Skip to content

צפת פנים רבות לה

בשנים האחרונות נמצאת צפת בתנופת התחדשות ופריחה. המבקרים בה ימצאו שפע של אטרקציות החל מסמטאות ציוריות ,נופים מרהיבים וכלה בהיצע קולינארי מפתיע. העיר מציעה מגוון של פסטיבלים לאורך השנה וכמובן לא כדאי להחמיץ את פסטיבל הכליזמרים הוותיק שיתקיים החודש ב 12-14.8
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משהו טוב עובר על צפת, העיר המקסימה הזו נמצאת בשנים האחרונות בעיצומה של התחדשות, התפתחות ופריחה. לצפת יש הרבה מה להציע למבקרים בה, ראשית עיר עתיקה יפיפיה עם רצף אורבני של 4000 שנה. סמטאותיה הציוריות ספוגות סיפורי מורשת, רוחניות ואומנות. לצד הסמטאות המקסימות תגלו נופים מרהיבים, בתי כנסת עתיקים, גלריות והיצע קולינארי מפתיע – יקבים, מחלבות מסעדות ועוד שפע של אטרקציות, מגוון של פסטיבלים מרתקים לאורך השנה וכמובן מבחר של מלונות וצימרים. הצטרפתי לקבוצה מכובדת של עיתונאים שמשרד התיירות ופרנסי העיר צפת לקחו לסיור על מנת לטעום ולו במעט את מה שיש לעיר להציע.

סימטה קסומה המובילה לבית הכנסת אבוהב (צילום:דן בר-דוב)
סימטאות צפת הקסומות (צילום:דן בר-דוב)
סימטאות צפת הקסומות (צילום:דן בר-דוב)

תחנתנו הראשונה ,על מנת שלא נצא לסיור על בטן ריקה ,הייתה לארוחת בוקר משובחת במלון רות הנמצא בעיר העתיקה בצפת. המלון הוותיק  נרכש לפני כשנה על ידי רשת מלונות דן ועבר מתיחת פנים מלאה. במלון 75 חדרי אירוח מסוגים שונים, בריכה מפנקת, חדר כושר קולינאריה משובחת, אווירה צפתית יחודית. בית המלון מחדש את ימיו של חאן אורחים עתיק בן 800 שנה עם הנוחות והפינוק שמלון בוטיק יכול להעניק לאורחיו.

קבלת פנים מוזיקלית בבית בט"ו (צילום:דן בר-דוב)
קבלת פנים מוזיקלית בבית בט"ו (צילום:דן בר-דוב)

תחנתנו הבאה היא ה "הבית בט"ו" בעיר העתיקה מרחק הליכה קצר ממלון רות, שם מקבלים את פנינו צמד כליזמרים צפתי.  הבית בט"ו מציע אטרקציה יוצאת דופן- מופע אור קולי חוויתי אשר במשך 12 דקות המציג את ההיסטוריה של העיר צפת לאורך 3,000 שנה באמצעות טכנולוגיה חדשה ומתקדמת ההופכת את ההיסטוריה לחוויה קסומה ומעניינת לכל המשפחה. ( המחיר החל מ 25 שח,יש לתאם מראש)

מרכז המבקרים של יקב אבוהב (צילום:דן בר-דוב)
מרכז המבקרים של יקב אבוהב (צילום:דן בר-דוב)
מרכז המבקרים של יקב אבוהב (צילום:דן בר-דוב)

במרכז המבקרים של יקב אבוהב תחשפו לעולמה הקסום והעתיק של צפת במבנה עתיק בן 600 שנה ששימש כבית מגוריו של הצדיק הרב שלמה אליעזר אלפנדרי זצ"ל. ממרפסת נוף מרהיבה ועד למנהרות תת קרקעיות שנחשפו בשנים האחרונות במהלך חפירות שהתבצעו במקום, תמצאו מגוון של  יינות מסוגים שונים. במרכז המבקרים תטעמו מהיינות השונים המיוצרים ביקב מהענבים הגדלים באזורים שונים ברחבי הגליל ורמת הגולן. (סיור הכולל טעימות מ-3 סוגי יין שונים – 40 ₪, סיור, טעימות יין וגבינות- 60 ₪.)

מרכז "לבנות ולהבנות" (צילום:דן בר-דוב)

הסיפור של "לבנות ולהיבנות" הוא סיפור מעניין ודי מספר את סיפורה של צפת, לבנות ולהיבנות   הוקמה בשנת 1980 כעמותה שמספקת לצעירים יהודים מרחבי העולם מפגש ומידע עם היהדות והישראליות. בעקבות התפתחותה והתרחבותה של העמותה הוחלט לרכוש מבנה חדש שישמש כמשרד, בזמן שיפוציו של המבנה נתגלתה מדרגה, עובדי העמותה מבינים כי אם יש מדרגה, כנראה שהיא מובילה למקום אחר והתחילו לחפור סביבה, כך נתגלו חדרי מגורים ובורות מים שמתוארכים למאה ה16 -. בסופן של המנהרות נתגלה אתר המורשת הלאומי ”בית הקהל“ שבו מקווה ומאפייה מהמאה ה16 גם הם,  היום ניתן לעבור במסלול תת קרקעי קסום המציג את ההיסטוריה, היישוב היהודי הישן וצפת של המאה ה-16- שכונה עתיקה ומתחם 'בית הקהל'.

המנהרות שהתכלו תחת מרכז "לבנות ולהבנות" (צילום:דן בר-דוב)

למבקרים בצפת כדאי לדעת כי עיריית צפת מציעה  סיורים מודרכים ללא תשלום להכרת העיר העתיקה וההיסטוריה המקומית. סיורי שישי: רוח צפת מקיימת סיורים ללא תשלום ברחבי העיר העתיקה, בתי הכנסת, שדרת הגלריות ועוד. הסיורים מתבצעים בליווי 'הדרכה מנגנת', סיפורי צפת וההיסטוריה המקומית. אטרקציה מומלצת לכל המשפחה. סיורי שבת: עמותת 'לבנות ולהבנות' מקיימת בכל יום שבת סיור של 45 דקות אל סודותיה וקסמה של צפת העתיקה, ביימי תור הזהב של המאה ה -16. הסיור מתאים לזוגות ומשפחות ומעניק הצצה למנהרות התת קרקעיות וההיסטוריה של הישוב היהודי במאה ה-16 בצפת. (ניתן להתעדכן באתר האינטרנט של עיריית צפת).

בית כנסת אבוהב (צילום:דן בר-דוב)
בית כנסת אבוהב (צילום:דן בר-דוב)
בית כנסת אבוהב (צילום:דן בר-דוב)

אחד המקומות המקסימים הוא בית כנסת אבוהב, בית כנסת מהמאה ה-16 השוכן בלב העיר העתיקה של צפת. על פי המסורת, בית הכנסת קרוי על שמו של רבי יצחק אבוהב, מחבר הספר מנורת המאור, אולם סביר יותר כי בית הכנסת קרוי על שם רבי יצחק אבוהב מקסטיליה. בקיר הדרומי, הפונה לירושלים, ממוקמים שלושה ארונות קודש. בארון הימני נמצא ספר תורה אשר נכתב על פי המסורת על ידי רבי יצחק אבוהב, ותלמידיו העלוהו לצפת. ספר זה הוא אחד מהעתיקים שבספרי התורה המצויים בצפת, ומוציאים אותו לקריאה בשלושה מועדים: ראש השנה, יום כיפור ושבועות. ספר נוסף אשר נמצא בבית הכנסת הוא ספרו של רבי סולימאן אוחנה, מקובל שעלה לצפת מפאס שבמרוקו והתחבר עם גורי האר"י. ספרים אלו העניקו לבית הכנסת משנה חשיבות, ולכן נהגו יהודי צפת לחגוג בו את ליל חג מתן תורה. כיפת בית הכנסת מעוטרת בסמלי שנים עשר השבטים, בציורים של כלי נגינה ששימשו בבית המקדש, וכן בחמישה כתרים: כתר תורה, כתר כהונה, כתר מלכות, כתר שם טוב, וכתר ייחודי; כתר קרובה הישועה. בצידה הדרומי, הפונה לירושלים, של כיפת בית הכנסת מצוירת כיפת הסלע ותחתיו הכיתוב "מקום בית המקדש".

בית כנסת אבוהב (צילום:דן בר-דוב)

ואם אתם מחפשים סיבה מיוחדת להצפין לצפת אזי בעוד כשבועיים יערך בעיר פסטיבל הכליזמרים המסורתי שמושך  מידי שנה עשרות אלפי מבקרים מהארץ (12-14.8, י"א-י"ג אב), זהו הפסטיבל הגדול בעולם למוסיקת נשמה יהודית שיתקיים זו השנה ה-32. בשלושת ימי הפסטיבל הצפתי, מידי ערב מהשעה 19:00 ועד לאחר השעה 01:00 יופיעו ב- 5 במות שונות הפזורות בין הסמטאות העתיקות באווירה הייחודית של צפת, למעלה מ-70 מופעי מוסיקה ייחודיים בהשתתפותם של אמנים בולטים מהמוסיקה הישראלית 'הרחבה' לצד אמנים ממוסיקת הכליזמר והנשמה היהודית היוצרים שילוב מיוחד וחוצה מגזרים לכל הקהלים, כל המופעים בכניסה חופשית וללא תשלום לקהל הרחב. בנוסף למופעים, בימי הפסטיבל מתקיימים גם אירועים מיוחדים במתחמים ברחבי העיר, ביניהם סיורים מודרכים ללא תשלום לאורך היום, סדנאות והרצאות בנושאים מגוונים, אירועים לילדים, נגני רחוב פזורים בסמטאות, מתחם מופעים לילדים, מתחם פוד טראק מיוחד לצד מתחם קולינרי של גבינות ויין ועוד שלל אירועים ומופעים נוספים.

את סיורנו אנחנו מקנחים בארוחת במסעדת הארי 8, המסעדה שוכנת בפאתי העיר העתיקה  במבנה עתיק בן 120 שנים ומנוהלת על ידי השף אבירם זייד המציעה תפריט עשיר ואיכותי של מגוון בשרים, פסטות משובחות ,סלטים טריים ועוד המוגשים באדיבות ובנדיבות על ידי צוות המסעדה.

ברחובות צפת (צילום:דן בר-דוב)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן