Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום שלישי ה-24 בספטמבר 2019

כותרות המהדורה     דיווח: הג'יהאד האיסלאמי ניסה להרכיב רקטות בגדה (בטחוני)     למרות התקיפות האוויריות: איראן ממשיכה בבנית הבסיס הענק בסוריה (בטחוני)     מלך ירדן מזהיר: "סיפוח יפגע בשלום בין ישראל לירדן" (מדיני)     עצרת האו"ם השנתית נפתחה הצהריים בניו יורק; נתניהו, פוטין וג'ינפינג ייעדרו מהעצרת (חוץ)     טראמפ בעצרת האו"ם: "איראן מערערת את היציבות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    דיווח: הג'יהאד האיסלאמי ניסה להרכיב רקטות בגדה (בטחוני)

    למרות התקיפות האוויריות: איראן ממשיכה בבנית הבסיס הענק בסוריה (בטחוני)

    מלך ירדן מזהיר: "סיפוח יפגע בשלום בין ישראל לירדן" (מדיני)

    עצרת האו"ם השנתית נפתחה הצהריים בניו יורק; נתניהו, פוטין וג'ינפינג ייעדרו מהעצרת (חוץ)

    טראמפ בעצרת האו"ם: "איראן מערערת את היציבות בעולם, ומנסה לפתח נשק גרעיני. לא נאפשר לזה לעולם לקרות" (חוץ)

    נשיא צרפת וקנצלרית גרמניה במאמצים להפגיש בין טראמפ לרוחאני בשולי עצרת האו"ם (חוץ)

    מפקד צבא איראן: אם אויבינו ינסו לתקוף אותנו הם ינחלו תבוסה ושבי (חוץ)

    דיווח: רוסיה פנתה לארה"ב בדרישה לקבל מידע על המרגל הרוסי שנעלם (חוץ)

    עיראק: שתי רקטות נורו מאיזור בו פועלות המיליציות השיעיות ונפלו בסמוך למתחם שגרירות ארה"ב בבגדאד (חוץ)

    נתניהו וגנץ נועדו אמש בבית ריבלין שהציג בפניהם נוסחה חדשה וחסויה לכינון ממשלת אחדות; צוותי המו"מ נפגשו היום, ומחר בערב שוב פגישה של גנץ ונתניהו אצל ריבלין; הערכות: ליברמן יסכים להצטרף לממשלת ימין-חרדים תמורת רוטציה עם נתניהו (פוליטי)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: בהיר עד מעונן חלקית

    רביעי: מעונן חלקית עד בהיר. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר.

    חמישי: בהיר בדרך כלל. תחול עליה קלה בטמפרטורות.

    שישי: בהיר בדרך כלל. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות.

    שבת: מעונן חלקית עד בהיר. תחול ירידה קלה בטמפרטורות.

חדשות

אחרי 41 שנה: בנק ישראל אישר הקמתו של בנק חדש – ללא סניפים

לראשונה מזה ארבעים שנה, בנק ישראל אישר הבוקר (שלישי) הקמת בנק דיגיטלי חדש. זאת לאחר שהפיקוח על הבנקים סיים את תהליך הבדיקה של המיזם להקמת הבנק הדיגיטלי. * לפי התוכנית העסקית שאותה הציגו היזמים לפיקוח על הבנקים, בכוונתם להקים בנק דיגיטלי, ללא סניפים, ולהתמקד במתן שירותי בנקאות למשקי בית. התוכנית כוללת העמדת אשראי, קבלת פיקדונות, ניהול חשבונות עובר ושב ומתן שירותי קנייה ומכירה של ניירות ערך. קבלת ההיתר תאפשר ליזמים לקדם את ההיערכות להתחלת פעילות הבנק, אך עדיין לא ידוע מתי הוא יתחיל לפעול בפועל. * הפעם האחרונה בה בנק ישראל העניק רישיון לבנק הייתה בשנת 1978, כשהרישיון הוענק לבנק פועלי אגודת ישראל (פאג"י), שגם הוא למעשה היה רישיון לאגודות אשראי שכבר פעלו בשטח ורק אוגדו לבנק, שמאוחר יותר מוזג עם הבנק הבינלאומי.

של עודפי הון: בנק הפועלים מחלק דיבידנד של מיליארד שקל

דירקטוריון בנק הפועלים הודיע על חלוקת דיבידנד בסכום של מיליארד שקל. מהבנק נמסר כי הדיבידנד מתבסס על עודפי ההון שנוצרו לבנק עקב מכירת 65% ממניות ישראכרט. הכסף יחולק בחודש הבא, וכל מניית פועלים מזכה בחלוקה של 0.748969 שקלים.

משרד הבריאות בוחן איסור שיווק של סיגריות אלקטרוניות

המשרד בוחן מהלך מהיר שיאסור שיווק של סיגריות אידוי אלקטרוניות, בייחוד כאלו בטעמים – גם בלי חוק חדש. הרופאים מברכים, היבואנים מוחים. בישיבה שכינס לאחרונה מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, הוא הורה לבחון כלים משמעותיים יותר לאיסור שיווק מוחלט של סיגריות אלקטרוניות בישראל או הגבלות אחרות, ובראשן איסור שיווק בטעמים.
את הישיבה הוא כינס בעקבות הדיווחים בארה"ב על תחלואה ותמותה בשל שימוש בסיגריות אלקטרוניות, לצד עלייה דרמטית בשימוש בהן בקרב בני נוער במדינה – מה שמעלה חשש לבריאותם של בני נוער בארץ. מבדיקה שנערכה בכל המחלקות והמכונים לרפואת ריאות בישראל, טרם דווח בארץ על מקרים של פגיעה ריאתית בעקבות סיגריות אידוי אלקטרוניות (Ynet)

אחרי החגים: סלקום צפויה לפטר מאות עובדים

במסגרת תוכנית התייעלות מקיפה שאמורה לצמצם את הוצאות החברה בכ-150 מיליון דולר צפויה הנהלת סלקום לפטר אחרי החגים מאות עובדים. * בעקבות התוכנית פתחו הבוקר (שלישי) עובדי קבוצת סלקום בשורה של צעדים ארגוניים. במטה החברה בנתניה ובסניפי החברה ברחבי הארץ הופסקה העבודה לטובת אסיפות הסברה של העובדים. לדברי יו"ר ועד עובדי החברה "כל רצון או כוונה של ההנהלה לבצע שינויים ארגונים או פיטורי עובדים ייתקל בחומה בצורה ובהתנגדות, מהקשות ביותר שידעה החברה". * במהלך היום יזמן אליו יו"ר ההסתדרות לפגישה דחופה את שלושת ראשי הוועדים בחברות הסלולר – סלקום, פרטנר ופלאפון – שגם בה נערכים כיום עיצומים על רקע כוונת לפטר מאות עובדים.

הלילה הפכה החקירה לגלויה עם פשיטת בלשי המשטרה יחד עם כוחות צה"ל מחטמ"ר יהודה על מעבדות החשודות בזיוף בתחומי חברון יטא דהריה ותרקומיא.במהלך הפשיטה איתרו הכוחות 7 מעבדות לזיוף מסמכים ונתפסו מכונות, ציוד טכנולוגי, מדפסות, חותמות ומסמכים רבים החשודים כמזוייפים.

במסגרת החקירה עלה כי באופן שיטתי ומאורגן פעלו המעבדות לזיוף מסמכים לאחר שגורם ששימש מתווך היה מחבר בין פלסטינאים לבין הגורם המזייף ומבקש להנפיק רשיונות מזוייפים בהתאם לבקשת הפונה.

 באופן שיטתי ותמורת תשלום של מאות אלפי שקלים נופקו רשיונות ומסמכים מזוייפים לפלסטינאים רבים שנכנסו באמצעותם לתחומי הארץ ועסקו בהפעלת מנופים ועבודות נוספות.

הלילה במבצע רחב היקף נעצרו לחקירה 25 חשודים פלסטינים בחשד לזיוף מסמכים ושהייה בלתי חוקית בתחומי הארץ החקירה נמשכת.

פוליטי

נתניהו וגנץ נועדו אמש בבית ריבלין שהציג בפניהם נוסחה חדשה וחסויה לכינון ממשלת אחדות; צוותי המו"מ נפגשו היום, ומחר בערב שוב פגישה של גנץ ונתניהו אצל ריבלין; הערכות: ליברמן יסכים להצטרף לממשלת ימין-חרדים תמורת רוטציה עם נתניהו

יו"ר הליכוד נתניהו ויו"ר כחול לבן גנץ נפגשו אמש (שני) אצל ריבלין שהציג בפניהם נוסחה חדשה שיזם לכינון ממשלת אחדות. השניים לא פסלו אותה על הסף וביקשו לשמור אותה חסויה לפי שעה. * בתחילה היתה הפגישה משולשת ונכחו בה מלבד נתניהו וגנץ גם רבלין, וכשעה וחצי לאחר תחילת הפגישה, המשיכו גנץ ונתניהו לקיימה בארבע עיניים במשך שלושת רבעי שעה נוספים. * לאחר הפגישה, הודיעו השניים במשותף כי המשא ומתן יצא לדרך.

– היום (שלישי) נועדו צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול-לבן בכפר המכביה. כשבראש הצוות של מפלגת השלטון עומד השר יריב לוין, ואילו בראש זה של כחול לבן עומד עו"ד יורם טורבוביץ'. השניים סיכמו כי יעדכנו את נתניהו וגנץ בתוכן הפגישה, ולאחר מכן יחליטו על המשך המגעים ועל צעדים נוספים. בתום הפגישה נמסר כי היא "הייתה עניינית והתנהלה ברוח טובה". * בפגישה הדגיש לוין כי הוא מייצג את כל 55 חברי גוש הימין, ואילו טורבוביץ' אמר כי מבחינתו, לוין מייצג את נתניהו והליכוד. בכירים בכחול לבן אמרו לאחר הפגישה: "אנחנו לא מנהלים מו"מ מול מפלגות הימין והחרדים. נתניהו יודע שאנחנו לא נשב עם ליצמן וסמוטריץ'. המו"מ מתנהל מול הליכוד ולא מול הגוש".

– מחר (רביעי) בשעה 19:00 בערב צפויים ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן גנץ להגיע לארוחת ערב משולשת בלשכתו של ריבלין. וצוותי המשא ומתן ימתינו בחוץ למקרה שתהיה התקדמות בין השניים.

– בעוד בכחול לבן מתעקשים לקבל ראשונים את ראשות הממשלה, מתוך מטרה כי בעת הגשת כתב אישום נגדו לא ישמש נתניהו בתפקיד, ולא יחזיק בחסינות החוקית לכך. הרי שמאותה סיבה מתעקשים בליכוד כי נתניהו יהיה ראשון בתפקיד. בנוסף, בליכוד מתעקשים להיות ראשונים ברוטציה בשל "רציפות שלטונית", כדברי איש צוות המשא ומתן של גוש הימין.  * גורמים המעורים בפרטים סיפרו ל"ישראל היום" כי צוות המו"מ של כחול לבן קיבל הנחיה ברורה – למרוח את המו"מ עם הליכוד עד השימוע של נתניהו.

– לאחר הפגישה אמש עדכן ראש הממשלה טלפונית את ראשי בלוק הימין ואמר כי היא הייתה עניינית. נתניהו אמר לראשי הבלוק כי הדגיש בפגישה שהוא מייצג את כל המחנה הלאומי, פועל בשמו ומנהל מטעם כל הבלוק את המשא ומתן, לדבריו הוא נשאר מחוייב לבלוק. * גם גנץ כתב לחברי סיעתו בתום הפגישה כי הוא הבהיר בפגישה כי "אין לנו כוונה לוותר על הובלתנו, עקרונותינו או על השותפים הטבעיים שלנו לדרך הזו".

– לבנתיים, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ממשיך לנקוט עמדה קשוחה בכל הנושא של הצטרפות לקואליציה. ליברמן מקווה כי בלית ברירה, יציע לו נתניהו רוטציה על ראשות הממשלה, ואפילו שלש שנים לליכוד ושנה אחרונה לליברמן. כשבמצב כזה, לא יצטרך נתניהו לצירופה של כחול-לבן לממשלה, ומנגד עדיין יהיה די בטוח כי ליברמן לא יפרק לו את הממשלה, מתוך תקווה לקבל את הראשות בסוף הקדנציה.

– במקביל, גורמים בכחול לבן העלו תסריט ולפיו הן נתניהו והן גנץ ייכשלו בהרכבת הממשלה, כשמי שיקבל לאחר מכן את המנדט הוא חבר הכנסת שלו יש את הסיכוי הגדול ביותר להרכיב ממשלה. בכחול לבן חוששים כי בתסריט כזה, מי שייבחר להרכיב את הממשלה הוא ליברמן שיקים אותה יחד הליכוד, ובלי נתניהו.

בטחוני

דיווח: הג'יהאד האיסלאמי ניסה להרכיב רקטות בגדה

כוחות הביטחון הפלסטיניים סיכלו ניסיון של הג'יהאד האסלאמי להרכיב רקטות הגדה המערבית, כך דווח בחדשות 12 בשם מקורות ברמאללה. לפי הדיווח, מדובר ברקטות לא מתוחכמות שניסו לייצרן בהדרכה אירנית.

– ההערכה בזמן האחרון היא כי ארגוני הטרור דוחפים לביצוע פיגועים ביהודה ושומרון. גם חמאס בעזה מעורבים על פי ההערכות בניסיונות לקבל אחיזה בגדה, הם מבטיחים מימון לפעילות הטרור ומאוד פעילים בניסיונות לשקם את התשתיות שבגדה.

למרות התקיפות האוויריות: איראן ממשיכה בבנית הבסיס הענק בסוריה

כשלושה שבועות לאחר שהותקף אווירית בפעולה המיוחסת לישראל, עבודות בנייה מתקדמות נעשות בבסיס "אימאם עלי" הממוקם בין העיירה בוכמאל בסוריה לעיר אל קאים בצידו העיראקי של הגבול, ומטרתו לאפשר מעבר קל של לוחמי מיליציה ונשק מאיראן, דרך עיראק וסוריה, עד לדרום סוריה ולבנון. * בדוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל נכתב שלמרות התקיפות, יש מבנים צבאיים חדשים, כבישי גישה ובנייה בסמוך לאזורים שהופצצו. עוד נכתב שכל המבנים החדשים הוקמו אחרי התקיפות. * על פי הדיווחים בעבר, הקמת המתקן אושרה על ידי צמרת משטר האייתולות בטהראן ובוצעה על ידי כוח קודס.

– בסדרה של תמונות לוויין שנחשפו בדוח ניתן לראות עבודה אינטנסיבית הן בשטח הבסיס והן במעבר הגבול בין סוריה ועיראק הסמוך לבסיס. בנוסף, חושף הדו"ח שורה ארוכה של ביצורים צבאיים ועמדות הנבנות במתחם, כמו גם דרכי גישה והאנגרים לאחסון של אמצעי לחימה וכלי רכב. תמונות הלווין אף חושפות כמות גדולה של כלי רכב וציוד בנייה שמרוכזים באתר, עדות למאמץ כביר לשיקומו של האתר.

– האתר שמהווה חלק מפרויקט "החגורה הירוקה" של משמרות המהפכה האיראניים, הוחזק בעבר בידי דאע"ש ונחשב לאחד מכיבושיה הגדולים עד הפצצתו בידי כוחות הקואליציה. בהמשך נתפס המקום על ידי כוחות איראנים. * לאזור חשיבות אסטרטגית גבוהה – בתקופת השליטה של דאע"ש אפשר חיבור רציף בין סוריה ועיראק, ובידי האיראנים נועד ככל הנראה לשמש כמסדרון יבשתי להובלת תחמושת לסוריה וללבנון.

מדיני

מלך ירדן מזהיר: "סיפוח יפגע בשלום בין ישראל לירדן"

מלך ירדן עבדאללה השני התייחס הבוקר (שלישי) בריאיון לרשת MSBNC להכרזת ראש הממשלה נתניהו לפני הבחירות על תוכניתו לספק חלקים מהגדה המערבית, ואמר כי "אני לוקח בערבון מוגבל כל דבר שנאמר כחלק מקמפיין בחירות אבל חייבים להבין שסיפוח כזה רק יחזק את הגורמים הכי גרועים באזור שלנו ויפגע בשלום בין ישראל לירדן ובין ישראל ומצרים". * המלך הירדני אמר את הדברים לקראת העצרת הכללית של האו"ם, שאליה הגיע יחד עם בנו, יורש העצר חוסיין.

בשולי ועידת האו"ם שר החוץ הישראלי נפגש עם שר חוץ ערבי וסיכם איתו על "תהליך לקידום שת"פ אזרחי בין שתי המדינות"

שר החוץ ישראל כץ, השוהה בעצרת האו"ם בניו יורק, ציין הבוקר (שני) כי ערך פגישה "ראשונה ומרתקת" עם אחד משרי החוץ הערביים. "בשולי עצרת האו"ם, פגישה ראשונה ומרתקת אתמול עם אחד משרי החוץ הערביים", כץ סיפר כי הם "דנו לעומק במציאות האזורית ובדרכים להתמודד מול האיום האיראני, ובמקביל סיכמנו על תהליך לקידום שת"פ אזרחי בין שתי המדינות. מציאות חדשה ומאתגרת".

חוץ

עצרת האו"ם השנתית נפתחה הצהריים בניו יורק; נתניהו, פוטין וג'ינפינג ייעדרו מהעצרת

העצרת הכללית ה-74 של האו"ם נפתחה היום (שלישי) במטה הארגון בניו יורק בשעה 16:00 (שעון ישראל), וינאמו בה מנהיגי המדינות החברות בו. * שר החוץ ישראל כ"ץ ייצג את ישראל בעצרת במקומו של ראש הממשלה נתניהו שביטל את השתתפותו בשל הנסיבות הפוליטיות. * מלבד נתניהו, גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג ייעדרו מהעצרת.

– במהלך העצרת כל מנהיג מדינה החברה באו"ם יקבל 15 דקות לחלוק עם העצרת את עמדתו בעניינים המעסיקים את העולם. עם זאת, רוב הנאומים בעצרת בדרך כלל גולשים אל מעבר לזמן המקובל. * היום ינאמו בין היתר, נשיא ארצות הברית טראמפ , מנהיגי מצרים, וטורקיה, נשיא צרפת מקרון וראש ממשלת בריטניה ג'ונסון, שידבר על נושא הברקזיט. מחר (רביעי) יהיה זה תורו של נשיא איראן חסן רוחאני, ושר החוץ הישראלי יישא את נאומו ביום חמישי.

– באופן מסורתי, מאז עצרת האו"ם העשירית בשנת 1955, ברזיל היא המדינה הראשונה לנאום. זאת מכיוון שבעצרות הראשונות אף מדינה חוץ ממנה לא רצתה לנאום ראשונה ומאז המקום הראשון בסדר היום שייך למדינה הדרום האמריקנית. השנייה לנאום היא ארצות הברית, מתוקף היותה המדינה המארחת. המשך סדר הנואמים נקבע על פי קריטריונים שונים כמו מידת החשיבות של נציג המדינה, העדפה אישית של הדובר וגורמים נוספים.

טראמפ בעצרת האו"ם: "איראן מערערת את היציבות בעולם, ומנסה לפתח נשק גרעיני. לא נאפשר לזה לעולם לקרות"

נשיא ארצות הברית טראמפ נשא הצהריים (שלישי) את נאומו בעצרת הכללית של האו"ם. בפתח נאומו הדגיש טראמפ כי ארה"ב השקיעה סכומים אדירים בשיקום צבאה, וכי היא מקווה שלא תצטרך להשתמש בו לעולם. * טראמפ התייחס בנאומו גם למזרח התיכון ואמר כי יש הבנה גוברת בקרב מדינות המזרח התיכון שיש להילחם בקיצוניות ולנרמל את היחסים בין ישראל ושכנותיה, לדבריו, "חשוב שתהיה נורמליזציה ביחסים בין ישראל לשכנותיה. רק זה יבטיח עתיד טוב יותר". אך עם זאת, הוא לא התייחס ל"עסקת המאה" שאמורה להתפרסם בשבועות הקרובים.

– הנושא המרכזי בנאומו של טראמפ היה כמובן איראן והמתיחות הגוברת במפרץ הפרסי. לדבריו, איראן מהווה "אחד האיומים הגדולים ביותר". לדבריו, "לא רק שהמשטר הזה הוא המממן מספר 1 בעולם של טרור, אלא מנהיגי איראן גם מתדלקים את המלחמות הטרגיות בתימן וסוריה – אסור לנו לעולם לתת לזה לקרות. צריך לעצור את המסלול של איראן לנשק גרעיני וטילים". טראמפ הוסיף כי לכל האומות יש חובה לפעול נגד איראן. שום מדינה אחראית לא צריכה לסבסד את שפיכת הדמים של איראן. "כל עוד ההתנהגות המסוכנת של איראן תימשך, הסנקציות לא יוסרו, הן יהודקו",

– בהתייחס ליחסים המתוחים עם סין, אמר טראמפ כי "ארה"ב איבדה 60 אלף מפעלים לאחר שסין נכנסה לארגון הסחר העולמי. דרוש שינוי מהותי בארגון הזה. במשך שנים, הארגון התעלם מהמניפולציות הסיניות, אך הימים האלה עברו".

– בהתייחס לאפגניסטאן, שם כזכור, הזמין טראמפ את מנהיגי הטאליבן לשיחות בקמפ דיוויד – אך בהמשך חזר בו מהצעתו בעקבות פיגוע שהם ביצעו בו נהרג חייל אמריקני, אמר טראמפ כי "ארצות הברית לא מאמינה באויבים נצחיים. אנחנו רוצים חברים. הממשל בהנהלתי גם מחפש תקווה ועתיד טוב באפגניסטן. לצערי, הטליבאן בוחר להמשיך בתקיפות שלו. אנחנו לא נפסיק לעבוד כדי לעשות תרחיש של שלום אפשרי". * בהקשר לקוריאה הצפונית אמר טראמפ כי עליה להתפרק מנשקה הגרעיני כדי לממש את הפוטנציאל שלה – "אמרתי לקים שמדינתו חייבת להתפרק מגרעין. אנחנו לא רוצים להמשיך במלחמות הללו, שלעולם לא נגמרות".

– טראמפ התייחס גם לניסיון ההפיכה הכושל שהתרחש בתחילת השנה בוונצואלה, אז מנהיג האופוזיציה חואן גואידו, הכריז על עצמו נשיא וזכה לתמיכת ארצות הברית. טראמפ טען כי "מדורו הוא בובה של קובה, שמתחבא מאנשיו. ארה"ב הכינה סיוע רב שמוכן לשליחה ואנחנו מחכים ליום שבו הדמוקרטיה תחזור לוונצואלה, והיא תהיה חופשייה". לטענתו, הסוציאליזם הוא אחד המכשולים הגדולים שוונצואלה מתמודדת איתם. "משמעותם של סוציאליזם וקומוניזם היא כוח למעמד העליון. ארה"ב לעולם לא תהפוך לסוציאליסטית".

– טראמפ התייחס גם למשבר הברקזיט בבריטניה, עם התקרבות המועד האחרון לעזיבת האיחוד האירופי בעוד חודש ושבוע, ואמר "הבהרתי שאנחנו מוכנים לקבל הסכם סחר חדש עם אנגליה אחרי הברקזיט. אנחנו עובדים בצמוד לג'ונסון (ראש הממשלה הבריטי) על הסכם סחר חדש".

נשיא צרפת וקנצלרית גרמניה במאמצים להפגיש בין טראמפ לרוחאני בשולי עצרת האו"ם

למרות המשבר החמור בעקבות תקיפת מתקני הנפט בסעודיה, נשיא צרפת עמנואל מקרון ממשיך במאמצים להפגיש בין הנשיאים טראמפ ורוחאני. הלילה הוא נפגש עם רוחאני, והיום הוא צפוי להיפגש עם טראמפ. * הפגישה של מקרון ורוחאני ארכה למעלה מ-90 דקות. בהודעת ארמון האליזה נרשם: "הנשיא אמר שבסיטואציה הנוכחית האפשרות למנוע הסלמה הצטמצמה, אך כעת יותר מתמיד, איראן צריכה לעשות זאת". *  קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה גם היא שהיא מעוניינת בפגישה בין טראמפ לבין נשיא אירן רוחאני וכי היא תפעל כדי שהיא תצא לפועל.

– נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ, נשאל היום (שלישי) לפני הגעתו לעצרת הכללית של האו"ם, על אפשרות כי יקיים שיחה עם נשיא איראן חסן רוחאני, אך לא השיב בשלילה. – "נראה מה יקרה". אמש אמר טראמפ שהנאום שלו יעסוק בין השאר באיראן. "הרבה דברים קורים בנוגע לאיראן. הרבה יותר ממה שאתם יודעים. אני אדבר על זה קצת מחר".

– מוקדם יותר הציע שר החוץ האיראני כי נשיא איראן רוחאני מוכן להיפגש עם נשיא ארצות הברית טראמפ במהלך כינוס עצרת האו"ם בניו יורק בהמשך השבוע – בתנאי שיוסרו הסנקציות האמריקניות, ובתמורה הסכימה אירן ל"פיקוח קבוע" על פעילות הגרעין על טהראן. שר החוץ האיראני הוסיף כי "עלה הזית תמיד היה על שולחן המשא ומתן מבחינתנו, ואנו מראים את זה שוב".

– היום (שלישי) התייחס טראמפ בנאומו בעצרת האו"ם לאפשרות של הסרת הסנקציות ואמר כי "כל עוד ההתנהגות המאיימת של איראן נמשכת – הסנקציות לא יוסרו. הן יוחרפו". (ראו ידיעה נפרדת)

מעצמות אירופה מאשימות: איראן אחראית לתקיפת מתקני הנפט בסעודיה

בהצהרה משותפת שפרסמו אמש (שני) צרפת, גרמניה ובריטניה הם האשימו את איראן באחראיות למתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית. ההצהרה המשותפת פורסמה לאחר שראש ממשלת בריטניה, קאנצלרית גרמניה, ונשיא צרפת, עמנואל מקרון, נפגשו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק. * כמו כן, קראו המעצמות לטהראן לקיים משא ומתן על תכנית הגרעין ופיתוח הטילים שלה, כמו גם על נושאים אזוריים נוספים.

– גם עבדאללה מלך ירדן התייחס בראיון לרשת MSBNC למתקפה על תעשיית הנפט הסעודית והתייצב לצידה של ריאד מול איראן: "ברור לנו שמי שעומד מאחורי המתקפה, אם להיות מנומסים, הוא שחקן מדינתי שעושה שימוש בכוחות פרוקסי. אנחנו מתייצבים לחלוטין לצידה של ערב הסעודית".

מפקד צבא איראן: אם אויבינו ינסו לתקוף אותנו הם ינחלו תבוסה ושבי

מפקד צבא איראן, הזהיר היום (שלישי) כי "אויבי" המדינה שינסו לתקוף את איראן ינחלו "תבוסה ושבי". לדבריו, "אנחנו אומרים לאויבים שלנו שוב ושוב כי אם יהיה ניסיון לפגוע במדינה שלנו, הם ייתקלו באותה פעולה שקרתה עם המל"ט האמריקני והמכלית האנגלית. התוצאה תהיה תבוסה ושבי". לטענתו, לאיראן אין עוינות כלפי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, ועליהן "לעמוד לצד הרפובליקה האסלאמית למען ביטחון האזור".

דיווח: רוסיה פנתה לארה"ב בדרישה לקבל מידע על המרגל הרוסי שנעלם

רוסיה הכריזה אתמול (שני) צהריים באופן רשמי על פקיד בקרמלין, שזוהה לפי דיווחים שונים כמרגל CIA שחולץ לארה"ב, כעל נעדר שהרשויות מחפשות אחר מקום הימצאו. ברוסיה אף פנו לארה"ב בבקשה להבהיר דיווחים ולפיהם, אחרי שנעלם ב"חופשה משפחתית" במונטנגרו, הוא קנה בית בווירג'יניה – שננטש עם חשיפת זהותו * סמולנקוב נעלם למעשה כבר לפני שנתיים, במהלך "חופשה משפחתית" במונטנגרו. ב"גרידאן" ציטטו דיווח בעיתון מקומי במונטנגרו דווח כי סמולנקוב ומשפחתו נחתו בעיירת הנמל הקטנה טיוות. הם נטמעו, כך דווח, בקרב הרוסים רבים שנופשים בעיירה זו, שבה נוחתות טיסות ישירות מרוסיה. כמה ימים לאחר שהגיעו לשם, הם ברחו ביאכטה לאיטליה – ומשם לפי ההערכות עברו לארה"ב. * כמה פקידים רוסיים פוטרו בעקבות הצלחתו של סמולנקוב להימלט מהמדינה דרך מונטנגרו. זאת, כיוון שנסיעות של פקידי ממשל למדינה הקטנה נאסרו אחרי שזו האשימה את מוסקבה בתכנון הפיכה נגד מפלגת השלטון ב-2016.

עיראק: שתי רקטות נורו מאיזור בו פועלות המיליציות השיעיות ונפלו בסמוך למתחם שגרירות ארה"ב בבגדאד

שתי רקטות נפלו הלילה זמן קצר לפני השעה חצות בסמוך לשגרירות ארצות הברית בבגדאד שבעיראק. רקטה שלישית נפלה לנהר החידקל הסמוך, כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית בשם מקור בטחוני. * דיפלומטים המשרתים ב"אזור הירוק", בו נמצאות שגרירויות זרות, דיווחו על מספר רב של אזעקות. לא דווח על נפגעים או על נזק. * על פי הדיווח, הקטיושות נורו מדרום בגדאד, באזור בו פועלות מיליציות שיעיות המזוהות עם איראן. עם זאת, אף ארגון לא לקח אחריות על הירי.

בעקבות המחאה החריגה נגד א-סיסי: מצרים עצרה מאות בני אדם וחסמה את הגישה למספר כלי תקשורת

הרשויות במצרים עצרו כ-400 בני אדם בתגובה להפגנות החריגות נגד הנשיא א-סיסי בסוף השבוע, וכוחות הביטחון הגבירו את נוכחותם במרכז קהיר. * ב"אחים המוסלמים" הביעו תמיכה בהפגנות, וקראו למצרים לצאת לרחובות כדי "לשים סוף לשלטון הצבאי".

– על פי הנציבות לזכויות וחירות מצרים, שירותי הביטחון לא רק שעצרו את המפגינים בהפגנות שישי-שבת, אלא פתחו במבצע מעצרים רחב היקף למניעת הפגנות. לפי ראש הנציבות, בימים האחרונים נעצרו בקהיר 373 בני אדם. ראש הרשת הערבית למידע על זכויות אדם, סיפר שיותר מ-400 מצרים נעצרו וכי "עורכי הדין שלנו לא עומדים בקצב"

– מהקרן הבינלאומית לפיקוח על האבטחה הדיגיטלית וממשל האינטרנט מסרה כי ממשלת מצרים חסמה מספר אתרים בהם ה-BBC, על פי הדיווח ב"נט-בלוקס", נראה כי גורמי הביטחון חוששים ברצינות מהתפתחות ההפגנות שהחלו בסוף השבוע האחרון. יו"ר המועצה העליונה לארגון התקשורת במצרים, אמר שככל הנראה המדינה חסמה את אתר תאגיד השידור הבריטי בערבית, לאחר שדיווח על "ההפגנות המוגבלות שהיו בשישי-שבת במדינה".

– רשת BBC ציינה שלפחות 60 אלף איש – רובם חברים בתנועת "האחים המוסלמים" שהוצאה מחוץ לחוק – נעצרו בשש השנים של שלטון א-סיסי. מאות נידונו לעונשי מוות. לפי חלק מהדיווחים מצרים "העלימה" עוד מאות מתנגדי משטר.

בית המשפט העליון בבריטניה: השעיית הפרלמנט על ידי ג'ונסון לא היתה חוקית ולכן מבוטלת

בית המשפט העליון של בריטניה פסק היום (שלישי) שראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, פעל בניגוד לחוק כשהשעה את עבודת הפרלמנט לחמישה שבועות במהלך המגעים להסכם פרישה מהאיחוד האירופי. * בעקבות ההחלטה, הפרלמנט ישוב לעבודה סדירה – כחודש לפני מועד ה"ברקזיט". * הפסיקה סוללת את הדרך לשובם של המחוקקים לפרלמנט, שבו ג'ונסון איבד את הרוב וסופג מכה אחר מכה. החזרה לפרלמנט תעניק למחוקקים, שרובם מתנגדים לפרישה מהאיחוד האירופי ללא הסכם, הזדמנות נוספת לסכל את האסטרטגיה של ראש הממשלה.

– הפסיקה הדרמטית, שהתקבלה פה אחד על ידי 11 השופטים בבית המשפט העליון קבעה, כי לפי החוק זכותו של ראש הממשלה לבקש מהמלכה להשעות את עבודת בית הנבחרים. עם זאת, לבית המשפט יש סמכות להכריע אם משך השעיית בית הנבחרים הייתה חוקית או לא, ובעניין זה התקבלה ההחלטה שראש הממשלה פעל באופן לא חוקי. * לדברי השופטים זו לא הייתה השעיה רגילה לנוכח אורכה ובשל סמיכותה למועד הברקזיט, וכי היא שיתקה את עבודת הנבחרים למשך חמישה שבועות משמונת השבועות שנוצרו עד למועד הברקזיט. – "ההחלטה להמליץ להוד מלכותה להשעות את הפרלמנט היתה לא חוקית משום שההשפעה שלה היתה סיכול או מניעת היכולת של הפרלמנט למלא את תפקידיו החוקתיים ללא הצדקה סבירה"

– לפני ההחלטה אמרו נציגי הממשלה השמרנית, שלבית המשפט העליון אין סמכות להכריע בעניין שהוא פוליטי לחלוטין, אך הבהירו כי יכבדו את פסיקת בית המשפט. ראש הממשלה הבריטי עצמו נמצא כעת בניו יורק לרגל כינוס העצרת הכללית של האו"ם.

דיווח: טראמפ הורה להקפיא סיוע צבאי לאוקראינה לפני שדרש ממנה לחקור את ביידן

נשיא ארה"ב, טראמפ, הורה באופן אישי להקפיא יותר מ-391 מיליון דולר של כספי סיוע שהיו אמורים לעבור לאוקראינה כמה ימים לפני ששוחח עם מקבילו האוקראיני, בבקשה שיחקור את ג'ו ביידן, סגן נשיא ארה"ב לשעבר. כך דווח הלילה בעיתון 'וושינגטון פוסט' בשם שני בכירים בממשל האמריקאי. * לפי הדיווח, ההנחייה הועברה לראש הסגל בבית הלבן, שמנע את העברת הסיוע הכספי באמצעות הפנטגון ומשרד החוץ, להם נאמר כי הממשל שוקל אם העברת הכסף אכן נחוצה בשל מדיניות החוץ של ארה"ב. הסיוע האמריקאי נועד להכשרה ולציוד הכוחות האוקראיניים במאבקם למנוע פלישה רוסית לשטח ארצם.

– מבקריו של טראמפ טוענים כי עצם קיום השיחה בזמן שאוקראינה ממתינה לסיוע צבאי מארה"ב, מעלה אפשרות שהנשיא ניסה להשתמש בסיוע זה כאמצעי לחץ על הנשיא האוקראיני. טראמפ דחה את הטענות נגדו ואמר ש"בשיחה לא נאמר אף דבר שאינו ראוי". טראמפ גם הכחיש שהוא עיכב את הסיוע לאוקראינה כדי לאסוף מידע שיכפיש את היריב שלו במירוץ לנשיאות. * קודם לכן אמר טראמם שאין דבר פסול ביצירת הקשר שבין סיוע אמריקני לחקירת שחיתות נגד ביידן ובנו. "למה לתת כסף למדינה שאתה חושב שהיא מושחתת?"

– בעקבות הפרסום המקורי והודאתו של טראמפ, חברי קונגרס דמוקרטים הגבירו את קריאתם להדיח את הנשיא כ"פתרון היחיד" למצב וביקשו מהממשל להעביר מסמכים העוסקים בנושא. כמה מחוקקים דמוקרטים מבית הנבחרים, שהתנגדו לפתוח בהליך הדחה נגד טראמפ, קראו לפתוח בחקירת הנושא, דבר העשוי להוביל לאישום נגד הנשיא. עם זאת, ללא תמיכה של הרפובליקנים בקונגרס, שהסתייגו עד עתה לפעול נגד טראמפ על שלל חקירותיו, אין למהלך הזה סיכוי. * שלוש ועדות בבית הנבחרים, הנשלט על ידי הדמוקרטים, קראו לשר החוץ מייק פומפאו להמציא מסמכים הקשורים לשיחות שקיים רודי ג'וליאני, עורך דינו של טראמפ, עם גורמים אוקראיניים רשמיים.

פקיסטן: לפחות 19 הרוגים ומאות פצועים ברעידת אדמה בקשמיר

לפחות 19 בני אדם מתוכם ארבעה ילדים נהרגו ועוד כ-300 נפצעו חלקם במצב אנוש ברעידת אדמה בעוצמה 5.8 שפקדה היום (שלישי) את צפון פקיסטן. הרעש, מוטט מבנה וגרם לבורות בכבישים בגודל שמספיק כדי לבלוע מכוניות בעיר מירפור, שנמצאת בחלק הפקיסטני של חבל קשמיר. * בעקבות הרעש, הקטלני ביותר במחוז השנוי במחלוקת שבהרי ההימלאיה, הודיע הצבא כי הוא ישלח לאזור כוחות וצוותים אוויריים ורפואיים. * רעידת האדמה הקטלנית האחרונה בקשמיר התרחשה ב-2005, אז נהרגו יותר מ-80 אלף איש.

בריאות

משרד הבריאות בוחן איסור מוחלט ומיידי על שיווק סיגריות אלקטרוניות

בעקבות דיווחים על תחלואה ותמותה בקרב מעשני סיגריות אלקטרוניות, ועלייה בשימוש בהן בקרב בני נוער: במשרד הבריאות הודיעו היום (שלישי) כי הם בוחנים אמצעים לאיסור מוחלט על שיווק סיגריות אלקטרוניות בישראל ולאיסור באופן מיידי של שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים. * בין היתר, בוחן המשרד את החמרת המגבלות והאיסורים, לרבות באמצעות הטלת צו זמני לאיסור השיווק עד שהדבר יתאפשר בחקיקה ראשית דרך הכנסת ועבודת הוועדות הפרלמנטריות.

– לפני כשבועיים הודיע ממשל טראמפ כי בכוונתו לאסור על מכירת סיגריות אלקטרוניות, לאחר מספר מקרי מוות שאירעו במדינה כתוצאה משימוש בהן. * המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן דיווח כי 193 בני אדם ב-22 מדינות סובלים ממחלות בדרכי הנשימה כתוצאה משימוש בסיגריות אלקטרוניות. עם זאת, הדגישו כי אין ודאות לכך שהגורם הישיר למחלות הוא הסיגריות, וכי המקרים עדיין נחקרים. עד כה, נשלל קשר למחלות זיהומיות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן