Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהריים) יום שני ה-23 בספטמבר 2019

    כותרות המהדורה     פרסומים זרים: ישראל ביצעה לפני 40 שנים ניסוי גרעיני בשיתוף פעולה עם דרום אפריקה – תוך חילול חג ראש השנה; ארה"ב הסתירה את הניסוי בכדי לא לטרפד את הסכם השלום בין ישראל למצרים (בטחוני)     איראן הציגה לראווה: "11 כטב"מים של ישראל ארה"ב וברטניה שיורטו" (חוץ)     בתוך כמה שעות, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

 

כותרות המהדורה

    פרסומים זרים: ישראל ביצעה לפני 40 שנים ניסוי גרעיני בשיתוף פעולה עם דרום אפריקה – תוך חילול חג ראש השנה; ארה"ב הסתירה את הניסוי בכדי לא לטרפד את הסכם השלום בין ישראל למצרים (בטחוני)

    איראן הציגה לראווה: "11 כטב"מים של ישראל ארה"ב וברטניה שיורטו" (חוץ)

    בתוך כמה שעות, שתי תקיפות אוויריות מסתוריות נגד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק (חוץ)

    המורדים החות'ים בתימן מזהירים: איראן מתכננת מתקפה נוספת בסעודיה; בסעודיה העלו כוננות (חוץ)

    שבוע לאחר תקיפת מתקני הנפט הסעודיים: המורדים הנתמכים בידי איראן בתימן הציעו לסעודיה הפסקת אש (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד בהיר. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית

    שלישי: מעונן חלקית עד בהיר. ירידה קלה בטמפרטורות.

    רביעי: מעונן חלקית עד בהיר. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר.

    חמישי: תחול עלייה קלה בטמפרטורות.

חדשות

פרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בשם משרד הביטחון, הגישה היום (שני) לבית משפט השלום בב"ש כתב תביעה בסך של כ-200,000 ₪ בגין נזקים שנגרמו למשרד הבטחון כתוצאה מגניבת אמצעי לחימה מבסיס צה"ל "שדה תימן".                                                                                                                                                                                  כתב התביעה הוגש נגד הנתבעים בהמשך להרשעתם בהליכים פליליים בביצוע עבירות חמורות, כל אחד לפי חלקו,  של קשירת קשר לפשע, הוצאת נשק בצוותא מרשות הצבא, ובעבירות נוספות. הנתבעים מרצים בכלא מאסרים ממושכים בין 9 ל – 13.5 שנים שנגזרו עליהם בהליכים פליליים.

המדובר בשלושה נתבעים- שאדי בשיר, ששירת כקצין בדרגת סרן בתפקיד מפקד פלוגת הטירונים ופיקד בתקופה הרלוונטית בין היתר על אבטחת הבונקר בבסיס צה"ל "שדה תימן" ליד ב"ש ובו אמצעי הלחימה;  עדי זועבי, שירת בשירות סדיר בתנאי קבע כנהגו האישי של בשיר ומוחמד זועבי, הינו אביו של עדי. כנגד בשיר ועדי הוגשו כתבי אישום על ידי הפרקליטות הצבאית בבית הדין הצבאי. כנגד מוחמד הגישה כתב אישום פרקליטות מחוז דרום (פלילי).

על פי עובדות כתב האישום, הנתבעים קשרו ביניהם קשר לגנוב אמצעי לחימה מהבונקר ב"שדה תימן" ולמכרם תמורת סכומי כסף גדולים. ביום 29.4.2016, בשיר ועדי ניצלו את מעמדם ואת תפקידם בבסיס, שברו מנעול של הבונקר, פרצו אליו והוציאו ארגזים של אמצעי לחימה אשר הכילו 77 רימוני רסס צה"ליים, 13 טילי לאו וטיל מטאדור. את אמל"ח הגנובים העמיסו על רכב צבאי מסחרי שהיה בראשות בשיר, נסעו למחלף בית קמה, שם פגשו את מוחמד ויחד איתו פירקו את האמל"ח מהרכב והעמיסו על רכבו של מוחמד. יודגש, כי האמל"ח לא אותרו ולא הוחזרו לרשות המדינה. ביום 8.11.16, בעקבות דיווח על פיצוץ במחסן בטייבה, זיהה חבלן שהגיע לזירה מספר שרידים של רימוני רסס, טילי לאו וטיל מטאדור אשר הצביעו על כך שמדובר באמל"ח הגנובים. הנתבעים הורשעו והוטלו עליהם עונשי מאסר בפועל של 9, 11.5 ו – 13.5 שנים, לצד קנסות בסך של כ-150,000 ₪ במצטבר. בהתבסס על הרשעת הנתבעים בפסקי דין חלוטים, הגישה כאמור הפרקליטות תביעה אזרחית לתשלום  סך של 190,985 ₪ המגלם את הנזק שנגרם למשרד הביטחון כתוצאה מהגניבה. על פי כתב התביעה, הנתבעים ביחד וכל אחד לחוד חבים בפיצוי כלפי המדינה, וזאת בשל מעשיהם ונזק בלתי הפיך שגרמו כתוצאה מגניבת אמל"ח ומסחר בהם.

בעקבות חוב של 1.7 מיליארד שקלים: חברת החשמל החלה בהגבלת אספקת החשמל לצרכנים פלסטיניים ביהודה ושומרון באופן קולקטיבי – גם מצרכנים שמשלמים את חשבון החשמל

בעקבות חוב של 1.7 מיליארד שקלים, החלה אתמול (ראשון) חברת החשמל להגביל את אספקת החשמל לצרכנים פלסטיניים ביהודה ושומרון. בחברת החשמל מתכוונים מעתה ואילך לנתק בכל יום למספר שעות אחד או יותר מקווי החשמל של החברה המזרח ירושלמית – המספקת חשמל לפלסטינים בשטחים – כחלק מהמאמץ לצמצם את החובות שתפחו עם השנים. תושבים העידו אתמול כי החשמל נותק במשך שעתיים, בין השעות 12:00 ל-14:00 בכמה מוקדים באזורים ביריחו ובבקעת הירדן, ובכפרים בסביבת רמאללה. * מאחר והחוק הישראלי מונע מהחברה להשבית את אספקת החשמל בשטחי המדינה, לא יהיו שיבושים במזרח ירושלים. ומי שיושפעו לרעה מההחלטה הם דווקא תושבי הרשות הפלסטינית, הטוענים כי הם משלמים את החשבונות. * גורמים במשק החשמל אומרים כי חברת החשמל צפויה לנקוט במתינות ולנתק את הזרם לפרקי זמן קצרים כדי למנוע הסלמה מול הפלסטינים. אולם אם המהלך לא יביא לתשלום החוב הצעדים יחריפו בהדרגה.

– על פי גורם פלסטיני המעורה בנושא, החברה המזרח ירושלמית טוענת שהבעיה היא בשל גניבת חשמל שמתבצעת דווקא במקומות שבהם לרשות הפלסטינית אין סמכויות – במזרח ירושלים ובשטחי C. בנוסף הסביר הגורם כי קיימת בעיה גם במחנות הפליטים, שם האנשים לא משלמים את חשבונות החשמל מתוקף היותם פליטים.

– ברשות הפלסטינית מסרו כי ההחלטה מהווה ענישה קולקטיבית ושהיא תפגע קשות בכלכלה הפלסטינית ובמערכות הבריאות והחינוך. הם אמרו כי בממשלה הפלסטינית משוחחים עם גורמים בזירה הבינלאומית כדי למחות על ההחלטה.

בתוך שנתיים: איחוד האמירויות תקים בית כנסת רשמי ראשון בשטחה

כלי תקשורת מקומיים באיחוד האמירויות מדווחים כי בנייתו של בית הכנסת הראשון הרשמי באיחוד האמירויות הערביות תתחיל בשנה הקרובה ותסתיים בתוך שנתיים. כיום, קהילה קטנה של אזרחים זרים יהודים משתמשת בבית בדובאי כבית כנסת פרטי. * לאיחוד האמירויות אין יחסים רשמיים עם ישראל, אולם בשנים האחרונות פוליטיקאים ואנשי עסקים הגיעו למדינה והשתתפו באירועים בינלאומיים. בנוסף לכך, לפי פרסומים שונים, שתי המדינות מקיימות קשרים מאחורי הקלעים כדי להיאבק יחד באיראן.   * המדינה המוסלמית מציגה את עצמה כמרכז לסובלנות וטוענת שהיא תומכת בחירות דתית ובמגוון תרבותי. עם זאת, הממשל לא מאפשר אופוזיציה להנהגה והוא זוכה לביקורת של ארגוני זכויות אדם על מעצר פעילים. (רויטרס)

שביתת אסירים הביטחוניים בעקבות החסמים הסלולריים: עלה ל-110 מספר האסירים ששובת רעב

שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים בכלא רמון שבדרום שנמשכת זה כשבועיים ממשיכה ומספר האסירים השובתים עלה ל-110. * השביתה, מתקיימת על רקע התקנת החסמים הסלולריים בבתי הכלא.

תאונת עבודה בצפון: נדרס ממלגזה במחסן מזון ונפצע קשה

צעיר בן 20 שמשמש כמשגיח כשרות בבסיס מזון בצפון הארץ, נפצע אתמול (ראשון) בבוקר באורח קשה מדריסת כלי עבודה במחסן המזון. צוות רפואי הגיע לו עזרה רפואית ראשונית ולאחר שמצבו הוגדר קשה עם פגיעה רב מערכתית הוא פונה לבית החולים. המשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות האירוע, ובסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית.

פוליטי

בלוק הימין תומך בנתניהו. גוש השמאל מתפצל: הערבים המליצו על גנץ לראשות הממשלה. ליברמן נמנע

במקביל, אתמול החלו נציגי המפלגות להגיע לבית הנשיא ולהציג את המלצתם על המועמד להרכיב את הממשלה. כחול לבן, והרשימה המשותפת תמכו בגנץ. הליכוד וש"ס תמכו בנתניהו, ובישראל ביתנו נמנעו. היום צפוי מצעד הממליצים להימשך עם יתר המפלגות, בשעה 10:00 יגיעו נציגי יהדוה"ת, ואחריהם ימינה בשעה 10:45, העבודה-גשר ב-11:30 והאחרונים יהיו נציגי המחנה הדמוקרטי בשעה 12:15

– נציגי הרשימה המשותפת נפגשו אמש (ראשון) עם ריבלין, והמליצו לו על בני גנץ כמועמדם להרכבת הממשלה. נציגי בל"ד לא הגיעו לפגישה בבית הנשיא, והודיעו כי הם מתנגדים לה. עם זאת, ההמלצה הועברה בשם כל 13 חברי הרשימה. מנגד, בישראל ביתנו הודיעו רשמית כי לא יתמכו באף מועמד, הערב צפוי ליברמן להיפגש עם גנץ, ועד מחר הוא עדיין יכול לשנות את המלצתו. * לפי המצב הנוכחי, אם רבלין יחשב את תמיכת הרשימה המשותפת בגנץ ללא מפלגת בל"ד, הרי שסך המצביעים הכולל שלו יעמוד על 54 ממליצים לעומד 55 לנתניהו. מנגד, אם יחליט להחשיב את אנשי בל"ד, לגנץ יהיו 57 ממליצים מול 55 בלבד לנתניהו.

היועמ"ש: בשלב זה אין מניעה משפטית להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה

לשכתו של ריבלין פנתה ליועמ"ש כדי לברר מה מצבו המשפטי העדכני של נתניהו ואם יש מניעה להטיל עליו את הקמת הממשלה. בתשובה נמסר ללשכה כי בשלב זה אין לכך מניעה חוקית. * למרות שחוק יסוד הממשלה קובע שכהונתו של ראש ממשלה תיפסק רק לאחר הרשעה בפסק דין סופי, כאן מדובר בסוגיה משפטית שנויה במחלוקת, שכן אם הנשיא יטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה החדשה, הרי שעל פי החוק הדבר ייעשה במסגרת כובעו כחבר כנסת ולא כראש ממשלה, כך שייתכן והכללים המשפטיים שונים.

פלונטר הרכבת הממשלה | בימין שוקלים בחירות ישירות לראשות הממשלה; בשמאל מעוניינים ממשלת אחדות עם החרדים

מנכ"ל בית הנשיא אמר אתמול (ראשון) בבוקר לגל"צ והבהיר כי בניגוד לפעמים קודמות, ריבלין מתכוון להיות גורם אקטיבי במהלכים להקמת הממשלה. לדבריו, רבלין יציף הפעם "אפשרויות נוספות שהציבור עוד לא שמע עליהם". * במערכת הפוליטית שוקלים מספר הצעות יצירתיות כדי לנסות ולפתור את המשבר ולמצוא בהקדם מועמד שיוכל להרכיב את הממשלה הבאה, או לפחות למצוא את זה שיוכל לקבל לידיו את המנדט מהנשיא. בקואליציה הנוכחית שוקלים לצאת לבחירות ישירות לראשות הממשלה בהוראת שעה – כלומר בחירות ישירות בין נתניהו לגנץ. בתוצאות הבחירות אמנם הקרב הדו-ראשי בין הליכוד לכחול לבן היה צמוד, אבל לא מן הנמנע שלמרות זאת בחירות ישירות יצליחו להכריע, גם אם התוצאות יהיו צמודות. במקביל, גם בצד השני של המערכת הפוליטית לא קופאים על השמרים: ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הדמוקרטי הציעה ממשלה שתכלול אותם, יחד עם כחול לבן, החרדים והעבודה-גשר – שמהוות יחד 61 מושבים בכנסת. * יצויין כי המקום השמיני של יהדוה"ת עדיין תלוי על בלימה מול הליכוד, ואילו המפלגה תרד ל-7 מנדטים הרי שממשלה כזו תוכל להשיג רק 60 מנדטים

משנים גישה: גנץ ונתניהו פועלים להיות השניים שיקבלו המנדט מהנשיא

ביום רביעי צפוי רבלין להודיע על מי הוא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, והמועמד לשם כך 28 ימים עם אפשרות לקבל הארכה של 14 ימים לכל היותר. * לפי חוק הכנסת, בראש הוועדה המסדרת שמשמשת בפועל כממשלת מעבר. צריך לעמוד ח"כ מהסיעה של הח"כ שעליו יטיל הנשיא את הרכבת הממשלה. באפשרותה של הוועדה המסדרת להקים ועדות, להעביר חוקים, ואף לנסות למנות יו"ר כנסת קבוע – שלא יוחלף גם אם המפלגה השנייה תרכיב בסוף את הממשלה. * השליטה הוועדה המסדרת היתה אחת המטרות של המפלגות המתמודדות על ראשות הממשלה, אולם חוות דעת שפירסם היועץ המשפטי של הכנסת הנוגעת לוועדה המסדרת. וקובעת כי מרגע שמשתנה זהות מרכיב הממשלה, משתנה גם זהות יו"ר הוועדה המסדרת, טרפה את הקלפים.

– בכחול לבן, החליטו אתמול (ראשון) באופן סופי כי הם מעדיפים שהרכבת הממשלה תוטל תחילה על נתניהו, בתקווה שייכשל והמנדט יעבור לבני גנץ. גורמים בכחול לבן אמרו ל"הארץ": "הגענו למסקנה שמי שינסה ראשון להרכיב את הממשלה ייכשל, ולכן אנחנו מעדיפים לקבל את המשימה אחרי שהמפלגות השונות יהיו מוכנות להתגמש ולא בשלב שבו הן מבוצרות בעמדתן". הם הוסיפו: "אנחנו מעריכים שנוכל להרכיב את הקואליציה בתנאים האלה". * המניע למהלך של כחול לבן לקבל את המנדט רק אחרי הליכוד הוא כנראה חוות דעת של היועץ המשפטי שמרגע שמשתנה זהות מרכיב הממשלה, משתנה גם זהות יו"ר הוועדה המסדרת.

– מאידך, גם לליכוד יש אינטרס לקבל את המנדט רק אחרי כשלון של כחול לבן: ראש הממשלה מקווה שגנץ יהיה זה שייכשל ראשון, כדי שיופעל עליו לחץ להצטרף לממשלת נתניהו כשזה יקבל מידיו את המנדט. כרגע, הדבר תלוי בהחלטתו של נשיא המדינה ריבלין.

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש 29 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט.

בנוסף, במהלך סריקות של לוחמי צה"ל בעיר יריחו שבמרחב החטיבה המרחבית "הבקעה והעמקים", תפסו הלוחמים כספי טרור בשווי עשרות אלפי שקלים. פעילות זו מתקיימת כחלק מהמערכה נגד כספים המשמשים לטרור.

פרסומים זרים: ישראל ביצעה לפני 40 שנים ניסוי גרעיני בשיתוף פעולה עם דרום אפריקה – תוך חילול חג ראש השנה; ארה"ב הסתירה את הניסוי בכדי לא לטרפד את הסכם השלום בין ישראל למצרים

ב-22 בספטמבר 1979 (ראש השנה – תש"מ), זמן קצר לפני הזריחה, לווין הריגול אמריקאי המכונה Vela6911 שתפקידו לזהות ניסויים גרעיניים בכדור הארץ, הבזק כפול מעל דרום האוקיינוס האטלנטי, דרומית לדרום אפריקה. לאנשי הצוות בבסיס חיל האוויר "פטריק" בפלורידה מהות ההבזק הייתה ברורה: פיצוץ גרעיני. הם העבירו את הדיווח מעלה בשרשרת הפיקוד, והנשיא קרטר כינס ישיבת חירום בחדר המצב של הבית הלבן כבר למחרת. * בסוכנות הביון האמריקנית היו משוכנעים זמן קצר לאחר האירוע ב-90% שמדובר בניסוי גרעיני. פרט להבזק החריג, טוענים החוקרים, היו גם אינדיקציות אחרות, שהצביעו על כך שלא מדובר בתופעת טבע.

– לנגד הממשל האמריקאי עמדו שתי אפשרויות מי עומד מאחורי הפיצוץ: דרום אפריקה וישראל. באותה תקופה הייתה ישראל אחת המדינות היחידות שקיימה יחסים עם משטר האפרטהייד והיו להן יחסים ביטחוניים חשאיים. הנשיא קרטר האמין שמדובר בניסוי גרעיני שביצעה ישראל בשיתוף פעולה עם דרום אפריקה, וביומנו הוא כתב באותו תאריך כי "יש אינדיקציה לפיצוץ גרעיני באזור דרום אפריקה. ככל הנראה הוא בוצע ע"י דרום אפריקה, ישראל באמצעות ספינה בים, או כלום". * יצויין, כי באותה העת תוכנית הגרעין הדרום אפריקאית לא הייתה מתקדמת מספיק, מה שלמעשה השאיר אפשרות אחת בלבד: ישראל קיימה את הניסוי הגרעיני. עד אז, לא דווח כי ישראל ביצעה ניסויים גרעיניים, אף ששנים רבות לפני כן כבר נטען בפרסומים זרים כי יש לה ארסנל גרעיני.

– עיתונאי רשת ה-CBS שפרסם לראשונה על הניסוי חמש חודשים לאחר שהתרחש, אמר כי ח"כ שפייזר מהמערך ששימש כח"כ בזמן עריכת הניסוי והיה מקורב בעותה עת לפרס אישר בפניו את הסיפור. (בעקבות פרסום הסיפור, שלל שר הבטחון דאז את תעודת העיתונאי, מהעיתונאי שחשף את הסיבור למרות שהיא פורסמה מרומא במטרה להתחמק מהצנזורה) * העיתונאי האמריקני סיימור הירש כתב בזמנו שלא רק שלא רק שהיה ניסוי גרעיני ישראלי יחיד, אלא שהיו בין שלושה לחמישה ניסויים – שנעשו תחת מעטה עננים שהסתיר אותם מהלוויין. כנראה שאחד קצת ברח החוצה, דרך פרצה בעננים ונקלט בלוויין המשוכלל. * מפקד הצי הדרום אפריקני בשעתו, דיטר גרהארדט, ששימש כמרגל לטובת ברית המועצות, טען שישראל הכינה עבור דרום אפריקה פצצות אטום למקרה קיצון. התכנית הגרעינית של דרום אפריקה, אם הייתה, חוסלה ונגנזה. תכנית הגרעין הישראלית היא נושא לספקולציות ברחבי העולם.

– העובדה שהגילוי אירע קצת יותר משנה לפני הבחירות לנשיאות, גרמה לקרטר לאנשיו לרצות להסתיר את המידע הזה כדי לא לפגוע בהסכם השלום בין ישראל למצרים. ועדת מומחים אמריקאית, שהוקמה באותה שנה, הגיעה אחרי שלוש פגישות בלבד למסקנה המפתיעה, לפיה לא מדובר בניסוי גרעיני, והציעה שהיתה תקלה בלוויין. הדוח אפשר לממשל קרטר לסגור את הסיפור ולא ליישם את החוק האמריקאי כלפי מדינות שביצעו ניסויים גרעיניים לאחר 1977. גם הממשלים שאחריו, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, המשיכו להסתיר את המידע הזה.

– מחקר חדש של המגזין היוקרתי "פוריין פוליסי" ניתח בעזרת מדענים ובכירי ממשל לשעבר מסמכים ונתונים שהפכו ללא מסווגים והמסקנה שלהם היתה כי בניסוי גרעיני של פצצת מימן, ולא תקלת לווין. ב"פוריין פוליסי" נכתב כי אמנם לא היה אקדח מעשן שקישר את ישראל לתקרית, ואף גורם רשמי ישראלי אישר אי פעם בפומבי כי ישראל ביצעה ניסוי גרעיני. למעשה, על פי המגזין, גם האמריקנים ידעו די בוודאות כבר אז שישראל עומדת מאחורי האירוע, בהתבסס על הממצאים שהביא הלוויין, וכן בהתבסס על אינדיקציות נוספות, אך ממשל קרטר, שניסה אז להיבחר בשנית לתפקיד נשיא ארצות הברית ועמל על חתימת הסכם שלום בין ישראל למצרים, ניסה לטייח את התוצאות.

איראן הציגה לראווה: "11 כטב"מים של ישראל ארה"ב וברטניה שיורטו"

לרגל "שבוע ההגנה המקודשת", שבו מציינים האיראנים את מלחמת איראן-עיראק, הוצגו לראווה "11 כטב"מים ישראליים, אמריקניים ובריטיים שיורטו", על ידי האיראנים ושליחיהם. * מדובר במסורת קבועה של טהרן שבמסגרתה מזכירים את המלחמה מול סדאם חוסיין הסוני בין השנים 1988-1980 בהצגת שלל קרב, פיתוחים טכנולוגיים וצעדות עם סיסמאות נגד ישראל וארה"ב. (ישראל היום)

חוץ

בתוך כמה שעות, שתי תקיפות אוויריות מסתוריות נגד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

יממה אחת לאחר סיום המבצע הצבאי 'רצון הנצחון', בו השתתפה המיליציה השיעית בכדי לכבוש את אזורי הגבול העיראקים עם צפון סעודיה ועם ירדן, בכסות של מבצע של צבא עיראק נגד שרידי ISIS במערב עיראק כלי התקשורת המקומיים בעיראק דיווחו על תקיפות אוויריות בשני אתרים במחוז אנבר במדינה, אחד במערב המחוז סמוך לשדה התעופה אל מורסאנט והשני סמוך לעיר פלוג'ה במזרח המחוז. עם זאת, ארגון אלחשד אלשעבי ציין בכרוז רשמי כי "הדיווחים על שתי תקיפות אוויריות של כוחותינו היום אינם נכונים. לא היו תקיפות".

– לפי הדיווחים. מטוס קרב בלתי מזוהה הפציץ בלילה שבין ראשון לשני מחנה הצבאי המנוהל על ידי דיוויזיה 13 של המיליציה השיעית-עיראקית אל-חשד אל-שעבי ליד שדה התעופה הצבאי מרצנאת שבמערב במחוז אל-אנבאר. מפקד המבצעים של המיליציה קאסם מסלח אישר את דבר התקיפה. מפקד נוסף במוצב, עבאס מואנס, אמר לתקשורת בעיראק כי מל"ט לא מזוהה תקף את המוצב, בו התנהל המבצע הצבאי המוצלח "רצון הניצחון". לדברי בכיר ביטחוני בעיראק ומפקד מליציה מקומית, התקיפה פספסה את המטרה והפצצות נחתו מחוץ למתחם ולא גרמו לנזק או לנפגעים.

– שעות ספורות לאחר מכן, דווח כי כלי טיס הפציצו בסיס של המיליציות השיעיות באזור פלוג'ה במדינה, צפון-מערבית לבגדד. לפי הדיווח, התקיפה הייתה בהשתתפות כמה כלי טיס בלתי-מזוהים, באזור אגם א-ת'רת'אר, נגד כמה עמדות של המיליציות.

– רק בשבוע שעבר דווח על שתי תקיפות של בסיסי מיליציות שיעיות באזור גבול עיראק-סוריה, שבהן נהרגו 15 בני אדם. בלילה שבין רביעי לחמישי דווח כי חמישה בני אדם נהרגו בתקיפה נגד עמדות של מיליציות שיעיות בגבול עיראק-סוריה. ביום שלישי לפנות בוקר דווח על תקיפה באחד האתרים באל-בוכמאל. וגם בשבוע לפני כן תקפו כלי טיס באזור מטרות של מיליציות המזוהות עם איראן ועם חיזבאללה.

המורדים החות'ים בתימן מזהירים: איראן מתכננת מתקפה נוספת בסעודיה; בסעודיה העלו כוננות

המורדים החות'ים בתימן הזהירו בשיחה עם דיפלומטים זרים שאיראן מתכננת מתקפה נוספת נגד מתקני נפט בסעודיה. כך דווח אתמול (ראשון) ב"וול סטריט ג'ורנל". מפי מקורות המצויים בנושא. לדברי אותם מקורות, מנהיגי המיליציה השיעית העלו את האפשרות למתקפה נוספת משום שאיראן לוחצת עליהם לקחת בה חלק. בעקבות הדיווח, הועלתה רמת הכוננות בסעודיה, מחשש מתקיפה אפשרית. 

– כזכור, לפני כשבוע מיליציות חות'יות תקפו מתקני נפט בסעודיה באמצעות כטב"מים. בעקבות המתקפה פרצו שריפות ענק ונגרם נזק חסר תקדים לתעשיית הנפט הסעודי, שמהווה חמישה אחוזים מהפקת הנפט הבינלאומי. יותר מחצי מכושר הייצור של הסעודים נפגע כתוצאה מהתקיפה ומומחים מעריכים כי הנזק לא יתוקן לפחות עד סוף החודש.

– במקביל, דובר המורדים החות'ים בתימן הציג במסיבת עיתונאים משלו ראיות המוכיחות לטענתו שהם אלו שביצעו את התקיפה, ולא האיראנים. לפי טענתו של דובר המורדים, החות'ים עשו שימוש במל"טי תקיפה מסוג קט'ף-3. * מנגד, בריאד דוחים את טענת ארגון המורדים החות'ים בתימן, הפרו-איראניים, כי המתקפה הרחבה ביותר על מתקני ייצור הנפט בוצעה על ידי אנשיו. "אנו בטוחים שהשיגורים לא הגיעו מתימן, אלא הגיעו מצפון", בסעודיה כבר אמרו בעבר כי החקירה מעלה שנעשה שימוש באמצעי לחימה איראניים, אך הבדיקות לאיתור המקור המדויק ממנו יצאו המל"טים נמשכות.

– בתוך כך התייחס שלשום שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, למתקפה הסעודית באזור חודיידה שבתימן, ואמר כי פעולה זאת של ריאד מהווה הוכחה לכך שהמשטר הסעודי לא רואה באיראן כאחראית לתקיפה על מתקני הזיקוק שלחברת אראמקו בשבוע שעבר. בהודעה שפרסם זריף, הוא כתב כי "מאז שהמשטר הסעודי האשים את איראן – ללא בסיס – במתקפה על מתקני הנפט שלו, מוזר כי הם בחרו לתקוף דווקא בחודיידה שבתימן, תוך שהם מפירים את הפסקת האש של האו"ם".

שבוע לאחר תקיפת מתקני הנפט הסעודיים: המורדים הנתמכים בידי איראן בתימן הציעו לסעודיה הפסקת אש

כשבוע אחרי שטענו כי תקפו מתקני נפט בסעודיה, המורדים החותים קראו לסעודיה לנהל איתם מו"מ לסיום הסכסוך שגבה את חייהם של עשרות אלפים. * דובר מטעם המורדים אמר כי המורדים החותים בתימן יפסיקו את מתקפות הטילים והמל"טים נגד סעודיה אם הקואליציה בראשות ריאד תפעל בצורה דומה ותנצור נשק

טהראן צפויה להציג השבוע באו"ם תכנית לשיתוף פעולה איזורי. ומזהירה: "נוכחות כוחות זרים תמיד הביאה כאב ואומללות לאזור"

אחרי שוושינגטון הודיעה על עיבוי הנוכחות שלה בסעודיה: נשיא איראן חסן רוחאני אמר אתמול (ראשון) במהלך מצעד צבאי לרגל יום הצבא כי בכוונתו להציג בפני האו"ם "תוכנית שלום" לאזור, שתתבסס על כך שביטחונו יובטח על-ידי מדינות המפרץ ולא על-ידי מדינות זרות – כמו כוונתה של ארה"ב להקים כוח בינלאומי לאבטחת הספינות והמכליות שנעות במי המפרץ, אחד הנתיבים הימיים החשובים ביותר לתעשיית הנפט העולמית. לדבריו "כוחות זרים יכולים לגרום לבעיות ולחוסר ביטחון לעמנו ולאזור שלנו". לדבריו, "אם הם כנים, הם לא צריכים להפוך את האזור שלנו למקום למרוץ חימוש. הנוכחות שלכם תמיד הביאה כאב ואומללות לאזור. ככל שתישארו הרחק מהאזור ומהמדינות שלנו, כך יהיה ביטחון רב יותר באזור".

– היום יצא רוחאני לניו יורק, שם תיפתח ביום שלישי העצרת הכללית של האו"ם. * שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שרק לפני ימים ספורים איים ב"מלחמה כוללת" אם ארה"ב או סעודיה יתקפו את ארצו בתגובה לפגיעה במתקני הנפט, כבר נמצא בניו יורק.

צבא איראן השיק טיל ימי חדש נגד ספינות

במסגרת אירועי "שבוע ההגנה המקודשת" השנה, השיקו האיראנים טיל חדש נגד ספינות בשם "נאסיר". הטיל החדש, יעיל לירי מספינות, מצוללות וממטוסים למרחק של עד 35 ק"מ. ראש הקרב שלו מסוגל לשאת חומר נפץ במשקל של 150 ק"ג. וביכולותו להשמיד ספינות בעלות משקל של עד 3,000 טונות. לטענת טהרן, הוא בעל זמן שיגור קצר, דיוק רב, כוח השמדה גדול, וכן ביות מכ"מי מתקדם. * הטיל מצטרף לארסנל הטילים נגד ספינות של איראן העונה לשם 'נור' ונמצא בשימוש צבא איראן וצבא סוריה. הטיל נור הוא בעל הנעה טורבו-סילונית, מהירותו קרובה למאך אחד ויש לו שש גרסאות שונות

– במצעד הצבאי הוצג גם הטיל מדגם "ח'וראמשהר" שנחשף במצעד דומה לפני שנתיים. לטענת האיראנים, הוא יכול לשאת מספר ראשי קרב ולהגיע לטווח של עד 2,000 ק"מ. גם טנקים, כלי רכב משוריינים ומערכות להגנה אווירית הוצגו לראווה במצעדים השונים.

מצרים: יום שני למחאה נגד סיסי במצרים; עשרות עצורים

סוכנות הידיעות AFP דיווחה כי מאות בני אדם הפגינו במוצאי שבת במצרים, בפעם שנייה ברציפות, נגד הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. המפגינים התקהלו בין היתר בעיר גיזה ובמרכז העיר סואץ, שם התעמתו עם כוחות הביטחון – שעל פי הדיווחים ריססו לעברם גז מדמיע וירו כדורי גומי. במקביל, הפגינו גם בניו יורק נגד א-סיסי, שהמריא לשם כדי להשתתף בכינוס העצרת הכללית של האו"ם. מארגן המחאה ברשת, מוחמד עלי, קרא ל"הפגנת מיליון" ביום שישי הקרוב. מפגינים סיפרו ל-AFP כי כ-200 בני אדם השתתפו בהפגנה בסואץ. אחד מהם, שהתראיין בעילום שם, ציין כי השוטרים אף השתמשו באש חיה וכי יש במקום פצועים.

– ההפגנות זכו לסיקור חסר תקדים ברשת החדשות הקטארית אלג'זירה ובכלי התקשורת הטורקים. באל-גז'ירה וברשתות החברתיות הערביות, הכותרות היו דרמטיות: "מתחדשת המהפכה במצרים", "הפגנות המוניות בכיכר תחריר", "אלפים קראו להפיל את משטר א-סיסי" ואף "ירי של שוטרים לעבר מפגינים צעירים". בפועל, ולמרות חריגותן הרבה, ההפגנות היו מצומצמות יותר. גורמים במצרים טענו כי לגורמים בדוחה ואנקרה אינטרס להביא להסלמת ההפגנות.

– סוכנות הידיעות רויטרס, רשת BBC בשפה הערבית והעיתונות הצרפתית פרסמו נתונים הרבה יותר מתונים מאל-ג'זירה. לפי הפרסומים, אכן היו ביום שישי בערב מספר הפגנות מחאה בקהיר ובכמה מקומות אחרים כגון גיזה, דמיאט, מחאלה ומנסורה. אלה פוזרו במהירות באמצעות ירי של גז מדמיע. ההפגנות נמשכו זמן קצר והשתתפו בהן כמה מאות בני אדם בלבד. למרות היקפן המוגבל, ההפגנות היו ללא ספק חריגות בשל עצם הקריאות להפלת א-סיסי והתעוזה של המפגינים לצאת לרחוב – למרות החוק מ-2013 שאוסר הפגנות.

– לשכת התקשורת הרשמית של מצרים פרסמה אתמול הודעה שבה הזהירה כתבים זרים שלא "להגזים" עם דיווחיהם על האירועים, מבלי להתייחס ישירות להפגנות.

הונג קונג: חלק מהמפגינים השחיתו את דגלה של סין והשליכו אותו לפח; המשלה ביטלה תצוגת זיקוקים לציון 70 שמה להקמת המשטר הקומוניסטי מחשש לשלום הציבור

המפגינים בהונג קונג התאספו אתמול (ראשון) במרכז מסחרי באזור שאטין, חלקם פרסו דגל של סין על הרצפה ודרכו עליו בתורות, לפני שהשחיתו אותו והשליכו אותו לפח אשפה מחוץ לקניון, שאותו דחפו לנהר סמוך.

– קבוצה אחרת תקפה אחר כך את תחנת הרכבת התחתית המחוברת למרכז המסחרי. הם ריסקו את מצלמות האבטחה, הלמו בפטישים כדי להפיל את חיישני השערים וריססו את מסכי מכונות הכרטיסים, תוך שהם משתמשים במטריות – אחד מסמלי המחאה – כדי להגן על זהותם.

– השוטרים הגיעו למקום בעקבות המתקפה ושמרו על התחנה לאחר סגירתה. לאחר מכן, המפגינים הקימו מתרס מעבר לרחוב סמוך למרכז המסחרי, ערמו כפות דקלים והציתו אותם. המשטרה ירתה בעקבות זאת גז מדמיע כשניסתה להתקדם לעבר המפגינים, שנסוגו לפני שהתייצבו מאחורי קיר מטריות שיצרו העומדים בחזית.

– המפגינים טוענים כי בייג'ינג והממשלה של לאם שוחקות את "האוטונומיה הגבוהה" ואת החירויות האזרחיות שהובטחו למושבה הבריטית לשעבר כשזו הוחזרה לסין ב-1997. המחאה היא מקור למבוכה עבור המפלגה הקומוניסטית של סין לקראת יום השנה ה-70 להקמת המשטר הקומוניסטי ב-1 באוקטובר. ממשלת הונג קונג ביטלה תצוגת זיקוקים שתוכננה לאותו יום, מתוך דאגה לשלום הציבור. (AP)

טראמפ מודה: שמו של ביידן עלה בשיחתי עם נשיא אוקראינה

טראמפ הודה אמש (ראשון) כי בשיחה שקיים אם נשיא אוקראינה עלה שמו של סגן הנשיא לשעבר ויריבו הפוליטי ג'ו ביידן. הוא הכחיש עם זאת שהשיחה הייתה לא ראויה באופן כלשהו, ולדבריו היא הייתה "מושלמת". לדבריו, "דיברנו על שחיתות, כל סוגי השחיתות שקורים ובעיקר על העובדה שאנחנו לא רוצים שאנשים שלנו כמו סגן הנשיא ביידן או בנו יגרמו ל(עוד מה)שחיתות שכבר קיימת באוקראינה. ולאוקראינה יש הרבה בעיות. הנשיא החדש אומר שהוא יכול לפטור את המדינה שלו משחיתות, ואני אמרתי שזה יהיה דבר נהדר, הייתה לנו שיחה נהדרת". * במקביל, הדמוקרטים ממשיכים לדרוש מהממשל לחשוף את התלונה שהגיש איש מודיעין על אותה "שיחה מדאיגה", והקולות בקונגרס לפתוח בהליכי הדחה נגד הנשיא – שגם אם יתממשו לא צפויים להיגמר בהדחה של ממש – הולכים וגוברים.

– השיחה בין המנהיגים נמצאת תחת חקירה של שלוש ועדות בראשות הדמוקרטים בבית הנבחרים, שרוצים לדעת אם טראמפ וג'וליאני ניסו להפעיל לחץ על ממשלת אוקראינה כדי לפגוע ביריב המרכזי שלו בבחירות. הדמוקרטים דורשים כאמור גם את פרטי התלונה שהגיש איש המודיעין, ובה נכללת השיחה של טראמפ וזלנסקי.

המרוץ הדמוקרטי לנשיאות: היתרון של ביידן נסדק; וורן מובילה במדינת המפתח איווה

סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן ממשיך אמנם להוביל בסקרים הארציים בפריימריז הדמוקרטיים, לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, אך מעמדו מתחיל להיסדק. בסקר שפורסם אתמול (ראשון) הוא מפסיד לראשונה את ההובלה באיווה – מדינה שלה חשיבות רבה כיוון שהיא הראשונה שבה יצביעו חברי המפלגה הדמוקרטית – והוא מגיע רק למקום השני, אחרי הסנאטורית אליזבת וורן. * בסקר שפרסמו רשת CNN והעיתון המקומי דס מוינס רג'יסטר, הסנאטורית ממסצ'וסטס זוכה לשיעור תמיכה של 22% בקרב הדמוקרטים שצפויים להשתתף בהליך הבחירה במדינה. לעומת ביידן שקיבל את תמיכתם של 20% מהדמוקרטים שענו לסקר. מדובר למעשה בתיקו, כיוון שטעות הדגימה עומדת על 4%. במקום השלישי, הרחק מאחורי הצמד המוביל, הגיע הסנאטור ברני סנדרס עם 11%. * בסקר זהה שנערך לפני שמונה חודשים, שיעור התמיכה בוורן באיווה הגיע רק ל-15%, בעוד ביידן הוביל עם 24%.

– בסקר, שנערך בשבוע שעבר, השתתפו 604 דמוקרטים שצפויים להשתתף באסיפות הבחירה באיווה. ורק חמישית מהם ציינו שקיבלו החלטה סופית במי לתמוך. בסקר נשאלו הדמוקרטים גם מה תהיה הבחירה השנייה שלהם, וורן הגיעה בשאלה זאת למקום הראשון, וכ-71% מהנשאלים אמרו שהיא הבחירה השנייה שלהם. רק 60% אמרו שביידן הוא הבחירה השנייה שלהם.

– לאיווה כאמור חשיבות רבה בפריימריז בארה"ב, כיוון שהיא הראשונה שבה נערכות הבחירות המקדימות. רבים מהמועמדים נושאים אליה את עיניהם, בתקווה שניצחון או הישג מפתיע בה יספקו להם מומנטום להמשך הדרך. ואכן, 17 מתוך 20 המועמדים במרוץ הדמוקרטי הגיעו בסוף השבוע לאיווה והשתתפו באירועים שונים. (ynet)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן