Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת ערב שבת) יום שישי ה-26 ביולי 2019

כותרות המהדורה צעיר גאה בן 17 נדקר בשל מה שמכונה, פשע שנאה. הדוקר, לפי השד אחיו של הצעיר נמלט (חדשות)     "מרץ. המחנה הדמוקרטי" | איחוד דרמטי בשמאל: מרץ ישראל דמוקרטית ונציגים מהעבודה ירוצו ברשימה משותפת; ברק יוצב במקום העשירי ויקבל את התיק הבכיר (פוליטי)     לאחר האיחוד בשמאל: 4 בכירים בעבודה שוקלים לערוק למחנה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

צעיר גאה בן 17 נדקר בשל מה שמכונה, פשע שנאה. הדוקר, לפי השד אחיו של הצעיר נמלט (חדשות)

    "מרץ. המחנה הדמוקרטי" | איחוד דרמטי בשמאל: מרץ ישראל דמוקרטית ונציגים מהעבודה ירוצו ברשימה משותפת; ברק יוצב במקום העשירי ויקבל את התיק הבכיר (פוליטי)

    לאחר האיחוד בשמאל: 4 בכירים בעבודה שוקלים לערוק למחנה הדמוקרטי (פוליטי)

    התקדמות במגעים לאיחוד בימין; יתכן חתימה ביום ראשון; דיווח: נתניהו הציע לבן גביר תפקיד בדרג סגן שר (פוליטי)

    אבו מאזן: ההנהגה הפלסטינית תפסיק לפעול לפי ההסכמים שנחתמו עם ישראל (מדיני)

    אירופה לוהטת: גל החום שפוקד את אירופה שובר שיאים ובמספר מדינות נשברו שיאי כל הזמנים בעומסי החום (חוץ)

    קוריאה הצפונית שיגרה שני טילים בליסטיים לעבר הים; אחד מהם מדגם חדש (חוץ)

    המתיחות במפרץ: איראן ערכה ניסוי בטיל בליסטי לטווח בינוני (חוץ)

    הצי הבריטי החל לאבטח מכליות נפט ששטות במצרי הורמוז תחת דגל בריטי (חוץ)

    אוקראינה עצרה מכלית רוסית ליד חצי האי קרים (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    ליל שבת: מעונן חלקית.

    יום שבת: נאה עד מעונן חלקית עם הקלת מה בעומס החום.

    ראשון: ללא שינוי ניכר במזג האוויר.

    שני: נאה. בהרים ובפנים הארץ תחול עליה קלה בטמפרטורות.

    שלישי: לרוב בהיר. בעיקר בהרים ובפנים הארץ תחול עליה נוספת בטמפרטורות עם הכבדה בעומס החום.

חדשות

צעיר בן 17 נדקר בפלג גופו העליון במאתו ממעון מקלט לנוער גאה בתל אביב. הצעיר פונה לבית החולים איכילוב ושם יוצב מצבו. לחוקריו סיפר הצעיר, תושב ישוב ערבי בצפון, כי אחיו הוא זה שדקר אותו ונמלט. כוחות משטרה החלו בביצוע סריקות אחר האח הדוקר. גינויים למעשה נשמעו מכל חלקי הקשת הפוליטית בשמאל.

מעצר 7 החשודים באונס בקפריסין הוארך; 20 ממצאים חדשים נאספו

במשטרה אמרו כי הם מעוניינים לחקור שוב את השבעה לאור הממצאים החדשים. לדברי החוקרים, בזירה אותרו ממצאי DNA של חשוד שטען כי לא קיים מגע מיני. בנוסף נמצאו שרידי DNA שאינם שייכים לאף אחד מהישראלים. המתלוננת תזומן בשבוע הבא כדי לזהות את החשודים.
בית המשפט בפראלימני שבקפריסין האריך הבוקר (שישי) את מעצרם של שבעת הנערים החשודים באונס התיירת הבריטית בת ה-19 באיה נאפה בשישה ימים נוספים. המשטרה ביקשה תחילה להאריך את מעצרם של השבעה בשמונה ימים, אולם לאחר מכן הביעה נכונות להתפשר על שישה אם הסנגורים יסכימו להארכת המעצר בהסכמה. במשטרה נימקו את הארכת המעצר בחשש מפסילה או הימלטות עדים ופגיעה בראיות. אתמול שוחררו חמשת הנערים האחרים לאחר שהוכח כי לא היו מעורבים באונס. (וואלה)

החיסול במקסיקו:פרסום סרטוני אבטחה –  הרוצחת מתקרבת מאחור ויורה מטווח אפס: תיעוד חיסולם של הישראלים במקסיקו

בסרטוני האבטחה של בית הקפה שבו חוסלו הישראלים בן סוטחי ואלון אזולאי נראית החשודה, אספרנסה גוטיירס-רוחאנו בת ה-33, צועדת באיטיות ומתגנבת מאחורי שולחנם של השניים שסועדים. לאחר מכן נראתה יורה בהם ונמלטת. החשודה הודתה כי נשכרה לחיסול תמורת 5,000 פזו

נעצר חשוד שאיים על ח"כ מכחול לבן: "בגלל השתייכותי לקהילה הגאה"

תושב פתח תקווה נעצר בחשד שאיים על ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן, לשעבר ראש עיריית רעננה. הוא שלח מייל לכנסת וכתב לח"כ: "אתה מת. זמנך קצוב". גינזבורג: "קו ישיר מחבר בין אמירות של נציגי ציבור נגד הקהילה הגאה לאיומים שמגיעים למעשי אלימות בפועל"

    במחאה על מעצר של תלמיד ישיבה: החרדים הפגינו אתמול בירושלים * המוני חרדים הפגינו אתמול ושלשום בכיכר השבת שבשכונת מאה שערים בירושלים במחאה על מעצרו של תלמיד ישיבה חרדי שנעצר עקב סירובו לשתף פעולה עם חוק הגיוס. המחאה שאורגנה על ידי ארגון 'גיבורי חיל' שמאגדת את בני היישוב הישן בירושלים המתנגדים לגיוס בני ישיבות, נמשכה כשלש שעות.

פוליטי

"מרץ. המחנה הדמוקרטי" | איחוד דרמטי בשמאל: מרץ ישראל דמוקרטית ונציגים מהעבודה ירוצו ברשימה משותפת; ברק יוצב במקום העשירי ויקבל את התיק הבכיר

שבוע לפני סגירת הרשימות: בתום פגישה ארוכה שהחלה ביום רביעי בשלש אחר הצהריים והסתיימה אתמול (חמישי) בשעה שבע בבוקר, החליטו יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, ח"כ סתיו שפיר מהעבודה ויו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, לרוץ תחת רשימה אחת בבחירות, שתיקרא "המחנה הדמוקרטי". על פתקי ההצבעה יופיעו האותיות "מרצ". במקום הראשון יעמוד הורוביץ, במקום השני תוצב שפיר, ובמקום העשירי יהיה אהוד ברק. וכל החלטות המפלגה יתקבלו על ידיד שלשתם במשותף * ברק, הורוביץ ושפיר התעדכנו מדי כמה דקות בטלפון על התנהלות השיחות שנוהלו בידי נציגיהם. שפיר לחצה על ברק ועל הורוביץ לסגור עוד הלילה כדי לייצר מומנטום.

– בתוך כך, גורמים במחנה הדמוקרטי מנסים לשכנע את ציפי לבני להצטרף לרשימה ולעמוד בראש האיחוד. עד עכשיו היא הייתה מאוד מסוייגת מהאפשרות לחזור למערכת הפוליטית. כעת, מקווים ברשימה, שבעקבות החיבור היא תשנה את עמדתה, והם עומדים איתה בקשר.

– לפי ההסכם הנוכחי מרץ תקבל ברשימה את המקומות הראשון, הרביעי, החמישי והשישי, ה-12 וה-13. * פורשי מפלגת העבודה יקבלו את המקומות השני, השמיני והאחד עשר. * ברק יקבל את המקומות השלישי, השביעי, התשיעי והעשירי, ה-14 וה-15. * ח"כ שפיר שהגיעה למקום השני בפריימריז האחרונים במפלגת העבודה, מגיעה לאיחוד בפלטפורמה משלה, עם המפלגה הירוקה של חברת הכנסת לשעבר יעל כהן פארן, הצפויה להשתלב ברשימה אף היא.

– על פי ההסכמות שהושגו, מפלגת המחנה הדמוקרטי לא תיכנס לממשלת ימין. והשלישייה – הורוביץ', שפיר וברק – אמורה לקבל מעתה החלטות במשותף, וכל צירוף של גורמים נוספים לרשימה יחייב הסכמה של שלושתם. * בהסכם האיחוד אין כל התייחסות להבטחות לגבי מעמדו של ברק, שמוצב במקום העשירי, אך סוכם בעל פה כי במידה שהמפלגה תצטרף לממשלת שמאל, הוא יהיה השר הבכיר. עם זאת, לפי ההערכה, במידה שהמפלגה לא תצטרף לממשלת שמאל, ברק לא יישאר ח"כ ויפרוש מהחיים הפוליטיים.

לאחר האיחוד בשמאל: 4 בכירים בעבודה שוקלים לערוק למחנה הדמוקרטי

ארבעה בכירים ממפלגת העבודה שוקלים לערוק למפלגה החדשה, הבולט שבהם הוא ח"כ איציק שמולי. במקביל, גם ח"כ מיכל בירן שוקלת את צעדיה במפלגת העבודה, כך דווח אמש ב'כאן חדשות' * אתמול (חמישי) בבוקר קרא ח"כ איציק שמולי (העבודה) לפרץ לבצע איחוד נוסף, לדבריו, "בימים האחרונים עשיתי מאמצים גדולים כדי להביא את המפלגה כמפלגה לחיבור גדול, עזיבה שלי תמוטט את המפלגה מבחינה אלקטורלית, אני לא יודע אם המפלגה בכלל תעבור את אזור החסימה. חשוב להסתכל על התמונה הגדולה של הגוש, אני עושה כל מה שאני יכול כדי להביא את העבודה למקום הנכון. אם לא אצליח אצטרך לחשוב מה אני עושה. אחליט בשבוע הקרוב על עתידי הפוליטי".

– במקביל, ב'ידיעות אחרונות' דווח כי בכירים במפלגת העבודה פנו ליו"ר מפלגת העבודה לשעבר אבי גבאי וביקשו ממנו לסייע להוביל מהלך להדיח את עמיר פרץ מראשות המפלגה, בטענה כי הוא "מסכן את המשך קיומה של המפלגה". ע"פ הדיווח, הם מבקשים מגבאי להעלות הצעה להדיח את פרץ בוועידת המפלגה, שאמורה להתכנס בסוף החודש כדי לאשר את האיחוד עם מפלגת "גשר" של לוי-אבקסיס.

התקדמות במגעים לאיחוד בימין; יתכן חתימה ביום ראשון; דיווח: נתניהו הציע לבן גביר תפקיד בדרג סגן שר

המשא ומתן בין הימין החדש לאיחוד מפלגות הימין עלה הליך בימים האחרונים. ב"ימין החדש" ריככו מעט את הדרישות והסכימו להתפשר על ארבעה מקומות בעשירייה הראשונה, במקום חמישה, וכעת הצדדים מתקרבים לסיכום. ". גורם המעורה במגעים אמר כי בעקבות הורדת הדרישה לריצ'רץ' הצדדים כבר קרובים להסכם, וכי אם הכל ילך כשורה – ההסכם יוצג כבר ביום ראשון.

– מי שבינתיים נותר מחוץ לשיחות היא עוצמה יהודית. כשאתמול (חמישי) נרשם פיצוץ במגעים בין איחוד מפלגות הימין לעוצמה יהודית, כשעו"ד בן גביר ביטל פגישה מתוכננת עם יו"ר איחוד מפלגות הימין, בעקבות הדלפה בתקשורת לפיהם פרץ מתכנן להציע לו את המקום רביעי באיחוד. בן גביר זעם על הדלפת דבר הפגישה והודיע לשר החינוך כי לא יאפשר להשתמש בו כקלף מיקוח במשא ומתן מול בנט ושקד. כמו כן, הודיע בן גביר לפרץ שאין בכוונתו להיפגש "אם המקומות המוצעים לרשימתו יהיו 8-4 כפי שכבר הוצע". * בן גביר דורש מאיחוד מפלגות הימין את המקומות ה-3 וה-6 ברשימה, זאת במידה ולא יתאחדו עם בנט ושקד. ההערכה היא כי יסכים להתפשר גם על מקומות 4 ו-7.

– ע"פ הדיווח ב'כאן חדשות' ראש הממשלה נתניהו הבטיח למנות את איתמר בן גביר לתפקיד בקואליציה הבאה במטרה לקדם את האיחוד בימין, לפי בכירים באיחוד מפלגות הימין, הוא ימונה לסגן שר או יקבל ראשות ועדה בכנסת. * כמו כן, הובטח לשר החינוך פרץ ולשר התחבורה סמוטריץ' שתיקיהם ישמרו אחרי הבחירות, וכך גם חברותם בקבינט. כמו כן, השניים יהיו חברים בפורום ראשי הקואליציה. * מטעמו של נתניהו הכחישו את הדברים ואמרו שלא הובטח דבר.

המפלגות הערביות מנסות להגיע לפשרה: רוטציה אחרי המקום העשירי

שבוע לפני סגירת הרשימות לכנסת, המפלגות הערביות מנסות להגיע לנוסחת פשרה שתאפשר איחוד מחודש של הרשימה המשותפת. לפי אחת ההצעות, תתקיים רוטציה אחרי המקום העשירי ברשימה. * בשבוע שעבר הודיעה ועדת הפיוס, המתווכת בין הצדדים, על כישלון המגעים. עיקר המחלוקת נוגע למקום ה-11 עד ה-14 ברשימה, ונציגי ארבע המפלגות סיכמו על המשך השיחות. כגורם מתווך נכנסו לתמונה גם יו"ר ועדת המעקב של הציבור הערבי, יו"ר חד"ש לשעבר מוחמד ברכה, ועמו שני אנשי אקדמיה בעלי שם המוכרים בחברה הערבית. (הארץ)

סקר חדשות 13: כחול לבן מתרסקת, זהות עוברת את אחוז החסימה

שורת סקרים שנערכו אתמול לאחר שנודע על האיחוד בשמאל, מעלים כי אין שינויים במפת הגושים, כשהן גוש ימין-חרדים, והן גוש השמאל-חרדים לא מצליחים לגבש רוב של 61 מנדטים. אולם השינויים הדרמטיים ביותר בתוככי הגוש נרשמו בסקר חדשות 13 שפורסם אמש ממנו עולה, כי אם הבחירות היו מתקיימות היום, מפלגת "המחנה הדמוקרטי", הייתה מקבלת 12 מנדטים. מפלגת כחול לבן ירדה ב-6 מנדטים מהסקר הקודם, ומקבלת 23 מנדטים בלבד.

– לפי סקר החדשות 12 "המחנה הדמוקרטי", הייתה זוכה במספר מנדטים דו ספרתי, תוצאה שמכניסה לכנסת גם את ברק עצמו, שמוצב במקום העשירי. הסקר גם מצביע על התחזקות משמעותית של מפלגת הימין החדש לאחר שבראשה הוצבה איילת שקד: המפלגה מתקרבת אף היא למספר דו ספרתי של מושבים לבדה – ומקבלת 9 מנדטים (בהשוואה ל-5 בלבד בסקר קודם).

– לפי סקר כאן11, הליכוד וכחול לבן שומרות על תיקו של 30 מנדטים כל אחת, המפץ בשמאל מעניק למחנה הדמוקרטי 8 מנדטים ומוריד את העבודה ל-5.

– לפי סקר מעריב, המחנה הדמוקרטי הייתה מקבלת 9 מנדטים. ברק, שהוצב במקום ה־10, היה נותר בחוץ. העבודה־גשר – 6, כפי שקיבלה העבודה בראשות אבי גבאי בבחירות הקודמות.

– לפי סקר ישראל היום, הליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר, עם 31 מנדטים. כחול לבן צמודה אליה עם 30. ומי שמשלמת את מחיר האיחוד עם ישראל דמוקרטית היא מפלגת העבודה־גשר שנותרת עם 5 מנדטים בלבד.

– לפי סקר כאן חדשות, אילו הבחירות היו מתקיימות היום להלן מפת המנדטים החזויה: הליכוד-כולנו עם 30 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 30 (35); הרשימה המשותפת – 10 (10); הימין החדש – 9 (0); ישראל ביתנו – 9 (5); המחנה הדמוקרטי – 8 (4); יהדות התורה – 8 (8); ש"ס -7 (8); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 4 (5)

– לפי סקר החדשות12, אילו הבחירות היו מתקיימות היום להלן מפת המנדטים החזויה: הליכוד-כולנו במקום הראשון עם 29 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 27 (35); הרשימה המשותפת – 11 (10); המחנה הדמוקרטי – 10 (4); ישראל ביתנו – 10 (5); ש"ס – 7 (8); הימין החדש – 9 (0); יהדות התורה – 8 (8); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 4 (5)

– לפי סקר חדשות13, אילו הבחירות היו מתקיימות היום להלן מפת המנדטים החזויה: הליכוד-כולנו במקום הראשון עם 28 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 23 (35); המחנה הדמוקרטי – 12 (4); הרשימה המשותפת – 11 (10); הימין החדש – 10 (0); ישראל ביתנו – 10 (5); העבודה וגשר – 7 (6); יהדות התורה – 6 (8); ש"ס – 5 (8); איחוד מפלגות הימין – 4 (5); זהות – 4 (0)

– לפי סקר ישראל היום, אילו הבחירות היו מתקיימות היום להלן מפת המנדטים החזויה: הליכוד-כולנו במקום הראשון עם 31 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 30 (35); הרשימה המשותפת – 12 (10); המחנה הדמוקרטי – 9 (4); ישראל ביתנו – 7 (5); ש"ס – 7 (8); איחוד מפלגות הימין – 6 (5); הימין החדש – 6 (0); יהדות התורה – 6 (8); העבודה וגשר – 5 (6)

– לפי סקר מעריב, אילו הבחירות היו מתקיימות היום להלן מפת המנדטים החזויה: הליכוד-כולנו במקום הראשון עם 30 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 28 (35); הרשימה המשותפת – 11 (10); המחנה הדמוקרטי – 9 (4); ישראל ביתנו – 9 (5); ש"ס – 8 (8); הימין החדש – 7 (0); יהדות התורה – 7 (8); העבודה וגשר – 6 (6); איחוד מפלגות הימין – 5 (5)

בטחוני

דיווח: ארגוני הטרור בעזה הטיחו ביקורת בחמאס שמאפשר השלכת מטענים בהפגנות השיבה על גבול רצועת עזה

בישיבה של הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה שנערכה ביום שני בשבוע שעבר במשרדי החזית העממית בעזה, הוטחה ביקורת על אופן ניהול ההפגנות בגדר בידי חמאס, כך נחשף ב'כאן חדשות', ע"פ הדיווח בפגישה שכונסה לטובת "הערכת מצב" סביב הפגנות הגדר נכחו ארבעה בכירים בחמאס ובהם מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר ובכירים מארגונים אחרים לרבות הג'יהאד האסלאמי, החזית העממית והחזית הדמוקרטית. ובמהלכו הטיחו הפלגים הפלסטיניים ביקורת נגד מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, על כך שחמאס מאפשר השלכת מטענים בהפגנות הגדר – דבר הפוגע במסר שלהן ובציביונן הלא-אלים. כמו כן, המשתתפים בישיבה טענו כי חמאס מחלק את כספי הפיצויים לנפגעי ההפגנות בצורה לא הוגנת ומווסת את כמות המשתתפים בהפגנות לפי צרכיו בלבד, מבלי להיוועץ בפלגים האחרים.

דיווח: בתקיפה שיוחסה לישראל בגולן הסורי נהרגו תשעה לוחמי מיליציה

המרכז הסורי לזכויות אדם, שמושבו בלונדון, דיווח אתמול (חמישי) כי בתקיפה בתל אל-חארה ואזור דרעא בלילה שבין שלישי לרביעי ומיוחסת לישראל חוסלו תשעה מלוחמי המיליציות הנאמנות למשטר הסורי, ששה מהם אינם סורים. * על פי הדיווח יעדי התקיפה היו אתרי מודיעין איראנים ואתרים צבאיים.

דיווח: פעיל חיזבאללה שחוסל בסוריה היה חלק מפרויקט "תיק הגולן" של חיזבאללה

כלי תקשורת זרים דיווחו ביום רביעי האחרון כי זיאד משהור, בכיר ארגון הטרור חיזבאללה, שחוסל בקוניטרה שבסוריה באמצעות טיל שנורה לעבור רכבו, השתייך לתשתית הטרור של חזבאללה בגבול, המכונה "תיק הגולן", זאת, במסגרת תוכנית חיזבאללה לפתוח חזית שנייה מול ישראל במקרה של מלחמה בצפון. * לפי סוכנות הידיעות הסורית הרשמית סאנ"א, רקטה פגעה במכונית שלו בזמן שנסע במרחק של כ-15 ק"מ מאזור הגבול המפורז עם ישראל, ועוד כמה אזרחים נהרגו. פעילים באופוזיציה הסורית מעריכים כי היה זה מל"ט ישראלי שאחראי לתקיפה * על פי הדיווחים, תפקידו של משהור היה, בין היתר, לגייס פעילים בגולן הסורי ולצייד אותם בנשק הכולל מטעני נפץ, כלי נשק קלים, מקלעים וטילי נ"ט, אותו יסתירו בבתיהם למקרה שהארגון יידרש לפעול נגד ישראל בזמן מלחמה.

אבו-ג'האד ניהל בסוריה רשת לגיוס סוכני ריגול בישראל עבור איראן

בחודשים האחרונים נחשפה רשת בהובלה איראנית שפעלה לגיוס סוכנים בישראל, ביהודה ושומרון וברצועת עזה לטובת המודיעין האיראני. הרשת ניסתה לפעול לגיוס אנשים באמצעות יצירת קשר ראשוני בזהות פיקטיבית ובהמשך נוהל הקשר באפליקציות מסרים. * במסגרת החקירות, עלה מידע לפיו הקשר מול המפעילים מסוריה התפתח לכדי רמה של העברת מידע ואף עלתה כוונה לביצוע פעילות טרור נגד יעדים ישראלים, אזרחיים וצבאיים. עם זאת, רובם המוחלט של האזרחים הישראלים סירבו לשתף פעולה עם הפנייה אליהם משום שחשדו שמדובר בגורם עוין וניתקו את הקשר איתו. * לפי השב"כ הרשת פעלה מסוריה, בהכוונה איראנית ובהובלת גורם סורי המכונה "אבו-ג'האד".

מדיני

אבו מאזן: ההנהגה הפלסטינית תפסיק לפעול לפי ההסכמים שנחתמו עם ישראל

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הודיע אמש (חמישי) כי ההנהגה הפלסטינית תפסיק לפעול על פי ההסכמים שנחתמו בעבר עם ישראל, וזאת בעקבות מדיניות קיזוז כספי המסים בידי ישראל והריסת בתים במזרח ירושלים. "לא ניכנע לתכתיבים וקביעת עובדות בשטח, בזמן שהממשל האמריקני נותן חסות להפרות ישראל". . אבו מאזן הוסיף כי תוקם ועדה שתקבע את יישום ההחלטה הזאת.

– שר הכלכלה והתעשייה התייחס לדבריו של אבו מאזן, ואמר כי "אבו מאזן מאיים כי יפסיק לעבוד על פי ההסכמים עם ישראל?! טוב, אז מה הוא יעשה מעכשיו, הוא יחדש את הסתה בבתי הספר נגד מדינת ישראל? הוא ישלם משכורות למשפחות המחבלים? אה סליחה, תמיד זה היה כך. נו באמת, אבו מאזן מעולם לא פעל על פי ההסכמים עם ישראל. ידו הייתה בהסתה ונגועה בטרור. אבו מאזן יכול לאיים, אבל את המחיר ישלמו הפלסטינים".

ארה"ב הטילה וטו באו"ם נגד הצעה לגנות את הרס הבתים במזרח ירושלים

ארה"ב סיכלה ניסיון מצד כווית, אינדונזיה ודרום אפריקה לאשר במועצת הביטחון של האו"ם החלטה שמגנה את הרס הבתים ליד צור באהר שבמזרח ירושלים. * הנוסח שנדחה הביע "דאגה עמוקה" מהצעד הישראלי והזהיר שהוא "חותר תחת ישימותו של פתרון שתי המדינות". * ישראל הודיעה כי עשרת הבניינים שנהרסו היו רובם עדיין בבנייה, נבנו באופן לא חוקי והיוו סיכון ביטחוני לכוחות הביטחון. * הצעות גינוי כאלו דורשות הסכמה פה אחד של 15 חברות מועצת הביטחון, ולפי גורמים דיפלומטיים ארה"ב סיכלה גם נוסח מקוצר יותר שהוצע לאחר שהנוסח המקורי נדחה. (רויטרס)

מחשש שייעצר בגין פשעי מלחמה: אהוד אולמרט ביטל נסיעה לשווייץ

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ביטל בתחילת השבוע נסיעה עסקית לשווייץ זאת בשל אזהרה מצד שלטונות שווייץ שהודיעו כי ברגע שאולמרט ינחת בציריך הוא יילקח לחקירה בחשד לפשעי מלחמה במבצע עופרת יצוקה. * אולמרט התעקש לצאת לנסיעה כרגיל, אך לאחר התייעצויות שהתקיימו בין משרד המשפטים למשרד החוץ – הוחלט לאסור עליו לנסוע והוא נשאר בארץ.

– תלונה דומה על פשעי מלחמה הוגשה בעבר בשוויץ גם נגד שרת החוץ לשעבר ציפי לבני ומי שעומד מאחוריה הם פעילי ארגון פרו-פלסטיני המכונה "אורגנה פלסטין" בז'נבה. * ואולם, התלונה הזאת לא מנעה מלבני להמשיך להגיע לשוויץ והשנה אפילו השתתפה בפורום דאבוס.

חוץ

אירופה לוהטת: גל החום שפוקד את אירופה שובר שיאים ובמספר מדינות נשברו שיאי כל הזמנים בעומסי החום

שיאי טמפרטורות נשברו אתמול (חמישי) בגרמניה, צרפת, בריטניה, הולנד ובלגיה בגל חום שני שפוקד את מערב אירופה בתוך חודש. * בבריטניה ובצרפת בוטלו רכבות רבות. אלו שכן יצאו ליעדן, נאלצו לעיתים להאט כדי למנוע מפסי המסילה להיסדק בשל החום העז. במקביל, חברת האנרגיה הצרפתית EDF הגבילה את הייצור בשני מפעלים גרעיניים, מחשש להתחממות יתר בשני נהרות המשמשים לצורך קירור, שעלולה להוביל להרג דגים. * הרשויות ברחבי היבשת חילקו מים לחסרי בית, העלו את רמת הכוננות בבתי חולים ובמוסדות רפואיים ופתחו מבנים מוניציפליים לכל מי מחפש מחסה מהחום. * שירות מזג האוויר הלאומי של גרמניה DWD מסר כי מסת אוויר חם תלויה "כמו פעמון" מעל אזור שמשתרע ממרכז הים התיכון ועד לסקנדינביה, ונלחצת בין אזורי לחץ נמוך מעל מערב רוסיה ומזרח האוקיינוס האטלנטי.

– בגרמניה, שרק שלשום נקבע בה שיא חום של כל הזמנים – נשבר השיא הזה אתמול שלוש פעמים שונות. השירות המטאורולוגי במדינה הודיע כי בצהריים נרשם השיא האחרון בעיר ליגן שבצפון גרמניה, עם טמפרטורה של 41.5 מעלות צלזיוס.

– בצרפת נשברו שיאי הטמפרטורה מאז החלו המדידות במדינה עם יותר מ-40 מעלות, בכך נשבר שיא הטמפרטורות הקודם בבירה הצרפתית מיולי 1947 שעמד על 40.4 מעלות. * בפריז, שגם בה נשבר שיא החום עם 42.6 מעלות, מאווררים חשמליים נחטפו מהמדפים, ונוסעים רבים במטרו הצפוף השתמשו במניפות כדי להצטנן.

– בהולנד נשבר גם כן שיא החום של כל הזמנים, עם 40.7 מעלות בדרום המדינה. שלשום נשבר בה שיא של 75 שנה עם 38.8 מעלות, אך הנתון שנמדד אתמול הוא הפעם הראשונה מאז תחילת המדידות שבה חצתה הטמפרטורה בהולנד את רף ה-40 מעלות.

– בבלגיה נרשם שיא של כל הזמנים עם 39.9 מעלות שנמדדו בבסיס הצבאי קליינה-ברוגל. השיא הקודם נקבע ביוני 1947.

– בבריטניה ציפו החזאים לשבירת שיא החום – אך בסופו של דבר נמדדו "רק" 38.1 מעלות בקיימברידג', הטמפרטורה הזו שנייה רק לשיא שנמדד בגל החום בקיץ 2003 – 38.5 מעלות.

קוריאה הצפונית שיגרה שני טילים בליסטיים לעבר הים; אחד מהם מדגם חדש

צפון קוריאה שיגרה אתמול (חמישי) לפנות בוקר שני טילים בליסטיים לטווח קצר מחופה המזרחי. הטילים, שנורו מאזור עיר הנמל וונסאן במזרח המדינה עפו למרחק של בין 430 קילומטרים ל-700 ק"מ, בטרם נפלו בים שבין יפן לצפון קוריאה. * לפי גורם בכיר במשרד ההגנה של דרום קוריאה, לפחות אחד משני הטילים ששיגרה צפון קוריאה במהלך ניסוי שקיימה הלילה היה פיתוח של דגם חדש, והגיע לטווח של כ-690 ק"מ. * שליט הצפון, קים ג'ונג און, פיקד באופן אישי בשיגורי שני הטילים הבליסטיים ואף נכח במקום השיגור. העיתון הממלכתי "רודונג סינמון" חשף תמונות משיגור הטילים, והציג תיעוד של קים צופה בו באמצעות משקפת ובמסכים שהציגו את מסלולי הטילים. במהלך השיגור נראה קים מחייך ומוחא כפיים. אחרי שצפה בשיגור הטילים, אמר קים כי הם "קשים ליירוט" בשל "גובהו הנמוך של מסלול הטיסה של הטיל הטקטי המונחה".

– מנהיג קוריאה הצפונית אמר לסוכנות הידיעות הממשלתית כי "השיגור היה יריית אזהרה לצבא הדרום קוריאני, ולכל מחרחרי המלחמה האחרים באזור". קים סיים את דבריו בביקורת על החלטת דרום קוריאה לערוך תרגילים צבאיים משותפים עם ארצות הברית בחודש הבא, כמו גם על החלטתה לרכוש "נשק פוגעני אולטרה-מודרני", ככל הנראה מטוסי חמקן שמסוגלים לחמוק מהרדאר הצפון קוריאני, וסיכם באזהרה ישירה: "מון ג'יאה-אין (נשיא דרום קוריאה) צריך להימנע מפעולות שיכולות להיות אובדניות מבחינתו כמו תמרונים עם הצבא האמריקני".

– בתגובה לניסוי, קרא שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו לצפון קוריאה לחדול מצעדים שיחמירו את המתיחות ולשוב לשיחות הגרעין.

– השיגור מגיע יום לאחר שיועצו לביטחון לאומי של טראמפ נפגש בסיאול עם בכירים דרום קוריאניים ודן עימם במו"מ עם פיונגיאנג. והוא השיגור הראשון שעורכת צפון קוריאה מאז הפסגה המאולתרת בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לשליט הצפון קים ג'ונג און בסוף החודש שעבר באזור המפורז שבין שתי הקוריאות, כשביסומו הבטיחו שני הצדדים לפתוח בסבב שיחות חדש במשא ומתן.

– ביום שלישי האחרון, סוכנות הידיעות הקוריאנית KCNA דיווחה כי און בחן צוללת חדישה הנקלטה בקרב הצי של חיל הים של קוריאה הצפונית, לצד בכירים בתוכנית הטילים של המדינה הדיקטטורית. ככל הנראה, מדובר על התקדמות משמעותית בפיתוח טכנולוגיות נשק הקשורות לתוכנית ירי הטילים המשוגרים מתוך צוללות.

המתיחות במפרץ: איראן ערכה ניסוי בטיל בליסטי לטווח בינוני

איראן ערכה שלשום (רביעי) ניסוי בטיל בליסטי לטווח בינוני, במסגרתו שוגר טיל מסוג שיהאב 3 לטווח של כאלף קילומטרים מדרום איראן לעבר אזור המצוי מחוץ לבירה טהראן, אך הוא לא הציב איום על הספינות האמריקניות או הבסיסים האמריקניים באזור. כך דווח בפוקס ניוז בשם בכיר אמריקני. לפי הדיווח הניסוי היה חלק ממאמצי איראן לשפר את הדיוק וטווח הטילים שלה והוא התבצע סמוך לטהרן, בירת הרפובליקה האסלאמית.

הצי הבריטי החל לאבטח מכליות נפט ששטות במצרי הורמוז תחת דגל בריטי

ראש ממשלת בריטניה הנכנס, בוריס ג'ונסון, הורה לצי הבריטי לאבטח אוניות ששטות במפרץ הפרסי תחת דגל בריטניה. זאת, בעקבות השתלטות איראן על מכלית בריטית. חיל הים של בריטניה ילווה את המכליות שישוטו לחוד או בקבוצות, במטרה להבטיח את חופש הניווט בים. על פי הפרסומים, משימת האבטחה הראשונה כבר החלה בלילה שבין רביעי לחמישי.

– ביום רביעי חצה כלי שיט בריטי ראשון את מצרי הורמוז מאז התקרית עם איראן ביום שישי, והגיע ליעדו בקטאר – כך לפי נתוני מעקב אחרי התנועה הימית באזור. על פי המגזין Lloyd's List, הייתה זו הספינה BW Elm הנושאת גז נוזלי, ובצלה שטה ספינת קרב בריטית, ככל הנראה "מונטרוז".

איראן: בריטניה שלחה מגשר כדי לדון בשחרור המכלית

בכיר באיראן אמר ביום רביעי כי בריטניה שלחה נציג למדינתו כדי לדון בשחרור מכלית הנפט שנתפסה במצרי הורמוז. בהמשך, גורם מאיראן הכחיש את הטענה. במקביל, התייחס הנשיא חסן רוחאני למתיחות ואמר כי "איראן מוכנה לנהל משא ומתן, אך לא כזה שפירושו כניעה". * מוקדם יותר פנתה סולטנות עומאן לאיראן בבקשה לשחרר את מכלית הנפט הבריטית וצוותה שנעצרו ביום שישי. עומאן קראה לכל הצדדים המעורבים בעימות המתמשך לגלות איפוק ולמצוא נתיבים דיפלומטיים לפתרון הסכסוך.

אוקראינה עצרה מכלית רוסית ליד חצי האי קרים

שירותי הביטחון של אוקראינה הודיעו אתמול (חמישי) כי הם השתלטו על מכלית נפט רוסית שחסמה את מעבר הספינות שלה במצרי קרץ', לפי סוכנות הידיעות ברוסיה, היו כ-15 אזרחים רוסים על הסיפון בזמן ההשתלטות על כלי השיט. בהמשך שחררה אוקראינה את צוות המכלית הרוסית שהוחזקה במצרי קרץ', עם זאת הספינה עדיין מוחזקת על ידי הרשויות באוקראינה.

– לטענת, האוקראינים, המכלית ששמה כיום הוא "ניקה ספיריט" ושבעבר נקראה "ניימה", נכנסה לנמל איזמייל אחרי שהיא זוהתה ונעצרה בזכות המספר הסידורי שלה. לדבריהם היא הייתה מעורבת בתקרית לפני תשעה חודשים שבמהלכה השתלטה מוסקבה על כלי שיט אוקראיניים, באותו אירוע ירו כלי שיט רוסיים על שלושה כלי שיט אוקראיניים במצר קרץ' והשתלטו עליהם. רוסיה עצרה אז 24 חיילים אוקראינים.

בריטניה: ג'ונסון מונה באופן רשמי לראשות הממשלה; 14 שרי קבינט התפטרו

בוריס ג'ונסון מונה ביום רביעי באופן רשמי לעמוד בראשות ממשלת בריטניה. בנאומו הראשון אמר ג'ונסון שהוא לא מעוניין לצאת מהאיחוד האירופי ללא הסכם, אולם בריטניה נאמנה לדמוקרטיה ולכן היא תעזוב את האיחוד ב-31 באוקטובר – עם הסכם או בלעדיו. * פחות מיממה לאחר בחירתו התפטרו לפחות 14 שרי קבינט מממשלתו, עקב התנגדותם לגישתו בנוגע ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, גם ללא הסכם. בין השרים שהתפטרו הם שרי האוצר, המשפטים, ההגנה, החינוך, המסחר, העסקים והשר לפיתוח בינלאומי.

נשיא תוניסיה מת בגיל 92; יושב ראש הפרלמנט ישמש כנשיא זמני

נשיא תוניסיה באג'י קאיד א-סבסי מת בגיל 92, זאת אחרי שבחודש האחרון הדרדר מצבו הרפואי ושלשלום הוא פונה לבית חולים צבאי. * לפי החוקה, יו"ר הפרלמנט ישמש הנשיא הזמני במקומו. * בשל מותו צפויה תוניסיה לקדים את הבחירות במדינה, התאריך המקורי לקיום הבחירות היה ה-17 לנובמבר, אולם לא פורסם התאריך החדש.

– א-סבסי הנהיג את המדינה מאז 2015 והיה הנשיא הראשון בהיסטוריה שלה שנבחר בבחירות חופשיות. * לאחרונה הוא הכריז כי לא יתמודד על כהונה שנייה בבחירות שיתקיימו בהמשך השנה. מפלגתו, שתמכה בריצתו לכהונה שנייה, טרם הכריזה על מועמד אחר.

מסתמן: ספרד הולכת לסבב בחירות רביעי בתוך 4 שנים

מפלגת הסוציאליסטים בראשותו של פדרו סאנצ'ז, הפסידה אתמול (חמישי) בהצבעת אי-אמון שנייה בפרלמנט, מה שהכשיל את ניסיונו להרכיב ממשלה. בשל כך, ייתכנו בחירות חוזרות. * שעות ספורות לפני כן הודיעו ראשי צוותי המשא ומתן מטעם המפלגה הסוציאליסטית ו"פודמוס" על כישלון המו"מ ביניהן על הקמת ממשלת קואליציה ראשונה בספרד הדמוקרטית. סאנצ'ס אמר בפרלמנט כי מנהיג פודמוס, פאבלו איגלסיאס, רצה להיכנס לממשלה כדי לקבל לידי מפלגתו שליטה של 80 אחוזים מהוצאות הממשלה הבאה. זאת, אף שפודמוס היא המפלגה הרביעית בגודלה. * סאנצ'ס ניצח בבחירות האחרונות שנערכו לפני שלשה חודשים. אם לא ירכיב ממשלה בחודשיים הקרובים, יפוזר הפרלמנט וייערכו בחירות חדשות בעוד ארבעה חודשים.

שתי סירות שנשאו עליהן כ-300 מהגרים התהפכו מול חופי לוב; 150 נעדרים

שתי סירות שנשאו עליהן כ-300 מהגרים רובם מאריתראה התהפכו במרחק של 120 ק"מ מטריפולי. 137 בני אדם חולצו, ולפי הערכת סוכנות האו"ם לפליטים ומשמר החופים הלובי כ-150 נעדרים. * השורדים צפויים להיות מועברים לשני מרכזי מעצר בלוב, שם הם עומדים בפני סכנות נוספות. * לוב טוענת כי המהגרים נכנסים ויוצאים משטחה באופן לא חוקי, אך האו"ם אומר שמרכזי המעצר הללו משמשים למעשה בתי כלא, החושפים אותם לסכנות מלחמת האזרחים. * לוב משמשת נקודת יציאה למהגרים ולפליטים, שרבים מהם מנסים להגיע לאירופה בסירות רעועות.

מולר בקונגרס: החקירה לא מצאה שקמפיין טראמפ ניהל קשרים עם רוסיה; אם לא יבחר שוב לנשיאות יהיה ניתן להעמידו לדין על שיבוש הליכי חקירה

התובע המיוחד לשעבר, רוברט מולר, הופיע ביום רביעי בקונגרס האמריקני לעדות פומבית ראשונה מאז שפרסם את הדוח שלו על המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016. מולר חזר ואישר בעדותו בפני ועדת המשפט של בית הנבחרים, כי "לא מצאנו שקמפיין טראמפ ניהל קשרים עם רוסיה". לשאלה האם הדוח שלו זיכה לחלוטין את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מאשמת שיבוש הליכי חקירה, השיב התובע המיוחד לשעבר "לא". * מולר הדגיש כי על אף שהחקירה לא זיכתה לחלוטין את טראמפ, תקנות משרד המשפטים מונעות העמדה לדין של נשיא מכהן. אך ציין כי אין מניעה לפעול משפטית נגד הנשיא בעניין זה אחרי שיסיים את תפקידו, עם זאת, אם יבחר טראמפ לכהונה שנייה בבחירות 2020 – ההתיישנות על החשדות נגדו תפוג לפני שיעזוב את הבית הלבן.

    ארה"ב: טראמפ הטיל וטו על החלטות בקונגרס שמונעות מכירת נשק לסעודיה * נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הטיל וטו על שלוש החלטות שאושרו בקונגרס ואשר חוסמות את יכולתו של הממשל האמריקני למכור כלי נשק בשווי מיליארדי דולרים לסעודיה. טראמפ, שמעוניין לחזק את הקשרים עם ריאד, הבטיח להטיל וטו על ההחלטות שאושרו בסנאט ובבית הנבחרים בשבוע שעבר.

    – אחרי 16 שנה: ארה"ב מחדשת את ההוצאות להורג של אסירים פדרלים * הממשל הפדרלי בארצות הברית יחדש את ההוצאות להורג אחרי הפסקה של 16 שנים. התובע הכללי וויליאם בר הכריז אתמול (חמישי) כי חמישה נידונים למוות יוצאו להורג בעוד חמשה וששה חודשים, בבית הסוהר הפדרלי טרה הוט שבאינדיאנה. * ההכרזה של בר ביטלה למעשה את ההקפאה הלא רשמית של עונש המוות ברמה הפדרלית, בניגוד לעונש המוות שגוזרות המדינות עצמן. * לפי המרכז למידע על עונש מוות, ארגון שמושבו בוושינגטון, בארה"ב יש כרגע 62 אסירים פדרלים שנידונו למוות.

    ברזיל: חמושים גנבו מאות מטילי זהב משדה תעופה מרכזי * שמונה חמושים הגיעו הלילה (שישי) לנמל התעופה המרכזי בסאו פאולו ברכבי משטרה מאולתרים, גנבו 750 ק"ג של מטילי זהב בשווי 45 מיליון דולרים – ונמלטו. מטילי הזהב היו מיועדים להגיע לשווייץ ולניו יורק. * בתיעוד ממצלמות האבטחה נראים השמונה מגיעים למקום בכלי רכב הנראים כרכבי משטרה, כשהם לבושים במדי שוטרים ושפניהם מכוסות. השודדים נראים מעמיסים את הזהב על כלי הרכב – ונעלמים. * עד כה, למשטרה המקומית אין קצה חוט בחקירת האירוע. * עובדים שהיו במקום ציינו ששני הרכבים שבהם הגיעו נראו כמו רכבי פטרול שמסיירים בנמל התעופה. (חדשות13)

    – המכשיר הסלולרי של הנשיא נפרץ על ידי האקרים * המכשיר הסלולארי של נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, נפרץ על ידי האקרים – כך הודיע אתמול (חמישי) משרד המשפטים הברזילאי. לאחר שתודרכו בעניין מאחר והיה "עניין של ביטחון לאומי". * בולסונארו הנו בעל התפקיד הבכיר האחרון אליו כוונה התקפת סייבר במדינה. המשרד טען כי התקיפה הגיעה מאנשים שנעצרו ביום שלישי שעבר בחשד כי הם חלק מקבוצה הפורצת למערכות ממשלתיות. (רויטרס)

    ונצואלה: מדורו לצבא קולומביה: אל תצייתו לפקודות נגד מדינתי * נשיא ונצואלה ניקולס מדורו קרא הלילה (שישי) לצבא קולומביה לא לציית לפקודות שיפרו את השקט במדינתו. זאת ברקע ההידרדרות ביחסים בין שתי המדינות הדרום אמריקניות השכנות. מדורו נוהג לכנות את נשיא קולמביה איוואן דוקה "משרת" של ארצות הברית ומאשים אותו בשיתוף פעולה להדיח אותו מתפקידו. (רויטרס)

    מצרים: בריטיש איירווייז תשוב לטוס לקהיר באופן סדיר * כשבוע לאחר שהשעתה את כל טיסותיה לקהיר מסיבות ביטחוניות, הודיעה הלילה (בין חמישי לשישי) חברת התעופה בריטיש איירווייז כי תשוב להפעיל את קו לונדון-קהיר באופן מלא. "לאחר הערכה מקיפה של סידורי הביטחון, אנו שמחים להודיע ששירותנו לקהיר ישובו לסדרם מיום שישי"

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן