Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שלישי ה-08 באוקטובר 2019

כותרות המהדורה     על רקע סיכול ניסיון חיסול סולימאני: חשש למתקפת טילים מאירן; הקבינט התכנס לישיבת חירום; נתניהו מבקש תוספת מיליארדים במטרה לשפר את מערך היירוט (בטחוני)     "מתכוננים לגרוע ביותר" | אחרי שנים של שיתוף פעולה, ובניגוד לעמדת בכירים בממשל: טראמפ נתן לטורקיה אישור לפתוח במבצע צבאי נגד המורדים הכורדים בסוריה; בכיר ישראלי: "נטישת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    על רקע סיכול ניסיון חיסול סולימאני: חשש למתקפת טילים מאירן; הקבינט התכנס לישיבת חירום; נתניהו מבקש תוספת מיליארדים במטרה לשפר את מערך היירוט (בטחוני)

    "מתכוננים לגרוע ביותר" | אחרי שנים של שיתוף פעולה, ובניגוד לעמדת בכירים בממשל: טראמפ נתן לטורקיה אישור לפתוח במבצע צבאי נגד המורדים הכורדים בסוריה; בכיר ישראלי: "נטישת טראמפ את הסעודים והכורדים מדאיגה ומטרידה" (חוץ)

    טראמפ: מטרת הליך ההדחה לפגוע במורשת שלי (חוץ)

    משמרות המהפכה האיראניים מעורבים בדיכוי ההפגנות בעירק; המנהיג העליון של אירן: "אויבים מנסים לסכסך בין איראן לעיראק" (חוץ)

    קוריאה הצפונית: אין תרחיש סביר לחידוש השיחות עם ארה"ב – "אם ארה"ב לא תהיה מוכנה היטב, מי יודע איזו תאונה נוראית עלולה להתרחש" (חוץ)

    המגעים להרכבת הממשלה: נתניהו אוחז במנדט ומסרב להחזירו לנשיא כפי שהתבטא עד כה. הליכוד ניסה להשיג עריקים בכדי להרכיב ממשלה; בכירים בעבודה בביקורת על סירוב כחול לבן לקדם את מתווה רבלין (פוליטי)

סוכל ניסיון להבריח 69 מטבעות עתיקים מתקופת אלכסנדר מוקדון (חדשות)

חדשות

סוכל ניסיון להברחת 69 מטבעות עתיקים ונדירים מתקופת אלכסנדר מוקדון מרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום

הבודקים הביטחוניים של רשות המעברים במשרד הביטחון, במעבר כרם שלום סיכלו אתמול (ב') ניסיון חריג להברחה של עשרות מטבעות עתיקים ונדירים מתקופת אלכסנדר מוקדון, מרצועת עזה לישראל וממנה לשטחי הרשות הפלסטינית.

מדובר במטבעות כסף הלניסטיים, אשר ככל הנראה הוטבעו לפני כ-2,300 שנים בשלהי ימי שלטונו של אלכסנדר הגדול או זמן קצר לאחר מותו. חלק מהמטבעות הוטבעו בעיר אמפיפוליס. מדובר בפריטים נדירים מבוקשים מאוד ובעלי ערך תרבותי רב.

המטבעות אותרו כאשר משאית, שהובילה משלוח של מוצרי טקסטיל מרצועת עזה לישראל, נעצרה לבדיקה שגרתית במעבר כרם שלום. המטבעות הוחרמו על ידי אנשי רשות המעברים  במעבר והועברו לטיפול יחידת קמ״ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי.
למעלה מ 100,000 איש אמש בסליחות המרכזיות ברחבת הכותל המערבי

כמיליון וחצי אנשים ביקרו בכותל המערבי בחודש האחרון

כמיליון וחצי איש פקדו בימי חודש אלול ובין כסה לעשור את רחבת הכותל המערבי.

מדי שנה עולה מספר המתפללים בכותל בימים הנוראים. בקרן למורשת הכותל המערבי מוסרים כי הם נערכים לקבלת מאות אלפים שיעלו לרגל בחג הסוכות.

בפעילות יזומה של שוטרי משטרת ישראל אמש (7/10) בכפר דיר אל אסד בוצע חיפוש בבית מגורים. במהלך החיפוש תפסו שוטרי משטרת ישראל בסמוך לבית המגורים 12 רימוני גז שהוסלקו, תחמושת ומחסנית. שני חשודים (54, 26 דיר אל אסד) נעצרו, הובאו לתחנת המשטרה לחקירה והיום (8/10) יובאו לדיון בבקשה להאריך את מעצרם בבית משפט השלום בעכו.

חשד: קנה נשק בשכם והוביל אותו ברכבו יחד עם אשתו ושלושת ילדיו הקטנים. בלשי משמר הגבול של משטרת ישראל עצרו אמש 4 חשודים פלסטינים בהחזקה ובסחר בנשק מסוג רוס"ר M-16 שהוסלק בתא המטען.

מידע מודיעיני שהתקבל במג"ב אודות עסקת נשק שהתבצעה בשכם הוביל אמש את כוחות משמר הגבול וצה"ל להקמת מחסומים ולהגברת הנוכחות בכבישים שבאזור הכפר קדום.

הפריסה הרחבה של הכוחות הביאה לאיתור 2 כלי רכב חשודים כאשר ברכב הראשון נסעו 3 חשודים וברכב השני נסעו זוג הורים ושלושת ילדיהם הקטנים(שנה עד 6).

הכוחות שעצרו את הרכבים ביצעו חיפוש קפדני במהלכו נמצא בתא המטען של הרכב שבו נסעה המשפחה, נשק מסוג רוס"ר M-16 עם מחסנית ותחמושת. אל המקום הוזעק חבלן של מג"ב שבדק באופן מקיף את הרכבים ובני משפחה של זוג ההורים נקראו למקום בכדי לקחת את 3 ילדיהם הקטנים
שערי נתב"ג נסגרים היום בשעה 14:00. לא תהיה כניסה לנמל התעופה בן גוריון החל מהשעה 14:00, לעומת זאת היציאה פתוחה תמיד.

פוליטי

המגעים להרכבת הממשלה: הליכוד ניסה להשיג עריקים בכדי להרכיב ממשלה; בכירים בעבודה בביקורת על סירוב כחול לבן לקדם את מתווה רבלין

בכירים במפלגת העבודה מביעים ביקורת כלפי מפלגת כחול לבן על כך שהם מסרבים לקבל את מתווה הנבצרות שהציע ריבלין, ולפיו במידה ויוגש כתב אישום נגד נתניהו הרי שהוא ייצא לנבצרות ללא הגבלת זמן, ימשיך להחזיק בתפקיד ראש הממשלה בתואר ואף יתגורר במעון ראש הממשלה אולם מי שישמש בתקופה זו כראש הממשלה בפועל הוא יו"ר כחול לבן, גנץ. לטענת אותם בכירים בעבודה, המתווה הוא טוב ומאפשר לכחול לבן להקים ממשלת אחדות עם הליכוד ועדיין לעמוד בהבטחה שלהם שלא יישבו תחת ראש ממשלה עם כתב אישום. כך דווח ב'חדשות כאן'.

– לבנתיים, המגעים לאחדות תקועים, ואם המפלגות הגדולות אכן יחליטו להקים ממשלת אחדות על בסיס מתווה ריבלין, הם יצטרכו עדיין להחליט מה יהיה חלון היציאה לנבצרות של נתניהו. בעוד שגנץ צפוי לדרוש, כי היציאה לנבצרות תחל עם הכרזת היועמ"ש על החלטתו להגיש כתב אישום. בליכוד יטענו כי חלון היציאה הוא זמן תחילת המשפט – מה שיכול לקחת בערך שנה. * מחלוקת נוספת שעל הצדדים יהיה להסכים עליה האם הזמן שבו גנץ יכהן כממלא מקום ראש הממשלה, בתקופת הנבצרות ייחשב כתקופת הזמן של נתניהו בתפקיד או ייספר כחלק מתקופת הרוטציה של גנץ.

– בתוך כך, בעיתון 'מעריב' דווח בשם גורמים שונים במערכת הפוליטית, כי מאחורי הקלעים בחן הליכוד אפשרויות לפנות לחברי כנסת בכמה סיעות, על מנת לבדוק היתכנות של עריקה. אולם ניסיונות אלה, נכון לעכשיו, לא הניבו שום תוצאה.

סקר: בבחירות חוזרות הליכוד מתחזק במנדט על חשבון ישראל ביתנו; אילו סער יעמוד בראשות הליכוד: גוש הימין שומר על כוחו, אך הליכוד צונח ל-26 מנדטים

ע"פ הערכות אם לא יימצא פתרון שיאפשר הקמת ממשלת אחדות, המדינה תיגרר לבחירות נוספות, ב'הכותרות' דווח כי על פי ההערכות, בבחירות חדשות צפויים אחוזי ההצבעה לעלות, וזאת על רקע ההבנה בימין ובשמאל כי ישנו סיכוי למהפך בשלטון. אולם מסקר חדש של חדשות 'וואלה' שפורסם שלשום (ראשון) בצהריים עולה כי גם בבחירות חוזרות התוצאות צפויות להיות דומות, מלבד עליה של הליכוד במנדט על חשבון כחול לבן. גם במידה ומועמד הליכוד לראשות הממשלה יוחלף, ובמקום נתניהו יוצב גדעון סער, לא צפויים שינויים במצב הגושים, אלא שבמצב כזה, הליכוד צפוי להיחלש דרסטית, ומפלגות הימין האחרות צפויות להתחזק משמעותית.

– לפי סקר חדשות 'וואלה', אילו הבחירות יתקיימו היום, ובראשות הליכוד יעמוד נתניהו, להלן מפת המנדטים הצפויה: הליכוד עם 33 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); כחול לבן  – 33 (32); הרשימה המשותפת – 13 (13); ש"ס – 9 (9); יהדות התורה – 7 (7); ימינה – 7 (7); ישראל ביתנו – 7 (8); העבודה וגשר – 6 (6); המחנה הדמוקרטי – 5 (5)

– לפי סקר חדשות 'וואלה', אילו הבחירות יתקיימו היום, ובראשות הליכוד יעמוד סער, להלן מפת המנדטים הצפויה: כחול לבן במקום הראשון עם 33 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד – 26 (32); הרשימה המשותפת – 13 (13); ימינה – 12 (7); ש"ס – 10 (9); יהדות התורה – 8 (7); ישראל ביתנו – 7 (8); העבודה וגשר – 6 (6); המחנה הדמוקרטי – 5 (5)

אתמול היה היום האחרון לשימוע, הוא התמקד בתיק 1000; הפרקליטים יגישו את טעונים הנוספים בכתב עד סוף חג הסוכות. ההחלטות אחרי החגים

אתמול (שני) התקיים היום האחרון לשימוע בפרשיות ראש הממשלה נתניהו. השימוע היום יעסוק בתיק 1000 – פרשת המתנות מאנשי העסקים (הון-שלטון), וזאת לאחר שאתמול החליט סנגורי נתניהו לפרוש את טיעוניהם דווקא לגבי תיק 2000 (עיתון-שלטון). * תיק 1000 כולל בעיקרו את החשד כי נתניהו ניצל את סמכויותיו לעזור לאיש העסקים מילצ'ן לקבל ויזה לארה"ב, וקידום חוק להקלות מס לתושב חוזר. המכשול הגדול ביותר שעומד בפני נתניהו הוא הפסיקה בעניין אולמרט – שם נקבע שאין לעסוק בענייני מקורבים אפילו אם ההחלטות שהתקבלו יהיו סבירות.

לאחר יום הכיפורים, יחל היועץ המשפטי לממשלה במרתון דיונים על מנת להגיע להחלטה בתיקי ראש הממשלה. * בעיתון "הארץ" דווח כי במהלך הדיונים על תיק 4000 טענו סנגוריו של נתניהו כי הוא ביקש 'לאזן' את הסיקור באתר ממניע אידיאולוגי ולא 'להטות' אותו, ועל כן אין להאשים אותו בשוחד.

בטחוני

במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש עשרה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט.

כמו כן, הלילה התקיימה כניסת מתפללים למתחם קבר יוסף בעיר שכם. לוחמי צה״ל, כוחות מג״ב, משטרת ישראל והמנהל האזרחי אבטחו את כניסתם של כ-1,000 מתפללים.

במהלך כניסת לוחמי צה״ל במטרה לאפשר את כניסת המתפללים, התפתחה הפרת סדר בהשתתפות עשרות פלסטינים שיידו אבנים, השליכו בקבוקי תבערה והבעירו צמיגים. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. בנוסף נמצאו ארבעה מטענים בייצור עצמי, אין נפגעים ולא נגרם נזק. התפילות התקיימו כסדרן.

על רקע סיכול ניסיון חיסול סולימאני: חשש למתקפת טילים מאירן; הקבינט התכנס לישיבת חירום; נתניהו מבקש תוספת מיליארדים במטרה לשפר את מערך היירוט

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס שלשום בצהריים (ראשון) לראשונה מאז הבחירות לדיון בהול ודרמטי שהסתיים אחרי יותר מחמש שעות. במהלך הישיבה דנו חברי הקבינט בתרחיש דומה למתקפה האירנית על מתקני הנפט בסעודיה – ירי מסיבי של טילי שיוט לעבר מטרות ישראליות ודרכי ההתמודדות עם מתקפה כזאת. *  יצויין, כי טווח התקיפה של האירנים בסעודיה עמד כל מרחק של 650 ק"מ, טווח המאפשר פגיעה בכל נקודה בישראל ממערב עירק.* ראש הממשלה, נתניהו, מבקש להסדיר תוספת דחופה בשיעור כמה מיליארדי שקלים לתקציב הביטחון, במטרה לשפר את יכולתו של מערך היירוט בפני טילים איראניים – בפרט טילי שיוט.

– פרשנים בישראל מעריכים בזהירות כי כל ההצהרות והדיווחים שיוצאים באירן על כך שנעשו ניסיונות לחסל את קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, הם רק תירוץ אפשרי לכך שאירן תנסה לבצע מתקפה כזאת נגד ישראל. * בישראל מעריכים שהתעוזה האירנית גוברת גם בגלל השתיקה הסעודית או חוסר התגובה של ארה"ב למתקפת טילי השיוט והרחפנים הממולכדים על מתקני הנפט.

– בתקיפה האיראנית בסעודיה, הפגינה אירן יכולת מודיעינית טובה – הן בזיהוי ובחירת המטרות והן בבחירת נתיב התקיפה והאמל"ח, לאחר שככל הנראה אף טיל או מל"ט לא התגלה ובוודאי שלא התבצע ניסיון ליירטם טרם התקיפה. * מניתוח ראשוני של נזקי התקיפה המאסיביים של אירן בסעודיה עולה כי האיראנים הצליחו לעקוף את המכ"מים של סוללות הפטריוט האמריקאיות בסעודיה. בנוסף, הטילים השיגו דיוק פגיעה מרשים וחסר תקדים של פחות משלושה מטרים.

– בתקיפה נגד סעודיה השתמשה איראן בתחכום, בשני אמצעים בלבד: 7 טילי שיוט מסוג ק'ודס אשר 3 מהם נפלו בדרך היו מונעים במנוע סילוני צ'כי. האמצעי השני היה שימוש ב-18 כטב"מים מתאבדים, העתק אירני של ה"רפי" – מל"ט מתאבד מתוצרת התעשייה האווירית הישראלית.

– מסקר מיוחד שנערך ביוזמת עמותת "מרכז מלחמת יום הכיפורים" לציון 46 שנים למלחמה עולה כי 70% מהציבור בישראל חוששים שההפתעה שהתרחשה במלחמת יום הכיפורים עלולה לחזור על עצמה, לעומת 30% בלבד מהמשיבים, שטענו כי הדבר לא יכול לקרות שוב.

חוץ

"מתכוננים לגרוע ביותר" | אחרי שנים של שיתוף פעולה, ובניגוד לעמדת בכירים בממשל: טראמפ נתן לטורקיה אישור לפתוח במבצע צבאי נגד המורדים הכורדים בסוריה; בכיר ישראלי: "נטישת טראמפ את הסעודים והכורדים מדאיגה ומטרידה"

חשש ממרחץ דמים של טורקיה נגד הכוחות הכורדיים שסייעו לוושינגטון לנצח את דאעש בסוריה: ארצות הברית העניקה הבוקר (שני) "אור ירוק" לטורקיה לצאת למבצע צבאי בסוריה, ופינתה את חייליה מהגבול לאחר שהבהירו כי לא ישתתפו במבצע צבאי. בכך למעשה נוטשת ארה"ב בפועל את הלוחמים הכורדים שנלחמו לצד הכוחות האמריקניים במשך שנים עד שארגון דאעש הובס שם. * הכוחות הסורים הדמוקרטים מסרו לסוכנות "רויטרס" שהם לא יהססו להגן על עצמם מפני כל פלישה טורקית. עוד מסרו שארה"ב לא עמדה בהסכמים ופינתה את כוחותיה מאזור הגבול עם טורקיה. * באו"ם הגיבו כי הם "מתכוננים לגרוע ביותר".

– הבית הלבן הודיע היום (שני) כי נשיא ארצות הברית טראמפ שוחח בטלפון עם נשיא טורקיה, ארדואן, ומסר לו כי כוחות הצבא האמריקנים לא יהיו מעורבים בפעולות הצבא הטורקי נגד ארגון דאע"ש בצפון סוריה, אך גם לא יתמכו בו, ולמעשה יאפשרו את התקיפה המתוכננת באזור. "מעתה, טורקיה תהיה אחראית לכל לוחמי דאע"ש שנלכדו באזור בשנתיים האחרונות במהלך הבסת החליפות האסלאמית על ידי ארה"ב".

– הניו יורק טיימס דיווח כי בכירים במשרד ההגנה והחוץ בממשל האמריקני הביעו התנגדות להחלטת טראמפ, להעניק לארדואן אור ירוק למבצע. עוד דווח כי ההתנגדות כללה את ההחלטה להחזיר את הכוחות האמריקניים שהיו מוצבים באזור. * חברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים התריעו מפני שפיכות דמים ומסר בעייתי לבעלות בריתה של ארצות הברית. * ח"כ קיש מהליכוד תקף את החלטת טראמפ וכתב כי "כשטראמפ אינו תומך בסעודים מול איראן ובמקביל מסיר את הבטחתו לשמירה על הכורדים לטובת ארודאן זה מאוד מדאיג ומטריד".

– עיתונאי כורדי שבחר להישאר בעילום שם, שוחח עם החדשות12, וביקש להעביר מסר למדינות שמסתמכות על ממשל טרמאפ – והזהיר גם את ישראל. לדבריו, "הכורדים, מרגישים שארה"ב בגדה בהם. אני חושב שיהיה לנו קשה לסמוך עליהם שוב, זו כבר הפעם השנייה שזה קורה בשלוש השנים האחרונות. כאן בעירק, כשנאמני אירן תקפו אותנו – ארה"ב לא עשתה כלום, עכשיו אותו הדבר קורה בסוריה". העיתונאי הוסיף כי "טראמפ נטש את הכורדים, והם נותרו לבדם מוקפים באויבים. לא ניתן לסמוך או להישען על הממשל האמריקני תחת טראמפ – הוא ינטוש אתכם ברגע". "ישראל צריכה להבין שהוא עושה הכל בכדי לפגוש את הנשיא האיראני ולסגור איתו עסקה. תחשבו כמה אתם צריכים לסמוך על ארה"ב אם תהיה עסקה כזו".

– יצויין, כי טורקיה רואה ב"יחידות להגנת העם" הכורדיות (YPG) מעין זרוע של "מפלגת פועלי כורדיסטן" (ה-PKK), ארגון שמנהל מרידה נגדה כבר 35 שנה. הטורקים מגדירים את שני הארגונים האלה ארגוני טרור. גורם אמריקני אמר כי אם טורקיה תדבק בתוכניתה לצאת למבצע בסוריה, סביר להניח שתהיה תגובה עזה מצד הכורדים – ואז כמעט בטוח שהכוחות האמריקניים ייסוגו לגמרי מסוריה.

טראמפ: מטרת הליך ההדחה לפגוע במורשת שלי

לאחר שקרא להליך שנפתח נגדו בקונגרס "ציד מכשפות", אמר טראמפ בשיחה עם חברי המפלגה הרפובליקנית ביום שישי האחרון כי הדחה כזו היא "דבר רע שיש לך ברזומה, אתה לא רוצה את זה". לדברי מקורביו החשש הגדול של טרמאפ הוא שייכתב בספרי ההיסטוריה כי הוא נשיא שבחרו להדיחו, ושמורשתו תיפגע. עם זאת, טראמפ מאמין שהמהלך שפתחו הדמוקרטים נגדו יכול לעזור לו להיבחר מחדש. כך דווח הלילה (בין ראשון לשני) באתר "אקסיוס". ע"פ הדיווח, יועציו של הנשיא האמריקני, הן בתוך הבית הלבן והן מחוצה לו, הציגו את התרחיש שלדעתם סביר שיקרה: שבית הנבחרים יצביע בעד הדחתו. עם זאת, הם הוסיפו שהם מאמינים שהסיכויים לכך שהסנאט יאשר זאת – נמוכים מאוד.

– בתוך כך, הדמוקרטים מנסים להשיג אקדח מעשן שיצביע כי טראמפ הכריח את נשיא אוקראינה לפתוח בחקירה נגד בכיר הדמקורטים ביידן, בתמלול השיחות שפרסם טראמפ לא מופיע נימה כזו, ואילו עדותו של איש המודיעין היתה מפי השמועה ולא ממקור ראשון. * לפי הדיווח ברשת ABC גורם נוסף מקהילת המודיעין של ארה"ב, שהיה מקורב יותר לפרשה, ונחשב כמקור ראשון לחלק מהתלונה הראשונה, הביע את רצונו להעיד בפרשה. העד החדש כבר תושאל על-ידי משרד המבקר הפנימי של קהילת המודיעין. * ועדת המודיעין של הסנאט הנשלטת על ידי המפלגה הדמוקרטית, מקווה שהמדליף החדש יספק מידע בהיר יותר בפרשה. * ביום שישי דווח ב"ניו יורק טיימס" על קיומו של איש מודיעין שני השוקל להגיש בעצמו תלונה על שאירע בשיחת הטלפון ולהעיד בפני הקונגרס, אך טרם ברור אם מדובר באותו מתלונן או שמדובר בעד שלישי.

משמרות המהפכה האיראניים מעורבים בדיכוי ההפגנות בעירק; המנהיג העליון של אירן: "אויבים מנסים לסכסך בין איראן לעיראק"

ההפגנות האלימות בעירק נמשכות כבר שישה ימים, מספר ההרוגים עלה ל-104, ומספר הפצועים עומד על יותר מ-6000, כך לפי משרד הפנים המקומי. ולפי הערכות מי שלוקח חלק פעיל בדיכוי האלים נגד ההפגנות הם אנשי משמרות המהפכה באירן. בשבוע שעבר הציג מפגין אחד בבגדד לעיתונאים תרמיל של קליע וצעק: "תראו! אלה כדורים איראניים!". * ההפגנות בעירק אמנם מופנות נגד השחיתות השלטונית והשירות המתפורר לאזרח במדינה, אולם הם פרצו לאחר שראש יחידת העלית ללוחמה בטרור, הועבר מתפקידו לאחר שסירב להיכנע לתכתיבי כוחות הגיוס העממי (אל-חשד א-שעבי), הפועלים במקביל לצבא עיראק וכוללים מיליציות שיעיות הנאמנות לאיראן.

– בצבא עירק הבהירו כי הכוח הרב שבו נעשה שימוש נגד המפגינים אינו מקובל: "בבירה בגדד הופעל כוח מופרז בניגוד להתנהלות השגרתית של הצבא וכעת אנו בודקים את הנסיבות מול המפקדים שביצעו את הפעולות השגויות".

– הבלוג הביטחוני "אינטלי טיימס" חשף כי מפגינים הציגו לראווה דרכונים של אנשי "כוח קודס" של משמרות המהפכה, יחד עם מסמכים איראניים נוספים, שנתפסו במהלך עימותים אלימים בין מפגינים לאנשי השלטון.

– אתרים המזוהים עם המפגינים טענו כי איראן מתכננת ירי טילים משטחים הנשלטים על ידי המיליציות השיעיות לעבר מרכזי אוכלוסייה, במטרה לזרוע פחד בקרב האוכלוסייה ולהקטין את התמיכה במוחים.

– מי שפועל באופן גלוי וללא רחמים נגד המפגינים הם אנשי ארגון הגג של המיליציות הפרו איראניות בעיראק, "חש'ד א-שאעבי". במקרה אחד תועדו אנשי הארגון יורים אש חיה לעבר אמבולנס שנושא פצועים ברובע הממשל בבירה בגדד. עוד תיעוד מראה כי אנשי חש'ד א-שאעבי יורים לעבר מפגינים בעיר כרבלא, מרכז שיעי חשוב בדרום עיראק. שעות קודם לכן התכנסו מפגינים באחת הכיכרות המרכזיות בעיר והחלו לקרוע כרזות פרו איראניות שנתלו במקום.

– המנהיג העליון של אירן האייתוללה עלי חמינאי הגיב היום (שני) להפגנות האלימות בעירק והאשים  כי "אויבים מנסים לייצר סכסוך בינינו, אבל הם ייכשלו. המזימה שלהם לא תצליח". לדבריו, "אירן ועירק הן שתי אומות שקשורות זו לזו בלב ובנפש"

– איש הדת השיעי והמנהיג הפוליטי מוקתדא א-סאדר, הכריז כי הוא דורש הממשלה להתפטר ולהכריז על הליכה לבחירות. הקואליציה הפרלמנטרית שמנהיג א-סאדר, שמתנגד להשפעה האיראנית הגוברת במדינה, היא הסיעה הגדולה ביותר בפרלמנט העיראקי. א-סאדרא תקף בחריפות את הממשלה וקרא לה לחדול מהאלימות נגד המפגינים.

– גם ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל מהאדי הביע הזדהות עם המפגינים ואמר כי "דבריכם נשמעו היטב על ידי הממשלה", אך האיץ בהם להפסיק את ההפגנות ולשוב לביתם.

קוריאה הצפונית: אין תרחיש סביר לחידוש השיחות עם ארה"ב – "אם ארה"ב לא תהיה מוכנה היטב, מי יודע איזו תאונה נוראית עלולה להתרחש"

אחרי שוושינגטון אמרה כי השיחות עם קוריאה הצפונים היו טובות וכי היא הסכימה להזמנה של שטוקהולם לשוב לשיחות נוספות עם פיונגיאנג בתוך שבועיים, כשקוריאה הצפונית אמרה (אתמול, ראשון) מנגד כי אין תרחיש שלפיו ארצות הברית תציג תכנית אלטרנטיבית לשיחות הגרעין התקועות בתוך שבועיים. שלח היום (שני) ראש צוות המו"מ הצפון-קוריאני, קים מיונג גיל, מסר מאיים לעבר וושינגטון, כשאמר כי "השאלה האם יתקיימו עוד שיחות בהמשך תלויה בארה"ב. אם ארה"ב לא תהיה מוכנה היטב, מי יודע איזו תאונה נוראית עלולה להתרחש. נצטרך לחכות ולראות".

– דובר משרד החוץ הצפון קוריאני, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית אמרי כי "אין לנו כוונה לערוך שיחות מחליאות כאלו כפי שקרה הפעם, לפני שארצות הברית תיקח צעד משמעותי לקראת נסיגה מוחלטת ובלתי-הפיכה מהמדיניות העוינת שלה כלפינו", לדבריו, "ארצות הברית מפיצה סיפור לא מבוסס לחלוטין שלפיו שני הצדדים נכונים להיפגש שוב אחרי שבועיים. זה לא סביר בכלל שהיא יכולה לייצר הצעה שתענה על הציפיות שלנו ועל החששות של העולם בתוך שבועיים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן