Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום שישי ה-12 ביולי 2019

כותרות המהדורה     פעיל מכוח הריסון של חמאס נורה למוות בידי חייל. בחמאס מאיימים: "לא נעבור על כך לסדר היום; בישראל מתנצלים (בטחוני)     אחרי הירי בפעיל החמאס: כוננות לקראת צעדות השיבה השבועיות (בטחוני)     דיווח לבנוני: ישראל ניסתה להרעיל בכיר ברצועת עזה; ההתנקשות סוכלה "בזכות אמצעים מיוחדים שבהם השתמשו בחמאס לאחר התקרית בחאן יונס" […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    פעיל מכוח הריסון של חמאס נורה למוות בידי חייל. בחמאס מאיימים: "לא נעבור על כך לסדר היום; בישראל מתנצלים (בטחוני)

    אחרי הירי בפעיל החמאס: כוננות לקראת צעדות השיבה השבועיות (בטחוני)

    דיווח לבנוני: ישראל ניסתה להרעיל בכיר ברצועת עזה; ההתנקשות סוכלה "בזכות אמצעים מיוחדים שבהם השתמשו בחמאס לאחר התקרית בחאן יונס" (בטחוני)

    באיחוד האירופי ניסו למנוע מחברות האיחוד לפתוח נציגויות רשמיות בירושלים (מדיני)

    חמש ספינות של משמרות המהפכה ניסו ללכוד מכלית בריטית במפרץ; ספינת קרב בריטית מיקמה עצמה בין הספינות וכיוונה את תותחיה אל הספינות האיראניות שנאלצו לסגת (חוץ)

    ניסיון כושל להפיכה נוספת בסודן: המועצה הצבאית השולטת עצרה 16 קצינים וחיילים (חוץ)

    כוננות גבוהה בכמה מדינות בארצות הברית: הוריקן בדרכו לניו אורלינס ולואיזיאנה, הוכרז על מצב חירום (חוץ)

חדשות

תאונת דרכים קטלנית

כביש 1 סמוך לשומרוני הטוב אירעה תאונת דרכים עצמית רכב פרטי ישראלי התהפך מסיבה שטרם ברורה. צוות רפואי של מד"א קבע את מותם של שניים ופצוע נוסף באורח קשה(על פי גורמי רפואה) פונה לביה"ח.

חוקרי תאונת הדרכים הקטלנית שארעה אתמול (חמישי) בה נהרגו אם (28) ובנה (חודשיים) בכביש 7 סמוך לגדרה, יבקשו הבוקר מבית המשפט להאריך את מעצרו של נהג המשאית (תושב הדרום בשנות ה30 לחייו) לאחר שבתום חקירתו הלילה בה מסר גרסתו הוא נכלא.

במקביל לכך ממשיכים החוקרים במלאכת חקירת התאונה הטראגית תוך ביצוע פעולות חקירתיות רבות במטרה להגיע אל חקר האמת אודות נסיבות התרחשות התאונה.
שוטרי משטרת ישראל עצרו צעיר תושב השטחים אשר התחזה לאחר באמצעות תעודת זהות ישראלית וחטיבת התביעות של משטרת ישראל הגישה כנגדו כתב אישום ובקשה למעצר עד לתום ההליכים

לפני מספר ימים (8/7) במהלך פעילות אכיפה של שוטרי משטרת ישראל בכביש 85, סמוך לעיר כרמיאל, נעצר נהג רכב לבדיקה. הנהג נתבקש להציג תעודה מזהה וזה הציג תעודת זהות ישראלית, השייכת לאדם אחר. בנוסף ברכבו של הנהג נתפסו תעודות סייען שב"כ מזוייפות , תמונות פספורט של אחרים ומסמכים שונים. 

החשוד(32) נעצר ומחקירה ראשונית, עלה כי החשוד, שהינו תושב שטחי הרשות הפלשתינאית (יאטה) , שהה בישראל, לסירוגין, החל מחודש מאי – חג הרמדאן- מבלי שהיו ברשותו אישורי כניסה ושהייה כדין. זאת ועוד נתברר, כי החשוד מעולם לא הוציא רשיון נהיגה.

היום בשעה 13:54 התקבלה קריאה במוקד הטלפוני של ארגון ידידים אודות ילד שננעל בשגגה בתוך רכב בעודו מונע וממוזג , ברחוב אריה לייב יפה בהרצליה.

אוראל חזי – כונן סניף הרצליה הגיע במהירות למקום ובאמצעות הציוד הייעודי שברשותו חילץ את הילד בשלום, מבלי לגרום כל נזק לרכב.

אוראל משתף מהשטח:

״הייתי בדרכי חזרה מברית כשאני מקבל טלפון ממוקדן על האירוע. הגעתי במהירות ובשטח כבר המתינו כוחות חירום רבים. הוצאתי את ציוד הפתיחה שנמצא דרך קבע ברכבי ובתוך כחצי דקה פתחתי את הרכב ומסרתי את הילד המבוהל לחיק אימו. הסיפוק הוא רב בפרט בגלל שזהו החילוץ הראשון שלי״.

אדיר רצון הוא החשוד בהצתת ביתה של כרמל מעודה, המטפלת מראש העין שהואשמה בהתעללות ובתקיפת הילדים בפעוטון שניהלה, כך הותר הבוקר (שישי) לפרסום. רצון בן ה-18 עבר לפני מספר חודשים מקרני שומרון לראש העין. רצון הורשע בעבר ואף ריצה עונש מאסר לאחר שהצית מבנה. הוא בעל עבר פלילי הכולל עבירות הצתה ועבירות רכוש. עם זאת, הוא הכחיש בחקירתו כל קשר להצתת הבית. באחד מכלי התקשורת פורסם כי נבדקת האפשרות שרצון "נשכר" לביצוע ההצתה

פוליטי

מפלגתו של פייגלין מתרסקת – מנדי ריזל בטוויטר: ‏דרמה במפלגת זהות – מרבית חברי הועד המנהל כולל הדובר בסוס התפטרו. בועד נותרו רק 4 בהם משה פייגלין והמנכ"ל שי מלכה. הסיבות: "השתלטות" של מלכה לכאורה על המפלגה, ניסיונות לביטול תוצאות הפריימריז ושיריון מועמדים אחרים. המתפטרים חוששים גם כי ינסו להשית עליהם חובות של המפלגה

המתח בימין בשיא: שקד שוקלת לרוץ בשיתוף בנט ועוצמה יהודית

ב"ישראל היום" דווח הבוקר כי אמש (חמישי) שיגרה שאיילת שקד הודעה ליו"ר הבית היהודי בו היא דרשה את המקום הראשון במפלגה מאוחדת, ולא היא תודיע על ריצה משותפת עם בנט ועוצמה יהודית, ואולי אפילו עם בצלאל סמוטריץ' ואנשי האיחוד הלאומי.

– במקביל, ב'כאן חדשות' דווח אתמול כי יו"ר מפלגת מגן גל הירש קיים בשבועות האחרונים שורה של פגישות עם יו"ר הימין החדש נפתלי בנט ועם יו"ר זהות משה פייגלין בנפרד ובחן הצטרפות לרשימה. ע"פ הדיווח, הירש, שהצטרף לפוליטיקה לפני ארבעה חודשים, קיבל פניות מהליכוד להתפקד לתנועה. המשמעות תהיה המתנה בסיבוב הבחירות הנוכחי מחוץ לכנסת. הוא צפוי לקבל החלטה בשבוע-שבוע וחצי הקרובים.

– שלשום (רביעי) דווח בישראל היום כי משה פייגלין, יושב ראש מפלגת זהות, הציע לנפתלי בנט, מי שעומד בראש מפלגת הימין החדש, לאחד כוחות. פייגלין הסכים, שבנט יעמוד בראש הרשימה בתמורה לכך שזהות תקבל את המקום השני והשלישי ברשימה. בהמשך הרשימה ישובצו לסירוגין מועמד של הימין החדש ומועמד של זהות. בנט טרם השיב להצעה של פייגלין, ככל הנראה כיוון שהוא מחכה להחלטתה של איילת שקד, האם היא תרוץ יחד איתו או במפלגה אחרת. ע"פ הדיווח, בנט גם מקווה לאיחודים נוספים בימין ולא רק עם זהות של פייגלין.

סקרים: מפלגתו של ברק לא מצליחה להגדיל את גוש השמאל, לנתניהו אין רוב להרכבת ממשלה; סקר מעריב: הליכוד חוזר להוביל

סקר שבוצע עבור 103 ועבור "מעריב־סופהשבוע", מעלה כי אילו התקיימו הבחירות לכנסת היו מתקיימות היום היה גוש הימין ללא ליברמן מצליח להשיג 58 מנדטים בלבד, זאת למרות שהימין החדש שבכנסת הקודמת לא עבר את אחוז החסימה מצליח הפעם להשיג 6 מנדטים. לפי הסקר הליכוד שומר על ההובלה ומקבל 33 מנדטים (למרות שבלע לתוכו גם את כולנו), ואילו כחול לבן מגיעה למקום השני עם 30 מנדטים.

– בנוסף, מסקרי החדשות שפורסמו בימים האחרונים עולה כי שובו של ברק לזירה הפוליטית לא משנה את המפה הפוליטית כלל. וגוש המרכז שמאל שומר על גודלו – 44-45 מנדטים, בדיוק כמו בבחירות האחרונות – רק שבמקום להתפצל לשלושה חלקים – כחול לבן, העבודה ומרצ – הוא מתפצל כעת לארבעה, מה שמעמיד את המפלגות הקטנות בסכנת אחוז החסימה

– ע"פ סקר מעריב שפורסם הבוקר (שישי) לו הבחירות היו מתקיימות היום, להלן מפת המנדטים החזויה: הליכוד-כולנו במקום הראשון עם 33 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 30 (35); הרשימה המשותפת – 10 (10); ישראל ביתנו – 8 (5); ש"ס – 8 (8); יהדות התורה – 7 (8); הימין החדש – 6 (0); העבודה – 5 (6); מרץ – 5 (4); איחוד מפלגות הימין – 4 (5); ישראל דמוקרטית (ברק) – 4.

– ע"פ סקר 'וואלה' שפורסמה אתמול (חמישי) לו הבחירות היו מתקיימות היום, להלן מפת המנדטים החזויה: הליכוד-כולנו עם 30 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 30 (35); הרשימה המשותפת – 11 (10); ישראל ביתנו – 9 (5); יהדות התורה – 8 (8); ש"ס – 7 (8); העבודה – 6 (6); איחוד מפלגות הימין – 5 (5); הימין החדש – 5 (0); מרץ – 5 (4); ישראל דמוקרטית (ברק) – 4

הבחירות לרשימת מרץ: ניצחון למחנה זנדברג המתנגד לאיחוד עם ברק

לאור הסקרים החוזים למפלגת השמאל בין 4 ל-5 מנדטים בלבד, שינויים דרמטיים בסדר הרשימה של מרץ לקראת הבחירות הקרובות. כשמחנה זנדברג שהודחה לפני שבועיים מראשות המפלגה זכו במקומות הראשונים במפלגה. כשכעת יוצב מכשול נוסף יו"ר המפלגה החדש הורוביץ לחבר את מרצ למפלגתו של אהוד ברק שכן כל המועמדים במקומות הראשונים מתנגדים לכך בשל עברו של ברק בממשלות נתניהו ובעיקר בשל היותו ראש הממשלה בעת מהומות 2000 שהחברה הערבית רואות בו אחראי להן.

– למקום הראשון (מקום שני ברשימה) הגיעה תמר זנדברג שהודחה לפני שבועיים מתפקיד יו"ר המפלגה לטובת היו"ר החדש ניצן הורוביץ. בנוסף לכך, ח"כ עיסאווי פריג' וח"כ לשעבר מוסי רז, המזוהים עם מחנה זנדברג, הגיעו למקום השלישי והרביעי בבחירות (ויוצבו במקומות הרביעי והחמישי בהתאמה). ח"כ רוזין שמזוהה עם מחנה הורביץ והגיעה בפריימריז שנערכו לפני הבחירות האחרונות למקום השני נדחקה הפעם למקום החמישי בפריימריז והיא תוצב במקום השישי ברשימה. אילן גילאון גם הוא ממחנה הורוביץ יוצב במקום השלישי ברשימה

– מרצ היא המפלגה היחידה שקיימה הליך בחירה מחדש של הרשימה בסיבוב זה של הבחירות, בעוד שאר המפלגות הדמוקרטיות – הליכוד, העבודה והבית היהודי, החליטו לעשות "צילום מצב" של הרשימה מהבחירות הקודמות. * אחוז ההצבעה בבחירות הגיע ל 85%, קרי כ-850 מצביעים מבין אלף חברי הוועידה.

נדחתה העתירה נגד שריון חברי מפלגת כולנו ברשימת הליכוד

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את העתירה שהוגשה נגד שריון מפלגת כולנו ברשימת הליכוד בבחירות הבאות. המשמעות היא ששר האוצר משה כחלון ושלושה חברי סיעת כולנו צפויים לקבל שריונים ולהתמזג לתוך רשימה משותפת עם הליכוד. השופט נימק את ההחלטה לדחות את העתירה בעיקר בהלכה המשפטית של "אי ההתערבות" בהחלטות של גופים שיפוטיים פנימיים של ארגונים ומפלגות אלא במקרי קיצון חריגים.

– בעתירה נטען כי ההחלטה על האיחוד שהתקבלה על ידי מזכירות הליכוד, ולא על ידי מרכז הליכוד, הגוף שמוסמך לכך לפי חוקת המפלגה, התקבלה "בחוסר סמכות". כמו כן, נטען בעתירה כי ההחלטה מנוגדת לחוק הבחירות שמתיר לערוך הסכמים שמבטיחים מקומות ברשימות לכנסת רק בפרק זמן של 90 יום ממועד הבחירות. בתשובת הליכוד לעתירה שהוגשה מוקדם יותר השבוע נטען כי אין עדיין הסכם בין המפלגות כפי שמוגדר בחוק הבחירות, ואכן, עד כה טרם נחתם הסכם רשמי בין כולנו והליכוד שמסדיר את החבירה והריצה המשותפת.

– בליכוד מתכננים כי ככל שנתניהו הוא שירכיב את הממשלה הבאה, ארבעה מהשרים בליכוד יישמו את החוק הנורבגי המורחב שיחוקק, ויתפטרו מהכנסת על מנת לאפשר לבאים בתור ברשימת הליכוד להיכנס בשערי משכן הכנסת. כך אנשי כולנו המשוריינים לא יתפסו את מקומם של מי שנבחרו בפריימריז.

בטחוני

צהל תגבר את סוללות כיפת ברזל. מה זה אומר? בעיקר שלא מסתכנים אחרי אתמול.

בינתיים המצרים מנסים להרגיע את השטח.  או במילים אחרות: זאת השכונה שלנו, כבר שנה ושלושה חודשים.

פעיל מכוח הריסון של חמאס נורה למוות בידי חייל. בחמאס מאיימים: "לא נעבור על כך לסדר היום; בישראל מתנצלים

תקרית ירי בגבול רצועת עזה: פעיל מכוח הריסון של חמאס נהרג אתמול בבוקר (חמישי) מירי צבאי בעת שהגיע לאזור הגדר בסמוך לבית חאנון כדי לרסן שני פלשתינים שהתקרבו לאזור, לאחר שהחיילים זיהו אותו בטעות כמחבל חמוש.

– בתגובה על הרג הפעיל איימו בחמאס: "מדובר בפשע נוסף של האויב הציוני. לא נעבור על כך לסדר היום. ישראל תישא באחריות". בסוכנות הידיעות הפלסטינית "שיאב" נכתב: "גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, יצא בהודעה בה נאמר, "הכיבוש ירה באחד הלוחמים שלנו תוך מילוי תפקידו. אנו עורכים בחינה והערכה של הפשע הזה, ומדגישים כי התקרית לא תעבור בשלום. האויב יישא בתוצאות של המעשה הנפשע הזה".

– מתחקיר ראשוני של התקרית עולה כי תצפית זיהתה שני חמושים מתקרבים אל גדר המערכת בצורה חשודה ובשל כך הוקפץ אל המקום כח סיור. בשלב זה הבחינו אנשי הכח באיש החמאס החמוש, מבלי שהבחינו שמדובר במה שמכונה "פעיל של כוח ריסון המסתננים". החיילים מסרו שהאיש היה חמוש, וטרם ברור מדוע בוצע הירי, והאם הייתה התגרות שהובילה לתקרית. עוד עולה מהתחקיר, שהכוח פתח באש ככל הנראה מבלי לקבל אישור לירי.

אחרי הירי בפעיל החמאס: כוננות לקראת צעדות השיבה השבועיות

אחרי מספר ימים של רגיעה יחסית, חשש שהיום (שישי) שוב יהפכו ההפגנות סמוך לגדר המערכת לאלימות במיוחד אחרי שאתמול ירה למוות באיש ריסון של החמאס. אמש (חמישי) הודיעו ארגוני הטרור ברצועת עזה כי "ישראל תשלם מחיר כבד, אל לה לבחון את הסבלנות של ההתנגדות". * מאחורי הקלעים עושים המצרים מאמצים אינטנסיביים למנוע הסלמה. * ב'כאן חדשות' דווח בשם מקורות פלסטיניים כי למרות הירי, בכוונתם לשמור על הסדר בהפגנה היום. עוד אמרו המקורות כי הפעיל שנורה למוות ניסה למנוע מעזתים לחצות את הגדר לישראל.

– בתוך כך, משלחת של המודיעין המצרי הגיעה אתמול לישראל לשיחות בקשר למצב הרגיעה השברירי בדרום הארץ. בראש המשלחת עומד סגן ראש המודיעין המצרי, איימן בדיע, יחד עם מחזיק התיק הפלסטיני במודיעין המצרי אחמד עבד אל־חאלק. המשלחת ניהלה שיחות בישראל וברמאללה, שכללו דיון על הפיוס הפנים־פלסטיני, והיא צפויה להיכנס בהמשך לרצועת עזה לדיונים עם הנהגת חמאס על הבנות ההסדרה מול ישראל ועל ניסיון להתניע מחדש את מאמצי הפיוס עם פתח. הביקור תוכנן מראש ואינו קשור לתקרית אתמול בבוקר. עם זאת, הוא עשוי להשפיע על תגובה או איפוק של חמאס למותו של איש מנגנוני הארגון.

דיווח לבנוני: ישראל ניסתה להרעיל בכיר ברצועת עזה; ההתנקשות סוכלה "בזכות אמצעים מיוחדים שבהם השתמשו בחמאס לאחר התקרית בחאן יונס"

העיתון הלבנוני "אל אחבר" דיווח ביום רביעי כי ישראל ניסתה להתנקש בחייו של "בכיר בהתנגדות" ברצועת עזה באמצעות הרעלתו. אך ניסיון ההרעלה סוכל על ידי חמאס בזכות אמצעים מיוחדים שבהם השתמשו בחמאס לאחר התקרית בחאן יונס. לדברי מקורות ביטחוניים ששוחחו עם העיתון, אילו ההתנקשות הייתה מצליחה, "זו הייתה מכה קשה להתנגדות הפלסטינית".

– בעיתון הלבנוני נטען גם כי מפקד צבאי בכיר נוסף סומן אף הוא כמטרה על ידי ישראל. אל הבכיר, שזהותו לא נחשפה, נשלחה מעטפה ממולכדת כ"מתנה" מטעם משתף פעולה. בחמאס פתחו אותה ופירקו את המטען. בעקבות האירוע נעצרו מספר פלסטינים הקשורים למקרה.

– מלבד זאת, צוין עוד כי בארגוני הטרור ברצועת עזה מדווחים על עלייה במאמצים של ישראל לגייס פלסטינים באמצעות "פיתויים פיננסיים וסחיטה". (ג'רוזלם פוסט)

אחרי הפיסגה בישראל: רוסיה תנקוט צעדים שקטים להחלשת איראן בסוריה

העיתון א-שרק אל-אווסט דיווח ביום רביעי על הבנות שנרקמו בין ארצות הברית לרוסיה, ולפיהן מוסקווה תנקוט "צעדים שקטים" להחלשת ההשפעה האיראנית על המוסדות הביטחוניים והצבאיים בסוריה, כשבמקביל וושינגטון תוכל לבצע "תקיפות כירורגיות" בצפון מערב סוריה, נגד פעילים המקורבים לארגון אל-קאעידה. * בימים האחרונים דווח על שורה של מינויים חדשים בעמדות מפתח בממסד הביטחוני ובזרועות המודיעין של המשטר הסורי.

דיווח: אותרו חומרים רדיואקטיביים במחסן האיראני שבטהראן טענו כי מדובר במפעל שטיחים

פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מצאו ראיות לפעילות רדיואקטיבית במחסן בטהראן אותו חשף ראש הממשלה בנאומו באו"ם לפני עשרה חודשים, ושבו לטענתו אחסנה איראן ציוד וחומרים שהיו קשורים לתכנית הגרעין הצבאית שלה, זאת, למרות שבטהראן טענו כי מדובר במפעל שטיחים. כך דווח בחדשות13 מפי 13 ארבעה פקידים ישראלים בכירים שמעורים בנושא. * בארה"ב ובישראל מקווים שכבר בימים הקרובים הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תפרסם דוח שיכלול את הממצאים המרשיעים ותפיץ אותו לכל המדינות החברות במועצת המנהלים של הארגון.

– הפקידים הבכירים ציינו כי התגלו במקום ראיות רבות לזיהום רדיואקטיבי שמעיד על כך שהוחזקו במקום חומרים גרעיניים עליהם איראן לא דיווחה. אחסנת חומרים וציוד גרעיני באתר סודי ללא דיווח לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הינה הפרה חמורה של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני עליה חתומה איראן. לקביעה רשמית כזו של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית עשויות להיות השלכות מדיניות בינלאומיות מרחיקות לכת ביחס לאיראן.

מדיני

באיחוד האירופי ניסו למנוע מחברות האיחוד לפתוח נציגויות רשמיות בירושלים

באיחוד האירופי זעמו על מהלכים מצד ישראל לגרום למדינות אירופיות להעביר את השגרירויות שלהן לירושלים, בשנה האחרונה פתחו מספר מדינות החברות באיחוד נציגויות מסחריות או כלכליות בבירה – מקצתן נחשבות לחלק מהשגרירות שממוקמת בתל אביב. לפי הדיווח ב'כאן חדשות' לפני כחודש ניסה האיחוד האירופי לעגן בסעיף שיופיע במסמך רשמי כי "עד להסכם סופי בעניין ירושלים ימשיכו האיחוד האירופי והמדינות החברות בו לכבד את ההסכמה הבין לאומית – גם של מיקום הנציגויות הדיפלומטיות". * אולם שתי מדינות שלהן יש כבר נציגויות בירושלים – צ'כיה והונגריה – הטילו וטו על הסעיף, וכיוון שסעיפים מהסוג הזה דורשים קונצנזוס מלא מצד כל מדינות האיחוד – הסעיף המדובר לא הופיע במסמך הסופי.

חוץ

חמש ספינות של משמרות המהפכה ניסו ללכוד מכלית בריטית במפרץ; ספינת קרב בריטית מיקמה עצמה בין הספינות וכיוונה את תותחיה אל הספינות האיראניות שנאלצו לסגת

המכלית "The British Heritage" הייתה בדרכה החוצה מהמפרץ הפרסי, באזור מצר הורמוז, שם נתקלה בחמישה כלי שיט של משמרות המהפכה האיראניות שהתקרבו אליה והורו לה לשנות את כיוון הפלגתה, ולעצור בקרבת המים הטריטוריאליים של איראן. ספינת הקרב הבריטית HMS מונטרוז שליוותה את מכלית הנפט מרחוק נאלצה למקם את עצמה בין המכלית המסחרית "הריטג'" לכלי השיט האיראניים, צוות הספינה כיוון כלי נשק לעבר הסירות החשודות ודרש מהן להתרחק באופן מיידי. עמדות הירי של הספינה הבריטית כללו בין היתר תותח 30 מ"מ שעוצב במיוחד כדי ליירט סירות קטנות מסוג זה. הסירות המזוהות עם הרפובליקה האסלאמית נענו לאזהרה ונסוגו. * במשמרות המהפכה של איראן הכחישו את ההאשמות – "לא הותקפה אף ספינה זרה, כולל אף ספינה בריטית במהלך 24 השעות האחרונות. במצב בו הייתה הוראה לעצור ספינות זרות, כוחותינו הימיים יכולים לבצע את ההוראה בדיוק ובמהירות". אולם גורמים רשמיים בארה"ב ציינו כי מטוס חיל האוויר האמריקני שריחף מעל האזור תיעד את ההתרחשות.

– התקרית אירעה כשבוע לאחר שחיל הנחתים הבריטי השתלט על מכלית נפט איראנית סמוך לחופי גיברלטר. זאת, בעקבות חשד כי המכלית הפרה את הסנקציות נגד טהראן והובילה נפט לסוריה.

– אתמול (חמישי) הכריז סגן מפקד משמרות המהפכה האיראניים, האדמירל עלי פאדאווי, כי בריטניה תתחרט על עיכוב מכלית הנפט האיראנית וכי ארצו תצא בקרוב לפעולת תגמול.

– שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט אמר ל"אל-ג'זירה" כי בריטניה לא מעוניינת בהסלמה עם איראן, וכי הוא מודאג מהמתיחות באזור המפרץ.

ניסיון כושל להפיכה נוספת בסודן: המועצה הצבאית השולטת עצרה 16 קצינים וחיילים

הממשל הצבאי בסודן הודיע אמש (חמישי) על מעצרם של 16 אנשי צבא בהם 12 קצינים (מהם חמישה שהיו בגמלאות) שניסו לחולל הפיכה במדינה. וכוחות הביטחון מחפשים אחר קצינים נוספים שהיו מעורבים בניסיון ההפיכה הצבאית. * בהודעת המועצה הצבאית נמסר שבין העצורים נמצא איש הצבא שהנהיג את ניסיון ההפיכה.

– ההתפתחות האחרונה מגיעה שבוע אחרי שהמועצה ומנהיגי המחאה האזרחית במדינה הגיעו להסכם פוליטי שישים קץ מבוי הסתום אליו הגיעו בתום חודשים של הפגנות אלימות. * לפי ההסכם, שהושג בתיווך האיחוד האפריקאי, מועצת הצבא והקואליציה האזרחית שעמדה בראש ההפגנות, ישלטו במדינה ברוטציה במשך תקופת מעבר שתימשך שלוש שנים. בסופה ייערכו בחירות דמוקרטיות. את המועצה המשותפת לצבא ולמנהיגים האזרחים יוביל ב-21 החודשים הראשונים גנרל צבאי, לאחר מכן הוא יוחלף במנהיג אזרחי שיוביל את המועצה למשך 18 החודשים הבאים.

כוננות גבוהה בכמה מדינות בארצות הברית: הוריקן בדרכו לניו אורלינס ולואיזיאנה, הוכרז על מצב חירום

מצב חירום הוכרז אתמול (חמישי) בניו אורלינס ולואיזיאנה, זאת בשל התקרבות הוריקן המאיים על החוף הדרומי של המדינה. שינויי מזג האוויר הקיצוניים בימים האחרונים, שכללו בין היתר שטפונות בזק שהכו בניו אורלינס, צפויים להתגבר ולהפוך לסופה טרופית בשעות הקרובות, כאשר היא מתקרבת לארצות הברית ממפרץ מקסיקו. * על פי התחזיות, הסופה הטרופית צפויה להמשיך ולהתחזק, וככל הנראה תהפוך להוריקן בדרגה 1 עד סוף השבוע. * המערכת צפויה להגיע למערב המדינה ביום שבת, כאשר שיא עוצמתה צפוי להיות בין שישי בלילה עד ראשון בבוקר. בנוסף, ייתכן כי תתרחש סופת טורנדו בעקבות ההוריקן. (מעריב)

לפי שעה: ארצות הברית החליטה שלא להטיל עיצומים על שר החוץ של איראן

סוכנות הידיעות רויטרס מדווח מפי שני מקורות המקורבים לממשל האמריקני, כי ארצות הברית החליטה הלילה שלא להטיל לפי שעה עיצומים על שר החוץ של איראן מוחמד זריף. צעד זה עשוי להעיד על כוונתה של וושינגטון שלא לסתום את הגולל על ערוץ דיפלומטי עם טהרן. ע"פ הדיווח שר החוץ מייק פומפיאו התנגד להטלת העיצומים על זריף. * אתמול איים טראמפ כי יחריף בקרוב את הסנקציות על איראן, והאשים אותה בכך שהעשירה אורניום בחשאי במשך זמן רב.

לבקשת ארה"ב: ארגנטינה צפויה להגדיר את חיזבאללה כארגון טרור

נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי צפוי לחתום היום (שישי) על צו נשיאותי שיגדיר את חיזבאללה ארגון טרור, כך דווח בעיתון "La Nacion". ע"פ הדיווח כי ההכרזה נובעת מבקשה מפורשת של ממשל טראמפ. אם המהלך אכן ייצא לפועל הוא יהיה סמלי במיוחד, שכן בעוד מספר ימים יצוינו 25 שנים לפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס.

יום לאחר שחגג יום הולדת של 35: נשיא ברזיל מעוניין למנות את בנו לשגריר בוושינגטון

העיתון "ברזיל ג'ורנל" דיווח אמש (חמישי) כי נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו צפוי להכריז על מינוי בנו אדוארדו לשגריר בוושינגטון. לפי הדיווח, בולסונרו מאמין כי בנו, שמכהן כחבר קונגרס בברזיל, מתאים לתפקיד מאחר ו"הוא חבר של הילדים של דונלד טראמפ, מדבר אנגלית וספרדית ויש לו ניסיון עולמי גדול". * לפי החוק הברזילאי אזרח יכול להתמנות לשגריר רק אם מלאו לו 35 שנים. אתמול חגג אדוארדו את יום הולדתו ה-35, וכך הפך למועמד כשיר למשרה. עם זאת, יש לציין כי מינוי לתפקיד המדובר צריך להיות מאושר על ידי ועדת החוץ של הסנאט בברזיל, כמו גם על ידי הבית העליון בבית הנבחרים המקומי.

השגריר הבריטי שלעג לטראמפ התפטר מתפקידו

משרד החוץ הבריטי אישר כי שגריר בריטניה בארצות הברית, הודיע על התפטרותו ברקע סערת הדלפת ההתכתבויות בהן תקף את הנשיא טראמפ. לדברי השגריר המתפטר, "מאז הדלפת המסמכים הרשמיים מהשגרירות הייתה ספקולציה רבה על מעמדי ועל המשך כהונתי כשגריר. רציתי לשים קץ לספקולציה הזו. במצב הנוכחי, זה בלתי-אפשרי עבורי למלא את תפקידי כפי שהייתי רוצה". * מקור דיפלומטי אמר לרויטרס כי העובדה שהמועמד המוביל לראשות ממשלת בריטניה לא הביע תמיכה בשגריר היא זו שהביאה להחלטתו לפרוש. * בתגובה להתפטרות ולסכסוך הדיפלומטי מסרה היום מחלקת המדינה האמריקנית כי "לארה"ב ולבריטניה יש קשר שהוא גדול יותר מכל אדם. אנחנו מצפים להמשיך בשותפות הזאת".

משלוח ראשון של מערכת ההגנה הרוסית מפני מטוסים S-400 הגיע לטורקיה

המשלוח הראשון של מערכת ההגנה הרוסית מפני מטוסים S-400 הגיע היום (שישי) לבסיס האוויר מורטד סמוך לבירה אנקרה יתר החלקים אמורים להגיע במשלוחים בימים הקרובים. בתקשורת הטורקית שידרו תמונות של מטוס התובלה של חיל האוויר הרוסי AN-124 אחרי שנחת בשדה התעופה במורטד. * ההתפתחות הזו עשויה להסלים את המתיחות בין רוסיה וטורקיה לבין ארה"ב, שהתריעה כי תטיל סנקציות בגין העסקה הזאת.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן