Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצוהריים) יום חמישי ה-18 ביולי 2019

כותרות המהדורה חוקרי המשטרה בקפריסין ביקשו מבית המשפט להאריך את מעצר 12 הקטינים והבוגרים החשודים באונס קבוצתי של צעירה בריטית באיה נאפה (חדשות)     המתיחות במפרץ לשיא: משמרות המהפכה השתלטו על מכלית נפט ושבו את 12 אנשי הצוות (חוץ)     על רקע המתיחות עם איראן: ארה"ב צפויה לשלוח מאות חיילים לסעודיה (חוץ)     דיווח: רוסיה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

חוקרי המשטרה בקפריסין ביקשו מבית המשפט להאריך את מעצר 12 הקטינים והבוגרים החשודים באונס קבוצתי של צעירה בריטית באיה נאפה (חדשות)

    המתיחות במפרץ לשיא: משמרות המהפכה השתלטו על מכלית נפט ושבו את 12 אנשי הצוות (חוץ)

    על רקע המתיחות עם איראן: ארה"ב צפויה לשלוח מאות חיילים לסעודיה (חוץ)

    דיווח: רוסיה שלחה כוחות קרקעיים שיילחמו באידליב; רוסיה מכחישה (חוץ)

    עקב רכישת ה-S-400: ארה"ב ביטלה את עסקת ה-F-35 עם טורקיה – "המודיעין הרוסי יוכל לאסוף מידע על המטוס ועל יכולתיו המתקדמות"; "טורקיה תפסיד יותר מ-9 מיליארד דולר בעקבות ההחלטה" (חוץ)

    סקר ערוץ7: גוש הימין-חרדים עם 54 מנדטים בלבד; גוש השמאל-חרדים – 62 מנדטים (פוליטי)

    בכחול-לבן פועלים לשכנע את העבודה ומרצ לא לחבור לברק; המטרה: לנסות לגרום לברק לפרוש מהמירוץ (פוליטי)

    גל החום שבר שיאים: בסדום נמדדו כ-50 מעלות; 144 פצועים; בשל השריפות – אלפים פונו מבתיהם, 15 בתים נפגעו ומכוניות עלו באש (חדשות)

תחזית מזג אוויר

    היום (חמישי): הערב והלילה יהיה מעונן חלקית עד מעונן ותורגש הקלה בעומסי החום, בהרים אף ייעשה מעט קריר ויתכנו שם ערפילים

    שישי: בהיר עד מעונן חלקית. תחול ירידה קלה נוספת של הטמפרטורות ותורגש הקלה בעומסי החום בעיקר בדרום הארץ. בצפון הארץ ייתכן טפטוף מקומי.

    שבת: בהיר עד מעונן חלקית עם טמפרטורות רגילות בעונה.

    ראשון: מעונן חלקית עד בהיר. תחול עלייה קלה בטמפרטורות בעיקר בהרים ובפנים הארץ.

חדשות

חוקרי משטרת קפריסין ביקשו היום להאריך את מעצר 12 הישראלים ביניהם קטינים ובוגרים, החשודים באונס אכזרי של נופשת בריטית בת 19. על פי תצהיר המשטרה שהוגש לבית המשפט עולה תיאור של אונס מחריד וקשה (מגפון ניוז)

מות הילד מנפילת עץ: נסגר הפארק שפעל ללא רישיון

במשטרה ערכו שימוע לבעלי הפארק האתגרי סמוך לקריית גת שבו נהרג אתמול סולימן נאיף ג'בארין, בן 9 מהיישוב אל-פורעה שבנגב, כתוצאה מקריסת ענף עץ, והחליטו על סגירת המקום ללא הגבלת זמן

דיונים בדלתיים סגורות

שוטרי משטרת ישראל עצרו בשבוע שעבר (10/7/19) חשוד(50 חיפה) בביצוע עבירות פדופיליה במסגרת מאמצי משטרת ישראל להגנה על חפים מפשע בכלל, וקטינים בפרט, מפני פגיעות ברשת בשיטות מגוונות.במסגרת החקירה עולה חשד לאינוס אישה ע"י החשוד וחשוד(59 חיפה)נוסף שנעצר

במסגרת החקירה ,בחיפוש שבוצע בביתו של החשוד(50) נתפסו חומרי מחשב בהם כמות גדולה של תמונות וסרטים פדופיליים ואת חלקם שיתף והפיץ ברשת האינטרנט.בנוסף החוקרים הצליחו לאתר אישה(41)שעל פי החשד נאנסה על ידי החשוד ועל ידי חשוד נוסף(59 חיפה).החשוד נעצר , נחקר והובא לדיון בבקשה להאריך את מעצרו בבימ"ש שלום טבריה.מעצרם של שני החשודים הוארך בבימ"ש שלום בטבריה עד לתאריך 22/7/19.

בניגוד להודעת הצבא: עבד א-רחמאן א-שתיווי בן התשע נורה בראשו באש חיה

בצלם מפרסם היום תחקיר המוכיח כי חייל ירה אש חיה ופגע בראשו של עבד א-רחמאן א-שתיווי בן התשע, כששיחק בכניסה לאחד מבתי הכפר קדום במהלך ההפגנה השבועית בכפר בשבוע שעבר. א-שתיווי הוא הקורבן האחרון של מדיניות הפתיחה באש המופקרת, במסגרתה חיילים יורים אש חיה גם במצבים בהם לא נשקפת להם או לאף אדם אחר כל סכנה.

גל החום שבר שיאים: בסדום נמדדו כ-50 מעלות; 144 פצועים; בשל השריפות – אלפים פונו מבתיהם, 15 בתים נפגעו ומכוניות עלו באש

שרב קיצוני הורגש אתמול (רביעי) ברחבי הארץ, עם טמפרטורות של יותר מארבעים מעלות באזורים רבים. הטמפרטורות הגבוהות לוו ביובש רב עם לחות יחסית של 10% עד 25% בכל הארץ, ובאופן חריג – גם ברצועת החוף. * בסדום שלחוף ים המלח נמדדו בשעת הצהריים כ-49.9 מעלות צלזיוס, שיא של 77 שנה, כשבשנת תש"ב, נמדדו 54 מעלות בטירת צבי שבצפון בקעת הירדן. * בעקבות מזג האוויר, מדווחים במד"א על 144 בני אדם שסבלו ממכת חום, התייבשות, התעלפויות ותשישות. למעט ילד בן 8 מרהט, שסבל ממכת חום ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע במצב קשה, מצבם של שאר הנפגעים היה קל והם סבלו בעיקר מהתייבשות, התעלפות וסימני מכת חום.

– הטמפרטורות לא תמיד משקפות את תחושת החום. לדוגמא, שיא השרב בתל אביב היה בשעה 11 בבוקר, אז נמדדו קרוב ל-40 מעלות וכ-20 אחוזי לחות, ומבחינת תחושה הורגשו 39 מעלות. בשעות אחר הצהריים צנחו הטמפרטורות ל 33 מעלות, אולם אחוזי הלחות זינקו ל-75. ולכן התחושה היתה שחם הרבה יותר משעות הצהריים.

– השרב הכבד הוביל לגל השריפות שהשתולל ברחבי ישראל גרם לנזק לרכוש – ולפינוי של אלפי תושבים מבתיהם, אשר האש איימה להתקרב אליהם. בין היתר פונו מבתיהם תושבים בירושלים, שבי שומרון, ואדי ערה, ערערה, ברטעה, קציר, אדרת ורוגלית. בחיפה פונו תלמידי ישיבת בעלז בשל שריפה ברחוב התשעה. * בעקבות השריפות, פעלו עשרות צוותי כיבוי בסיוע מטוסים במספר מוקדם בכל רחבי הארץ

– עקב השריפות נפגעו כ-15 בתים. ברמת פנקס פרצה שריפה בשדה קוצים שגרמה נזק לחמישה בתים, אחד מהם נשרף כליל. בערערה ניזוקו גם כן חמישה בתים, כאלף דונמים נשרפו, שני דירי כבשים ניזוקו וכ-250 כבשים מתו. * כתוצאה משריפה ליד הגן הטכנולוגי בירושלים נפגעו ונשרפו שמונה כלי רכב שחנו בסמוך.

– מחברת החשמל נמסר כי בשעות הצהריים נשבר שיא הביקוש לחשמל של כל הזמנים, ועמד על 13,521 מגאווט. שיא הביקוש לחשמל בכל הזמנים הקודם נרשם בי' שבט תשע"ט ועמד על 13,058 מגוואט.

– אירוע יוצא דופן נוסף התרחש היום באזור אילת, שם ירד גשם קל בשעות אחר הצהריים. פורת הדגיש כי גשם יורד מדי פעם בחודשי הקיץ אך זה מתרחש בדרך כלל באזור הצפון והמרכז. גשם באזור הדרום נדיר יותר.

פוליטי

סקר ערוץ7: גוש הימין-חרדים עם 54 מנדטים בלבד; גוש השמאל-חרדים – 62 מנדטים

סקר מנדטים שביצע מכון "דיאלוג" עבור ערוץ 7 מעלה כי אילו הבחירות היו מתקיימות היום, היה הליכוד מוביל עם 31 מנדטים לעומת 28 לכחול-לבן, הרשימה המשותפת מתחזקת ל-11 מנדטים, ומפלגת העבודה מתחזקת ל-8 מנדטים. על פי הסקר "הימין החדש", "איחוד מפלגות הימין" ו"ישראל דמוקרטית", מתנדנדות על סף אחוז החסימה. * בחלוקה לפי גושים, גוש הימין מקבל 39 מנדטים, השמאל 47 מנדטים, החרדי 15 מנדטים, הערבים 11 מנדטים, וליברמן 8 מנדטים. * מאחר ובמפלגות השמאל לא מתכננים להיכנס לקואליציה בראשות נתניהו, הרי שגוש הימין-חרדים משיג רק 54 מנדטים בלבד, לעומת זאת במידה והרכבת הקואליציה תוטל על מועמד מהמרכז-שמאל, הרי שהיא תוכל להשיג קואליציה של 62 מנדטים, בשיתוף החרדים – ללא ליברמן.

– ע"פ הסקר, לו הבחירות היו מתקיימות היום, להלן מפת המנדטים החזויה: הליכוד-כולנו במקום הראשון עם 31 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 28 (35); הרשימה המשותפת – 11 (10); העבודה – 8 (6); ישראל ביתנו – 8 (5); ש"ס – 8 (8); יהדות התורה – 7 (8); מרץ – 7 (4); איחוד מפלגות הימין – 4 (5); הימין החדש – 4 (0); ישראל דמוקרטית (ברק) – 4

בכחול-לבן פועלים לשכנע את העבודה ומרצ לא לחבור לברק; המטרה: לנסות לגרום לברק לפרוש מהמירוץ

חברי כנסת במרצ ובעבודה טוענים שגורמים בכחול לבן מנסים לשכנע אותם לא להתחבר למפלגת ישראל דמוקרטית של אהוד ברק, מתוך מטרה בשיחות אלה היא לנסות לגרום לברק לפרוש מההתמודדות בבחירות. * הנחת העבודה היא שאם ברק יישאר מחוץ לחיבורים, יופעל עליו לחץ מתוך מחנה השמאל-מרכז לפרוש מההתמודדות. כך שבכחול לבן מאמינים שאם ברק לא ייכלל בחיבורים של מפלגות השמאל, לא תישאר בידו ברירה והוא ייאלץ להסיר את מועמדות מפלגתו (כאן)

רוב חברי הכנסת במרץ מתנגדים לחיבור עם ברק, מעדיפים למצות את המגעים עם מפלגת העבודה

רוב חברי רשימת מרצ לכנסת הבהירו ליושב ראש המפלגה ניצן הורוביץ שהם מתנגדים לחיבור עם המפלגה של אהוד ברק ואינם מוכנים לקידום המגעים עם ישראל דמוקרטית. על פי ח"כים במפלגה, גם ניצן הורוביץ עצמו די מגובש עם עמדה דומה, שמתנגדת לחיבור עם ברק ומעדיף, כמו יתר חבריו, להתמקד באופציה שמקובלת במרצ – מגעים לחיבור עם מפלגת העבודה. (כאן)

בנט לא מתחייב להמליץ על נתניהו: "לא אתן שנלך שוב לבחירות"; "אם נתאחד עם איחוד מפלגות הימין – חילונים יברחו לליברמן"

ברקע המגעים לאיחוד גוש הימין, אמר אתמול (רביעי) יו"ר הימין החדש, נפתלי בנט, כי מפלגתו עדיין שוקלת אם להתאחד עם איחוד מפלגות הימין הבית היהודי והאיחוד הלאומי. זאת בשל חשש כי מצביעים חילונים יברחו לישראל ביתנו של ח"כ אביגדור ליברמן. "אם נתאחד עם איחוד מפלגות הימין, זה יבריח מצביעים חילונים לליברמן", אמר בנט. * לדבריו, למרות העובדה שהסקרים צופים למפלגתו שישה מנדטים הנושא של איחוד עם גוש הימין עדיין נמצא כרגע בדיון והוא ושרת המשפטים לשעבר איילת שקד דנים יחד בנושא.

– יו"ר הימין החדש סירב לומר נחרצות האם ימליץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אמליץ על מועמד הימין עם הסיכויים הכי גבוהים להרכיב ממשלה. לא אתן שנלך לבחירות בפעם השלישית. נתניהו לא פסול אבל במבחן התוצאה הוא לא הקים ממשלה ולכן אעשה הכל כדי למנוע זאת פעם נוספת. אני לא שייך לחבורת 'רק לא ביבי'. אני חושב שרוב הסבירות שנתניהו יהיה ראש הממשלה.

בטחוני

כתב אישום נגד תושב עזה שאפשר לארגוני הטרור לשגר מביתו טילים לישראל

כתב אישום הוגש נגד תושב עזה שסייע לארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי, בין היתר, בכך שאפשר להם לירות מביתו טילים לישראל. על פי כתב האישום, בקרבת ביתו של הנאשם הציבו פעילי חמאס טילים אותם הם ירו לעבר ישראל, ומיד לאחר הירי הסתתרו בביתו של הנאשם. לאחר מכן שכללו אנשי החמאס את שיטת הירי, בכך שמתחו את כבלי החשמל המפעילים את הטילים לתוך ביתו של הנאשם באופן שניתן יהיה לירות את הטילים מתוך הבית מבלי שמשגרי הטילים ייחשפו. עוד עולה מכתב האישום כי במהלך מבצע צוק איתן העביר הנאשם במקרים שונים, באמצעות ריקשה, רובים, מטעני חבלה ואר.פי.ג'י לנקודת מפגש בג'בליה שברצועת עזה. במבצע צוק איתן פנו אל הנאשם שלושה פעילי חמאס וביקשו ממנו לחבר קווי חשמל למאגר מים מול מעבר קרני, כדי להציב באותו מקום מצלמה לצורך תצפית על כוחות צה"ל. הנאשם נענה לפנייתם וחיבר קווי חשמל למאגר כבקשתם. כמו כן, סייע הנאשם במקרים שונים לארגון הגי'האד האסלאמי. (ישראל היום)

    במסווה של חלפנות: נחשפה תשתית להעברת כספי טרור מהרצועה לגדה; שלושה אנשי חמאס נעצרו * שלושה פעילי חמאס נעצרו בליל אתמול (רביעי) במהלך מבצע שחשף מנגנון העברת כספי טרור מרצועת עזה לרמאללה. המנגנון שנחשף הוסווה באמצעות שיטה של קיזוז חובות בין מספר חלפנים עצמאיים, תוך שימוש מועט בכסף מזומן וללא רישום במערכות הבנקאות העולמית. הכספים שהועברו במסגרת הזו שימשו לפעילות טרור ולתשלום משכורות לפעילי ארגון הטרור חמאס.

    חילופי אש בין הצבא למבריחים בגבול מצרים * במהלך ליל אתמול (רביעי) זוהו עשרות חשודים שהגיעו לגבול בין ישראל ומצרים, מיקמו סולמות, טיפסו עליהם והחלו להשליך שקים עם חומרים חשודים. במהלך ניסיון ההברחה, כמה חשודים מצידו המצרי של הגבול פתחו באש לעבר הכוחות הישראלים. הללו הגיבו בירי ממנו נפגעו מספר מבריחים מצרים. לפי המצרים, כתוצאה מתקרית האש ישנו הרוג אחד- בדואי שהשתייך לחוליית המבריחים.

מדיני

27 שנה אחרי הפיגוע בשגרירות: ארגנטינה הכריזה על חיזבאללה כארגון טרור

27 שנה אחרי הפיגוע בשגרירות ישראל בבואנוס איירס, שבו נהרגו 20 בני אדם, בהם ארבעה ישראלים, הכניסה אתמול (רביעי) ממשלת ארגנטינה באופן רשמי את ארגון חזבאללה לרשימת ארגוני הטרור, זאת בעקבות אישור תקנה חדשה, לפיה ברשימה יכללו ארגונים שביצעו מתקפות טרור על אדמתה בעבר. * אחרי הקמתה של רשימת הטרור, יוכל משרד המשפטים הארגנטיני להחליט באיזה אופן להגדיר את חזבאללה ארגון טרור – אם הארגון כולו, הזרוע הצבאית, או רק אנשים בודדים שחברים בו, ובהתאם לנקוט נגדם בצעדים. כרגע, מסתמן כי ממשלת ארגנטינה תגדיר רק את הזרוע הצבאית של חזבאללה ארגון טרור, כדי לא לפגוע ביחסים עם ממשלת לבנון שבה מכהנים שרים מטעם הארגון.

– כזכור, בי"ב אדר ב' תשנ"ב בצהריים, מכונית תופת נהוגה בידי מחבל מתאבד התפוצצה ליד שער בניין שגרירות ישראל ברחוב ארויו 910 בבואנוס איירס וגרמה להריסתה. בפיגוע נהרגו 29 בני אדם מתוכם ארבעה ישראלים, עובדי משרד החוץ ו-4 נשים יהודיות מארגנטינה. בפיגוע נפצעו למעלה מ-220, אגפים שלמים של הבניין ההיסטורי בן ארבע הקומות קרסו. חזבאללה טען שהפיגוע בוצע בתגובה לחיסולו של מזכ"ל הארגון, עבאס מוסאווי, בידי ישראל חודש קודם לפיגוע.

– בי' באב תשנ"ד התרחש פיגוע נוסף בבירת ארגנטינה, כאשר טרוריסט לבנוני פוצץ מטען נפץ שהוטמן במכונית תופת, רצח 85 איש ופצע 330. הפיגוע היה אחד משני פיגועים שהתבצעו בארגנטינה בשנות ה-90 של המאה ה-20 נגד מטרות ישראליות ויהודיות, ונחשב לאחד הפיגועים הקשים ביותר שבוצעו על אדמת ארגנטינה. ארגון חזבאללה, אף שלא לקח אחריות לפיגוע, טען כי הוא בוצע בתגובה לחיסולו של עבאס מוסאווי בידי ישראל

חוץ

המתיחות במפרץ לשיא: משמרות המהפכה השתלטו על מכלית נפט ושבו את 12 אנשי הצוות

המתיחות במפרץ: התקשורת הממלכתית באיראן הודיעה היום (חמישי) כי הכוח הימי של משמרות המהפכה עצר ביום ראשון סמוך לאי לראק מכלית זרה שעליה 12 אנשי צוות שהבריחו נפט, וכן כי נמצאו חביות רבות ובהן כמיליון ליטרים של נפט. לטענת האיראנים, הם נענו לקריאה מהמכלית באזור מצרי הורמוז שסבלה מתקלה טכנית. הם גררו אותה למים הטריטוריאליים של איראן ואז התברר שהיא מבריחה מיליון ליטרים של נפט. 12 אנשי הצוות שהיו עליה נעצרו.

– כזכור, בתחילת השבוע נעלמה מכלית נפט שבסיסה באיחוד האמירויות באזור המפרץ הפרסי. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, המכלית MT Riah הפסיקה לשדר את מיקומה ביום ראשון ליד האי קשם, בו מוצב בסיס של משמרות המהפכה. * התקשורת האיראנית לא הודיעה אם מדובר באותה המכלית בהודעתה היום.

– לפני שבוע בדיוק חמש ספינות חמושות של משמרות המהפכה באירן ניסו לעצור מכלית נפט בריטית, ללא הצלחה, בתגובה למעצר המכלית האירנית בגיברלטר בשבוע שלפני. לפי הדיווח, האירנים נסוגו לאחר שהבריטים כיוונו לעברם תותחים.

– שר הביטחון של בריטניה, פני מורדאונט, אמר היום (חמישי) כי לונדון מודאגת מביטחונן של הסחורות שלהם במצרי הורמוז * אלוף פיקוד מרכז ארצות הברית, קנת מקנזי, אמר היום (חמישי) כי וושינגטון עומדת בקשר עם מדינות אחרות לגבי חופש השיט במפרץ הפרסי, וכי הם עובדים "באגרסיביות" למצוא פתרון שיאפשר מעבר חופשי באזור. * מחר (שישי) תקיים מחלקת המדינה האמריקנית תדרוך לדיפלומטים זרים בוושינגטון בשיתוף עם משרד ההגנה, בנוגע לתוכנית ההגנה האזורית לשמירת חופש התנועה הימי במצר הורמוז.

על רקע המתיחות עם איראן: ארה"ב צפויה לשלוח מאות חיילים לסעודיה

ארצות הברית נערכת לשלוח 500 חיילים אמריקנים לסעודיה על רקע המתיחות עם איראן. כך דווח ברשת CNN האמריקנית. לפי הדיווח, החיילים צפויים להגיע לבסיס חיל האוויר הסעודי "הנסיך סולטן" שממוקם באזור מדברי ממזרח לבירת סעודיה ריאד. שני גורמים אמריקנים אישרו כי במקום נמצאים כבר כמה חיילים שנערכים להצבת סוללת פטריוט ועוסקים בפיתוח מסלול ההמראה במקום. (ynet)

דיווח: טראמפ אישר לסנאטור רפובליקני לקיים מגעים סודיים עם איראן

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אישר למקורבו הסנאטור הרפובליקני ראנד פול, לקיים מגעים סודיים עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ווד זריף, כך דיווח אתר "פוליטיקו" האמריקני. * שר החוץ האיראני שוהה בימים אלה בניו יורק לאחר שארה"ב אפשרה לו להיכנס למדינה אך הציבה לו מגבלות תנועה. זריף הגיע לקיים פגישות באו"ם, להתראיין בתקשורת האמריקנית ולהיפגש עם נציגים של מכוני מחקר. * הרעיון לשיחות היו של פול עצמו, והוא העלה חשש רב בקרב בכירים בממשל האמריקאי, שמא התערבותו של פול עלולה לפגוע במאמצים של הנשיא להתמיד עם מדיניות "מקסימום לחץ" על טהראן, בין היתר בעזרת הסנקציות שהוטלו נגדה בגין תוכנית הגרעין שלה והמשך העשרת האורניום. * טראמפ מנסה ליזום זה חודשים משא ומתן עם איראן, בין השאר באמצעות מכתבים למנהיג העליון האייתולה עלי חמינאי ותיווך של ראש ממשלת יפן שינזו אבה שביקר בטהראן בחודש שעבר. בכירים איראנים הבהירו כי הם פתוחים למשא ומתן אולם רק לאחר שהממשל יסיר את כל הסנקציות. חמינאי עצמו השווה את האפשרות של משא ומתן עם ארה"ב ל"שתיית רעל".

    ארה"ב תכנס בבחריין ועידה בין-לאומית בסוגיית האיום האיראני במפרץ * השליח האמריקני לענייני איראן, הודיע אמש (רביעי) כי ארצות הברית תכנס בעוד כמה שבועות ועידה נוספת באל-מנאמה בירת בחריין, בהשתתפות 65 מדינות, שתעסוק בסוגיה האיראנית ובמתיחות באזור המפרץ הפרסי. לדבריו, עדיין לא נשלחו הזמנות למדינות שישתתפו * כזכור, בחריין אירחה לאחרונה את הכנס הכלכלי שארגן הממשל האמריקני במסגרת מאמצי "עיסקת המאה".

דיווח: רוסיה שלחה כוחות קרקעיים שיילחמו באידליב; רוסיה מכחישה

בכירים בשורות המורדים במעוז האחרון של האופוזיציה בסוריה טוענים כי רוסיה שלחה כוחות מיוחדים בימים האחרונים למחוז אידליב. לדבריהם, זאת הפעם הראשונה שבה מוסקבה משתמשת בכוחות קרקעיים במערכה שהתחילה לפני יותר מחודשיים ושעד כה לא הניבה הישגים לכוחותיו של נשיא סוריה בשאר אסד. * רוסיה הכחישה את הטענות והצהירה כי "לרוסיה לא היו ולא יהיו כוחות קרקע בסוריה"

עיראק: לפחות 3 דיפלומטים טורקים נהרגו בבירה הכורדית ארביל; טורקיה פתחה בתקיפות אוויריות נגד המורדים הכורדים

לפחות שלושה דיפלומטים טורקים, ביניהם סגן הקונסול, נהרגו אתמול (רביעי) מירי של חמוש אלמוני במסעדה בבירה הכורדית בעיראק, שנמצאת בדרך לנמל התעופה בעיר. שום ארגון לא קיבל אחריות על הירי.

– טורקיה פתחה אתמול בתקיפות אוויריות נגד המורדים הכורדים בצפון עיראק, והרגה לפחות שבעה חברים ב-PKK (מפלגת הפועלים של כורדיסטן). אנקרה הגדירה את ה-PKK כארגון טרור בשל ההתקוממות שהוא מנהל כבר יותר משלושה עשורים, בעיקר בדרום טורקיה.

– ללוחמי הארגון יש בסיס צבאי בצפון עיראק, סמוך לגבול עם איראן, ואנקרה מאשימה את ה-PKK בהתקפות על טורקיה מאזור כורדיסטן. טורקיה מפציצה באופן קבוע את האזור ההררי שבו מבוססים אנשי הארגון.

עקב רכישת ה-S-400: ארה"ב ביטלה את עסקת ה-F-35 עם טורקיה – "המודיעין הרוסי יוכל לאסוף מידע על המטוס ועל יכולתיו המתקדמות"; "טורקיה תפסיד יותר מ-9 מיליארד דולר בעקבות ההחלטה"

בעקבות רכישת אנקרה את מערכת טילי הנ"מ הרוסית המתקדמת S-400: מימשה אמש (רביעי) ארצות הברית את איומיה, והסירה את טורקיה מתוכנית ייצור מטוסי הקרב ה-F-35, שבה היא שותפה, העברת שרשרת האספקה למטוס הקרב המשוכלל תעלה לארה"ב בין 600-500 מיליון דולר. * טורקיה מייצרת יותר מ-900 חלקים למטוס והייצור יעבור ברובו למפעלים בארצות הברית. תת מזכיר ההגנה לרכש, מסרה בתדרוך לכתבים כי "טורקיה ללא ספק תפסיד מקומות עבודה והזדמנויות כלכליות עתידיות. היא תפסיד יותר מ-9 מיליארד דולר".

– בוושינגטון חוששים שפריסת מערכת ה-S-400 בטורקיה, בזמן שהמדינה מחזיקה גם במטוסי ה-F-35 המתקדמים מתוצרת אמריקנית, תוביל לכך שהרוסים יאספו מידע על המטוסים האמריקניים באמצעות המערכת. לדברי האמריקנים "ה-F-35 לא יכול להתקיים יחד עם פלטפורמת איסוף מודיעין רוסית שתשמש כדי ללמוד על היכולות המתקדמות שלה"

– משרד החוץ של טורקיה מסר כי החלטת ארה"ב להוציאה מתוכנית מטוסי הקרב F-35 בעקבות רכישת מערכת הנ"מ הרוסית S-400 איננה מבוססת על סיבה לגיטימית, ולא הולמת את רוח הברית בין המדינות. בהודעה קרא משרד החוץ לארה"ב לחזור בה מההחלטה, שכונתה "טעות", ומסר כי היא תפגע בקשרים האסטרטגיים בין וושינגטון ואנקרה.

– טורקיה טוענת שמערכות ה-S-400 הן למטרות הגנה בלבד, ובפרט של אבטחת הגבולות הדרומיים של המדינה, הגובלים בסוריה ובעיראק. לטענת אנקרה, כשחתמה על העסקה מול מוסקבה, ארצות הברית לא הציגה לה חלופה הניתנת ליישום.

לאחר עשור של חיפושים: ה'מוח' שעמד מאחורי תכנון הפיגועים במומבאי, שבהם נהרגו 2019 בני אדם נעצר

עשר שנים לאחר מתקפת הטרור הקשה במומבאי, שבמהלכה נרצחו 207 בני אדם, נעצר סמוך לעיר גוג'ראנוואלה שבמרכז פקיסטאן מי שהיה אחראי להוציא לפועל את הפיגועים. * המעצר התרחש ימים ספורים לפני ביקורו בוושינגטון של ראש ממשלת פקיסטן, אימראן חאן. ארה"ב הציעה פרס של 10 מיליון דולר למי שיתפוס אותו. * דובר מטעם מושל מחוז פונג'אב בפקיסטן מסר כי החשוד נעצר בחשד לפעילות כלכלית לא חוקית.

– במהלך מתקפת הטרור שנמשכה שלושה ימים תקפו עשרה מחבלים חמושים ברובים, רימוני יד וחומר נפץ, כמעט בו-זמנית עשרה יעדים, הרגו אזרחים ולקחו בני ערובה. בין היתר תקפו המחבלים מרכז יהודי בעיר ורצחו שישה בני אדם. שני מחבלים שהשתלטו על המבנה נהרגו על ידי יחידת הקומנדו של צבא הודו. בני הזוג הולצברג הי"ד נהרגו בפיגוע ובנם בן שנתיים ניצל על ידי המטפלת המקומית שהצליחה לחמוק איתו מיד לאחר ההשתלטות.

– במהלך מתקפת הטרור נהרגו 207 בני אדם, 178 מהם הודים והשאר זרים, נפצעו 694 בני אדם כאשר 657 הם הודים והשאר זרים. כוחות מיוחדים ללוחמה בטרור של הודו הופעלו כנגד המחבלים, לכדו אחד מהם והרגו תשעה.

בולגריה: צעיר בן 20 נעצר בחשד שגנב מרשות המיסים פרטים אישיים ופיננסים של רוב אזרחי המדינה

מתכנת בולגרי בן 20 נעצר אתמול (רביעי) על ידי הרשויות בבולגריה בחשד שהיה מעורב במתקפת סייבר נרחבת בה נגנבו משרתי סוכנות המסים של בולגריה מידע אישי ופיננסי שכללו בין היתר את השמות, כתובות המגורים, פרטי הכנסתם והביטוח הלאומי של למעלה מחמישה מיליון בני אדם – אזרחי המדינה ותושבים זרים. * האחראי לפריצה שלח לרשת חדשות מקומית אימייל בו לקח אחריות על המעשים, מה שהוביל את המשטרה לחשוף את זהותו ולעצור אותו. * ראש היחידה לאבטחת הסייבר במשטרה, אמר כי הרשויות פשטו על ביתו ועל משרדו של החשוד בבירה סופיה והחרימו מכשירי מחשב עם מידע מוצפן. לדבריו, החקירה, שנמצאת בשלביה הראשונים, מצביעים על כך שהוא היה מעורב במתקפה וייתכן שהיו מעורבים נוספים. עורך דינו של החשוד אמר כי הוא מכחיש את כל האשמות * בעקבות פריצת המידע הגדולה ביותר בהיסטוריה של המדינה הבלקנית, רשות המסים עומדת בפני קנס של עד 20 מיליון אירו.

צבא סודאן חתם על הסכם חלוקת כוח עם מנהיגי המפגינים

מנהיגי צבא סודאן חתמו אתמול (רביעי) על הסכם חלוקת כוח עם מנהיגי המפגינים האזרחים בסודאן, שאמור להסדיר את המצב הפוליטי במדינה עד הבחירות שייערכו בעוד שלוש שנים. ההסכם הושג לפני שבועיים בתום משא ומתן ארוך בין שני הצדדים לאחר הדחתו של הנשיא עומר אל-בשיר לפני שלשה חודשים. * לפי ההסכם, את המדינה תנהל מועצה משותפת לצבא ולאזרחים. את המועצה יוביל ב-21 החודשים הראשונים גנרל צבאי, לאחר מכן הוא יוחלף במנהיג אזרחי שיוביל אותה למשך 18 החודשים הבאים. בנוסף, תיפתח חקירה של הרג מפגינים בידי כוחות צבא בחודשים האחרונים * על ההסכם שנקרא "הצהרה פוליטית" חתם בשם הגנרלים סגנו של ראש המועצה הצבאית השלטת, מוחמד חמדאן דגאלו, שאמר כי מדובר ב"רגע היסטורי" למדינה. (גרדיאן)

    ארה"ב: בית הנבחרים בארה"ב דחה הצעה לדון בהדחת הנשיא טראמפ * ברוב של 332 מתנגדים מול 95 תומכים: בית הנבחרים בארה"ב שנשלט על ידי המפלגה הדמוקרטית, דחה הלילה (חמישי) הצעה לדון בהליכים להדחת הנשיא דונלד טראמפ, בעקבות סדרת הודעות לכאורה גזעניות שפרסם נגד חברות קונגרס דמוקרטיות, בהם הוא קרא לחברות הקונגרס כולן מאוכלוסיות מיעוט "לשוב לארצן". אתמול קיבל בית הנבחרים הצעה לגינוי דבריו של טראמפ וקבע כי הן "הערות גזעניות". * יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה לאחר ההצבעה כי הקונגרס פועל בנתיב מסודר בנושא הליכי ההדחה. "ישנן שש ועדות שונות הדנות במקרים של ניצול סמכות, שיבוש משפט ושאר הפעולות שנקט הנשיא"

    – הקונגרס הצביע נגד עסקת נשק של ממשל טראמפ עם סעודיה * בית הנבחרים של ארצות הברית אישר החלטה לאסור על ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ להוציא לפועל את התוכנית למכור לסעודיה נשק וציוד צבאי בהיקף של מיליארדי דולרים. בחודש שעבר אושרה ההצעה גם בסנאט. עם זאת, טראמפ התחייב בעבר כי יטיל וטו על החלטה זו. (AP)

    – ארצות הברית תשלח 2,100 חיילים נוספים לגבול עם מקסיקו * משרד ההגנה של ארצות הברית הודיע כי הוא אישר בקשה לשלוח 2,100 חיילים אמריקאים נוספים לגבול עם מקסיקו. החיילים צפויים לסייע במעקב אווירי ובתחום הלוגיסטי. * על פי ההודעה, אלף חיילים יצטרפו למשמר הלאומי של טקסס, ו-1,100 נוספים יוצבו בגבול עצמו. * ההחלטה לתגבר את הכוחות התקבלה ברקע מדיניות ההגירה הנוקשה של הנשיא דונלד טראמפ והביקורת על תנאי החזקתם של המהגרים שחצו את הגבול. (רויטרס)

    יפן: עשרות הרוגים ופצועים בהצתת אולפן אנימציה * לפחות 30 נהרגו ועשרות נוספים נפצעו בשריפה שפרצה בסטודיו לאנימציה בעיר קיוטו שביפן. המשטרה המקומית אמרה כי אדם שפרץ למקום השליך חומר לא מזוהה, שהצית את המתחם. * השריפה במבנה בן שלוש הקומות פרצה בסביבות השעה 10:30 לפי שעון מקומי, ומאמצי הכיבוי עוד נמשכים. לפי הדיווחים המקומיים, בזירה נמצאו גם כמה סכינים. ככל הידוע, החשוד בהצתה לא עבד בעבר במקום ואין לו קשר ברור לאולפנים. בחלק מהעיתונים במדינה דווח כי הוא רץ לתחנת רכבת סמוכה אחרי שהצית את השריפה, אולם הוא נפל ואז נעצר. * ברשת השידור הציבורית NHK דווח כי הוא בן 41, וכי הוא צעק "תמותו" בזמן ששפך את הנוזל, ככל הנראה דלק.

בריאות

"מצב חירום בינלאומי" | ארגון הבריאות העולמי הגדיר את התפרצות האבולה בקונגו כמצב חירום עולמי

בעקבות ההתפשטות האבולה בקונגו, הכריז אמש (רביעי) ארגון הבריאות העולמי על "מצב חירום בריאותי ציבורי בינלאומי". * הודעת ארגון הבריאות העולמי מגיעה כמה ימים לאחר שהתפרצות הוירוס אושרה בגומה, צומת דרכים מרכזית בצפון-מזרח קונגו על גבול רואנדה, עם שדה תעופה בינלאומי. * לפי ארגון הבריאות העולמי, הסכנה לשכנותיה של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, היא "גבוהה מאוד", וכי הגעתה של האבולה אל העיר גומה היא "משנה את כללי המשחק".

– ההתפרצות הנוכחית מתפשטת באזור הגבול הסוער של קונגו, שבו פועלים עשרות ארגוני מורדים. המאמצים להכיל את הנגיף נפגעו בשל חשדנות מצד מקומיים שאף ביצעו התקפות קטלניות נגד עובדי בריאות. אנשים נגועים אף התחמקו בכוונה מרשויות הבריאות.

– בארגון הבריאות העולמי (WHO) הבהירו כי אין זה אומר שהמגפה מהווה סכנה גלובלית, אלא מוגבלת עדיין לאזור הנגוע בלבד. הארגון הוסיף כי בשלב זה הוא לא ממליץ על בדיקת נוסעים בנמלי תעופה או ים מחוץ לאזור הנגוע וכי אין צורך בסגירת גבולות או הגבלות על נסיעה ומסחר בשל כך.

– ההידבקות באבולה יכולה להתרחש בכמה דרכים: באמצעות מגע דם בדם, מעבר נוזלי גוף והפרשות ומגע עם מחטים המזוהמות בנגיף. המחלה עצמה גורמת לחום ולכאבי שרירים, ובהמשך לתסמינים קשים יותר שיכולים לכלול הקאות ושלשולים קשים ודימומים פנימיים וחיצוניים. היא נחשבת לקטלנית במיוחד, עם שיעור תמותה של עד 90% מהנדבקים בה.

– זו הפעם החמישית בהיסטוריה שארגון הבריאות העולמי מכריז על מצב חירום בינלאומי. בפעמים הקודמות הוכרזו מצבי חירום בהתפרצות האבולה הקטלנית במערב אפריקה בין השנים 2014-2016, בה מתו יותר מ-11 אלף איש, התפרצות הזיקה ביבשת אמריקה, התפרצות שפעת מקסיקו והתפרצות הפוליו בתחילת המאה העשרים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן