Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-22 בספטמבר 2019

כותרות המהדורה     ניצחון כחול-לבן הפחיתו את הסיכויים למרד בליכוד. בבחירות חוזרות שיעור ההצבעה יהיה גבוה יותר. הרשימה המשותפת תמליץ ככל הנראה על בני גנץ לראשות הממשלה // סקירה ופרשנות (פוליטי)     "עם מטען נפץ עוצמתי ופצצות מצרר" | רחפן ממולכד הופל בשטח סוריה, סמוך לגבול עם ישראל; ישראל: מדובר ברחפן איראני (בטחוני)     דיווח […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    ניצחון כחול-לבן הפחיתו את הסיכויים למרד בליכוד. בבחירות חוזרות שיעור ההצבעה יהיה גבוה יותר. הרשימה המשותפת תמליץ ככל הנראה על בני גנץ לראשות הממשלה // סקירה ופרשנות (פוליטי)

    "עם מטען נפץ עוצמתי ופצצות מצרר" | רחפן ממולכד הופל בשטח סוריה, סמוך לגבול עם ישראל; ישראל: מדובר ברחפן איראני (בטחוני)

    דיווח ברוסיה: חיל האוויר הרוסי השמיד – סמוך לדמשק – מל"ט ישראלי שניסה לתקוף בסוריה (בטחוני)

    בעקבות תקיפות מתקני הנפט בסעודיה: הפנטגון הציג בפני טראמפ רשימה של מטרות באיראן שאפשר לתקוף (חוץ)

    אחרי המתקפה על מתקני הנפט: ארה"ב תפרוס מאות חיילים נוספים בסעודיה (חוץ)

    מפקד משמרות המהפכה מאיים: "אירן מוכנה להשמיד כל מדינה שתתקוף בטריטוריה שלה"; הרמטכ"ל האיראני: ארה"ב ביקשה מאתנו לאפשר לסעודיה לבצע תקיפת ראווה בשטחנו; נסראללה: "במקרה של מלחמה, איראן תשמיד את ערב הסעודית" (חוץ)

    ארה"ב הטילה סנקציות על הבנק המרכזי של אירן – "מקור המימון האחרון של הרפובליקה האסלאמית" (חוץ)

    באופן חריג: מאות מפגינים הפגינו בכיכר תחריר בקהיר ודרשו את פיטוריו של הנשיא א-סיסי; אל ג'זירה הקטארית פרסמה קריאה לשר ההגנה המצרי לעצור את א-סיסי; ובחמאס מעוניינים להישאר ניטרליים (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד בהיר והטמפרטורות יהיו רגילות לעונה. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית.

    שני: מעונן חלקית עד בהיר. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר.

    שלישי: מעונן חלקית עד בהיר. ירידה קלה בטמפרטורות.

    רביעי: מעונן חלקית עד בהיר. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר.

חדשות

המשטרה חוקרת חשד שנערה בת 13 נאנסה על ידי כמה נערים בני 16-17 בבית ספר בדרום. הנערה סיפרה לאביה כי נאנסה על ידי הנערים הלומדים עמה בבית הספר כי ביצעו בה את המעשים במשך כמה ימים במקלט המוסד החינוכי. הוריה של הנערה הגישו תלונה בתחנת המשטרה בעיר. אחד הנערים, בן 16, נעצר, והוא מכחיש את המיוחס לו וטוען כי לא היה במקום וכלל אינו מבין על מה מדובר. הוא הובא הערב (שבת) לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בבאר שבע ומעצרו הוארך ביום אחד עד למחר. כעבור כמה שעות, שלושה צעירים נוספים מבית הספר עוכבו לחקירה בעקבות החשד לאונס
 עו"ד אלכס גאוסקין, שמייצג את הקטין העצור מטעם הסניגוריה הציבורית, מסר כי הנער "מכחיש את כל החשדות ומסר גרסה מפורטת. מצער מאוד שבחקירה רגישה שבה מעורבים קטינים המשטרה בוחרת להדליף מידע מתוך החקירה". ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "הנושא מצוי בחקירת משטרה. המשרד עוקב מקרוב אחר הפרטים"

אחרי שכתב העיתון איחל לשפוט את ראה"מ נתניהו בדין מוות מודעה בעמ' שער ב'מעריב' בו נכתב כי "העיתון מתנער מהציוץ של רון מיברג  ומוקיע אותו. מדובר בחציית קו אדום ובשיח לא לגיטימי בעליל ומוטב היה אילו הדברים לא היו רואים אור כלל. גם אם הדבר נכתב בחשבונו הפרטי של מיברג וללא כל קשר לעיתון, מעריב מוצא לנכון להתנצל בפני ראש הממשלה על הדברים".

מבקר המדינה החדש, מתניהו אנגלמן, החליט שמשרד המבקר משנה כיוון: מערכות החינוך והבריאות יעמדו במרכז דו"חות הביקורת. עוד הוחלט כי בנוסף לעיון במסמכים ותשאול של בעלי תפקידים, שהיו עד כה דרכי הפעולה העיקריות מול הגופים המבוקרים, יורחב השימוש בשיתוף הציבור – כלומר שאלונים וסקרים על שביעות הרצון ממוסדות החינוך ומהשירות הרפואי. גם היקף הביקורים של צוותי הביקורת בשטח (במרכזים הרפואיים ובבתי הספר) יגדל. המהלך הוא חלק מרפורמת ״הביקורת הבונה״ עליה הכריז אנגלמן עם כניסתו לתפקיד

אחרי 34 שנה: נעצר לבנוני שחטף מטוס; בני הערובה שוחררו בשעתו רק אחרי שישראל שחררה מאות עצירים.

משטרת יוון עצרה לבנוני בן 65 בחשד למעורבות של חטיפת מטוס טרנס-וורלד-אירליינס (TWA) לפני 34 שנה, במהלכה נרצח צוללן מחיל הים האמריקאי. החטיפה, כזכור, הייתה אירוע טרוריסטי בקנה מידה בינלאומי ובוצעה על ידי ארגון המשויך לחזבאללה , שנקרא "המדוכאים עלי אדמות", שהחזיקו בנוסעי המטוס כבני ערובה במשך כשבועיים בביירות ובאלג'יר, וגרר התערבות של כוחות ביטחון רבים ברחבי העולם במטרה לשחרר את החטופים. * הלבנוני שהיה מעורב בחטיפה ונתפס ביוון נעצר בגרמניה, שנתיים אחרי דרמת בני הערובה. אך הוא שוחרר במסגרת עסקה שבה שוחררו שני אזרחים גרמנים שנחטפו בלבנון.

– היה זה, בכ"ה בסיוון ה'תשמ"ה. טיסה 847 של "טרנס וורלד איירליינס" עם 153 נוסעים ואנשי צוות, רובם אמריקנים, יצאה מקהיר לסן דייגו. אחרי עצירת ביניים באתונה השתלטו על המטוס חמושים שמזוהים עם ארגון חיזבאללה. הם דרשו שישראל תשחרר עצירים שיעים. במשך 17 ימים הכריחו החוטפים את הטייס לחצות שוב ושוב את הים התיכון, מביירות לאלג'יר. כשהמטוס נחת שלוש פעמים בביירות. * עימאד מורנייה, בכיר חיזבאללה שחוסל ב-2008, הצטרף לחוטפים והצטלם כשהוא מנופף באקדח מול פניו של הטייס. * החוטפים היכו חלק מהנוסעים ורצחו נוסע ששירת כצוללן בצי האמריקני. * בני הערובה שוחררו בי"א בתמוז. כשישראל שילמה את המחיר ושחררה מאות עצירים, כפי שדרשו החוטפים.

אמריקני מואשם בריגול עבור חיזבאללה – "ניסה לרצוח מרגל ישראלי. סקר פרטים על יעדים מרכזיים בארה"ב"

כתב אישום הוגש בסוף השבוע נגד אמריקני בן ה-42, תושב מוריסטאון שבניו ג'רזי, בגין סיוע לחיזבאללה. המואשם ניסה לרצוח מרגל ישראלי בשנות ה-2000, באחד הניסיונות אף התקרב לרכבו של המרגל וניסה לירות לעבר מושב הנהג – אך האקדח לא ירה.

– על פי כתב האישום המואשם הוא הצטרף לשורותיו של ארגון הטרור בשנת 1996 בלבנון, שם תצפת ודיווח על גם כוחות ישראלים. הוא הוכשר לבנות מטעני נפץ ואומן בירי בכלי נשק שונים, בהם AK-47 ו-M16, ואף נמצאו תרשימים של פצצות שבנה.

– התובעים הפדרליים אמרו כי הוא המשיך לקבל הכשרה בלבנון וסקר עשרות מיקומים בעיר ניו יורק, בהם הבורסה, בניין ארה"ב, פסל החירות, מרכז רוקפלר, שדות תעופה מקומיים, מנהרות וגשרים. סאאב ערך פעולות דומות גם בוושינגטון ובבוסטון, שם היעדים כללו את המרכז הפרודנציאלי בבוסטון, גבעת הקפיטול ואת אנדרטת לינקולן בוושינגטון. – "דיווחיו לארגון הג'יהאד האסלאמי כללו את החומרים המשמשים לבניית יעד מסוים וכמה קרוב ניתן להגיע למטרה".

פוליטי       

כלכליסט': יומיים לפני הבחירות, פנה האוצר לוועדת הכספים בבקשה לדון בדחיפות בבקשה להעביר למשרד ראש הממשלה 158.5 מיליון שקל, 30.5 מהסכום נועדו להגדלת תקציב הטיסות לחו"ל של נתניהו.

ניצחון כחול-לבן הפחיתו את הסיכויים למרד בליכוד. בבחירות חוזרות שיעור ההצבעה יהיה גבוה יותר. ולבנתיים הערבים ינהלו את המדינה // סקירה ופרשנות

ח"כ זוהר לזיגמן ב'קול ברמה: "אנחנו עושים חשבון נפש ומפיקים לקחים. איבדנו חלק מהדרום והפריפריה, אנשים לא הגיעו להצביע, הם האמינו שכבר ניצחנו. חוק המצלמות וההחלטה לספח את בקעת הירדן חזרו אלינו כבומרנג".

שלזינגר ב׳ישראל היום׳: אבי אבוחצירא יועצו החרדי של ליברמן אמר למס׳ עסקנים השבת בב״ב: ״ממשלה של חרדים עם ליברמן עומדת על הפרק. למרות כל מה שהיה זה אפשרי. צריך לתת לאיווט כמה חוקים שניתן יהיה להציג כהישג ולאפשר לו לרדת מהעץ״

היום (ראשון) אחה"צ יחל ריבלין את סבב ההתייעצויות עם נציגי הסיעות שנבחרו לכנסת. ולבינתיים נראה כי אף אחד מהמועמדים לא הצליח לגבש סביבו רוב של 61 תומכים. בעוד נתניהו צפוי לקבלת את המלצת בלוק הימין המונה 55 מנדטים בסך הכל. גנץ צפוי לקבל את המלצתם של 44 מנדטים (ממפלגות כחול לבן, העבודה והמחנה הדמוקרטי). גם אם ישראל ביתנו תמליץ על גנץ הוא יגיע בסך הכל ל-53 מנדטים בלבד. כשמי שצפוי להכריע את הכף היא דווקא הרשימה הערבית המונה 13 מנדטים, בין אם תבחר להעניק את קולותיה לגנץ, ובין אם תחליט להימנע ולהעניק לנתניהו את הרוב היחסי.

– לבינתיים, שוקלים בכחול לבן לקדם את מינוי ח"כ מאיר כהן לתפקיד יו"ר הכנסת, וכן לקבל את תפקיד יו"ר הוועדה המסדרת, שאחראית על דיוני הכנסת וקידום חקיקה לפני הרכבת הקואליציה. בנוסף שואפים בכחול לבן להדיח את יו"ר ועדת הכספים, ויו"ר ועדת חוץ וביטחון. כשגם בהליך זה בו יוחלט מי יעמוד בראשי הוועדות בכנסת הערבים הם לשון המאזניים בין בלוק הימין לגוש השמאל. * לפי חוק יסוד הכנסת, עם בחירות חדשות, יו"ר הכנסת היוצאת ממשיך לכהן בתפקידו עד אשר מוחלף. תקנון הכנסת קובע שהבחירה ליו"ר הכנסת תיערך בבחירות גלויות במליאה, בהרמת יד. ניתן לבצע את החלפת היו"ר כבר בעת כינוס הפתיחה.

ב׳כחול לבן׳ מכחישים את הפרסומים כי התחייבו לערבים לבטל את הסעיף המחמיר ענישה על בנייה לא חוקית בתמורה לתמיכה אצל הנשיא: ״לא הבטחנו כלום לרשימה המשותפת״

– הבוקר צפויים להיפגש ארבעת ראשי הרשימה המשותפת (חד"ש, בל"ד, רע"ם ותע"ל), לדיון פנימי בו יוכרע האם ימליצו להעניק את מלאכת הרכבת הממשלה על גנץ. למרות שברשימה המשותפת מעוניינים להביא לסיום כהונתו של ראש הממשלה נתניהו, איש מחבריה אינו מעוניין להיזכר כמי שנתן את קולו לרטמכ"ל לשעבר גנץ. * במפלגה הערבית מציבים שורת תנאים שעל גנץ להסכים להם בתמורה להמלצה. בין התנאים (חלקן לא ריאליות): ביטול חוק הלאום, ביטול חוק קמיניץ המחמיר ענישה על עבירות בנייה, חידוש המו"מ ללא תנאי עם הפלסטינים, וקידום רעיון שתי המדינות, הפסקת תקיפות חיל האוויר בסוריה, לבנון ועזה, ועוד. * ח"כים ברשימה המשותפת מסרו ל"הארץ" כי בשעות האחרונות יש מגעים ושיחות עם גורמים בכחול לבן, ולכן ההחלטה עדיין לא התקבלה. * הלילה הודיע יו"ר בל"ד זחאלקה כי מפלגתו תתנגד להמליץ על יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בפני הנשיא על מנת שירכיב את הממשלה הבאה. זחאלקה טען כי בל"ד מתנגדת להמלצה על גנץ בשל עמדותיו הימניות של בני גנץ, מוכנותו של גנץ לממשלת אחדות עם הליכוד ואי מוכנותו של גנץ להתחייב על ביטול חוק הלאום וחוק קימיניץ, המתעסק בהפרות בנייה.

– בכירים בליכוד אומרים כי נתניהו רוצה לקבל את המנדט שני לאחר שיגרום לגנץ להיכשל. ומנגד גם בכחול לבן נמצאים בדילמה מה יותר טוב לבני גנץ לקבל ראשון את המנדט להרכיב ממשלה או רק אחרי שנתניהו ייכשל בעצמו בהרכבה. השיקול המרכזי הוא באיזה תרחיש תסכים המפלגה היריבה להצטרף לממשלת אחדות. כשלא מן הנמנע כי תרחיש כזה יגיע רק בשלב השלישי בו יטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת. יצויין, כי גם אם נתניהו יקבל מספר ממליצים גבוה יותר מגנץ, לא מן הנמנע שמלאכת הרכבת הממשלה תוטל דוקא על גנץ, וזאת בשל העובדה כי סיכוייו של נתניהו להרכיב ממשלה פחתו לעומת הבחירות הקודמות, אז כזכור הוא לא הצליח להרכיב ממשלה. * יודגש כי החוק איננו מחייב את הנשיא להטיל את התפקיד על מי שעומד בראש המפלגה הגדולה ביותר, וגם לא על מי שעומד בראש גוש הממליצים הגדול ביותר, אלא על המועמד שהוא בעל הסיכויים הרבים ביותר לכונן ממשלה.

– כפי הנראה, אם לא תהיינה התפתחויות מיוחדות, אך אחד מהמועמדים לא יצליח להרכיב ממשלה. כשגם אם בכחול-לבן ציפו למרד פנימי בליכוד, הרי שהעובדה שכחול-לבן קיבלה מספר מנדטים גבוה יותר מהליכוד בבחירות האחרונות, כשבמפלגה אף מעוניינים בתפקיד ראש הממשלה, גרמו שהסיכויים כי מהלך כזה ייצא אל הפועל פחתו. גם אם בליכוד יקבלו אופציה להדחת נתניהו מראשות המפלגה, יהיה זה רק באם המועמד המחליף יצליח להשאיר בידי הליכוד את השלטון ואת ראשות הממשלה, אך לא בכדי להיות שותפים ברמה נחותה יותר מכחול-לבן.

– בבחירות האחרונות הצליחו הסקרים לשקף את מפת הגושים המסתמנת. אולם אילו נצא למערכת בחירות שלישית בתוך שנה ייתכן ותוצאות הבחירות ישתנו. במערכת בחירות שכזו, אחוזי ההצבעה צפויים להיות גבוהים מאוד, הן בגוש הימין שיבינו כי השלטון שלהם בסכנה, והן בגוש השמאל שיבינו כי יש סיכוי למהפך. במקביל גם ההצבעות בתוך הגושים עלולה להשתנות, בהצבעה לעבר הרשימה המרכזית בכל גוש, ואולי אף לסכן את מפלגות הלווין. בנוסף, אחוז הצבעה גבוה יפגע במפלגות שבין כה וכה מצליחים להביא את קהל המצביעים שלהם לקלפיות, כששיעור הצבעה נמוך במפלגות המתחרות מעצים את הכח שבידיהם. כמו"כ, אם יקודם הורדת אחוז החסימה, מהלך שרוב המפלגות צפויות ככל הנראה לתמוך בו, הרי שהדבר יכול להביא לתזזית בתוצאות הבחירות, הן בשל צירופן של מפלגות נוספות, שאם ינצחו יאפשרו תמרון גבוה יותר לאחר הבחירות. ואם יפסידו יגרעו קולות מהגוש אליו פנו.

בטחוני

"עם מטען נפץ עוצמתי ופצצות מצרר" | רחפן ממולכד הופל בשטח סוריה, סמוך לגבול עם ישראל; ישראל: מדובר ברחפן איראני

לקראת תקיפה מל"טים איראנית בישראל? כלי טיס בלתי מאוייש בעל ארבעה מדחפים עיליים וכמה מערכות הופל בסוריה צפונית לקוניטרה, באזור הר החרמון. יחידות הנדסה סוריות שפירקו אותו, גילו שהכיל כמה מערכות נשק, בהן מטען נפץ עוצמתי מסוג C-4, חומר נפץ המשמש בעיקר צבאות והריסת מבנים, ופצצות מצרר – יחידת חימוש אחת ועליה מספר רב של פצצות קטנות.

– לפי הדיווח בסוכנות הידיעות הסורית סאנא הרחפן יורט על ידי מערכות ההגנה האווירית של סוריה באזור החרמון הסורי, סמוך לצפון קוניטרה. לפי בכיר בצבא סוריה, הרחפן יורט לאחר שנכנס למרחב האווירי של סוריה מכיוון מערב, ועבר מעל הכפר ארנה, דרומית-מעריב לדמשק. * עוד דווח בסוכנות סאנא כי הרשויות הסוריות מצאו כלי נשק, טילי RPG, תחמושת לטנקים, מזון, תרופות וכלי רכב מתוצרת ישראל בכפר בריקה שבדרום המדינה.

– מנגד, בישראל טוענים כי הרחפן שהפילו השלטונות בסוריה סמוך לחרמון שייך לאיראן וטען כי לא מדובר בכלי טיס ישראלי. לפי דובר הצבא "הרחפן שהסורים טענו הבוקר שהופל באזור החרמון הוא באופן מפתיע באיזור ממנו ניסו אנשיו של סולימאני מכוח קודס וביניהם גם שני הלבנוניים, לבצע את פיגוע הרחפנים לפני כחודש ולא הצליחו". לדבריו הוא הוסיף תהייה: "האם מדובר בחומר נפץ איראני נוסף שפועל באופן לא מתואם ברמת הגולן הסורית? תודה לסוכנות הידיעות הסורית סאנא על הצילומים. בעזרתכם קיבלנו הוכחה נוספת שמראה את אופי הפעילות האיראנית במרחב".

דיווח ברוסיה: חיל האוויר הרוסי השמיד – סמוך לדמשק – מל"ט ישראלי שניסה לתקוף בסוריה

מטוסי קרב של חיל האוויר הרוסי השמידו ביום חמישי האחרון כטב"ם ישראלי בדרכו לבצע מתקפה אווירית בסוריה, כך דווח באתר Avia.pro. לפי הדיווח, זוהי הפעם הרביעית בחודש האחרון בה צבא רוסיה חסם, לכאורה, מתקפה ישראלית בסוריה, זאת לאחר שלפי דיווחים שונים, במהלך פגישה בין פוטין לנתניהו בשבוע שעבר, איים פוטין לנקוט בצעדים נגד ישראל אם תמשיך לתקוף בסוריה. * על פי הדיווחים בכלי התקשורת הסוריים, כלי הטיס הבלתי מאויש הופל מעל הכפר אל-ח'וסנייה דרומית לבירה דמשק.

פיגוע אבנים בשומרון: צעיר נפצע באורח בינוני; לפחות ארבעה רכבים נזוקו

צעיר בן 23 נפצע ביום שישי סמוך לשעה 15:00 אחר הצהריים באורח בינוני מיידוי אבנים בכביש 55, בין היישובים עזון ומעלה שומרון. באזור אותרו שני מוקדים נוספים שאליהם נזרקו האבנים, ונזק נגרם לארבעה רכבים נוספים. עם זאת, עד כה לא נעצרו חשודים * מתחקיר ראשוני עולה כי לאחר שהאבן פגעה בפניו של הצעיר שנהג ברכב, הצליח אביו להשתלט על ההגה ולעצור את הרכב בצד הדרך, וכי אמבולנס של הסהר האדום היה הראשון לסייע להם לאחר הפגיעה.

– תושב האזור שרכבו נפגע באירוע אמר ל'ידיעות אחרונות' כי במהלך נסיעתו הבחין בשלושה צעירים פלסטינים שהיו בצד הדרך והשליכו אבנים. "שמעתי בום, והרכב שלי נפגע בחלון הקדמי. האטתי את הרכב ובנס לא קרה לי כלום". לדבריו, "העובדה שהם זורקים אבנים לעבר הכביש בלי שום חשש מעידה שאיבדנו את ההרתעה".

    צעדות השיבה: כ-10,000 הפגינו בגבול הרצועה; 76 פצועים * כ-10,000 פלסטינים הפגינו ביום (שישי) במוקדים שונים בגבול רצועת עזה, במסגרת ההפגנות השבועיות על הגדר. מספר גבוה משמעותית ביחס לכמות המשתתפים שנצפתה בהפגנות בחודשים האחרונים. * משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 76 פצועים בדרגות פציעה שונות, 48 מתוכם מאש חיה. * לפי מקורות פלסטיניים במזרח ח'אן יונס שברצועת עזה נפצע נער נפצע באורח קשה.

מדיני

לקראת פרסום "עסקת המאה": נתניהו נועד עם השליח האמריקאי למזרח התיכון

ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למזרח התיכון, נועד ביום (שישי) עם ראש הממשלה נתניהו בלשכתו בירושלים. בפגישה השתתפו גם שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן ושגריר ישראל בארה"ב רון דרמר. בנוסף פנה גרינבלט גם פנה ללשכתו של ח"כ גנץ, בכדי לקבוע פגישה גם איתו. * מטרת הביקור והפגישות המתוכננות היא לחשוף את פרטי תוכנית השלום של הממשל האמריקאי בפני מי שככל הנראה יוביל את המהלך מהצד הישראלי. * לפי ההשערות בישראל, הממשל מתכנן לפרסם את פרטי התוכנית עוד לפני הרכבת הקואליציה. גורמים פוליטיים סבורים כי ייתכן שפרסום קרוב של "עסקת המאה" יהווה טריגר להקמת ממשלת אחדות לאומית.

חוץ

בעקבות תקיפות מתקני הנפט בסעודיה: הפנטגון הציג בפני טראמפ רשימה של מטרות באיראן שאפשר לתקוף

משרד ההגנה האמריקני הציג לנשיא טראמפ מספר אפשרויות תגובה על תקיפת מפעלי הנפט, ביניהן שליחת סוללות טילי פטריוט נוספות למפרץ. מוקדם יותר דווח ברויטרס כי הפנטגון שוקל לשלוח סוללות הגנה אווירית, כלי טיס-בלתי מאוישים ומטוסי קרב נוספים, וכן לשמור על נושאת מטוסים באזור באופן קבוע. בנוסף בפני הנשיא הוצגה רשימה של מטרות באיראן שאפשר לתקוף. אך, הצבא יזהיר את טראמפ מפעולה צבאית אשר עלולה להביא לפתיחת למלחמה כוללת עם איראן. * ביום שישי התייחס טראמפ בשיחה עם כתבים לאפשרות של פעולה צבאית נגד אירן והשיב כי האופציה הצבאית על השולחן, וכי מעולם לא ירדה משולחן הדיונים.

אחרי המתקפה על מתקני הנפט: ארה"ב תפרוס מאות חיילים נוספים בסעודיה

בעקבות המתקפה על תעשיית הנפט בערב הסעודית: ארצות הברית תפרוס כוחות צבא נוספים בסעודיה ובאיחוד האמירויות. * בפנטגון הדגישו כי מדובר בפריסת חיילים הגנתית ומתונה, וכי היא תכלול גם העברת ציוד צבאי נוסף לשתי המדינות. * לדברי שר ההגנה האמריקאי, מדובר בצעד ראשון, וכי הוא אינו פוסל החלטות דומות בהמשך. * יושב ראש המטות המשולבים, סירב לנקוב בכמות המדויקת של חיילים אמריקנים שיוצבו בערב הסעודית אך ציין כי לא יישלחו אלפים. הרמטכ"ל האמריקני אף הוסיף: "אף מערכת בודדת לא תוכל להתגונן מפני איום המל"טים, אך מערכת הכוללת מספר יכולות הגנה תפחית את הסכנות הטמונות במתקפות איראניות".

– בסוף השבוע פתחה הקואליציה הערבית בהובלת סעודיה במבצע צבאי בתימן מצפון לעיר הנמל חודיידה, נגד "מטרות צבאיות לגיטימיות". זאת על רקע הודעת המורדים החות'ים, שנתמכים על ידי איראן, שפורסמה בסוף השבוע שעבר כי הם האחראים למתקפה על שני מתקנים לעיבוד נפט בסעודיה, מתקפה שהקטינה בחצי את יכולת יצור הנפט של המדינה.

מפקד משמרות המהפכה מאיים: "אירן מוכנה להשמיד כל מדינה שתתקוף בטריטוריה שלה"; הרמטכ"ל האיראני: ארה"ב ביקשה מאתנו לאפשר לסעודיה לבצע תקיפת ראווה בשטחנו; נסראללה: "במקרה של מלחמה, איראן תשמיד את ערב הסעודית"

על רקע ההודעה האמריקנית לשלוח כוחות של צבא ארה"ב לסעודיה בתגובה למתקפה על שני מתקני נפט במדינה, הזהיר מפקד משמרות המהפכה של איראן הגנרל סלאמי את ארה"ב ואת שותפותיה "לפעול בזהירות ולא לעשות שום טעות". לדבריו, "המוכנות שלנו להגיב לכל תקיפה – היא מוחלטת, אנחנו לא נתיר לשום מלחמה להיכנס לשטח שלנו, נרדוף את מי שיתקוף אותנו, ונמשיך עד שנגיע להשמדתו המוחלטת".

– מוקדם יותר אמר רמטכ"ל צבא איראן, עבדולראחים מוסאבי, בראיון לתקשורת הממלכתית במדינה כי ארצות הברית ביקשה מטהרן לאפשר לסעודים לבצע תקיפת ראווה בשטחה, על מנת ל"הציל את כבודה" של המדינה לאחר מתקפת המל"טים על תעשיית הנפט שלה. מוסאבי טען כי טהרן סירבה לדון בנושא. "העברנו להם מסר ברור כי אם מטרה אחת בשטח של איראן תותקף, התגובה שלנו תהיה חסרת פרופורציות לתקיפה".

– מזכ"ל ארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה, חסן נסראללה, התייחס גם הוא לעימות המחריף בין איראן לסעודיה בעקבות התקיפה המיוחסת לרפובליקה האסלאמית של מתקני קידוח הנפט באזור המפרץ, ואמר כי "במקרה של מלחמה, איראן תשמיד את סעודיה".

ארה"ב הטילה סנקציות על הבנק המרכזי של אירן – "מקור המימון האחרון של הרפובליקה האסלאמית"

נשיא ארה"ב טראמפ הודיע ביום שישי כי הטיל סנקציות על הבנק המרכזי של אירן, ועל קרן המימון הלאומית של הרפובליקה האיסלאמית. בשיחה עם כתבים בבית הלבן כינה הנשיא דונלד טראמפ את הסנקציות החדשות "החריפות ביותר עד כה נגד איראן". לדברי שר האוצר האמריקני, הבנק היה המקור האחרון של אירן למשאבים פיננסיים. * בהודעת הבנק המרכזי של איראן נמסר בתגובה כי הסנקציות החדשות "הן הוכחה לכך שידה של ארה"ב אינה על העליונה". * בנוסף הוטלו סנקציות על חברה איראנית בבעלות פרטית, שלטענת וושינגטון שימשה את טהראן כצינור להעברת כספים לרכישת ציוד צבאי.

– בסוף השבוע האחרון אישרה וושינגטון אשרות כניסה לארה"ב לנשיא איראן רוחאני ופמלייתו לקראת העצרת בשבוע הקרוב. בשבועות האחרונים לא שלל טראמפאפשרות של פגישה בשולי עצרת האו"ם בניו יורק עם נשיא איראן, חסן רוחאני. אך המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, אמר כי עד שלא יוסרו הסנקציות האמריקניות נגד איראן לא יתקיימו שיחות דיפלומטיות בין ארה"ב לארצו בשום דרג.

באופן חריג: מאות מפגינים הפגינו בכיכר תחריר בקהיר ודרשו את פיטוריו של הנשיא א-סיסי; אל ג'זירה הקטארית פרסמה קריאה לשר ההגנה המצרי לעצור את א-סיסי; ובחמאס מעוניינים להישאר ניטרליים

הפגנות נדירות נערכו בסוף השבוע האחרון בכיכר תחריר בקהיר, באלכסנדריה ובערים נוספות במצרים, כאשר כמה מאות בני אדם יצאו לרחובות ומחו נגד הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי בטענה לשחיתות, וקראו לו לפרוש מתפקידו .המפגינים הובילו לפקקי ענק בבירה במשך שעות ארוכות. * לפחות 74 מפגינים נעצרו, חלקם על ידי שוטרים בלבוש אזרחי שהיו בלב קהיר. כוחות הביטחון המצריים ביצעו מעצרים והשתמשו בגז מדמיע לצורך פיזור המפגינים. * יוזכר כי מ-2013 קיים במצרים איסור בחוק לקיים הפגנות, ומצב החירום במדינה עדיין בתוקף. * הנשיא א-סיסי עצמו טס בסוף השבוע לניו יורק, לקראת העצרת השנתית של האו"ם. אחרי המחאה הנדירה נגד שלטונו – לפי הדיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP גם הלילה מפגינים מאות בני אדם במצרים, לילה שני ברציפות, בקריאה להדיח את הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. לפי הדיווח, המפגינים התאספו בעיר סואץ שבצפון-מזרח המדינה והתעמתו עם כוחות הביטחון – שירו לעברם גז מדמיע וכדורי גומי.

– ההפגנות פרצו אחרי קמפיין של מוחמד עלי, איש עסקים וקבלן בנייה מצרי שחי בספרד, שפתח בקמפיין חברתי בו הוא קורא להדחת הנשיא, מאחר ולדבריו, משפחת הנשיא גנבה כסף מחברות בנייה העובדות עם הצבא, ביניהן החברה שלו. לטענתו, א-סיסי מבזבז מיליוני דולרים מתקציב המדינה על בניית ארמונות, וילות ומלונות בזמן שהעם המצרי נאנק תחת הגזרות הכלכליות. * א-סיסי אומנם כינה את האשמותיו "שקרים", אך לא הכחיש בנייה שכזו. הנשיא המצרי סבור שהמיזמים נבנים עבור מצרים ויסייעו לה לשפר את התיירות.

– הכעס במצרים על יוקר המחייה גובר בעקביות. הממשלה של א-סיסי התחילה להטיל ב-2016 צעדי צנע, במסגרת חבילת סיוע של 12 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית. כשליש מהמצרים חיים מתחת לקו העוני, ומרווחים פחות מ-1.40 דולר ליום.

– התקשורת הממלכתית במצרים לא סיקרה את ההפגנות. מלבד ערוץ תקשורת פרו-ממשלתי אחד שדיווח כי רק קבוצה קטנה של מפגינים התקבצו במרכז קהיר כדי לצלם תמונות. ערוץ אחר התומך בממשל המצרי דיווח כי המצב בכיכר תחריר היה שקט. מנגד, כלי תקשורת העויינים את מצרים, כמו אל-ג'זירה הקטראית סיקרו את הנושא בהרחבה. * בשידור שהועבר ברשת אל-ג'זירה בזמן ההפגנות, דרש הקבלן עלי משר ההגנה המצרי לעצור את א-סיסי. כזכור א-סיסי בעצמו מונה לשר ההגנה והוביל את הדחת קודמו, מוחמד מורסי מהאחים המוסלמים.

– בתוך כך, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, קרא לאנשי ארגון הטרור לא לצאת בהצהרות ולא להגיב על המתרחש במצרים. זאת לאחר שבמהלך הלילה התייחסו כלי התקשורת בעזה באהדה להפגנות ושיבחו את המוחים. בשנה האחרונה היה למצרים תפקיד קריטי בתיווך בין ישראל ומצרים. על כן חמאס מעוניין לשמר את היחסים עם קהיר.

דיווח: טראמפ ביקש מנשיא אוקראינה לחקור חשד כי סגן הנשיא לשעבר ביידן איים להפסיק את הסיוע הצבאי אם התובע שניהל חקירה נגד בנו של ביידן לא יפוטר

אחרי הפרסום בשבוע שעבר על תלונתו של איש המודיעין האמריקאי ולפיה נתן טראמפ הבטחה מדאיגה במהלך שיחת טלפון עם מנהיג זר. לפי הדיוח ב"וול סטריט ג'ורנל", נשיא ארה"ב, טראמפ, לחץ על נשיא אוקראינה, לחקור את בנו של ג'ו ביידן, מי שהיה הסגן של ברק אובמה, ונחשב כרגע למועמד המוביל של המפלגה הדמוקרטית בבחירות. בטענה שהמועמד הדמוקרטי לנשיאות סייע לבנו להימנע מחקירה של חברת גז אוקראינית, בה היה מעורב. טראמפ אף ביקש לחקור טענות ולפיהם ביידן, כשהיה הסגן של אובמה, איים להפסיק את הסיוע האמריקני לאוקראינה – אם זו לא תפטר את התובע הכללי שחקר את חברת הגז "בוריסמה".

– לפי הדיווח, טראמפ ביקש מספר פעמים מהמנהיג האוקראיני לשוחח עם עורך דינו ג'וליאני. ואכן, בהמשך נפגש ג'וליאני עם גורם במשרד התובע הכללי של אוקראינה בפריז, כמו גם עם יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה במדריד. ג'וליאני, מצדו, אמר ביום חמישי בריאיון לרשת CNN כי ודאי שהוא ביקש מאוקראינה לחקור את ביידן. לדבריו, הוא לא יודע אם טראמפ העלה את השנושא בשיחה עם זלנסקי, אך הייתה לו "זכות מלאה" לכך. * לפי גורמים שמעורים בפרשה, טראמפ לא הזכיר בשיחה תמורה עבור שיתוף פעולה שלו בחקירה, ולא העלה את נוסע הסיוע הצבאי שמעניקה וושינגטון לקייב.

– סגן הנשיא לשער ביידן אמר בתגובה כי "אם זה נכון, אז כנראה שאין לטראמפ שום גבול בכל הקשור למוכנותו לנצל את כוחו ומעמדו ולבזות את מדינתנו". בנוסף, ביידן קרא לבית הלבן לפרסם את תמלולי השיחה שנערכה בין זלנסקי וטראמפ, בה שוחחו השניים, לכאורה, על הנושא. * הדמוקרטים בקונגרס, החוקרים את השיחה הזו ואת האפשרות שטראמפ עצר את הסיוע הצבאי לאוקראינה מתוך שיקולים פוליטיים, אומרים כי אם זה אכן קרה, זו עילה להדחתו.

– טראמפ בתגובה מכחיש את האשמות ואמר כי כל שיחותיו עם מנהיגים זרים מתנהלות "מעל השולחן" וכי אותה שיחה התנהלה "באופן הולם לחלוטין". לדבריו, התקשורת העוסקת בחדשות כזב בדתה סיפור על שיחה שגרתית שהיתה לו עם נשיא אוקראינה. "לא נאמר שום דבר אסור". גם שר החוץ האוקראיני הכחיש את הדברים.

בעולם

ארה"ב: אלפים ניסו לחדור לבסיס הצבאי הסודי "איזור 51"

יותר מ-3,000 מבקרים הגיעו בסוף השבוע לעיירה קטנה ממערב ללאס וגאס שבדרום ארצות הברית, סמוך לבסיס הצבאי הסודי "איזור 51", הממוקם במרחק של כ-19 קילומטרים מהעיירה הקטנטנה רייצ'ל שמונה 50 תושבי קבע בלבד, מסעדה אחת ותחנת דלק יחידה. חלק מהמשתתפים חבשו על ראשם כובעים מנייר אלומיניום, אדם אחד הגיע בחליפת חלל כתומה. * חיל האוויר מסר הודעה בשבוע האחרון ובה אזהרה מפני הסגת גבול לבסיס, שלדבריהם משמש לבחינת כלי טיס והכשרת אנשי צוות בחיל האוויר.

– למרות אזהרת הצבא סקרנים רבים התקבצו ליד שערי הבסיס השמור, והיו כמה שנעצרו על הסגת גבול. כמעט מאה איש יצאו ביום שלישי בשעה שלוש לפנות בוקר לעבר "השער השחור" של אזור 51. עוד 40 איש יצאו בלילה לשער השני הבסיס, בעמק טיקאבו. במהלך היום יצאו עוד כאלף איש לכיוון שני השערים. * ביום חמישי נעצרו שני צעירים הולנדים שהצליחו להסתנן לאזור 51, בין שני השערים. בסך הכול נעצרו חמישה. אדם נוסף, שנעדר למשך יממה, נמצא בריא ושלם.

– ממשלת ארצות הברית הכחישה עד שנת 2013 את קיומו של הבסיס, עד שמסמכי ארכיון של ה-CIA חשפו כי המתקן שימש לניסוי של מטוסי ריגול סודיים והכשרה של אנשי חיל האוויר. * השימוש הראשוני שנעשה באזור 51 היה בראשית שנות החמישים. הצבא האמריקני בחן במקום את מטוסי הריגול U2. לאחר שהמטוסים נכנסו לשימוש החלה ארה"ב לבחון בשטח מטוסים צבאיים אחרים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן