Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-29 בספטמבר 2019

כותרות המהדורה הותר לפרסום: נעצרו חשודים כמבצעי הפיגוע בעין בובין בחודש שעבר; החשוד המרכזי, ראש החוליה שנעצר בעבר ושוחרר, נעצר במצב בריאות תקין לגמרי ובמהלך ה"חקירה" בידי חוקרי השב"כ, איבד הכרה והועבר לטיפול בבית לחולים כשהוא מורדם ומונשם. שם אושפז במצב אנוש לאחר חקירת שב"כ. בשב"כ מסתמכים על כך שקיבלו אישור מיוחד לחקור אותו באמצעים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

הותר לפרסום: נעצרו חשודים כמבצעי הפיגוע בעין בובין בחודש שעבר; החשוד המרכזי, ראש החוליה שנעצר בעבר ושוחרר, נעצר במצב בריאות תקין לגמרי ובמהלך ה"חקירה" בידי חוקרי השב"כ, איבד הכרה והועבר לטיפול בבית לחולים כשהוא מורדם ומונשם. שם אושפז במצב אנוש לאחר חקירת שב"כ. בשב"כ מסתמכים על כך שקיבלו אישור מיוחד לחקור אותו באמצעים מיוחדים. האם אנו חוזרים על פרשת קו 300? (בטחוני)

    החות'ים בתימן: "שלוש חטיבות צבאיות של האויב (סעודיה) ובהם אלפי לוחמים – נפלו בשבי" (חוץ)

    הבוקר: פגישת מו"מ בין הליכוד לכחול-לבן; על הפרק: מתווה רבלין, ובלוק הימין; אם לא תהיה התקדמות נתניהו יחזיר לרבלין את המנדט להרכבת הממשלה (פוליטי)

    דיווח: בליכוד גיששו אצל ליברמן, האם יסכים לרוטציה עם נתניהו; ישראל ביתנו: אם נוזמן בידי הליכוד – נגיע לשיחות המו"מ (פוליטי)

    הערכות: אם נתניהו יחזיר את המנדט, הוא יועבר לגנץ; הערבים: נתנגד גם לממשלת אחדות בראשות גנץ אך אם כחול לבן והחרדים יקימו ממשלה – נשקול לתמוך מבחוץ; בכיר ביש עתיד: לא שוללים את הרעיון (פוליטי)

    בשל חשש מהתלקחות המצב בעזה: משלחת מצרית ביקרה בישראל בחשאי (בטחוני)

    בכיר במשמרות המהפכה: "אירן מקיפה את ישראל ממזרח, ממערב, מצפון ומדרום", "הטעות הכי קטנה תשלח את שרידי תל אביב לים התיכון" (בטחוני)

    נסראללה: "יש לנו מודיעין איכותי על הנעשה בישראל, ניכנס לשטחה של פלשתין הכבושה" (בטחוני)

    דיווח: הרוסים הטילו ווטו נגד תוכנית משמרות המהפכה האיראניות להקים בסיס חדש בלב אזור אזרחי צפוף בסוריה (בטחוני)

    בפעם השניה בתוך שבוע, ולמרות שבצבא הציבו במקום לוחות בטון: עשרות פלסטינים חדרו לישראל באזור טול כרם (בטחוני)

    אבו מאזן באו"ם: "נקיים בחירות כלליות בגדה המערבית, ברצועת עזה ובירושלים"; חמאס בתגובה: "אנו מוכנים לבחירות כלליות לנשיאות הרשות, למועצה המחוקקת הפלסטינית ולמועצה הלאומית של אש"ף" (מדיני)

    מחשש להדלפות: שיחות טראמפ עם מנהיגים זרים מאוחסנים במערכת מסווגת; איש המודיעין שהתלונן נגד נשיא ארה"ב: קצין CIA שמתנגד לטראמפ (חוץ)

    לפחות 10 רשתות תת-קרקעיות של מנהרות ששימשו את אל קעידה אותרו בסוריה (חוץ)

תחזית מזג אוויר

    התחזית לראש השנה: מזג אוויר בהיר עם טמפטורות נוחות * מזג האוויר במהלך ראש השנה צפוי להיות נעים ונוח. במהלך ערב החג צפוי להיות מעונן חלקית עם טמפרטורות רגילות לעונה, ומגמה זו צפויה להימשך לאורך כל ימי החג.

חדשות

התאבדות? חובשי מד"א – מתנדבי 'הצלה פתח תקווה' הוזעקו לרחוב גוטמן בפתח תקווה עקב דיווח על אדם שנמצא מוטל בכניסה לבניין ככל הנראה לאחר שנפל מקומה רביעית. החובשים יחד עם צוותי מד"א העניקו טיפול ראשוני לגבר כבן 35 והוא פונה לבית החולים בילינסון במצב קשה, מעורפל הכרה עם חבלות רב מערכתית.

בוטלה הרשעתו של שוטר יס"מ שנחשד כי תקף חרדי * בית משפט השלום בירושלים ביטל בשבוע שעבר את הרשעתו של שוטר יס"מ שהואשם כי תקף צעיר חרדי בהפגנה בעיר ירושלים וזאת בין היתר כדי לא לפגוע בעתידו במשטרה. במקום זאת נגזרו עליו 120 שעות לתועלת הציבור. *

פוליטי

הבוקר: פגישת מו"מ בין הליכוד לכחול-לבן; על הפרק: מתווה רבלין, ובלוק הימין; אם לא תהיה התקדמות נתניהו יחזיר לרבלין את המנדט להרכבת הממשלה

הבוקר (ראשון) בשעה 9:30 צפויים צוותי המשא ומתן של מפלגות הליכוד וכחול לבן להתכנס ולנסות להגיע להסכמות שיובילו לממשלת אחדות. וזאת לאחר פגישת המשא ומתן הקודמת בין הצדדים, שהתקיימה ביום שישי ונמשכה ארבע שעות, הסתיימה ללא תוצאות. בהנחה ולא תהיה פריצת דרך משמעותית, צפוי ראש הממשלה נתניהו להחזיר לריבלין כבר היום (או מיד לאחר ראש השנה) את המנדט שניתן לו. * בליכוד מנסים לגבש ממשלת אחדות סביב מתווה ריבלין, במסגרתו אם יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה, הרי שנתניהו יצא לנבצרות שלא שלא תוגבל בזמן, אך ימשיך לשמש כראש הממשלה בתואר, כשבמקביל אליו ישמש יו"ר כחול-לבן כראש ממשלה בפועל.

– במהלך פגישת המו"מ שהתקיימה ביום שישי (פגישה ראשונה מאז הטיל רבלין על נתניהו את מלכת הרכבת הממשלה). הודיעו נציגי הליכוד שהם מוכנים למתווה הנבצרות, זאת למרות שהחוק מאפשר לנתניהו לכהן קנדציה שלמה גם תחת כתב אישום. יחד עם זאת, אין בכוונתם לוותר על זכות הקדימה לנתניהו ברוטציה והם גם לא מתכוונים להיפרד מהשותפיים הטבעיים – אותו הבלוק של 55 ח"כים מהימין שאיתם חתמו על מסמך משותף. במקביל, בכחול לבן דרשו להגביל את תקופת הכהונה של ראש ממשלה, זאת לצד איסור כהונה עם כתב אישום פלילי. * בתום הפגישה מסרה כחול לבן כי נציגי הליכוד התנו את המשך הדיון בהסכמה כי נתניהו ימשיך לכהן כראש ממשלה וכן בכך שהקואליציה הבאה תתבסס על "בלוק מפלגות הימין. ידוע מראש כי כחול לבן לא תסכים לתנאים אלו, ולפיכך אין מנוס מלהבין כי הצבת שני תנאים מקדימים אלו מטרתם לגרור את מדינת ישראל לבחירות שלישיות, כפי שרוצה ראש הממשלה".

– בפגישה ביום שישי דרשו נציגי כחול-לבן גם הקמת קבינט תשתיות ותחבורה, העלאת שכר המינימום וכן קידום חוקים ליברליים. אולם באף אחד מהנושאים הללו לא התקיים דיון משמעותי במהלך הפגישה. הליכוד בשלו – רק נתניהו

דיווח: בליכוד גיששו אצל ליברמן, האם יסכים לרוטציה עם נתניהו; ישראל ביתנו: אם נוזמן בידי הליכוד – נגיע לשיחות המו"מ

בסוף השבוע האחרון החלו גישושים ראשונים מכיוון הליכוד לעבר סביבתו של ח"כ אביגדור ליברמן. על הפרק, הצטרפותו לממשלת נתניהו. הנדוניה: רוטציה, מעמד מיוחד של מ"מ ראש הממשלה וסיוע מיוחד בחזרתו לליכוד והשתלבות בצמרת המפלגה. כך דווח במעריב. לפי הדיווח, לא מדובר בפנייה רשמית. והיא מתבצעת באמצעות פעילי ליכוד מרכזיים, שנהנים מקשר טוב עם שני הצדדים שמנסים לבדוק את ההיתכנות לעסקה. * בתוך כך, ב'חדשות כאן' דווח ביום שישי, אחרי כישלון פגישת המו"מ בין הליכוד לכחול-לבן כי בישראל ביתנו אומרים כי אם יוזמנו על ידי הליכוד, הם יגיעו לשיחות משא ומתן. אולם בשלב זה אומרים במפלגה כי מטעם הליכוד טרם פנו אליהם.

– במקביל בליכוד מנסים למצוא פתרונות יצירתיים נוספים שיאפשרו להם להקים ממשלה. אחת האפשרויות שניצבו בידי מפלגת השלטון היא צירופה של מפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ. לפי הדיווח ב'חדשות13' לפרץ הובטחו הבטחות רבות בערוצים הלא רשמיים, אלא שגם אם היה נעתר לבקשות האלו, יש לו שני מחסומים מרכזיים: חברי הכנסת מיכאלי ובר לב, שהודיעו שלא רק שלא ישבו בממשלה בראשות נתניהו, אלא שיצביעו נגדה. באופן זה, לא יתאפשר לנתניהו להקים ממשלה עם העבודה, שכן הוא זקוק לכל 6 הח"כים שמרכיבים את הרשימה כדי לקבל רוב של 61. לאור זאת, בליכוד שקלו למנות את מרב מיכאלי לתפקיד מחוץ לכנסת, בארץ או בעולם, בין היתר בתור שגרירה. הזזה של מיכאלי ובר לב יכולה לסייע במצב כזה לליכוד, מאחר ושני הח"כים שיכנסו בתרחיש כזה במקומם הם נציג גשר ומזכ"ל מפלגת העבודה. אלא שבשיחות סגורות אמר פרץ בימים האחרונים את המשפט הבא: "על מצבתי ייכתב 'כאן טמון אדם אמין', ולא 'כאן טמון ממלא מקום ראש הממשלה'", וכן שהוא דחה את כל המתווכים שנשלחו לו על ידי נתניהו.

הערכות: אם נתניהו יחזיר את המנדט, הוא יועבר לגנץ; הערבים: נתנגד גם לממשלת אחדות בראשות גנץ אך אם כחול לבן והחרדים יקימו ממשלה – נשקול לתמוך מבחוץ; בכיר ביש עתיד: לא שוללים את הרעיון

על פי ההערכות, במידה ונתניהו יחזיר את המנדט לרבלין, הוא יתן אותו ליו"ר כחול לבן בני גנץ שינסה להקים ממשלה בראשותו. אולם בניגוד לנתניהו שקיבל את המנדט ראשון, ויכל לקבל תוספת של 14 יום ל-28 הימים הראשונים, לגנץ לא תתאפשר הארכה. יצויין כי שלאור הפערים המשמעותיים בין הצדדים, מדובר במנדט "לפרוטוקול" בלבד, שכן הסיכויים של גנץ להצליח ולהקים ממשלה קלושים.

– אתמול אמר יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, אחמד טיבי, בראיון לחדשות13, כי מפלגתו תתנגד לכל ממשלה בראשות בנימין נתניהו ואף ממשלת אחדות בראשות בני גנץ, אך העלה אפשרות אחרת שבה כחול לבן, העבודה, מרצ והחרדים יקימו ממשלה: "ואז יש מה לדבר עם הרשימה המשותפת". "אנחנו מוכנים לנהל משא ומתן עם הסכם כתוב עם דרישות שלנו. אבל מבחוץ".

– אחרי טיבי התראיין ח"כ עופר שלח מכחול לבן, ואמר כי הוא לא שולל הצעה כזאת. "זה לחבר הרבה מאוד חלקים", אמר, "אבל אני לא פוסל אף רעיון. אנחנו אמרנו לכל אורך מערכת הבחירות – פנינו לממשלת אחדות ללא נתניהו וללא קיצונים. אם הוא ייכשל זו הסיטואציה הטובה ביותר לקיים את מה שהבטחנו לבוחר".

– תרחיש נוסף, אך עם סיכויים קלושים הוא שיו"ר כחול לבן בני גנץ יצליח להשביע ממשלת מיעוט, שתכלול את כחול לבן, העבודה והמחנה הדמוקרטי – 44 מנדטים, יחד עם תמיכה מבחוץ של הרשימה מהשותפת – 13 ממנדטים, והימנעות של ליברמן. הסיכויים הם נמוכים מאוד ומדובר בממשלה מאוד לא יציבה.

בטחוני

במהלך סוף השבוע עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש 27 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט

בשל חשש מהתלקחות המצב בעזה: משלחת מצרית ביקרה בישראל בחשאי

משלחת של המודיעין המצרי ביקרה בחשאי ביום חמישי האחרון בישראל, ודנה עם בכירים במשרד ראש הממשלה ובמערכת הביטחון בנוגע למצב בעזה. זהו סבב השיחות הראשון עם המצרים מאז הבחירות בישראל. כך דווח ב'חדשות13' בשם פקידים ישראלים בכירים * לפי הדיווח, הרקע לשיחות היה, בין השאר, הדאגה המצרית מכך שחוסר הוודאות הפוליטית בישראל יביא להתלקחות מחודשת בעזה. המצרים חוששים מכך שההסלמה שהתרחשה בעזה בשבועות שלפני הבחירות תחזור על עצמה פעם נוספת. יתר על כן, המצרים מודאגים שבגלל המשבר הפוליטי, ממשלת המעבר והאפשרות של מערכת בחירות שלישית – כל הסלמה בעזה עלולה להביא לעימות רחב ואף למלחמה.

– כזכור, כמה ימים לפני הבחירות האחרונות נורו רקטות מרצועת עזה לעבר אשדוד במהלך כינוס בחירות של הליכוד בעיר, שבו השתתף נתניהו. מאבטחי שב"כ נאלצו לפנות את נתניהו מהמקום בבהילות. אולם בניגוד לדיווחים קודמים העיתון 'ישראל היום' מדווח כי במהלך התייעצות ביטחונית שכינס נתניהו באותו לילה בקריה בתל אביב ובו השתתפו כל ראשי מערכת הביטחון (הרמטכ"ל, ראשי השב"כ והמוסד, היועץ לביטחון לאומי ואלופים) אושרה תגובה ממוקדת כנגד יעדי טרור משמעותיים ברצועה. בעקבות האישור נפתחו החפ"קים בצבא ובשב"כ. חיל האוויר עמד בכוננות ביצוע, והצבא החל בהכנות להסלמה שהיתה צפויה בעקבות זאת. ההערכה הגורפת היתה שתגובה מעזה תהיה בעוצמה, לרבות שיגור רקטות לתל אביב, מה שיוביל לכמה ימי קרב לפחות. על הרקע הזה נשלח היועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, לתדרך את ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, כי עשויה להיות הסלמה ביטחונית שתחייב את דחיית הבחירות.

– ביום שלמחרת, רביעי, לא התקיימו התנאים המבצעיים שנדרשו כדי לפעול. בינתיים, תקפו בכירים בצבא בדיונים הפנימיים את ההחלטה שהתקבלה, בטענה שהיא מנוגדת למדיניות הישראלית כלפי עזה, וכי היא עלולה להיתפס כמהלך פוליטי שנועד להשפיע על תוצאות הבחירות. בשלב זה פנה הפרקליט הצבאי הראשי ליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה שיכונס קבינט, שהוא הגוף המוסמך לקבל החלטה שעלולה להוביל למלחמה. ההתערבות של השניים – שהובילה לדרישה לקיים "קבינט ישוב", שישמע את הערכתם של גורמי הביטחון לפני שיחליט, ולא יסתמך על החלטה קודמת או על התייעצות טלפונית – בלמה את המהלך.

בכיר במשמרות המהפכה: "אירן מקיפה את ישראל ממזרח, ממערב, מצפון ומדרום", "הטעות הכי קטנה תשלח את שרידי תל אביב לים התיכון"

גנרל בכיר במשמרות המהפכה האיראניים, איים אתמול בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית TANSIM כי אם ישראל תפתח במלחמה, "לא יישאר ממנה דבר". לדבריו "המשטר הציוני עושה מאמצים אחרונים לשרוד, אך סימני המפלה שלו כבר ניכרים, איראן מקיפה את ישראל ממזרח, ממערב, מצפון ומדרום". * הגנרל הזהיר כי "הטעות הכי קטנה תשלח את שרידי תל אביב לים התיכון. כל צעד שגוי לפתיחת מלחמה יכניס את כל האזור ללחימה ויצית אש שתשרוף קודם את התוקפים". לדבריו, ישראל "לא יכולה להיכנס למלחמה רחבת היקף" וטען כי "לישראל אין עומק אסטרטגי מכיוון שרבים מתושבי המדינה הם שכירים זרים". לטענתו, "אנחנו לא מתכננים לפתוח במלחמה, אבל הכנו את עצמנו לכל עימות. אם התוקפים יפתחו בלחימה, ניכנס לשדה קרב".

נסראללה: "יש לנו מודיעין איכותי על הנעשה בישראל, ניכנס לשטחה של פלשתין הכבושה"

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר בראיון שהעניק למגזין מגזין "מסיר" שיוצא לאור מטעם לשכת מנהיג איראן, עלי חמינאי כי יש לארגונו מידע מודיעיני חסר תקדים על מה שקורה בישראל "אנחנו עוקבים מקרוב אחרי כל מה שנעשה ביישות האויב וגם אחרי ההתפתחויות בה, גם באמצעים פומביים וגם באמצעים חשאיים". במהלך הריאיון אמר נסראללה כי "האויב נמצא כעת במצב של מגננה. פעם אנו היינו במצב של מגננה מתמדת, כעת אנו מאיימים על האויב ולא להפך. אנחנו ניכנס לשטחה של פלשתין הכבושה"

– נסראללה הסביר כי "המידע שאנחנו מקבלים, אפילו באמצעים פומביים, חיוני לצורך הערכה, מחקר ומעקב. אנחנו מפיקים מסקנות מהמידע הזה, וזה חשוב לנו במיוחד", "אנחנו יודעים איך הם חושבים מה הם אוהבים מה הם שונאים מה משפיע עליהם ומהן המחלוקות הקיימות הפוליטיות והמפלגתיות והדתיות שיש להם". לדבריו, המידע הרב הכולל בין היתר הערכה של ההנהגה הפוליטית והצבאית שלה, מעניק לנו את הדרך לדעת כיצד להתמודד עם האויב בדרכים שונות.

הותר לפרסום: נעצרו חשודים כמבצעי הפיגוע בעין בובין בחודש שעבר; החשוד כראש החוליה, שוחרר ונעצר שוב מאושפז כעת במצב אנוש לאחר חקירת שב"כ

הותר לפרסום כי שלושה חשודים בביצוע פיגוע טרור במעיין עין בובין שבדולב שבשטחים הכבושים, שבו נרצחה צעירה בת 17, ונפצעו אביה ואחיה. נעצרו* שלושתם תושבי אזור רמאללה ובנימין, ולדברי השב"כ פעילים בארגון החזית העממית החשודים גם בביצוע פיגועים נוספים בגזרה, כולל פיגועי ירי ופיגוע חטיפה. שניים מהם נעצרו כבר בימים שלאחר הפיגוע. * חקירת תשתית הטרור עודנה מתנהלת ולא ניתן למסור פרטים נוספים.

– האדם החשוד כראש חוליית המחבלים שעמד בראש התשתית, ועל פי פרסום השב"כ הכין את המטען ואף הפעיל אותו ברגע שהבחין במשפחת שנרב מגיעה למעיין. נעצר בריא לחלוטין ולאחר חקירה אושפז בשבוע שעבר בבית החולים הדסה בהר הצופים במצב אנוש כשסכנה נשקפת לחייו, וזאת לאחר ש"חש ברע" במהלך חקירתו בשב"כ. * הוא נעצר לראשונה לפני כשבועיים, שוחרר לאחר שבשב"כ נתקלו בקושי משפטי להאריך את צו המעצר המינהלי. אולם ביום רביעי האחרון הוא נעצר שוב לאחר שהתקבל מידע חדש כי יש ברשותו מטען חבלה. * מקור המעורה בפרטים סיפר כי בשב"כ קיבלו אישור מגורם משפטי לחקור את ראש החוליה באמצעים חריגים, ובמהלך אותה חקירה הוא הוכה ופונה לבית החולים עם חשש ממשי לחייו. כעת הוא מורדם ומונשם.

– עורך הדין של ארגון א-דמיר טען כי החשוד כראש החוליה הגיע לבית החולים כתוצאה מעינויים שעבר במעצר ושכתוצאה מכך הוא איבד את הכרתו וסובל משברים בגופו. בנוסף לכך, הוא ציין כי הארגון מטיל את האחראיות המלאה לחייו בידי השלטונות בישראל ודורש לשחרורו המידי על מנת שיוכל לקבל טיפול הולם.

– ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) אמר על אשפוז המחבל החשוד ברצח כי עינויים הם דבר נפשע ופסול."‏עינויים הם דבר נפשע ופסול, ולא משנה כנגד מי הם מופנים", לדבריו, "אסור לקבל את עינויו של החשוד ברצח רנה שנרב ז"ל, יהיה מעשהו נתעב ככל שיהיה. עינויי השב"כ חייבים להיפסק".

דיווח: הרוסים הטילו ווטו נגד תוכנית משמרות המהפכה האיראניות להקים בסיס חדש בלב אזור אזרחי צפוף בסוריה

כלי תקשורת המזוהים עם המורדים בסוריה דיווחו במהלך סוף השבוע על עימותים בין רוסיה ואיראן בשל פרויקט נרחב של משמרות המהפכה בדרום הבירה דמשק, שנועד להקים "רובע פיקוד" עבור כוחות איראניים ומיליציות שיעיות בלב אזור אזרחי צפוף, ככל הנראה במטרה להימנע מתקיפות אוויריות. במסגרת התוכנית שוקדים האיראנים על הקמה של מספר גדול של בתי אירוח, מפקדות ומחסנים לוגיסטיים בשכונות הדרומיות בבילה, א-סיידה זינב ואל חג'אר, הקרובה יחסית לחזית הגולן. * לפי הדיווח באתר החדשות "זמן אל ווסל" המזוהה עם המורדים, התוכנית עוררה את התנגדותם של הרוסים באזור, שפעלו על מנת להציב "גוש חוסם" לתוכנית האיראנית. על פי הדיווחים, הרוסים סגרו לתנועת כוחות המיליציה דרכים מרכזיות בחלקיה הדרומיים של הבירה. עוד דווח כי השליטה בעיירות והשכונות של דרום דמשק נמצאת לעת עתה בידי יחידות של הצבא הסורי המקבלות הוראות ישירות מהרוסים וכי נוכחותם באזור מקטינה את יכולתה של איראן לפעול ברוב השכונות והכפרים.

בפעם השנייה בתוך שבוע, ולמרות שבצבא הציבו במקום לוחות בטון: עשרות פלסטינים חדרו לישראל באזור טול כרם

עשרות פלסטינים חדרו בסוף השבוע האחרון לשטח הישראלי למרות שהצבא עיבה את אמצעי הביטחון באזור. כך דווח בחדשות 'וואלה', לפי הדיווח, עשרות פלסטינים הגיעו אל גדר ההפרדה באזור טול כרם, שתחת אוגדת יהודה ושומרון, שרפו חלקים ממנה וחיבלו בשער הגבול, המכונה "דוקטור". לפי דיווחי גורמי ביטחון בישראל, הם הצליחו לחדור לשטח ישראל פעם נוספת – וזאת למרות לוחות הבטון שהוצבו על ידי הצבא. תושבי היישובים בקו התפר הביעו כעס על אוזלת היד של הצבא והעידו כי הם חוששים מהמצב הביטחוני.

– מדובר בפעם השנייה השבוע שבה מתבצעת חדירה מהשטח הפלסטיני, לאחר שיומיים קודם תועדו פלסטינים כשהם משחיתים את השער, הנמצא בפיקוח צבאי, ומאפשרים לכלי רכב לעבור. בתיעוד נראים פלסטינים בסמוך לגדרות, פותחים את השערים ומאפשרים לכלי רכב בעלי לוחות זיהוי של הרשות הפלסטינית להיכנס לשטח ישראל. בעקבות המקרה הקודם, הודיע הצבא על הגברת אמצעי הביטחון בגבול.

צעדות השיבה: בקבוקי תבערה ומטענים מאולתרים הושלכו לעבר רכבים צבאיים; פלסטיני נהרג מירי ישראלי

כ-7,000 פלסטינים הפגינו ביום שישי במסגרת צעדות השיבה המתקיימות זה השבוע ה-76 בגבול רצועת עזה. במהלך ההפגנות נפגעו שני ג'יפים צבאיים מהשלכת מטען חבלה ובקבוק תבערה. כלי הרכב שנפגעו עמדו בסמוך לגדר המערכת, אך החיילים שהיו בתוכם לא נפגעו. * משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי בעימותים נהרג צעיר בן 20 מזרחית לרפיח, ו-63 פלסטינים נוספים נפצעו, מתוכם 32 מירי חי. לפי הרשויות הפלסטיניות, ארבעה מהפצועים הם חובשים מתנדבים שסייעו לפצועים במקום.

מדיני

אבו מאזן באו"ם: "נקיים בחירות כלליות בגדה המערבית, ברצועת עזה ובירושלים"; חמאס בתגובה: "אנו מוכנים לבחירות כלליות לנשיאות הרשות, למועצה המחוקקת הפלסטינית ולמועצה הלאומית של אש"ף"

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק כי יכריז על תהליך בחירות כלליות בעזה, הגדה המערבית וירושלים. "ברגע שאשוב מניו יורק לשטחי הרשות הפלסטינית, אכריז מיד על בחירות כלליות בגדה המערבית, ברצועת עזה ובירושלים". * לדבריו, "הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תישא באחריות לסיום הכיבוש הישראלי וציין: "אני בעד פתרון שתי המדינות כי זהו הפתרון היחיד. אינני רוצה פתרון מדינה אחת, חצי מדינה או מדינת אפרטהייד. ידינו מושטות למשא ומתן. ההזמנה האחרונה לניהול מו"מ הייתה מרוסיה, אך נתניהו סירב לה". * אבו מאזן התייחס גם להבטחת הבחירות של נתניהו והזהיר כי "אם בקעת הירדן תסופח, ההסכמים עם ישראל יבוטלו". לדבריו "הודעת נתניהו לגבי כוונתו לספח את הבקעה ואת צפון ים המלח הייתה יהירה. מדובר בשטח פלשתיני כבוש וזכותנו להגן על הזכויות שלנו בכל האמצעים האפשריים, ללא קשר להשלכות" * על התשלום למשפחות מחבלים אמר אבו מאזן: "גם את הגרוש האחרון שיהיה בידיי אעביר לבני משפחות השהידים והאסירים".

– ארגון חמאס מסר בתגובה לנאום אבו מאזן: "באשר לדבריו בדבר כוונתו לערוך בחירות כלליות מיד עם שובו לרמאללה, אנו מוכנים לערוך מיד בחירות כלליות לנשיאות הרשות, למועצה המחוקקת הפלסטינית ולמועצה הלאומית של אש"ף". בחמאס הוסיפו כי "לאור העובדה כי אבו-מאזן הודה בכך שההסדר לשלום נכשל, ובכך בכירי הכיבוש מתנכרים לכל ההסכמים שחתמו עליהם עם הרשות, על הרשות להפסיק את המגעים להסדר מדיני ולהתנער מהסכם אוסלו, ולאחר מכן עליה לתת יד בגיבוש אסטרטגיה לאומית למאבק בתוכניות שהכיבוש מגבש עם ארה"ב כדי לחסל את הסוגיה הפלסטינית, כמו 'עסקת המאה'". * עוד נכתב בתגובת חמאס: "למרות התעלמותו של אבו-מאזן משביתת הרעב של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא של הכיבוש, אנו בכל זאת קוראים לו למלא את הבטחתו לחדש את התשלום של מאות קצבאות למשפחות של אסירים, פצועים ושהידים, אשר קוצצו לאחרונה. כמו כן, אנו קוראים לו להיענות ליוזמה של הפלגים הפלסטיניים לחידוש המאמצים להשגת פיוס פנים פלסטיני, כשלב לפני הסרת הסנקציות של הרשות על עזה וגיבוש תכנית לאומית לשבירת המצור עליה".

חוץ

החות'ים בתימן: "שלוש חטיבות צבאיות של האויב (סעודיה) ובהם אלפי לוחמים – נפלו בשבי"

המורדים החות'ים בתימן טוענים כי במבצע נרחבת שביצעו סמוך לגבול עם עם מחוז נג'ראן בסעודיה נפלו בשבי חטיבות שלמות של הסעודים, לוחמים רבים ובהם קצינים בכירים וגם מאות כלי רכב. * דובר צבא החות'ים אמר כי בתוך 72 שעות נפלו שלוש חטיבות בשבי. התקיפה לוותה על ידי יחידות הטילים, הרחפנים וההגנה האווירית של החות'ים. עוד נטען בדיווחים כי בין אלפי השבויים ישנם קצינים רבים וחיילים מהצבא הסעודי. לדבריו, "האויב ספג אבידות כבדות וחלקי שטח רבים שוחררו תוך ימים ספורים". (החדשות12)

מחשש להדלפות: שיחות טראמפ עם מנהיגים זרים מאוחסנים במערכת מסווגת; איש המודיעין שהתלונן נגד נשיא ארה"ב: קצין CIA שמתנגד לטראמפ

לאחר שדברים שאמר טראמפ בשיחות עם מנהיגי אוסטרליה ומקסיקו התפרסמו בכלי התקשורת: הבית הלבן הגביל משמעותית את הפצת התזכירים המפרטים את תוכן פגישותיו של הנשיא דונלד טראמפ עם מנהיגים זרים, בהם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. כך דווח העיתון 'וושינגטון פוסט' בשם שלושה מקורות בממשל. עם זאת, גורם רביעי טען כי הגבלת הגישה למסמכים נעשתה באופן שרק מי שרלוונטי לנושא ייחשף לתוכנם. * גורמים בממשל טראמפ אמרו שהשימוש במערכת המסווגת נעשה בליווי של גורמים משפטיים במועצה לביטחון לאומי, ובאופן שלא מפר את החוק. "עורכי דין מטעם המועצה לביטחון לאומי עקבו אחר השימוש במערכת המסווגת כדי לוודא שהשימוש בה נעשה באופן נאות"

– בתוך כך דווח בניו יורק טיימס כי איש המודיעין שהתלונן נגד שיחת טראמפ עם נשיא אוקראינה, הוא קצין CIA שהוצב בבית הלבן למשך פרק זמן מסוים. כשבזמן שעבר מאז הוא חזר ל-CIA. לפי גורמים המעורים בנושא, חושף השחיתויות פנה ראשית ליועצת המשפטית של ה-CIA, שפנתה על פי הפרוטוקול לבית הלבן, ורק לאחר מכן הגיש תלונה רשמית נגד הנשיא. בדרך זו נחשפה תלונתו לפקידים בבית הלבן. * ביום שלישי, דווח בערוץ "פוקס ניוז" השמרני כי יש עדויות שלפיהן המתלונן נגד טראמפ תומך ביריב פוליטי של הנשיא, ואם כך ייתכן שהתלונה היא חלק מקנוניה נגד טראמפ. עם זאת לפי משרד המשפטים האמריקני על אף שיש אינדיקציות לכך שחושף הפרשה מתנגד לבחירתו מחדש של טראמפ לנשיא – התלונה שלו אמינה.

– לפי "ניו יורק טיימס" ו"לוס אנג'לס טיימס" אחרי פרסום השיחה בינו לנשיא אוקראינה דרש טראמפ מאנשיו לברר מי מסר למתלונן את המידע שהוביל אותו להגיש את התלונה – כשלדבריו מעשיו קרובים למעשי מרגל. * לפי הקלטה שפורסמה ב"לוס אנג'לס טיימס", טראמפ אמר לאנשי המשלחת האמריקנית לאו"ם: "אני רוצה לדעת מי האדם שנתן למתלונן את המידע, כי זה קרוב למרגל. אתם יודעים מה נהגנו לעשות בימים עברו כשהיינו חכמים, נכון? המרגלים והבגידה, נהגנו לטפל בזה קצת אחרת מכפי שאנחנו עושים היום".

– כזכור בתלונתו טוען איש המודיעין כי קיבל מידע משלל אנשי ממשל אמריקנים ש"אחרי חילופי ברכות ראשוניים ניצל הנשיא את יתרת השיחה כדי לקדם את ענייניו האישיים, ובראש ובראשונה הוא ניסה ללחוץ על המנהיג האוקראיני לנקוט צעדים כדי לסייע לקמפיין הבחירות של הנשיא ב-2020, ההתערבות הזו כוללת, בין השאר, הפעלת לחץ על מדינה זרה לחקור את אחד מיריביו הפוליטיים המרכזיים של הנשיא. לפי גורמים רשמיים בבית הלבן המעורים בפרטי השיחה, הנשיא לחץ על מר זלנסקי בין השאר להתחיל או להמשיך בחקירה בנוגע לפעולות סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ובנו האנטר; לעזור לחשוף את הטענות שההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 נעשתה מאוקראינה".

– בכלי התקשורת בארה"ב כי 222 דמוקרטים בבית הנבחרים (מתוך 235 דמוקרטים בסך הכול), בנוסף למחוקק עצמאי אחד, תומכים בהליך ההדחה. מדובר ביותר ממחצית חברי בית הנבחרים, שבו 435 נציגים. גם אם ההדחה תאושר בבית הנבחרים, הליך כזה לא צפוי להיגמר בהדחה של ממש – כיוון שדבר זה דורש גיוס שני שלישים מחברי הסנאט, שבו הרפובליקנים מחזיקים ברוב. רובם המוחלט עדיין נותר נאמן לנשיא.

– בתוך כך, הדמוקרטים בבית הנבחרים שלחו זימון רשמי למזכיר המדינה פומפאו, ודרשו ממנו לחשוף תוך שבוע מסמכים בפרשה שעד כה סירב להעביר. במכתב הזימון שנשלח על ידי יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים נאמר כי המסמכים נדרשים כחלק מחקירת ההדחה של הדמוקרטים נגד טראמפ ואיימו כי אי הפקתם תהווה עדות לשיבוש. * במקביל הדמוקרטים גם תזמנו תצהירים משפטיים לחמישה בכירים אחרים במחלקת המדינה בהם השליח האמריקני המיוחד לאוקראינה שהודיע לבינתיים על פרישתו מהתפקיד.

התובע הכללי לשעבר באוקראינה: פוטרתי מתפקידי בשל סירובי לסגור את החקירה נגד ביידן

התובע הכללי לשעבר של אוקראינה, הצהיר בשבועה כי הוא פוטר לאחר שסרב לסגור את התיק בעניינה של חברה אוקראינית לייצור גז "בוריסמה", כך דווח בחדשות כאן' על בסיס דיווחים אמריקניים. ע"פ הדיווחים סגן נשיא ארצות הברית דאז, ג'ו ביידן, לא היה שבע רצון מסירובו של התובע לסגור את התיק נגד החברה, שבה כיהן בנו של ביידן כיהן בדירקטוריון.

– בחדשות וואלה הזכירו דיווח מהעבר של ה"ניו יורק טיימס", ולפיו סגן הנשיא לשעבר עמד מאחורי פיטוריו של התובע האוקראיני בניסיון להגן על בנו מחקירת החברה, שהעומד בראשה עומד בפני שורת האשמות בשחיתות, הכוללות העלמת מס והלבנת הון. עם זאת, ביידן טען כי הוא היה רק גורם אחד בממשלו של אובמה שדחף לפיטוריו של התובע ויקטור שוקין בשל חששות לשחיתות בלשכתו. לימים יחשוף ג'ו ביידן כי הוא איים לעכב העברת מיליארד דולר לידי המדינה אם שוקין לא יפוטר.

דיווח: טראמפ לרוסים: גם ארה"ב מתערבת בבחירות במדינות זרות

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר לשר החוץ הרוסי ולשגריר רוסיה בארצות הברית כי אינו מודאג מהתערבות רוסית בבחירות – זאת, משום ש"ארצות הברית עשתה זאת במקומות אחרים בעבר", כך מדווח ה'וושינגטון פוסט'. ע"פ הדיווח את הדברים אמר טראמפ לשניים בפגישה בחדר הסגלגל ב-2017. כשלדברי המקורות מזכר הסיכום של המפגש, היה מוגבל למספר מצומצם של פקידים בעלי סיווג ביטחוני גבוה. לטענתם, המטרה הייתה למנוע דיון ציבורי בהערה של הנשיא טראמפ.

איראן: המעצמות האירופיות הבטיחו לנו כי ארה"ב תסיר את כל הסנקציות אם נפתח במו"מ על הגרעין; טראמפ מכחיש

נשיא איראן חסן רוחאני טען ביום שישי כי ארצות הברית הציעה לטהרן כי תסיר את הסנקציות הכלכליות שהטילה על איראן, בתמורה לפגישה עם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ. תוך זמן קצר, הכחיש טראמפ את הדברים וציין כי: "הם ביקשו, אני השבתי כמובן שלא".

– לדברי רוחאני "קאנצלרית גרמניה, ראש ממשלת אנגליה ונשיא צרפת היו בניו יורק וכולם התעקשו שהפגישה תתקיים. הם אמרו שארה"ב תסיר את הסנקציות. זה היה נתון לוויכוח אילו סנקציות יוסרו, והם אמרו בבירור שהם יסירו את כולן". עם זאת, לפי רוחאני איראן התנגדה להצעה מאחר והיא ניתנה "בדרך שאינה מקובלת, כלומר בעוד שיש סנקציות ובאווירה הרעילה של 'הלחץ המקסימלי'". עוד הוסיף כי "אפילו אם נרצה לדון עם האמריקנים, אף אחד לא יכול לחזות מה יהיה סופם של דיונים אלה ומה יהיו תוצאותיהם".

– בתוך כך הבהיר טאמפ במפגש עם ראשי קהילות לקראת השנה החדשה כי הוא לא מעוניין בעימות צבאי עם איראן. אך הבהיר כי שעל אף שהוא אינו מעוניין במלחמה, הוא יהיה קשוח במשא ומתן עמה. – "הפגנתי ריסון רב ואני מקווה שגם איראן תבחר בשלום". עוד הוסיף טראמפ כי מוקדם לדעת כיצד תסתיים המתיחות וכי ארצות הברית מוכנה לכל תרחיש.

דיווחים בעיראק: מל"טים תקפו מטרות של מיליציה פרו-איראנית בגבול סוריה-עירק

כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) תקפו בסוף השבוע בסיסים של המליציה השיעית הפרו-איראנית חשד אל-שעבי באזור העיר אל-בוכמאל שבגבול סוריה ועיראק * לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, מערכות הגנה אווירית של הכוחות האיראניים באזור ירו לעבר "עצמים בלתי-מזוהים" בשמי האזור ולא נשמעו קולות פיצוצים.

– ליד בוכמאל, הסמוכה לגבול העיראקי, שוכן בסיס גדול שנמצא בשלבי בנייה על ידי כוח קודס של משמרות המהפכה. הבסיס נועד להקל את מעבר הלוחמים והנשק, מעיראק – לסוריה וללבנון.

לפחות 10 רשתות תת-קרקעיות של מנהרות ששימשו את אל קעידה אותרו בסוריה

מאות מטרים של מנהרות מקשרים בין מערות נחשפו בסוריה, כשלטענת צבא סוריה ובעלי בריתו הרוסים ששימשו עד לא מכבר כעולמם התת-קרקעי של המורדים נגד משטר אסד. * מדובר ברשת מנהרות ששימשה את המורדים מארגוני הג'יהאד שפועלים נגד צבא אסד, בהם הייאת תחריר א-שאם. * קצין בכיר בצבא סוריה ציין כי הם סבורים שהרשת הזו נחפרה לפני כארבע שנים בעזרת ציוד מכני מתקדם, מהסוג שלא קיים בסוריה. * צבא רוסיה טוען כי חשף כ-10 רשתות תת-קרקעיות מהסוג הזה בצפון-מערב סוריה – וכי גילה רשתות נוספות באזור תדמור.

– בצבא אסד אמרו לכתבי סוכנות הידיעות הצרפתית AFP שהגודל הכולל של הרשת התת-קרקעית, שבה נמצאו גם ארגזי תחמושת, עדיין אינו ברור. אולם לדבריהם רשת המנהרות שנחשפה יכלה להכיל עד 5,000 בני אדם.

– במערות הללו הסתתרו הלוחמים מההפצצות הכבדות של הסורים והרוסים. ולפי הנראה, גם ייצרו מל"טים רבים ששימשו אותם להתקפות נגד כוחות המשטר והצבא הרוסי. התקפות חוזרות ונשנות כאלה נרשמו בין השאר נגד בסיס חמיימים של צבא רוסיה, השוכן לא הרחק משם.

מתקפת טרור בסיני: לפחות 20 חיילים מצרים נהרגו בתקיפת מחבלי דעאש שבוצעה בשילוב אופנועים וטנדרים; בתגובה חיסל צבא מצרים למעלה ממאה מחבלים; קליע טנק זלג לישראל ופגע ליד בית כנסת

19 חיילים וקצינים בשורות כוחות הביטחון של מצרים נהרגו בהתקפת טרור שביצע ארגון המדינה האסלאמית במוצב א־תפאחה שנמצא באזור ביר אל־עבד שבצפון סיני. על פי סוכנות הידיעות אעמאק, המשמשת כשופרו של ארגון הטרור, התא המצרי של דאעש תקפו מוצב באזור ביר אל עבד בסיני, לאחר שהמחבלים הגיעו למקום באופנועים וטנדרים, תקפו את חיילי המוצב, הציתו אותו, לקחו ממנו אמל"ח וברחו מהמקום.

– בתגובה לפיגוע, תקף צבא מצרים בסיסים בחצי האי סיני. לפי צבא מצרים בתקיפות חוסלו 118 מחבלים, פוצצו 273 מטעני חבלה ו-11 מנהרות ששימשו ארגוני טרור במבצע בצפון חצי-האי סיני. * לפי דיווח של אל ג'זירה, חיל האוויר המצרי תוקף בצפון סיני, דרומית לעיר אל-עריש, הנמצאת במרחק של כ-45 ק"מ מהיישוב בני נצרים.

– פגז שככל הנראה נורה תוך כדי לחימה בצד המצרי וללא כל קשר לישראל או רצועת עזה נפל אתמו (שבת) בבוקר ליד בית כנסת ביישוב בני נצרים שבאשכול. בבית הכנסת היו מספר מתפללים אך איש לא נפגע. נזק נגרם לכלי רכב שעמדו במקום.

למרות קרוב ל-2000 עצורים: גל ההפגנות במצרים נגד א-סיסי נמשך

למעלה מ-1,961 בני אדם נעצרו במצרים עד יום חמישי בהם כמעט מאה קטינים, בשל מעורבות או תכנון להשתתף בהפגנות נגד המשטר. עם זאת, לפי הרשויות המצריות מאשרות עד כה נעצרו 'רק' אלף מפגינים. * למרות גל המעצרים גם ביום שישי המשיכו תושבים להפגין בשל המצב הכלכלי הקשה וטענות לשחיתות מצד הממשל. לפי עדי ראייה וגורמים ששוחחו עם סוכנות הידיעות "רויטרס", כאלף מפגינים התאספו בשכונת ג'זירת אל-ווראק וצעקו "א-סיסי תעזוב". השוטרים הגיבו בירי של גז מדמיע והצליחו לפזרם. גורמי ביטחון במצרים אמרו לרויטרס כי גם בעיר קוס שבדרום המדינה ניסו תושבים להתאסף לצורך הפגנות, אך פוזרו במהרה.

– בתוך כך, הפגנה גדולה נערכה בקהיר בעד נשיא מצרים, שחזר מעצרת הכללית של האו"ם מניו יורק. לאחר שירד מהמטוס, אמר א-סיסי לקבוצת תומכים שחיכתה לו בשדה התעופה כי הוא אינו דואג כלל מההפגנות נגדו. "אל תדאגו מכלום והוסיף: "העם המצרי נבון יותר, אי-אפשר לרמות אותו".

בפעם השנייה החודש: רוסיה עצרה שלש ספינות דיג צפון קוריאניים שחדרו לשטחה

רוסיה עצרה שלוש ספינות דיג צפון קוריאניות ועליהן 262 אנשי צוות שנכנסו לאזור שנמצא בסכסוך ארוך שנים בין מוסקבה לפיונגיאנג, כשלעמד מוסקבה מדובר באזור כלכלי בלעדי רוסי. שלוש הספינות, אנשי הצוות וכמה כלי שיט קטנים יותר הועברו לעיר הנמל הרוסית נחודקה, מצפון-מזרח לצפון קוריאה. בנוסף, החרימו הרשויות מהספינות כ-30 אלף דגים וציוד דיג לא חוקי.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן