Skip to content

למרות התנגדות "גורמים אלמוניים", המשנה לפרקליט המדינה היא ליאת בן ארי

דרמה לא קטנה חוללה היום אשת אמונו של שר המשפטים אמיר אוחנה, ממלאת מקום מנכ"ל המשרד עו"ד סיגל יעקובי כשבקשה לבטל את המכרז לבחירת משנה לפרקליט המדינה, היות והמשרה "רוקנה מתוכנה". פרקליט המדינה ובכירי הפרקליטות עמדו על רגליהם. וועדת המכרזים המשיכה ופרקליטת מחוז תל אביב (כלכלה ומיסוי) נבחרה לתפקיד המשנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת המכרזים של נציבות שירות המדינה בחרה היום (חמישי)  פה-אחד בעו"ד ליאת בן ארי שוויקי לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית. עו"ד בן ארי שוויקי מכהנת כפרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) מאז 2012 ושמשה כתובעת בתיקי נתניהו. במסגרת תפקידה בפרקליטות מחוז מיסוי וכלכלה, הכוללת כמאה עובדים שמתוכם כ-60 פרקליטים, טיפלה בן ארי בשנים האחרונות בפרשות פליליות וכלכליות חשובות ביותר, ובהן הפרשות בהן חשודים ראש הממשלה בנימין נתניהו , השר חיים כץ והשר אריה דרעי, וכן בפרשות הולילנד, ראש העיר אשקלון, השוחד במי אביבים, הזמר קובי פרץ, איי.די.בי ונוחי דנקנר, ראש העיר יהוד, הבורסה ליהלומים, ראש העיר בת-ים, הבנקים השוויצריים, סימנס, הפניקס, בנימין (פואד) בן-אליעזר ז"ל ועוד.
קודם לבחירתה, ניסה "גורם עלום", לטרפד את בחירתה עד כדי הודעת
ממלאת מקום מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקובי, ברגע האחרון לבטל את המכרז. יעקובי מונתה לתפקידה כמשרת אמון של שלוחו של נתניהו במשרד המשפטים,  השר אמיר אחנה.
במהלך הדיון על המינוי, ביקשה יעקובי מנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, לבטל את המכרז – שכן ל"טעמה" אין צורך כלל לאייש את המשרה. כבר בימים האחרונים ביקשה יעקובי לדחות את המכרז כדי לבצע "בחינה מעמיקה" של נכונות התפקיד, אולם הנציב התנה זאת בכך שהדבר יעשה בהסכמת פרקליט המדינה שי ניצן. במכתב ששלחה הבוקר יעקובי לנציב, כתבה כי היא מבקשת בכל זאת לבטל את המכרז. "קיום ועדת הבוחנים מאוחר יותר היום תרוקן מתוכן את האפשרות לקיים בחינה מקיפה כאמור", כתבה לנציב.

בן ארי שוויקי (צילום: באדיבות דוברות משרד המשפטים)
בן ארי שוויקי (צילום: באדיבות דוברות משרד המשפטים)

אותם "ידיים מסתוריות"  כבר בחשו בעבר כדי למנוע מינויה של עו"ד בן ארי. המכרז הוקפא בעבר בשל טענות כי "נתפר" עבור בן ארי, אך נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, אישר להמשיך בהליך.בחודש יולי האחרון החליט נציב שירות המדינה להקפיא את הליך הבחירה, בשל מכתב אנונימי עליו חתמו "פרקליטים ופרקליטות מודאגים". ה"מודאגים" טענו כי המכרז נתפר עבור בן ארי, שמכהנת כפרקליטת מיסוי וכלכלה, וכי לא ראוי שפרקליט המדינה שי ניצן, אשר מסיים את תפקידו בעוד כשלושה חודשים, ישפיע רגע לפני סיום תפקידו על זהות המשנה שיכהן בשבע השנים הבאות. בפרקליטות דחו את הביקורת באשר לעיתוי קיומה של ועדת המכרזים,  והסבירו כי המכרז פורסם במקור בחודש יוני, חצי שנה לפני פרישתו הצפויה של ניצן, והוסיפו כי ההחלטה לפרסמו התקבלה עוד כמה שבועות לפני כן.
הבוקר הוכו בהלם
פרקליטות וועד פרקליטי המדינה לאחר שיעקובי העלתה את בקשתה לביטול המכרז, והתנגדו לכך בתוקף ותוך כך הוחלט להמשיך במכרז כסדרו.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "יצא המרצע מן השק. שיהיה ברור שביטול התפקיד הוא מהלך לא חוקי ולא ברור מה משרד המשפטים חושב לעצמו. התנהלותו של משרד המשפטים בכל הקשור לליאת בן ארי מקוממת ומעוררת חשד שמקורה בשיקולים זרים ובהמשך ישיר להדחת מנכ"לית משרד המשפטים. שמישהו יעדכן אותם שאם הם ייקחו את העניין עד הסוף – אנחנו נפגוש אותם בבג"ץ". בחילופי הדברים שנערכו בימים האחרונים בין הגורמים המעורבים במכרז, נאמר ליעקובי כי במסגרת עתירה שהגיש ארגון הפרקליטים כנגד הקפאת המכרז, התחייבה המדינה לקיים את הוועדה עד סוף החודש הנוכחי. במכתבה הבוקר התחייבה לכך יעקובי וכתבה כי היא לא מכירה את העתירה ואת ההתחייבות של המדינה, אך "ממילא אין בידי להתייחס להשפעתן על בקשתי זו (לבטל את המכרז)".
חברי ועדת המכרזים שבחרה בבן ארי שוויקי היו השופט בדימוס הרן פינשטין (יו"ר); פרקליט המדינה, שי ניצן; ראש אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, גיא דוד; ויו"ר ועד הפרקליטים, אורית קורין.

עו"ד בן ארי שוויקי (53), נשואה ואם לשלושה, היא בעלת תארים ראשונים בקרימינולוגיה ובמשפטים מאוניברסיטת ת"א ובעלת תואר שני במינהל ציבורי מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

את דרכה בפרקליטות החלה בשנת 1998, לפני כן עבדה כסניגורית במשרד עורכי דין פרטי. טרם תפקידה כפרקליטת המחוז היא מילאה שורת תפקידים ניהוליים בתחום המחוז. בין היתר, ייצגה את המדינה בתיקי ענק שעסקו במרמה ושחיתות שלטונית, ובהם תיק גולד-וחניש, דודי אפל ותיק הולילנד. בן-ארי שווקי חברה בצוות לבחינת דרכים לחיזוק שלטון החוק ברשויות המקומיות.

בתפקיד כמשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית ​תעמוד בן ארי בראש המטה לאכיפה כלכלית משולבת, שהוקם בשנת 2010 בפרקליטות המדינה. מטרת העל של המטה לאכיפה כלכלית משולבת הינה להגביר את אפקטיביות האכיפה ע"י הפרקליטות, באמצעות חוליות אכיפה כלכלית במחוזות הפרקליטות, ובאמצעות הרפרנטים המקצועיים ביחידות הפרקליטות השונות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן