Skip to content

המשטרה מכבידה יד ומצמצמת למינימום את זמני וגבולות המחאה נגד מנדלבליט

דברים מוזרים קורים בפתח תקווה - המשטרה הגבילה מאוד את זמני וגבולות המחאה מול היועה"מ ומאיימת לעצור מי שיפר כללים חדשים אלו. מוביל מחאה, אורן סימון פתח בשביתת רעב. עו"ד סיגלית קסלר: ההקשחה באה למנוע מחאות קשות שיפרצו לאחר החלטתו הצפויה של מנדלבליט. מול יוצאי אתיופיה השמיעה העירייה מוסיקת טראנס מחרישת אוזניים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אורן סימון, ממובילי המאבק כנגד יועצה המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט שובת רעב מזה 6 ימים. "אני שובת עד שהיועצת המשפטית למשטרה תתפטר", אומר סימון. היום (חמישי), שלחו פרקליטיו של סימון מכתב דחוף למפקד מחוז מרכז במשטרת ישראל, עמיחי אשד, בו דרשו עורכי הדין מאשד לבטל את מסמך ההנחיות החדשות שהוציא לפני מספר ימים ולפיו צומצמו עד מאוד גבולות המחאה מטל היועץ  המשפטי לממשלה. המסמך נכתב בהסתמך מפקד המחוז על עצתה המשפטית של עורכת דין תת ניצב איילת אלישר, היועצת המשפטית למשטרת ישראל, כנגדה מתקומם סימון.

אורן סימון, גם לבד נאסר עליו לעמוד שם (צילום מדף הפייסבוק של סימון)
אורן סימון, גם לבד נאסר עליו לעמוד שם (צילום מדף הפייסבוק של סימון)
צילום רפי מיכאלי
צילום רפי מיכאלי

מפקד מחוז דרום, ניצב אשד הוציא לפני כשבוע ימים מסמך הנחיות חדש למוחים כנגד היועה"מ ולפיו צומצמה יכולת המחאה וגבולותיה. על פי הנחיות מפקד המחוז, המחאה הוגבלה ליום בשבוע בכיכר גורן שבפתח תקווה, ולשעתיים בלבד בפינת רחובות מייזן ובן גוריון (כיכר העיזות) שבעיר.
סימון הופתע בשבוע שעבר כשוטר הציג בפניו מסמך זה וקבע כי על פיו על סימון להפסיק את מחאתו או להיעצר. "אני מוחא כל יו", אמר סימון למגפון, "כל יום בשבוע, ראשון, שני, שלישי ועד שבת כולל מוצאי השבת".
בהמשך לעיכובו הבידי המשטרה, הוזמן סימון לחקירה אליה התייצב אתמול (רביעי) ולאחר שהגיע, נחקר, עוכב, סירב לחתום על הסכמתו למגבלות החדשות ואז אוים במעצר. גשראו במשטרה שסימון לא מתרשם מתרגיל איום המעצר, הוא שוחר ללא הסבר. "ישבתי והמתנתי כשלפתע בא שוטר ואמר לי: הדלת לפניך. לך".

הרבה יותר שוטרים ממוחים -מוחים בודדים מול מאסת שוטרים משועממים (צילום מדף הפייסבוק של סימון)
הרבה יותר שוטרים ממוחים -מוחים בודדים מול מאסת שוטרים משועממים (צילום מדף הפייסבוק של סימון)

זה המקום לציין כי ההנחיות  החדשות סותרות את מתווה בית המשפט העליון שפסק כי ניתן לקיים מחאה שקטה בפתח תקווה ובלבד שתהיה מרוחקת 120 מטרים ממעונו של מנדלבליט כך גם ברחובות הסמוכים. בית המשפט העליון גם לא הגביל את ימי ושעות המחאה, אך קבע שלאחר השעה 23:00 בלילה, על המחאה להיות שקטה על מנת שלא תהווה מטרד לשכנים.
כאמור, לאות מחאה על ההנחיות החדשות של עמיחי אשד, פתח סימון בשביתת רעב לפני 6 ימים ותובע מהיועצת המשפטית למשטרה להתפטר, או להיות מפוטרת.
הבוקר שגרו פרקליטיו של סימון, עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת מכתב דחוף למפקד המחוז ובו הבהירו כי ההנחיות נוגדות להנחיות בית המשפט העליון ודרשו ממנו תשובה עד הערב, על מנת שיוכלו לפנות בדחיפות לבית המשפט העליון ולבקש ממנו סעד, זאת לפני שסימון ימשיך במחאתו מחר בערב ובשבת.

קטע מממכתבם של הפרקליטים למפקד מחוז תל אביב
קטע ממכתב הפרקליטים למפקד המחוז

"אני עומד במקום שבית המשפט העליון אפשר לי לעמוד ויותר, כלומר 140 מטר מבית היועה"מ,  אבל לאחר שהבנתי כי המשטרה (תחנת פתח תקווה) מסתמכת על חוות דעתה של היועצת המשפטית של המשטרה שמתעלמת מפסיקת בג"ץ, אני שובת רעב עד שהיועצת הזו תתפטר", אמר סימון למגפון.

מחלקת התברואה בעיריית פתח תקווה נלחמת עם מוסיקת אסיד
מחלקת התברואה בעיריית פתח תקווה נלחמת עם מוסיקת אסיד

סימון אינו היחיד שחש בשינוי רוח השלטון כלפי המחאה האזרחית.  גם עיריית פתח תקווה החליטה לתרום את חלקה לשיבושי המחאה. לאחרונה מגיעים נציגי עדת עולי אתיופיה לכיכר גורן, שם הם כורזים למנדלבליט באמצעות מגפונים את מחאתם. מחאתם אינה קשורה למטרות המחאה של סימון וחבריו, אך המוחים הללו מגיעים מידי מוצאי שבת ומפגינים. במוצאי השבת האחרונה המתינה להם הפתעה מצידה של העירייה. רכב עבודה של ממחלקת הניקיון בעירייה, הוצב בסמוך אל המוחים יוצאי אתיופיה, בארגזו הוצבו רמקולים רבי עוצמה עם הגברה וכשאלו כרזו במגפונים, העירייה השמיעה מוסיקת טראנס מחרישת אוזניים. מי שסבל בעיקר היו השכנים.

 "זה היה צעד אחד מוזר ביותר של עירית פתח תקווה", מספר סימון,  צעד מוזר כשהעירייה "הביאה לשכונה טנדר עם רמקולים שהשמיעו מוזיקת טראנס – ועשו גם הם בעצמם רעש נורא. אני מבין את החברה האתיופים – הם כבר מעבר להסברים ומילים. אני גם מבין את השכנים – שהרעש יצא להם מכל החורים אני פחות מבין את הצעד של העיריה – הם מגבירים את הרעש כדי להלחם ברעש – איך זה פותר את הבעיה?".
היום שלח סימון מכתב ישיר אל היועצת המשפטית למשטרה ובו הסביר, הבהיר את עמדתו, הסיבה לשביתת הרעב ודרש מממנה להתפטר לאלתר. "מי שנתנה וחוותה עצה גרועה כזו למפקד המחוז" אמר סימון למגפון, "צריך שתניח את דרגותיה ותתפטר".

קטע ממכתבו של סימון ליועצת המשפטית למשטרה
קטע ממכתבו של סימון ליועצת המשפטית למשטרה
סיגלית קסלר (צילום: ציפי מנשה)
סיגלית קסלר (צילום: ציפי מנשה)

ממובילות המאבק, עו"ד סיגלית קסלר מזהירה: "הכבדת היד באה עקב החלטתו הצפויה של היועה"מ ונועדה לגדוע מחאות הצפויות מראש"

מגפון פנה לאחת מובילות וותיקות המאבק ביועץ המשפטי לממשלה וביקש את תובנותיה הנוגעות להכבדת היד הפתאומית של משטרת ישראל מול אנשי המחאה.עורכת הדין, סיגלית קסלר לא מופתעת. קסלר משערת שעל מנדלבליט יהיה לפרסם את החלטתו בנוגע לתיקי האשמות ראש ההממשלה בנימין נתניהו מייד לאחר השמוע שיערך בקרוב. מתוך הבנה כי הן יעוררו מהומות ומחאות קשות, החליטו בצמרות השלטון  לגדוע את המחאה באיבה ולא להמתין לרגע האחרון.

  קסלר: "ההפגנות בכיכר גורן כנגד התנהלות היועמ"ש ונגד השחיתות השלטונית מתקיימות מזה 141 שבועות בהתאם למתווה שנקבע בפסיקת בג"צ 6356/17 התנועה לאיכות השלטון נ' משטרת ישראל (ניתן ביום 8.10.2017) . תוך שיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל ללא כל אירועים חריגים.

במועד מתן פסק הדין, השתתפו בהפגנות מאות עד אלפי מוחים. נכון לשנה האחרונה, מספר המשתתפים עומד על כ 150 איש לכל היותר. המחאה מתקיימת בשני שלבים: שלב ראשון, מתחיל לאחר יציאת השבת, במתכונת של  אסיפת עם בכיכר גורן בה נושאים דברים בין 2-3 דוברים בענייני השחיתות השלטונית ותפקודו של היועמ"ש כמי שלהבנתם, בשלל נושאים העומדים להכרעתו, אינו ממלא את תפקידו בהתאם למתחייב מהאינטרס הציבורי. שלב זה נמשך כשעה, נעשה שימוש ב 2 רמקולים בהספק נמוך (בדומה לרמקולים של קריוקי) המאפשרים לכל הנוכחים לשמוע ולהבין את דברי הדוברים.

השלב השני, בו משתתפים לרוב, קרוב ל 30 איש, הוא צעדה ע"ג המדרכה עד למחסום המשטרה שהוקם בכניסה לרחוב מייזנר במרחק 140 מטר מבית היועמ"ש (בסמוך לכיכר המכונה "כיכר העיזות") במיקום זה שוהים המפגינים כמחצית השעה, במהלכה הם שרים את שירי המחאה, קוראים קריאות, בשימוש עם מגפון אחד, כפי שהוסכם ונהוג מזה שנתיים. בשעה 9:30 ההפגנה מתפזרת עם שירת התקווה.

משמרת מחאה שקטה מתקיימת מידי פעם בפעם, בדיוק מוחלט ובהתאם לתנאים וההגבלות שנקבעו בפסיקת בג"צ 2364/17 יאיר סדקה נ' משטרת ישראל (ניתן בביום 14.6.2017), דהיינו 2 במרחק 70 מטר מביתו ועד 5 בגינת מייזנר. לאחרונה, בשבוע שקדם לתשעה באב, התקיימה משמרת מחאה שקטה במהלכה נקראו פרקי מגילת איכה ופרק א בספר ישעיהו, בשפת דיבור שקטה, תוך העברת האירוע בשידור חי לכלל המוחים

המפגינים עומדים בצורה דקדקנית על קיום המתווה תוך שיתוף פעולה מכובד עם משטרת ישראל, על מנת לממש את זכותם לחופש המחאה וחופש הביטוי במרחב הציבורי, בתנאים וההגבלות שנקבעו במתווה כאמור. ההפגנה מתחילה אך לאחר צאת השבת, המפגינים אינם מפריעים לסדר הציבורי או לשלום הציבור ואינם חוסמים נתיבי תנועה.

אשר על כן, ובהיעדר נסיבות מיוחדות הוראות ממ"ז מרכז ניתנו ללא סמכות שבדין ו/או בחריגה חמורה מסמכות, משיקולים זרים, שלא בתום לב, בשרירות ללא הצדקה ובהסתמך על עובדות שאינן תואמות את המציאות הפיזית האובייקטיבית.  על כן הן בטלות מקום שניתנו תוך בניגוד ובסתירה לפסיקת בג"צ.

להשערתי, הכבדת היד על המפגינים נגד היועמ"ש אינה בגלל הפרעה נטענת לדיירי הרחוב, שכן עיריית פתח-תקווה העמידה ביום ג' האחרון רמקולים רבי עוצמה שהרעידו את השכונה. הרמקולים הורכבו על רכבי מחלקת התברואה והשמיעו טראנס ומוזיקה מזרחית בווליום מחריש אוזניים. הכבדת היד והניסיון לפגוע בחופש המחאה וחופש הביטוי, הינה פעולת מניעה מתוכננת ומראש בהשראת או עידודו של היועמ"ש, על מנת לחסום אפשרות ממשית למחאה סביב החלטתו הצפויה בנושא כתבי האישום נגד ראש הממשלה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן