Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהריים) יום רביעי ה-11 בספטמבר 2019

כותרות המהדורה מתיחות בדרום: בשעות הצהריים הופעלה אזעקת צבע אדום בקיבוץ יד מרדכי ובמושב נתיב העשרה (בטחוני)     באופן חריג: רה"מ ביקר בעוטף עזה בשידור חי; רקטות נורו אמש מעזה לעבר ישראל, ורה"מ הוברח מהבמה בזמן נאומו; בחמאס מתנערים מהירי (בטחוני)     בעקבות שיגור הרקטות: מטוסי קרב הפציצו 15 מטרות טרור ברחבי רצועת עזה (בטחוני) […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

מתיחות בדרום: בשעות הצהריים הופעלה אזעקת צבע אדום בקיבוץ יד מרדכי ובמושב נתיב העשרה (בטחוני)

    באופן חריג: רה"מ ביקר בעוטף עזה בשידור חי; רקטות נורו אמש מעזה לעבר ישראל, ורה"מ הוברח מהבמה בזמן נאומו; בחמאס מתנערים מהירי (בטחוני)

    בעקבות שיגור הרקטות: מטוסי קרב הפציצו 15 מטרות טרור ברחבי רצועת עזה (בטחוני)

    טלטלה בבית הלבן: היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון סיים את תפקידו (חוץ)

    אחרי פיטורי בולטון: ארה"ב הודיעה – פתוחים למו"מ עם איראן ללא תנאים מוקדמים

    הברחת המרגל הרוסי של ארה"ב: המרגל הצליח לצלם מסמכים משולחנו של פוטין; וכיום הוא גר סמוך לוושינגטון; המרגל כמעט נחשף בעקבות מחדל של הביון האמריקאי בחשיפת המעורבות הרוסית בבחירות (חוץ)

    המגמה נמשכת: כחול-לבן מובילה על הליכוד; עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה (פוליטי)

    נתניהו: אחרי הבחירות אספח יישובים יהודיים ביו"ש, ובפרט את בקעת הירדן וצפון ים המלח (מדיני)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד בהיר, ללא שינוי משמעותי בטמפרטורות. הלילה: מעונן חלקית

    חמישי: מעונן חלקית עד בהיר, ללא שינוי משמעותי בטמפרטורות.

    שישי: נאה. תחול עלייה קלה בטמפרטורות בעיקר בהרים ובפנים הארץ.

    שבת: מעונן חלקית. תחול ירידה בטמפרטורות. ייתכן טפטוף בצפון הארץ ובמישור החוף.

חדשות

אשקלון – טרגדיה בגן הילדים: גננת בגן ילדים באשקלון התמוטטה באמצע יום עבודה ולמקום הוזעקו כוחות הצלה של מד"א. הם החלו בביצוע פעולות החייאה, אך לבסוף נאלצו לקבוע את מותה במקום. מעיריית אשקלון נמסר כי בהמשך למקרה הטרגי שאירע מוקדם יותר באשקלון בו נפטרה גננת במהלך עבודתה באחד מגני הילדים בעיר: צוות פסיכולוגים וגורמי מקצוע מטעם מינהל חינוך בעיריית אשקלון נמצאים במקום ומעניקים ליווי ותמיכה לצוות החינוכי, להורים ולילדים במקום.

ראש העיר, תומר גלאם: "קיבלנו בתדהמה את הידיעה הקשה על פטירתה בטרם עת של הגננת, זכרה לברכה. הפתאומיות שבה זה קרה, היא טרגדיה של ממש וכולנו כואבים ומזועזעים מכך. צוותים מטעם העירייה נמצאים בגן על מנת לתמוך בילדים ובצוות החינוכי. אני רוצה למסור את תנחומיי למשפחה היקרה, שלא תדעו עוד צער ומן השמיים תנוחמו. עיריית אשקלון תציע למשפחה את כל הסיוע הדרוש בשעה קשה זו".

חבלני המשטרה בודקים חפץ חשוד שאותר סמוך לבניין המועצה בירכא

במשטרת ישראל התקבל הבוקר דיווח במוקד 100, בדבר  חפץ חשוד שנמצא סמוך לבניין מועצת ירכא. בתוך כך, חבלני המשטרה סגרו את האזור ופינו את בניין המועצה מאנשים,  על מנת להבטיח את בטחון הציבור במהלך בחינת החפץ החשוד. בסיום הבדיקה נמצא כי לא מדובר במטען חבלה ולכן נפתח בניין העיריה מחדש לציבור האזרחים

פוליטי

רשימת המחנה הדמוקרטי, פנתה היום (ד'), ליועץ המשפטי לממשלה, מנדלבליט, בתגובה להודעות שנשלחו (צ'אט בוט) מטעמם של נתניהו והליכוד בהודעה פרטית למשתמשים בפייסבוק בה נכתב "הערבים רוצים להשמידנו". ב'מחנה הדמוקרטי' מחו בפני מנדלבליט על ההסתה הפרועה שנתניהו מנהל נגד החברה הערבית.

ב'מחנה הדמוקרטי' קראו היום לשאר המפלגות להצטרף אל העתירה ולגנות פה אחד את האלימות והגזענות שנתניהו והליכוד מלבים במסגרת קמפיין האימים, חסינות לפני הכל.

ראשי הרשימה, אמרו שקול לכחול לבן, הוא קול לליכוד ולהסתה שיוצאת מהליכוד".המגמה נמשכת: כחול-לבן מובילה על הליכוד; עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה

שורת סקרים שפורסמו אתמול מראים מגמה מתמשכת במסגרתם מפלגת כחול-לבן מצליחה להוביל על הליכוד במנדט, כשבמקביל מפלגת עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה, ובכך עולה גוש הימין-חרדים ל-57 עד 58 מנדטים, כשעדיין ישנו פער בכדי להגיע לרף הנדרש של 61 מנדטים בשביל להקים ממשלה. * מבין שורת הסקרים שפורסמו אתמול רק בסקר 'הוט' מוביל הליכוד על כחול-לבן במנדט, כשגם לפי סקר זה, מפלגת עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה, וגוש הימין משיג רק 58 מנדטים. * במפלגות הקטנות, מפלגת העבודה גשר מקבלת 5 מנדטים בלבד (מלבד סקר חדשות12 שמעניק למפלגה 6 מנדטים), והמחנה הדמוקרטי הכולל את מרץ, ברק ופורשי העבודה מקבל שישה מנדטים. * לפי כל הסקרים הרשימה המשותפת היא המפלגה השלישית בגודלה עם 10 עד 11 מנדטים, ואילו תקום ממשלת אחדות בין הליכוד וכולנו המפלגה תהיה הגדולה ביותר באופוזיציה.

– לפי סקר כאן רשת ב' שפורסם אתמול בבוקר, להלן מפת המנדטים המסתמנת אילו הבחירות היו מתקיימות אתמול: כחול לבן במקום הראשון עם 32 מנדטים (לעומת 35 מנדטים כיום); הליכוד-כולנו – 31 (39); הרשימה המשותפת – 10 (10); ימינה – 9 (5); ישראל ביתנו – 9 (5); יהדות התורה – 7 (8); ש"ס – 7 (8); המחנה הדמוקרטי – 6 (4); העבודה וגשר – 5 (6); עוצמה יהודית – 4 (0)

– לפי סקר הוט שפורסם אתמול, להלן מפת המנדטים המסתמנת אילו הבחירות היו מתקיימות אתמול: הליכוד-כולנו במקום הראשון עם 33 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 32 (35); הרשימה המשותפת – 10 (10); ישראל ביתנו – 9 (5); יהדות התורה – 7 (8); ימינה – 7 (5); ש"ס – 7 (8); המחנה הדמוקרטי – 6 (4); העבודה וגשר – 5 (6); עוצמה יהודית – 4 (0) * סקר HOT בוצע בין מנויי החברה ובוצעה השלמה סטטיסטית באשר לחלקם באוכלוסייה של מגזרים שאינם נמנים על מנויי HOT במספרים גדולים, כמו חרדים וערבים.

– לפי סקר החדשות12 שפורסם אמש, להלן מפת המנדטים המסתמנת אילו הבחירות היו מתקיימות אתמול: כחול לבן במקום הראשון עם 32 מנדטים (לעומת 35 מנדטים כיום); הליכוד-כולנו – 31 (39); הרשימה המשותפת – 9 (10); ימינה – 9 (5); ישראל ביתנו – 9 (5); יהדות התורה – 7 (8); ש"ס – 7 (8); המחנה הדמוקרטי – 6 (4); העבודה וגשר – 6 (6); עוצמה יהודית – 4 (0)

– לפי סקר החדשות13 שפורסם אמש, להלן מפת המנדטים המסתמנת אילו הבחירות היו מתקיימות אתמול: כחול לבן במקום הראשון עם 32 מנדטים (לעומת 35 מנדטים כיום); הליכוד-כולנו – 31 (39); הרשימה המשותפת – 11 (10); ימינה – 9 (5); ישראל ביתנו – 9 (5); יהדות התורה – 7 (8); המחנה הדמוקרטי – 6 (4); ש"ס – 6 (8); העבודה וגשר – 5 (6); עוצמה יהודית – 4 (0)

בטחוני

בשעה 13:10 הפעלה אזעקת צבע אדום בקיבוץ יד מרדכי ובמושב נתיב העשרה וחוף אשקלון וזוהתה נפילה בשטח פתוח בחוף אשקלון מבלי שנגרם נזק או פגיעה באדם. בעזה דווח על שיגור 3 רקטות לעבר ישובים בישראל, ובדבר צה"ל אישרו את נכונות המקור הפלסטיני ואמרו כי  בהמשך לדיווח על אזעקת צבע אדום לפני מספר דקות, זוהו שלושה שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. כמו כן זוהתה נפילה באחת מחממות ישוב במועצה האזורית חוף אשקלון. לא נגרמה פגיעה בנפש

באופן חריג: רה"מ ביקר בעוטף עזה ועשה זאת בשידור חי ובניגוד להנחיות הביטחון; רקטות נורו אמש מעזה לעבר ישראל, ורה"מ הוברח מהבמה בזמן נאומו; בחמאס מתנערים מהירי

שתי רקטות נורו אמש (שלישי) מעזה בזמן נאום שנשא ראש הממשלה נתניהו באשדוד, בעקבות שיגור הרקטות הופעלו אזעקות באשדוד ובאשקלון. הרקטות יורטו ובחסדי שמים אין נפגעים ולא נגרם נזק * האזעקה שהופעלה באשדוד נשמעה בזמן כנס פוליטי בו השתתף ראש הממשלה נתניהו, שהורד מהבמה במהלך נאומו, וכמה דקות ספורות לאחר מכן חזר לבמה, והמשיך לנאום כרגיל.

– בתוך כך, על פי מקורות פלסטיניים המתווכים המצרים כועסים על הירי, וטוענים כי "ההתגרויות של גורמים בעזה בתקופת הבחירות עלולות להוביל למלחמה". גורמים מצרים מקהיר שוחחו עם ראשי חמאס ודרשו מהם הבהרות לשיגורים. בחמאס הכחישו קשר לשיגור הרקטות לעבר ישראל, וההערכה בשלב זה היא שירי הרקטות בוצע על ידי ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועה, שאחראי לשיגורי רקטות נוספים בשבועות האחרונים.

– לשכת ראש הממשלה נוהגת להטיל איפול כאשר נתניהו מבקר באזורים בעלי רגישות ביטחונית, בעיקר באזור עוטף עזה והדרום – אזורים שנמצאים בטווח הרקטות. הלשכה מאפשרת לפרסם סיורים אלו רק כאשר נתניהו עוזב את האזור. גם הצנזורה הצבאית מונחית למנוע דיווחים על ביקורי ראש הממשלה באזורים אלו. אולם האירוע אתמול באשדוד פורסם בשידור חי על ידי נתניהו באמצעים דיגיטליים. כך גם תועד הרגע שבו מוכרזת האזעקה באולם והמאבטחים של נתניהו מנסים למלט אותו. נתניהו ניסה לשמור על קור רוח וקרא לקהל להתפנות בשקט. אלא שהמאבטחים האיצו בו ופינו אותו בבהילות לחדר מוגן.

בעקבות שיגור הרקטות: מטוסי קרב הפציצו  15 מטרות טרור ברחבי רצועת עזה

מטוסי קרב תקפו הלילה (בין שלישי לרביעי) כ-15 יעדי טרור שונים של חמאס בצפון ומרכז רצועת עזה. בין היעדים שהותקפו היו מטרות באתר צבאי לייצור אמצעי לחימה, מטרות במתחם צבאי של הכוח הימי, ומנהרת טרור התקפית. * עדי ראייה דיווחו על פיצוץ גדול באזור דיר אל-בלח במרכז הרצועה, תקיפות נוספות התבצעו בדרום ובצפון הרצועה. עד כה לא דווח על נפגעים בתקיפות אלה. * מוקדם יותר הלילה דווח על ג'יפ צבאי שירה אל עבר מגדל תצפית של הארגון ממזרח למחנה הפליטים אל בוריג', שבמרכז הרצועה. לא דווח על נפגעים.

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש ובבקעה 17 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט.

בנוסף, במהלך סריקות של לוחמי צה״ל למציאת אמצעי לחימה בלתי חוקיים בעיר חברון שבמרחב החטיבה המרחבית "יהודה" ובעיר ג'נין שבמרחב החטיבה המרחבית "מנשה", תפסו הלוחמים נשק בייצור עצמי מסוג קרלו ואקדח. הממצאים הועברו לידי כוהב"ט.

נסראללה מאיים: "אין לנו שום קווים אדומים בתגובה לישראל"

מזכ"ל חיזבאללה, השיח' חסן נסראללה, הזהיר אתמול (שלישי) את ישראל ואמר כי לארגונו לא יהיו קווים אדומים בתגובה לישראל. – "לבנון והעם הלבנוני שומרים לעצמם את הזכות להתגונן מפני כל תוקפנות ישראלית. אין לנו שום קווים אדומים בתגובה לתוקפנות של ישראל". נסראללה הוסיף כי "כל מלחמה באיראן תשמיד את האזור. ואם אתם חושבים שמלחמה נגד איראן תחסל את ציר ההתנגדות, אני מבטיח לכם שההיפך יקרה וישראל היא שתחדל מלהתקיים". * נסראללה הזהיר את הבכירים הלבנונים מכך שהמתווך האמריקני במשא ומתן על הגבול הימי והיבשתי עם לבנון לא ניטרלי ומשרת את האינטרסים הישראלים, ועל כן על לבנון לדבוק בעמדותיה באותו עניין.

מדיני

נתניהו: אחרי הבחירות אספח יישובים יהודיים ביו"ש, ובפרט את בקעת הירדן וצפון ים המלח

בהצהרת בחירות שמסר אמש ראש הממשלה נתניהו הוא אמר כי בסבירות גבוהה מאוד עסקת המאה של טראמפ להסדר הקבע בין ישראל לפלסטינים תוצג מיד לאחר הבחירות, לדבריו "זאת הזדמנות היסטורית, שעת כושר חד-פעמית להחיל את הריבונות הישראלית על יהודה ושומרון, ועל אזורים אחרים בעלי חשיבות לביטחוננו, למורשתנו ולעתידנו". * נתניהו הצהיר כי "ככל שניתן הדבר, בכוונתי להחיל את הריבונות בישובים ובאזורים חיוניים אחרים בתיאום מרבי עם ארה"ב". לדבריו "יש מקום אחד שבו ניתן להחיל את הריבונות הישראלית מיד לאחר הבחירות, אם אקבל מנדט ברור לעשות זאת. היום אני מודיע על כוונתי להחיל עם הקמת הממשלה הבאה את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח".

– בימין טוענים בתגובה להצהרה כי מדובר בספין ואחיזת עיניים – לדבריהם, נתניהו לא קידם את הנושא לדבריהם במשך חודשים רבים. במפלגת ימינה טענו כי רה"מ אף סירב להכניס את הנושא למו"מ הקואליציוני. בנט אמר כי ניתן להחיל את הריבונות כבר מחר במקום חוק המצלמות. "בגין עשה זאת. הוא לא הבטיח, הוא פשוט העביר חוק ביממה אחת. לפני בחירות נתניהו הבטיח בנייה ב-E1 במעלה אדומים, אחרי בחירות זה לא קרה. לפני בחירות נתניהו הבטיח עונש מוות למחבלים, אחרי בחירות זה לא קרה. לפני בחירות נתניהו הבטיח חיסול חמאס, אחרי בחירות זה לא קרה".

– שרי החוץ של המדינות בליגה הערבית גינו היום (רביעי) לפנות בוקר את הצהרתו של נתניהו, וכינו את ההצהרה "התפתחות מסוכנת" ואמרו כי הם רואים בה מתקפה המערערת כל סיכוי להסדר שלום עם הפלסטינים. בהודעה שפרסמו לאחר מכן נכתב כי הליגה הערבית "רואה בהודעתו התפתחות מסוכנת ותוקפנות ישראלית חדשה בכך שהיא מכריזה על הכוונה להפר את החוק הבינלאומי". עוד נכתב בהודעה כי "הליגה רואה בהתבטאויות אלה כמערערות את הסיכויים לכל התקדמות בתהליך השלום ויטרפדו את כל יסודותיו". * שרי החוץ נפגשו בקהיר במסגרת הכנס השנתי של הליגה הערבית, אולם הוסיפו דיון חירום בעקבות דברי נתניהו.

– גם ערב הסעודית גינתה היום (רביעי) את הכרזת נתניהו, ותיארה את הצעד כ"חסר בסיס". הממלכה גם קראה לישיבת חירום של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, בכדי לדון במהלך שהוכרז אתמול. לטענת ערב הסעודית, ההכרזה הנה "הסלמה מסוכנת מאוד נגד הפלסטינים", והוסיפה כי היא "מפרה את החוק הבינלאומי", ותערער את המאמצים להשגת שלום.

– בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת הגיב להצהרה ואמר כי "על פי החוק הבינלאומי, סיפוח הוא פשע מלחמה. חייבים לסיים את הסכסוך על בסיס שתי המדינות וגבולות 1967 ולא למשוך אותו לעוד 100 שנים. אני גר בבקעת הירדן. נתניהו רוצה שהנכדים שלי יחיו בין חומות". * דובר חמאס, אמר כי "נתניהו חי באשליה שהוא יכול להשאיר את הכיבוש על האדמה הפלסטינית". לטענתו "העם הפלסטיני ימשיך במאבקו עד שיגרש את הכיבוש מאדמתו ויקים מדינה עצמאית".

– דובר מזכ"ל האו"ם הגיב הערב להכרזה: "עמדתו של המזכיר הכללי הייתה תמיד עקבית – צעדים חד צדדיים לא עוזרים לתהליך השלום. כל החלטה ישראלית להחלת ריבונות בשטחים הכבושים של הגדה המערבית היא ללא אפקט חוקי. אפשרות שכזו תהיה הרסנית לסיכוי חידוש המו"מ, שלום אזורי ובמהות פתרון שתי המדינות".

– מוקדם יותר עתרו בכחול לבן ובמחנה הדמוקרטי ליו"ר ועדת הבחירות, נגד העברת ההצהרה בשידור חי בטענה לתעמולת בחירות במסווה של הודעה ביטחונית, אך בליכוד טענו כי דברי ראש הממשלה יהיו בעלי ערך חדשותי ואינפורמטיבי ולא מדובר בתעמולת בחירות אסורה. כעת צפויים לבדוק בוועדת הבחירות האם נתניהו פעל בניגוד לנהלים בעת ההצהרה התקשורתית, בה הודיע על כוונתו להחיל ריבונות ישראלית בבקעת הירדן – במידה וייבחר.

חוץ

טלטלה בבית הלבן: היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון סיים את תפקידו

היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, ג'ון בולטון, סיים אתמול תפקידו בבית הלבן, כשבשבוע הבא צפוי טראמפ למנות יועץ חדש. בין המועמדים להחליפו הם השליח המיוחד לקוריאה הצפונית, סטיבן ביגון, וכן סגן שר החוץ, ג'ון סאליבן, שיועד להיות השגריר הבא ברוסיה. * בולטון, שנכנס לתפקידו לפני פחות מחצי שנה, הוא היועץ לביטחון לאומי השלישי שמסיים את עבודתו בטרם עת תחת טראמפ, אחרי מייקל פלין ומקמאסטר. * לפי ההערכות בעקבות פיטורי בולטון, הסיכוי למתקפה אמריקנית באירן או בכל מקום אחר במזרח התיכון פחת באופן ניכר. והאפשרות שתהיה פגישה בין טראמפ לרוחאני גברה באופן ניכר.

– אמש אף התקוטטו טראמפ ופוטין מי עומד מאחורי הפיטורים בעוד טראמפ ציין כי "הודעתי אמש לבולטון כי אין עוד צורך בשירותיו בבית הלבן. אני לא מסכים עם הרבה מהצעותיו, וכך גם אחרים בממשל. לכן, ביקשתי מג'ון להגיש את התפטרותו, שניתנה לי הבוקר". בולטון טען כי "הצעתי אמש להתפטר מתפקידי והנשיא טראמפ אמר: 'בוא נדבר על זה מחר'".

– פיטוריו של בולטון באים על רקע המחלוקות בינו ובין טראמפ בנושאים שונים, בעוד שבולטון קרא להובלת קו נצי נגד איראן, קוראיה הצפונית, רוסיה אפגניסטן וונצואלה, נטה טראמפ נטה לאחרונה לפעול בכיוון מתון יותר. * העימות האחרון ביניהם עסק בשיחות השלום עם טליבאן, כשלפי הדיווחים בארצות הברית בולטון התנגד לחתימה על ההסכם שגובש והיה אמור להיחתם בפסגה בקמפ דייוויד. בסופו של דבר, טראמפ ביטל את הפסגה אחרי פיגוע בקאבול שבו נהרג חייל אמריקני. * סוגייה נוספת שעמדה בין השניים נוגעת גם לתכנית הגרעין האיראני, ואף מאותתת על כך שטראמפ שוקל ברצינות לפתוח במשא ומתן מול איראן, ברקע הדיווחים על מאמצים לארגן פגישה בין טראמפ לנשיא איראן רוחאני בשולי עצרת האו"ם בסוף החודש.

– לפני כשבוע וחצי דיווח ה"וושינגטון פוסט" בשם גורמים בצמרת הממשל האמריקני כי טראמפ לא משתף את היועץ לביטחון לאומי בפגישות על מדיניות החוץ של ארה"ב בשל עמדותיו הנציות. אחת הפגישות שמהן ניסה טראמפ להדיר את בולטון נערכה בתחילת החודש שעבר בנוגע לכוחות האמריקניים שמוצבים באפגניסטן. באותה פגישה נכחה צמרת הממשל האמריקני. ממזכיר ההגנה, דרך הרמטכ"ל, מזכיר המדינה, סגן הנשיא וראש ה-CIA. אך בולטון ואנשיו לא הוזמנו מחשש שיתנגדו להסכם עם אפגניסטן – וידליפו את הפרטים לתקשורת. לפי הדיווח, בולטון הצליח בסופו של דבר לשריין לעצמו כיסא בישיבה המדוברת, לאחר שאחד מעוזריו פנה לראש הסגל בבית הלבן, ובולטון ביטא את עמדותיו המנוגדות לשאר חבריו בממשל על אפגניסטן.

אחרי פיטורי בולטון: ארה"ב הודיעה – פתוחים למו"מ עם איראן ללא תנאים מוקדמים

שעות אחדות לאחר שטראמפ הודיע על פיטוריו של היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, שהיה המתנגד הנחרץ ביותר בשורות הממשל למגעים עם איראן, הודיע שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו אמר כי הנשיא טראמפ יהיה מוכן להיפגש עם מקבילו האיראני, חסן רוחאני, "ללא תנאים מוקדמים".

– בטהרן התרברבו כי "דחיקתו של בולטון והדחתו לאחר מכן לא קרו במקרה. זה סימן מכריע לכישלון אסטרטגיית הלחץ המקסימלי של ארה"ב לנוכח ההתנגדות הקונסטרוקטיבית של איראן", לדברי חסאמדין אשנה יועצו של נשיא איראן רוחאני. המהלך מוכיח שטהרן מסוגלת "לנהל" את מדיניות וושינגטון נגדה. דובר ממשלת איראן, מסר כי "ג'ון בולטון הבטיח לפני חודשים שאיראן תחזיק מעמד עוד שלושה חודשים. אנחנו עדיין פה והוא איננו. עם סילוקו של התומך הגדול ביותר במלחמה ובטרור כלכלי, הבית הלבן יעמוד בפני פחות מכשולים בהבנת מציאות איראן".

 

הברחת המרגל הרוסי של ארה"ב: המרגל הצליח לצלם מסמכים משולחנו של פוטין; וכיום הוא גר סמוך לוושינגטון; המרגל כמעט נחשף בעקבות מחדל של הביון האמריקאי בחשיפת המעורבות הרוסית בבחירות

המרגל הרוסי הבכיר שהבריחה ארצות הברית מרוסיה לפני שנתיים היה עם גישה קבועה לנשיא ולדימיר פוטין, והוא אפילו הצליח לצלם מסמכים משולחנו – כך דווח בכלי תקשורת אמריקניים. מיקומו של אותו מקור הוא ככל הנראה בגדר סוד שמור היטב, לאור ההיסטוריה של רוסיה בסגירת חשבונות עם מרגלים ועם מתנגדי משטר.

– בעיתון קומרסנט דווח אתמול כי המקור עשוי להיות אדם ששמו אולג סמולנקוב. לפי העיתון סמולנקוב יצא ב-2017 לחופשה במונטנגרו עם רעייתו ונעלם. עוד דווח כי קודם לכן, אדם ואשה בעלי שם המשפחה סמולנקוב רכשו בית במדינת וירג'יניה, בסמוך לבירה וושינגטון. לפי התקשורת הרוסית, סמולנקוב עבד עבור יורי אושאקוב, עוזר בכיר לפוטין. * במקביל לדיווח בעיתון הרוסי, רשת NBC דיווחה כי איתרה באזור העיר וושינגטון אדם שזהותו תואמת לתיאור של המרגל. ברשת נמנעו מלפרסם את שמו, אך ציינו גם הם כי הוא לא שינה את שמו המקורי כשהגיע לארה"ב. כתב של הרשת ניסה אף לדפוק על דלת ביתו, אך שני גברים הופיעו בפתאומיות ושאלו אותו למה הוא רוצה לדבר עם הדייר בבית. הם הזדהו כחבריו של הדייר מרוסיה.

– הוצאת המודיע הביאה לסיום הקריירה של אחד המקורות החשובים ביותר של ה-CIA. סוכנות הביון האמריקאית מתקשה זה זמן רב לגייס מקורות קרובים לפוטין, שהיה בעברו סוכן קג"ב והכיר את עבודת ה-CIA. הנשיא הרוסי חושף סודות בפני קבוצה קטנה מאוד של אנשים, רשת הביטחון סביבו הדוקה ביותר ונוקשה והוא נמנע משימוש בתקשורת אלקטרונית.

– לפי גורמים המעורים בנושא, המודיע היה מחוץ למעגל הפנימי של פוטין, אולם ראה אותו בתדירות גבוהה והיתה לו גישה לדרגים בכירים שמעורבים בקבלת ההחלטות בקרמלין, דבר שהפך אותו בקלות לאחד הנכסים החשובים ביותר של סוכנות הביון האמריקאית. * המידע שסיפק המודיע הרוסי היה עדין ביותר והצורך להגן על זהותו היה כה חשוב, עד שראש ה-CIA דאז ג'ון ברנן לא הזכיר אותו בתדרוכים היומיים לנשיא ברק אובמה. ובמקום זאת, שלח לחדר הסגלגל מעטפות אטומות מיוחדות ובהן דוחות מודיעין נפרדים שרובם התבססו על מידע מהמקור בקרמלין.

– לפי הדיווחים, כבר שנה קודם במהלך תקופת אובמה הציעו במודיעין האמריקני להוציא את המקור מחוץ לרוסיה, אך הוא סירב בשל חשש למשפחתו. בעקבות זאת, במטה סוכנות הביון האמריקאי החלו לדאוג, ואנשי ביון נגדי אמריקאים הביעו ספקות לגבי המהימנות של המודיע, אולם בניסיון השני שאירע כמה חודשים לאחר מכן הוא הסכים.

– ע"פ הדיווחים בתקשורת, מסתמן כי הסיכון לחשיפתו של המקור היה פרסומים בכלי התקשורת לגבי המעורבות הרוסית בבחירות, כשלפי ניו יורק טיימס, המקור עזר לקהילת המודיעין האמריקנית להגיע למסקנה שפוטין עצמו הורה על ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016. * המודיע הרוסי נתן לממשל האמריקאי הצצה לדרך המחשבה של פוטין ולהוראותיו, והיה גם גורם מפתח בהערכה של ה-CIA לפיה הנשיא הרוסי העדיף שדונלד טראמפ ייבחר לנשיא ארה"ב – והורה באופן אישי על הפריצה למחשבי הוועדה הדמוקרטית הלאומית, הגוף המנהל של המפלגה הדמוקרטית. * הסיכון לחשיפתו של המקור התגבר כשהמודיעין האמריקאי הסיר את הסיווג מכמה חלקים בהערכה שלו לגבי הקמפיין הרוסי והתיר אותם לפרסום כלי תקשורת, בהם רשת NBC, החלו לדווח באותה עת על המעורבות של פוטין בחבלה בבחירות לנשיאות ועל המקורות האפשריים שסיפקו ל-CIA את ההערכה המודיעינית. חודש לאחר מכן פרסם העיתון "וושינגטון פוסט" שמסקנות ה-CIA הסתמכו על "מקור עמוק בממשלה הרוסית". ניו יורק טיימס פרסם לאחר מכן כתבות שחשפו פרטים על המקור.

פקיסטן מזהירה: הודו עשויה לבצע רצח עם בקשמיר

פקיסטן ביקשה היום מהאו"ם לפתוח בחקירת המצב בחלק ההודי של חלק קשמיר, שלדבריה נמצא בסכנה של "רצח עם". לדברי שר החוץ הפקיסטני "תושבי ג'אמו וקשמיר הכבושים מתקרבים לגרוע מכל. אני מתחלחל מלהזכיר את המילה רצח עם כן, אבל אני מוכרח". * דבריו של שר החוץ הפקיסטני נאמרו אחרי שהרשויות בהודו הידקו את העוצר הביטחוני בקשמיר ביום ראשון. בהודו אמרו כי הסרת מגבלות התקשורת במחוז תלויה בהפסקת שליחת "טרוריסטים" על ידי פקיסטן והתססת מהומות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן