Skip to content

איראן פיתחה את הבטון החזק בעולם עבור מתקניה הגרעיניים

כיוון שאירן שוכנת באזור מועד לרעידות אדמה פיתחו מהנדסיה בטון חזק במיוחד, המסוגל להתמודד מול "מפצחות" בונקרים החדישות ביותר של ארה"ב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כיוון שאירן שוכנת באזור מועד לרעידות אדמה, פיתחו מהנדסיה בטון חזק במיוחד, המסוגל להתמודד מול "מפצחות" בונקרים החדישות ביותר של ארה"ב


מאת עמי אטינגר
איראן פיתחה חומרי בטון חזקים במיוחד, הנחשבים לקשים ביותר בעולם, כדי לבנות מהם ביצורים המסוגלים להתמודד עם פצצות "מפצחות" בונקרים הגדולות של ארה"ב. כך מוסר ה"אקונומיסט".

טכנולוגיה בעלת יישומים כפולים היא זו שיש לה שימוש אזרחי וצבאי. העשרת אורניום היא דוגמה טובה. באופן לגיטימי מדינה יכולה לבצע הליך זה על מנת לתדלק תחנות כוח, או שהיא יכולה לעשות זאת באופן לא לגיטימי עבור נשק גרעיני לא מוצהר. אבל מעטים יחשבו שלבטון ישנם יישומים כפולים. איראן, המעוניינת מאוד להעשיר את האורניום שלה היא גם טובה ביצור מה שמכונה "בטון עם ביצועים גבוהים מאוד" – “ultra-high performance concrete” (UHPC).

נושא "מפצחת בונקרים". מפציץ B-52 (צילום: משרד ההגנה, ארה"ב)
נושא "מפצחת בונקרים". מפציץ B-52 (צילום: משרד ההגנה, ארה"ב)

איראן משתרעת באזור מועד לרעידות אדמה לכן פיתחו מהנדסיה סוגים של חומרי בניין הקשים ביותר בעולם. חומרים אלה יכולים לשמש להגנת מתקני הגרעין המוסתרים שלה, מפני רעידות אדמה מאכותיות קטנות, שיוצרות פצצות "מפצחות" בונקרים.
ליאון פלנטה, שר ההגנה האמריקני מודאג מיישום זה. רק לאחרונה הוא הודה על פצצה "מפצחת בונקרים" אמריקנית חדישה, המוטלת ממטוס B-52, במטרה לפצח את הבונקרים העמוקים ביותר באיראן ועכשיו נראה שגם היא לא מתאימה בגלל השליטה של איראן בבטון החכם.
בבסיסו מבוסס "בטון UHPC", בדומה לסוגי הבטון השגרתיים – על חול ומלט, אבל הוא מחוזק עם אבקת קוורץ טהורה, כמה מתכות חיזוק וסיבי פלדה. מבנה זה מאפשר לו לעמוד בדחיסה יותר גבוהה מאשר צורות אחרות של בטון. כך למשל, Ductal – הגרסה הצרפתית של בטון זה, הזמין מסחרית, מסוגל לעמוד בלחצים כמה פעמים גבוהים יותר מאשר בטון רגיל יכול. אבל "בטון UHPC” הוא גם גמיש יותר ולכן הוא יכול לשמש בבניית מבנים קלים ודקים יותר, אך חזקים מאוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן