Skip to content

דובר צה"ל: לא מטפלים בשבת בהשחתת עצים של פלסטינים – זה לא מבצעי

בעל אדמות מכפר יאסוף גילה הבוקר שעשרות עצי זית נעקרו והושחתו כליל. כשהחל לתעד ולבדוק את עקבות המחבלים, הגיע כוח צה"ל ואיים עליו בנשק דרוך להפסיק לתעד ולהסתלק מהשטח. דו"צ: אנחנו לא עובדים ומטפלים באירועים כאלו בשבת, נטפל בו ברצינות רק אחרי שמונה בערב (צאת השבת). ביום ראשון הגיעה התגובה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דובר צה"ל שומר שבת –
לא להאמין אבל בדובר צה"ל לא מטפלים בבעיות כמו כריתת עצי זית בידי מחבלים אלמונים ובבעייה קשה של כוח צה"ל שניסה למנוע מהבעלים הפלסטיני לבדוק את הנזק שנגרם לו ובכך גם למנוע מהפלסטינים לנסות להגיע למבצעי הפשע.
דובר צה"ל אליו פנה היום (שבת) בצוהרים מגפון בבקשה לבדוק את התנהלות הכוח הצה"לי התמוהה בלשון המעטה, הודיע בתשובה: "בבעיות מסוג זה, אנו לא מטפלים בשבת. פנה אלינו באופן מסודר אחרי 20:00 (צאת השבת) ואז נוכל להתחיל בבירור".  עוד טענו במשרד הדובר כי לא מדובר באדישות כלפי האירוע, אך מבחינת צה"ל כל לא מדובר באירוע מבצעי, הרי שניתתן לטפל בו ביסודיות אחרי 20:00.

צילום: יש דין
צילום: יש דין
צילום: יש דין
צילום: יש דין

על פי הדיווח שהגיע לידי מגפון, הבוקר (שבת) הגיע בעל אדמה מהכפר יאסוף הסמוך להתנחלות 'תפוח', לחלקת האדמה שלו, וגילה שלפחות 70 עצי זית נכרתו, רובם באופן שלא יאפשר להם לצמוח שוב. בעל הקרקע החל בבדיקת הנזקים ובניסיון לאסוף ראיות שיגלו רמזים אודות המחבלים המשחיתים ומהיכן הגיעו.  במהלך תיעוד האירוע ע"י תחקירן ארגון זכויות האדם "יש דין" יחד עם בעל האדמה ומזכיר מועצת יאסוף, הגיע למקום כוח צה"לי רכוב על ג'יפ צבאי במטרה ברורה לסלקם מהשטח. כשהפלסטינים והתחקירן סירבו להתפנות מהשטח שהנו בבעלות פלסטינית פרטית אחד החיילים שהיה בג'יפ דרך את נשקו,  צעק ואיים עליהם להסתלק.
לפי הדיווח האירוע הסתיים כאשר שוטר שהוזעק ע"י התחקירן הגיע למקום והחל לגבות עדויות בשטח ו
הכוח הצבאי שהבין שלא יוכל למנוע תיעוד וחקירה, החליט לעזוב את השטח.  
תגובת דובר צה"ל כאמור בתחילת הידיעה: אירועים מסוג זה לא מטופלים בשבת. עוד הסבירו בצה"ל כי הם "עובדים בשבת רק כאשר מתקיים אירוע מבצעי".
70% מאדמות הכפר סמוכות לתפוח ועליהן גדלים עצי הזית המשובחים ביותר. המתנחלים הקימו סביבן גדרות בניסיון למנוע כל גישה אליהן, גם לא לריסוס, אפילו לא בימי המסיק הספורים. אנשי יאסוף הגישו כבר בקשות רבות למת"ק (מנהל התאום והקישור) שיאפשרו להם גישה לחלקה זו. על האחרונה שבהן, מה-19.3.15, לא זכו אפילו למענה.
תגובת צה"ל
היום (ראשון) אחר הצהרים הגיעה תגובת דובר צה"ל שבדק את העניין וטוען כי הסיפור אינו מדוייק וכי  הפלסטינים איימו על החיילים ולכן כשמפקד הכוח חש מאויים כיוון את נשקו לעבר השמים ודרך אותו.

להלן התגובה: "בעקבות קבלת דיווח בדבר כריתת העצים, הגיע למקום כוח צבאי. בנקודה נכחו מספר פלסטינאים, שצעקו והתקרבו באופן מאיים לעבר הכוח. הפלסטינאים הוסיפו להתקרב לעבר הכוח על אף בקשות חוזרות ונשנות לעצירה. בעקבות כך, מפקד הכוח, שחש מאוים, דרך את נשקו לכיוון השמיים.
לבסוף, עזבו הפלסטינאים את המקום, בין היתר, לאחר הגעת כוח של משטרת ישראל למקום במטרה לאפשר לבעל השטח להגיש תלונה."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן