Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום רביעי ה-25 בספטמבר 2019

כותרות המהדורה דרמה בתוצאות הבחירות: הליכוד עלו ל-32 מנדטים, על חשבון יהדוה"ת שירדה ל-7 מנדטים; אין שינוי במפת הגושים; ייתכנו בחירות חוזרות במספר קלפיות שישנו שוב את התוצאות (פוליטי) אין התקדמות במגעים בין הליכוד לכחול לבן; נתניהו וגנץ זומנו לארוחת ערב משותפת אצל ריבלין (פוליטי) אם רק ירצה, דרכו של ליברמן לראשות הממשלה קצרה מתמיד […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

דרמה בתוצאות הבחירות: הליכוד עלו ל-32 מנדטים, על חשבון יהדוה"ת שירדה ל-7 מנדטים; אין שינוי במפת הגושים; ייתכנו בחירות חוזרות במספר קלפיות שישנו שוב את התוצאות (פוליטי)

אין התקדמות במגעים בין הליכוד לכחול לבן; נתניהו וגנץ זומנו לארוחת ערב משותפת אצל ריבלין (פוליטי)

אם רק ירצה, דרכו של ליברמן לראשות הממשלה קצרה מתמיד // פרשנות (פוליטי)

התקדמות בהבנות בין ישראל לחמאס: ישראל הכניסה אתמול מכשור רפואי מתקדם לבית חולים שדה שמוקם ברצועה ודנה בהקמת קו חשמל חדש (מדיני)

בפעם הרביעית בהיסטוריה האמריקנית: בית הנבחרים בארה"ב יחל בהליך הדחה נגד נשיא מכהן; הסיכויים להשלמת ההליך קלושים (חוץ)

מתיחות בין וושינגטון ומוסקבה: ארה"ב סירבה להעניק ויזה לחברים במשלחת הרוסית לעצרת האו"ם (חוץ)

תחזית מזג האוויר

היום יהיה בהיר עד מעונן חלקית. הטמפרטורות ללא שינוי ניכר. הים התיכון גלי ומסוכן לרחצה, גובה גלים 50-120 ס"מ, טמפרטורת המים 29 מעלות.

טמפרטורות החזויות להיום:

בירושלים 28-16 תל אביב 29-23, חיפה 28-20, באר שבע 32-19, צפת 28-17 אריאל 28-18 מודיעין 32-18 טבריה 34-19, אילת 37-25 מעלות.

תשקיף לימים הבאים:

בימים ה-ו ייעשה בהיר וצפויה התחממות הדרגתית קלה, ייעשה חם מהרגיל לעונה. הים נוח עד גלי.

בשבת צפויה ירידה קלה בטמפרטורות ויהיה מעונן חלקית עד בהיר.

חדשות

מצ"ח זימנה לחקירה בן של חבר כנסת בחשד לפגיעה בטוהר הבחירות. החשוד נחקר בחשד להשחתה של פתקי מפלגת כחול לבן. הוא מכחיש את הטענות ומוכן לעבור בדיקת פוליגרף. דובר צה"ל מוסר : העניין נמצא בחקירה והממצאים יועברו לפרקליטות הצבאית.

בדרך מעלה אדומים ירושלים ארעה תאונת דרכים מעט אחר חצות , התאונה אירעה עקב התנגשות בין רוכב אופניים חשמליים לרכב פרטי, שבעקבותיה  פונה הרוכב לבית החולים במצב אנוש (עפ"י גורמי הרפואה) וגם נהג הרכב פונה לקבלת טיפול רפואי. למקום הגיעו שוטרים ובוחן ונפתחה חקירה

שביתה בחברת סלקום – עקב כוונת החברה לפטר 600 עובדים, פתחו עובדי החברה בשביתה. עקב כך המרכז הלוגיסטי של החברה יהיה סגור היום, עובדה שתאכזב לקוחות שיגיעו היום לקבל את מכשיריהם מתיקון
הודעת המשטרה בדבר הסדרי תנועה זמניים עקב עבודות תשתית בכביש 22 לדרום מחלף פז, בתאריך 25.09.2019 (יום רביעי) החל משעה 22:00 בלילה עד 05:00 למחרת.

במהלך העבודות תיחסם היציאה מכביש 22 מחלף פז לרחוב חלץ. התנועה תופנה למחלף חוף שמן.

פוליטי

דרמה בתוצאות הבחירות: הליכוד עלו ל-32 מנדטים, על חשבון יהדוה"ת שירדה ל-7 מנדטים; אין שינוי במפת הגושים; ייתכנו בחירות חוזרות במספר קלפיות שישנו שוב את התוצאות

ועדת הבחירות המרכזית פרסמה הלילה (רביעי) את תוצאות הבחירות הסופיות, לפיהן חל שינוי במספר המנדטים: מפלגת הליכוד עלתה במנדט ועומדת על 32 מנדטים, וזאת על חשבון יהדוה"ת שירדה ל-7 מנדטים. עם זאת עדיין ייתכנו שינויים בתוצאות בעקבות פסילתם של מספר קלפיות. כשיו"ר ועדת הבחירות ביקש מהיועץ המשפטי לממשלה לשקול את האפשרות לפנות לבית המשפט המחוזי ולבקש עריכת בחירות חוזרות בקלפיות שבהן נתגלו ליקויים או זיופים לכאורה. * במידה ויהדוה"ת לא תצטרף לממשלה הבאה, הרי שהיא לא תוכל לקבל את המנדט גם במסגרת החוק הנורווגי שמאפשר לשרים וסגני שרים להתפטר מחברותם בכנסת ולאפשר לבאים אחריהם ברשימה להצטרף לפרלמנט.

– יצויין, כי ועדת הבחירות החליטה על פסילתם המוחלטת של שלוש קלפיות בירכא, אחת בסחנין, אחת בשפרעם ואחת בעראבה. ועל פי החלטת יו"ר ועדת הבחירות, הקלפיות האלו לא נכללו בתוצאות הסופיות. * בשלוש קלפיות נוספות בירכא, הוחלט לפסול חלקית את ההצבעה שהתקיימה עד לשעת גילוי הזיוף. בשתי קלפיות נוספות ביישוב, ובאחת בפורדיס, הצליחו צוותי טוהר הבחירות לבודד את הקולות המזויפים – ורק הם נפסלו.

– מקרה שהוביל לפסילת קלפי שלמה הוא למשל זה של קלפי מס' 2 בירכא. על פי פרוטוקול ההצבעה, היו אמורים להימצא בקלפי 401 מעטפות הצבעה. אולם, משנפתחה נמצאו בה 595 מעטפות – שאין שום דרך להבחין בין המעטפות הכשרות לאלו שאינן כשרות. בנסיבות אלו הוחלט לפסול את התוצאות בקלפי כולה. מנגד, בקלפי מס' 4 בירכא נמצאו 3 קולות עודפים – מספר שניתן לייחס לטעות אנוש – והיא הוכשרה. * בקלפי מס' 7 ביישוב כתבה ועדת הקלפי כי בשעה 21:00 "פלשו לחדר 15-20 צעירים וזרקו מעטפות לתיבה". מעטפות אלו זוהו על ידי הוועדה ונפסלו – אך שאר הקלפי הוכשרה.

אין התקדמות במגעים בין הליכוד לכחול לבן; נתניהו וגנץ זומנו לארוחת ערב משותפת אצל ריבלין

ראשי צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן השר יריב לוין ועורך דין יורם טורבוביץ נפגשו אתמול (שלישי) לפגישת משא ומתן ראשונה לקראת ממשלת אחדות. בעוד בכחול לבן מתעקשים שהמשא ומתן ינוהל מול הליכוד בלבד ולא מול כל הבלוק הימני-חרדי, לוין הבהיר בפגישה כי הוא מייצג את הגוש כולו. * הערב (רביעי) צפויים נתניהו וגנץ להגיע שוב לבית הנשיא לפגישה משולשת עם הנשיא ריבלין, ובמקביל יתקיימו פגישות נוספות של צוותי המשא ומתן. * גורמים המעורים במגעים בין כחול לבן לליכוד הביעו אתמול (שלישי) פסימיות באשר לסיכוי כי השיחות בין הצדדים יניבו בסופו של דבר ממשלת אחדות. לדבריהם, "אם הנשיא לא ישלוף שפן מהכובע בפגישה המתוכננת, ספק אם המהלך יצלח". לפי הגורמים, הפגישה בין צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן שנערכה היום לא הביאה להתקדמות. לדבריהם, המפגש נמשך כשעה בסך הכל, פרק זמן שממילא לא אפשר צלילה לעומק המחלוקות בין הצדדים.

– בליכוד הציעו לכחול לבן חלוקה שוויונית לגמרי של התיקים והתפקידים בממשלת אחדות עתידית ובוועדות השרים הנלוות אליה – אל מול התיקים והתפקידים של גוש הימין כולו, לפי המגעים בממשלת האחדות יהיו 32 שרים, שיחולקו 16 לבלוק הימין (המונה 55 מנדטים, ו-16 לכחול לבן (המונה 33 מנדטים בלבד. ואם ליברמן או מפלגה נוספת מהשמאל תצטרף לממשלה יהיה זה על חשבון המכסה של כחול לבן), משמעות ההצעה היא שבמידה ותוקם ממשלת אחדות – כחול לבן יחזיקו במחצית מהתפקידים והתיקים בממשלה, הקבינט, ועדת שרים לחקיקה וועדות שרים אחרות, ואילו המחצית השנייה תתחלק בין הליכוד ושאר הסיעות בבלוק הימין – ש"ס, יהדות התורה וימינה. במצב כזה, כוחה היחסי של כחול לבן בתוך הממשלה יהיה גדול יותר מכוחה המספרי ובפועל תהיה לשני הצדדים זכות וטו על כל מהלך. כשמנגד כל סיעות גוש הימין-חרדים ייאלצו להסתפק במספר מצומצם מאוד של תיקים לעומת מה שהתרגלו הממשלות האחרונות.

– בסוגיית ההובלה של ממשלת האחדות המשותפת. אחת ההצעות שהציע הליכוד הייתה שכחול לבן יוותרו על הדרישה לעמוד ראשונים בראשות הממשלה – ובתמורה לכך יקבלו תקופת כהונה מורחבת שעשויה להגיע גם עד שלוש שנים. עוד הוצע, כי מי שיכהן כראש הממשלה ייאלץ "לוותר" על שניים מתוך שלושת התיקים הבכירים בממשלה למפלגה השנייה: ביטחון-חוץ או ביטחון-אוצר. * גם בעניין גורלו של נתניהו, במידה שיוגש נגדו כתב אישום אין עדיין הסכמה. בכחול לבן לא מוכנים לכך שנתניהו ימשיך לכהן בתפקיד, במידה שיוגש נגדו כתב אישום ואילו בליכוד מסרבים לדרישה זו.

– יחד עם זאת, הפער בין המפלגות בנושאי דת ומדינה רחבה ביותר. בין הדרישות, תחבורה ציבורית ופתיחת מרכולים בשבת, נישואין שלא כהלכה ומסירת הכותל לרפורמים.

– לפי החוק, לריבלין יש עד יום רביעי הבא להודיע על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה ובמידה ויתרשם כי ישנה התקדמות במגעים בין הליכוד וכחול לבן הוא צפוי לדחות את ההכרזה עד הרגע האחרון. אם לא יימצא הנתיב לאחדות ריבלין צפוי להודיע על מי החליט להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה ולפי ההערכה נתניהו, שיש לו מספר גדול יותר של ממליצים, הוא שיקבל את המנדט ראשון.

אם רק ירצה, דרכו של ליברמן לראשות הממשלה קצרה מתמיד // פרשנות

המצע של ליברמן בענייני דת ומדינה, דומה מאוד למצע של כחול-לבן. אך כניסה שלו לממשלת נתניהו-חרדים קלה בהרבה. ואם בליכוד הפנימו כי הם יצטרכו לחלוק את ראשות הממשלה ברוטציה, הסיכויים להגיע לממשלה עם ליברמן גבוהים פי כמה.

– בעוד החלטה של כחול-לבן להצטרף לממשלה צריכה להתקבל בידי גורמים נוספים מלבד גנץ (לפיד, יעלון ואשכנזי), הרי שבישראל ביתנו, ליברמן לבדו הוא הקובע.

– בעוד לכחול-לבן יש קושי לשבת עם נתניהו תחת כתב אישום, עם חוק החסינות וכדומה. עם ליברמן יוכל נתניהו להמשיך לקדם את החוקים בהם הוא חפץ.

– בעוד, בכחול לבן, יש הסכם רוטציה פנימי בין גנץ ללפיד, הסכם שלפיו בחלק השני של הקדנציה לפיד הוא זה שאמור לעמוד בראשות מפלגת כחול-לבן, ובעצם בהסכם רוטציה עם הליכוד, אם כחול-לבן יקחו את התפקיד באחרונה, מי שאמור לקבל את תפקיד ראש הממשלה הוא דווקא לפיד ולא גנץ. לליברמן אין את הבעיה הזו.

– בעוד בכחול-לבן, דורשים להחזיק בתפקיד ראש הממשלה בחלק הראשון של הקדנציה, ליברמן יסכים לקבל את זה השני, וייתכן שיסכים אפילו רק שנה אחת ברוטציה. גם ליברמן יסתפק בהרבה פחות תיקים מאשר כחול לבן.

– הבעיה היחידה של ליברמן, זה המילה שלו שהוא לא יישב עם החרדים, אבל כולם כבר יודעים שמילה של ליברמן היא רק מילה, בפרט כשכס ראש הממשלה בצידה.

מדיני

התקדמות בהבנות בין ישראל לחמאס: ישראל הכניסה אתמול מכשור רפואי מתקדם לבית חולים שדה שמוקם ברצועה ודנה בהקמת קו חשמל חדש

חרף ההצהרות הלוחמניות של ראשי המפלגות וחברי הקבינט לאחרונה, ובראשם ראש הממשלה נתניהו שאמר כי מבצע בעזה "יכול לקרות בכל רגע", בימים האחרונים נרשמת כמעט מתחת לרדאר התקדמות משמעותית ביישום הבנות ההסדרה בין ישראל לחמאס. כשביום חמישי תחל חלוקת המענק הקטארי החודשי למשפחות נזקקות ברצועה. המענק יחולק בסניפי הדואר ברצועה ל-50 אלף משפחות, כאשר כל אחת מהן תקבל סכום של 100 דולר.

בנוסך, אחד השלבים הקריטיים ביישום ההבנות הוא הקמת בית חולים שדה בינלאומי גדול הממוקם בחלקו העזתי של מעבר ארז שבצפון רצועת עזה. אתמול (שלישי) הכניסה ישראל לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום תשע משאיות ענק, שבאמצעותן הועבר הציוד הרפואי המתקדם שישמש את בית החולים. * הפרויקט נבנה במימון ארגון אמריקני פרטי ובאישור ממשלת ישראל. בית החולים שישתרע על שטח של 40 דונם ויורכב מ-16 מחלקות רפואיות שונות, עתיד לספק לרצועת עזה פתרונות רפואיים שלא היו בה מעולם ולהקל על חייהם של חולים רבים, שלמרביתם לא הייתה אלטרנטיבה אחרת בשל הקשיים הכרוכים בעזיבת רצועת עזה לצורך טיפול רפואי במצרים, בישראל או ברשות הפלסטינית. * לאור הצעד המשמעותי לקראת השלמת הפרויקט, פרסם חמאס הודעה מיוחדת שבה בירך על הכנסת הציוד ובחר להדגיש שמדובר באחד הפירות של צעדות השיבה והעימותים על הגדר. (ynet)

חוץ

בפעם הרביעית בהיסטוריה האמריקנית: בית הנבחרים בארה"ב יחל בהליך הדחה נגד נשיא מכהן; הסיכויים להשלמת ההליך קלושים

קצת יותר משנה לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב: יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, הודיעה הלילה (רביעי) רשמית כי ייפתח הליך הדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ. "טראמפ עבר על החוק ופעל בניגוד לחוקה. הוא צריך לקחת אחריות, אף אחד לא מעל החוק. אנו מתחילים בהליך להדחתו" * על פי החוקה אפשר להדיח את הנשיא מתפקידו בגין "בגידה, שוחד או פשעים חמורים אחרים". עם זאת, הגדרות ברורות לכל המונחים האלה אין. ההיסטוריה מלמדת שהם יכולים לכלול שחיתות וסוגים אחרים של ניצול לרעה של סמכות, בכלל זה ניסיון לשבש הליכי משפט. * על פי הערכות, גם אם אכן יחלו תהליכי הדחה, הסיכוי שטראמפ באמת יודח מתפקידו הוא אפסי, כשבפועל מעולם בהיסטוריה של ארצות הברית לא הודח נשיא מתפקידו. * במקרה הלא סביר שבו טראמפ יורשע בסנאט, לא יהיה ניתן לערער על כך למערכת המשפט הפדרלית, ומי שיהפוך לנשיא יהיה סגן הנשיא מייק פנס שיחזיק בתפקיד עד לסוף הכהונה של טראמפ, שמסתיימת ב-20 בינואר 2021.

– ההודעה של יו"ר בית הנבחרים הגיעה בעקבות הטענה ולפיה טראמפ שידל את נשיא אוקראינה לפתוח בחקירה נגד בכיר הדמוקרטין ג'ו ביידן בחשד לשחיתות. * ג'ו ביידן, שמתמודד בבחירות המקדימות לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, התייחס אמש לפרשה והכריז שהוא תומך בהליך ההדחה – זאת אם טראמפ יסרב לשתף פעולה עם חקירת הקונגרס.

– טראמפ אמר לפני הצהרתה של פלוסי שהליך ההדחה נגדו רק יגביר את סיכוייו להיבחר מחדש. כמו כן, הוא הודיע כי הוא יפרסם היום (רביעי) את התמלילים "המהימנים, המלאים והבלתי מסווגים" של שיחותיו עם הנשיא האוקראיני – "אני כרגע נמצא באו"ם ומייצג את מדינתנו, אך אישרתי לפרסם מחר את התמלילים המסווגים המלאים של שיחת הטלפון שלי עם נשיא אוקראינה זלנסקי. אתם תראו שהיא הייתה מאוד ידידותית והולמת. זה לא יותר מהמשך ציד המכשפות הגדול וההרסני ביותר בכל הזמנים".

– כדי להדיח נשיא בארה"ב אין די בהרשעתו בבית הנבחרים, שהוא הבית התחתון של הקונגרס, אלא יש לגייס גם תמיכה של שני שלישים מחברי הסנאט, הבית העליון. בבית הנבחרים יש כיום 235 דמוקרטים, 199 רפובליקנים ועצמאי אחד. פירוש הדבר שאם כל הדמוקרטים יתמכו בהדחה החלטה כזו תתקבל בבית הנבחרים בלי תמיכה של רפובליקנים, אולם לבנתיים רק 165 מ-235 הדמוקרטים בבית הנבחרים הביעו תמיכה בפתיחת הליך שכזה. גם אם ההחלטה תתקבל באופן סופי בבית הנבחרים עדיין יהיה עליה לקבל רוב גם בסנאט שם יש כיום 53 רפובליקנים, 45 דמוקרטים ושני עצמאים, שבדרך כלל מצביעים עם הדמוקרטים. כדי להרשיע את טראמפ בסנאט ולהדיח אותו בפועל מתפקידו תידרש אם כך תמיכתם של 67 סנאטורים. פירוש הדבר שכדי להדיח את טראמפ מהתפקיד צריכים לפחות 20 רפובליקנים להפנות לו את גבם – וזאת בהנחה שהדמוקרטים והעצמאים יצביעו כולם נגדו.

– מקורו החוקתי של ההליך בסעיף השני של חוקת ארצות הברית הקובע בפסקה הרביעית כי "הנשיא, סגן הנשיא, וכל נושאי המשרות האזרחיות של ארצות הברית, יודחו מכהונתם אם יורשעו בבגידה, שוחד או פשעים ועוונות חמורים אחרים". הסמכות הבלעדית להדחה מוקנית לבית הנבחרים. ההדחה תיושם בפועל לאחר קיום משפט בסנאט. כשעל נשיא בית המשפט העליון הטילו את האחריות לפקח על משפטי ההדחה בסנאט.

– בהיסטוריה האמריקנית לא היה אי פעם נשיא שסולק מתפקידו כתוצאה ישירה של הדחה. נשיא אחד, ריצ'רד ניקסון, התפטר לפני שאפשר היה להדיח אותו. שני נשיאים, אנדרו ג'ונסון וביל קלינטון, הפסידו בהליך הדחה בבית הנבחרים, אבל לא הורשעו בסנאט.

– עם זאת למרות שהליך ההדחה נגד טראמפ לא יצליח, תהיה זו פגיעה במעמדו וביכולת תפקודו. כשהדיונים בעניינו של טראמפ עשויים לכלול מתן עדויות של עדים ובמסגרתו יועלו שלל סוגיות שיבטאו התנהלות מפוקפקת של טראמפ כמו למשל הסתרת הצהרות המס ותלונות שונות של עובדים עליו, שעלולות להביך אותו ולגרום לו לנזק תדמיתי.

מתיחות בין וושינגטון ומוסקבה: ארה"ב סירבה להעניק ויזה לחברים במשלחת הרוסית לעצרת האו"ם

על רקע אי הגעתו של נשיא רוסיה פוטין לעצרת האו"ם, דוברות משרד החוץ הרוסי הודיעה אתמול (שלישי) כי ארצות הברית סירבה להעניק ויזה לכמה חברים במשלחת הרוסית לעצרת הכללית של האו"ם המתקיימת השבוע בניו יורק. בתגובה הגישה רוסיה מחאה בנושא לשגרירות האמריקנית במוסקבה. * על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, צפוי להעלות את הסוגיה בפגישה עם מקבילו האמריקני, מייק פומפאו, בפגישה שתתקיים בשולי העצרת. * מהקרמלין נמסר כי סירובה של וושינגטון להעניק ויזות לחברי המשלחת הרוסית לעצרת הכללית דורשת תגובה חריפה גם מצד מוסקווה וגם מצד האו"ם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן