Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום שלישי 27 באוגוסט 2019

כותרות המהדורה     דריכות בצפון |הערכות בישראל: חיזבאללה מתכנן לתקוף מטרה צבאית בגליל; הוגבלה תנועת כלי רכב צבאיים ליד גבול לבנון (בטחוני)     – בכיר איראני מאיים: על ישראל לצפות לתגובה מטלטלת – המשוואה עומדת להשתנות (בטחוני)     – אל-מנאר: ישראל פינתה את כלל עמדות השמירה הקרובות לגבול עם לבנון     ישראל במסר ללבנון: אם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    דריכות בצפון |הערכות בישראל: חיזבאללה מתכנן לתקוף מטרה צבאית בגליל; הוגבלה תנועת כלי רכב צבאיים ליד גבול לבנון (בטחוני)

    בכיר איראני מאיים: על ישראל לצפות לתגובה מטלטלת – המשוואה עומדת להשתנות (בטחוני)

    – אל-מנאר: ישראל פינתה את כלל עמדות השמירה הקרובות לגבול עם לבנון

    ישראל במסר ללבנון: אם חיזבאללה יתקוף, ישראל תגיב נגד לבנון כולה (בטחוני)

    – דיווח: ארה"ב צרפת ובריטניה מנסות להנמיך את הלהבות בין ישראל לחיזבאללה; החיזבאללה נחוש להגיב (בטחוני)

    גורם פלסטיני: "אם ישראל תתקוף בלבנון, אנחנו לא נשב בחיבוק ידיים"   (בטחוני)

    התקיפה בלבנון |דיווח: המלט"ים הישראלים שהתפוצצו בביירות פעלו נגד מתקן לאחסון רכיבים לדיוק טילים; תמונות מהמקום מראות שרכיב אחד הושמד ואחר נפגע משמעותית (בטחוני)

    – חיזבאללה: שני המל"טים שהופלו בביירות הכילו חומר נפץ – "הראשון כשל והשני התפוצץ" (בטחוני)

    עזה |ארבעה פצצות מרגמה נורו הצהריים משטח עזה לעבר ישראל; חיל האוויר תקף עמדת חמאס בצפון הרצועה (בטחוני)

    – בכיר בג'יהאד האסלאמי מכחיש: לא ירינו לעבר שדרות; אנחנו לא עובדים אצל איראן ולא מקבלים ממנה הנחיות (בטחוני)

    – ישראל לחמאס: האירועים בצפון לא ימנעו תקיפות בעזה (בטחוני)

    – דו"ח: לחמאס רשת של מנהרות הגנה שבאמצעותן ניתן להעביר מחבלים מאזור לאזור במקרה של פלישת ישראלית לרצועה (בטחוני)

    עירק |ארה"ב נגד התקיפות המיוחסות לישראל בעירק: "לעיראק יש את הזכות להגן על עצמה" (בטחוני)

    – איש הדת השיעי הבכיר: גם עם ישראל עומדת מאחורי התקיפות בעירק יש להתאזר בסבלנות (בטחוני)

    – בצבא מאשימים: המוסד לא עדכן את הפנטגון על הפעולות בעירק, והביא למשבר מול ארה"ב (בטחוני)

חדשות

במשטרת ישראל התקבלה הודעה על מציאה של פצצת מרגמה בקוטר 60 מ"מ צה"לי ותחמושת רבה בתוך בית בקיבוץ גשר.  שוטרי משטרת ישראל הגיעו למקום ופגשו במודיע, לדבריו הוא שכר את הבית לאחר שהיה סגור תקופה ארוכה, והיום כשהגיע לנקותו הופתע לגלות במהלך הניקיון בתוך ארון באחד החדרים:  ▪פצצת מרגמה 60 מ"מ נפיץ. ▪קליעים של 0.5- 12 כדורים. ▪ארגז כדורים בתפזורת- 311 קופסאות סגורות של 5.56
חבלני משטרה הוזעקו לקיבוץ פינו את הפצצה והתחמושת במקצועיות ונפתחה חקירה

פרקליטות מחוז מרכז (פלילי), הגישה הבוקר לבית המשפט המחוזי מרכז כתבי אישום נגד שלושה קטינים מטייבה, שני בני 16 ואחד בן 14, בגין יידוי או ירי של אבן או חפץ אחר לעבר כלי תחבורה וניסיון להצתה.  על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד תומר שטינברג, במהלך חודש יולי 2017 התרחשו מהומות בעיר טייבה בין תושבים בעיר לבין כוחות המשטרה והביטחון, וזאת בין היתר על רקע התרחשותו של פיגוע טרור בהר הבית ביום 14.7.2017, במהלכו שלושה מחבלים ערבים-ישראלים רצחו ביריות שני שוטרים ישראלים. במסגרת המהומות יודו על ידי המתפרעים בעיר טייבה אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה והביטחון

שוטרי משטרת ישראל עצרו לפנות בוקר בתום מרדף בסיוע מסוק משטרתי  2 חשודים מהפזורה הבדואית שעל פי החשד פרצו לבתי עסק באזור הצפון
בפעילות יזומה שבוצעה במהלך הלילה על ידי כוחות משטרה גלויים וסמויים באזור הצפון, זוהו החשודים(שנות ה- 20 פזורה בדואית)כשהם נוסעים בכביש 77 ממזרח למערב. בעת שהחשודים זיהו מחסום משטרתי , ביצעו פניית פרסה ונסעו נגד כיוון התנועה תוך כדי סיכון ציבור משתמשי הדרך ובנוסף התנגשו במספר ניידות משטרה, שוטר אחד נפצע באורח קל ובהמשך פונה לטיפול רפואי.

בסמוך למחלף בית רימון איבד הנהג ברכב החשוד את השליטה והתהפך.מתוך כלי הרכב ההפוך נמלטו שני החשודים ובתום מרדף רגלי נעצרו.אחד החשודים נפצע באורח קל(ע"פ גורמי רפואה)ופונה לטיפול רפואי בבי"ח.בכלי הרכב החשוד נתפסו ממצאים הקושרים את החשודים להתפרצות לבית עסק בכרמיאל.בהמשך בשעות הבוקר צוות החקירה עצר 3 חשודים נוספים (48 פזורה בדואית,24,39 זרזיר) במעורבות באירועי ההתפרצות לבתי העסק.

פוליטי

22 יום לבחירות | סקר: אף אחד מהגושים לא מצליח להרכיב קואליציה; מפלגת העבודה עוקפת את המחנה הדמוקרטי

סקר בחירות שפורסם אמש (שני) בחדשות כאן מעלה כי גם אחרי הבחירות נתניהו וגנץ לא יכולים להרכיב ממשלה. לפי הסקר גוש הימין משיג 42 מנדטים, גוש השמאל 44 מנדטים, החרדים 14 מנדטים הערבים 11. וישראל ביתנו משיגה 8 מנדטים. ע"פ הסקר בגוש השמאל, העבודה-גשר בראשות עמיר פרץ עוברת במספר המנדטים את המחנה הדמוקרטי. על פי הסקר, מפלגתו של פרץ מקבלת 7 מנדטים, ועולה במנדט אחד ביחס לסקר הקודם. הרשימה של ניצן הורוביץ, סתיו שפיר ואהוד ברק מאבדת מנדט נוסף מהסקר הקודם.

– לפי סקר כאן חדשות, אילו הבחירות היו מתקיימות היום להלן מפתח המנדטים החזויה: הליכוד-כולנו עם 32 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 31 (35); הרשימה המשותפת – 11 (10); ימינה – 10 (5); ישראל ביתנו – 9 (5); העבודה וגשר – 7 (6); יהדות התורה – 7 (8); ש"ס – 7 (8); המחנה הדמוקרטי – 6 (4)

בעקבות המצב הביטחוני: גנץ קיבל תדרוך על האירועים הביטחוניים האחרונים

יו"ר כחול לבן בני גנץ הוזמן אתמול (שני) בשעות הצהריים למשרד רה"מ לתדרוך על האירועים הביטחוניים האחרונים. התדרוך בוצע על ידי המזכיר הצבאי וראש המל"ל. * גנץ הוזמן לתדרוך על אף שרשמית אינו מכהן כיו"ר האופוזיציה, וזאת בשל היותו עומד בראש המפלגה הגדולה ביותר של האופוזיציה.

– התדרוך של גנץ התקיים במקביל לישיבה של הקבינט המדיני ביטחוני שדנה באירועים האחרונים בצפון ובדרום. הישיבה התקיימה בבונקר תת קרקעי מיוחד שהוקם בשנים האחרונות בהרי ירושלים, הישיבה נמשכה כארבע שעות, ובמהלכה קיבלו שרי הקבינט עדכונים על האירועים האחרונים בגבול סוריה, לבנון, וברצועת עזה.

בטחוני

  דריכות בצפון 

הערכות בישראל: חיזבאללה מתכנן לתקוף מטרה צבאית בגליל; הוגבלה תנועת כלי רכב צבאיים ליד גבול לבנון

על רקע המתיחות הגוברת בגזרה הצפונית, במערכת הביטחון מעריכים כי החיזבאללה ינסה לפגוע במטרה צבאית בגליל. מניסיון העבר, התגובה של נסראללה או של מפקד כוח קודס של איראן קאסם סולימאני, יכולה לקחת זמן. * בעקבות המתיחות החליטו במערכת הביטחון לתגבר כוחות בגבול הצפון, כשסמוך לגבול תורגש תנועה ערה של כוחות צבא לרבות שהייה בצמתים, וייתכן כי בימים הקרובים יחליטו במערכת הביטחון אם להביא כוחות נוספים לאזור מלבד מערכות ההגנה האוויריות.. בצבא הדגישו כי התושבים יכולים להמשיך בשגרה מלאה, ניתן לקיים כל פעילות באזור ואין מגבלות תנועה. * הכוננות הגבוהה נרשמת בעיקר לאורך הגבולות עם סוריה ולבנון, אבל גם בגבול רצועת עזה מחשש להסלמה נוספת שם.

– בכדי למנוע מחיזבאללה לנצל הזדמנות לפגוע בכלי רכב, כפי שקרה לפני כ-5 שנים כאשר סיור ממונע של הצבא נפל למארב נ"ט מאורגן ומתוכנן של חיזבאללה בהר דב שבחוות שבעא על גבול ישראל-לבנון, מה שהוביל לשני חיילים הרוגים ושבעה פצועים, הוחלט הבוקר (שלישי) כי תנועת רכבים צבאיים במספר צירים בגבול הצפון תתאפשר על בסיס אישור פרטני ובהתאם להערכת המצב. יחד עם זאת השגרה האזרחית במרחב ממשיכה להתנהל כרגיל. * על פי ההנחייה, אין לבצע נסיעה שאינה נחוצה במקרה של פחות חמישה קילומטרים מהגבול. בין היתר, נאסרה נאסרה הנסיעה שלא לצורך בכביש בין בירנית לסאסא ובין אביבים לרמות נפתלי. כמו כן, נאסרה התנועה בכבישים 8990, 8993, 8967 שבין אביבים לדובב, בסמוך לגבול, ו-886 שבין יפתח למשגב עם.

בכיר איראני מאיים: על ישראל לצפות לתגובה מטלטלת – המשוואה עומדת להשתנות

יועצו של יו"ר הפרלמנט האיראני לעניינים בינלאומיים, אמיר עבד א־להיאן, שמקורב למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, איים אמש (שני) כי "האגרסיביות התל אביבית בביירות הייתה טעות ענקית של נתניהו. על ישראל לצפות לתגובה מטלטלת. אין ספק שהציונים ישלמו מחיר ענק על האגרסיביות שלהם בלבנון, סוריה ועיראק. המשוואה עומדת להשתנות".

– דובר מטעם ממשלת איראן הבהיר כי טהראן תומכת בזכות סוריה, חיזבאללה ועיראק להגיב על התקיפות בימים האחרונים. "לעירק, סוריה ולבנון עומדת הזכות להגן על עצמן. אנו תומכים בזכותן של המדינות ושל החיזבאללה להגיב על המתקפה הישראלית". לדבריו, "בחיזבאללה יקבלו החלטות באופן עצמאי, אך אנו תומכים בכל פעולה הגנתית שיחליטו לנקוט בה בתגובה לתקיפות בלבנון".

אל-מנאר: ישראל פינתה את כלל עמדות השמירה הקרובות לגבול עם לבנון

כתב ערוץ התקשורת של חיזבאללה "אל-מנאר", עלי שעיב, פרסם אתמול (שני) תיעוד של עמדות הצבא הישראלי בגבול לבנון וטען, כי "צבא האויב פינה את כלל עמדות השמירה הקרובות לגבול עם לבנון".

ישראל במסר ללבנון: אם חיזבאללה יתקוף, ישראל תגיב נגד לבנון כולה

על רקע איומיו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה להגיב על מתקפת הרחפנים בביירות בה האשים את ישראל, העבירה ישראל מסר חריף ללבנון באמצעות ארצות הברית, ולפיו ישראל תראה בממשלת לבנון אחראית ותגיב נגד מדינת לבנון כולה. זאת, בלי לבצע הפרדה בין חיזבאללה לבין לבנון, כך דווח בחדשות 13. * בחדשות 12 דווח בשם בכיר בצבא ששיגר מסר ולפיו בכל מקרה כל ניסיון התקפה של חיזבאללה לא יעבור בשקט, אלא יתקל בתגובה חריפה במיוחד.

– בתוך כך, רוסיה הודיעה כי היא מודאגת מהתקיפה הישראלית לכאורה בלבנון, וקראה למעורבים להפגין איפוק ולשמור בקפדנות על החוק הבין-לאומי. בהודעה שפרסם משרד החוץ הרוסי נאמר כי המתח שייווצר אחרי הפעולות הללו עלול להוביל להתפרצות של סכסוך צבאי ולתוצאות לא צפויות.

– בינתיים, נשיא לבנון נפגש עם המתאם המיוחד של האו"ם ללבנון, והאשים את ישראל בהכרזת מלחמה על מדינתו, ובהפרת החלטה 1701 של האו"ם. לדבריו, "מה שהתרחש הוא הכרזת מלחמה; זכותנו להגן על ריבונותנו ועצמאותנו".

דיווח: ארה"ב צרפת ובריטניה מנסות להנמיך את הלהבות בין ישראל לחיזבאללה; החיזבאללה נחוש להגיב

העיתון "אל-אחבאר" הלבנוני המקורב לחיזבאללה דיווח כי שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ניסה לשכנע את ממשלת לבנון במהלך השיחות שקיים עמה כי ישראל "אינה מתכוונת לשנות את כללי המשחק". כשלדבריו התקיפה בסוריה "הייתה הכרחית כדי למנוע מתקפה מתוכננת מצד האיראנים וכי בישראל לא התכוונו לגרום לאבידות בנפש בשורות פעילי חיזבאללה". לפי הדיווח גם בפיצוץ המל"טים בלבנון לא היתה כל כוונה התקפית, לדבריהם אחד הרחפנים היה במשימת איסוף מידע, נתקל בתקלה טכנית כלשהי ובעקבות כך נשלח לאזור רחפן נוסף על מנת לפוצץ אותו. * לפי הדיווח ב"אל-אח'באר" גם צרפת ובריטניה ניסו להיכנס לתמונה ולספק ערובות לכך שפעולות דומות מצד ישראל לא יחזרו, והם הזהירו כי ישראל תנחית מכה קשה על לבנון, אם חיזבאללה יבצע התקפה צבאית מעבר לגבול.

– ע"פ הדיווח ב'אל-אחבאר' כי החיזבאללה, נחוש להגיב ולא מוכן להסכים למשוואות שהועלו על ידי המתווכים מהמערב. עמדת הארגון היא שיש לחכות לתגובה שלו ולאחר מכן להביא את הערובות כדי שישראל תחדול מכל ההפרות שלה, אך לא יהיה דיון באף ערובה לפני שהארגון יגרום לישראל להיצמד לכללי המשחק.

גורם פלסטיני: "אם ישראל תתקוף בלבנון, אנחנו לא נשב בחיבוק ידיים"

גורם בכיר באחד מארגוני הטרור הפלסטינים מסר לאחר הירי הצהריים לעבר ישראל כי "כל המשגרים מוכנים לפעולה". גורם בכיר בפלגים הפלסטיניים איים היום ברשת "אל-מיאדין" כי אם ישראל תפתח במלחמה עם חיזבאללה, עזה "תהיה בקו העימות". לדבריו, "אם ישראל תתקוף בלבנון, אנחנו לא נשב בחיבוק ידיים".

  התקיפה בלבנון 

דיווח: המלט"ים הישראלים שהתפוצצו בביירות פעלו נגד מתקן לאחסון רכיבים לדיוק טילים; תמונות מהמקום מראות שרכיב אחד הושמד ואחר נפגע משמעותית

ה"טיימס" הבריטי דיווח היום (שלישי) בצהריים בשם גורמי מודיעין מערביים כי יעד התקיפה שיוחסה לישראל בלבנון הוא אתר שבו אוחסנו אמצעים לדיוק טילים, הממוקם בסמוך למרכז התקשורת שנטען על ידי חיזבאללה כי הוא היה יעד התקיפה. לפי הדיווח, יעד התקיפה היה מכשיר המשמש כמערבל של חומר הודף החיוני לשיפור ביצועי המנוע של הטילים, באופן שמשדרג את יכולת הדיוק שלהם. תמונות שהפיצו תושבים בביירות מעידות על כך שנזק משמעותי נגרם לאחד הרכיבים החשובים – מערבל שמשמש לערבוב הדלקים, ומיוצר באיראן. רכיב נוסף, המשמש לשליטה ממוחשבת, הושמד לחלוטין.* כזכור, בארגון חיזבאללה טענו כי המתקן שהותקף הוא מרכז תקשורת. אולם בשל העובדה כי כי מדובר בתקיפה ישראלית הראשונה בבירות מאז תום מלחמת לבנון השנייה. טענו גורמי מודיעין מערביים שלא סביר שזה היה יעד התקיפה.

– המערבל (planetary mixer) שהותקף הוא רכיב קריטי לייצור הדלק המיוחד והמוצק להנעת טילים מדויקים. טילים עם דלק נוזלי יש לזקוף לשם התדלוק, מה שהופך אותם קלים לגילוי ופגיעים. בהנעה עם דלק מוצק יש אפשרות טובה יותר להגנה במחסה, אבל בעיקר אפשרות לדיוק הפגיעה: אותו דלק משמש למנגנון ממוחשב שבאמצעות הפלטת סילוני בעירה לכיוונים שונים מנווט את הטיל, אפילו בדיוק של מטר, ומאפשר לשנות את מעופו בעודו באוויר. כך קל הרבה יותר לפגוע במטרות אסטרטגיות, וגם קשה יותר ליירטו. * לפני כשנה, התייחס נתניהו בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם למתקני אחסון טילים שהקים ארגון חיזבאללה בביירות. רה"מ טען כי המתקנים הם חלק ממאמץ משותף של חיזבאללה ושל אירן לשפר את מערך הטילים בארגון.

– ב-iNews24 פורסם כי על פי גורמי מודיעין, בניגוד לטענה של חיזבאללה, לא מדובר ברחפני תקיפה אלא ברחפנים שנועדו לצורך איסוף מודיעין, שיש בהם חומר נפץ לצורך השמדה עצמית במקרה של תקלה. הרחפנים עצמם יוצרו על ידי מדינה זרה ועברו הסבה כדי שיוכלו לשמש לצורכי מודיעין וביטחון.

– בעיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון צוין מפי מקור בממשל הלבנוני ש"מעורה בפרטים" כי חיזבאללה עדיין לא יודע מהי שיטת הפעלת הרחפנים שהתרסקו בביירות. לפי המקור, אחת האפשרויות שנבחנות היא שמטוס צבאי יירט את הרחפנים שנשלטו על ידי חדר שליטה קדמי של הצבא. אפשרות שנייה, לדברי אותו מקור, היא ש"תא רדום" בלבנון שמשתף פעולה עם ישראל הפעיל את הרחפנים. * עוד העלה המקור אפשרות שהרחפנים שוגרו מכלי שיט ועשו את דרכם מכיוון הים מבלי שיתגלו במכ"מים של צבא לבנון. לפי המקור, טווח הטיסה המקסימלי של הרחפנים שהתרסקו הוא לא יותר מארבעה קילומטרים.

– בנוסף דיווח העיתון דווח מפי המקור הלבנוני כי לא סביר שמטרת הרחפנים הייתה לפגוע במרכז התקשורת שניזוק, משום שישראל "לא תהמר על ביצוע פעולה כזאת באזור עמוס באוכלוסייה ושאינו נחשב ל'דג שמן' מבחינתה", עם זאת הוא ציין כי לא ניתן למנוע את האפשרות שמטרת הפעולה של ישראל הייתה לחסל דמות בולטת בחיזבאללה, ולכן הארגון השיעי מתעקש להגיב.

– יצויין כי בעיתון אל-אחבאר הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, דווח הבוקר כי גורמים אמריקניים העבירו מסר מישראל לביירות, שלפיו המל"טים לא היו בפעולה התקפית, אלא שאחד מהם, שהיה בפעולת סיור, נתקל בבעיות שחייבו שליחת מל"ט נוסף לפוצץ אותו.

חיזבאללה: שני המל"טים שהופלו בביירות הכילו חומר נפץ – "הראשון כשל והשני התפוצץ"

ארגון חיזבאללה הצהיר אמש (שלישי) כי מנתיחת שאריות המל"ט הראשון שנתפס עולה כי שני המל"טים שהתפוצצו בלילה שבין שבת לראשון ברובע הדאחייה בביירות בירת לבנון, הכילו חומרי נפץ ונועדו לתקיפה – ולא נשלחו לטובת איסוף מודיעין. זאת בניגוד לטענתם קודם לכן, ולפיה הרחפן הראשון נועד לאיסוף מודיעין, ואילו הרחפן השני היה ממולכד במטען חבלה * בהצהרת הארגון נטען כי "לאחר שמומחים פירקו את הרחפן הראשון (שלא התפוצץ) שנפל בדאחייה התברר שהוא הכיל אריזה סגורה הרמטית ובאופן מאוד מקצועי. הרחפן הכיל חמישה וחצי קילוגרמים של חומר נפץ C4. בהתבסס על המידע החדש שהגיע לאחר פירוק הרחפן וניתוח המידע שבו, אנו מדגישים שמטרת הרחפן לא הייתה איסוף מידע, אלא הוא כוון לבצע משימת פיצוץ – בדיוק כפי שהרחפן השני עשה".

  עזה 

ארבעה פצצות מרגמה נורו הצהריים משטח עזה לעבר ישראל; חיל האוויר תקף עמדת חמאס בצפון הרצועה

פצצת מרגמה שוגרה היום (שלישי) בשעות הצהריים מרצועת עזה לעבר ישראל. המרגמה נפלה בשטח פתוח בעוטף עזה, והאזעקה נשמעה רק שם. שלש רקטות נוספות נפלו בשטח הרצועה. זהו ירי שני בתוך יומיים מהרצועה לישראל * בתגובה לירי תקף חיל האוויר עמדה של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. הפלסטינים דיווחו כי מדובר בעמדת תצפית באל-בורייג', שבמזרח הרצועה.

בכיר בג'יהאד האסלאמי מכחיש: לא ירינו לעבר שדרות; אנחנו לא עובדים אצל איראן ולא מקבלים ממנה הנחיות

בכיר בג'יהאד האסלאמי הכחיש הבוקר (שלישי) בריאיון לאתר החדשות הפלסטיני דוניא אלווטן את הטענה כי ארגונו עומד מאחורי ירי הרקטות האחרון מעזה לעבר שדרות ואמר כי מדובר בשקר שמטרתו "להסית נגד הג'יהאד האסלמאי וההתנגדות". לדבריו "אנחנו חלק מהחמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטיניים ומנהלים את המערכה נגד הכיבוש בשיתוף עמם". * עוד אמר בכיר הארגון כי הג'יהאד לא מקבל הנחיות מאיראן אלא תמיכה בלבד, וכי הארגון מקבל החלטות באופן עצמאי. "אנו לא פקידים של איראן ולא עובדים אצל אף אחד – ערבי, זר או איראני". (כאן)

ישראל לחמאס: האירועים בצפון לא ימנעו תקיפות בעזה

מצרים העבירה אתמול (שני) אזהרה מישראל לחמאס ולפיהם הבחירות והאירועים בצפון לא ימנעו מישראל לתקוף בעזה. חמאס מנגד מסר למצרים כי כוחותיו חוקרים מי עומד מאחורי ירי הרקטות אמש.

– לאור המתח בין החמאס לג'יהאד האיסלאמי, זימנה מצרים לשטחה משלחות משני ארגוני הטרור בניסיון ליישר את ההדורים ביניהם. * משלחת של חמאס אמורה לצאת ביממות הקרובות לעבר מצרים, ולשם כך מסוף רפיח, שנסגר לרגל חג מצרי, ייפתח במיוחד כדי לאפשר את יציאתה. ככל הידוע, המשלחת אינה כוללת את מנהיגי חמאס איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר, אלא את בכיר חמאס ראוחי מושתהא וראש מערך הביטחון של הארגון ברצועה, תוופיק אבו נעים. (כאן)

בעקבות צמצום כמות הסולר שישראל מכניסה לרצועה: בחמאס מאיימים לשוב לשגר בלוני תבערה

מקורות בחמאס העבירה לישראל מסר באמצעות מתווכים ולפיהם בכוונתה להסלים ולהחזיר את יחידות השטח לפעילות ובהן יחידות ההטרדה הלילית ויחידות בלוני התבערה. זאת בעקבות צמצום לחצי של כמות הסולר שישראל מכניסה לתחנת הכוח בעזה – צעד שהוחלט עליו בתגובה לירי הרקטות אל שדרות שלשום. כך דווח בעיתון הלבנוני אל־אח'באר. (כאן)

דו"ח: לחמאס רשת של מנהרות הגנה שבאמצעותן ניתן להעביר מחבלים מאזור לאזור במקרה של פלישת ישראלית לרצועה

מדוח של המרכז הירושלמי לציבור ומדינה עולה כי בחמאס ובאיראן פועלים להקים צבא סדיר ברצועת עזה כשבית מטרותיו לעבור ממגננה למתקפה והוא צפוי אף לנסות ולכבוש שטחים בתוך ישראל כפי שארגון חיזבאללה מאיים לנסות ולכבוש חלקים מהגליל במקרה של מלחמה נוספת עם ישראל. על פי הדו"ח הצבא העתידי ייקרא ג'ייש אל־קודס (צבא אל־קודס). והוא אמור בבוא היום לתפוס את השלטון גם בשטחי הגדה המערבית. * לפי הדו"ח בחמאס קיבלו הבטחה מההנהגה האיראנית לחימוש הצבא העתידי בטילים מדויקים, טילי נ"ט, טילי כתף נגד מסוקים, כטב"מים ממולכדים ואמל"ח מתקדם.

– על פי ההערכות של גורמים ברצועה, לחמאס יש כ־20 אלף רקטות וטילים, מפעלים של תעשייה צבאית המפתחת אמצעי לחימה וטילים מדויקים עם ראשי נפץ כבדים באמצעות טכנולוגיה שקיבלה מאיראן, וכן מפעלים לפיתוח רחפנים שיכולים לתקוף מהאוויר ולייצור של חומרי נפץ, מוקשים ומטעני חבלה. * הזרוע הצבאית של חמאס, עז א־דין אל־קסאם, מונה היום כ־40 אלף איש המאוגדים בשש חטיבות, בכל חטיבה יש ארבעה־חמישה גדודים. לזרוע הצבאית של חמאס יש גם כוחות מילואים, יחידות עילית (נוח'בה, שמטרתם לחדור לישראל דרך המנהרות ההתקפיות, להסתער על מוצבים וסיורים צבאיים, להרוג חיילים ואזרחים ולסגת עם שבויים חטופים, בחזרה לרצועה דרך המנהרות ההתקפיות.) וגם יחידת קומנדו ימי.

– בדו"ח מובאים דבריו של בכיר חמאס, פתחי חמאד, שגילה לפני כחודשיים בנאום כי ארגונו הקים באחרונה מפעל חדש לייצור חגורות נפץ, ואף רמז כי לארגון יש רשת של מנהרות הגנה שבאמצעותן אפשר להעביר לוחמים מאזור לאזור במקרה של פלישת ישראלית לרצועה. (ישראל היום)

  עירק 

דיווח: אחד ההרוגים בתקיפה בעיראק פיקד על יחידת טילים של חיזבאללה באזור

דיווחים בכלי תקשורת בעיראק חושפים כי אחד ההרוגים בתקיפה שבוצעה שלשום סמוך לעיירה אל קאים בעיראק הוא מפקד בכיר בארגון חיזבאללה בעיראק שפיקד על יחידת הטילים של הדיביזיה ה-45 של ארגון ח'שד א-שעאבי, המוצבת בסמוך לגבול הסורי וייתכן כי ברשותה טילים בליסטיים שסופקו על ידי איראן ועלולים להיות משוגרים לעבר ישראל במקרה של עימות. * התקיפה בוצעה פחות מ-24 שעות אחרי סיכול פיגוע הרחפנים בסוריה. על פי הדיווח, שני כלי רכב ששייכים לגדוד 45 במליציה השיעית "אחשד אלשעבי" הותקפו. ובמתקפה נהרגו תשעה אנשים, בהם מפקד שטח של המיליציות השיעיות. בארגון השיעי האשימו את ישראל בתקיפה.

ארה"ב נגד התקיפות המיוחסות לישראל בעירק: "לעיראק יש את הזכות להגן על עצמה"

דובר הפנטגון, הצהיר הלילה (שלישי) כי "ארצות הברית לא עמדה מאחורי התקיפות האחרונות. דיווחים אחרים הם שקריים, מטעים ומסיתים. אנחנו תומכים בריבונות עיראק ודיברנו שוב ושוב נגד כל פעולה אפשרית על ידי גורמים זרים שתצית אלימות בעיראק". לדבריו "לממשלת עיראק יש את הזכות לשלוט בביטחון בתחומיה ולהגן על הדמוקרטיה שלה. היא חוקרת את המתקפות האחרונות בהתאם".

– מנגד, סגן הנשיא האמריקני מייק פנס שוחח אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי ארצות הברית תומכת ב"זכותה של ישראל להגן על עצמה אל מול איומים מיידיים".

– במקביל, שר החוץ של בחריין הביע תמיכה בתקיפות נגד איראן, לדבריו "איראן הכריזה עלינו מלחמה עם עם משמרות המהפכה שלה וחיזבאללה והמיליציות חשד א-שעבי והזרוע של החות'ים בתימן ועוד. אז אין מה לבוא בטענות למי שתוקף ומשמיד את השלוחות שלהם. זו הגנה עצמית". שר החוץ הבחרייני הוסיף כי "סעיף 51 בפרק השביעי של אמנת האו"ם מראה בבירור את זכותן של המדינות להגן על עצמן מפני כל איום או תקיפה".

– ביום שישי אישרו גורמים בכירים בארצות הברית ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל היא שעומדת מאחורי התקיפות האחרונות בעיראק, כאשר הפציצה כמה יעדים של כוחות פרו-איראניים במדינה. עם זאת, בהמשך נמסר כי יתכן וחלק מהפיצוצים אירעו בשל מזג האוויר – ולא היה ניתן לאמת כי כל התקיפות היו באחריות ישראל.

איש הדת השיעי הבכיר: גם עם ישראל עומדת מאחורי התקיפות בעירק יש להתאזר בסבלנות

איש הדת השיעי הבולט בעיראק מוקתדא א־סדר קרא לממשלה בבגדאד לחקור בהקדם את התקיפה בעירק. והוסיף כי אם יימצא שישראל עומדת מאחורי התקיפות יהיה על עיראק להתאזר בסבלנות ולהימנע מלקבל החלטות על דעת עצמה אף שמדובר במעשים שאין להשלים עמם. המטיף השיעי הוסיף כי המשחק בעיראק גדול על הציונים והם יודעים שהוא עלול להביא לסופם.

– אתמול התכנסה הנהגת עיראק כדי לדון בהתפתחויות האחרונות, והנשיא וראש הממשלה אמרו כי זאת "התקפה על ריבונות עיראק". הם קראו לאחדות לאומית, אבל לא ציינו את האחראי לתקיפות נגד בסיסים ומחסני נשק של כוחות הגיוס העממי, שהוקמו כדי להילחם בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ב-2014.

בצבא מאשימים: המוסד לא עדכן את הפנטגון על הפעולות בעירק, והביא למשבר מול ארה"ב

על אף ששיתוף הפעולה המבצעי והמודיעיני בין המוסד לצבא לא נפגע, מאשימים בצבא את המוסד כי ליקויים בתפקודו מאיימים על הרקמה העדינה של הקשרים עם המערכת הביטחונית האמריקנית בוושינגטון ובאזור, כך דווח בחדשות 'וואלה'. ע"פ הדיווח בפיקוד המרכזי האמריקני CENTCOM הפועל ממטה בפלורידה, עם מפקדה קדמית בקטאר, ומופקד על המזרח התיכון כולו – מצרים, ירדן, לבנון, סוריה, עיראק, איראן, סעודיה, מדינות המפרץ ואפגניסטן – למעט ישראל, כועסים על פעולות ישראל בעירק שנעשו ללא שעודכנו בכך. לטענת הצבא המוסד תבע להשאיר בידיו את עדכון המערכת האמריקנית, באמצעות הערוץ שלו ל-CIA, ומנע מהצבא עדכון מקביל של CENTCOM האחראי על האיזור.

– בגלל ההימנעות מעדכון CENTCOM והנטייה במדינות ערב לייחס לישראל גם אירועים נוספים שאינם נובעים מפעולותיה, כגון תאונות עבודה באתרי תחמושת או התקפות מקומיות, מסרבים בפנטגון לקבל כפשוטן הכחשות והתנצלויות ישראליות.

– בחדשות12 דווח, כי דוח מסווג שחובר בישראל בימים האחרונים והופץ לנציגויות ישראל בעולם מתריע שעירק מהססת להתעמת עם המיליציות האירניות בשטחה, מחשש לעימות עם טהרן. ובנוסף גם לארה"ב יש השפעה מוגבלת להרתיע את האירנים בעירק – "על אף שוושינגטון רוצה לצמצם את פוטנציאל הנזק של האירנים בעירק, ארה"ב מתקשה למנף זאת לכדי מעשים". * הדוח מציין מספר סיבות להתעלמות האמריקנית מהנוכחות העוינת בעירק. בין הנימוקים העיקריים: הרצון של ארה"ב לשמור על האינטרסים שלה באזור, בעיקר הכלכליים, ולצד זאת הרצון האמריקני לשמור על יציבות המשטר העירקי וגם האחיזה הגדולה של השיעים במדינה.

השטחים הכבושים

מטען רסס שנבנה ממטף כיבוי אש התגלה בסמוך לכביש בשומרון ונוטרל

שלושה ימים אחרי הפיגוע בדולב: מטען חבלה שנבנה ממטף כיבוי אש אותר אתמול (שני) ליד כביש עוקף שכם שבגזרת החטיבה המרחבית שומרון. המטען, נוטרל באמצעות רובוט. מדובר במטען רסס רווי בחלקי מתכת, במשקל הקרוב לשני קילוגרמים. * יוזכר כי רק לפני מספר ימים נרצחה נערה במעין עין בובין בסמוך לדולב בבנימין מפיצוץ מטען צד שהוטמן על ידי מחבלים והופעל באמצעות שלט. * בתוך כך, המצוד אחר חוליית המחבלים שביצעה את הפיגוע ביום שישי האחרון במעין סמוך לדולב נמשך.

    אירן: שלשה אנשים שהורשעו בריגול למען ישראל נשלחו למאסר * אירן גזרה את דינם ושלחה לכלא שלושה אנשים שחלקם עבדו בקונסוליה הבריטית בטהרן אחרי שהורשעו בריגול ועבירות ביטחון, בהם סיוע לסוכנות הביון הישראלית – המוסד

מדיני

טראמפ: "ייתכן שעסקת המאה תיחשף לפני הבחירות בישראל"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר אתמול (שני) מהלך וועידת ה-G-7 שמתקיימת בצרפת כי עסקת המאה – תוכנית השלום האמריקאית להסדרת הסכסוך בין ישראל לפלסטינים, עשויה להתפרסם לפני הבחירות שיתקיימו בישראל בעוד שלשה שבועות בדיוק. טראמפ ציין כי הוא מאמין שישראל "מעוניינת לחתום על הסכם שלום", והוסיף: "אני חושב שגם הפלסטינים ירצו לקבל סיוע כלכלי מאתנו ולחתום על הסכם שלום". * לפני שבוע אמר טראמפ לכתבים כי הוא ימתין עד לאחר הבחירות בישראל על מנת לפרסם את תוכנית השלום שלו למזרח התיכון.

חוץ

נשיא צרפת: נוצרו התנאים לפגישה בין טראמפ לרוחאני; טראמפ: יש סיכוי טוב מאוד שזה יקרה"; אירן: "על ארה"ב להסיר קודם את הסנקציות"

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר אתמול (שני) במסיבת עיתונאים משותפת עם טראמפ בפסגת ה–G7 בצרפת, כי נוצרו התנאים לפגישה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לנשיא איראן חסן רוחאני. מקרון הוסיף כי הוא מקווה שפגישה זו תתקיים בשבועות הקרובים.

– טראמפ אמר כי בנסיבות הנכונות הוא יהיה מוכן להיפגש עם מקבילו האיראני וכי "יש סיכוי טוב מאוד שזה יקרה". טראמפ ציין כי בהסכם שיתגבש הוא לא רוצה נשק גרעיני וניסויי טילים בליסטיים, ועל איראן להתחייב לעמוד בו לתקופת זמן ארוכה יותר. * טראמפ הוסיף שאם יחלו שיחות, ארה"ב תהיה מוכנה לתמוך במתן הלוואות לטווח קצר לאיראן כדי לעזור לה להתגבר על הקשיים הכלכליים שלה, ושעד שתתקיים פגישה על איראן להתנהג כמו שחקנית טובה. לדברי טראמפ, ארה"ב אינה מנסה להחליף את המשטר, אך שאם איראן תפגע באינטרסים האמריקאיים "היא תיתקל בכוח אלים במיוחד".

– נשיא אירן חסן רוחאני הגיב הבוקר (שלישי) לדבריו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על נכונותו להיפגש עמו על מנת "לסגור עסקה" חדשה בנושא הגרעין. ואמר בראיון לתקשורת הממלכתית באיראן: "אנחנו אנשי שיחה. אבל לפני הכל ארה"ב צריכה לפעול ולהסיר את הסנקציות הלא חוקיות, לא צודקות ולא הוגנות שהטילה על אירן". בהמשך דבריו הבהיר הנשיא האירני: "טהרן מעולם לא רצתה נשק גרעיני, אבל אם האמריקנים לא יסירו את הסנקציות – לא יחול שינוי במצב הנוכחי ואירן תמשיך לסגת מההסכם".

אינדונזיה צפויה להעביר את עיר הבירה למקום חדש

נשיא אינדונזיה ג'וקו וידודו, הציע אתמול (שני) להסיר מעיר הבירה ג'קרטה את מעמדה כעיר הבירה ולבנות עיר בירה חדשה באי בורניאו. שטח האי מחולק בין שלוש מדינות: אינדונזיה, מלזיה וברוניי. הנשיא מסר שהאזור החדש נמצא בסיכון "מינימלי" לאסונות טבע, והממשלה כבר מחזיקה שם בכ-180,000 דונם. הוא לא חשף מה יהיה שמה של הבירה החדשה המתוכננת. * הסיבה המרכזית להחלפת הבירה היא שג'אקרטה שוקעת בים. יותר מעשרה מיליון בני אדם מתגוררים בעיר הבירה הנוכחית ג'קרטה שבחוף הצפוני של האי ג'אווה – האי המרכזי והצפוף ביותר באינדונזיה. ג'קרטה ממוקמת על אדמות ביצות וחלקים מהעיר שוקעים – כ-25 ס"מ בשנה.

– הצעת החוק לאישור המהלך תוצג בקרוב בפני הפרלמנט, אמר ווידודו. הבנייה צפויה להתחיל בשנה הבאה, והיא תכלול הקמת מעון נשיאותי חדש, כבישים מהירים ותשתיות, בניינים למשרדי הממשלה וכן דיור לעובדי הממשלה. לפי התוכנית, כ-1.5 מיליון עובדי מדינה יעזבו את ג'קרטה השוקעת ויעברו לבירה החדשה עד שנת 2024. עלות הפרויקט כ-33 מיליארד דולר.

– אינדונזיה אינה המדינה הראשונה שמעבירה את בירתה. מיאנמר ומלזיה העבירו שתיהן את מקום מושבן של הממשלות שלהן. גם ברזיל, פקיסטן וניגריה הן בין המדינות שהחליפו את ערי הבירה שלהן.

    במהלך טיסה שגרתית – הטייס התעלף; אחד הנוסעים ביצע על המטוס נחיתת חירום * טיסה שגרתית שיצאה מנמל התעופה במנצ'סטר והייתה אמורה לנחות במאדירה שבפורטוגל נאלצה לעבור נחיתת חירום לאחר שהטייס התעלף – מי שהציל את המצב הוא אחד הנוסעים, טייס במקצועו. המטוס ביצע נחיתת חירום בפורטו שבפורטוגל. * אחד הנוסעים סיפר כי "הטייס שהיה בחופשה הציע לצוות את עזרתו ונכנס לתא הטייס. הוא לא יצא משם עד שסיים לעזור לטייס השני והנחית את המטוס". עם הנחיתה הובהל הטייס החולה לבית החולים מקומי כשהוא על כיסא גלגלים.

    ספרד: מטוס קרב התרסק בחוף הים, הטייס נהרג * מטוס של חיל האוויר הספרדי שהיה במהלך טיסת אימון התרסק אתמול (שני) לים ליד לה-מנגה בעיר מורסיה שבמדינה, לחופי הים התיכון. כתוצאה מההתרסקות נהרג טייס המטוס. * בעקבות התאונה שלושה חופים באזור נסגרו לאחר שהרשויות דיווחו על שרידים מהמטוס שנפלטו לחוף. * מטוס הקרב הינו מדגם 101-C. דגם זה בשירות בחיל האוויר הספרדי משנת 1975, יש לו מנוע אחד ופרט לאימונים יכול לשמש גם לתקיפה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן