Skip to content

אורלנדו מלא חיים וצבע

איתן שמייסר מנצח על תזמורת הקאמרטה הישראלית בשיתוף עם האופרה הישראלית וסולנים בהעלאת ביצוע חי ועתיר גוונים לאופרה הבארוקית של הנדל "אורלנדו" לליברית של קרלו סיג'יסמונדו על פי האפוס האיטלקי של לודוביקיו אריוסטו "אורלנדו המטורף", בבימויה של שירית לי וייס, תלבושות – מיה מידר מורן, תאורה – איל לוי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ליהוק משובח, בימוי מינימליסטי וניצוח מלא חיים ותנועה הפכו את "אורלנדו" של הנדל למשכנע וכובש ביופיו  

איתן שמייסר מנצח על תזמורת הקאמרטה  הישראלית בשיתוף עם האופרה הישראלית  וסולנים בהעלאת ביצוע חי ועתיר גוונים לאופרה הבארוקית של הנדל "אורלנדו" לליברית של קרלו סיג'יסמונדו על פי האפוס האיטלקי של לודוביקיו אריוסטו "אורלנדו המטורף", בבימויה של שירית לי וייס, תלבושות – מיה מידר מורן, תאורה – איל לוי

אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים, 26.9.2019

בעידן שבו "חזק יותר, מהר יותר, טוב יותר" קשה גם למכורים למוזיקת בארוק ליטול פסק נשימה ולחזור לערכי היופי של המאה השמונה-עשרה המקדשים דווקא את יופיים של הקווים הארוכים ואת העידון שבסלסולי הקולורטורה.

מהרגע הראשון הפגין המנצח איתן שמייסר שליטה בריתמיות של ביצוע האופרה שלא התפוררה ולו אף לרגע. אף תו לא היה "מרוח" ומקרי. תזמורת הקאמרטה ניגנה בלכידות מרשימה וב"קפיציות" ובעיקר העניקה גיבוי לזמרים. הכול "רקד" בגמישות. בניצוחו הבליט שמייסר דווקא את יצר הרע בשחקנים. האופרה נסבה על סיפור משולש מוכר וכאוב:  האביר אורלנדו – הקונטרה טנור המופלא אלון הררי  –  מאוהב במלכה אנג'ליקה – זמרת הסופרן המוכשרת דניאלה סקורקה. אך זו מאוהבת דווקא בגיבור המורי מדורו (זמרת המצו ענת צ'רני) המסתתר בבקתתה של הרועה דורינדה – הסופרן טל גנור  –  המאוהבת בו אף היא. אנג'ליקה מציעה למדורו לברוח מזעמו של אורלנדו – אך לבסוף נמלטת בגפה. אורלנדו מוצא אותה ובזעמו מנסה להרגה אלא שהקוסם זורואסתרו (הבריטון עודד רייך) מצליח להצילה בכוח כשפיו. אורלנדו מאבד את שפיותו ובטירופו שורף את הבקתה של דורינדה.

 להט תשוקה ונקמה ב"אורלנדו", תמונה של יוסי צבקר
להט תשוקה ונקמה ב"אורלנדו", תמונה של יוסי צבקר

 רק בסוף האופרה מצליח הקוסם זורואסתרו להשיב לאורלנדו את שפיותו וסוף טוב הכול טוב – צמד האוהבים אנג'ליקה ומדורו – מתאחדים בברכתו של אורלנדו.

את תפקיד אורלנדו שר זמר הקונטרה טנור אלון הררי בליריות כובשת ובלגאטו נפלא. הוא הבליט את הרכות שבדמותו המיוסרת ועמד בגבורה באריות שאורכן כמעט בלתי נתפס. הבריטון עודד רייך גילם את תפקיד הקוסם זורואסתרו בדרמטיות ובקול מלא שהלם את תפקידו. דומה שהסופרן דניאלה סקורקה נולדה לגלם את תפקיד הנסיכה אנג'ליקה ברכות קולה הזוהר. ואילו זמרת המצו ענת צ'רני גילמה בכישרון רב את התשוקה והקנאה ה"גברית" של מדורו.

כלי המיתר היו מצוינים, בעיקר התיאורבו – שמעו את הבדלי הגוונים. הבימוי – דומה היה שהיו שלוש במות על הבימה של אולם הנרי קראון – התזמורת בבמה האחורית, המנצח, ובקדמת הבימה השחקנים והרקדנים. במכוון היו התלבושות שעיצבה מיה מירד מורן "זבות דם" ומוכתמות, אם כי אפשר היה להבליט את עוצמת הדרמה גם ללא קומביניזונים מדממים. דלות האמצעים לא הפריעה לתמצות הרעיונות המבריקים של הבמאית שירית לי וייס שהצליחה להבליט את עוצמת התשוקות של גיבורי האופרה. למשל את הדרך בה זורואסטרו- הבריטון עודד רייך צמא דם ומלא כעס על אורלנדו – אלון הררי – ומשכנע אותו לצאת למלחמה.

 במיעוט אמצעים הבליטה הבמאית שירית לי וייס את עוצמת התשוקה והקנאה – אם בחיצים שנתקעו בבימה המורעלת – או בהרבה פרחים שנתלשו במהלך משחקי ילדים "אני אוהב/לא אוהב אותה".פאת תלתלים ג'י'נג'ית ענקית עטרה את ראשה של  דניאלה סקורקה והביעה אש תשוקה יוקדת. דווקא קולה של הסופרן טל גנור בתפקיד דורינדה – היה קול חד גווני. הקווים הארוכים שקשה כל כך לשיר אותם, האריות וסלסולי הקולורטורה תבעו שימוש ברגיסטורה מחודדת. ואכן הצליחו המנצח איתן שמייסר בריתמיות של ניצוחו ותזמורת הקאמרטה בלכידות נגינתה למסוך חיים ותנועה בדרמה על הבמה.

היה זה מפגש עם פנינה בארוקית המושמעת לעתים נדירות

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן