Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום חמישי ה-10 באוקטובר 2019

כותרות המהדורה     פיגוע אנטישמי בגרמניה: ניאו-נאצים ניסו לבצע טבח בבית כנסת יהודי בגרמניה, אך בחסדי שמים נכשלו; 2 עוברי אורח נהרגו (חדשות)     מתווה אנטישמי בישראל: ליברמן מציע להקים ממשלת אחדות ללא ערכי היהדות (פוליטי)     אחרי נטישת ארה"ב: טורקיה פתחה במבצע אווירי וקרקעי נגד הכורדים בסוריה; לפחות 15 הרוגים (חוץ)     ·"הרפובליקנים, הדמוקרטים, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    פיגוע אנטישמי בגרמניה: ניאו-נאצים ניסו לבצע טבח בבית כנסת יהודי בגרמניה, אך בחסדי שמים נכשלו; 2 עוברי אורח נהרגו (חדשות)

    מתווה אנטישמי בישראל: ליברמן מציע להקים ממשלת אחדות ללא ערכי היהדות (פוליטי)

    אחרי נטישת ארה"ב: טורקיה פתחה במבצע אווירי וקרקעי נגד הכורדים בסוריה; לפחות 15 הרוגים (חוץ)

    ·"הרפובליקנים, הדמוקרטים, האירופים, הרוסים, הערבים ואפילו איראן" | ביקורת נרחבת נגד החלטת טראמפ לנטוש את הכורדים; טראמפ בתגובה: אם אראה בחכמתי כי טורקיה חורגת מחוץ לתחום אשמיד את הכלכלה שלה (חוץ)

    הבית הלבן הודיע רשמית כי לא ישתף פעולה עם הליך ההדחה של טראמפ – "מדובר בהליך לא חוקי"; פלוסי: "טראמפ אינו מעל החוק, מדובר בניסיון לשבש הליכי חקירה" (חוץ)

    מנהיגה העליון של איראן: "לא נבנה, נאחסן או נשתמש בנשק גרעיני, התמקדותנו בטכנולוגיית גרעין למטרות אזרחיות בלבד" (חוץ)

    אקוודור: ההפגנות נגד קיצוץ סבסוד הדלק מחריפות; הממשלה נמלטה מעיר הבירה (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית בעננות בגובה רב. תחול ירידה קלה בטמפרטורות והן יהיו רגילות לעונה. הלילה: מעונן חלקית עד מעונן.

    שישי: בהיר עד מעונן חלקית בעננות בגובה רב. בהרים ובפנים הארץ תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות.

    שבת: בהיר עד מעונן חלקית בעננות בגובה רב, ללא שינוי ניכר בטמפרטורות.ראשון: בהיר עד מוענן חלקית בעננות בגובה רב עם עליה בטמפרטורות.

חדשות

פעילי וח"כי הרשימה המשותפת, אזרחים ערביים נוספים מהדרום והצפון יצאו הבוקר בשיירה שהתחילה ממג'ד אל-כרום בגליל בשעות הבוקר ותסתיים אחר הצהריים בהפגנה בקריית הממשלה בירושלים: מהרשימה המשותפת נמסר כי "המטרה שלנו היא להעלות אל סדר יומה של הממשלה את נושא הטיפול באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, וגם מבקשים את הזדהותם ותמיכתם של אזרחי המדינה יהודים וערבים כדי שהממשלה תתחיל לטפל בנושא.
יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה: הסיעה גאה באלפי האזרחים מכל הארץ שהצטרפו לשיירה ההיסטורית לירושלים כדי לשים סוף לפשיעה האלימה בחברה הערבית. הדרך ארוכה אבל לא נוותר – אין פשרות במאבק על חיי ילדינו!"

פיגוע אנטישמי בגרמניה: ניאו-נאצים ניסו לבצע טבח בבית כנסת יהודי בגרמניה, אך בחסדי שמים נכשלו; 2 עוברי אורח נהרגו

שני פעילים ניאו-נאצים ניסו לפרוץ לבית הכנסת בעיר האלה שבמזרח גרמניה בעיצומה של תפילת יום הכיפורים, בבית הכנסת שהו באותה עת כ-80 מתפללים, אך בחסדי שמים, התוקף לא הצליח לפרוץ לבית הכנסת. לפי דיווח בכלי תקשורת גרמני, המפגעים ניסו לחדור אל בית הכנסת, ומשלא הצליחו – ירו אל עבר דוכן סמוך, בעקבות הירי נהרגו שני עוברי אורח ושתים נוספים נפצעו באורח קשה. לפי ההערכות התוקף התכוון לבצע טבח בעשרות המתפללים ששהו במקום.  * בכיר בקהילה המקומית אמר שאחד התוקפים ניסה לפרוץ את דלת בית הכנסת ואת השער של בית העלמין באמצעות ירי לעבר המנעולים. לדבריו המפגע זרק מה שנשמע כמו בקבוקי תבערה או רימוני יד במשך חמש עד עשר דקות. * בשיחה עם העיתון "שטוטגארטר זייטונג" אמר הבכיר כי "ראינו במערכת המצלמות של בית הכנסת שתוקף החמוש בכבדות עם קסדת פלדה ורובה מנסה לירות דרך הדלתות הפתוחות שלנו. האיש נראה כאילו הוא מגיע מהכוחות המיוחדים". לדבריו, "חסמנו את הדלתות מבפנים וחיכינו למשטרה". * בעקבות אירוע הירי, האבטחה בבתי הכנסת בדרזדן ובלייפציג תוגברה.

– עדת ראיה לתקרית סיפרה ל"וול סטריט ג'ורנל"  כי היורה לבש בגדים צבאיים בצבע ירוק כהה, אפוד וקסדה. הוא ירה שוב ושוב לעבר שערי בית הכנסת וניסה לפרוץ אותם באמצעות כלי נשק, כשנכשל, הוא טיפס מעל שער לכיוון החצר הקדמית ובית הקברות של בית הכנסת, וזרק רימונים מעבר לגדר. לאחר מכן נשמע קול פיצוץ גדול. * עד ראיה נוסף סיפר כי החשוד נשא שני כלי נשק "או מכונת ירייה" שתלה על גופו ולאחר מכן נכנס למכונית מסוג פולקסווגן בעלת לוחית רישוי של המדינה הגרמנית נורדריין-וסטפאליה. עדים נוספים סיפרו על לבושו הצבאי של היורה ועל הקסדה שחבש, שאליה חוברה מצלמה.

– המשטרה מסרה שעצרה חשוד אחד ופתחה במצוד אחר חשודים נוספים שנמלטו במכונית. המשטרה מעריכה שהחשודים נמלטו לכיוון העיר לייפציג. * לפי ה"שפיגל", שני התוקפים התפצלו אחרי המתקפה הראשונית, והתוקף שנעצר נלכד בנסיעה בכביש בזמן שניסה להימלט במונית גנובה. * במקביל נורו יריות גם בלנדסברג, הנמצאת במרחק של כ-15 קילומטרים משם, אך לא ברור האם יש קשר בין האירועים

שבועיים וחצי לפני תום המועד פנו חקלאים ישראלים למלך עבדאללה: לקיחת האדמות מאיתנו היא אסון

פרסום ראשון של ג'קי מתוך ״בוקר טוב ישראל״, בהגשת אפי טריגר, בגלי צה״ל: חקלאי מובלעת נהריים בעמק הירדן פנו באיגרת דחופה למלך עבדאללה השני וביקשו ממנו לבלום את הליך השבת המובלעת לחזקתה של ממלכת ירדן. "אנו מבקשים שלא תקטע יותר מ-70 שנה של קשר בין אדמותינו החקלאיות. עבורנו זה אסון", כתבו.

את המכתב שיגר בשם החקלאים ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום. באיגרת כתב גרינבאום למלך הירדני: "אני נוקט צעד יוצא דופן של כתיבה ישירות אליך, על מנת למנוע את מה שהוא מבחינתנו אסון. אני מבקש ממך בכל הכבוד, לקבל הזדמנות להציג את הצעותינו בפניך או בפני מי שתסמיך לכך, באמצעות פגישה עימנו ב"אי השלום" עצמו. אנו מעוניינים להציג את האפשרויות שיש לנו, להגיע להסדר מסוג כלשהו בינינו, כשכנים אשר מכבדים ומעריכים איש את רעהו".

בהסכם השלום, שנחתם ב-26 אוקטובר 1994, הסכימה ירדן להותיר את מובלעת צופר בערבה התיכונה ואת מובלעת נהריים (ובה תחנת הכוח של רוטנברג) בידי חקלאים ישראלים המעבדים אותן. בהסכם צוין, כי ההסדר יחודש אוטומטית כל 25 שנים, אלא אם אחד הצדדים ירצה להפר אותו. תגובת הארמון הירדני טרם התקבלה.

הוארך עד יום ראשון מעצרו של הנהג שחשוד בדריסתו של בן ה-8 בתאונת הדרכים הקטלנית בית משפט השלום בת״א האריך עד יום ראשון (13.10) את מעצרו של החשוד בן ה-20 , שחשוד בגרימת מותו של ילד בן 8 אתמול בתאונת הדרכים בז'בוטינסקי ונמיר בת"א.

מחקירת האירוע עולה כי החשוד שנהג ברכב פגע בילד כבן 8 בעת שחצה את הכביש על אופניו. הילד נפצע באורח קשה (עפ"י גורמי רפואה) ומאוחר יותר נפטר מפצעיו בבית החולים.

במסגרת החקירה, בודקת המשטרה בין היתר את מעורבותו של החשוד בעבירות סמים.

פוליטי

מתווה אנטישמי בישראל: ליברמן מציע להקים ממשלת אחדות ללא ערכי היהדות

יו"ר ישראל ביתנו, ליברמן, פרסם אמש (רביעי) את המתווה שלו להקמת ממשלה חדשה, במתווה הוא מציע להקים ממשלת אחדות המורכבת מהליכוד, כחול-לבן וישראל-ביתנו, ללא "גוש החרדים משיחיים" כלשונו. צוות משא ומתן משותף של שלושת המפלגות יגבש קווי יסוד לממשלת האחדות שתקום כולל בנושאי גיוס החרדים ופתיחת מרכולים בשבתות, ורק לאחר מכן יתאפשר למפלגות נוספות להצטרף לממשלה על בסיס אותם קווי יסוד.

– לפי המתווה, שתי המפלגות הגדולות יקבלו את מתווה ריבלין לרוטציה. במסגרתו ימלא נתניהו את תפקיד ראש הממשלה עד לקבלת ההחלטה האם להעמיד אותו לדין. אם יוגש נגד נתניהו כתב אישום, הוא יצא לנבצרות, וגנץ יתפוס את תפקידו כממלא מקום ראש הממשלה.

– בתוך כך, היום צפוי לעלות במרכז הליכוד הצעה שתשריין את מעמדו של נתניהו בליכוד, בו יוצהר כי הוא יהיה מועמד התנועה היחיד לראשות הממשלה לכל כהונת הכנסת ה-22. זאת במטרה למנוע מגורמים בליכוד להקים ממשלה חליפית, לאחר החזרת המנדט על ידי נתניהו. רק אחרי שמעמדו בליכוד יבוצר צפוי נתניהו להחזיר את מנדט הרכבת הממשלה.

השימוע בתיקי נתניהו הסתיים; הדיונים לא יוארכו ביום נוסף; ההחלטה תתקבל אחרי החגים

בתום ארבעה ימי דיונים: השימוע בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו הסתיימו ביום שני, והיועמ"ש החליט שלא להאריך ביום נוסף את הדיונים. הדיונים ביום שני שנמשכו יותר מעשר שעות התמקדו בתיק 1000, לאחר שביום ראשון התמקד השימוע בתיק 2000, וברביעי וחמישי שעבר התמקד השימוע בתיק 4000.

– עורך הדין עמית חדד אמר בצאתו מהשימוע: "היום הצגנו את הטיעונים בתיק 1000. התמודדנו עם כל אחת ואחת מהטענות והראינו שמה שכתוב בכתב החשדות נפל במבחן העובדתי. אנחנו מקווים ומצפים אחרי ארבעה ימים ארוכים, שהתיקים כולם ייסגרו. אנחנו מאמינים שכך צריך להיות. הטענות שלנו נכונות. כעת נחכה להחלטה של היועמ"ש".

– מיד לאחר סוכות יתכנס צוות היועמ"ש על מנת לסכם את השימוע, למפות את הבעיות בעבירות השונות המיוחסות לראש הממשלה, כפי שנחשפו על ידי הפרקליטים. רק לאחר מכן, בעוד כחודש וחצי, יתקבלו ההחלטות הסופיות בתיקים.

חוץ

אחרי נטישת ארה"ב: טורקיה פתחה במבצע אווירי וקרקעי נגד הכורדים בסוריה; לפחות 15 הרוגים

צבא טורקיה פתח אתמול במבצע צבאי נגד הכורדים בגבול בצפון מזרח סוריה. לדברי נשיא טורקיה ארדואן שם המבצע הוא "מעיין השלום" והוא נועד לחסל את "מסדרון הטרור" לאורך גבולה הדרומי של טורקיה. * זמן קצר אחרי הכרזת ארדואן על תחילת המבצע החלו מטוסי קרב להפציץ מטרות באזור הגבול. ביעדים המותקפים – עמדות של הכוחות הכורדיים בעיר קמישלי ובעיירות־הגבול תל אביד, ראס אל־עין וכובאני. גורם ביטחוני טורקי אמר ל'רויטרס' כי המבצע החל עם תקיפות האוויריות, ולאחר מכן הפגיזו תותחי "הוביצר" בסיסים ומחסני תחמושת של ה-YPG, כמו גם עמדות ירי וצלפים. * בהמשך דיווח משרד ההגנה הטורקי כי הצבא החל גם בפעילות קרקעית במזרח סוריה. עם זאת דיווחים טוענים, הכוחות הסוריים הדמוקרטיים הציחו להדוף את המתקפה של צבא טורקיה. לפי הדיווח כי הכוחות המובלים על ידי מיליציה כורדית עצרו את ההתקדמות הקרקעית של טורקיה ליד תל אבייד שבצפון סוריה. * לפי הטורקים מאז תחילת המבצע בצפון סוריה הם תקפו 181 יעדים צבאיים

– לפי מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה סורי שמקום מושבו בבריטניה, כי מניין ההרוגים מאז תחילת המבצע הטורקי עומד על 15 בני אדם, בהם לפחות שמונה אזרחים. *  כלי תקשורת ערביים דיווחו על מנוסה של תושבים רבים מן האזור. דובר הכוחות הכורדיים אחמד מוסא אומר כי הכורדים יגנו על עצמם עד טיפת דמם האחרונה. המיליציה הכורדית, שמילאה בעבר תפקיד מרכזי בלחימה בארגון דאעש, הודיעה כי לא תילחם עוד בטרוריסטים האסלאמים.

– אתמול בבוקר הוציא הממשל הכורדי בצפון מזרח סוריה קריאת "גיוס כללי" לאורך הגבול עם טורקיה. "אנחנו קוראים לכל אנשינו, מכל הקבוצות האתניתו, לנוע לעבר האזורים הקרובים לגבול עם טורקיה כדי לבצע פעולת התנגדות במהלך תקופה היסטורית רגישה זו".

– יצויין כי כ-11 אלף פעילי דאעש בסוריה מוחזקים בבתי כלא בשליטת הכוחות הכורדיים, וההתקפות הטורקיות עליהם עלולות לערער את יכולתם להמשיך להשגיח על האסירים. * בעקבות פלישת טורקיה למדינה, הוציאה אתמול ארה"ב מצפון סוריה שני פעילי דאעש בכירים החשודים כי עינו ורצחו אמריקאים. השניים הועברו לבסיס בעיראק. * אתמול ציין טראמפ כי "אנחנו נילחם רק מלחמות שהן לתועלתנו, ונילחם רק כדי לנצח. טורקיה, אירופה, סוריה, איראן, עיראק, רוסיה והכורדים יצטרכו עכשיו למצוא פתרון למצב, ולהחליט מה הם רוצים לעשות עם הלוחמים (השבויים) מדאעש 'בשכונה שלהם'. הם כולם שונאים את דאעש, הם היו אויבים במשך שנים. אנחנו רחוקים 7,000 מייל משם, ונמחץ את דאעש שוב אם הם יתקרבו אלינו!".

– במקביל, ארגון הטרור דאעש, מיהר לנצל את החולשה הכורדית ופתח במתקפה משולבת גדולה בבירתו לשעבר, העיר א-ראקה, הנשלטת על ידי כוחות המיליציה הכורדית. לפחות שישה אנשי מיליציה כורדית נהרגו בסדרה של פיגועי התאבדות ומתקפות ירי ברחבי העיר". הכורדים טוענים כי הצליחו לעת עתה להדוף את המתקפה והשקט חזר לעיר, אך גורמים ב"חזית הדמוקרטית הסורית" טוענים כי המיליציות לא יצליחו לעמוד לאורך זמן במלחמה בשתי חזיתות.

– כוחות של ארגון הטרור דאעש פתחו במתקפה גם באזור העיר דיר-אזור הנשלטת על ידי כוחות הנאמנים למשטרו של בשאר אל אסד ואיראן. בסוכנות הידיעות "עמאק" פרסם דאעש כי הצליח לשגר מספר פצצות מרגמה לעבר מפקדה של משמרות המהפכה האיראניים בעיר דיר א-זור.

– בתוך כך, טורקיה פתחה אתמול בהליכים משפטיים נגד 78 בני אדם בגין "הסתה דרך קמפיין השמצות ברשתות החברתיות" נגד מבצע "מעין של שלום" בסוריה.

"הרפובליקנים, הדמוקרטים, האירופים, הרוסים, הערבים ואפילו איראן" | ביקורת נרחבת נגד החלטת טראמפ לנטוש את הכורדים; טראמפ בתגובה: אם אראה בחכמתי כי טורקיה חורגת מחוץ לתחום אשמיד את הכלכלה שלה

התפנית במדיניות החוץ של טראמפ הצליחה לאחד באופן נדיר את הרפובליקנים ואת הדמוקרטים בוושינגטון. בכירים במפלגתו של טראמפ, שבדרך כלל מגנים אליו, במיוחד מול הליך ההדחקה נגדו, הזהירו כי מדובר בטעות חמורה ואיימו בקידום סנקציות על אנקרה. גם בעלות בריתה של ארצות הברית באירופה, בהן בריטניה, צרפת וגרמניה, הביעו מורת רוח מהנסיגה האמריקנית מאזור זה. הן מזהירות כי זה יפגע במאבק בדאעש, שאלפים מלוחמיו מוחזקים על ידי הכורדים. * מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, הביע דאגה מנסיגת הכוחות. ואמר: "אני רוצה לוודא שאנחנו עומדים במילה שלנו למי שנלחמים איתנו ועוזרים לנו". * מייק האקבי, מושל ארקנסו לשעבר ותומך גדול של טראמפ, כתב כי הנסיגה היא "טעות עצומה". לדבריו הכורדים "מעולם לא ביקשו מאיתנו להילחם במקומם, אלא כלים להגן על עצמם. הם היו בני ברית נאמנים. אסור לנו לנטוש אותנו". * שגרירת ארצות הברית באו"ם לשעבר היילי כתבה כי "עלינו תמיד לשמור על הגב של בעלי בריתנו, אם אנו מצפים שיתנו לנו גב". היא הוסיפה כי "הכורדים סייעו במאבק המוצלח נגד דאעש בסוריה, להשאיר אותם למות זו טעות גדולה". * גם הסנאטור מרקו רוביו שהתחרה מול טראמפ בפריימריז 2016 ופרש מהמירוץ הצטרף לביקורת על הנשיא מתוך המפלגה הרפובליקנית: "אם הדיווחים נכונים, אז ממשל טראמפ עשה טעות חמורה שיהיו לה השלכות הרבה מעבר לסוריה".

– הסנאטור גרהאם, שנחשב כאחד מתומכיו הבולטים של טראמפ בסנאט, קרא לנשיא לחזור בו מהמהלך, ואיים כי הקונגרס יעביר החלטה המחייבת את ביטולו. בתוך כך, הסנאטור הרפובליקני גרהאם ועמיתו הדמוקרטי כריס ון הולן הציגו תוכנית דו-מפלגתית להטלת סנקציות על אנקרה, בהן הגבלות על נכסים בהחזקת הנשיא ארדואן וכן איסור על מכירת אמצעי לחימה מתוצרת אמריקנית לטורקיה. במסמך הוגדרה עסקת מכירת מערכת ההגנה "S-400" הרוסית כ"מהלך משמעותי" שיהיה נתון אף הוא לסנקציות.

– ההחלטה המפתיעה של טראמפ התקבלה לאחר שיחת טלפון שקיים ביום ראשון עם ארדואן. ארדואן. ברשת NBC דיווחו כי השיחה התקיימה לאחר שארדואן זעם על כך שלא נפגש באופן אישי עם טראמפ בשולי עצרת הכללית של האו"ם בחודש שעבר. לפי הגורמים, טראמפ אמר בשיחה שפלישה "מתונה", תהיה מקובלת – אך לא פלישה נרחבת.

– תגובת טראמפ: בעקבות הביקורת הקשה נגדו הגיב טראמפ כי "כפי שאמרתי בעבר, ורק כדי להבהיר, אם טורקיה תעשה משהו שאני בחוכמתי הנפלאה שאין שווה לה, אחשיב מחוץ לתחום, אני אשמיד את הכלכלה הטורקית (כפי שעשיתי בעבר)". * לדברי טראמפ, "הכורדים לחמו איתנו, אבל קיבלו כמויות אדירות של כסף וציוד גם כן. הם נלחמו בטורקים במשך עשורים, אני עצרתי את הקרב הזה במשך שלוש שנים, אבל הגיע הזמן שאנחנו נצא מהמלחמות המגוחכות והבלתי נגמרות האלה, רבות מהן בין שבטים, ולהביא את החיילים שלנו הביתה".

– תגובות במערב: צרפת ובריטניה קראו לכינוס חירום של מועצת הביטחון של האו"ם ביום חמישי, והאיחוד האירופי הפציר באנקרה לעצור את המבצע – והבהיר שלא יממן את האזור הבטוח שבו מתכנן ליישב ארדואן מאות אלפי סורים שברחו לטורקיה בשנים האחרונות. * צרפת, השותפה בקואליציה בהובלת ארצות הברית נגד דאעש, ציינה כי המבצע הטורקי בסוריה מסכן את האוכלוסיה הכורדית ומשרת את האינטרס של דאעש.

– שר בקבינט המדיני-ביטחוני בישראל אמר לכאן חדשות כי נסיגת טראמפ מסוריה מהווה תמרור אזהרה בעיקר בנוגע לפעילות האיראנית. לדבריו על הפלת המל"ט הוא לא הגיב, וגם לא על המתקפה האיראנית על בת הברית סעודיה. אנחנו יודעים שטראמפ בדלן, אבל עכשיו הוא גם פאסיבי בתגובות של ארצות הברית, וגם נכנס לשנת בחירות, וזה מה שמוביל את הקו של ארצות הברית.

– באו"ם הביעו חשש שנסיגת הכוחות האמריקנים תוביל לפגיעה באזרחים. מתאם הסיוע ההומניטרי מטעם האו"ם בסוריה, אמר: "אנחנו מקווים לטוב אבל מתכוננים לרע ביותר".

– סעודיה, כווית, איחוד האמירויות הערביות, לבנון ובחריין גינו גם את המבצע הטורקי בצפון סוריה. לבקשת מצרים יכונס מחרתיים דיון חירום של הליגה הערבית

– תגובת רוסיה: שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב האשים את ארצות הברית ב"משחקים מסוכנים מאוד" עם הכורדים בסוריה, לאחר שהקימה מלכתחילה את ה"כמעט מדינה" של הכורדים בצפון-מזרח במדינה, וכעת נסוגה מתמיכתה בהם. נשיא רוסיה פוטין שוחח עם ארדואן וביקש ממנו להבטיח להימנע מכל מהלך בסוריה היכול לפגוע בתהליך השלום ובפתרון המשבר בסוריה. עם זאת כלי תקשורת ברוסיה ציטטו בכיר במשרד החוץ שאמר כי אין בכוונת הקרמלין להתערב בסכסוך בין טורקיה לסוריה. "צבא רוסיה נמצא בסוריה למטרות אחרות".

– תגובת איראן וסוריה: משרד החוץ הסורי גינה את תכניותיה של טורקיה וכינה אותה "הפרה בוטה" של החוק הבינלאומי. בהצהרתה, האשימה דמשק את חלק מהקבוצות הכורדיות במתרחש, ואמרה שהשתמשו בהם ככלי משחק כדי לסייע ל"פרויקט אמריקני". סוריה הודיעה כי היא מוכנה לקבל בברכה את "בניה התועים", כלומר הלוחמים הכורדים הנתמכים על ידי ארצות הברית, אם הם יחזרו לעצמם.

נשיא איראן, קרא לטורקיה להפגין איפוק ולהימנע מפעולה צבאית. "הפתרון היחיד אם רוצים לספק ביטחון לדרום טורקיה ולצפון סוריה הוא נוכחות הצבא הסורי", אמר רוחאני. "אנו קוראים לשכנתנו הידידותית לפעול בסבלנות רבה יותר ובאיפוק ולשנות את החלטתה". בנוסף, על פי התקשורת הרשמית באיראן, יו"ר הפרלמנט של עלי לריג'יאני ביטל את ביקורו המתוכנן בטורקיה בעקבות כניסת הכוחות. * במקביל, הרפובליקה האסלאמית השיקה תרגיל פתע צבאי עם הכוחות המיוחדים שלה במחוז אזארבאיג'אן א-רארבי, כ-620 קילומטרים מצפון-מערב לטהראן הסמוך לגבול עם טורקיה. * איראן, שיחד עם סוריה תומכת צבאית בנשיא רוסיה בשאר אסד, מתנגדת באופן פומבי למתקפה הטורקית, אך ככל הנראה לא תפעל כדי לעצור את הלחימה נגד המורדים הכורדיים.

הבית הלבן הודיע רשמית כי לא ישתף פעולה עם הליך ההדחה של טראמפ – "מדובר בהליך לא חוקי"; פלוסי: "טראמפ אינו מעל החוק, מדובר בניסיון לשבש הליכי חקירה"

הבית הלבן הודיע רשמית כי הוא מסרב לשתף פעולה עם הליך ההדחה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. בבית הלבן סבורים כי פתיחת החקירה נוגדת תקדימים חוקתיים ופוגעת בזכויותיו של הנשיא להליך הוגן. לפי אחת הטענות העיקריות של הבית הלבן, החקירה פסולה מבחינה חוקתית בשל העובדה שבמפלגה הדמוקרטית לא ערכו הצבעה על פתיחת הליך ההדחה נגד טראמפ, משמעות המהלך היא כי איש מאנשי הממשל לא יענה לדרישות לעדות, חקירה, העברת מסמכים או כל דרישה אחרת שיציב הקונגרס לממשל במסגרת ההליך.

– במכתב בן 8 עמודים ששיגר היועץ המשפטי של הבית הלבן ליו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ויו"ר הוועדות הדמוקרטיים. הוא טוען כי החקירה איננה חוקתית הואיל ולממשל אין גישה לעדים או יכולת לחקור אותם נגדית – "בהינתן העובדה כי החקירה שלכם נטולת כל בסיס חוקתי לגיטימי, כל העמדת פני הוגנות או אפילו ההגנות הבסיסיות ביותר של הליך הוגן, לא ניתן לצפות שהרשות המבצעת תשתתף בה". לדבריו, על הדמוקרטים לאפשר לרפובליקנים אפשרות לזמן עדים או לדרוש קבלת מסמכים בדיוק כמוהם. * עוד טען היועץ כי כל שלושת ניסיונות ההדחה שנערכו לאורך ההיסטוריה של ארצות הברית נגד נשיאים כללו את הצבעת בית הנבחרים בטרם ההליך. לטענתו, ההצבעה מהווה גם תנאי מקדים בפתיחת הליך דומה נגד הנשיא טראמפ.

– מכתבו של היועץ שוגר לקונגרס שעות ספורות בלבד לאחר שבבית הלבן מנעו משגריר ארה"ב לאיחוד האירופי, גורדון סונדלנד, להעיד בפני שלוש ועדות קונגרס בנוגע ליחסים בין טראמפ לאוקראינה.

– יו"ר בין הנבחרים פלוסי מצידה הגיבה כי טראמפ "אינו מעל החוק" וכי אי מילוי הוראות בית הנבחרים רק יחריפו את מצבו ועשויות להוות עוד סעיף במשפט ההדחה אם וכאשר ייערך. לדבריה, "על הבית הלבן לדעת שהמשך הנסיונות להחביא את האמת לגבי השימוש לרעה שעושה הנשיא יהיה בגדר עוד הוכחה לשיבוש החקירה"

– נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר אתמול בתגובה לפלוסי כי הבית הלבן ישתף פעולה עם הליך ההדחה שהחל בבית הנבחרים, במידה וחברי הקונגרס "יתנו לנו את הזכויות שלנו".

מנהיגה העליון של איראן: "לא נבנה, נאחסן או נשתמש בנשק גרעיני, התמקדותנו בטכנולוגיית גרעין למטרות אזרחיות בלבד"

מנהיגה העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי, נאם היום אתמול בפני מדענים ומהנדסים בבירה טהרן ואמר כי ארצו לעולם לא תפעל לפתח או להשתמש בנשק גרעיני. "על אף שהחזקנו בעבר ביכולת ועודנו מחזיקים בידע, לעולם לא נבנה, נאחסן או נשתמש בנזק גרעיני משום שזה חראם (נגד חוקי האסלאם). אין לנו כל טעם בלייצר או להחזיק בנשק כזה". לדבריו, "אנו מתכוונים גם בעתיד להימנע מפיתוח אמצעים כאלו ולהתמקד בטכנולוגיית גרעין למטרות אזרחיות בלבד". * מדובר במסר פייסני יחסית שזכה להבלטה בלתי רגילה בכלי התקשורת באיראן, ייתכן כרמז עבור מנהיגי ארצות הברית ואירופה, לקראת משא ומתן אפשרי על עסקת גרעין חדשה.

אקוודור: ההפגנות נגד קיצוץ סבסוד הדלק מחריפות; פעילות הממשלה הועברה מעיר הבירה

לאחר שישה ימים של הפגנות: נשיא אקוודור, הודיע שלשום (שלישי) על העברה זמנית של פעילות הממשלה מהבירה קיטו לעיר הנמל גוויאקיל, זאת בעקבות ההפגנות האלימות שפרצו במדינה במחאה על ההחלטה לקצץ בסבסוד מחירי הדלק. במקביל, הנשיא הורה לרשויות להגביל את התנועה באזורים הסמוכים לבנייני ממשלה ומתקנים אסטרטגיים. * את ההפגנות מובילים איגודי תחבורה ומנהיגי קהילות ילידיות. ההפגנות דומות בהנהגת הילידים הפילו שלושה נשיאים באקוודור בעשורים האחרונים. * לפחות 570 בני אדם נעצרו בעימותים עם שוטרים במחאה האלימה ביותר שידעה המדינה זה שנים.

– שלשום התכנסו אלפי ילידים, חלקם נושאים מקלות ארוכים, בבירה וצעדו לעבר ארמון הנשיאות. מפגינים אחרים התבצרו על כבישים עם צמיגים בוערים, סלעים וענפים, ואילו המשטרה פרסה כלי רכב משוריינים, תותחי מים וגז מדמיע בתגובה.

– ביום שני נטשו שוטרים רכב משוריין והותירו אותו למפגינים, שהציתו אותו. במקום אחר, פורעים ניפצו שמשות של מכוניות, פרצו לחנויות והתעמתו עם כוחות הביטחון, שירו גז מדמיע כדי לנסות לפזר את המפגינים.

– בשבוע שעבר הכריז הנשיא על מצב חירום לאומי למשך חודשיים, והיום הטיל עוצר לילי החל מהשעה 20:00 ועד השעה 05:00. הוא הורה לרשויות להגביל את התנועה באזורים הסמוכים לבנייני ממשלה ומתקנים אסטרטגיים בשעות העוצר.

– בנאום ששודר בתקשורת המקומית אמר נשיא אקוורד כי לא ייכנע למפגינים והאשים את מתנגדיו בניסיון הפיכה. "הביזות, הוונדליזם והאלימות מראים שיש כאן מניע פוליטי וניסיון לערער את יציבות הממשלה, את הסדר החוקתי ואת הסדר הדמוקרטי", לדבריו, הוא אמר שקודמו ובעל בריתו לשעבר שהפך ליריבו, רפאל קוראה, ונשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, הם שעומדים מאחורי הניסיון לערער את יציבות המדינה. לדבריו, הממשלה מוכנה לקבל סיוע גישור זר באמצעות האו"ם או הכנסייה הקתולית.

מושלת הונג קונג מזהירה: אם המחאות יסלימו – הצבא הסיני עשוי להתערב

לאחר סוף שבוע אלים במיוחד שפרץ בעקבות החלטה לאסור על המפגינים לעטות מסיכות על פניהם: מושלת הונג קונג, קארי לאם, הזהירה שלשום כי צבא סין עשוי להתערב בנעשה בעיר ולהיכנס אליה, אם המחאות יסלימו, לדבריה, לא מדובר כבר במחאה שקטה בעד דמוקרטיה, אך הוסיפה כי היא עדיין מקווה שהממשל בהנהגתה יפתור את המשבר בכוחות עצמו. (כאן)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן