Skip to content

יום ששי למען העתיד: מיליוני בני נוער הפגינו ברחבי העולם למניעת משבר האקלים

מבנגלדש לקניה ולאוגנדה, מסידני למאנילה, מלונדון לניו יורק, ממקסיקו סיטי לירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע - מיליוני בני נוער צעדו עבור פעולה מיידית במשבר האקלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום ששי האחרון (20.9.2019) הובילה גרטה ת'ונברג, האקטיביסטית השוודית בת ה-16, צעדת מחאה רבת משתתפים בעיר ניו יורק. הייתה זו מחאה שפתחה את שבוע הפעולה למניעת משבר האקלים. ת'ונברג והצועדים בניו יורק לא היו לבד. כארבעה מיליון בני נוער ועובדים, ביותר מ 5,000 ערים ברחבי העולם, לרבות בארבע ערים בישראל, הפגינו תחת המסר "הבית שלנו עולה באש, דורשים צדק אקלימי עבור כולם".

הפגנות אלו, שזכו לכינויים "שביתה מלימודים למען האקלים" ו"ימי שישי למען העתיד", הן פועל יוצא של קריאתה של ת'ונברג לבני הנוער לקחת אחריות על עתידם ולעשות כמיטב יכולתם על מנת לצמצם את נזקי משבר האקלים. למיליוני בני נוער שהשתתפו בהפגנות ובמצעדי המחאה היתה דרישה אחת ומשותפת ממנהיגי המדינות וממקבלי ההחלטות: הכירו בנזקי משבר האקלים ופעלו בנחישות לעצירתו. או במילים אחרות: פעלו לטובת צדק אקלימי.

במארסיי צעדו כ- 2,500 איש, בגשם ללא הפסקה. ההיענות בערים נוספות ברחבי צרפת היתה גדולה. צילום: עמית מנדלזון

הקריאה הנוכחית ל"שביתה מלימודים למען האקלים" היא גיוס בני הנוער הגדול ביותר שנעשה על-ידי תנועת הנוער לשינוי אקלים שייסדה ת'ונברג בשנה שעברה. קיומו והיקף המשתתפים בו הופך אותו לאירוע בעל משמעות היסטורית בינלאומית.

לפני פחות משבוע התקיימו בחירות כלליות בישראל. אחוז ניכר מהישראלים הבוגרים ניצלו את זכותם הדמוקרטית והצביעו. רובנו עושים את הבחירות הפוליטיות שלנו בקלפיות. רק מיעוט (אקטיביסטי) משתתף במחאות או בהפגנות בין מועד בחירות למשנהו. להבדיל, לבני ה-16 וה-17, לבני הנוער, אין זכות הצבעה. אם הם רוצים לפעול למען עתידם אין להם ברירה אלא לפעול מחוץ לקלפיות. אם הם רוצים שקולם יישמע, הם צריכים למצוא דרכים אחרות, כמו לדוגמה – "שביתת בתי הספר". בוועידת טד בשטוקהולם, אמרה ת'ונברג: "אם ילדיי ונכדיי ישאלו אותי: מדוע לא עשיתם דבר בשנת 2018 כשעדיין היה זמן? אני אגיד להם: אי אפשר לשנות את העולם כאשר משחקים לפי הכללים, צריך לשנות את הכללים". ההיסטוריה מלמדת, ששינוי חברתי אפשרי, ושמחאה מסוג זה היא אחת הדרכים היעילות להביא אותו.

ההפגנות ביום ששי האחרון פתחו את "שבוע האקלים", שיימשך עד יום ששי הקרוב, 27.9.2019, במקביל לכינוס האו"ם בנושא האקלים. במהלך השבוע יתקיימו מחאות ואירועים ברחבי העולם. בתל אביב מתוכננת צעדת מחאה גדולה של בני נוער ביום ששי הקרוב, אליהם יצטרפו ארגונים סביבתיים, כמו מגמה ירוקה, גרינפיס ושומרי הבית.

***

כמה צילומים מרחבי העולם:

בדולות', מיניסוטה, ארה"ב:

באוגנדה:

בבנגלדש:

בסן פרנסיסקו, קליפורניה, ארה"ב:

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן