Skip to content

לזכרם

סמנו ביומנים: בכורה עולמית ללהקת בלט ירושלים - הבלט ממנטו (Memento), סיפורה של הבלרינה היהודייה הנודעת מפולין פרנצ'סקה מאן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

להקת בלט ירושלים תעלה את ממנטו (Memento) – סיפורה של הבלרינה היהודייה הנודעת מפולין פרנצ'סקה מאן – בבכורה עולמית

תל אביב: מרכז סוזן דלל, יום א', 1.9.2019, ב-21:00

ירושלים: אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים, שבת, 7.9.2019, ב-21:00

  כוריאוגרפיה: נדיה טימופייבה, המנהלת האומנותית של בלט ירושלים; תחקיר וליברטו: מיכאל סדובסקי (רוסיה) ונדיה טימופייבה; מוזיקה: מוריס ראוול, איסק שוורץ (רוסיה) ועוד; עיצוב תפאורה: יאנה פולונסקי; עיצוב תלבושות: נדיה טימופייבה ויאנה פולונסקי  

ריבוי התקריות האנטישמיות ברחבי העולם לאחרונה עורר בכוריאוגרפית נדיה טימופייבה את ההחלטה ליצור מחול לזכרה של הרקדנית היהודייה האמיצה פרנצ'סקה מאן שנרצחה באושוויץ. באמצעות שפת המחול היא מעלה את סיפור גבורתה שלא תיאמן ומותה. במופע הייחודי ישתתפו בנוסף לשניים עשר חברי הלהקה גם נכה צה"ל על כיסא גלגלים  – אדם גרינפלד, שזכה בתחרויות מיוחדות. הוא יגלם את תפקיד אביה של פרנצ'סקה.

 בלט ירושלים בבכורה עולמית ל- Memento
הרקדנית פרנצ'סקה מאן

הלהקה תתאר בשפת התנועה כיצד הפכה פרנצ'סקה לסמל של גבורה. פרנצ'סקה, ילידת 1917,  הגיעה למעמדה כבלרינה בווארשה בגיל 22 בייסורים ובהתגברות על כאבים. על-פי הסיפור,  כאשר הייתה מאן בתור לקרמטוריום – התחילה  להתפשט באיטיות, בתנועות ריקוד מפתות. הקצינים הנאצים עמדו מולה מבולבלים. מאן התקרבה אל אחד הקצינים וכמו רקדה בשבילו. בתוך כך היא הסתערה עליו, חטפה את נשקו וירתה לעברו שלוש יריות, מהן נפגעו שני קצינים נאצים. אירוע זה, שבו ירתה אסירה בשני שומרים, הוא מהפעולות יוצאות הדופן ביותר של ההתנגדות באושוויץ-בירקנאו.

במחול מֶמֶנטוֹ מעלה טימופייבה תמונות מהחיים בוורשה התוססת עם בני משפחת מאן, פלישת הנאצים לוורשה והחיים בגטו ועד למותה של הגיבורה במחנה ההשמדה. באמצעות המחול נחשפת בפני הקהל דמותה של הרקדנית המסמלת מופת של גבורה. את "ממנטו"  ילווה פסקול המורכב ממספר יצירות, בהן "כוכבים צהובים" של מוריס ראוול ויצירתו של המלחין הרוסי  איסאק שוורץ. טימופייבה, שהיא עצמה הייתה בלרינה בעברה, בודקת ביצירה זו ככוריאוגרפית כיצד הופכת רקדנית בלט, אישה צעירה, ללוחמת קשוחה. לדבריה, האופי של מאן התגבש לאורך שנים בעבודה סיזיפית שכללה התגברות על כאבים פיזיים למען השגת המטרה. 

אודות הכוריאוגרפית נדיה טימופייבה, מייסדת בלט ירושלים:

נדיה טימופייבה היא כלת פרס שרת העלייה והקליטה ע"ש יורי שטרן על הצטיינות והישגים בתחום התרבות שיש בהם תרומה מיוחדת לחברה ולתרבות הישראלית. בתום לימודיה (היא בוגרת האקדמיה לבלט של הבולשוי במוסקבה), הוזמנה טימופייבה להצטרף כסולנית ראשית לתיאטרון הקרמלין, – שם החלה את דרכה בתפקיד ליידי מקבת.  שנה לאחר עלייתה לישראל (1992), זכתה נדיה טימופייבה בפרס הראשון בתחרות מיה ארבטובה לבלט, ורקדה כסולנית בלהקתו של ואלרי פאנוב באשדוד. לפני 11 שנים ייסדה את להקת בלט ירושלים. בין יצירותיה  שזכו לביקורות נלהבות "אילוף הסוררת", על-פי הקומדיה של שייקספיר ו- "כנר על הגג".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן