Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שלישי ה-22 באוקטובר 2019

  כותרות המהדורה     נתניהו החזיר לריבלין את המנדט להרכבת ממשלה, אך ימשיך לבינתיים להחזיק בתפקיד ראש הממשלה (פוליטי)     השבוע יחלו הדיונים בלשכת היועמ"ש בתיקיו של נתניהו; משפטנים מארה"ב שוחחו עם מנדלביט והבהירו לו – החלטה לבחון כיסוי תקשורתי כשוחד יביא לבידוד משפטי של ישראל בעולם הדמוקרטי (פוליטי)     טראמפ: "לבקשת ישראל וירדן, השארתי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

    נתניהו החזיר לריבלין את המנדט להרכבת ממשלה, אך ימשיך לבינתיים להחזיק בתפקיד ראש הממשלה (פוליטי)

    השבוע יחלו הדיונים בלשכת היועמ"ש בתיקיו של נתניהו; משפטנים מארה"ב שוחחו עם מנדלביט והבהירו לו – החלטה לבחון כיסוי תקשורתי כשוחד יביא לבידוד משפטי של ישראל בעולם הדמוקרטי (פוליטי)

    טראמפ: "לבקשת ישראל וירדן, השארתי כוחות צבאיים בסוריה" (פוליטי)

    הלחימה בסוריה: הכוחות הכורדיים נסוגו מראס אל-עין; היום צפוי פוטין להיפגש עם ארדואן (חוץ)

    "תגידו לילדים שלכם שהטורקים הרגו את הילדים של הכורדים, ולא עשיתם דבר כדי להגן עליהם" | החיילים האמריקנים שנסוגו מסוריה הועברו לעירק (חוץ)

    ספרד: עונשי מאסר כבדים הוטלו נגד מנהיגי הקטלונים, צו המעצר נגד נשיא קטלוניה המודח חודש; מאות אלפים הפגינו בקטלוניה (חוץ)

    במהלך חוה"מ: תלמיד ישיבה בן 14 מבאר שבע נפטר ממכת ברק בחוף זיקים; בן 8 מבית שמש טבע למוות בנהר ההדסון בארה"ב (חדשות)

    הרבנות לבג"ץ: אין כפייה דתית – הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח פוגעת בזכות לחיים ובחופש הדת (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית. צפוי גשם מקומי ויתכנו סופות רעמים יחידות. משעות אחה"צ במישור החוף ינשבו רוחות צפוניות ערות. הלילה: מצפון הארץ ועד צפון הנגב צפוי גשם מקומי ויתכנו סופות רעמים יחידות. בבקעת הירדן, במדבר יהודה ובים המלח קיים חשש קל משיטפונות.

    רביעי: ברוב אזורי הארץ צפויים ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים יחידות. בנחלי הדרום והמזרח חשש לשיטפונות. תחול ירידה בטמפרטורות ויעשה קר מהרגיל בעונה.

    חמישי: מעונן חלקית. בצפון הארץ ובמישור החוף בעיקר צפוי גשם מקומי ויתכנו סופות רעמים יחידות. הטמפרטורות יהיו ללא שינוי ניכר.

    שישי: במישור החוף צפוי גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים. במהלך היום הגשם יתפשט בהדרגה לצפון הארץ ולמרכזה. בבקעת הירדן, במדבר יהודה ובים המלח קיים חשש קל משיטפונות.

חדשות

עדכון בנושא חקירת המשטרה בעקבות הפעוטה מאשקלון שמצבה קשה לאחר שפונתה הלילה לבית החולים- בהמשך לחקירת המשטרה ומעצרם של החשודים- אמה של הפעוטה, אביה ואדם נוסף (21, שוהה בלתי חוקי ובן זוגה של האם), בתום חקירה של המעורבים שוחרר אביה של הפעוטה ואילו אימה ובן זוגה נכלאו כאשר מחר צפויה המשטרה לבקש את הארכת מעצרם בבית המשפט באשקלון

הרבנות לבג"ץ: כפייה דתית? ההיפך – הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח פוגעת בזכות לחיים ובחופש הדת

לאחר שבפרקליטות המדינה, החליטו להודיע לבג"ץ כי לדעתם יש לאפשר להכניס חמץ לבתי חולים בארץ בימי  הפסח, איפשר היועמ"ש (באופן חריג) לרבנות לשכור ייצוג חיצוני, להציג את עמדתה בפני בג"ץ. ואכן לפני כשלשה שבועות הגיש עו"ד אביעד הכהן את התצהיר באורך של 38 עמודים בשם הרבנות בו היא מבקשת מבית המשפט לדחות את עתירת הרפורמים שהוגשה נגד האיסור על הכנסת חמץ. * דיון נוסף בנושא צפוי להתקיים בעוד חודש

– בתצהיר מבהירה הרבנות כי הכנסת חמץ לבתי חולים בחג הפסח ובחול המועד עלול להביא "ברמה של 'ודאות קרובה', ליצירת מכשולים גדולים וחמורים בנושא כשרותם של בתי חולים בפסח ולהביא להכשלת הציבור, הטעייתו, רמייתו והונאתו, הן לפגיעה קשה בערכי יסוד חוקתיים אחרים כמו הזכות חיים (עקב חשש להימנעות שומרי כשרות מקבלת הטיפול שלו הם זקוקים בבית החולים במהלך חג הפסח), עיקרון השוויון וחופש הדת, והן יצירת מחלוקות סכסוכים ומתחים חברתיים שלא לצורך ובעצימות גבוהה שסופם מי ישורנו"

– ברבנות מבהירים עוד כי לגיטימי לדרוש מאנשי הצוות בבתי החולים לאכוף את האיסור, בדומה לאופן שבו הם מחויבים לאכוף נהלים רבים אחרים. ברבנות השוו את אכיפת שמירת הכשרות לאכיפת נהלים אחרים במוסדות רפואיים. לפי התצהיר, ניתן לראות "פגיעה בחירותו של אדם" גם באיסורים על השמעת מוסיקה חזקה, הכנסת נשק חם, הכנסת בעלי חיים או הגבלת שעות ביקור. ואולם, לדברי הרבנות, ברור לכל כי הם הכרחיים. (הארץ)

   אלעד נותרה בחושך כי רב העיר סגר את העיר בפני ח"ח: החשמל במאות בתים בעיר אלעד שנמצאת דרומית לראש העין נפל אתמול (שמחת תורה) בשעות הבוקר, בשל תקלת חשמל. צוות טכני של החברה הגיע לחג, אך רב העיר הורה כי אין להתיר לצוות להיכנס לעיר ולחלל את החג. התושבים נותרו בעלטה.

במהלך חוה"מ: תלמיד ישיבה בן 14 מבאר שבע נפטר ממכת ברק בחוף זיקים; בן 8 מבית שמש טבע למוות בנהר ההדסון בארה"ב

– יוסף גולדמן, בן 8 מבית שמש, טבע למוות ביום שישי האחרון בהתהפכות סירה בנהר ההדסון, סמוך ל"ביי פארק" בהברסטרוו, כ-30 מיילים צפונית לניו יורק, ארה"ב. לדברי המשטרה המקומית, בסירה היו שישה ילדים נוספים וגבר שהשיט אותה. בעוד ששת הילדים, כולם מתחת לגיל 12, הצליחו להיצמד לסירה הצפה, יוסף נעדר. בהמשך מצאו אותו צוללנים מתחת לסירה ההפוכה ומותו נקבע בבית החולים. לפי ה"ניו יורק פוסט", גולדמן הוא נינו של הרב דוד טברסקי, האדמו"ר מסקוורא, שמרכז חצרה הוא בניו סקוור שבניו יורק.

– אשר חזות, תלמיד ישיבה בן 14 מבאר שבע נהרג לאחר שנפגע מברק בעת שנפש יחד עם בני משפחתו בחוף זיקים. פגיעת הברק התרחשה ביום שלישי שעבר סמוך לשעה 14:00, תלמיד הישיבה נפגע באורח אנוש ויממה לאחר מכן השיב את נשמתו ליוצרה בבית החולים. בעקבות פגיעת הברק נפגעו גם שלשה אחים וגיסתו של הנער. שלשת האחים שוחררו מבית החולים, וגיסתו שנפצעה באורח קשה נמצאת בהכרה ומאושפזת עדיין ביחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי "ברזילי".

– פרופ' יניב שרר, סגן מנהל ביה"ח ברזילי, הסביר כי "כל התחשמלות נוהגת באותו האופן. מכת ברק היא ההתחשמלות הקיצונית ביותר. אנשים נחשפים לאלפי יחידות אמפר לעומת עשרות או מאות אמפר במכת חשמל רגילה. מכת חשמל היא עוצמתית ופוגעת בגוף במקום כניסה מסוים, אותו זרם חשמלי מטייל בגוף ויכול לצאת באזור אחר בגוף ועושה נזק בכל שהוא פוגע. הנזק המסכן חיים מיידי הן ההפרעות בקצב הלב, שמהם סובלים שניים מהנפגעים. הזרם החשמלי משתק את פעילות הלב וגורם לדום לב. ככל שמתחילים יותר מוקדם בפעולות ההחייאה ניתן להציל את פעילות הלב. לאחר מכן יש לטפל בפגיעות הכוויה". לדבריו "חוץ מהפגיעה בלב, הברק יכול גם להמיס שרירים שיכולים לפגוע באיברים נוספים. לכן חלק מהטיפול הוא כולל שטיפת הכליות מחשש לאי ספיקת כליות".

בכירים במוסד: יו"ר המוסד "לא פירט דבר לגבי מדיניות חיסולים ישראלית שקיימת או לא קיימת"

בכירים במוסד הכחישו את הציטוטים בעיתון ישראלי בהם התייחס יו"ר המוסד לעתידו הפוליטי ולמדיניות החיסולים של ישראל. לדבריהם "ראש המוסד יוסי כהן לא התבטא מעולם בפני עיתונאים בנושא כוונותיו הפוליטיות". עוד טענו הבכירים כי ראש המוסד "לא פירט דבר לגבי מדיניות חיסולים ישראלית שקיימת או לא קיימת".

– כזכור, בעיתון שפרסם את הראיון צוטט ראש המוסד כאומר כי ישראל מחסלת אנשי חמאס בחו"ל בכמויות. "מהסוכנים המקומיים עד החבר'ה שמבצעים את הרכש של הנשק שמכוון נגד מדינת ישראל. אנחנו מסירים איומים – לא נוקמים". לדבריו, חמאס החליט להסתיר חיסולים של בכיריו ברחבי העולם "הוא כבר לא ממהר לייחס לנו חיסולים, משיקולים שלו".

– בתגובה לדברי כהן השיב דובר חמאס בעזה חאזם קאסם כי "הדברים מוכיחים שישראל מפרה את ריבונותן של המדינות, ותוקפת באדמותיהן". הדובר הוסיף כי "אין התיישנות על פשעי הכיבוש בפלסטין ומחוצה לה, זה לא יעצור את ההתנגדות והחשבון ייסגר עם השחרור המלא של אדמותינו ומקומותינו הקדושים".

פוליטי

נתניהו החזיר לריבלין את המנדט להרכבת ממשלה, אך ימשיך בינתיים להחזיק בתפקיד ראש הממשלה

יומיים לפני פקיעת המועד על פי החוק: ראש הממשלה נתניהו הודיע אמש (שני) לריבלין כי הוא משיב לו את המנדט להקמת הממשלה, לאחר שלא הצליח למצוא פרטנר בשמאל להקמת ממשלת אחדות. בעקבות כך הודיע ריבלין כי בכוונתו להעביר את המנדט להקמת הממשלה ליו"ר כחול לבן בני גנץ, ולתת לו 28 ימים לנסות להקים ממשלה בעצמו. * הטלת המשימה על גנץ באופן רשמי צפויה להתבצע ביום חמישי הקרוב, עד אז באפשרותן של סיעות שמעוניינות לשנות את עמדתו של ריבלין להעלות את הסתייגותיהן. אם גנץ לא מצליח להרכיב ממשלה בתוך 4 שבועות, גם המנדט שלו פוקע. (לעומת נתניהו, שיכל היה לבקש ארכה להקמת ממשלה, לגנץ לא תהיה אפשרות זאת והוא יהיה מחוייב להחזיר את המנדט לאחר 28 ימים). בשלב זה יחל תקופה בת 21 יום, בה כל חבר כנסת יוכל להגיע לריבלין ולומר כי הוא גייס תמיכה מספקת מצד חברי הכנסת כדי להיות ראש הממשלה. אם אף חבר כנסת לא יצליח לגייס תחתיו רוב במשכן, הפרלמנט יתפטר באופן אוטומטי, ולא תוכל לקום ממשלה חדשה. בעקבות זאת יוכרזו בחירות חדשות תוך 90 יום.

– נכון לשלב זה, לגנץ יש רק 44 מצטרפים בטוחים לממשלה בראשותו (כחול לבן, העבודה והמחנה הדמוקרטי), אם יצליח לצרף את ישראל ביתנו הרי שממשלתו תכלול 52 חברים בלבד (לעומת 55 בבלוק הימין), והוא לא יוכל להקים אפילו ממשלת מיעוט (בהימנעות הערבים), אלא אם כן הערבים יביאו תמיכה מבחוץ בממשלה בה חבר ליברמן. * המטרה של גנץ בשלב זה היא לנסות ולפרק את בלוק ה-55 של הימין והחרדים ולצרף לפחות מפלגה אחת משם.

– יצויין, כי להחלטתו של נתניהו להשיב את המנדט לריבלין, לא צפוי להיות בשלב זה השפעה בדיוני היועמ"ש בנוגע האם להגיש נגדו כתב אישום (ראה ידיעה נפרדת), אך במידה ויוחלט אכן להגיש נגדו כתבי אישום, צפויים להיות מוגשים עתירות לבג"ץ שיורה כי לא ניתן להטיל עליו שוב להרכיב ממשלה.

– יוזכר כי בסוף שבוע שעבר, הציע נתניהו לגנץ מתווה אחרון להקמת ממשלת אחדות הכוללת את קידום חוק גיוס החרדים, והיא כוללת בין היתר את התחום הביטחוני, החברתי, הכלכלי, והמדיני. לפני פרסום ההצעה, התקשר נתניהו לראשי מפלגות הימין ועדכן אותם בפרטים. * בנושאי דת ומדינה הציע נתניהו כי מלבד קידום חוק הגיוס, יישמר לכל מפלגה זכות וטו על חוקי דת ומדינה, כשבמהלך השנה הראשונה ידונו צוותים משותפים בשינוי הסטטוס קוו.

השבוע יחלו הדיונים בלשכת היועמ"ש בתיקיו של נתניהו; נתניהו גייס משפטנים מארה"ב ששוחחו עם מנדלביט וטענו לו – החלטה לבחון כיסוי תקשורתי כשוחד יביא לבידוד משפטי של ישראל בעולם הדמוקרטי

השבוע ייחל מרתון הדיונים בלשכתו של היועץ המשפטי לממשלה, בתיקי נתניהו. בעוד בתיק 1000 בו עלול נתניהו להיות מואשם באשמת מרמה והפרת אמונים, בגין קבלת טובות הנאה ממוניות. הרי שבתיקים החמורים יותר 2000 ו-4000, טענת הפרקליטות היא כי מתן השוחד התבטא באמצעות סיקור אוהד.

– לפי הדיווח אותו מגפון לא הצליח לאמת, ב'ישראל היום (ביביתון)', במהלך היום הרביעי של השימוע של נתניהו שהתקיים ביום שני לפני שבועיים, נעתר מנדלביט לבקשתם של פרקליטי נתניהו ואפשר בחצי השעה האחרונה של הדיונים לשני משפטנים אמריקנים להציג את עיקרי הנימוקים שלהם באשר לשאלה המרכזית שעל אודותיה סובבות פרשות 4000 ו-2000. האם יש אפשרות להגדיר כיסוי חיובי לפוליטיקאי על ידי גוף תקשורת כשוחד. הטיעון של השניים לא התייחס לפרטי התיקים אלא אך ורק לשאלה העקרונית האם ניתן להתייחס לכיסוי תקשורתי עבור פוליטיקאי כשוחד, כפי שטוענת פרקליטות המדינה בעניין נתניהו. תשובתם בנושא הייתה חד-משמעית: לקביעה כזאת אין אח ורע בעולם הדמוקרטי. ואם היועמ"ש יקבע כי אפשר לראות בכיסוי תקשורתי שוחד, אזי הוא יביא לבידוד משפטי של ישראל בעולם הדמוקרטי.

– בדו"ח שמתפרס על כמעט 2000 עמודים שהגישו המשפטנים, עליו גם חתומים פרקליטי הצמרת פרופ' אלן דרשוביץ ועורכי הדין ריצ'רד היידמן וג'וזף טיפוגרף, מובאים סדרה של פסקי דין ודו"חות חקירה מארה"ב, בריטניה, אוסטרליה ואירופה. בכולם, השאלה שעמדה לנגד עיניהם של השופטים והתובעים היתה האם אפשר להגביל – לא כל שכן, להפליל – יחסים שבין גורמי תקשורת לבין פוליטיקאים. העמדה בכל המקרים היתה אחת: אי אפשר.

– המשפטנים הבהירו את עמדת נתניהו כי אם מנדלבליט יאמץ את בכירי הפרקליטות ויתייחס ליחסיו של נתניהו עם אילי תקשורת בארץ כיחסים פליליים, ויגיש בגינם כתב אישום נגד רה"מ, הדבר "יסמן לעיתונאים ולמנהלי תקשורת שחשיפה המיטיבה או המזיקה למועמד עלול להיחקר על ידי המשטרה ועל ידי תובעים כדי לקבוע אם החשיפה היתה 'תן' שניתן בעבור 'קח' של פעילות רשמית. אם המשטרה והתובעים מקבלים את הסמכות לחקור את המניעים המעורבים של עיתונאים ופוליטיקאים, יתאפשר להם לשלוט באופן שרירותי במוסדות חיוניים של דמוקרטיה".

בטחוני

במהלך החג והלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש עשרה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט

טראמפ: "לבקשת ישראל וירדן, השארתי כוחות צבאיים בסוריה"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוחח אמש (שני) עם עיתונאים בבית הלבן ואמר כי הוא עדיין מעוניין להוציא את כל כוחות הצבא האמריקני מסוריה, אך ישראל וירדן ביקשו ממנו להשאיר חלק מהכוחות האמריקניים בשטח סוריה. לדבריו, כ-200 חיילים אמריקניים יישארו ליד גבול ישראל, בקרבת ירדן ובאזור שדות הנפט של הכורדים. * טראמפ אמר עוד כי ארה"ב "תעבוד עם הכורדים במזרח סוריה כדי להבטיח להם גישה להכנסות מהנפט הסורי, והוא אף הציע לשלוח לשם חברת נפט אמריקאית על מנת לעזור".

– בשבוע שעבר הביעו בישראל חשש מהאפשרות שנשיא ארצות הברית דונלד טרמאפ יפתיע את ישראל בהצהרה על נסיגת כוחות הצבא האמריקני מאזור אל-טאנף ומקומות נוספים בסוריה. מדובר בנקודה מאוד רגישה בגבול סוריה-עיראק, ששולטת על מרחב צירי הברחות. לפי פרסומים זרים, ישראל מנצלת את הנוכחות האמריקנית באזור ומבצעת פעילות אווירית לאיסוף מודיעיני ותקיפות באזור מעבר הגבול אל-בוקאמל שנפתח מחדש לאחרונה.

מדיני

המועמדת הדמוקרטית המובילה מאיימת להתנות את הסיוע לישראל בהקפאת הבנייה בהתנחלויות

המועמדת המובילה במפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה, הסנאטורית אליזבת וורן, הבהירה, כי אם תיבחר לנשיאות היא מדיניות ההתנחלויות של ישראל עלולה לגרור הפסקת סיוע כלכלי לישראל. "נכון לעכשיו, נתניהו אמר שהוא מתכנן להרחיב את ההתנחלויות, צעד שלא מקדם אותנו לכיוון פתרון שתי המדינות בו ארצות הברית תומכת. אם ישראל תתרחק מפתרון שתי המדינות – נשקול תגובתנו. כל האפשרויות על השולחן".

– בשבוע שעבר פורסם סקר ראשון שבו וורן היא המועמדת המובילה בין הדמוקרטים, כשהיא זוכה לתמיכת 30% מהנדגמים, לעומת 27% לביידן. התחזקותה בסקרים, באה בעיקר על רקע מעורבותו של ביידן בפרשיית טראמפ-אוקראינה ומצבו הבריאותי של סנדרס. שניהם הובילו עליה עד עתה בסקרים. עם זאת, חשוב לזכור שהדרך עוד ארוכה – גם לזכייה במועמדות של המפלגה הדמוקרטית ובוודאי לזכייה בנשיאות. הנשיא לשעבר ברק אובמה, למשל, דשדש במקומות האחרונים בסקרים בשנה שקדמה לפתיחת הפריימריז.

צבא ארצות הברית לא ירכוש מערכות כיפת ברזל נוספות מישראל, וצפוי לפתח מערכת חדשה שתתמוך בצבא מתמרן

צבא ארצות הברית הודיע לפני כשבועיים כי אין בכוונתו לקנות מערכות כיפת ברזל נוספות, מעבר לשתיים אותן קנה לפני כמעט שנה. ארצות הברית קנתה את שתי הסוללות, שמורכבות משני רדארים, חדרי פיקוד ו-12 משגרי טילים כדי להגן על הכוחות המתמרנים של צבאה מאיומי טילים ופצצות מרגמה. * לדברי הגנרל בריאן גיבסון, "רכשנו את המערכת הישראלית כי לא היה משהו אחר והיינו צריכים מערכת כזאת, אבל היא פותחה לאיום מסוים – ואנחנו מחפשים משהו אחר, מערכת שתומכת בצבא מתמרן. אנחנו נפתח משהו שונה לגמרי". (ג'רוזלם פוסט)

חוץ

הלחימה בסוריה: הכוחות הכורדיים נסוגו מראס אל-עין; היום צפוי פוטין להיפגש עם ארדואן

ארגון המורדים הכורדי "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" (SDF) הודיע שלשום (ראשון) כי כוחותיו נסוגו מהעיירה ראס אל-עין, הסמוכה לגבול עם טורקיה, כחלק מהסכם הפסקת האש שהושג עם אנקרה. בארגון המעקב הסורי אחר זכויות אדם אישרו שכ-500 לוחמים כורדים עזבו את ראס אל-עין לאחר שפינו ממנה את ההרוגים ואת הפצועים, אך לא ברור אם כל תושבי העיירה סיימו להתפנות ממנה. * באותו היום דיווחו הכוחות הכורדיים בסוריה כי 16 אנשיהם נהרגו מתקיפות הצבא הסורי באזור, וכי למרות הסכם הפסקת האש – הלחימה נמשכת.

– כזכור, ביום חמישי האחרון, הסכים נשיא טורקיה ארדואן, להצעתו של סגן נשיא ארצות הברית, פנס, להימנע מתקיפת מוצבים של מחתרות כורדיות באזור במשך חמישה ימים. במסגרת ההסכם צריכים הכורדים לסגת משטח של 120 ק"מ לאורך הגבול, ולהתרחק לעומק של 30 ק"מ. * רדול חליל, גורם כורדי בכיר, אמר שהכוחות הכורדיים ממלאים את תנאי ההסכם ומתכוננים להשלמת הנסיגה שלהם. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לשמור על חיי האזרחים הכורדים שרוצים להישאר ביישובים באזור הגבול אחרי נסיגת הכוחות. * לפי ארגון Save the Children יותר מ-176 אלף איש ברחו מבתיהם מתחילת המבצע הטורקי, 70 אלף מהם ילדים.

– לפי "ניו יורק טיימס", הנסיגה מראס אל-עין כללה מאות לוחמים ואזרחים, אותם תיאר העיתון האמריקני ככחושים ומותשים. מפקד הכוחות הכורדיים באזור, מזלום קובאני, הכריז שהעיירה פונתה לחלוטין: "לא נשאר שם איש. זה נגמר". * בראיון ל'ניו יורק טיימס' הבחע קובאני חשש מהמצב שלאחר הנסיגה הכורדית מהאזור שבין ראס אל-עין לתל אבייד – עיירה מרכזית נוספת שבה התחוללו קרבות קשים, ושכבר נכבשה על-ידי הטורקים. "יהיה טיהור אתני של העם הכורדי בסוריה, והממשל האמריקני יהיה אחראי לזה", הזהיר קובאני, תוך שהוא קורא לנשיא דונלד טראמפ להשאיר את חלק מכוחות ארצו במדינה.

– היום (שלישי) צפוי ארדואן להגיע לסוצ'י שלחופי הים השחור, שם ייפגש עם הנשיא פוטין וידון עימו בנסיגה הכורדית. למוסקבה אמנם יש יחסים טובים עם אנקרה בתחומי ביטחון ומסחר, אך היא גינתה את הפלישה הטורקית. אתמול מסר משרד ההגנה הרוסי כי הוא מקווה שבעזרת שיתוף פעולה בין רוסיה, טורקיה וארה"ב, אפשר יהיה להביא "ביטחון ויציבות" לאזור. * אתמול (שני) הודיע הקרמלין כי נתניהו ופוטין שוחחו בטלפון על המצב בסוריה. בהודעה נמסר כי השניים "שוחחו על נושאים אקטואליים הנמצאים בסדר היום המשותף".

– בתוך כך, רוסיה הזהירה כי 12 בתי כלא בסוריה, שבהם כלואים טרוריסטים זרים תומכי דאעש, נותרו בלי פיקוח בעקבות המבצע הצבאי הטורקי. שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו, המבקר בסין, הביע חשש שהטרוריסטים ינסו להימלט מבתי הכלא ולשוב לארצותיהם. * נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר כי הכוחות הכורדיים שחררו כ-750 אנשי דאעש בצפון סוריה, וכי טורקיה הצליחה ללכוד 195 מהם.

– נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן הבהיר אתמול (שני) בצהריים כי ארצו תנקוט צעדים נוספים באזור לאחר שייפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוצ'י. * ארדואן תקף את מדינות המערב, בהן מדינות החברות לצד טורקיה בברית נאט"ו, והאשים אותן שהתייצבו לצד "הטרור הכורדי". "מתי התחלתן לתמוך בטרור? האם הכוחות הכורדיים הצטרפו לנאט"ו ואיש לא סיפר לנו על כך?!", אמר הנשיא הטורקי.

– בשבוע שעבר (שני) דווח ב"ניו יורק טיימס" מפי שני גורמי ממשל אמריקאים, כי על רקע החשש בוושינגטון מהשלכות המבצע הטורקי בצפון סוריה. בחנו פקידים במשרדי החוץ והאנרגיה של ארה"ב תוכניות מגירה לפינוי עשרות פצצות גרעיניות אמריקאיות מבסיס חיל האוויר אינג'ירליק שבדרום טורקיה. * האמריקאים מחזיקים כ-50 פצצות גרעיניות מסוג B61 בבסיס הממוקם סמוך לעיר אדנה, כ-160 קילומטרים מגבול טורקיה-סוריה. הבסיס שימש בשנים האחרונות את חיל האוויר האמריקאי לתקיפת בסיסים של ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) בסוריה.

"תגידו לילדים שלכם שהטורקים הרגו את הילדים של הכורדים, ולא עשיתם דבר כדי להגן עליהם" | החיילים האמריקנים שנסוגו מסוריה הועברו לעירק

מעל 100 רכבים חמושים של הצבא האמריקאי חצו אתמול בבוקר את הגבול לתוך עיראק מכיוון סוריה, דרך מעבר הגבול סאהלה צפונית למחוז דוחוק שבעיראק. * מקור ביטחוני מתוך המחתרות הכורדיות המשתכנות באזור סיפר לסוכנות הידיעות הבינלאומית רויטרס כי החיילים האמריקאיים חצו לתוך האזור האוטונומי למחצה השייך לכורדים בעיראק. כ-30 קרוונים והאמרים עליהם ציוד כבד, על פי הדיווח, חצו אף הם.

– כורדים שזועמים על נטישת הכוחות האמריקניים השליכו ירקות ואבנים על הרכבים המשוריינים של צבא ארה"ב, שעזבו את האוטונומיה הכורדית בצפון סוריה. על שלט שהניפו הכורדים לעבר השיירה נכתב: "לצבא האמריקני שעוזב את צפון מזרח סוריה: תגידו לילדים שלכם שהטורקים הרגו את הילדים של הכורדים, ולא עשיתם דבר כדי להגן עליהם".

– בשבוע האחרון פורסמו מספר דיווחים כי מספר ילדים סבלו מפציעות המיוחסות לפצצות זרחן במהלך תקיפה על עיירת הגבול הסורית ראס אל-עין. במהלך השבוע הכחישו הרשויות הטורקיות את המקרים או כל מעורבות של נשק כימי בלחימה.

ספרד: עונשי מאסר כבדים הוטלו נגד מנהיגי הקטלונים, צו המעצר נגד נשיא קטלוניה המודח חודש; מאות אלפים הפגינו בקטלוניה

אחרי שבית המשפט העליון שבמדריד החליט להטיל עונשי מאסר ארוכים על מנהיגי התנועה הבדלנית הקטאלנית, וחידוש צו המאסר נגד נשיא החבל שנמלט מספרד, בעקבות נסיונם של מנהיגי התנועה להכריז על עצמאות מספרד לפני שנתיים: מאות אלפים מפגינים מזה מספר ימים ברחבי מדינת המחוז קטלוניה שבצפון ספרד. ביום שישי הגיעו מאות אלפי בני אדם לברצלונה, לאחר שלושה ימי הליכה מכל חבל קטלוניה, במחאה נגד מעצר מנהיגי הבדלנים. * הצועדים חסמו את כל כבישי הגישה לעיר השנייה בגודלה בספרד. ועדי עובדים מקומיים הצטרפו היום למחאה והכריזו על שביתה במערכות החינוך, הרשויות המקומיות ובחברת הרכבות * בין המפגינים לכוחות המשטרה נרשמו עימותים קשים. בעימותים, שנמשכו יותר מתשע שעות, החלו לאחר שהצועדים צרו על מטה המשטרה בעיר – הם השליכו אבנים, בקבוקים וקופסאות שימורים לעבר השוטרים והעלו באש מכלי אשפה. השוטרים הגיבו בירי כדורי גומי והשתמשו באלות כדי לפזר את המתפרעים. * פעולותיהם של המפגינים מונחות על ידי אפליקציה שנקראת "צונאמי דמוקרטיה", שמספקת מידע עדכני לגבי התארגנות פעולות המחאה השונות ברחבי קטלוניה. * משרד הפנים של ספרד הודיע כי החליט לשלוח כוחות של המשמר האזרחי לתגבר את המשטרה והזהיר את המתפרעים כי הם עלולים להישלח למאסר מרבי של שש שנים על פי החוק הספרדי.

– בשבוע שעבר החליט בית המשפט העליון בספרד לזכות תשעה ממנהיגי הבדלנים בחבל קטלוניה שבספרד זוכו מעבירת מרד אלים, אך הטיל עליהם עונשי מאסר כבדים בשל עבירות פחותות. בין היתר קבע בית המשפט העליון של ספרד כי סגן נשיא החבל לשעבר אוריאול יונקרס אשם בהסתה ובשימוש לא חוקי בכספי ציבור, ודן אותו ל-13 שנות מאסר.

– במקביל, נשיא קטלוניה המודח, קרלס פוג'דמון, הסגיר עצמו (כשהוא מלווה בעורכי דינו) ביום שישי לרשויות בבלגיה, שם הוא נמצא בגלות, אחרי ששופט בספרד הוציא נגדו השבוע צו מעצר ברחבי האיחוד האירופי. הוא לא נשלח למעצר, והבטיח בשיחה עם כתבים בבריסל כי יוסיף להיאבק בניסיון הנוכחי של מדריד להסגיר אותו לידיה ולהעמיד אותו לדין תחת אישומי הסתה.

– פוג'דמון נמלט לבלגיה לפני שנתיים לאחר שהודח מתפקידו על ידי הממשלה במדריד. מאז הצליח פוג'דמון להיאבק בצווי הסגרתו מבלגיה ומגרמניה, הודות לשופטים שדחו את טענות ספרד לפיהן הוא ניסה להוביל מרד נגד השלטון. לכן החליטה ספרד להפחית את האישומים נגדו ממרד להסתה ומבקשת מחדש את הסגרתו לספרד.

רוסיה: שלשה דיפלומטים אמריקנים התקרבו לאתר האסון הגרעיני, והורדו מהרכבת

שלושה דיפלומטים אמריקנים הורדו מרכבת שעברה בסמוך לאתר שבו התרחשה תאונה בעת ניסוי צבא סודי, משום שלא היה להם אישור מיוחד להיות באזור. כזכור, לפני כחודש וחצי נהרגו חמישה מדעני גרעין. בעת פיצוץ במנוע רקטי בים הלבן, בצפון הרחוק של רוסיה.

– לדברי גורם שצוטט בסוכנות הידיעות 'אינטרפקס' הדיפלומטים האמריקנים שוחררו, אולם הם עברו על החוק. מנגד, מחלקת המדינה בוושינגטון דחתה את הטענות ומסרה כי "הדיפלומטים האמריקנים היו בנסיעה רשמית, והם הודיעו על כך לרשויות הרוסיות".

– משרד החוץ של רוסיה ציין בהודעה שפרסם כי הדיפלומטים האמריקניים היו בטיול רשמי והודיעו למשרד ההגנה הרוסי על תוכניותיהם. "הם אמרו כי התכוונו לבקר בארקנגלסק, אך בסופו של דבר נסעו לסוורודווינסק. הם ככל הנראה הלכו לאיבוד. אנחנו מוכנים לתת לשגרירות ארה"ב מפה (של רוסיה)". לפי דוברת המשרד, הדיפלומטים נהגו לנסות ולהיכנס לאזורים צבאיים מוגבלים נוספים. (רויטרס)

תוניס: מועמד עצמאי ניצח בבחירות לנשיאות – בסיבוב השני

קייס סעיד, מרצה למשפטים שמרן, שהתמודד כעצמאי ופנה בעיקר לבוחרים הצעירים, זכה בכ-70% מהקולות בסבב השני של הבחירות שהתקיימו ביום ראשון שעבר בתוניסיה, וצפוי להיות נשיאה השני של טוניסיה שנבחר בבחירות דמוקרטיות. * מולו התמודד בסיבוב השני גם נביל קראוי, ששהה יותר מחודש מאחורי סורג ובריח משום שנחשד בעבירות של הלבנת כספים, לאחר הפסדו אמר במסיבת עיתונים ש"נמנעה ממנו ההזדמנות להתמודד בצורה הוגנת, והוא יחליט אם לערער על התוצאות ברגע שיוכרזו התוצאות הסופיות".

– כאמור, את מרבית הקמפיין בילה קארוי בתא המעצר ולאות הזדהות עמו נמנע סעיד מלקיים עצרות בחירות. השניים נפגשו ביום שישי לעימות בחירות ראשון. לפי המדגמים, סעיד זכה ב-72% מקולות הבוחרים "צריך לחדש את האמון בין העם לשליטיו", אמר סעיד לאחר פרסום המדגמים.

– בחודש שעבר התקיים הסבב הראשון של הבחירות הדמוקרטיות לנשיאות בפעם השנייה מאז האביב הערבי ב-2011 שהביא לסיומו של שלטונו של זין אל-עאבדין בן עלי שכיהן משנת 1987. ההחלטה על הקדמת הבחירות, שהיו אמורות להתרחש בחודש הבא, התקבלה לאחר שלפני שלשה חודשים האחרון מת אל-באג'י א-סבסי, הנשיא החמישי של המדינה והראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות.

פרשת אוקראינה-גייט: הליכי ההדחה בבית הנבחרים צפויים להתקדם במהירות

סגן שר החוץ של ארצות הברית לענייני אירופה ואסיה אמר בשבוע שעבר בעדותו הסגורה בפני הקונגרס האמריקני, במסגרת שימועי ההדחה נגד הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, כי עורך הדין של טראמפ ביקש ויזה עבור התובע הכללי האוקראיני לשעבר באוקראינה, במטרה להשיג מידע נגד גורמים במפלגה הדמוקרטית. כך דווח בסוף השבוע ברשת CNN האמריקנית. * לפי הדיווחים בעבר, סגן נשיא ארצות הברית לשעבר מטעם המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן דחף בעבר, להדחת שוקין מתפקידו כתובע הכללי של אוקראינה, לאחר שהאחרון פתח בחקירה נגד חברה בו שימש בנו של ביידן כבכיר.

– מנהיג הסנאט הרפובליקני מעריך כי החקירה שמנהלים הדמוקרטים בבית הנבחרים בעקבות פרשת "אוקראינה-גייט" – בה לכאורה טראמפ ומקורביו הפעילו לחץ על אוקראינה כדי שתחקור את ביידן ובנו שעבד בחברת גז אוקראינית – תתקדם במהירות. להערכתו ההצבעה על ההדחה עצמה עשויה להתקיים בתוך זמן קצר של כחודש בלבד. כך דווח בניו יורק טיימס.

– גם אם בית הנבחרים יחליט לנהל הליך הדחה נגד טראמפ, הסיכויים לסילוקו מהבית הלבן נמוכים מאוד. הליך ההדחה מתנהל בסנאט, שבו ישמשו הסנאטורים כמושבעים ב"משפט" שאותו ינהל נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס. כדי לסלק את טראמפ מהבית הלבן זקוקים מתנגדיו לרוב של שני שלישים מבין 100 הסנאטורים – שרובם רפובליקנים. לפחות 20 רפובליקנים דרושים כדי להדיח אותו, בהנחה שכל הדמוקרטים או העצמאיים בסנאט יצביעו גם הם בעד הדחה, דבר שמעולם לא קרה בארה"ב. * עם זאת, מציינים ב'ניו יורק טיימס' כי ישנם סנאטורים רפובליקנים פגיעים, כאלו שמגיעים ממדינות שבהן התמיכה בטראמפ חלשה, ושיתמודדו בבחירות הקרובות בנובמבר 2020 – סנאטורים ממדינות כמו מיין, אוהיו וצפון קרוליינה. כך למשל, הסנאטורית סוזן קולינס ממיין צפויה לעמוד בפני לחץ רב לתמוך בהדחת הנשיא.

– בריאיון שהעניק לאתר "אקסיוס", אמר הסנאטור הרפובליקני גרהאם כי יהיה פתוח להצביע בעד הדחה – רק אם יוצגו בפניו ראיות שהנשיא פשע. הוא הדגיש אבל שעדיין לא הוצגו ראיות כאלו: "אם תצליחו להראות לי שטראמפ פעל באופן מעשי לקבלת תמורה כנגד תמורה (Quid pro quo) מחוץ לשיחת הטלפון, זה יהיה מאוד מטריד".

– מוקדם יותר בשבוע שעבר הודיעה יושבת ראש בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי כי לא תקיים הצבעה על ההצעה המסמיכה את המחוקקים לקיים שימועים בנוגע להדחת טראמפ. בכך דחתה פלוסי דרישה של טראמפ, לפיה לפני שבית הנבחרים פותח בהליכים, עליו להביא את העניין להצבעה במליאה. לטענת הנשיא והמפלגה הרפובליקנית, בלי הצבעה כזו, שימועי ההדחה שכבר מתקיימים אינם לגיטימיים. * משרד ההגנה האמריקני וסגן הנשיא מייק פנס הודיעו מוקדם יותר כי לא ימסרו מסמכים לוועדה החוקרת את טראמפ בפרשה בתואנה כי לוועדה אין סמכות רשמית לדון בהדחה וכי היקף המסמכים המבוקשים מעידים על כך שהפנייה לא הוגשה בדרך הולמת.

בעקבות הביקורת: טראמפ ביטל על תכניתו לארח את פסגת ה-G7 באתר הנופש שבבעלותו – "במחירי עלות בלבד"

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע שלשום (ראשון) כי החליט לבטל את תכניתו לארח את פסגת ה-G7 הבאה שמתוכננת להתקיים בעוד שמונה חודשים באתר הנופש שלו במיאמי, זאת בשל בעקבות הביקורת שספג. במקום זאת ישקול לקיים את הפסגה העולמית בקמפ דייוויד. לדבריו "חשבתי שאני עושה משהו טוב עבור המדינה שלנו אבל כרגיל, התקשורת העוינת ושותפיה הדמוקרטים השתגעו".

– לדברי ראש הסגל בבית הלבן, אתר הנופש של טראמפ בדוראל היה אמור לגבות מחירי עלות בלבד, כשלדבריו לא נמצא בכל רחבי ארה"ב שום אתר מתאים אחר, וכי טראמפ עצמו היה מעורב בהחלטה. * בניגוד לנשיאים קודמים, טראמפ לא העביר את רכושו הפרטי לנאמנות כאשר נכנס לתפקידו והוא ממשיך להיות הבעלים של נדל"ן בשווי מאות מיליוני דולרים בארה"ב ומחוצה לה. הנשיא רק העביר את הניהול בפועל לידי בניו, דונלד טראמפ הבן ואריק טראמפ, ולידי המנהלים השכירים הכפופים לו. למרות ביקורת חוזרת ונשנית על התנהלות זו, העלולה להוביל לניגודי עניינים, החליט טראמפ לדבוק בעמדתו.

– יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, טענה כי טראמפ מפר את החוקה בכך שהוא מקבל טובות הנאה מממשלות זרות, בדמות התשלום תמורת אירוח הפסגה. משפטנים אומרים כי מדובר בהפרה נוספת של החוקה, בכך שטראמפ מקבל מהממשל תמורה כספית מעבר למשכורתו (אותה הוא תורם לארגונים שונים). (מעריב)

– בוושינגטון פוסט ציטטו גורם בממשל האמריקני, שאמר כי אותה החלטה לבטל את אירוח הפסגה במגרש הגולף הפרטי, הגיעה אחרי שעמיתיו הרפובליקנים של טראמפ הזהירו אותו שהמהלך יקשה עליהם להציג עמדה אחידה שתגן עליו מפני הביקורת.

בעקבות הפגנות ענק, רפורמה בלבנון: שכר השרים קוצץ, לא יוטלו מסים חדשים על האזרחים

מאות אלפי לבנונים יצאו שלשום לרחובות ומחו נגד הגזירות הכלכליות במדינה, כשהזעם בין היתר הופנה כלפי המס שהחליטה הממשלה להשית על שימוש בשיחות באמצעות תוכנת המסרונים הפופולרית וואטסאפ. בביירות, בטריפולי ובטיירה הרחובות התמלאו בהמונים מוחים שמניפים את דגל המדינה וקוראים ל"מהפכה" ול"נפילת המשטר". * במסגרת המחאה שהחלה ביום חמישי שעבר חסמו המפגינים כבישים ברחבי המדינה והביעו צמיגים. בתגובה ירו כוחות הביטחון גז מדמיע לעברם ופצעו עשרות בני אדם, כאשר מנגד נפגעו גם 60 שוטרים.

– בעקבות המחאה, הציב בסוף השבוע האחרון ראש ממשלת לבנון אולטימטום בו הוא דרש להעביר תקציב חדש למדינה בתוך 72 שעות, ולא, הוא יפרוש מתפקידו. * אתמול אישר הקבינט הלבנוני את תוכנית ההבראה הכלכלית של ראש הממשלה הכוללת בין היתר קיצוצים של 50% במשכורות של חברי הפרלמנט ופקידי הממשלה, העלאת המס על רווחי הבנקים לגובה של 25%, הפרטת שירותי התקשורת ושדרוג מערכת החשמל. כמו כן, היא כוללות הזרמה של 3.3 מיליארד דולרים על ידי הבנקים במטרה במטרה להקטין את החוב ב-2020 ל"כמעט אפס".

– בריאיון לערוץ תקשורת מקומי, פנה היום ראש ממשלת לבנון לאזרחי המדינה ואמר כי "ההחלטות הללו לא התקבלו בתור עסקת חליפין, לא כדי לבקש מכם לעצור את ההפגנות ואת גילויי הזעם". אל-חרירי התייחס לזכותם של האזרחים להפגין והבטיח כי יאפשר להם לעשות זאת גם בהמשך: "הדבר הזה תלוי בכם ואיש לא יעצור אתכם. היו סמוכים ובטוחים שלא אתן לאיש לאיים עליכם".

    במטרה לטשטש את עקבותיהם: האקרים רוסים השתמשו בכלי סייבר איראנים ותקפו מטרות ב-35 מדינות * קבוצת האקרים רוסיים, המופעלים על ידי השלטון, חדרו למבצעי מודיעיני אירני והשתמשו בכלי הסייבר של המדינה כדי לבצע מתקפות נגד 35 מדינות ברחבי העולם. בין המטרות שנפגעו: מתקנים צבאיים, משרדים ממשלתיים, ארגונים מדעיים ואוניברסיטאות. כך חשפו אתמול (שני) ארגוני מודיעין אמריקנים ובריטים. לפי סוכניות המודיעין, הקבוצה הרוסית "תקפה" את ההאקרים מאירן והצליחה לגנוב את זהותם – וכן את כלי הסייבר בהם השתמשו. ובשלב זה, אין ראיה לפיה איראן הייתה מודעת והייתה שותפה לפעילות הרוסים ושימושם במידע או לעובדה כי הפעילות נעשתה כדי לחרחר ריב בין איראן למדינות אחרות.

    רוסיה: לפחות 15 כורי זהב נהרגו בקריסת סכר בסיביר * לפחות 15 כורי זהב נהרגו בסוף השבוע כתוצאה מקריסת סכר באחד האזורים המרוחקים של סיביר שברוסיה. הגורם לקריסת הסכר הוא ככל הנראה גשמים חזקים שהובילו לשחיקתו. לאחר שהמים פרצו את הסכר הם שטפו איתם את המעונות שבהם התגוררו הכורים. * האירוע התרחש במרחק 160 קילומטרים מהעיר קרסנויארסק, סמוך לשעה 06:00 בבוקר שעון מקומי. בעקבות קריסת הסכר הוצף מחנה המגורים של הכורים ולפי גורמים מקומיים 13 בני אדם עדיין מוגדרים נעדרים וקיים חשש כבד לחייהם. * רוסיה נחשבת לאחת מיצרניות הזהב הגדולות בעולם. רוב התוצרת שלה מגיעה ממכרות גדולים ותעשייתיים, אך במקביל מיוצר שם זהב גם מאדמת סחף. בשיטה הזו משתמשות חברות קטנות, שנחשבות חלק קטן מתוצרת הזהב של המדינה. בשנת 2018 יוצרו ברוסיה 314 טונות של זהב.

בעולם

עמודים ראשיים מושחרים: גופי התקשורת המתחרים באוסטרליה פרסמו עמודים ראשיים זהים – במחאה על חקיקה נגד חופש העיתונות

העיתונים הגדולים באוסטרליה בהם The Australian ו-The Daily Telegraph הפגינו אחדות נדירה ופרסמו אתמול (שני) מהדורות מחוקות של העמודים הראשיים שלהם. זאת, במחאה נגד חוקי ביטחון מידע שעיתונאים גינו והאשימו ביצירת "תרבות של סודיות" במדינה. הממשלה טענה כי היא תומכת בחופש העיתונות אך "אף אחד לא נמצא מעל החוק".

– לפני ארבעה חודשים עוררה המשטרה במדינה סערה כשפשטה על משרדי רשות השידור האוסטרלית ועל ביתו של עיתונאי מחברת החדשות News Corp המקומית. ארגוני התקשורת טענו כי הפשיטות נעשו בעקבות כתבות שנשענו על עדויותיהם של חושפי שחיתויות. אחד מהם, טען לפשעי מלחמה, בעוד השני דיווח על ניסיון לכאורה של סוכנות ממשלתית לרגל אחר אזרחים אוסטרלים. (חדשות 13)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן