Skip to content

עתירתו של רוצח ראש הממשלה להחזרת הטבותיו נדחתה

יגאל עמיר ערער על שלילת זכויותיו לשוחח טלפונית בעקבות פנייתו ל"צל" לצרכי הקמת מפלגה. ועל הטבות נוספות שנשללו כולל התייחדות, בעקבות שביתת רעב שפתח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עתירתו של רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, יגאל עמיר, להשבת זכויותיו שנשללו ממנו עקב שיחתו הטלפונית עם "הצל", נדחתה על כל סעיפיה. כך החליט הבוקר (שלישי) שופט בית המשפט המרכזי בלוד, עידו דרויאן-גמליאל. שלילות הטבותיו של עמיר באו לאחר שיחת טלפון שקיים עם יואב אליאסי המכונה – "הצל", ובה ביקש להקים מפלגה שתפעל לטובתו לאחר הבחירות. לפי עתירתו של רוצחו של רבין, שמיוצג על ידי עורך הדין אריאל עטרי, שוחח עמיר עם ה"צל", ב-6 באוגוסט כשהתקשר ואמר לו שהוא רוצה לעניין אותו בעניין מסוים. הוא הסביר לצל בשיחה הקצרה כי "קבוצת חברים" רוצים להקים מפלגה שתפעל בין היתר לשחרורו של עמיר ולשינוי מפת התקשורת.
אליאסי, שלא היה משוכנע שהוא מדבר עם עמיר ולא היה מעוניין לדבר עמו בכל מקרה, ענה לו כעבור זמן קצר: "אני לא חושב שאתה איזה בן אדם שאני מעוניין לפתח איתו שיחה", והשיחה הסתיימה.
"קשר טלפוני של אסירים קובעת שקשר טלפוני לאסיר הוא טובת הנאה  שמטרתו "לסייע לאסיר לשמור על קשריו עם בני משפחתו" כתב השופט והוסיף כי מתן האפשרות לאסיר לטלפן או שלילתה מצויה בידי מפקד הכלא. בנוגע לטענה כי עמיר רק ביקש לשמוע חוות דעת כתב השופט: " "תוכן השיחה עוסק במובהק בתוכן פוליטי של הקמת מפלגה )ובעתיד קרוב(, לרבות ציון  מטרותיה – שחרור העותר ממאסר אך גם שינוי מפת התקשורת הישראלית "שכולה בידי השמאל", ועוד: "מפקד הכלא רשאי היה אפוא להסיק כי מדובר ב"פעילות פוליטית" או "מעורבות פוליטית", ולבחון אם יש לנקוט בעיצום זה או אחר".

יגאל עמיר בעת הגשת הערעור (צילום מסך מסרטון חדשות 12 )
יגאל עמיר בעת הגשת הערעור (צילום מסך מסרטון חדשות 12 )

מעמיר נשללה האפשרות לעשות שימוש בטלפונים עד 12 באוקטובר, וכן שלילת ביקורים עד 18 באוקטובר". נימוקים דומים הובאו גם בעניין הסעיפים הנוספים שבגינם עתר הרוצח, בהם ביקורי התייחדות. "התייחדות אסירים ועצורים, מפגשי התייחדות הם טובת הנאה שניתנת לפי שיקול-דעתו של מפקד הכלא, ובלבד שמתקיימים תנאים מצטברים שביניהם "התנהגות 22 טובה במהלך ריצוי המאסר", הסביר השופט והוסיף  כי גם שביתת הרעב בה פתח האסיר לאחר שלילות זכויותיו,  לא תרמה מאומה ואף הרעה את מצבו של עמיר.  הוא ציין כי שלילת טובות הנאה נוספות שהגיעו בעקבות שביתת הרעב, מוצדקות.  "כאמור לעיל, אין מניעה בשלילת טובות הנאה לצד ענישה משמעתית, ובמקרה דנן אין כל טענה  לעניין סמכות או פסלות בהליך, לפיכך אין עילה להתערב בשלילתן של טובות ההנאה של ביקורים, קבלת עיתונים ומכשירי החשמל".
סנגורו של יגאל עמיר, עו"ד אריאל עטרי, מתח ביקורת על החלטת השופט ואף כינה אותה "ימים נוראים". לדבריו, בפסק הדין לא ניתן מענה לטענות הבסיסיות שהועלו בעתירה. "בית המשפט העליון יצטרך להכריע בפגיעה הלא חוקית בזכויותיו של יגאל עמיר", אמר. "איננו מתכוונים להשלים עם פגיעה זו וכבר בימים הקרובים נגיש ערעור על פסק הדין לבית המשפט העליון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן