Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שני ה-09 בספטמבר 2019

כותרות המהדורה    המיטה המעופפת – במשרד החוץ סוגרים סניפים כי אין תקציב, אך המיטה המעופפת של בני הזוג נתניהו פורחת (חדשות) חיזבאללה הפיל אתמול רחפן ישראלי ליד ראמיה שבדרום לבנון; החיזבאללה: הרחפן היה חמוש ונשא ציוד האזנה (בטחוני)     "ארבעה מטוסי קרב, בשלושה גלי תקיפה" | דיווח: מטוסי קרב תקפו הלילה שלשה בסיסים של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

   המיטה המעופפת – במשרד החוץ סוגרים סניפים כי אין תקציב, אך המיטה המעופפת של בני הזוג נתניהו פורחת (חדשות)

חיזבאללה הפיל אתמול רחפן ישראלי ליד ראמיה שבדרום לבנון; החיזבאללה: הרחפן היה חמוש ונשא ציוד האזנה (בטחוני)

    "ארבעה מטוסי קרב, בשלושה גלי תקיפה" | דיווח: מטוסי קרב תקפו הלילה שלשה בסיסים של מיליציות פרו-אירניות בגבול סוריה-עירק (בטחוני)

    חיסול מסתורי? אחראי ביטחון ברובע הדאחייה בלבנון נמצא מת בביתו (בטחוני)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד נאה. תחול עלייה קלה בטמפרטורות, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. הלילה: מעונן חלקית

    שלישי: מעונן חלקית עד בהיר. בהרים ובפנים הארץ תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות.

    רביעי: בהיר עד מעונן חלקית, ללא שינוי משמעותי בטמפרטורות.

    חמישי: בהיר עד מעונן חלקית, ללא שינוי משמעותי בטמפרטורות.

חדשות

המיטה המעופפתמטוס ראש הממשלה, שנבנה בימים אלו בחטיבת המטוסים של התעשייה האווירית סמוך לנתב"ג, הריץ הבוקר מנועים בפעם הראשונה מאז שנחת בישראל ביולי 2016. אם הכל יתנהל כשורה, המטוס ימריא לטיסות מבחן בשבועות הקרובים

בשל גרעון תקציבי של מאות מיליוני שקלים | מהיום: הפעילות בשגרירויות ישראל בעולם תעצרנה

משבר עובדי משרד החוץ עולה מדרגה: אתמול (ראשון) שלח חשב משרד החוץ מברק לכל נציגויות משרד החוץ בעולם, שבו הורה "להפסיק לאלתר" את כלל הפעילויות בעקבות גירעון של מאות מיליוני שקלים וכישלון השיחות עם משרד האוצר. יופסקו לאלתר כל נסיעות העבודה, בכל התחומים, לכל העובדים ובכל הרמות. יופסקו לאלתר התקשרויות חדשות. יש להפסיק לבצע רכש במסגרת התקשרויות קיימות כל עוד אין בכך הפרה חוזית. לא יוזמנו משלחות ואו נציגים דיפלומטים לביקורים או כנסים בארץ ורק "הפעילות הקשיחה" של המשרד תימשך, בכלל זה תשלומי משכורות, עבודה ופעילויות אשר כבר הוחלטו במסגרת התקשרויות קיימות.

– מדובר בהנחיה חריגה שמגיעה מחשב המשרד, בשונה מגלי עיצומים שונים של ועד העובדים בשנים האחרונות, לאור הגירעון שנוצר בעקבות הפער בין התקציב שהוקצה למשרד החוץ בתקציב המדינה והדרישות שלו בפועל.

המדינה שוקלת להטיל מס על כלים חד-פעמיים

יו"ר אגף התקציבים באוצר שאול מרידור, הודיע בשבוע שעבר, כי כחלק מחבילת הטיפול בגירעון המדינה נשקלת האפשרות להטיל מס מיוחד על כלי הפלסטיק החד-פעמיים. * ישראל מדורגת כשנייה בעולם בשימוש בכלים חד-פעמיים לנפש, כשלפי עמותת אדם טבע ודין, בישראל מוציאים האזרחים מדי שנה כ־2 מיליארד שקל על כלים חד-פעמיים, ומשק-בית ממוצע רוכש בשנה כלים חד-פעמיים ב-776 שקל. (גלובס)

פוליטי

למרות ההתנגדות המשפטית: חוק המצלמות אושר בממשלה, וצפוי להעלות כבר היום לקריאה ראשונה; היועמ"ש: "אין התנגדות לעצם המצלמות אולם ישנו חשש לשיבושים בבחירות"

שבוע וחצי לפני הבחירות: הממשלה אישרה אתמול בבוקר (ראשון) פה אחד את הצעת חוק המצלמות השנוי במחלוקת, הצעה שלפיה משקיפים בעלי זיהוי פוליטי יוכלו לתעד מצביעים בקלפיות. לפי נוסח החוק, נציגי המפלגות יוכלו לתעד כל שיחה שמתקיימת בין חברי ועדת הקלפי או בינם לבין המצביעים "במקום הקלפי או בסביבתו". לפי החוק, נציג מפלגה גם יכול להקליט שיחה של נציג מפלגה אחרת עם מצביעים בסביבת הקלפי. * במהלך הדיון בממשלה הציג היועמ"ש את עמדתו שלפיה יש מקום לחוקק את חוק המצלמות, אך לא בתנאים האלה ולא בעיתוי הנוכחי ערב בחירות. לדבריו, "הגם שאני סבור כי הסדרה חקיקתית של סוגיית הפיקוח על טוהר הבחירות באמצעות מצלמות – נכון וראוי שתיעשה, הרי לנוכח עמדת גורמי המקצוע, ובראשם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, בדבר הסכנה הקרובה לוודאי לניהולם התקין של הליכי הבחירות – לעמדתי קמה מניעה משפטית לאישור הצעת החוק הנדונה בעת הזו" * גם היועמ"ש של הכנסת הביע את התנגדותו לחוק, וטען כי הצעת החוק בעת הנוכחי נותנת לליכוד כח גדול יותר מול המפלגות האחרון, הן בגלל שלא יוותר להם מספיק זמן להצטייד במצלמות, והן בגלל שלא בהכרח שריינו תקציב עבור רכישת המצלמות. בנוסף, במישור הפרוצדורלי, ציין היועץ המשפטי של הכנסת כי קידום הליך חקיקה כשבוע לפני הבחירות, שלא נעשה בהסכמה רחבה בין סיעות הבית ושעוסק בדיני בחירות, הוא חסר תקדים ומעורר כשלעצמו קשיים משמעותיים.

– היום בעשר וחצי בבוקר תתכנס הוועדה המסדרת, על מנת שניתן יהיה להביא את חוק המצלמות לאישור הכנסת לאלתר. הועדה תתבקש לשחרר את הצעת החוק מחובת הנחה כדי לאשר הליך חקיקה מהיר, במסגרתו לא יצטרך להמתין 45 יום על שולחן הכנסת כפי שקורה בהליך רגיל, ולאחר מכן בשעה 13:00 תגיע הצעת החוק לקריאה ראשונה בכנסת. לאחר הקריאה הראשונה, תקיים מחר (שלישי) הוועדה דיונים במשך כל היום, מהבוקר ועד הלילה ותאשר את נוסח החוק לקריאה שניה ושלישית. ביום רביעי תתקיים ההצבעה על החוק בקריאה שניה ושלישית. * לקראת ההצבעה על החוק התבקשו חברי כנסת מהקואליציה שלא לעזוב את האזור בזמן הדיונים בחוק. לליכוד חשוב לנסות להעביר את החוק ברוב של 61 תומכים כדי להקשות על הגשת עתירות נגדו בהמשך. * ח"כ זוהר (הליכוד), שצפוי לעמוד בראש הוועדה המיוחדת לקידום חוק המצלמות אמר כי הוא פועל לכלול ב"חוק המצלמות" סעיף שלפיו מי שלא יצביע בבחירות לא יזכה ביום חופשה.

– עם אישורו של החוק יוגשו נגדו ככל הנראה מיד כמה עתירות לבג"ץ בטענה שאינו חוקתי ושנחקק בהליך מהיר מדי. ומכיוון שמדובר בעתירות בעלות משמעות חוקתית, ההערכה היא שנשיאת בית המשפט העליון תיאלץ לכנס הרכב מורחב של שבעה שופטים לפחות כדי לדון בסוגיה. מאחר והן היועמ"ש לממשלה והן יועמ"ש הכנסת, מתנגדים לחוק, טרם ברור מי ייצג את הממשלה בדיון.

– אתמול פרסמה ועדת הבחירות את מתווה הפיקוח שלה בקלפיות. המתווה יכלול סיירת פיקוח על טוהר הבחירות שתהיה מורכבת מ-3,000 מפקחים, המורכבים מעורכי דין ורואי חשבון או בעלי הכשרה בטחונית, אשר יהיו מצוידים במצלמות גוף משוכללות שעומדות בתקן של המשטרה. המפקחים יסיירו במהלך יום הבחירות בכל הקלפיות בארץ, ויוכלו להפעיל את המצלמות רק באישור נציגי ועדת הבחירות המרכזית במקרה ויעלה חשש לפגיעה בטוהר הבחירות. בנוסף, בעת ספירת הקולות, הליך הספירה יצולם במלואו בקלפיות בעייתיות מן העבר ובקלפיות שנבחרו על פי קריטריונים שגיבשה הוועדה.

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו״ש 14 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט

חיזבאללה הפיל אתמול רחפן ישראלי ליד ראמיה שבדרום לבנון; החיזבאללה: הרחפן היה חמוש ונשא ציוד האזנה

ארגון הטרור חיזבאללה הפיל אתמול (ראשון) כלי טיס קטן בלתי מאוייש של ישראל אשר חצה את הגבול בדרום המדינה, באזור הכפר ראמיה בדרום לבנון, ממנו יצאה המנהרה העמוקה ביותר של חזבאללה למושב זרעית. בחיזבאללה טוענים כי שרידי הרחפן נמצאים בידי אנשיהם. לפי דיווח ברשת אל מנאר, כלי הטייס הישראלי שהה חמש דקות בשטח לבנון לפני שהופל, היה חמוש ונשא ציוד האזנה. כמו כן, לפי כתב הרשת כלי הטייס הופל כשהוא שלם ומבלי שנגרם לו נזק משמעותי.  * גורמי בטחון בישראל אמרו כי אתמול אחר הצהריים נפל רחפן ישראלי שעסק בפעילות שגרתית באזור הגבול בצד הלבנוני. גורמים בצבא ציינו כי מדובר ברחפן פשוט יחסית וכי אין חשש לדליפת מידע, אך לא מסרו אם סיבת נפילתו היא טכנית או מכוונת.

"ארבעה מטוסי קרב, בשלושה גלי תקיפה" | דיווח: מטוסי קרב תקפו הלילה שלשה בסיסים של מיליציות פרו-אירניות בגבול סוריה-עירק

כלי טיס לא מזוהים תקפו הלילה יעדים שבשליטת הכוחות האיראניים והמיליציות הפרו-איראניות באזור אל-בוכמאל במזרח סוריה – בגבול שבין סוריה לעיראק. כלי הטיס תקפו רכבים וריכוזים של כוחות איראניים ומיליציות פרו-איראניות באזור העיר אל-בוכמאל ובאזורים נוספים ברצועת הגבול בין סוריה לעיראק. ישנם דיווחים על נזק כבד שנגרם למתחם לוגיסטי למחסני אמל"ח של המליציות האיראניות. לפי הדיווחים ארבעה מטוסי קרב לא מזוהים תקפו מטרות באמצעות טילים בשלושה גלי תקיפה. * בערוץ אל-ערביה הסעודי דיווחו על כמה הרוגים ופצועים בתקיפה. לפי הדיווח, הפיצוצים אירעו בבסיסים של שלוש מיליציות שיעיות עיראקיות, אל-אבאביל, חיידריון וחיזבאללה העיראקי.

– בשבוע שעבר דיווחו מקורות מודיעין מערביים לרשת "פוקס" האמריקנית כי איראן בונה בסיס צבאי גדול בשטח סוריה, סמוך לגבולה עם עיראק. לפי הדיווח, האיראנים מתכננים להציב במקום אלפי לוחמים וייתכן שגם טילים מדויקים. המתקן נבנה על ידי כח קודס ואושר על ידי ההנהגה האיראנית.

חיסול מסתורי? אחראי ביטחון ברובע הדאחייה בלבנון נמצא מת בביתו

תעלומה בדאחייה: עלי חאטום אחראי הביטחון באזור מסוים של רובע הדאחייה בלבנון, שכונת בורג' בראנג'ה, נמצא אמש (ראשון) ירוי בביתו ברובע בורג' אל-ברנג'ה שבביירות, אזור שנמצא מדרום לרובע הדאחייה, שנחשב למעוז חיזבאללה בבירה הלבנונית.

– חאטום היה פעיל בארגון מיליציה לא שיעי שכפוף לחזבאללה בשם "גדודי לבנון להתנגדות לכובש הישראלי". בארגון מיליציה זה חברים מוסלמים, נוצרים ודרוזים. הוא היה מקורבו של מוסטפא באדר א-דין, שהיה מפקד צבאי של ארגון חיזבאללה, ואחראי על מנגנון החוץ של הארגון, ובין המקורבים לעימאד מורנייה שגם הוא חוסל בדמשק. * מקורות ביטחוניים מסרו לערוץ ךנב, כי "אין לו אף תפקיד ביטחוני בחיזבאללה בשנתיים האחרונות, אלא רק תפקיד ארגוני בפלוגות ההתנגדות בדרום ביירות, שם היה אחראי בעבר".

– בין הדיווחים השונים עלתה גם האפשרות כי הפעיל חוסל בידי מנגנוני הביטחון של חיזבאללה לאחר שנחשף כי סייע למנגנוני הביטחון הישראלים בביצוע מתקפת הרחפן ברובע הדאחיה לפני למעלה משבוע.

על רקע ביקור המשלחת המצרית ברצועה: פצמ"ר ששוגר מעזה לעבר ישראל נחת בשטח הרצועה

פצצת מרגמה שנורתה אמש (ראשון) מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה, נפלה בתוך שטח הרצועה, ליד המועצה האזורית אשכול, כ-500 מטרים מהגדר. במועצה האזורית לא הופעלה אזעקת צבע אדום. דיווחים סותרים האם המשלחת המצרית שהתה ברצועה בזמן השיגור או שהיא כבר יצאה חזרה למצרים * מוקדם יותר ביקרה ברצועת עזה משלחת של בכירי המודיעין המצרי, במטרה להפיג את המתיחות ולאור ההסלמה הביטחונית בימים האחרונים בין ישראל לחמאס. חברי המשלחת סיירו במעבר רפיח ובאזור התעשייה הצמוד לו ונפגשו עם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר.

– במקביל, בסוכנות הידיעות העזתית "סאפא", הוצג אתמול לראווה הרחפן שחדר לשטח ישראל חמוש במטען וניסה לפגוע בסיור צבאי שנע לאורך הגבול. לעבר הרחפן נורתה אש, אך הוא לא יורט והצליח לחזור לשטח הרצועה. מעל לתמונת הרחפן שפרסמה הסוכנות נכתב: "הרחפן. נשק הרתעתי חדש נגד כוחות הכיבוש".

שר החוץ הישראלי מאיים: "במערכה הבאה תחוסל צמרת חמאס"

שר החוץ הישראלי ישראל כץ אמר אתמול בבוקר בראיון לרשת ב' כי "הסיבוב הבא יהיה כולל ואנחנו מנסים להימנע ממנו. במערכה הזאת תחוסל צמרת מנהיגות הטרור. החמאס והג'יהאד האסלאמי מקרבים את קיצם עם החבירה שלהם לאיראן ולסולימאני, כאשר הם הופכים את עצמם לכלי שרת איראני".

חוץ

"טראמפ, שחרר את הונג קונג מידי סין" | אלפים הפגינו מול הקונסוליה האמריקנית בהונג קונג

חרף ביטול חוקי ההסגרה: אלפי מפגינים בהונג קונג צעדו אתמול (ראשון) אל הקונסוליה האמריקנית בהונג קונג, וקראו לנשיא ארצות הברית "לשחרר" את העיר בהמשך למחאה שלהם נגד בייג'ינג. המפגינים דורשים רפורמות דמוקרטיות, כולל בחירות ישירות * המפגינים התאספו בפארק במרכז הונג קונג לפני הצעדה, וקראו "התנגד לבייג'ינג, שחרר את הונג קונג" ו"עמוד לצד הונג קונג, הילחם עבור החירות". רבים מהם, שהיו לבושים בחולצות שחורות ועטו מסכות, נופפו בגדלים אמריקניים ונשאו שלטים שעליהם נכתב: "הנשיא טראמפ, בבקשה שחרר את הונג קונג".

– כמה מחוקקים בארה"ב הביעו תמיכה במפגינים בהונג קונג ואמרו כי הם מודאגים מההשלכות של תגובה חריפה מצד סין. אולם, טראמפ ציין כי על ארה"ב לא להתערב ביחסים בין סין לבין הונג קונג. לדבריו, מלחמת הסחר שמנהל ממשלו עם סין גרמה לשלטון בבייג'ין לנהוג בזהירות. לצד זאת, משרד החוץ של ארה"ב הצהיר כי סין מקדמת קמפיין תעמולה שקרי, לפיו "ארה"ב מחרחרת אי-שקט בהונג קונג". לפי המשרד, הקמפיין מכוון נגד אזרחי ארה"ב ואנשי צוות של השגרירות, ועליהם לנהוג בזהירות.

סוריה: מאות שכירי חרב במימון רוסי יסייעו לאסד בכיבוש אידליב

מאות שכירי חרב הצטרפו לכוחות צבא סוריה ויסייעו להם במתקפה לכיבוש אידליב. כוח שכירי החרב מחולק ליחידות בנות 50 לוחמים, לכל אחת מהן מלווה טנק והן זוכות לגיבוי של כוח אווירי של צבא רוסיה. * מאות הלוחמים מתרכזים צפון-מערבית לאידליב, ומתכוננים לפעול בתוך כמה שבועות. * הכוח המשולב צפוי לסייע ביצירת מסדרון שיאפשר לאזרחים להימלט מהעיר. אחרי הפינוי תחל הלחימה ברחובות העיר – שבה אלפי חמושים מארגונים המסונפים לאל-קאעידה. * מי שמימן את המבצע הוא איש עסקים  שנחשב למקורבו של נשיא רוסיה פוטין (בלומברג)

כוחות טורקיים חצו את הגבול לסוריה כחלק מהקמת "האזור הבטוח" עם ארה"ב

אתמול (ראשון) חצו כלי רכב של צבא טורקיה את הגבול אל צפון-מזרח סוריה, כחלק מתחילת הסיורים המתוכננים עם צבא ארצות הברית לצורך הקמת "אזור בטוח" לאורך הגבול. זאת במסגרת הסכם שנועד למנוע מתקפה חדשה של אנקרה נגד הכורדים. למרות ההבנות, אנקרה וושינגטון עדיין חלוקות לגבי עומק האזור הבטוח ועל שרשרת הפיקוד של הכוחות הפועלים בו. * עדי ראיה סיפרו כי כלי רכב עם דגלי טורקיה חברו לכלי רכב אחרים בסוריה, עם דגלי ארצות הברית, כ-15 ק"מ ממזרח לעיר הגבול הטורקית אקצ'קלה, הסמוכה לתל אבייד הסורית. שתי המדינות כבר ערכו בימים האחרונים סיורים משותפים במסוקים בשמי האזור. (רויטרס)

הטליבאן מזהיר: האמריקנים יסבלו יותר מכל אחד אחר מביטול שיחות השלום

ארגון הטליבאן הזהיר אתמול (ראשון) כי החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבטל את שיחות השלום עם מנהיגי הארגון תוביל לעוד אובדן חיים של אמריקנים. – "האמריקנים יסבלו יותר מכל אחד אחר על ביטול השיחות". לדבריהם השיחות נערכו בצורה חלקה עד לסוף השבוע האחרון, ושני הצדדים הסכימו לערוך שיחות פנים-אפגניות בעוד שבועיים דבר שעד כה סירב לכך הארגון הרואה בממשלה הפרו-מערבית בקאבול בובה אמריקנית.

– במוצאי שבת הכריז טראמפ במפתיע על השעיית השיחות, בעקבות הפיגוע בקאבול בשבוע שעבר שבו נהרג חייל אמריקני ועוד 11 בני אדם. לדבריו, "מבלי ליידע כמעט אף אחד, מנהיגי טליבאן וגם, בנפרד, נשיא אפגניסטן, היו אמורים להיפגש איתי בחשאי בקמפ דיוויד ביום ראשון. הם היו בדרכם לארצות הברית הלילה", "אם הם לא יכולים להסכים להפסקת אש במהלך השיחות החשובות מאוד הללו, ואפילו הרגו 12 חפים מפשע, אז כנראה שלא יהיה להם את הכוח כדי לנהל משא ומתן על הסכם משמעותי בכל מקרה. כמה עוד עשורים הם מתכוונים להילחם?"

– בניו יורק טיימס דווח כי גורמים רשמיים אמרו אתמול (ראשון) כי נראה כי הסיבה האמיתית להחלטתו של טראמפ היא התנגדות ראשי טאליבן לתנאים האמריקאיים להסכם שלום.

רוסיה: לאחר שפסלה מועמדי אופוזיציה רבים, אתמול התקיימו בחירות אזוריות במדינה

אזרחי רוסיה הצביעו אתמול (ראשון) בבחירות למועצות האזוריות. בסך הכול התקיימו אתמול בחירות ב-85 אזורים ברוסיה, אך המוקד העיקרי הוא במוסקבה. אף שהבחירות משפיעות רק על מחוקקים מקומיים ועל ממשלות אזוריות, נבלני ובעלי בריתו רואים בהן הזדמנות להיכנס לתמונה מול מפלגת "רוסיה המאוחדת" התומכת בנשיא ולדימיר פוטין ושולטת במועצת העיר.

– בדרך כלל הבחירות המקומיות לא יוצרות עניין רב, אך ההצבעה היום עוררה תשומת לב רבה אחרי ההפגנות ההמוניות בלב העיר בעקבות פסילת מועמדים. * ההפגנות החלו לפני חודשיים לאחר שוועדת הבחירות המרכזית סירבה לרשום מספר גדול של מועמדים מהאופוזיציה וכן מועמדים עצמאיים. הוועדה טענה שהם לא הצליחו לאסוף מספיק חתימות מצד תומכים אמיתיים.

טלטלת הברקזיט: צרפת מאיימת להטיל וטו על בקשה בריטית לדחות את מועד הברקזיט; גל פרישות מהשמרנים שממשיכים להוביל בסקרים

דיפלומטים באיחוד האירופי הביעו תסכול מכך שהסתבכו במאבקי הכוח הפנימיים של ממשלת בריטניה. ממשלת צרפת מאיימת להטיל וטו על הארכה נוספת במועד הברקזיט בשל הקיפאון "המדאיג" בשיחות האחרונות עם בריטניה * שר החוץ של צרפת אמר כי "המצב מדאיג מאוד, הם חייבים לומר מה הם רוצים"

– במקביל בבריטניה פרשה אתמול שרת העבודה והפנסיות את תפקידה ואת המפלגה השמרנית בשל המדיניות של ראש הממשלה ביחס לברקזיט. זאת אחרי שאחיו של ראש הממשלה התפטר אף הוא בשל היותו "קרוע בין נאמנותו המשפחתית לאינטרס הלאומי", ו-21 מחוקקים ערקו לאופוזיציה. בסאנדיי טיימס דווח כי לפחות שישה שרים נוספים חולקים על רה"מ, ולפחות אחד מהם שוקל להתפטר.

– למרות הטלטלות הפוליטיות, סקר שפורסם אתמול בסאנדיי טיימס הראה כי השמרנים עם 35%, ואילו הלייבור עם 21%, הליברלים-דמקורטים, התומכים בהישארות באיחוד, עם 19% ומפלגת הברקזיט עם 12%.

איראן: מכלית הנפט הגיעה ליעדה, והנפט שהיה על סיפונה נמכר

דובר משרד החוץ האיראני אמר אתמול  (ראשון) כי המכלית האיראנית "גרייס 1" הגיעה ליעדה, וכי הנפט שנשאה נמכר. בכיר אמריקאי אמר זמן קצר לאחר מכן כי ארצות הברית תמשיך להטיל סנקציות על אלו הרוכשים נפט מאיראן, ואלו הסוחרים עם משמרות המהפכה האיראנים. * הדובר לא פירט מהו היעד, אך תמונות לוויין שפורסמו בסוף השבוע הראו כי הספינה הייתה לחופי סוריה, סמוך לעיר טרטוס.

– המכלית, עמדה במרכזו של עימות בין טהראן למעצמות המערב, והיא הוחזקה במשך כחודש על ידי הרשויות בגיברלטר, אחרי שכוחות בריטיים השתלטו עליה. היא שוחררה אחרי שהובטח כי היא לא תעשה את דרכה לסוריה, הנתונה לסנקציות של האיחוד האירופי. ובשבוע שעבר היא כיבתה את מערכת האיתור שלה.

דו"ח סודי של סבא"א חושף כי באתר הגרעין בטהראן שנחשף על ידי ישראל נמצאו שרידי אורניום; צרפת ומדינות נוספות מנסות למנוע פרסום הדו"ח

שרידי אורניום נמצאו ב"מחסן האטומי" הסודי באיראן, אותו חשפה ישראל בעצרת האו"ם בשנה שעברה, כך עולה מדו"ח סודי של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית. לפי דיפלומטים מערביים שצוטטו בסוכנות הידיעות, איראן טרם סיפקה הסברים בנוגע לממצאים. לטענתם, האתר החשוד בבירה הוא מחסן שטיחים. אתמול (ראשון) ביקר בטהראן ממלא מקום מנכ"ל הסוכנות והבהיר לאיראנים כי המצב לא יכול להימשך. * על פי הדיווח בסוכנות הידיעות, שרידי האורניום שהתגלו היו ברמת העשרה נמוכה – כלומר, האורניום שהיה במקום לא היה יכול לשמש לבנייה של נשק גרעיני. ולטענת מקורות דיפלומטיים "ישנם הרבה הסברים אפשריים לשרידים שנמצאו. אך מכיוון שאירן עוד לא סיפקה אחד כזה, קשה לזהות את מקור השרידים. בנוסף, אי אפשר לקבוע את מקור חלקיקי האורניום שנמצאו הם מלפני הסכם הגרעין או אחריו".

– ביום חמישי התקיים תדרוך מסווג במטה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בווינה, שבמהלכו הוצגו לנציגי 35 המדינות החברות בהנהלת הארגון פרטי דוח הפקחים. * ארצות הברית דוחפת בפומבי לפרסום הדוח, בעוד כמה מדינות ובהן צרפת מנסות לעכב את פרסומו. היעד של ישראל וארצות הברית הוא לפתוח מחדש את חקירת הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית בעניין תכנית הגרעין הצבאית של איראן – חקירה שנסגרה ב-2015 אחרי החתימה על הסכם הגרעין

הקרב על הנשיאות: ביידן מוביל בפריימריז הפנימים למועמדות המפלגה הדמוקרטית

חמישה חודשים לפתיחת המירוץ הדמוקרטי לנשיאות וסקר עומק שפרסם העיתון "וושינגטון פוסט" חושף כי סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, שומר על פער משמעותי ויציב בראש טבלת המועמדים. על פי הסקר, ביידן נהנה מ-29 אחוזי תמיכה בקרב מצביעי המפלגה הדמוקרטית, לעומת 19 אחוזי תמיכה מהם נהנה המועמד מהשמאל הקיצוני, ברנסי סנדרס ו-18 אחוזים להם זוכה הסנאטורית אליזבת וורן. * סגן הנשיא ביידן הוביל גם בשאלה מי יהיה הנשיא הטוב ביותר לארצות הברית וגם בשאלה מי יצליח לנצח את הנשיא המכהן, דונלד טראמפ, בבחירות הקרובות לנשיאות. * הבחירות המקדימות יחלו בעוד חמישה חודשים בקואקס במדינת איווה. המדינה הבאה בתור היא ניו המפשייר ולאחריה נוודה ודרום קרוליינה.

    ארה"ב: גל פרישות פוקד את המפלגה הרפובליקאית * הניו יורק טיימס מדווח על גל פרישות פקד לאחרונה את המפלגה הרפובליקאית. שלושה עשר חברי קונגרס רפובליקאים – מתונים ושמרנים, ותיקים וחדשים, הכריזו על פרישתם בשבועות האחרונים, ופעילים במפלגה מזהירים שהנחשול עוד בעיצומו.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן