ענף מוצרי הספורט גלגל ב 2018 כ- 2 מיליארד שקלים

להערכת דן אנד ברדסטריט ענף מוצרי הספורט, גלגל בשנת 2018 פדיון מצרפי של כ-2 מיליארד שח. עלייה של כ-3% בהשוואה לשנת 2017. בשלב זה, דקטלון עדיין אינה מהווה שחקן מהותי בענף ומחזיקה באחוזים בודדים, הענף נשלט על ידי 3 קבוצות אשר חולשות יחדיו על למעלה מ-50% מהענף, קבוצת מגה ספורט, קבוצת FOX ואדידס ישראל

Print Friendly

ענף מוצרי הספורט הינו תת-ענף של ענף האופנה, וכולל מוצרים המיועדים לחובבי ועושי ספורט מקרב המגזר הפרטי. בין המוצרים המשווקים: מוצרי אופנה (הלבשת ספורט), נעלי ספורט, וציוד ואביזרי ספורט. שנת 2018 הייתה שנה מאתגרת בענף האופנה בישראל בכללותו, מגמה שנמשכה לתוך 2019, במהלכן נקלעו לכשל פיננסי מספר רשתות אופנה, בהן 'זברה', 'דיסקרט', 'הוניגמן', 'cellio' ועוד. הסביבה העסקית והמאפיינים הענפיים, בעיקרם התגברות רכישות אונליין, רפורמת השמיים הפתוחים שיצרה טיולי שופינג, שכר הדירה הגבוה בקניונים והעלאת שכר המינימום, מאתגרים גם את תחום אופנת הספורט. כך, בתחום אופנת הספורט רשת 'ספורט ורטהיימר' נסגרה בחודש אוקטובר אשתקד  לאחר שבעליה החדשים לא הצליחו לשקם את הרשת שנקלעה לקשיים עוד קודם לכן תחת מבנה הבעלות הקודם (בשנת פעילותה האחרונה הפעילה הרשת כ-30 חנויות וגלגלה מחזור מכירות שנתי של כ-100 מיליון ₪).

דקטלון עדיין לא גורם משמעותי (צילום:דן בר-דוב)

להערכת דן אנד ברדסטריט הענף גלגל בשנת 2018 פדיון מצרפי של כ-2 מיליארד ₪  , עליה קלה (בשיעור של 3%-2%) בהשוואה לשנת 2017.  כ-75% מהפדיון מקורו ממכירות בחנויות ספורט מקצועיות (כ-1.5 מיליארד ₪), לצד מכירות מוצרי ספורט (בעיקר נעליים) בהיקף של כ-25% מהפדיון המתבצעות בבתי כלבו ובחנויות אופנה רגילות (כ-500 מיליון ₪). להערכת דן אנד ברדסטריט הביקושים היציבים מצד הצרכנים משמרים את היקף הפעילות בענף הספורט גם בשנת 2019, זאת תוך המשך התגברות כוחן של הרשתות על חשבון החנויות העצמאיות.

הענף נשלט על ידי 3 קבוצות אשר חולשות יחדיו על למעלה מ-50% מהענף באופן מצרפי, קבוצת מגה ספורט, קבוצת FOX ואדידס ישראל (בנטרול מכירות המתבצעות בבתי כלבו ובחנויות אופנה רגילות, שאינן ממוצבות כחנויות ספורט מקצועיות, קבוצות אלה אף חולשות באופן מצרפי על כ 70-75% משוק הספורט המקצועי), אולם גם הן חשופות לעליה בסיכון הענפי על רקע המגמות הענפיות, בעיקרן התגברות התחרות והעליה בקניות באמצעות האינטרנט.

בסוף שנת 2017 נכנסה רשת דקטלון (רשת עולמית מצרפת) לישראל, עת פתחה את החנות הראשונה בראשון לציון. בימים אלה (08/2019) נערכת הרשת לפתיחת סניף רביעי בישראל (בנתניה). להערכת דן אנד ברדסטריט, לאור היעדר הפריסה הרחבה בשלב זה, הרשת עדיין אינה מהווה שחקן מהותי בענף אופנת הספורט בישראל וחולשת על אחוזים בודדים מהשוק. להבדיל מחנויות ספורט אחרות, הרשת מציעה גם מוצרי טיולים וטרקים (מתחרה בקטגוריה זו ברשתות דוגמת ריקושט ולמטייל) וכן פעילה גם בתחום ציוד כושר והליכונים. הרשת נכנסה לישראל בתקופה מאתגרת מבחינת הסביבה העסקית בענף האופנה, כאמור, על כן התרחבות הרשת ופתיחת סניפים חדשים נעשית בהדרגה ובאופן מושכל.

שחקנים מובילים בענף אופנת הספורט בישראל – קבוצת מגה ספורט (חברת אמ. ג'י. אס. ספורט טרדינג בע"מ) – החברה נוסדה בשנת 1990, בבעלות איש העסקים גדעון מולאייב. החברה עוסקת ביבוא ובשיווק סיטונאי של אופנת ספורט, ובמכירה קמעונאית. הפעילות הסיטונאית החלה עם היווסדות החברה בשנת 1990, במסגרתה מייבאת מותגי ספורט ומפיצה לכ-500 נקודות מכירה בפריסה ארצית. בין המותגים המיובאים: 'Converse', 'Diadora', 'Everlast', 'Kappa', 'Hi-Tec', 'Arena', 'Skechers', 'Mizuno' ועוד. הרשתות הקמעונאיות של הקבוצה כוללות את הרשתות 'מגה ספורט' (56 סניפים בפריסה ארצית כולל 9 סניפי עודפים), 'אליטל' (6 חנויות בפריסה ארצית) ו-'אלוף ספורט' (11 חנויות, רובן באזור באר שבע והדרום). בנוסף, מחזיקה (באמצעות בעל השליטה, גדעון מולאייב) ב-15% מהון המניות של חברת 'אדידס ישראל בע"מ' , יבואנית ומפעילת רשת 'adidas' בישראל. הפעילות הקמעונאית של הקבוצה מוערכת בכ-400 מיליון ₪ (לא כולל הפעילות הסיטונאית ולא כולל פעילות אדידס ישראל). כלומר נתח שוק של כ-20% מענף אופנת הספורט בישראל.

קבוצת FOX (באמצעות חברת ריטיילורס בע"מ) – חברה פרטית שנוסדה בשנת 2008, אולם החלה בפעילותה הנוכחית בתחילת שנת 2015, עת נרכשה החברה על ידי חברת האופנה 'פוקס – ויזל בע"מ' הציבורית. החברה עוסקת בשיווק ומכירת נעלים, בגדים ואביזרי ספורט באמצעות הפעלת 2 רשתות ספורט קמעונאיות: רשת הקונספט של המותג Nike בישראל (בזיכיון, מטעם נייקי העולמית) אשר נכון ל-08/2019 מונה 22 חנויות בפריסה ארצית, ורשת אופנת הספורט Foot Locker (בזיכיון מטעם הרשת העולמית), פעילות שהחלה בשנת 2017. נכון ל-08/2019 מונה רשת זו 40 חנויות בפריסה ארצית. הקבוצה נחשבת לשחקן עולה באנף אופנת הספורט. הכנסות החברה בשנת 2018 הסתכמו בכ-400 מיליון ₪. בכך, תוך 4 שנים מתחילת פעילותה תחת קבוצת FOX, הפכה הקבוצה לשחקן המוביל בישראל בתחום אופנת הספורט (בצוותא עם קבוצת מגה ספורט), עם נתח שוק מוערך של כ-20% מענף אופנת הספורט בישראל.

אדידס ישראל (באמצעות חברת אדידס ישראל בע"מ) – החברה נוסדה בשנת 2003, בבעלות אדידס העולמית (85%) וגדעון מולאייב (15%). זה האחרון הינו בעל השליטה בקבוצת 'MGS', כאמור. החברה עוסקת בייצוג ובניהול המותג 'Adidas' בישראל. במסגרת זה מפעילה את רשת המותג המונה 50 סניפים בפריסה ארצית (כולל מספר חנויות עודפים). זאת לצד הפצה סיטונאית לחנויות ספורט ברחבי הארץ, לרבות באופן סינרגטי לרשתות קבוצת MGS ('מגה ספורט', 'אליטל' ו-'אלוף ספורט') המוחזקת על ידי גדעון מולאייב, אשר הינו כאמור בעל עניין בחברה הנדונה. על פי הערכות, ההכנסות מהפעילות הקמעונאית של החברה בשנת 2018 נאמדות בכ 300-250 מיליון ₪. בכך מחזיקה בנתח שוק מוערך של כ-15% מענף אופנת הספורט בישראל (מהכנסות רשת המותג, לא כולל הכנסות המותג כפי שנמכר בחנויות ספורט אחרות ורשתות מולטי-ברנד, הכנסות אלה נזקפות לפעילות הסיטונאית של החברה, ואינן נכללו לחישוב נתח השוק הקמעונאי של המותג 'אדידס' בישראל).

אפרת שגב, סמנכ"ל כלכלה, מידע ומחקר, דן אנד ברדסטריט ומחברת הדו"ח ציינה: "הענף מאופיין בשנים האחרונות ברמת תחרות גבוהה, בעיקר בין הרשתות המובילות, לאחר שאלו, בעזרת המיצוב ואווירת הספורט בחנויותיהן, דחקו את החנויות העצמאיות. יחד עם זאת, חוסר הייחודיות והבידול בקרב רוב המוצרים הנמכרים ברשתות ובחנויות מגבילים את צמיחת הענף (להבדיל מענף האופנה, המושפע מטרנדים אופנתיים וממגוון גדול של פרטי לבוש, אופנת הספורט מאופיינת בחדגוניות יחסית, כאשר עיקר המוצרים המוצעים בחנויות הינם דומים. היעדר הבידול מונע צמיחת רשת מסוימת על פני אחרת ומקשה על העלאת מחירי המוצרים. לפיכך לרווחיות בשורה התחתונה תלות גבוהה יותר ברמת היעילות של הרשת). לפיכך צמיחת הענף תלויה בגידול באוכלוסייה המקומית ובשיעור עושי הספורט בקרב האוכלוסייה".

Print Friendly
פוסט זה פורסם בקטגוריה כלכלה, צרכנות, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.