Skip to content

עימותים קשים בהר הבית – נתניהו וארדן התקפלו והורו לאשר כניסת יהודים

עשרות פלסטינים וארבעה שוטרי משטרת ישראל, נפצעו קל עד בינוני, במהומות שפרצו הבוקר ברחבת הר הבית. מהומות פרצו גם לאחר שזעקות הימין הקיצוני כנגד ראש הממשלה והשר לביטחון פנים שאישררו את החלטת המשטרה למנוע כניסת יהודים, הרתיעו את השניים ומפקד המחוז הורה כי "לאחר הערכת מצב" הוא מאשר כניסת הימין להר. המהומות כצפוי, לא אחרו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עימותים קשים, פרצו הבוקר (ראשון) עם תחילת חג הקרבן בהר הבית. עד כה הודיעו הפלסטינים על עשרות פצועים  ומהמשטרה נמסר על ארבעה שוטרים שנפצעו במהומות. עמותים פרצו גם לאחר שמפקד מחוז ירושלים החליט "בתום הערכת מצב" לאשר כניסת יהודים, מתנועת נאמני הר הבית בעיקר לביקור בהר עקב צום תשעה באב שחל גם הוא היום.

כוחות משטרת ישראל בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, נערכו במערכי תנועה משעות הבוקר בעוטף העיר העתיקה, ואפשרו למתפללים המוסלמים להגיע לשטח הר הבית ולחגוג את חגם.

לדברי המשטרה בשלב מסוים החלו להתגודד אלפי מתפללים שהיו בשטח הר הבית באזור שער המוגרבים, ולהפר את הסדר במקום, תוך שקוראים קריאות לאומניות ומיידים אבנים, כסאות וחפצים לעבר השוטרים.  לאור כך, נתן מפקד המחוז, ניצב ירון ידיד  הוראה לפזר את המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, והשיבו את הסדר הציבורי על כנו. כתוצאה מההתפרעות, נפצעו באורח קל – בינוני 4 שוטרים. הפלסטינים דיווחו על 20 פצועים לפחות שפונו לבית החולים "מקסאד" שבמזרח ירושלים ואחד להדסה עין כרם, כולם סובלים מפציעות כגון שברים וחתכים.
העימותים כללו השלכת כיסאות לעבר כוחות הביטחון. שוטרים החלו לפזר את המתפללים ברימוני הלם. ותך כך מתפללים מוסלמים נפצעו, בהם ילדים.

אחד הפצועים בהר הבית (צילום: תקשורת פלסטינית)
אחד הפצועים בהר הבית (צילום: תקשורת פלסטינית)

במקביל לכך זעמו פעילי ימין קיצוני כי נמנעת מהם הכניסה להר הבית וטענו כי הכניסה להר הבית היום, צום 9 באב, עקב החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים גלעד ארדן שקבלו את המלצת המשטרה למנוע כניסת יהודים להר.  הפעילים ניצלו את העובדה כי אנו נמצאים במערכת בחירות ותקפו את נתניהו ישירות מעל גלי האתר.

הציוץ של סמוטריץ (צילום מתוך הטוויטר)
הציוץ של סמוטריץ (צילום מתוך הטוויטר)


נתניהו מיהר להתנער והכחיש כי נתן הוראה למנוע מיהודים להיכנס היום להר הבית תוך שהוא מגלגל את האחריות לעבר המשטרה. השר בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי, ניצל אף הוא את המצב והגיב להחלטה: "סגירת הר הבית ליהודים בתשעה באב היא בושה וחרפה, מהסוג שמזכיר לנו על מה אנחנו צמים היום. ההחלטה להיכנע לטרור ולאלימות הערבית במקום הקדוש ביותר לעם היהודי היא השורש לאובדן ההרתעה גם ביתר הגזרות".
בימין המאוחד לא המתינו ותקפו את ההחלטה למנוע כניסת יהודים להר הבית. "החלטת נתניהו לסגור את הר הבית היא חרפה לאומית", אמרו. "ההר הוא המקום המקודש ביותר לעם היהודי. אנו קוראים לראש הממשלה: תשנה את החלטתך. תפתח את הר הבית ליהודים". מנגד, הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף, בירך על ההחלטה לנוע כניסת יהודים. לדבריו, "עליית יהודים להר הבית אסורה על פי ההלכה בתכלית האיסור וראוי שתימנע עליית יהודים לאורך כל השנה, ירושלים תיבנה משמירת קדושתה ולא חלילה מחילולה, בפרט ביום תשעה באב בו אנו מייחלים לבניין ירושלים", אך קולו לא נשמע בקרב הימין הקיצוני ונציגיו.

המשטרה הבינה את "הרמז", והודיעה כי בהמשך היום, יקיים מפקד מחוז ירושלים, הערכות מצב נוספות.וכשעה לאחר מכן הודיעה כי בסיום הערכת מצב שקיים מפקד מחוז ירושלים, החליט ניצב ידיד לאפשר את הביקורים בהר הבית. כניסת נאמני הר הבית עורה כצפוי גל של מהומות ומהמשטרה נמסר כי "במהלך ביקורי יהודים בהר הבית החלו התפרעויות והפרות סדר במקום, בעקבות כך השוטרים ביצעו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ואפשרו את המשך הביקורים שנמשכים כסדרם"

בכיר תנועת הטרור הג'יהאד האיסלאמי, מוחמה אל-הנדי הגיב מייד ואמר: "ישראל פוגעת במסגד אל-אקצה שהוא ליבת הסכסוך הפלסטיני-ישראלי. הניסיונות של ישראל לשלוט במסגד אל-אקצה הגיעו לאחר שכמה מדינות ערביות הביעו נכונות לנורמליזציה ונטשו את סוגיית המסגד. ישראל מנצלת את התמוטטותן של מדינות ערב והרשות הפלסטינית כדי להשתלט על המסגד".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן