Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שלישי ה-10 בספטמבר 2019

כותרות המהדורה     חמאס הפיל הלילה רחפן צבאי של ישראל בדרום רצועת עזה (בטחוני)     שוב: מטוסי קרב תקפו הלילה מחסן נשק במערב עיראק, סמוך לכביש המוביל למעבר הגבול לסוריה – "כתוצאה מהפיצוץ עפו רקטות לעבר הכפרים הסמוכים" (בטחוני)     פרטים נוספים על התקיפה אתמול בגבול סוריה-עירק | היעד: מתקן אימונים ואחסון טילים של משמרות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    חמאס הפיל הלילה רחפן צבאי של ישראל בדרום רצועת עזה (בטחוני)

    שוב: מטוסי קרב תקפו הלילה מחסן נשק במערב עיראק, סמוך לכביש המוביל למעבר הגבול לסוריה – "כתוצאה מהפיצוץ עפו רקטות לעבר הכפרים הסמוכים" (בטחוני)

    פרטים נוספים על התקיפה אתמול בגבול סוריה-עירק | היעד: מתקן אימונים ואחסון טילים של משמרות המהפכה, לפחות 21 הרוגים; בסוריה מאשימים את ישראל וטוענים כי השתמשה במרחב האווירי הירדני (בטחוני)

    שעות ספורות לאחר התקיפה בגבול סוריה-עירק: מיליציות שיעיות ניסו לשגר טילים לעבר ישראל; הגראדים נפלו בתוך שטח סוריה (בטחוני)

    ישראל חשפה אתר נוסף לפיתוח נשק גרעיני באיראן – "אחרי שאירן הבינה שעלו על עקבותיה היא מיד החלה בניסיונות הסתרה"; שר החוץ האירני בתגובה: "ישראל שמחזיקה נשק גרעיני רק רוצה מלחמה" (בטחוני)

    סבא"א מאשר: איראן התקינה בכור הגרעיני בנתנז צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום הכסאפלורואיד (בטחוני)

    מנהיג חמאס במכתב לחמינאי: "אנו מצהירים על התייצבותנו הבלתי־מתפשרת לצד הרפובליקה האסלאמית של איראן" (בטחוני)

    מחשש לחשיפתו: ארה"ב חילצה מרוסיה מרגל בכיר שהצליח להתברג בצמרת הממשל הרוסי (חוץ)

    טלטלת הברקזיט | לאחר שלא הצליח להשיג את הרוב הדרוש: נדחתה הצעתו של ראש ממשלת בריטניה להקדים את הבחירות; הפרלמנט הבריטי הוצא לחופשה (חוץ)

    למרות פסילת מועמדי האופוזיציה: מפלה למפלגה של פוטין בבחירות במוסקבה – איבדה כשליש מהמושבים (חוץ)

    סקר: כחול-לבן מתחזקת על פני הליכוד ואף עוקפת אותה במנדט; עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה (פוליטי)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: בהיר עד מעונן חלקית, ללא שינוי משמעותי בטמפרטורות. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית

    רביעי: בהיר עד מעונן חלקית, ללא שינוי משמעותי בטמפרטורות.

    חמישי: בהיר עד מעונן חלקית, ללא שינוי משמעותי בטמפרטורות.

    שישי: נאה והתחממות קלה בהרים ובפנים הארץ.       

חדשות

גלצ: רשימת ההמלצות עבור סל התרופות 2020 למחלות לב וכלי דם: זריקה להפחתת הכולסטרול בעלות כוללת של 21 מיליון שקלים, תרופה חדשה לכ-60 חולים הלוקים בעמילואידוזיס, טכנולוגיות קוצב לב, פרפורים לבביים ותכשיר לחולי אנמיה

כלכליסט׳ בכותרת ראשית: במקום לשחרר את כל גוש דן מהפקקים – קרבות של אגו תוקעים את המשך פרוייקט הרכבת הקלה. פרויקט התשתית החשוב בישראל מתחסל בגלל מלחמות של בכירי האוצר ובנתיים זה עולה למשק: 35 מיליארד שקל בשנה

׳ידיעות׳ על בדיקת הפרקליטות את פרשת הממד החמישי – נכון לעכשיו אין חשד לפלילים נגד בני גנץ שעמד בראש החברה, אבל הבדיקה של הפרקליטות נמשכת.
כותרת ראשית ב'ידיעות': אחוז ההצבעה יכריע את הבחירות, מאחר שבבחירות הקודמות מנדט היה שווה 32,860 קולות, ההפרש בין מספר בעלי זכות הבחירה ששוהים בחו"ל בבחירות הקודמות לעומת הנוכחיות צפוי לעמוד על כ־1.7 מנדטים. שיעור ההצבעה הכללי צפוי לרדת בכאחוז נוסף – ל־67.5%.

שלושה צוותי כיבוי ומנוף גבהים בפיקודו של מפקד המשמרת רשף עופר חזן, פעלו בשעה 01:28 לפנות בוקר, לכיבוי  צמיג בוער בחדר מדרגות בקומה הרביעית בבניין בן ארבע קומות ברחוב דרך הארבעה בעיר עכו.

לוחמי האש חילצו מהקומה דיירת שנפגעה קלות משאיפת עשן וטופלה במקום ע״י מד״א.

מפקד האירוע הנחה את הדיירים להסתגר בבתיהם עד לסיום האירוע.

צוותי הכיבוי פעלו לכיבוי המוקד, ערכו סריקות לשלילת לכודים/ נפגעים נוספים ושחררו עשן מחלל חדר המדרגות.

נזק נגרם לדלתות הבתים בקומה הרביעית וכן לחדר המדרגות בבניין.

פוליטי

סקר: כחול-לבן מתחזקת על פני הליכוד ואף עוקפת אותה במנדט; עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה

סקר חדש של חדשות וואלה שפורסם אתמול בצהריים מעלה, כי אילו הבחירות היו מתקיימות היום, היתה מפלגת כחול-לבן, המפלגה הגדולה ביותר עם 33 מנדטים, לעומת הליכוד שמגיעה למקום השני עם 32 מנדטים. במבט הגושי, גוש הימין ומקבל 45 מנדטים מתחזק בעקבות עלייתה של עוצמה יהודית מעבר לאחוז החסימה. גוש השמאל מקבל גם הוא 45 מנדטים. החרדים מקבלים 15 מנדטים, והערבים עם תשעה מנדטים.

– להלן מפת המנדטים החזויה אילו הבחירות היו מתקיימות היום: כחול לבן במקום הראשון עם 33 מנדטים (לעומת 35 מנדטים כיום); הליכוד-כולנו – 32 (39); הרשימה המשותפת – 9 (10); ימינה – 9 (5); ישראל ביתנו – 8 (5); יהדות התורה – 7 (8); המחנה הדמוקרטי – 6 (4); העבודה וגשר – 6 (6); ש"ס – 6 (8); עוצמה יהודית – 4 (0)

כישלון לליכוד: חוק המצלמות לא הצליח להשיג רוב לקבלת פטור מחובת הנחה; החוק הונח בכנסת, וההצבעה עליו תתאפשר רק מחר

הקואליציה נכשלה אתמול (שני) להשיג רוב בהצבעה בוועדה המסדרת על מתן פטור מחובת הנחה להצעת חוק המצלמות, שהיה מאפשר לה להתחיל את ההצבעות בכנסת על חוק המצלמות כבר אתמול. בהצבעה הושג תיקו של 12:12, לאחר שח"כ מלינובסקי מישראל ביתנו עיכבה את הצבעתה במשך כמה דקות ולבסוף הצביעה נגד. וח"כ רועי פולקמן מכולנו החרים את ההצבעה משום שלדבריו מדובר בתעמולת בחירות של הליכוד. לאחר ההצבעה הונחה הצעת החוק באופן רשמי בכנסת, אך לא ניתן יהיה לקדמה עד תום תקופת ההמתנה – ביום רביעי. * הוועדה המסדרת למעשה הייתה רק ניסיון של תנועת הליכוד לקצר מהלכים, אבל החוק עדיין יכול לעבור דרך מליאת הכנסת.

– לבינתים בליכוד נמשכים המגעים מול יו"ר ועדת הבחירות, בנסיון להגיע להסכמות מולו בנוגע למתווה הפיקוח של ועדת הבחירות המרכזית. בליכוד מוכנים לוותר על חוק המצלמות במידה שיו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר יסכים להדק את הפיקוח על הקלפיות ולהגדיל את מספר המפקחים ואת מספר המצלמות שיוצבו במתחמי הקלפיות ביום הבחירות. לפי ההצעה, לבד מ-3,000 המפקחים, יוסיפו אפשרות של צילום 2,000 תעודות זהות שיושוו לרשימות, בעיקר בקלפיות הבעייתיות, ובתמורה – הליכוד יסיר את "חוק המצלמות" מסדר היום. אחד הזיופים מהם חוששים בליכוד היא בקלפיות שבהם בשעות הערב לקראת סגירת הקלפי, החלו להכניס מעטפות עם פתקים תחת שמות של אנשים שלא הגיעו להצביע. * בליכוד מציעים לבד מהצבת 3,000 פקחים עם מצלמות, להוסיף אפשרות שנציג הוועדה, שאינו נציג פוליטי, יצלם את תעודות הזהות, וכך ניתן יהיה להשוות מול הרשימה ולמנוע זיופים. מדובר בכ-2,000 קלפיות בהן יש אחוזי הצבעה חריגים ומעוררי חשד. * יו"ר ועדת הבחירות ביקש זמן לבדוק מול הוועדה האם הדבר ניתן לביצוע מבחינה טכנית, שכן הוא התנגד לשימוש בטלפונים הפרטיים של המפקחים.

– בד בבד, יו"ר ועדת הבחירות פנה לליכוד וביקש לרכוש מהמפלגה מצלמות לנוכח העובדה שהליכוד מחזיק במאגר מצלמות שרכש מראש. זאת כדי לצייד את פקחי הוועדה במצלמות.

    בכירים לשעבר בליכוד מצהירים: הפעם לא נצביע ליכוד * חבר הכנסת והשר לשעבר ובנו של מנהיג הליכוד בעבר בני בגין השמיע אתמול (שני) בבוקר אמירות חריפות נגד מפלגתו, ואף הצהיר כי לא יצביע עבורה בבחירות הקרובות. לדבריו, "בשנים האחרונות נדמה לי שהנהגת הליכוד משקיעה מאמץ ניכר כדי להקשות עליי לתמוך בליכוד ובחודשים האחרונים אפילו מונעת ממני להצביע עבור הליכוד בבחירות" * שלשום תקף גם שר המשפטים לשעבר מטעם הליכוד, דן מרידור, את התנהלות חברי המפלגה, ואמר כי "הליכוד איבדה את דרכה ההיסטורית". * יושב ראש הכנסת לשעבר מטעם הליכוד-גשר-צומת, דן תיכון, הודיע אתמול (שני) כי גם הוא לא יצביע לליכוד בבחירות הקרובות – "בוודאות אני לא אצביע בעד הליכוד במתכונת הנוכחית"

בטחוני

חמאס הפיל הלילה רחפן צבאי של ישראל בדרום רצועת עזה

כלי תקשורת בעזה דיווחו הלילה (שלישי) כי חמאס הפיל רחפן צבאי של ישראל שחג באזור שממזרח לרפיח בדרום רצועת עזה. על פי הדיווח, פעילי חמאס הפרוסים לאורך הגבול עם ישראל ירו אל הרחפן, הביאו לנפילתו והשתלטו עליו. * בצבא אישרו כי רחפן הפל הלילה בעזה. * שלשום הפיל ארגון חיזבאללה רחפן ישראלי באזור הכפר ראמיה בדרום לבנון. (כאן)

שוב: מטוסי קרב תקפו הלילה מחסן נשק במערב עיראק, סמוך לכביש המוביל למעבר הגבול לסוריה – "כתוצאה מהפיצוץ עפו רקטות לעבר הכפרים הסמוכים"

כלי טיס בלתי מאוישים תקפו מהאוויר מחסן השייך למיליציה עיראקית באזור העיר הית, שבמחוז אנבאר שבמערב המדינה, סמוך לכביש המוביל למעבר הגבול לסוריה. במקום אירע פיצוץ גדול שאף גרם לשריפה במקום. כך דווח הלילה (בין שני לשלישי) ברשת אל-ערבייה. ברשת "סקיי ניוז" בערבית דווח כי כתוצאה מהפיצוץ עפו רקטות לעבר הכפרים הסמוכים. * עדי ראייה מסרו כי בזמן האירוע נצפה בשמיים כלי טיס וכי צוותים של ההגנה האזרחית של עיראק הגיעו למקום האירוע על מנת להשתלט על השריפה. * חלק מהדיווחים ציינו כי כמה אמבולנסים הגיעו למתקן אך לא דווח ישירות על נפגעים בנפש במהלך התקיפות.

– הדיווח מגיע לאחר שבלילה הקודם הותקפו סמוך למעבר הגבול היבשתי אל-בוכמאל בין סוריה לעיראק ארבעה מחסנים ששייכים למשמרות המהפכה האיראניים (ראו ידיעה נפרדת).

פרטים נוספים על התקיפה אתמול בגבול סוריה-עירק | היעד: מתקן אימונים ואחסון טילים של משמרות המהפכה, לפחות 21 הרוגים; בסוריה מאשימים את ישראל וטוענים כי השתמשה במרחב האווירי הירדני

אתמול (שני) סמוך לשעה 01:00 בלילה הרעידו קולות נפץ את מרחב אל-בוכאמל סמוך למעבר הגבול אל-קאים שבגבול סוריה-עיראק. כלי טיס בלתי מאוישים תקפו בסיס ענק שנבנה על ידי איראן, ונועד בין היתר לשמש לאימונים עבור המיליציות השיעיות באזור, וכן לקליטה ואחסון של מערכות נשק ותחמושת. * גורם במיליציה פרו-איראנית הפועלת במזרח סוריה אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי ארבעה טילים שנורו ממטוסי קרב פגעו בעמדה שאיישו חמושים איראנים ואנשי חיזבאללה. * לדברי גורם צבאי סורי, ישראל השתמשה במרחב האווירי של ירדן כדי לתקוף לפנות בוקר את הבסיס באזור אל-בוקמאל שבמזרח סוריה. והסתייעה גם בנוכחות של ארצות הברית בבסיס א-תנפ.

– המרכז הסורי לזכויות אדם, היושב בלונדון, מדווח כי לפחות 21 איראנים ואנשי מיליציות נהרגו ו-35 אחרים נפצעו בתקיפה. על פי המרכז, התקיפה בוצעה בכמה גלים שונים וכוונה בין היתר נגד מרכז של האימאם עלי, אזורי תעשייה וחקלאות, הכפר אל-עבאס הנמצא בקרבת בוכמאל, מחסני אמל"ח ואתרים אחרים במחוז דיר א-זור.

– בתוך כך, דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל חשף אמש תצלומי לוויין ובהם תוצאות התקיפה המיוחסת לישראל. מניתוח הצילומים עולה ההערכה כי יעד ההפצצה היה שני מתחמים שנבנו לאחרונה, ככל הנראה איראניים, ובהם שמונה מחסני נשק – שהושמדו כליל, ותקיפתם הייתה חלק מהמאמצים לשבש את ניסיון איראן להקים מסדרון יבשתי להעברת נשק לבני בריתה בסוריה ולחזבאללה בלבנון. * לפי המתואר בצילומי הלוויין, שהושוו לצילומי אותו המתחם מיממה קודם לכן, המחסנים שבהם לפי החשד היה משלוח של טילים מדויקים, נבחרו בקפידה חרף המסתור, ומבין מחסנים נוספים סמוכים שלא הותקפו ונשארו שלמים.

– גורם ביטחוני סורי אמר אמש (שני) לרשת אל-מיאדין כי ישראל וארצות הברית "נושאות באחריות על הפעולות התוקפניות האלו", שלדבריו מהוות "חציית קו אדום". והזהיר "נלמד אותם לקח שלא ישכחו אם התוקפנות הזו תחזור על עצמה".

– בתוך כך, יועצו של יו"ר הפרלמנט האיראני איים על ישראל, על רקע התקיפה שיוחסה לה בסוריה, ואמר כי "כשישראל מחליטה לשחק באש, עליה להיות בטוחה שהאש תגיע אליה ותשרוף אותה".

שעות ספורות לאחר התקיפה בגבול סוריה-עירק: מיליציות שיעיות ניסו לשגר טילים לעבר ישראל; הגראדים נפלו בתוך שטח סוריה

שעות ספורות לאחר התקיפה ההרסנית בגבול סוריה-עירק: אתמול (שני) מעט לפני השעה 04:00, זוהו מספר שיגורים של רקטות גראד מאזור עקרבה, דרומית-מזרחית לדמשק לכיוון החרמון, כל הרקטות ששוגרו נפלו בשטח סוריה במרחק של כשני קילומטרים מהגבול עם ישראל. * מטח הרקטות לעבר שטח ישראל שוגר מתוך רדיוס 80 הק"מ. זאת בניגוד להסכם בין ישראל לסוריה בתיווך רוסיה שקבע כי האזור יהיה מפורז מפעילות איראנית. * במערכת הביטחון מעריכים שמי שאחראים לירי הכושל של הרקטות לעבר ישראל הם אנשי דיוויזיית האימאם חוסיין, שפועלים בשנים האחרונות תחת חסות איראנית בלחימה בסוריה ועמדו גם מאחורי הניסיון (שסוכל) לשגר רחפנים למטרות בצפון הארץ בחודש שעבר. על פי הערכות בישראל, הירי בוצע בתגובה לתקיפה של מתחם איראני באלבוכמאל שבגבול סוריה-עיראק, כמה שעות קודם לכן.

ישראל חשפה אתר נוסף לפיתוח נשק גרעיני באיראן – "אחרי שאירן הבינה שעלו על עקבותיה היא מיד החלה בניסיונות הסתרה"; שר החוץ האירני בתגובה: "ישראל שמחזיקה נשק גרעיני רק רוצה מלחמה"

ראש הממשלה הצהיר אתמול (שני) במסיבת עיתונאים כי ישראל זיהתה אתרים נוספים ששימשו את תוכנית הגרעין האיראנית, בהם אתר לפיתוח נשק גרעיני בעיר אבאדה שמדרום לאיספהאן. לדבריו בדומה למפעל השטיחים האיראנים גם במקרה זה מנסים באירן להשמיד ראיות, לאחר חשיפת האתר. * פקיד ישראלי בכיר ציין כי הפרטים החדשים מתבססים על מידע מודיעיני שהשיג המוסד, בין השאר במהלך תפיסת ארכיון הגרעין האיראני. * מסיבת העיתונאים נערכה על רקע המגעים לפגישה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבין מקבילו האיראני, חסן רוחאני. וייתכן כי אחת ממטרותיה בנסיון לבלום פיסגה שכזו, אך גם שעות ספורות לאחר הצהרתו של נתניהו אמר טראמפ אין לו בעיה להיפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני וכי פגישה כזו יכולה להתרחש.

– "הנה טורקוזאבאד (מפעל השטיחים שנחשף באו"ם בשנה שעברה) לפני החשיפה שלנו, אתם רואים כאן את המכולות שבתוכן איראן הסתירה ציוד גרעיני וחומר גרעיני סודי שאסור היה לה להחזיק. הנה טורקוזאבאד אחרי החשיפה שלנו, אתם רואים שהם השמידו את הדברים האלה, סילקו את המכולות. הם עשו אפילו משהו נוסף – הם כיסו את האתר בחצץ, זה מה שנקרא ממש 'קאבר-אפ', זה מה שאיראן עשתה שם. זה לא עזר להם כי הם השאירו עקבות של חומר גרעיני, כפי שאמרתי".

– "חשפנו אתרים סודיים נוספים בתוכנית הגרעין של איראן, אחד החשובים שבהם הוא אתר לפיתוח נשק גרעיני באבאדה, דרומית לאיספהאן. אתר לפיתוח נשק גרעיני. בדיוק כמו בטורקוזאבאד, כשאיראן הבינה שעלינו על עקבותיה – היא מיד התחילה בניסיונות הסתרה. הנה האתר באבאדה לפני שהבינו שהוא נחשף, אתם רואים אותו כאן, ותראו את האתר, אחרי שהם הבינו שעלינו עליהם הם פשוט השמידו אותו, פשוט חיסלו את הכל".

– כמה שעות לאחר מכן, ציין שר החוץ האירני מוחמד זריף בתגובה: "מי שמחזיק נשק גרעיני אמיתי צועק זאב זאב על אתר 'שנהרס' באיראן. הוא רק רוצה מלחמה, ולא משנה לו דם של חפים מפשע ועוד שבעה טריליון דולר". להודעתו צירף שר החוץ האיראני סרטון שבו נראה נתניהו מדבר ב-2002 בקונגרס האמריקני בעד הפלת משטרו של סאדם חוסיין בעיראק. אלא שלאחר הפלישה לעיראק לא נמצאה עדות לנשק גרעיני בשטחה.

סבא"א מאשר: איראן התקינה בכור הגרעיני בנתנז צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום הכסאפלורואיד

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אישרה אתמול (שני) כי איראן החלה בהתקנת צנטריפוגות מתקדמות שמסוגלות להעשיר אורניום לדרגות גבוהות, והיא מתקדמת לקראת העשרת אורניום בהן, על אף שמדובר בהפרת הסכם הגרעין. * צנטריפוגה היא מכשיר שמעשיר אורניום על ידי סיבוב מהיר של אורניום במצב של גז והצנטריפוגות המתקדמות אשר אסורות על פי הסכם הגרעין של איראן עם המעצמות, הותקנו בכור הגרעיני בנתנז, וכולן מוכנות לניסויים באורניום הכסאפלורואיד. * דובר סבא"א ציין כי ניסויים כאלה אמנם לא נערכו ביום הביקור וביום שקדם לו, אבל במכתב ששלחה לסוכנות הודיעה איראן כי היא מתכוונת – במסגרת תכנית המחקר והפיתוח שלה – להקים קווי ייצור בשרשרת אשר ייקלו על הפעלת הצנטריפוגות המתקדמות. לדבריו, פקחי האו"ם, שאמונים על יישום ההסכם, אימתו כי אכן הותקנו, או מותקנות, שורה של צנטריפוגות מתקדמות.

מנהיג חמאס במכתב לחמינאי: "אנו מצהירים על התייצבותנו הבלתי־מתפשרת לצד הרפובליקה האסלאמית של איראן"

אחרי ההבטחות מטהרן לסיוע צבאי נרחב, כתב לאחרונה יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, לאייתוללה חמינאי בו הצהיר כי "הקווים האדומים של טהרן תואמים את הקווים האדומים שהציב חמאס מול הכיבוש הציוני. פעם נוספת אנו מצהירים על התייצבותנו הבלתי־מתפשרת לצד הרפובליקה האסלאמית של איראן, עד הניצחון הסופי" * חוקרי המרכז הירושלמי איתרו בסוכנויות הידיעות באיראן פרסומים, שבהם מופיעים ציטוטים מהמכתב המדובר. במכתב מביע הנייה בשמו ובשם העם הפלשתיני "בעזה בגדה המערבית ובפלשתין הכבושה כולה, את הערכתנו ותודתנו לתמיכה הבלתי משתמעת של איראן בהתנגדות ונכונותה לחמש את ההתנגדות לסייע במילוי חובת ההתנגדות לשחרר את אדמות פלשתין". (ישראל היום)

מדיני

ברוב של ארבעה מול שלשה: בג"ץ קבע כי "באיזונים המתאימים" ישראל תוכל להחזיק בגופות מחבלים לצרכי משא ומתן

בית המשפט העליון הפך את החלטתו מלפני שנתיים, וקבע כי ישראל תוכל להחזיק בגופות מחבלי חמאס לצרכי משא ומתן מבלי שיהיה צורך בחקיקה מיוחדת של הכנסת. בית המשפט ציין כי הפעלתה של סמכות זו כרוכה במידה של פגיעה בכבוד המת ובכבוד משפחתו, ועל כן יש "לתחום ולגדור את הסמכות ולהפעילה במגבלות ובאיזונים מתאימים" * ההחלטה התקבלה בהרכב מורחב ברוב של ארבעה שופטים (חיות, הנדל, עמית וסולבר) מול שלשה (פוגלמן וקרא, שהתנגדו כליל להחזקת גופות מחבלים. וברק-ארז שתמכה בהחזקת מחבלים מעזה אך התנגדה להחזקת מחבלים מיו"ש)

– בהחלטה נכתב, כי תקנה 133(3) לתקנות ההגנה (שעת חירום), 1945 מסמיכה את המפקד הצבאי להורות על קבורה ארעית של גופות מחבלים לצרכי מיקוח. – "המחוקק המנדטורי (שחיבר את התקנה) ביקש להסמיך את המפקד הצבאי להימנע, משיקולים של שמירה על שלום הציבור וביטחונו, ממסירת גופות לידי קרובי המשפחה ולהסתפק בקבורתן בעיתוי, במקום ובמתכונת שימצא לנכון". * בהחלטה נכתב כי היא מתבססת על החוק הישראלי, ובהקשר לדין הבינלאומי "אין בדין הבינלאומי ההומניטארי או במשפט זכויות האדם הבינלאומי איסור חרות על החזקת גופות במסגרת עימות מזוין".

בג"ץ קבע היום (שני) כי ישראל רשאית להחזיק גופות מחבלים לצורכי משא ומתן עם ארגוני טרור, ובכך הפך את החלטת בג"ץ בנושא שהתקבלה לפני כשנתיים. – הנשיאה אסתר חיות, ניל הנדל, יצחק עמית ונעם סולברג – מול שלושה – עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז וג'ורג' קרא – שניסחו דעות מיעוט שונות.

חמאס חשף: בכיר בארגון הטרור שמתגורר בסעודיה עצור מזה חמשה חודשים

ארגון הטרור חמאס חשף אתמול (שני) כי שלטונות הממלכה הסעודית עצרו לפני חמישה חודשים בכיר בחמאס שמתגורר במדינה והיה אחראי על הקשרים עמה. הבכיר אל-ח'דרי שגילו נושק ל-80 חולה במחלה סופנית, היה בכיר במנהלת היחסים של חמאס עם סעודיה במשך שני עשורים ואייש תפקידים בכירים אחרים בארגון הטרור. * לפי הודעת חמאס, הארגון שתק במשך חמישה חודשים כדי לתת סיכוי למאמצים הדיפלומטיים שנעשו על ידי כמה מתווכים, אך מאמצים אלה לא הביאו לשום התקדמות. בהודעה שפרסם הארגון הוא קרא לשלטונות סעודיה לשחרר את אלחודרי בהקדם האפשרי יחד עם כל הפלסטינים שנמצאים בכלא הסעודי. * בהודעת חמאס נכתב כי סעודיה לא התחשבה במצבו הבריאות של "שגריר חמאס" לשעבר, הסובל ממחלה חשוכת מרפא ולא במעמדו כרופא מומחה לאף-אוזן-גרון. זאת, בנוסף לתפקידו ב"מאבק למען העם הפלשתיני".

חוץ

מחשש לחשיפתו: ארה"ב חילצה מרוסיה מרגל בכיר שהצליח להתברג בצמרת הממשל הרוסי

ארצות הברית חילצה לפני שנתיים את אחד המרגלים הבכירים שלה מרוסיה ב-2017 מחשש שייחשף. לפי בכירים בממשל טראמפ שמעורים בנושא, המרגל היווה את אחד ממקורותיה הסמויים הבכירים ביותר של ארה"ב בתוך ממשלת רוסיה. כך דווח אתמול (שני) ברשת CNN. לפי מקור המעורב ישירות בהחלטה. מנהל ה-CIA דאז, מייק פומפאו, אמר לבכירים בממשל טראמפ כי דולף מידע רב מדי על המקור הסמוי, הידוע כנכס – מה שהביא להחלטה להחזירו במבצע סודי. חילוץ שכזה נחשב לצעד יוצא דופן שמתבצע רק כשהמודיעין האמריקני סבור שמרגל מצוי בסכנה מידית. * גורם אמריקני אמר שלפני המבצע הסודי פורסמו ספקולציות בתקשורת על הימצאותו של מרגל ברוסיה. עם זאת, הגורם לא ציין אף דיווח תקשורתי ספציפי וכן ה-CNN לא הצליחו למצוא אף פרסום רלוונטי.

– לפי הדיווח, ההחלטה לחלץ את הסוכן התרחשה לפני שנתיים וארבעה חודשים לאחר שבפגישה בחדר הסגלגל בין טראמפ לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ושגריר רוסיה בארה"ב דאז סרגיי קיסליאק, חשף טראמפ בפני לברוב מידע מודיעיני מסווג בנוגע לארגון דאע"ש, שישראל סיפקה לממשלו של הנשיא האמריקני. * מגזין ואניטי פייר דיווח לפני כשנתיים כי באותה פגישה בחדר הסגלגל חשף טראמפ מבצע צבאי חשאי של סיירת מטכ"ל והמוסד בסוריה. מקורות בממשל האמריקאי מסרו בזמנו שהמידע שחשף טראמפ נחשב רגיש ביותר – עד כדי כך שפרטיו הוסתרו מבעלות ברית אחרות ובתוך הממשל האמריקאי עצמו. * חשיפת המידע לרוסים אמנם לא נגע בענייניו של המרגל האמריקני באופן ספציפי, אך זה גרם לפתיחה מחדש של שיחות של בין בכירים מודיעיניים בארצות הברית בנוגע לסיכון חשיפתו של הסוכן.

טלטלת הברקזיט | לאחר שלא הצליח להשיג את הרוב הדרוש: נדחתה הצעתו של ראש ממשלת בריטניה להקדים את הבחירות; הפרלמנט הבריטי הוצא לחופשה

הפרלמנט הבריטי דחה הלילה (שלישי) בפעם השנייה את הצעת ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להקדים את הבחירות. 293 חברי פרלמנט תמכו בהקדמת הבחירות ו-46 התנגדו, אולם ג'ונסון היה זקוק ל-434 קולות כדי לאשר את ההצעה. * בהמשך הושעה הפרלמנט הבריטי לבקשתו של ג'ונסון עד אמצע החודש הבא. היציאה לפגרה שעליה הכריז ג'ונסון נעשתה לפי הערכות כדי לפגוע במתנגדיו ולקצר את הזמן שנותר להם להעביר חוק כזה – אך היא גרמה דווקא לאיחוד נדיר שלהם.

– במקביל, המלכה אליזבת' חתמה אתמול על החוק האוסר על ראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון, לבצע את הברקזיט ללא הסכם, ולבקש דחייה של שלושה חודשים במקרה שאין הסכם. החוק שאושר במלכה מסתמך על ההנחה שהאירופים יסכימו לדחייה שאותה אמור לבקש מהם ג'ונסון, אם לא ישיג הסכם. אבל עדיין לא ברור שהסכמה כזו תינתן. שלשום התייחס לכך שר החוץ הצרפתי ואמר כי בנסיבות הנוכחיות, הם לא יסכימו לדחייה נוספת. כדי שדחיית הברקזיט תאושר צריכות כל המדינות החברות באיחוד להסכים לדחייתה. ב-BBC ציינו שלא סביר שפריז תדחה בקשה כזו, אם שאר המדינות באיחוד ירצו להיענות לה. * שר החוץ של ג'ונסון כי הממשלה לא תפר את חוק דחיית הברקזיט, אך "תבחן את הגבולות שלו". לדבריו, הממשלה בוחנת בימים אלו את כל המשמעויות והפרשנויות השונות שיש לחוק, שאותו הוא כינה "מרושל" וכזה שמחליש את מעמדה של הממשלה בשיחות מול בריסל.

– תאריך הבחירות שהוצע נקבע יומיים לפני פסגה מכרעת של מנהיגי האיחוד האירופי, שבה מקווה ג'ונסון להשיג את ההסכם שיפתור את הפארסה המתמשכת. אך באופוזיציה חוששים שאם ג'ונסון ינצח בבחירות הוא ייהנה מרוב של מחוקקים נאמנים שיתנו לו את מבוקשו – ברקזיט גם בלי הסכם. לכן, מנהיגי האופוזיציה הצהירו שיסכימו להקדים את הבחירות רק לאחר שחוק דחיית הברקיט ייושם.

– בסוף השבוע פורסמו שני סקרים שהעניקו יתרון לשמרנים על פני הלייבור, ואחד מהם אף העניק למפלגה של ג'ונסון שיעור תמיכה של 35%, מול 25% ללייבור. אך אתמול דווח ב"סקיי נוז" כי סקרים פנימיים במפלגה השמרנית מראים שייתכן שהיא לא תזכה ברוב מוחלט, מה שעלול להקשות על ג'ונסון להמשיך באסטרטגיית הברקזיט הנוקשה שלו. יועץ שמרני בכיר אמר לרשת הבריטית כי מסקרים ומודלים שונים, השמרנים יזכו רק ל-295 עד 300 מושבים – ונדרשים להם לפחות 325 כדי להחזיק ברוב מוחלט.

יו"ר בית הנבחרים הבריטי יעזוב את תפקידו לפני מועד הברקזיט בחודש הבא

יו"ר בית הנבחרים הבריטי הודיע אתמול (שני) שהוא יתפטר בקרוב מתפקידו, והזהיר ממצב שבו הקבינט הבריטי עלול "לבזות את הפרלמנט". היו"ר שנמנה על המפלגה השמרנית נחשב למתנגד לברקזיט והוא אף ניצל את תפקידו בכדי לאפשר לאופוזיציה לבלום את הברקזיט. * במדינה ללא חוקה כתובה הוא נתן פרשנות אישית לחוקים שבדרך כלל מעניקים לממשלה את השליטה על סדר היום בפרלמנט. בשבוע שעבר הוא אפשר לחברי הפרלמנט לשלוט על סדר היום כדי להעביר חוק שימנע מג'ונסון לפרוש מהאיחוד האירופי ללא הסכם. בעידן ממשלת מיי. הוא חסם ניסיון של הממשלה להצביע פעם נוספת על הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי, שכבר נדחה בפרלמנט. ומוקדם יותר, בחודש ינואר, הוא אף אפשר לחברי הפרלמנט לתקן הצעה של הממשלה לפרישה מהאיחוד זאת בניגוד לתקדימי העבר ולהמלצת יועציו.

למרות פסילת מועמדי האופוזיציה: מפלה למפלגה של פוטין בבחירות במוסקבה – איבדה כשליש מהמושבים

מפלה למפלגת השלטון ברוסיה בבחירות המקומיות במוסקבה: מפלגת "רוסיה מאוחדת" איבדה כשליש ממושביה בפרלמנט המקומי בן 45 המושבים. היא ספגה מפלה גם עם אובדן המושב של מנהיג המפלגה בבירה, אנדריי מטלסקי, שלא נבחר מחדש. * אחוז ההצבעה היה נמוך במיוחד, עם 22% בלבד.

– אחרי שמרבית מועמדי האופוזיציה נפסלו, פעלו באופוזיציה להצבעה טקטית, מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני קרא להצביע רק למועמדים שלהם הסיכוי הגבוה ביותר לנצח את מי שמזוהה כתומך פוטין. * מפלגתו של פוטין סובלת מתמיכה כה ירודה, עד שכל חבריה רצו כמועמדים עצמאים על מנת להבדיל את עצמם ממנה.

– בפרלמנט היוצא היו לנאמני הקרמלין 38 מתוך 45 מושבים. אך גם בפרלמנט החדש היא בדרך לשמור על הרוב שלה עם 26 מושבים. * את חלק מהמושבים שהפסידה מפלגת השלטון קיבלה המפלגה הקומוניסטית, שלפי RIA זכתה ב-13 מושבים לעומת חמישה כיום. מפלגת האופוזיציה הליברלית "יאבולקו" ומפלגת השמאל "רוסיה הוגנת" בדרך לזכות בשלושה מושבים כל אחת.

יממה לאחר שהודיעה כי היא מוכנה לשוב לשולחן המו"מ: קוריאה הצפונית שוב שיגרה טילים לעבר ים יפן

קוריאה הצפונית שיגרה הלילה (שלישי) שני טילים לא מזוהים מפרובינציית דרום פיונגיאנג לכיוון הים מול חופי מזרח המדינה. כך הודיעו הכוחות המשולבים של קוריאה הדרומית. גורם בכיר בממשל האמריקני אמר כי בארצות הברית עוקבים אחרי ההתפתחות. * בכיר במשרד הביטחון היפני אמר כי לא היה אישור לכך שהטילים ששוגרו על פי הדיווחים, נכנסו לטריטוריה יפנית. עוד אמר כי לאור הדברים, לא קיים איום מיידי על בטחונה הלאומי של יפן.

– אתמול הודיעה קוריאה הצפונית כי היא מוכנה לשוב לשולחן המשא ומתן עם ארצות הברית. מוקדם יותר השבוע טענו מומחים צבאיים לרשת CNN כי השיגורים האחרונים של קוריאה הצפונית בוצעו, כדי לבדוק את יעילותן של מערכות ההגנה האוויריות שמשמשות את יפן, קוריאה הדרומית וארצות הברית.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן