Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום חמישי ה-19 בספטמבר 2019

כותרות המהדורה     אחרי ספירת המעטפות הכפולות: כחול-לבן מובילה ב-2 מנדטים על הליכוד; ליברמן ירד במנדט; גוש הימין-חרדים 55 מנדטים; גוש השמאל – 52 מנדטים; הערבים – 13 מנדטים (פוליטי)     נתניהו קרא לגנץ: "עלינו להקים ממשלת אחדות רחבה עוד היום"; גנץ: "כדי להקים ממשלת אחדות לא באים עם בלוקים פוליטיים" (פוליטי)     ראשי מפלגות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    אחרי ספירת המעטפות הכפולות: כחול-לבן מובילה ב-2 מנדטים על הליכוד; ליברמן ירד במנדט; גוש הימין-חרדים 55 מנדטים; גוש השמאל – 52 מנדטים; הערבים – 13 מנדטים (פוליטי)

    נתניהו קרא לגנץ: "עלינו להקים ממשלת אחדות רחבה עוד היום"; גנץ: "כדי להקים ממשלת אחדות לא באים עם בלוקים פוליטיים" (פוליטי)

    ראשי מפלגות הימין חתמו: לא ננהל מו"מ קואליציוני בנפרד, ולא ניכנס לקואליציה מבלי כל יתר חברי הבלוק (פוליטי)

    התקשורת באיראן מסקרת את הבחירות בישראל: "תבוסתו של נתניהו והדחתו של בולטון הן חדשות דיפלומטיות טובות עבור איראן"; "ניסיונותיו של נתניהו להציג את עצמו כמנהיג עולמי בעלך שיעור קומה כשלו" (פוליטי)

    ישראל או סעודיה? | התקיפות בגבול סוריה-עירק נמשכות: עשרה הרוגים בהפצצת מתחם צבאי של המיליציות האיראניות; מוקדם יותר נורו שישה טילים לעבר מחסני נשק סמוך לגבול העיראקי (חוץ)

    סעודיה לא שוללת תגובה נגד איראן: "כל האופציות על השולחן"; המיליציות האיראניות בעירק נכנסו לעמדת מגננה (חוץ)

    טראמפ: ייתכן שלא יהיה פתרון בדרכי שלום עם איראן, ייתכן ונאלץ להלום בה בעוצמה

    איראן מאיימת: כל תקיפה אמריקאית או סעודית נגדנו תוביל למלחמה כוללת – "ערב הסעודית תיאלץ להילחם עד החייל האמריקני האחרון בשטחה" (חוץ)

    דיווח: חמינאי אישר את התקיפה בסעודיה בתנאי שתבוצע בדרך שלא תצביע על מעורבותה של טהראן (חוץ)

    "רוסיה, קוריאה, פקיסטן, הולנד או קטאר" | דיווח: המבקר הכללי של קהילת המודיעין קיבל תלונה: טראמפ נתן הבטחה מדאיגה במהלך שיחה עם מנהיג זר (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: מעונן חלקית.

    שישי: מעונן חלקית עד נאה. תחול ירידה בטמפרטורות בעיקר בהרים ובפנים הארץ.

    שבת: מעונן חלקית עד נאה. תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. הטמפרטורות יהיו רגילות לעונה.

    ראשון: מעונן חלקית עד נאה. תחול עלייה קלה בטמפרטורות.

    שני: בהיר בדרך כלל. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר.

חדשות

תחנת החלל הבינלאומית חולפת בימים אלו מעל ישראל וניתן לראותה כפס אור בשמי הלילה

תחנת החלל הבינלאומית נראתה במעוף בשמי ישראל בימים האחרונים, עם נקודה בהירה שזורה בשמי הלילה הירושלמיים, ונראית כדקיק אור, שאסטרונומים אישרו שהיא תחנת החלל הבינלאומית. * בזמן שהאסטרונאוטים מבצעים עבודות שגרתיות בתחנת החלל, היא מקיפה את כדור הארץ וניתן לצפות בה ממקומות שונים ברחבי העולם. כרגע היא נמצאת בנקודה נוחה לצפייה מעל ישראל. * ניתן לראות את תחנת החלל ממרכז הארץ, מעכשיו ועד יום שלישי הבא בשעות לפני הזריחה או השקיעה.  כמו"כ ניתן לראות גם בשמים את Cygnus, חללית המטען המשמשת להובלת אספקה וחומרים לתחנת החלל. * עבור זמני צפייה ומיקומים מדויקים, נאס"א סיפקה תרשים מעודכן שיסייע לצופים לאתר את התחנה המקיפה וגם את החללית בקישור הבא: https://spotthestation.nasa.gov/sightings/view.cfm?country=Israel&region=None&city=Tel_Aviv#.XYOTvShvaUn  (ישראל היום)
משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה: שני חולים בנגיף הזיקה נדבקו בתאילנד ואובחנו בישראל; המשרד להגנת הסביבה התריע בפני עיריית תל אביב ומועצה מקומית באזור השרון, ויעקוב אחר פעולות ניטור והדברת היתושים המבוצעות על-ידן

תושב תל אביב ותושב מאזור השרון, נדבקו במהלך שהותם בתאילנד בנגיף הזיקה. החולים קיבלו הנחיות ספציפיות להתנהלות בנוגע לנגיף.מנתוני משרד הבריאות עולה כי מתחילת 2019 זוהו בסך הכול 8 חולי זיקה בישראל, אשר נדבקו כולם בחו"ל. יודגש, כי עד היום לא התגלתה בישראל העברה מקומית של הנגיף.המשרד להגנת הסביבה הנחה את הרשויות לבצע את פעולות ההדברה והניטור הנדרשות לצורך מניעת הדבקה במחלה, ועוקב אחר ביצוע הפעולות על-ידי הרשויות.

בישראל נפוץ יתוש הטיגריס האסיאתי הגורם למטרדי עקיצות קשים ועלול גם להעביר מחלות לרבות נגיף הזיקה. יתוש זה פעיל בשעות היום ובעיקר בשעות הפחות חמות של היממה.

לפעולות שיש לנקוט ודרכי התגוננות מפני יתושים:

https://www.gov.il/he/Departments/Guides/mosquitoes?chapterIndex=3

משרד הבריאות מביא לתשומת ליבן של נשים הרות ואלו המתכננות להיכנס להריון, שעל אף הירידה בתחלואה מנגיף הזיקה בעולם, עדיין קיימת העברה פעילה של נגיף הזיקה במדינות רבות.

פוליטי

אחרי ספירת המעטפות הכפולות: כחול-לבן מובילה ב-2 מנדטים על הליכוד; ליברמן ירד במנדט; גוש הימין-חרדים 55 מנדטים; גוש השמאל – 52 מנדטים; הערבים – 13 מנדטים

ועדת הבחירות המרכזית הודיעה הבוקר (חמישי) כי ספירת המעטפות הכפולות הסתיימה. בסך הכול היו כ-280 אלף מעטפות כפולות – המספר הגדול ביותר אי פעם. עם זאת, בוועדה ממשיכים בהליכים של בדיקה חוזרת ובקרה, והזנת הנתונים ופרסומם צפויה להימשך עד היום בערב או מחר בבוקר.

– לפי תוצאות לא רשמיות, כחול-לבן עלתה במנדט על חשבון ליברמן והיא מובילה כעט ב-2 מנדטים על הליכוד שמגיע למקום השני. הרשימה המשותפת במקום השלישי עם 13 מנדטים, ש"ס עם 9 מנדטים, יהדוה"ת וישראל ביתנו עם 8 מנדטים, ימינה עם 7 מנדטים, העבודה עם 6, והמחנה הדמוקרטי עם 5 מנדטים בלבד. עוצמה יהודית רחוקה מאוד מאחוז החסימה.

– תמונת הגושים המסתמנת, נכון לשלב זה, גוש הימין-חרדים (ליכוד, ש"ס, יהדוה"ת וימינה) מקבלות 55 מנדטים. גוש השמאל (כחול-לבן, ישראל ביתנו, המחנה הדמוקרטי והעבודה) מקבלות 52 מנדטים, והערבים מקבלים 13 מנדטים.

– 19 רשימות שהתמודדו בבחירות לא עברו את אחוז החסימה. וקיבלו כ-125 אלף קולות. הרשימה הגדולה מכולן היא עוצמה יהודית, שקיבלה למעלה מ-80 אלף קול. מפלגת זהות, שביטלה את השתתפותה, קיבלה 27 קול, ומפלגת נעם שביטלה את השתתפותה קיבלה 1091 קולות. מפלגתו של הפרובוקטור רון קובי, ראש עיריית טבריה, קיבלה 2354 קולות בלבד. כשבטבריה שם הוא מחזיק בתפקיד ראש העיר הוא הצליח להשיג כ-600 קולות בלבד.

– בשל חשד לזיופים: ועדת הבחירות החליטה שלא לכלול בתוצאות הלא רשמיות שיתפרסמו הערב 15 קלפיות במגזר הערבי, בהן קיים חשד לאי-סדרים, תקלות ואף לזיופים. באותן קלפיות תיעשה בדיקה יסודית בימים הקרובים אשר בסיומה יכללו את הקלפיות הללו בתוצאות הסופיות והרשמיות אשר יתפרסמו בשבוע הבא. בין הקלפיות נמנים היישובים ירכא, פורדייס וסכנין.

נתניהו קרא לגנץ: "עלינו להקים ממשלת אחדות רחבה עוד היום"; גנץ: "כדי להקים ממשלת אחדות לא באים עם בלוקים פוליטיים"

יו"ר הליכוד נתניהו, קרא הבוקר (חמישי) ליו"ר כחול לבן גנץ, להיפגש ולקיים משא ומתן לצורך הרכבת ממשלה משותפת. "אני קורא לך, בוא ניפגש היום, בכל שעה, בכל עת, כדי להניע את המהלך הזה שהוא צו השעה. אסור לנו ואין שום סיבה להגיע לבחירות שלישיות – אני נגד זה. צו השעה – ממשלת אחדות רחבה, עוד היום". לדברי נתניהו, "במהלך הבחירות קראתי להקמת ממשלת ימין. אבל לצערי תוצאות הבחירות מראות שהדבר לא אפשרי. העם לא הכריע בין שני הגושים". על כן יש להקים ממשלת אחדות "רחבה ככל האפשר, שמורכבת מכל אותם גורמים שמדינת ישראל יקרה להם", כלשונו.

– נתניהו גם רמז לאפשרות של קיום רוטציה עם גנץ בדומה לממשלת האחדות שהקימו פרס ושמיר. היה זה בבחירות לכנסת ה־11, כשהתוצאות הצביעו על שוויון בין שני הגושים הגדולים בהובלת הליכוד והמערך. המערך (פרס) קיבל 44 מנדטים. מנגד הליכוד (שמיר) קיבל 41 מנדטים. בסופו של תהליך, שנמשך כחודש וחצי, הוקמה ממשלת אחדות, עם הסכם רוטציה שבו פרס יכהן את השנתיים הראשונות כראש ממשלה ולאחריו שמיר. הקואליציה מנתה 97 חברי כנסת, מהמערך, ליכוד, מפד"ל, אגודת ישראל, ש"ס, מורשה, שינוי ואומץ. סדר היום של הממשלה נקבע על ידי ראש הממשלה המכהן והוסכם שלא יובאו לדיון נושאים שנויים במחלוקת. עוד הוחלט להקים קבינט מצומצם שכלל שלושה שרים מהליכוד ושלושה מהמערך, ומחלוקות הועברו להכרעתו.

– מנגד, בכירים בכחול טוענים כי כחול לבן היא המפלגה הגדולה ביותר ולכן גנץ צריך להרכיב ממשלת אחדות רחבה ולעמוד בראשה. גורמים במפלגה אומרים: "כבר חודשיים אנחנו טוענים שצריכה לקום ממשלת אחדות שבראשה יו"ר המפלגה הגדולה. אנחנו לא פוסלים את הליכוד. נתניהו עצמו יכול להצטרף כל עוד לא הוגש נגדו כתב אישום". * גורמים מעריכים, כי ככל הנראה, הסכם הרוטציה בין גנץ ללפיד מקשה על המפלגה לקבל החלטה על רוטציה עם נתניהו, שבאופן ברור תפקיע את הרוטציה הפנימית.

– בכחול לבן גם זועמים על הבלוק שהקים נתניהו בימין, מה שיגדיר אותו מבחינה מסוימת שמנהיג מפלגה של 55 מנדטים לעומת 33 ממנדטים לליכוד. בישיבת סיעה שקיים היום בצהריים התייחס גנץ למהלכיו של ראש הממשלה מאז פרסום התוצאות, והבהיר כי "אני מעוניין להקים ממשלת אחדות רחבה וליברלית בראשותי, שתבטא את רצון העם ואת הבטחותינו הבסיסיות לציבור. המו"מ יוכוון על ידי וינוהל באחריות ובשיקול דעת. המו"מ הזה ידרוש אורך רוח, נחישות ועמידה על עקרונותינו הידועים לכולם. אין ולא יהיו קיצורי דרך. ממשלת שיתוק פוליטי לא תטיב עם האזרחים. כדי להקים ממשלת אחדות לא באים עם בלוקים פוליטיים וספינים, אלא עם אחריות ורצינות".

– גורמים בכחול לבן רוטנים על כך ש"נתניהו קודם כל סגר עם ימינה והחרדים ובכך סיכל את האפשרות לממשלת אחדות ואז פונה לגנץ ומציע לו אחדות. הוא בסך הכל נערך להטיל את האשמה על גנץ במידה וילכו לבחירות שלישיות. אנחנו מתרכזים בהמלצות אצל הנשיא כשהמטרה היא שגנץ יקבל את המנדט ראשון וירכיב ממשלת אחדות כפי שהתחייב בקמפיין".

– בכיר בכחול לבן אמר ל"ישראל היום" כי "הדיבור אצלנו הוא להיות מוכנים לרוטציה עם נתניהו, אבל לפניו. ואם הוא מתעקש להיות ראשון ולא תהיה ברירה, זה יהיה בתנאי שיוותר על החסינות. הציבור יכעס אם נגיע לבחירות בפעם השלישית, אנחנו נהיה מוכרחים להגיע לפיתרון, גם אם זה אומר להתגמש. החסינות היא קו אדום, על השאר יש מה לדבר".

– יו"ר הימין החדש בנט, הצטרף גם הוא לקריאתו של נתניהו ואמר כי "יש להקים ממשלת אחדות לאומית בראשות נתניהו שאליה מוזמן כל מי שמאמין בישראל יהודית ודמוקרטית. אף אחד לא פוסל אף אחד. לא פוסלים את החרדים, את לפיד ובטח לא את נתניהו. העם הכריע אחדות; העם רוצה ממשלה שתקום ותחזור לנהל את הכלכלה, החינוך והביטחון. כולם יצטרכו להתפשר".

– בעיתון 'הארץ' ציטטו גורמים במפלגות החרדיות שאמרו כי אינם שוללים ישיבה בממשלה עם לפיד, אם הסטטוס קוו בנושאי דת יישמר. אחד הגורמים אמר כי אינו רואה את יהדות התורה פוסלת אדם כלשהו על בסיס פרסונלי. לדבריו, "אם לפיד פתאום אומר 'נשמור על הסטטוס קוו לטובת מדינת ישראל', יבוא לקראתנו ואנחנו לקראתו, זה בהחלט ייתכן". הגורם הוסיף כי "כולם מחשבים מסלול מחדש לאור המצב".

– אתמול הצהיר נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד במלון אוריינט ירושלים כי "קיימות שתי אפשרויות – או ממשלה בראשותי או ממשלה מסוכנת שמדינת על המפלגות הערביות. ובעת הזו יותר מאי פעם, אסור שתקום ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות אנטי-ציוניות. נעשה כל מאמץ למנוע ממשלה מסוכנת כזו".

ראשי מפלגות הימין חתמו: לא ננהל מו"מ קואליציוני בנפרד, ולא ניכנס לקואליציה מבלי כל יתר חברי הבלוק

ראשי מפלגות הימין (הליכוד, יהדוה"ת, ש"ס, הימין החדש והבית היהודי-האיחוד הלאומי) חתמו הבוקר (חמישי) על מסמך לפיו מועמדם לראשות הממשלה הוא נתניהו. וכי לא ינהלו מו"מ קואליציוני במשותף ואף מפלגה לא תיכנס לשום ממשלה מבלי כל יתר המפלגות. * את ההחלטה הראשונית להקמת הבלוק קיבלו במפלגות כבר אתמול, אולם ראשי המפלגות דרשו שנתניהו יתחייב פומבית ללכת איתם לקואליציה, ולא ישתמש בהמלצתם רק כדי לצלוח את הנשיא ואז ילך למשא ומתן עם  גנץ וליברמן. * בדיון אתמול שאל סמוטריץ' את נתניהו: "נניח מחר גנץ מקים ממשלה, אומר לך תהיה רוטציה, בתנאי שאתה בא לבד. מה אתה אומר לו?" נתניהו השיב: "אני אגיד לו שאנחנו גוש". גפני וליצמן שאלוהו אתמול מנין להם שהוא לא יבגוד בהם בהמשך הדרך, ונתניהו השיב להם "אני מבטיח לכם, זה לא יקרה", השנים שאלו שוב, ושוב – ונתניהו בשלו: "לא אעזוב אתכם. אנחנו ביחד בעניין הזה". * מוקדם יותר הבוקר אמרה יו"ר ימינה שקד כי מפלגתה עוד לא הסכימה להיות חלק מגוש ימין לצורכי משא ומתן שעליו הצהיר אתמול ראש הממשלה, "ראש הממשלה ביקש שנלך לבלוק, אנחנו צריכים לחשוב על זה".

בליכוד מעדיפים שגנץ יקבל את מלאכת הרכבת הממשלה ראשון; בכחול-לבן מעדיפים ההיפך

ביום ראשון הקרוב יחל ריבלין את סבב ההתייעצויות שלו עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת, לאחר ההתייעצויות עם הסיעות ימשיך הנשיא בשיח עם המועמדים המומלצים לקבלת המנדט, על מנת לקבל החלטה סופית. ולבנתיים, לפי המסתמן, בליכוד מעדיפים כי גנץ יקבל את מלאכת הרכבת הממשלה קודם וייכשל, ובכך יהיה ניתן להפעיל עליו מנופי לחץ. ע"פ הדיווח ב'ישראל היום' במהלך הישיבה שקיים אתמול עם מפלגות הימין אמר נתניהו, בין השאר, כי "אין בעיה, שהנשיא ייתן לו (לגנץ) להרכיב את הממשלה, שייתן לו להזיע. לא ייצא לו מזה כלום. נהיה גוש אחד, אין לו מה לעשות". * מנגד בכחול-לבן מעדיפים כי על נתניהו תוטל הרכבת הממשלה ראשון, בתקווה כי עד שהמלאכה תעבור לגנץ יגיע שעת הכושר בליכוד להדחת נתניהו. הבוקר התראיין ח"כ מאיר כהן מכחול לבן לגל"צ ורמז: "אם לנתניהו יש יותר ממליצים שיתכבד ויתחיל לנסות להרכיב ממשלה". לדבריו, "בכל מצב לא ניכנס לממשלה בראשותו – אין לנו כוונה לקפל את הדגלים שלנו".

התקשורת באיראן מסקרת את הבחירות בישראל: "תבוסתו של נתניהו והדחתו של בולטון הן חדשות דיפלומטיות טובות עבור איראן"; "נסיונותיו של נתניהו להציג את עצמו כמנהיג עולמי בעלך שיעור קומה כשלו"

היומון כיהאן, היוצא לאור מטעם לשכת מנהיג איראן ח'אמנאי, קבע בעמוד השער שלו "נתניהו בין הפטיש והסדן של כס ראש הממשלה או ההליכה לכלא." העיתון הסביר שישראל עלולה להיקלע למבוי סתום בזירה הפוליטית אלא אם ראשי הזירה הפוליטית שלה יגלו גמישות. לפי העיתון נתניהו דרוש לניצחון בבחירות כדי שחסינותו תישמר, והסביר שאם לא יצליח לשמור על כסאו כראש ממשלה הוא עלול להגיע לכלא כיוון שתיקי השחיתות שלו ייפתחו מחדש.

– העיתון, אבתכאר, המזוהה עם הזרם הפרגמטי של רוחאני, כתב בעמוד השער שלו "סוף המשחק של ביבי לא יתרחש בכזו קלות, לאחר שקיבל תמיכה מלאה מטראמפ, ראש הממשלה הקיצוני של ישראל לצאת מהמשבר הפנימי וכעת גם סוחב על גבו את תיק השחיתות שלו". לפי העיתון "תבוסתו של נתניהו והדחתו של בולטון הן חדשות דיפלומטיות טובות עבור איראן"

– עיתון ממשלת הרפובליקה האסלאמית 'איראן', מפרסם תמונה של נתניהו עם היד על העין תחת הכיתוב "ביבי בשאול המות". בגוף הידיעה נכתב כי: " נתניהו לא הצליח להשיג את הרוב הדרוש בבחירות ואף איבד מספר מושבים. התוצאות פגעו בו עד כדי כך שנאלץ לבטל את נסיעתו לעצרת האו"ם בניו יורק. נתניהו ניסה להציג את עצמו כמנהיג עולמי בעל שיעור קומה, הוא יצא למתקפות עיוורות בסוריה עיראק ולבנון ואף דיבר על סיפוח בקעת הירדן, אך כל זאת לא עזר לו". (ישראל היום)

יממה אחרי הבחירות: פרקליטי רה"מ הגישו את תמצית ההגנה לקראת השימוע בשבוע הבא – "אין תוכנית ללכת לעסקת טיעון"

אתמול הגישו פרקליטיו של רה"מ נתניהו ראשי פרקים לטיעונים של צוות ההגנה לקראת השימוע שיתקיים במועדו בעוד שבועיים. בד בבד, אתמול הצטרף עורך הדין רם כספי לצוות ההגנה של נתניהו, שם ישמש יועץ לעורכי הדין.  דובר ראש הממשלה אף פרסם כי אין לראש הממשלה נתניהו כל כוונה להגיע להסדר טיעון. "פרקליטיו של ראש הממשלה יופיעו לשימוע כמתוכנן ויציגו בו טענות מוחצות".

בטחוני

אזעקה בשדרות נשמעה בזמן הפנינג חוגים במתנס עם מאות ילדים והורים. בעוד מספר דקות אמור לעלות הזמר מרגי. האזעקה נשמעה גם בקיבוצים במֹעצה האזורית שער הנגב. מבירו שנערך בצה"ל עלה כי מדובר באזעקות שווא ולא שוגרו רקטות. מערכת כיפת ברזל הופעלה כתוצאה מירי נ"מ. גבר ואישה נחבלו בדרכם למרחב המוגן בשדרות, וטופלו ע"י צוותי מד"א במקום. נפגעת נוספת סובלת מחרדה.

אחרי הבחירות: הפלסטינים שיגרו אתמול רקטה לעבר ישראל אך היא פגעה בבית ברפיח, שבעה נפצעו; הערב אזעקת שווא בעוטף עזה

הבחירות הסתיימו, הירי מעזה התחדש: אמש (רביעי) בוצע ניסיון שיגור רקטה לעבר שטח ישראל באזור כרם שלום, אך הניסיון לא צלח והפצצת המרגמה לא נפלה בשטח ישראל. אזעקת צבע אדום נשמעה מעט אחרי השעה 20:00 בשטח פתוח מועצה האזורית אשכול שבעוטף עזה. * ברשת התקשורת "אל קודס" המזוהה עם חמאס, דיווחו אמש כי בית מגורים בעיר רפיח נפגע כתוצאה מירי רקטה של אחד מארגוני הטרור ברצועת עזה. על פי דיווחים של משרד הבריאות הפלשתיני, שבעה בני אדם ששהו בבית נפגעו בדרגות פציעה שונות ונזק כבד נגרם למקום. הפצועים הובהלו לבית החולים יוסוף נג'ר בעיר שכם.

תחקיר הרחפנים של לבנון: אחד הרחפנים היה בעל ארבע זרועות ושמונה מנועים, מטרתם היתה התקפית; במקביל אליהם חדש גם מל"ט ישראלי

שר ההגנה הלבנוני, הציג היום (חמישי) במסיבת עיתונאים בביירות את ממצאי התחקיר על חדירת הרחפנים לישראל. לדבריו, במהלך תקרית הרחפנים ברובע הדאחייה בביירות, חדר לשטחה האווירי של לבנון גם מל"ט ישראלי. – "התוכנית הישראלית הייתה לשלוח כמה רחפנים בתזמון עם המל"ט" * לפי התחקיר, הרחפנים הוזנקו במרחק של 4,100 מטרים מחופי הים של ביירות. הם נכנסו מכיוון דרום-מערב ביירות וטסו לכיוון צפון-מזרח. – "היו בדרכם למשימה בביירות, ושידרו לאורך כל הזמן בשידור ישיר" * הרחפנים יוצרו באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, שיכולים לשאת מטען במשקל של 17.4 קילוגרמים, ומטרתם הייתה התקפית. אחד הרחפנים היה בעל ארבע זרועות ושמונה מנועים.

מדיני

לקראת פרסום עסקת המאה: שליח טראמפ למזה"ת מגיע לישראל; צפוי להיפגש עם נתניהו וגנץ

השליח האמריקאי למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, שהודיע כי יפרוש מתפקידו לאחר פרסום תוכנית המאה, צפוי להגיע היום לישראל. מטרת הביקור היא לבחון אם קיימים תנאים לפרסום תוכנית השלום האמריקנית – חרף תוצאות הבחירות בישראל. ומחר הוא צפוי להיפגש עם נתניהו וגנץ המועמדים המובילים להרכבת הממשלה, ולשוחח עמם על תוכנית השלום של הממשל. * בממשל שוקלים לפרסם התוכנית עוד לפני הקמת הממשלה כדי להשפיע על המו"מ הקואליציוני ולהבטיח שיהיו הסכמות בנוגע לקידומה.

– אתמול התייחס טראמפ לראשונה לבחירות בישראל ואמר כי "התוצאות ממשיכות לזרום וזה מאוד צמוד", לפני שעלה על המטוס הנשיאותי כשלצדו יועצו החדש לביטחון לאומי רוברט אובריאן, התבדח טראמפ עם העיתונאים כשאמר: "יש לכם עדכונים? לרוב אתם יודעים לפני הנשיא. כולם ידעו שיהיה מאוד צמוד. נראה מה יהיה". טראמפ הבהיר כי עדיין לא שוחח עדיין עם נתניהו.

הבנק העולמי מזהיר: הכלכלה הפלסטינית נחנקת

דוח חדש של הבנק העולמי מזהיר כי הרשות הפלסטינית עומדת בפני פער מימון שעלול לגדול ל-1.8 מיליארד דולר בשנה הקרובה ולהכביד על הכלכלה החנוקה ממילא בגדה. הסיבה לפער המימון נעוצה בהפחתה בכספי הסיוע ובמחלוקת לגבי העברת המיסים שישראל גובה מטעם הרשות. הדוח מדגיש כי הפער במימון אילץ את הרשות לצבור חוב מבנקים מקומיים והביא לפיגור בתשלומים לעובדי המדינה, לספקים ולקרן הפנסיה הציבורית, דבר אשר יצר אתגרי נזילות גדולים לכלכלה המקומית.

– בבנק העולמי ממשיכים במסורת המקוממת של הימנעות מתיוג המחבלים הפלשתינים כטרוריסטים, והם מוגדרים בדו"ח כ"אסירים בכלא הישראלי", בעוד מחבלים שנהרגו בעת ביצוע פיגוע מתוארים כ"הרוגים כתוצאה מאלימות", מבלי לפרט כי מדובר במי שרצחו או ניסו לרצוח ישראלים.

חוץ

ישראל או סעודיה? | התקיפות בגבול סוריה-עירק נמשכות: עשרה הרוגים בהפצצת מתחם צבאי של המיליציות האיראניות; מוקדם יותר נורו שישה טילים לעבר מחסני נשק סמוך לגבול העיראקי

עשרה בני אדם נהרגו הלילה (בין רביעי לחמישי) בתקיפה אווירית במתחם צבאי של המליציות השיעיות המזוהות עם איראן בסמוך לעיר בוכמאל בצפון מזרח סוריה, שנמצאת סמוך לגבול עם עירק. על פי הדיווחים, עשרת ההרוגים הם אנשי המיליציות השיעיות הנאמנות לאיראן. בעיתון "אל-אחבאר" דווח כי בתקיפה נפגעו ארבעה מוצבים שהיו שייכים לחיזבאללה. לפי דיווח באתר ה"אינדיפנדנט" הבריטי בשפה הערבית, התקיפה בוצעה על ידי כלי טייס סעודיים, כתגובה למתקפת הטילים האיראנית על שטחה של המדינה ביום ראשון.

– המתקפה מגיעה פחות מ-12 שעות לאחר מתקפה אווירית נוספת שהתרחשה אמש (רביעי), במהלכה הותקף בסיס של המיליציות השיעיות באזור גבול סוריה-עיראק, סמוך לבוכמאל. על פי הדיווחים, שישה טילים נורו מכלי טיס בלתי מזוהים לעבר מטרות באזור, בו בונים אנשי משמרות המהפכה האיראניים בסיס צבי גדול שאמור להחזיק אלפי חיילי מיליציה ומספר גדול של מתקני איחסון לנשק עבורן.

– ביום שלישי דיווח הערוץ העיראקי אל-אפאק כי ישראל תקפה מתקן של המיליציה השיעית אל-חשד א-שעבי המזוהה עם איראן, באזור העיר אל-בוכמאל שבמחוז דיר א-זור, סמוך לגבול של סוריה עם עיראק. הארגון הסורי לזכויות אדם הפועל מבריטניה דיווח כי בתקיפה נהרגו עשרה בני אדם.

– ראש הממשלה העיראקי, עאדל עבד אל-מהדי, אמר אתמול כי החקירה בדבר התקיפות האחרונות בשטח עיראק נמשכת, וכי הסיבה שעיראק לא פנתה למועצת הביטחון של האו"ם היא שטרם נמצאו ראיות לכך שגורם מסוים הוא זה שתקף בשטחה: "אנחנו צריכים ראיות מוצקות ולא יכולים להסתמך רק על דיווחים תקשורתיים".

סעודיה לא שוללת תגובה נגד איראן: "כל האופציות על השולחן"; המיליציות האיראניות בעירק נכנסו לעמדת מגננה

שגריר ערב הסעודית בגרמניה פייסל בן פרחאן א-סעוד אמר היום (חמישי) בראיון לתחנת רדיו מקומית כי אין לשלול תגובה צבאית נגד אירן בתגובה לתקיפת מתקני הנפט בממלכה -"כל האפשרויות מונחות על השולחן". לדבריו, "ודאי שהכול מונח על השולחן, אבל צריך לדון בכך. אנחנו עדיין מנסים לגלות מהיכן הם שוגרו, אבל לא משנה מהיכן הם הגיעו, איראן ודאי עומדת מאחורי זה, משום שאיראן בנתה אותם והיה אפשר לשגר אותם רק בעזרה איראנית".

– בעיראק מבינים כי סעודיה סימנה את המיליציות השיעיות הפרו איראניות כיעד לנקמה על תקיפת מתקני הנפט. הלילה הורה ראש ממשלת עיראק ל"כוחות הגיוס העממי" להסיג לאחור חלק מהכוחות היושבים בסמוך לגבול עם סעודיה. במקביל, בתקשורת בעיראק פורסם כי הממשלה הורתה על פינוי מספר יחידות של ארגון ח'שד א-שעאבי, ארגון הגג של המיליציות השיעיות במדינה, הכפוף באופן רשמי לצבא עיראק, מאזור הגבול עם סוריה. בנוסף, גורם ביטחוני עיראקי מסר הלילה (בין רביעי לחמישי) לרשת "סקיי ניוז" בערבית כי כוחות המיליציות החלו לנקוט צעדי זהירות, במסגרתם נמנעת התקהלות וכן העבירו כלי נשק למקומות מסתור כך שיהיה קשה לתקוף אותם מהאוויר.

– מחלקת המדינה האמריקנית קראה לאזרחיה המבקרים בערב הסעודית "לנקוט זהירות מוגברת". לפי אזהרת מסע שפורסמה היום באתר שלה, אנשי הסגל הדיפלומטי בממלכה ובני משפחותיהם לא מורשים להשתמש בנמל התעופה בעיר אבהה שבדרום המדינה ללא אישור מיוחד. הנמל משמש מטרה קבועה עבור המורדים החות'ים.

– בתוך כך, שר החוץ האמריקני נפגש בלילה החולף (בין רביעי לחמישי) עם נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן והבהיר כי ארצות הברית תומכת בזכותה של סעודיה "להגן על עצמה" ואמרה כי לא תגלה סובלנות כלפי התנהגותה של הרפובליקה האסלאמית של איראן.

– אתמול הציג דובר הצבא הסעודי והקואליציה הערבית בתימן, טורקי אל מאליקי, ראיות לכך שהתקיפה על מתקני הנפט בארצו בוצעה על ידי איראן. הדובר הציג שרידים של מל"טים וטילי שיוט איראניים שנמצאו בזירת המתקפה ואמר כי "המתקפה הגיעה מצפון ואין שום ספק שאורגנה על ידי איראן. אנחנו כרגע מנסים לברר את נקודת השיגור המדויקת של המתקפה". הדובר ציין כי 25 טילי שיוט וכטב"מים לקחו חלק בתקיפה שפגעה במתקני נפט של חברת האנרגיה הלאומית "אראמקו".

טראמפ: ייתכן שלא יהיה פיתרון בדרכי שלום עם איראן, ייתכן ונאלץ להלום בה בעוצמה

נשיא ארצות הברית טראמפ אמר היום (חמישי) לרשת פוקס האמריקנית כי "ייתכן שלא יהיה פיתרון בדרכי שלום בהתנהלות מול איראן". לדבריו אינו מעוניין במלחמה עם איראן, אך יתכן שייאלץ להלום בה בעוצמה. "נחכה ונראה מה יקרה. אולי ניתן להם מכה חזקה", אמר טראמפ. בכיר בצבא האיראני הגיב כי: "האויבים שלנו יודעים שהם יתחרטו על כל תוקפנות נגדנו".

– במקביל, בממשל האמריקני מקדמים החלטה במועצת הביטחון של האו"ם נגד התקיפה האיראנית על סעודיה, אך זו ככל הנראה תיפול בגלל שרוסיה וסין, להן זכות וטו, נוהגות להגן על טהרן במועצה. * מהלך נוסף שמקודם בימים אלו הוא חיזוק כוח האבטחה הימי שוושינגטון מנסה להרכיב מאז המתקפות המסתוריות נגד מכליות נפט באזור המפרץ הפרסי, ומעצרן של אחרות על-ידי איראן. סעודיה הודיעה כבר שתצטרף לקואליציה הימית הזו, וכעת גם איחוד האמירויות הודיעה שתצטרף אליה. עיראק הודיעה במקביל כי לא תצטרף אליה – ואמרה כי אסור שישראל תסייע לקואליציה הזו.

איראן מאיימת: כל תקיפה אמריקאית או סעודית נגדנו תוביל למלחמה כוללת – "ערב הסעודית תיאלץ להילחם עד החייל האמריקני האחרון בשטחה"

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף איים היום (חמישי) שכל תקיפה אמריקאית או סעודית נגד ארצו תוביל ל"מלחמה כוללת". בראיון לרשת CNN האמריקאית נשאל זריף מה יהיו ההשלכות של תקיפה אמריקאית או סעודית על איראן, הוא השיב שתגובת טהראן תהיה "מלחמה כוללת". והבהיר כי הוא " מתכוון באופן רציני מאוד להגנה על ארצנו. אני רציני ביותר כשאני אומר שאנו לא מעוניינים במלחמה. מתקפת הטעיה כתגובה למתקפות שהתרחשו בסעודיה תגרור אבדות כבדות. ערב הסעודית תיאלץ להילחם עד החייל האמריקני האחרון בשטחה"

דיווח: חמינאי אישר את התקיפה בסעודיה בתנאי שתבוצע בדרך שלא תצביע על מעורבותה של טהראן

רשת CBS דיווחה הבוקר (חמישי) מפי בכיר אמריקני כי מתקפת הטילים על מתקני "עראמקו" שמיוחסת לאיראן, אושרה על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי – בתנאי שתבוצע בדרך שבה יהיה ניתן להכחיש את המעורבות האיראנית.

"רוסיה, קוריאה, פקיסטן, הולנד או קטאר" | דיווח: המבקר הכללי של קהילת המודיעין קיבל תלונה: טראמפ נתן הבטחה מדאיגה במהלך שיחה עם מנהיג זר

גורם בקהילת המודיעין של ארה"ב התלונן לאחרונה, באופן חסוי, על "הבטחה מדאיגה" של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בשיחה שקיים בטלפון עם מנהיג זר. כך דווח בוושינגטון פוסט. המבקר הכללי שאליו הוגשה התלונה, הגדיר את התלונה כדחופה – הגדרה שמחייבת דיווח לקונגרס. אולם ראש המודיעין הלאומי בפועל, מסרב לחשוף את פרטי התלונה בפני המחוקקים מאחר והתלונה עוסקת בסוגיה שנמצאת מעבר לסמכותו. * הדוח הוגש לפני חודש ושבוע, וממסמכים רשמיים עולה שהנשיא טראמפ שוחח עם חמישה מנהיגים זרים בחמשת השבועות שקדמו לכך: נשיא רוסיה פוטין, מנהיג צפון קוריאה קים, ראש ממשלת פקיסטן, ראש ממשלת הולנד ומנהיג קטאר. עם זאת, לא ידוע אם הדוח הוגש בעקבות שיחה עם אחד מחמשת המנהיגים הללו.

– ראש ועדת המודיעין בבית הנבחרים, אדם שיף, דורש כעת שהתלונה תיחשף במלואה בפני הוועדה. שיף, דמוקרט מקליפורניה, מתח ביקורת על ראש המודיעין – שסירב לחשוף אותה על אף שהוועדה דרשה שיעשה זאת כבר ביום שלישי השבוע. שיף איים לזמנו להעיד בפני הוועדה, כדי שיסביר אם שר המשפטים או הבית הלבן הם אלו שמונעים ממנו לחשוף את התלונה.

בעולם

צבא ארה"ב מאשר: תיעודי העב"מים אמיתיים

אחרי שבשנים האחרונות פורסמו מספר סרטונים שבהם תיעדו טייסי קרב אמריקנים "מפגש" עם עב"מים (עצמים בלתי מזוהים) – צבא ארה"ב מאשר לראשונה: מדובר בסרטונים אמיתיים שבהם נראית "תופעה אווירית לא מזוהה". דובר חיל הים האמריקני שטייסיו היו אלה שתיעדו את העב"מים, הסביר כי הסרטונים שנחשפו לציבור חושפים רק שבריר מהחדירות התדירות לתחום האימונים האווירי של הצבא * בסרטונים, שפורסמו בשנים 2017 ו-2018 על ידי ארגון עצמאי העוסק בזיהוי של עצמים בלתי מזוהים בכדור הארץ ושהגיעו גם לרשת CNN, נראים חפצים מאורכים שנעים במהירות ונקלטו על ידי חיישני אינפרה-אדום מתקדמים. בשניים מהסרטונים שצולמו ב-2015 שומעים את טייסי הקרב מנסים להבין מה הם רואים ואחד מהם פונה לחברו ושואל אותו בתדהמה: "וואו, מה זה?". לאחר מכן הוא נשמע אומר: "אלוהים, הם כולם נעים נגד הרוח. תסתכל על הדבר הזה". (החדשות12)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן