץ והביל במישור החוף. תורגש הכבדה בעומס החום.

חדשות

חולון: 42 רכבי הסעות ילדים נבדקו: בלמעלה מ-30 אותרו ליקויים

משטרת ישראל ומשרד התחבורה במבצע לבדיקת תקינות אוטובוסים להסעות ילדים

אתמול (א'), בוצעה פעילות יזומה וממוקדת של משטרת ישראל ומשרד התחבורה לבדיקת תקינותם ובטיחותם של אוטובוסים המשמשים להסעות ילדים לקייטנות בחולון.

בתוך כך, משעות הבוקר בוחני רכב של משטרת ישראל ומשרד התחבורה , המתינו בחניון ברחוב מפרץ שלמה בחולון, אליו מגיעים רכבי ההסעות; ובדקו את תקינותם ובטיחותם של האוטובוסים / רכבים אשר הסיעו ילדים לחניון וזאת במטרה לאתר ליקויים, המסכנים את חיי אדם. בין היתר, בלמים לקויים, צמיגים בלויים ועוד.

אלפים הפגינו אמש נגד הזנחת הרשויות כלפי פעוטות; פרסום ראשון: במח"ש החליטו לגנוז תלונה נגד קצין משטרה שחטף פעוט בן שנתיים והשאירו לבדו באישון ליל באמצע הרחוב

אלפי הורים השתתפו ב-25 מוקדי מחאות ברחבי הארץ, נגד מקרי התעללויות בפעוטות. ההורים נשאו שלטים וקראו קריאות כגון "מי שרע לו ורותח שיזעק", "ילדינו אינם הפקר" ו-"מכות ואיומים זה לא משחק ילדים", כמסר המרכזי של ההפגנה. * לטענת המארגנים, למעלה מ-60 אלף איש השתתפו בהפגנות ברחבי הארץ, מתוכם כ-10,000 מחו רק בתל אביב. בעקבות המחאה בתל אביב נחסם לתנועה צומת עזריאלי וכעבור כשעה וחצי הדרכים נפתחו מחדש. * ההורים דורשים, בין השאר, פיקוח מלא על כל גני הילדים מגילי 3-0 והצבת מצלמות במעגל סגור; החמרת הענישה, כולל מאסרים ממושכים למי שהורשע בהתעללות בפעוטות; תיקון של חוק האזנות הסתר, כך שיוכלו להפעיל מכשירי הקלטה בגן או במעון בלי להיות חשופים לתביעות ועוד

– המפגינים חסמו את צומת עזריאלי בתל אביב. בנוסף נרשמו חסימות כבישים מול בית ראש הממשלה בירושלים ובהפגנה בבאר שבע. * בשלב מסוים בסמוך למקום בו התקיימה המחאה בתל אביב, פרצה דלקה בבניין נטוש בן 12 קומות ליד מגדלי עזריאלי ברחוב נח מוזס. הסיבה לשרפה עדיין לא ידועה.

שמחה בעולם החרדי קיצוני: סרבן גיוס  שוחרר מהכלא הצבאי לאחר שהפרקליטות הסכימה להפחית חלק מסעיפי האישום נגדו.  והמחאה ההמונית שהייתה אמורה להתקיים היום (בבני ברק בוטלה

שיטת הקרוסלה ומסלולי ההברחה: אישום ראשון בפרשת המסתננים בנתב"ג

חוקרי המשטרה פענחו ארבע שיטות מתוחכמות שאפשרו לחברי הרשת הברחת אזרחים גאורגים. בין היתר, השתמשו חברי הכנופיה בסרטון הדרכה שמסביר כיצד לעקוף את סידורי האבטחה במקום. כתב אישום יוגש היום נגד ראש הרשת, דודי כהן. "השער הראשי של ישראל היה נתון בידי עבריין".

פוליטי

מבקר המדינה הפורש: "נתניהו התקשר אלי הביתה במהלך הכנת דוח המעונות ושאג מכעס"

על רקע החלפת המשמרות בתפקיד המדינה, התראיין מבקר המדינה לעיתון 'מעריב' והתייחס בין היתר לדוחות הביקורת שלו כלפי ראש הממשלה נתניהו. על השאלה האם היו דוחות ביקורת שלא פורסמו בגלל לחצים שהופעלו עליו מכיוון משרד ראש הממשלה או המערכת הפוליטית השיב המבקר "יום אחד, במהלך הכנת דוח המעונות, הוא התקשר אלי הביתה ושאג מכעס. שמתי את השיחה על רמקול, ואלי (מרזל, מנכ"ל משרד המבקר) שמע את הצעקות ופנה לנתניהו: 'אדוני ראש הממשלה, אתה לא יכול לצעוק כך על המבקר'. מאז הוא התעלם ממני, והדיונים בהמשך הדרך התנהלו לגופו של עניין". לדבריו, "מאז פרסום דוח מעונות ראש הממשלה, שהיה בתחילת דרכי במשרד, נתניהו הפסיק להגיד לי אפילו 'שלום'. באירועים שהשתתפנו בהם הוא התעלם ממני ואפילו לא החלפנו מבט"

דיווח: חברי כנסת מהעבודה מקדמים יוזמה להקמה מחדש של המחנה הציוני

על רקע הקמתה של מפלגת ישראל דמוקרטית: חברי כנסת בהווה ובעבר ממפלגת העבודה מקדמים יוזמה להקים מחדש את המחנה הציוני עם התנועה של ציפי לבני. חברי הכנסת מפעילים לחץ בתוך המפלגה, וגם מול היושב ראש הנבחר עמיר פרץ. מטרתם של אותם חברי כנסת היא להחזיר את לבני למפלגה, מתוך הבנה כי היא לא תהיה מוכנה לשוב לבד – אלא רק במסגרת חבירה של אנשים נוספים מהתנועה. * במקביל גם יו"ר ישראל דמוקרטית אהוד ברק, אמר כי מפלגתו בודקת חיבור עם לבני. "אנחנו בודקים את האפשרויות – מה קורה עם ציפי לבני, מה קורה עם מרצ, העבודה וגופים אחרים. מה שהיה חסר בפעם הקודמת זה גוש גדול שיתחיל יותר שמאלה ויקיף כמה שיותר" (כאן)

בסיום בדיקה מקיפה: מספר 36 בליכוד טוען כי למפלגה מגיע מנדט נוסף

עמית הלוי, מקום 36 ברשימת הליכוד, המנהל מאז פרסום תוצאות האמת של בחירות 2019 מאבק להוספת מנדט נוסף למפלגה על חשבון יהדוה"ת, טען אתמול (ראשון) כי בדיקתו העלתה ממצאים חד משמעיים לפיהם אכן היה הליכוד אמור לזכות במנדט נוסף בבחירות. * על פי הלוי, בדיקת 81 הקלפיות מצאה כי הליכוד זכאי למנדט נוסף על חשבון המנדט השמיני של יהדות התורה. הלוי הגיש מסמך המציג את תוצאות הבדיקה לבית המשפט המחוזי בירושלים, ואם נשיא בית המשפט יאמץ את תוצאות הבדיקה, הלוי ייכנס לכנסת על חשבון ח"כ פינדרוס. מלבד זאת, יש למנדט הנוסף משמעות כלכלית חשובה בדמות תוספת של כמיליון וחצי שקלים לתקציב הבחירות המפלגתי. (מעריב)

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש 25 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט.

תחקיר הפעולה החשאית בעזה שנכשלה חושף: הקצין נהרג מירי ישראלי; חמאס לא השיב בירי

שמונה חודשים לאחר ההיתקלות וחשיפת הכח המיוחד בחאן יונס, באירוע שבו נהרג קצין אחד וקצין נוסף נפצע, פורסם אמש (ראשון) תחקיר התקרית, וממנו עולה אנשי חמאס לא הספיקו לפתוח באש, וכי הפצועים וההרוג באירוע נפגעו מאש ישראלי, עת שאחד מחברי הכוח פתח באש וחיסל מספר אנשי חמאס. * בתקרית כזכור, חוסלו בסך הכל שבעה אנשי חמאס בהם מפקד בכיר בגדודי עז-א-דין אל קאסם, נור אל-בראכה. קצין ישראלי אחד נהרג וקצין נוסף נפצע * התחקיר מגלה גם כשלים בפעולת הכוח הישראלי, אך רובן אסורות לפרסום.

– מהתחקירים עולה כי הכוח שנחשף בחאן יונס ולקח חלק במשימה שהייתה בעלת חשיבות מבצעית ומודיעינית גבוהה, כלל שני כלי רכב. בשלב מסוים, רכב הטרנזיט ובו הכוח המיוחד נעצר על ידי חמושים של החמאס באקראיות בלב העיר חאן יונס שבדרום הרצועה. שלושה פעילי חמאס תחקרו את הכוח שעשה כל מאמץ לשמור על סיפור הכיסוי. מי שניהל את עיקר השיח היה הקצין שמת באירוע שעמד מחוץ לרכב, אולם בשלב מסויים מחבלים נוספים מגיעים למקום והחקירה הופכת לאגרסיבית יותר, מה שהבהיר לאנשי הכח כי עליהם לפעול. הקצין ששוחח עם אנשי החמאס עשה רעש שנועד להסיח את דעתם. אז, החליט קצין נוסף ששה בתוך הרכב לפתוח באש באקדחו עם משתיק הקול לעבר פעילי חמאס. והוא הצליח לירות בשלושת אנשי חמאס, אך לרוע המזל פגע גם בקצין הישראלי שעמד מאחורי השלושה. במקביל, הסתער הקצין על שני אנשי חמאס נוספים, שהחזיקו למעשה בלוחם אחר בצוות, והצליח לחלץ אותו, אך קצין נוסף בכוח נפגע מאש הלוחם.

– לאחר ההיתקלות הבינו לוחמי הכוח המיוחד שהמשימה כשלה והחלו להעמיס את הנפגעים לטרנזיט ויצאו מהמקום בנסיעה מהירה. הכוח פתח בנסיעה לנקודת החילוץ המוסכמת, שם המתין מסוק היסעור שהוזנק ונחת בשטח על מנת לחלץ את הלוחמים. בהמשך, בוצע פינוי משטח אורבני, כשמסוק מסוג יסעור מחלץ את הפצועים ונוחת בשטח. בישראל היה קיים חשש כבד באותו הזמן מירי טיל נגד מטוסים לעבר היסעור, אולם כלי הטיס הגיע בסופו של דבר לישראל מבלי להיפגע. על פי התחקיר, השלב מתחילת ההיתקלות והיציאה של הכוח מהרצועה ארך כ-20 דקות בלבד. המסוק נחת בשעה 03:25 לפנות בוקר בישראל.

– בכל זמן החילוץ, מסוקים ומטוסי קרב תקפו יותר מ-70 מטרות. כשבין היתר השמיד מהאוויר את כלי הרכב של הכוח כדי שלא ייפלו בידי חמאס. הארגון העזתי הצליח בכל זאת להוציא מכלי הרכב השרופים שאריות ציוד, אך התחקיר קובע כי הציוד המודיעיני המיוחד של לוחמי הכוח שעמו נכנסו לעזה נשאר בידי הלוחמים.

– בעבר מסר בכיר ביטחוני בחמאס לעיתון אל-אחבאר הלבנוני, כי הכוח הישראלי שפעל בחאן יונס נכנס דרך מעבר ארז, תוך שימוש בתעודות זהות מזויפות, הנושאות שמות של אזרחים מרצועת עזה. הכוחות חדרו לרצועה בזמנים שונים כדי לא לעורר חשד כשציוד היחידה הוברח דרך מעבר כרם שלום, והועבר לסייען שהכין עבורם שני כלי רכב. * לפי הדיווחים הפלסטיניים שפורסמו בעבר, פעילות הכוח המיוחד לא הייתה נקודתית, אלא חולייה ברצף של פעילות מתמשכת ורחבה. הכוח המיוחד שכר לצורך הפעילות מבנה וחצר ברצועת עזה מקצין משטרה פלסטיני שלא ידע באמת עם מי הוא משתף פעולה. הכוח המיוחד טען בפני הקצין שהוא מנהל ארגון לסיוע הומניטרי שמתמחה בחלוקת מזון לציבור נזקקים ברצועת עזה. לשם כך נע הכוח המיוחד במסווה של פלסטינים מרצועת עזה כדי לחלק את הסיוע, והצליח לחדור לבתי פעילי חמאס. עוד על פי הפרסומים, הכוח המיוחד הצליח במהלך הפעילות לשתול אמצעים מתקדמים לאיסוף מודיעין אותות במקומות רגישים כמו פתחי מנהרות, מוקדי שיגורי רקטות ובתי פעילים בכירים. דיווחים פלסטינים נוספים טענו כי היעד של הכוח הישראלי המיוחד היה לחטוף את האחראי על רשת המנהרות במזרח ח'אן יונס בדרום הרצועה, אך הפעולה לא הצליחה להביא ללכידתו או לחיסולו.

הדריסה במחסום חיזמא – פיגוע; המחבל נעצר

בצבא הודיעו אתמול (ראשון) בבוקר כי אירוע הדריסה שהתרחש במוצאי שבת סמוך למחסום חיזמה, מצפון לירושלים בו נפצעו חמשה חיילים, היה פיגוע, וכי המחבל נעצר. המחבל החשוד בדריסה נתפס יחד עם אביו בבידוק במחסום, והודה בחקירתו כי פעל ממניע לאומני, מה שאישש את החשדות שלפיהם מדובר היה בפיגוע. מתחקור ראשוני של האירוע עולה כי המחבל זיהה את הלוחמים שנפצעו בפיגוע, כשהם שוהים בנקודה לצד הדרך במהלך משימה מבצעית, ודרס אותם. מחקירת האירוע עולה עודכי חמשת החיילים שהיו במהלך סיור מבצעי סמוך למעבר חיזמא, נפצעו כולם יחד, לאחר שצעדו בקבוצה אחת. זאת למרות שבלקחים מפיגועים קודמים נקבע כי החיילים אמורים להיות מתודרכים ומתורגלים שלא לנוע בקבוצה אחת, אלא לפצל את הכוח כך שלפחות לחלק מהם תהיה אפשרות להגיב, לנטרל את המחבל ולמנוע מהאירוע להתגלגל. * בתוך כך, דובר חמאס חאזם קאסם הביע תמיכה בפיגוע וכתב כי זו "התגובה החזקה והברורה ביותר לכל הניסיונות לחיסול הסוגיה הפלסטינית".

חודשיים אחרי סבב ההסלמה: נפטרה בת 90 שנחבלה בעת שנסה למקלט בעקבות ירי הרקטות

בת 89 מאשקלון שנפצעה קשה בסבב ההסלמה לפני חודשיים, הלכה לעולמה בבית החולים ברזילי. לאחר שבמהלך מתקפת רקטות נפלה בעת מנוסה ונחבלה בגבה. * כזכור, לפני חודשיים החלה ההסלמה בדרום שכונתה "גן סגור", במהלכה שיגרו ארגוני הטרור בעזה כ-700 רקטות, טילי נ"ט ופצצות מרגמה אל ישראל. סבב הלחימה נמשך כיומיים בסך הכול כשלאחר מכן הוכרז על הפסקת אש שכלל הקלות על המצור על רצועת עזה, הגדלת שטחי הדיג, הכנסת כספים מקטאר וסולר, ואף השבת ספינות דיג שהוחרמו. * אמנם בחסדי שמים רוב הרקטות ששוגרו לישראל ייורטו, אך מספר רקטות חדרו את ההגנה הישראלית ופגעו בבתים בישראל וגרמו למספר פגיעות בנפש ולמאות פצועים ברמות פגיעה שונות. * בהסלמה נהרגו ארבעה אזרחים ישראלים ו-25 פלסטינים, מתוכם לפחות 19 מחבלים

מדיני

"מדינת טרור מעבר לפינה" | דגלי פלסטין נתלו לאורך כביש 5

הנהגים שנסעו אתמול (ראשון) בבוקר במספר צירים מרכזיים ביהודה ושומרון, וביניהם בכביש 5 שבמרכז הארץ, הופתעו כשהבחינו במספר עמודי תאורה לאורך הכביש עם דגלי פלסטין מתנוססים עליהם. אלא שמתברר שמי שעומד מאחורי המהלך היא לא אחרת מעמותת הימין "רגבים" באמצעות צוות מיוחד ומשאית מיוחדת שאיפשרה לצוות לתלות במהירות את הדגלים. * בהודעה של התנועה הסבירו כי המהלך נולד במטרה "להעיר את השטח – על מנת לזעזע ולהמחיש את העתיד להתרחש אם הבנייה הפלסטינית הבלתי חוקית (לדעת המתנחלים)  בשטחי C תמשיך ללא הפרעה ותאפשר הקמת מדינה פלסטינית".

– באופן אבסורדי, שר התחבורה סמוטריץ', שנחשב ממייסדי תנועת רגבים, גינה את תליית הדגלים: "מי שמאפשר לערבים ביהודה ושומרון כבר עשר שנים להשתולל ולהשתלט על שטחי סי בבניה ובפיתוח בלתי חוקיים בהיקפים מפחידים שלא יתפלא כשהתעוזה שלהם מרקיעה שחקים והם מרגישים שגם הכבישים כבר שלהם".

חוץ

פרשת הצוללת הרוסית | עדי ראייה: "אנשים נראו מתרוצצים על הסיפון עד להגעתה של ספינת קרב ושתי סירות גרר"; "מבצע החילוץ נמשך כשעה וחצי"

עדות ראשונה לאסון השריפה בצוללת ברוסיה: צוות של ספינת דיג ששטו ביום שני שעבר ב-21:30, לכיוון האי קילדין בים ברנץ, אמרו שהם ראו את הצוללת הפגועה "לושאריק" עושה עליית חירום מעל פני הים ממש לפניהם, בזמן שהתרחשה בה השריפה. אחד מחברי צוות ספינת הדיג, שדיבר בעילום שם, תיאר את הרגעים לסוכנות הידיעות הרוסית SeverPost: "הצוללת עלתה אל פני הים בשלמותה. לאחר מכן אנשים התרוצצו על הסיפון שלה ואז הגיעו אליה ספינת קרב ושתי סירות גרר. לא ראיתי אף פעם דבר כזה (הכוונה לצוללת)". הדייג הוסיף כי "מבצע החילוץ נמשך כשעה וחצי, אז גררו את הצוללת למפרץ מבודד". הדייגים אמרו כי הצוללת התרחקה במהירות, ככל הנראה בכוחות עצמה והם לא ראו עשן יוצא ממנה. הצוללות והליווי שלה המשיכו למפרץ קולה, שנמצא לא רחוק מזירת האירוע, לבסיס הצי בסברומורסק, שם היא כרגע עוגנת. רק לאחר מכן נודע לדייגים כי גופות אנשי צוות הצוללת הורדו ברציפי הנמל.

– בתוך כך, קולונל בדימוס ויקטור ברנטס, פרשן צבאי במוסקבה, חשף בעיתון "קומסומולסקיה פרבדה" כי השריפה פרצה אחרי סוג של "פיצוץ" שאירע בזמן שהצוללת הייתה בעומק של כ-1,000 רגל (כ-300 מטרים). הוא כתב כי אנשי הצוות נאבקו באש במשך שעה וחצי עד שהשתלטו עליה. – "הלהבות היו כה חמות, עד שלחברי הצוות לא היה זמן לחבוש מסכות נשימה, שהיו נמסות ככל הנראה". בעיתון דווח כי יחידת הכוח הגרעיני לא נפגעה במהלך הדליקה ולא התרחשה דליפה ממנה. (ישראל היום)

איראן החלה להעשיר אורניום מעבר לרף שהוסכם בהסכם הגרעין

איראן הודיעה אתמול (ראשון) כי תתחיל בתוך שעות ספורות בהעשרת אורניום לרמה הנדרשת עבור תחנת הכוח הגרעינית בבושהר. על פי גורמים באיראן מדובר על רמה של 5% – החורגת מהמגבלה של 3.67%, עליה הוסכם בהסכם הגרעין עם המעצמות. לפי האיראנים, בשלב זה לטהרן אין צורך בהגדלת מספר הצנטריפוגות, אך ייתכן שזה יהיה השלב הבא במסגרת הנסיגה מההסכם. * דובר ממשלת איראן הוסיף כי הצעד נובע מכך שהאירופים לא מילאו את דרישות טהראן. כשלדבריו, טהרן תודיע על נסיגה מסעיפים נוספים בהסכם בכל 60 יום. * לפי פרשנים לענייני איראן וגרעין, למרות שמדובר בהפרה שנייה וחמורה יותר מקודמתה, עדיין מדובר בצעד שנחשב מינורי יחסית, בשל אחוז ההעשרה הנמוך שאינו מייצר ייצור פצצה. ההצהרות האיראנית עדיין, לדבריהם, מבליטות את הרצון לדיפלומטיה על פני מירוץ חימוש וסנקציות.

– גרמניה, בריטניה והאיחוד האירופי הגיבו להפרות הסכם הגרעין וחידוש ייצור האורניום המועשר וקראו לה לעצור ולבטל את הצעדים שחותרים תחת ההתחייבויות הבינ"ל. בנוסף הם מסרו כי הם שוקלים את צעדיהם להמשך עם שאר השותפות להסכם. * גורם בארמון האליזה ציין כי צרפת לא תפעיל את מנגנון הסנקציות נגד איראן שמעוגן בהסכם הגרעין. זאת, למרות הודעת טהרן על הגברת העשרת האורניום מעבר לרמה המוגדרת בהסכם הגרעין. הגורם ציין כי "זו לא אפשרות ברגע זה".

– נשיא ארצות הברית טראמפ אמר אמש (ראשון) כי "איראן עושה הרבה דברים רעים" והוסיף כי "לאיראן כדאי להיזהר".

– מזכיר המדינה האמריקני, הגיב כי "החלטתה של איראן להרחיב את תוכנית הגרעין שלה תוביל לעוד בידוד ולעוד סנקציות. על אומות העולם להחזיר שוב את הסטנדרט שבו אין העשרה בתוכנית הגרעין שלה. אם למשטר של איראן יהיה נשק גרעיני, הוא יהיה מסוכן יותר לעולם".

– בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס" צוטט אתמול יו"ר סוכנות ההגנה האזרחית באיראן, גולם רזה ג'לאלי, ולפיו כי כל פעולה צבאית מצד ארצות הברית נגד איראן, פירושה "תחילת מלחמה"

מהפך ביוון: הימין חוזר לשלטון; ראש הממשלה המכהן הודה בהפסדו

האופוזיציה השמרנית ביוון ניצחה אתמול (ראשון) בבחירות והדיחה את השמאל מהשלטון. ראש הממשלה אלכסיס ציפראס הודה בהפסדו ואמר כי הוא מכבד את רצון העם. במהלך היום יתקיים טקס השבעתו של קיריאקוס לראשות הממשלה והשלטון יעבור אליו.

– לפי מדגמים שפורסמו קודם להכרזתו של ציפראס, מפלגת "דמוקרטיה חדשה" השמרנית זכתה ב-38% עד 42% מהקולות – נתון שמבטיח לה רוב ברור בפרלמנט. מפלגת השלטון המכהנת, סיריזה, הגיעה למקום השני עם 26.5% עד 30.5% מהקולות. לפחות שש מפלגות נוספות צפויות לעבור את אחוז החסימה, ולא ברור אם המפלגה הניאו-נאצית "השחר הזהוב" עברה את אחוז החסימה, העומד על שלושה אחוזים.

– לפי חוק הבחירות היווני החדש, המפלגה הזוכה בבחירות מקבלת 50 מושבים נוספים בפרלמנט, כדי להעמיד לרשותה רוב שיאפשר הקמת ממשלה יציבה. * לפי תוצאות המדגמים, צפויה "המפלגה הדמוקרטית החדשה" ליהנות מרוב של 155-167 מושבים מתוך 300 צירי הפרלמנט.

המשבר בוונצואלה: נציגי האופוזיציה ייפגשו השבוע עם נציגי הנשיא מדורו

נציגי האופוזיציה של ונצואלה ייפגשו עם נציגיו של הנשיא ניקולס מדורו באי ברבדוס כחלק מניסיון לקדם מאמצים לפתור את המשבר הפוליטי שהתעורר במדינה בשנה האחרונה. * משרד החוץ של נורבגיה שמובלות את שיחות הפיוס הודיע כי השיחות יתקיימו עוד השבוע. * מנהיג האופוזיציה, חואן גואידו, שנכון להיום נחשב למנהיגה בפועל של המדינה הדרום אמריקאית על ידי 50 ממשלות שונות ברחבי העולם, אמר כי על סבב השיחות לייצר פתרון יציב לאורך זמן וכי הוא לא יכול לשמש למפלגה הסוציאליסטית המובלת על ידי מדורו, כתירוץ למשיכת זמן.

שגריר בריטניה בארה"ב: "הדיווחים על כאוס בבית הלבן נכונים"; משרד החוץ הבריטי: דעות השגריר לא מייצגות בהכרח את דעת השרים או הממשלה

שגריר בריטניה בארצות הברית שיגר במשך תקופה ארוכה עד ממש לאחרונה, עשרות דו"חות על המתרחש בוושינגטון. במסמכים לממונים עליו הוא כותב כי "הדיווחים על הכאוס והמריבות בבית הלבן נכונים". השגריר תיאר את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כ"לא כשיר", "לא יעיל" ו"חסר ביטחון", כשלדבריו, "כדי לתקשר עם הנשיא – עליך לפשט את הדברים בצורה קיצונית". הוא ציין כי "איננו מאמינים שהממשל יהפוך ליותר נורמלי, פחות בלתי צפוי וכושל מבחינה דיפלומטית ופחות לא מתפקד באופן משמעותי".

– בתגובה לחשיפה נמסר ממשרד החוץ הבריטי כי "הציבור בבריטניה מצפה משגריריו לספק לממשלה הערכות כנות ולא מלוטשות על הממשלים במדינותיהם. אנו משלמים להם כדי שיאמרו אמת. דעות אלו לא מייצגות בהכרח את דעת השרים או הממשלה. לצוות שלנו בוושינגטון יש יחסים חמים עם הבית הלבן ואין לנו ספק כי קשרים אלו ישרדו את ההתנהגות השובבה הזו".

סקר ה'וושינגטון פוסט': ביידן מוביל על טראמפ ב-10%

סקר של העיתון "וושינגטון פוסט" ורשת ABC מעלה כי סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן מוביל על פני הנשיא דונלד טראמפ ב-10% בבחירות לנשיאות שיתקיימו בשנה הבאה. * ע"פ הסקר, ביידן זוכה ל-53% בסקר, לעומת 43% להם זוכה טראמפ. 3% מהנשאלים טרם החליטו למי יצביעו. * ביידן הוא אחד מ-26 מתמודדים בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית, ובשלב זה הוא נחשב כמועמד בעל הסיכויים הרב ביותר לזכות בפריימריז הפנים מפלגתיים

    אפגניסטן: 8 חיילים נהרגו במתקפה של טליבאן במרכז המדינה * שמונה חיילים נהרגו ועוד 49 נפצעו בפיצוץ מכונית תופת במרכז אפגניסטן. טליבאן קיבלו אחריות על הפיגוע. (רויטרס)

    הודו: 29 נוסעים נהרגו בהתהפכות אוטובוס בצפון המדינה * לפחות 29 נוסעים נהרגו היום (שני) ו-18 נוספים נפצעו בהתהפכות אוטובוס במדינת אוטאר פראדש שבצפון הודו. נסיבות התאונה נבדקות. (AP)

    סוריה: דו"ח: בחודשיים האחרונים נהרגו 544 אזרחים סורים והושמדו 30 מתקנים רפואיים בתקיפות הרוסיות * הארגון הסורי לזכויות אדם (SNHR) טוען כי בחודשיים האחרונים הרגו הכוחות הרוסים בסוריה לפחות 544 אזרחים ופצעו 2,117 נוספים. * יו"ר הארגון סיפר לרויטרס כי "הרוסים הפציצו מספר שיא של מתקנים רפואיים", כשביום חמישי האחרון הושמד בית החולים בכפר נאבל והפך למתקן הרפואי ה-30 שנהרס בחודשיים באידליב ובחמה. * במוסקבה מכחישים מכל וכל את הטענות החוזרות ונשנות הללו בחודשיים האחרונים וטוענים כי הם מפציצים "יעדי טרור בלבד ואלו המורדים שמפרים את הסכם הפסקת האש.

    עיראק: ניסיון למיגור ארגון המדינה האסלאמית * צבא עיראק פתח אתמול (ראשון) בבוקר "בשלב הראשון" של מבצע נגד ארגון המדינה האסלאמית בסביבת הגבול עם סוריה. הפעילות מתבצעת במחוזות נינוה, שידועה בזכות העיר מוסול, סלאח א-דין – המפורסמת בתור מולדתו של סדאם חוסיין, וכן באל-אנבאר – המחוז הגדול במדינה, שלו גבולות עם ירדן וערב הסעודית. בהודעת הצבא העיראקי צוין כי במבצע משתתפת "קואליציה בינלאומית".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן