Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-08 בספטמבר 2019

כותרות המהדורה     תקדים: הפלסטינים שיגרו רחפן חמוש מרצועת עזה לעבר ישראל, הרחפן חלף מעל גדר המערכת, הטיל מטען על סיור צבאי ושב לרצועה (בטחוני)     בתגובה לחדירת הרחפן החמוש: חיל האוויר תקף מטרות ברצועת עזה, נזק כבד נגרם למתקני חמאס; בחמאס מאיימים להגיב בירי טילים (בטחוני)     אחרי תקרית הרחפן: 4 פלסטינים חמושים בסכינים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    תקדים: הפלסטינים שיגרו רחפן חמוש מרצועת עזה לעבר ישראל, הרחפן חלף מעל גדר המערכת, הטיל מטען על סיור צבאי ושב לרצועה (בטחוני)

    בתגובה לחדירת הרחפן החמוש: חיל האוויר תקף מטרות ברצועת עזה, נזק כבד נגרם למתקני חמאס; בחמאס מאיימים להגיב בירי טילים (בטחוני)

    אחרי תקרית הרחפן: 4 פלסטינים חמושים בסכינים נעצרו לאחר חדרו לישראל מעזה (בטחוני)

    פיגוע דקירה בשומרון: בן 17 נפצע בינוני ואביו קל (בטחוני)

    ליל שבת מתוח בדרום: חמש רקטות שוגרו לישראל; אחת נחתה בשטח פתוח בשדרות (בטחוני)

    צעדות השיבה: שני פלסטינים נהרגו; באו"ם מגנים; חמאס: ישראל תישא בהשלכות (בטחוני)

    טראמפ תכנן להיפגש היום בחשאי בקמפ דיוויד עם מנהיגי טליבאן המרכזיים, ונשיא אפגניסטן; בעקבות פיגוע באפגניסטן, בה נהרג חייל אמריקני הגישה בוטלה (חוץ)

    הנסיגה מהסכם הגרעין: איראן 20 צנטריפוגות נכנסו לפעילות, בתוך חודשיים שאר 164 הצנטריפוגות יהפכו למבצעיות (חוץ)

    "פצצה בגודל 6 מטר וקוטר 80 ס"מ, המכילה כ-2.5 טון חומר נפץ ויכולה לחדור לעומק של 60 מטרים" | הפצצה האמריקנית שהוכנה כדי להפציץ את כור הגרעין האיראני (חוץ)

    רוסיה ואוקראינה השלימו עסקת חילופי אסירים; בין המשוחררים: חשוד במעורבות בהפלת מטוס מלזי שהביא למותם של כ-300 נוסעים ; בהולנד זועמים (חוץ)

    עלה ל-43 מניין ההרוגים בהוריקן דוריאן; הסופה הגיעה לחופה המזרחי של קנדה (חוץ)

    סופת טייפון הכתה הלילה בקוריאה הדרומית, ותגיע בהמשך היום לקוריאה הצפונית (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית. בשעות הבוקר צפוי טפטוף עד גשם מקומי קל בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף. הלילה: מעונן חלקית, שני: מעונן חלקית עד נאה. תחול עלייה קלה בטמפרטורות, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. שלישי: מעונן חלקית עד בהיר. בהרים ובפנים הארץ תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות. רביעי: בהיר עד מעונן חלקית ללא שינוי משמעותי בטמפרטורות.

חדשות

5 דוחות בגין עקיפות נרשמו בסוף השבוע בכבישי הגדה המערבית. במסגרת פעילות אכיפה ממוקדת של שוטרי התנועה ובשילוב כוחות נוספים, במהלך סוף השבוע האחרון נרשמו 768 דוחות תנועה.עיקר האכיפה התמקדה בתפיסת נהגים הנוהגים בכביש באופן המסכן את ציבור משתמשי הדרך, בריונות וסיכון חיים.27 רישיונות נהיגה נפסלו. 17כלי רכב הושבתו.ניתנו 83 דוחות בגין שימוש בפלאפון.במהלך סוף השבוע האחרון בשטחים הכבושים, ניתנו 70 דוחות בגין מהירות מופרזת ו-115 דוחות בגין עקיפות.

עדכון אירוע ירי בחיפה ברחוב אלנבי

בהמשך להודעה בדבר אירוע ירי בחיפה הבוקר, בו נפגע תושב המקום באורח קשה, רחוב אלנבי נחסם לתנועה  בקטע הכביש הרלוונטי, לשם פעילות חוקרי הזיהוי הפלילי. המשטרה בודקת את נסיבות האירוע והרקע, כאשר בשלב זה טרם נמצא הקשר למשלח ידו של הקורבן, שהנו רופא בביה"ח בעיר

בלשי משטרת ישראל עצרו חשוד שפרץ לכליי רכב בחנייה של בית כלא. במהלך סוף השבוע נפרצו 2 כליי רכב בחנייה של בית הכלא צלמון ומתוכם נגנבו ציוד אישי, כסף מזומן, וטלפונים ניידים.

עם קבלת הדיווח במשטרה שוטרי משטרת ישראל הגיעו למקום ופתחו בחקירה מאומצת אשר כללה איסוף ממצאים בזירות ושימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים אשר הובילו את הבלשים לעיר רחובות שם נעצר החשוד במעשים וברשותו רכוש רב החשוד כגנוב וכלי פריצה אתמול בשעות הערב.החשוד (47,אשדוד) הובא לתחנת המשטרה בטבריה, נחקר ונעצר. הבוקר יובא החשוד בפני שופט לדיון בבקשה להאריך את מעצרו.

 בטחוני

תקדים: הפלסטינים שיגרו רחפן חמוש מרצועת עזה לעבר ישראל, הרחפן חלף מעל גדר המערכת, הטיל מטען על סיור צבאי ושב לרצועה

תקרית חריגה: חוליית מחבלים שיגרה אתמול (שבת) בצהריים רחפן חמוש במטען נפץ מדרום רצועת עזה אל שטח ישראל. הרחפן חלף מעל גדר המערכת, הטיל מטען נפץ לעבר סיור צבאי על גדר הגבול, ושב מיד לאחר מכן אל שטח הרצועה ללא שיורט. * בעקבות המטען לא היו נפגעים בקרב החיילים,  נגרם נזק לרכב הצבאי.

בתגובה לחדירת הרחפן החמוש: חיל האוויר תקף מטרות ברצועת עזה, נזק כבד נגרם למתקני חמאס; בחמאס מאיימים להגיב בירי טילים

מטוסי קרב תקפו מספר יעדי טרור של חמאס במרכז ובצפון רצועת עזה. בין היעדים שהותקפו: ציוד לחימה ימי ושני מתחמים צבאיים של המערך האווירי של הארגון. לפי דיווחים פלסטיניים אין נפגעים בתקיפות. * בכלי התקשורת הפלסטינים מדווחים כי במהלך התקיפה של חיל האוויר שהחלה אמש (מוצ"ש) סמוך לשעה 23:00 הופצצו מתקנים של חמאס בארבעה מוקדים: אלבוריג', מע'אזי, מע'אזי, דיר אלבלח ובית לאהיה. * ארגוני הטרור הפלסטיניים הזהירו כי בכוונתם להגיב לתקיפות ישראל ברצועת עזה. בחמאס הזהירו כי "אם התקיפות ימשיכו, נגיב בירי טילים".

אחרי תקרית הרחפן: 4 פלסטינים חמושים בסכינים נעצרו לאחר חדרו לישראל מעזה

שלושה פלסטינים בני 13 עם סכין, נעצרו לאחר שחצו את גדר המערכת בדרום רצועת עזה לשטח ישראל. בהמשך נעצר חשוד נוסף שחצה את הגדר בצפון הרצועה, ועליו נתפסו שני סכינים.

פיגוע דקירה בשומרון: בן 17 נפצע בינוני ואביו קל

שני אזרחים, אב ובנו מבאר שבע, נדקרו בכפר עזון שבשומרון ע"י מחבל לאחר שנכנסו לכפר לצורך טיפול שיניים. האב (בן 60) נפצע באורח קל, והבן (בן 17) נפצע באורח בינוני. רופא השיניים קפץ על המפגע והדף אותו – "הוא קפץ עליו, הפיל אותו על הרצפה ונתן לו מכות עד שברח". על פי דיווחים פלסטיניים המחבל שביצע את הפיגוע הסגיר עצמו למנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. וההערכה היא שבצבא ובשב"כ ידרשו להסגירו לישראל. * מקורות פלסטינים בכפר טוענים כי מדובר ברופא שישראלים דוברי רוסית מגיעים למרפאתו באופן תדיר משום שמדובר ברופא דובר רוסית.

– מחקירה ראשונית של האירוע עולה, כי המחבל בן 15 ניגש אל השניים ושאל אותם האם הם יהודים, האזרחים השיבו לו בערבית בכדי שלא להסגיר את זהותם, אך לאחר שהבין כי הם יהודים, המחבל דקר את השניים.

– בתוך כך, ערוץ התקשורת "אל-אקצא" מסר את התייחסות חמאס לפיגוע הדקירה: "הפיגוע מגיע לאחר הפגיעה של ישראל בדם הפלסטיני אתמול במסגרת ההפגנות בגדר. הפיגוע מבהיר לישראל כי העם הפלסטיני מאוחד. למנהיגי ישראל ולאזרחי ישראל אין ביטחון על אדמת פלסטין".

ליל שבת מתוח בדרום: חמש רקטות שוגרו לישראל; אחת נחתה בשטח פתוח בשדרות

חמש רקטות נורו בליל שבת סמוך לחוץ מעזה לכיוון ישראל. רקטה אחת נחתה בשטח פתוח מאחורי אתר בנייה של שכונה חדשה בשדרות, וגרמה לשריפה. ככל הנראה, ירי הרקטות מגיע למותם של שני נערים במהלך צעדות השיבה. * בתגובה תקף כלי טיס וטנק מספר מטרות צבאיות של חמאס בצפון רצועת עזה. גורמים פלסטיניים דיווחו כי התקיפה אירעה בערים בית חאנון ובבית לאהיא שבצפון הרצועה.

צעדות השיבה: שני פלסטינים נהרגו; באו"ם מגנים; חמאס: ישראל תישא בהשלכות

כ-7,000 פלסטינים השתתפו ביום שישי האחרון בצעדות השיבה השבועיות המתקיימות לאורך גדר הגבול של רצועת עזה. חלק מהפלסטינים השליכו מטעני חבלה מאולתרים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צבא שהיו במקום. בתגובה, כך לטענת הפלסטינים, ירו החיילים כדורים חיים ורימוני גז לעבר הפלסטינים. * משרד הבריאות בעזה דווח על שני הרוגים (בני 14 ו-17) ו-23 פצועים, מהם שניים קשה. אחד ההרוגים נהרג במוקד בצפון הרצועה והשני נהרג מזרחית לעיר עזה.

– בעקבות מותם של השניים, פרסם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב הודעה בה כתב כי "שני נערים פלסטינים נהרגו בהפגנות בעזה – מחריד. ישראל מוכרחה לרסן את השימוש בכוח ולהשתמש בכוח קטלני רק כמוצא אחרון ובתגובה לאיום מיידי של מוות או פציעה קשה. על ההפגנות להישאר שקטות, מעגל האלימות חייב להסתיים".

– החמ"ל המשותף של ארגוני הטרור הפלסטינים התייחס גם הוא להרג הצעירים ואמר כי "פלגי ההתנגדות מגנים בחריפות את הירי לעבר ילדים במרחק של 600 מטרים מהגדר. אנו רואים בכך תקיפה ברורה של ישראל".

– דובר חמאס, חאזם קאסם, הגיב על הרג המפגינים הפלשתינים ואמר כי הארגון מטיל על ישראל את האחריות להריגתם, וכי היא תישא בהשלכות: "ההרג שביצעה ישראל במפגינים השלווים בצעדות השיבה היא פשע שהכיבוש יישא בכל השלכותיו. העובדה שישראל שמה את המפגינים השלווים למטרה בכוונת מכוון, מוכיחה שהטרור שהם מפעילים לא הפסיק מאז שהגיעו לאדמת פלשתין. דם בנינו לא ישפך עוד לשווא".

בריאות

משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה: מיום שישי האחרון – אין מניעה לחדש את הפעילות במי הבניאס והירדן.
משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה: מיום שישי האחרון – אין מניעה לחדש את הפעילות במי הבניאס והירדן. בהמשך לאירוע זיהום שאירע כתוצאה מפריצת ביוב מצינור בסמוך לעין קיניה, ולאחר קבלת תוצאות מעבדה תקינות בדיגומים שנעשו במספר נקודות בנחלי הבניאס והירדן – מיום שישי האחרון ניתן לחדש את הפעילות במי הנחלים.

אזהרה בארה"ב: יש להימנע משימוש בסיגריות אלקטרוניות; החשד: חומר כימי מסוים במכשירים גורם למחלות אצל מאות אמריקנים

בעקבות העלייה בנפגעים כתוצאה משימוש בסיגריות האלקטרוניות: המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארה"ב פרסם במהלך סוף השבוע אזהרה מפני שימוש בסיגריות האלקטרוניות, זאת לאחר מקרה מוות חמישי שדווח בקליפורניה. * בנוסף, נבדקים 450 מקרים נוספים של מחלת ריאות שאובחנו אצל משתמשי הסיגריות האלקטרוניות בארצות הברית – רבים מהם צעירים שהיו בריאים לפני השימוש במכשירי האידוי השונים. * מחקירת המרכז לבקרת מחלות עלה כי ישנו חשד לפיו מרכיב כימי מסוים, שנמצא במים של המכשירים, הוא זה שגורם למחלות. מכיוון שהחקירה עדיין בעיצומה והסיבה הישירה למחלות עדיין לא ברורה, הומלץ להפסיק את השימוש במכשירים הללו עד שיתגלו ממצאים נוספים. (החדשות12)

טכנולוגיה

לראשונה: הגישה לאינצקלופדיית 'וויקיפדיה' נחסמה בעולם ובישראל בשל מתקפת סייבר

מתקפת סייבר ראשונה מסוגה הפילה את אתר האינצקלופדיה ויקיפדיה למשך שעות ארוכות, בשיא המתקפה לא ניתן היה להיכנס לאתר מאירופה, ממדינות המזרח התיכון, מארה"ב ומחלקים באסיה ובאפריקה. *  ויקימדיה, העמותה שמנהלת את ויקיפדיה ואת שאר הפרויקטים הקשורים במיזם, הודיעה כי השיבושים באתר נגרמו עקב מה שמכונה "התקפת מניעת שירות מבוזרת" – או DDoS. בהתקפה זו, מאות אלפי מחשבים שונים מגויסים כדי להיכנס ביחד לאתר אחד ולהעמיס על שרתיו עד שאלה קורסים. ככל הנראה, המתקפה הנוכחית נוצלו מכשירים אלקטרוניים המחוברים לרשת כמו מצלמות, מכשירים דיגיטליים להקלטת וידאו וחיישנים לתינוקות. במהלך המתקפה, המכשירים הודבקו בווירוס בשביל לייצר את מה שמוכנה בוטנט (botnet) – רשת מחשבים של משתמשים תמימים, הפועלת ללא ידיעתם בשירות ההאקרים.

– בהודעה רשמית מוויקפדיה נכתב כי מדובר ב"מתקפה זדונית שמאיימת על הזכות הבסיסית של כל אדם לגישה חופשית לידע" ושהנהלת האתר פועלת לתקן את השיבושים. זו הפעם הראשונה שהנהלת ויקיפדיה מאשרת שהגישה לאתר לא מתאפשרת בשל מתקפת סייבר. *  ויקיפדיה באנגלית הוא האתר השביעי הכי פופולארי בעולם, עם מאות מיליוני קוראים ביום. גרסתו העברית ניצבת במקום השישי בישראל במדד הפופולאריות.

חוץ

טראמפ תכנן להיפגש היום בחשאי בקמפ דיוויד עם מנהיגי טליבאן המרכזיים, ונשיא אפגניסטן; בעקבות פיגוע באפגניסטן, בה נהרג חייל אמריקני הגישה בוטלה

נשיא ארצות הברית הודיע כי שיחות שלום שהיו אמורות להתנהל היום עם בכירי טילבאן, בוטלו בעקבות פיגוע בקאבול שגבה את חייו של חייל אמריקאי. "מנהיגי טליבאן המרכזיים, ונשיא אפגניסטן, היו אמורים להיפגש איתי בסתר בקמפ דיוויד ביום ראשון.  "למרבה הצער בניסיון למנף את עצמם, הם הודו במתקפה בקאבול שהרגה את אחד החיילים הנהדרים שלנו, ו-11 אנשים אחרים. אני מיד ביטלתי את הפגישה ואת שיחות המשא ומתן לשלום". לדבריו, "אם הם לא יכולים להסכים להפסקת אש במהלך שיחוות השלום החשובות הללו, ואפילו מוכנים להרוג 12 אנשים חפים מפשע, סביר להניח שלא יהיה להם הכוח לנהל משא ומתן על הסכם משמעותי. כמה עשורים נוספים הם יהיו מוכנים להילחם?" * ארצות הברית מנהלת משא ומתן זה חודשיים עם הטליבאן על הסכם שלום במדינה, ולפי דיווחים ההסכם אף היה קרוב לחתימה.  ארה"ב מעוניינת להגיע להסכם שיכלול ערבויות מצד טליבאן להפסיק לפעול בשטח אפגניסטאן, כדי לתכנן ולהוציא לפועל מתקפות במדינות אחרות.

– ביום חמישי כלי רכב התפוצץ במחסום אבטחה הסמוך למטה של כוח נאט"ו ולשגרירות ארצות הברית בקאבול. בין 12 ההרוגים בפיגוע היו שני חיילי נאט"ו, אחד אמריקאי והשני רומני. 42 אנשים נוספים נפצעו. בשבועיים האחרונים נהרגו ארבעה חיילים אזרחי ארצות הברית באפגניסטאן.

– טליבאן הוא ארגון פוליטי צבאי מוסלמי, אשר שלט באפגניסטן בין השנים 2001-1995 והנהיג במדינה משטר הלכה אסלאמי נוקשה. המשטר נפל במלחמת אפגניסטן השנייה כאשר צבא ארצות הברית פלש למדינה בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר, לאחר שהואשם כי העניק חסות, מקלט ושטח לבסיסי טרור לארגון אל-קאעידה ולמנהיגם אוסאמה בן לאדן. * מאז שהמשטר הופל, טליבאן הפך ארגון גרילה נגד השלטון החדש ונגד הכוחות האמריקנים, ומאז מנהלים נגדם מאבק. המלחמה הסתיימה בדצמבר 2014, אך כוחות צבא ארצות הברית לא עזבו את המקום – ולמעשה זוהי המלחמה הארוכה ביותר שארצות הברית מנהלת.

הנסיגה מהסכם הגרעין: איראן 20 צנטריפוגות נכנסו לפעילות, בתוך חודשיים שאר 164 הצנטריפוגות יהפכו למבצעיות

טהרן החלה בהזרמת אורניום לצנטריפוגות. 20 צנטריפוגות במתקני הגרעין האיראניים כבר נכנסו לפעילות מבצעית, ותוך חודשיים שאר 164 הצנטריפוגות יפעלו באופן מלא. כך אמר אתמול דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית. עוד אמר הדובר כי פיתוח של צנטריפוגות מסוגים חדשים נמצא על סדר היום, אך לפי שעה הדבר אינו נחוץ. לדבריו, "הצעדים הללו הם הפיכים, אם הצד השני ימלא את התחייבויותיו", אך "הזמן להצלת הסכם הגרעין אוזל".

"פצצה בגודל 6 מטר וקוטר 80 ס"מ, המכילה כ-2.5 טון חומר נפץ ויכולה לחדור לעומק של 60 מטרים" | הפצצה האמריקנית שהוכנה כדי להפציץ את כור הגרעין האיראני

על רקע הכרזת איראן על החזרת הצנטריפוגות לפעילות מבצעית, פעילות שמתבצעת גם ככל הנראה גם באתר העשרת האורניום ליד קום, שנחשב במשך שנים למטרה שלא ניתן לחדור אליה בכלי נשק קונבנציונליים. * יוזכר כי בשבוע שעבר נחשף בכתבת תחקיר ב"ניו יורק טיימס" כי לפני כעשור הורה הנשיא האמריקני דאז ברק אובמה בחשאי לצבא ארצות הברית וליחידות פיתוח האמל"ח המתקדם שלו להכין אופציה צבאית לתקוף ולהשמיד את מתקני הגרעין של איראן. * במסגרת התוכנית החשאית פיתח הפנטגון את הפצצה GBU-57 MOP במשקל 13.6 טון (פצצה שעד כה עדיין לא נעשה בה שימוש מבצעי) במטרת אחת – השמדת אתר הגרעין בפורדו, הבנוי בצלע הר. * כדי לבדוק האם הפצצה החדישה יכולה באמת לפגוע במתקנים האיראניים בנו האמריקנים בלב המדבר במערב ארצות הברית, ליד ניו מקסיקו, מתקן דמה תת-קרקעי הדומה בגודלו, בעומק שלו ובביצורים שלו למתקן הגרעיני החשוב והמוגן ביותר באיראן, זה הנמצא בפורדו, סמוך לעיר קום. חיל האוויר האמריקני הפציץ את "פורדו" שבארצות הברית, ותיעד בשורת מכשירים וסרטי וידיאו את תוצאות ההפצצה. לפי התיעוד, המתקן נחרב לחלוטין.

– לפני ארבעה חודשים פרסם חיל האוויר האמריקני פרסם סרטון שבו נראה מפציץ חמקן B-2 מטיל את "מפצחת הבונקרים". בסרטון נראית הפעלת שתי פצצות GBU-57 נגד מטרות קרקעיות באזור שמיקומו לא נחשף. הפצצות נראות מוטלות מהמפציץ, נעלמות מתחת לקרקע – ואז יוצרות פיצוץ עצום.

– ה-GBU-57 היא "מפצחת הבונקרים" הלא-גרעינית העוצמתית ביותר. מערכת ההנחיה שלה מאפשרות לפצצה לפגוע במטרות הנמצאות עמוק מתחת לאדמה, ויש לה יכולת "לחפור לעמוק" דרך סלעים, אדמה ובטון – ולהשמיד כל תשתית. גודל כל פצצה 6 מטרים וקוטרה 80 ס"מ. היא נושאת 2,404 ק"ג חומר נפץ ויכולה לחדור לעומק של 60 מטרים. לפי אתר היצרנית בואינג "היא נבנתה במטרה לפגוע במנהרות ובבונקרים מבטון מזוין". רק מפציצים מסוג B-2, שנמצאים אך רק בשורות חיל האוויר האמריקני, יכולים להטיל את הפצצות.

– דובר הפנטגון לשעבר ג'ון קירבי אמר על הפצצה כי "זה נותן לנו יכולת גדולה יותר בהרבה להגיע ולהרוס את כלי הנשק להשמדה המונית של האויב, שממוקמים במתקנים מוגנים מאוד ותת-קרקעיים", אך עם זאת הוא הכחיש כי הפצצות פותחו במיוחד נגד איראן, אף שאז היא הייתה המדינה היחידה שמפתחת נשק גרעיני בבונקרים תת-קרקעיים. לדבריו, "המערכת לא מכוונת נגד מדינה אחת, זה פיתוח של יכולת שאנחנו מאמינים שנצטרך אותה" (ynet)

בכיר סבא"א יבקר בטהראן וידרוש הבהרות לגבי המחסן האטומי שנחשף על ידי ישראל

משלחת של נציגי הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) בראשות מ"מ מנכ"ל סבא"א הגיעו אתמול לטהרן במטרה לבדוק מקרוב האם האיראנים החלו להכניס אורניום בצורת גז לצנטריפוגות מתקדמות. במוקד הביקור תעמוד דרישת סבא"א לקבל הבהרות מאיראן לגבי הממצאים במחסן האטומי שנחשף על ידי ישראל באו"ם בשנה שעברה ואשר עד כה האיראנים מסרבים לתת תשובות בעניין. ביום שני תתכנס בווינה מועצת הנגידים של סבא"א כדי לקבל דיווח על הממצאים במחסן האטומי בטהראן.

רוסיה ואוקראינה השלימו עסקת חילופי אסירים; בין המשוחררים: חשוד במעורבות בהפלת מטוס מלזי שהביא למותם של כ-300 נוסעים ; בהולנד זועמים

מטוס עם 35 אסירים רוסים משוחררים נחת במוסקבה, כשבמקביל מטוס אוקראיני עשה את הדרך ההפוכה ממוסקבה לקייב ועל סיפונו עם 35 אוקראינים ששוחררו מהכלא הרוסי, בכך למעשה הושלמה עסקה לחילופי שבויים עליו סיכמו בימים האחרונים, מנהיגי המדינות היריבות, בצעד שעשוי להפשיר את היחסים הקפואים מאז סיפוח חצי האי קרים לפני חמש שנים. * בין האוקראינים המשוחררים נמצאים 24 מלחים שנתפסו על ידי רוסיה במהלך עימות מול חופי קרים בשנה שעברה, וכן אוקראיני שהואשם ברוסיה ב"תכנון פעולות טרור" אחרי סיפוח קרים. * בקבוצה ששחררה אוקראינה נמצא גם חשוד במעורבות בהפלת המטוס של "מלזיה איירליינס" באזור בשליטת הבדלנים במזרח אוקראינה ב-2014.

– בעולם בירכו על עסקת חילופי האסירים. ארצות הברית, צרפת וגרמניה פרסמו הודעות תמיכה במהלך. עם זה בהולנד מחו על שאוקראינה שחררה בעסקה חשוד במעורבות בהפלת המטוס של חברת התעופה של מלזיה לפני חמש שנים מעל מזרח אוקראינה. בהתרסקות נהרגו כ-300 בני אדם, רובם מהולנד. התביעה בהולנד, החוקרת את הפלת המטוס, חוששת כי שחרורו של ולדימיר סמק והעברתו למוסקווה יפגעו בחקירה.

עלה ל-43 מניין ההרוגים בהוריקן דוריאן; הסופה הגיעה לחופה המזרחי של קנדה

הסופה "דוריאן" הגיעה לחופה המזרחי של קנדה, ופגעה במדינת המחוז נובה סקוטיה. ממרכז ההוריקנים של קנדה נמסר כי היא מוגדרת כעת סופת ציקלון פוסט-טרופי. עוצמת הרוחות המקסימלית של הסופה עומדת כעת על כ-155 קמ"ש.

– מניין ההרוגים בסופה שפקדה את איי הבהאמה עומד כרגע על 43 בני אדם, אך מספר הנעדרים עומד על אלפים, כך שככל שהימים יתקדמו סביר להניח שמספר ההרוגים ייעלה בצורה קיצונית. לצד זה, צפוי גל נוסף של חולים ונפגעים מהזיהומים והמחלות שנגרמים, בין היתר במי השתייה, ולרוב לא מטופלים כראוי, או בכלל, עקב עומס על המרפאות ובתי החולים המקומיים וקושי שקיים כרגע בהבאת ציוד מבחוץ.

– ארגונים בינלאומיים שולחים לבהאמה ספינות ומטוסי סיוע, ובמקביל אלפי תושבים בורחים מהיישובים שנפגעו. חלקם נטשו את איי אבאקו, שנפגעו בסופה יותר מכולם, וחיפשו מקלט בבירה נסאו. אחרים עושים את דרכם לפלורידה למטרות מקלט, אספקה וגם פרנסה

סופת טייפון הכתה הלילה בקוריאה הדרומית, ותגיע בהמשך היום לקוריאה הצפונית

סופת הטייפון "לינגלינג" הכתה במהלך הלילה בקוריאה הדרומית והביאה לעקירת עצים ממקומם, השבתת עשרות טיסות וניתוקי חשמל נרחבים בחצי האי. משרד הבטיחות הדרום קוריאני אמר שהרוחות החזקות והגשם גרמו לשיבושים בחשמל ב-17 אלף בתים. כמו כן, נגרמו שיבושי תנועה באי ג'ייג'ו ו-38 תושבים פונו מבתיהם באזור הבירה סיאול. הסופה החזקה צפויה להגיע במהלך היום לקוריאה הצפונית. מנהיג הדיקטטורה, קים ג'ונג און, קיים אמש ישיבת חירום כדי לדון בצעדי פתרון ומניעה.

דיווח: מכלית הנפט האיראני נמצאת בחופי סוריה; משמרות המהפכה השתלטו על מכלית דיזל פיליפינית

היועץ האמריקאי לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, פרסם תמונת לוויין שמראה כי מכלית הנפט האיראנית "אדריאן דריה 1" ששוחררה מגיברלטר, נמצאת בקרבת עיר הנמל הסורית טרטוס. על פי נתוני מעקב ימיים, המכלית כיבתה את המשדר שלה עוד ביום שלישי כאשר התקרבה לשטח הימי ממערב לסוריה. ושלשום שיגרה הספינה איתות אחרון כשהייתה בין קפריסין לסוריה. * כזכור, המכלית "גרייס 1" נעצרה לפני חודשיים בחופי המים הטריטוריאליים של גיברלטר והוחזקה בידי השלטונות המקומיים במשך 45 ימים בחשד שהוא נושא נפט לסוריה בניגוד לסנקציות של האיחוד האירופי. לפני כשבועיים היא שוחררה לאחר שהאיראנים התחייבו כי הספינה אינה עושה את דרכה לסוריה. האמריקנים התנגדו למהלך, ובשבוע שעבר הגישו בקשה להחרים את הנפט שנמצא על המכלית, שלדבריהם שווה 130 מיליון דולרים שמיועדים לארגוני טרור. עם זאת, הרשויות בגיברלטר דחו את הבקשה, ואמרו כי הטיעונים האמריקנים שעסקו בסנקציות על איראן לא תואמים את מערכת המשפט המקומית שפועלת לפי החוק של האיחוד האירופי.

– בתוך כך, סוכנות הידיעות "איסנ"א" דיווחה כי חיל הים של משמרות המהפכה השתלט על מכלית פיליפינית במפרץ הפרסי. על פי הדיווחים, המכלית נשאה כ-284 ליטרים של דיזל ועל סיפונה היו 12 אנשי צוות. לטענת האיראנים, כלי השיט הבריח דלק למפרץ הפרסי

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן