Skip to content

לשוטט בירושלים בין חצרות ובתים ב"בתים מבפנים"

אירוע בתים מבפנים ירושלים, יכלול השנה סיורים ייחודיים, עם הזדמנות נדירה לסיור בכנסת בהיבט אדריכלי, סיורים היסטוריים על קטמון הערבית והיציאה מהחומות, סיור באתר הבנייה של הספרייה הלאומית החדשה, סיורי קיימות בגינות פרטיות, סיורי אמנות, סיורי מאחורי הקלעים של מוסדות ממשלתיים ועוד. 31.10 – 2.11 ברחבי ירושלים.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עיון מפורט בתכניית "בתים מבפנים ירושלים 2019" החדשה, מרומם את הרוח. בנוסף לאתרים שניתן לסייר בהם ביומיום, הפעם נוספו אתרים וסיורים ייחודיים שממש קשה לבחור את מה להחמיץ, כי כולם מעניינים. מתוך 130 אתרים, בחרתי כאלו שלא אחמיץ, כי לא תהיה לי הזדמנות אחרת לחוות אותם. המידע המובא נלקח מתוך התכנייה.

\\ מס' 26 קטמון הערבית בעקבות יומני ח'ליל א־סכאכיני

נקודת מפגש: שער בית חולים משגב לדך ברחוב חזקיהו המלך 27.
גדעון שילה, מורה דרך שתרגם מערבית את יומניו של ח'ליל א-סכאכיני, מחנך ואיש רוח פלסטיני ירושלמי, יוביל את הסיור שיתחקה אחר שכונת קטמון הערבית בתקופת המנדט הבריטי, כפי שתיארו אותה א-סכאכיני ושכניו. בספר "כזה אני רבותיי – מיומנו של ח'ליל א-סכאכיני" מתאר א-סכאכיני את בניית ביתו (כיום ברחוב יורדי הסירה 8) בשנות ה־30, ואת החיים בקטמון עד 1948. הסיור ינוע סביב רחוב יורדי הסירה ויתייחס גם לנושא שימור המבנים בשכונה.
שישי, 1.11, 13:00. משך הסיור כשעה וחצי. סיור ברישום מוקדם ל־50 משתתפים ברישום מוקדם. ההרשמה תיפתח ב- 25.10 בבוקר.

\\ מס' 35 אלומיניום ירושלמי

חניון מסילת ישרים, רחוב מסילת ישרים 16 (צמוד לבית מזיא).
אדריכל ייטב בוסירה, שותף במשרד DY תכנון משותף ומנהל התוכן במרכז לעיצוב אורבני, יציג את הפרויקט יוצא הדופן והבולט לעין שתכנן משרדו לחיפוי מתקן חניה אוטומטית במרכז העיר. במפגשים יציג בוסירה את הרעיונות ואת הצרכים שהניעו את תהליך העיצוב וכללו בחינה ביקורתית של אופני השימוש באבן בירושלים כיום, ושבסופם תוכנן מבנה המורכב מ־780 משולשי אלומיניום התלויים על חזיתותיו ומדמים סיתות מסורתי.
שישי, 1.11, 15:00 15:30 מפגשים פתוחים.

צילום: דניאל רחמים

\\ מס' 49 פתחא דקרתא (פתח העיר)

נקודת מפגש: רחוב קינג ג'ורג' 44 , ליד בית אביחי.
סיור בהדרכת האדריכל שמואל נמט, בעקבות סמינר שכתב במסגרת לימודיו בבצלאל, שיתמקד בדמותו של יוסף ריבלין (1838־1886), נצר למשפחה מתלמידי הגר"א, שהיה הרוח החיה בבנייתן של רבות מהשכונות היהודיות שנבנו במאה ה־19 בירושלים מחוץ לחומת העיר העתיקה.
בסיור יחשוף נמט את המניעים הנסתרים ליציאה מהחומות, ובהם תמונת העולם המיסטית משיחית שבה החזיק ריבלין, המתגלה בין היתר בשירים שכתב אשר בהם הוא מפרט את חמשת תחומי הקדושה של ירושלים והשלכותיהם.
מסלול הסיור יעקוב אחר המיפוי המיסטי-משיחי של ריבלין, ובמהלכו יוצגו טקסטים שכתב וטקסטים מהם שאב את הגותו.
משך הסיור כשעה. סיור פתוח שבת, 2.11, 15:30

צילום: תמרה מגיסטר

\\ מס' 61 מאחורי הגדר

נקודת מפגש: רחוב ז'בוטינסקי 21, טלביה.
ישראל גלון, מנהל אגף פרחים והנדסת הצומח במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, יוביל את הסיור שיתבונן בגינות פרטיות בשכונת טלביה, בצמחייה האופיינית לה ובתרומתן לנוף ולנוי העירוני.
משך הסיור כשעתיים. סיור ברישום מוקדם מוגבל ל־20 משתתפים. ההרשמה תיפתח ב- 25.10 בבוקר. שבת, 2.11, 09:30.

צילום: דניאל חנוך

\\מס' 64 בית האמנית בירגיטה יוארי-אילן

טורא 30, ימין משה.
אדריכל: לא ידוע, 1860; תוספת: אדריכל לב שטרן, 1979.
ביקור בבית מקורי של שכונת משכנות שאננים המשקיף אל העיר העתיקה, שהורחב בשנות ה־70 כשהפך לביתה של האמנית והסופרת השבדית בירגיטה יוארי־אילן. הביקור יכלול סיור קצר בבית העמוס ברהיטים ובחפצים שבדיים מסורתיים ובציוריה של בירגיטה, וכן מפגש עם האמנית אוהבת ישראל.
אין צורך ברישום, בית פתוח. הכניסה לבית בקבוצות של 25 איש בכל חצי שעה
שישי, 1.11, 10:00 – 13:00 \ שבת, 2.11, 17:00 – 20:00

צילום: אביטל הירש

\\ מס' 76 משכן הכנסת בהיבט אדריכלי

נקודת מפגש: רחבת הכניסה למשכן הכנסת (מיד לאחר הבידוק הביטחוני).
סיור בדגש אדריכלי לקהל הרחב ומפגש עם האדריכל נחום מלצר. הזדמנות לגלות את הפן האדריכלי של המבנה שבו מתקבלות ההחלטות החשובות בחיינו ואת הדרכים שבהן ארכיטקטורה יכולה לייעל את תפקודו של גוף מורכב ומרובה פעילויות. הסיור יתקיים באגף קדמה בלבד. משך הסיור כ־30 דקות.
לפני הסיורים תתקיים קבלת פנים שבה יישא מנכ"ל הכנסת מר אלברט סחרוביץ דברי ברכה, ולאחר מכן ירצה האדריכל נחום מלצר על משכן הכנסת. משך קבלת הפנים כ־45 דקות.
**עקב הסדרי האבטחה שבמשכן יש להגיע לכניסה הראשית של הכנסת (שער פלומבו), כחצי שעה לפחות לפני תחילת הביקור. לא תתאפשר כניסה ללא רישום מוקדם. הכניסה למשכן ללא תיקים ויש להציג בפתח תעודת זהות. הסיור מיועד לבני 14 ומעלה והכניסה כפופה לקוד לבוש. להנחיות מאתר הכנסת כאן
סיור ברישום מוקדם מוגבל ל־35 משתתפים. ההרשמה תיפתח ב- 25.10 בבוקר. חמישי, 31.10, 17:45

\\ מס' 80 משכנה החדש של הספרייה הלאומית

נקודת מפגש: שער אתר הבנייה ברחוב קפלן, סמוך לצומת הרחובות קפלן ורופין.
אדריכלים: הרצוג ודה-מרון (שווייץ); מן שנער אדריכלים (ישראל).
סיור חוץ באתר ההקמה של בניין הספרייה הלאומית החדש ההולך ונבנה בימים אלו בקריית הלאום בירושלים, מול משכן הכנסת ובשכנות למוזיאון ישראל. במסגרת הסיור ייתן אדריכל אמיר מן – האדריכל האחראי על הפרויקט (בעיצובם של האדריכלים הבינלאומיים ז'ק הרצוג ופייר דה מרון) – סקירה כללית על המבנה באמצעות הדמיות ובעזרת מודל המבנה הניצב באתר וממחיש בקנה מידה 1:1 את ביצוע חזיתות המבנה המיוחדות ואת חומרי הבנייה. הביקור יאפשר גם צפייה מרחוק בהתקדמות עבודות הבנייה באתר ובמורכבות הביצוע.
**הסיור מתקיים באתר בנייה וההשתתפות בו מותנית בציות להוראות הבטיחות באתר. יש להגיע בנעליים סגורות.
סיור ברישום מוקדם מוגבל ל־30 משתתפים. ההרשמה תיפתח ב- 25.10 בבוקר. שישי, 1.11, 13:00

צילום באדיבות אתר בתים מבפנים ירושלים

\\ מס' 83 המרכז למדעי המוח על שם צ'רלס וסוזן גודמן

נקודת מפגש: בכניסה למרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח, קמפוס ספרא בגבעת רם, האוניברסיטה העברית.
אדריכלים: FOSTER+PARTNERS בשיתוף עם YBGSNA- בר, שיפמן-נתן ושות' אדריכלים 2018
הזדמנות להכיר את בניין מדעי המוח ולשמוע על הפרויקט המשתרע על פני 15 אלף מ"ר ושש קומות ומאכלס את מיטב המומחים לחקר המוח במרכז הגדול בישראל. הבניין כולל פרוגרמה מורכבת של מעבדות, מרכז דימות ועוד, ומתוכנן לפי התקן הישראלי לבנייה ירוקה תוך דגש על יעילות אנרגטית. בגג הבניין ובמעטפת שלו נעשה שימוש בחומרים שמיושמים בארץ לראשונה: סבכות אלומיניום ויריעות ETFE שקופות.
סיור פתוח. חמישי, 31.10, 15:00

Edmond and Lily Safra Center for Brain Sciences photo Moy Volkovich

\\ מס' 100 במעלה הספירלה

נקודת מפגש: תחנת הרכבת הקלה הדוידקה (ליד בנק דיסקונט).
סיור מעורר אופטימיות בבניין כלל שבמרכז העיר, העובר בשנים האחרונות תהליכי התחדשות ושינוי ייעוד. את הסיור יוביל מתן ישראלי, ממייסדי קבוצת האמנים מוסללה שהקימה בבניין את המרפסת כביתה הציבורי החדש. הסיור יתחיל בשער הכניסה של בית הספר תורה ומלאכה שנהרס כדי לפנות מקום למרכז המסחרי ויסתיים בנווה מדבר עירוני על גג הבניין, שהוא שילוב בין פארק עירוני, סטודיו לאמנות וקיימות, מרחב ציבורי ומעבדת מחקר על חיים עירוניים מקיימים.
בניין כלל נבנה בשנות ה־70 כמרכז הקניות הראשון בירושלים – קונספט חדשני לתקופתו. לבניין שתוכנן על ידי האדריכל דן איתן 17 קומות, והוא אמור היה להיות הסנונית הראשונה בתוכנית לבניית מגדלים במרכז העיר. התוכנית הופסקה לאחר בניית בניין זה עקב הביקורת שעורר.
בסיור יסופרו תולדות הבניין ויוצגו הפעילויות המתקיימות בו, מרביתן מתרחשות במרחב הציבורי מתוך רצון לייצר מודל חדש, שבו פעולה אמנותית בעלת זיקה חברתית המתרחשת במרחב העירוני ומשפיעה עליו.
סיור פתוח שישי, 1.11, 10:00

צילום: בן בורשטיין

\\ מס' 121 בנתיב האריחים הכחולים

נקודת מפגש: רחוב כורש 14, ברחבה שליד יצירת הקיר "רזי גן עדן".
מסלול חופשי במוזיאון החוצות הירושלמי של הקרמיקה הארמנית. הסיור ייפתח בשיחת גלריית-רחוב ליד יצירתה של מארי בליאן "רזי גן עדן" (2004), שתפתח צוהר אל השלב השני בהתפתחותה של הקרמיקה הארמנית אשר החל במחצית השנייה של המאה ה־20 ונמשך עד היום. בתום השיחה תחולק למשתתפים מפה והם יוזמנו לצאת בעזרתה למסע של גילוי הקרמיקה הארמנית ברחובות ירושלים ולמפגשים עם האמנים העכשוויים בסדנאותיהם.
המפגש בהדרכת ד"ר נירית שלו כליפא, אוצרת שותפה לתערוכה "רזי גן עדן" במוזיאון רוקפלר וחוקרת הקרמיקה הארמנית, יד בן-צבי.
מפגש פתוח וסיור פתוח. שישי, 1.11, 15:00

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן