Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הלילה) יום רביעי 30 באוקטובר 2019

כותרות המהדורה בית משפט השלום אישר לחוקרי המשטרה לבצע חיפוש בטלפונים הסלולריים שהחרימו אצל יועצי ראש הממשלה . פרקליטיהם צפויים לערער (חדשות)     משבר מול ירדן: שני אזרחים ירדנים עצורים בישראל; ישראל הציעה את שחרורם בתמורה לפשרה בנוגע למובלעות צופר ונהריים; בירדן מסרבים ומזהירים מפני השלכות חמורות על היחסים (מדיני)     פרטים נוספים על חיסולו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

בית משפט השלום אישר לחוקרי המשטרה לבצע חיפוש בטלפונים הסלולריים שהחרימו אצל יועצי ראש הממשלה . פרקליטיהם צפויים לערער (חדשות)

    משבר מול ירדן: שני אזרחים ירדנים עצורים בישראל; ישראל הציעה את שחרורם בתמורה לפשרה בנוגע למובלעות צופר ונהריים; בירדן מסרבים ומזהירים מפני השלכות חמורות על היחסים (מדיני)

    פרטים נוספים על חיסולו של מנהיג דעא"ש | 'סוחר הבדים מוחמד חלבי' התגלה כ'מנהיג דעא"ש באכר אל-בגדדי'; יועץ הביטחון של דעא"ש שתכנן את בית המסתור החליט להפוך למודיע לאחר שאחד מבני משפחתו הוצא להורג בידי הארגון עצמו (חוץ)

    טלטלת הברקזיט | הפרלמנט אישר בחירות בזק בעוד חודש ושבועיים; השמרנים ומפלגת הברקזיט צפויים לאחד כוחות במחוזות מסויימים (חוץ)

    מרצה באוניברסיטת בר אילן מעורר סערה והושעה מעבודתו: "גורם פוליטי עומד מאחורי רצח רבין מחשש שייסוג מהסכם אוסלו – יתכן ויגאל עמיר יושב בכלא למרות שהוא חף מפשע" (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: נאה עד מעונן חלקית.

    חמישי: מעונן חלקית עד נאה והטמפרטורות רגילות בעונה.

    שישי: מעונן חלקית. תחול ירידה קלה בטמפרטורות. בצפון הארץ ובמרכזה יתכן גשם מקומי קל.

    שבת: מעונן חלקית. בצפון הארץ ובמרכזה יתכן גשם מקומי קל.

    ראשון: מעונן חלקית. יתכן גשם מקומי קל. הטמפרטורות יעלו במקצת.

חדשות

בית משפט השלום בתל אביב אישר לחוקרי המשטרה לבצע חיפוש בטלפונים של יועצי ראש בממשלה, יונתן אוריך ועופר גולן, פרקליטיהם צפויים לערער מחר (מגפון ניוז)

מרצה מאוניברסיטת בר אילן מעורר סערה: "גורם פוליטי עומד מאחורי רצח רבין מחשש שייסוג מהסכם אוסלו – יתכן ויגאל עמיר יושב בכלא למרות שהוא חף מפשע"

אתמול נאם ד"ר מרדכי קידר, מזרחן ומרצה במחלקה לערבית באוניברסיטת בר-אילן, בהפגנת התמיכה בראש הממשלה נתניהו, שהתקיימה בכיכר גורן בפתח תקווה, ואמר כי סביר להניח ש"מי שעמד מאחורי העניין הזה הוא כנראה פוליטיקאי מוביל שרצה לחסל את יצחק רבין, מכיוון שהוא רצה לצאת מהסכמי אוסלו. אני קורא מכאן להסיר את הכותרת השקרית 'סודי ביותר' מעל המסמכים שלא משתלבים עם התיאוריה שהימין רצח את רבין". קידר הושעה מעבודתו וזומן לוןועדת משמעת של האוניברסיטה

– יצויין, כי מדובר בתאוריית ספקולציה שדווחה כבר בעבר. חלק מבסיס התאוריה מובנה על ציטוטה של רעייתו של רבין בספר אותו כתבה ש"יצחק נראה בסדר גמור", ושאנשי השב"כ שליוו אותה הבטיחו לה שתיפגש איתו בהמשך הערב בתל אביב. בדו"ח הפתולגי נכתב שעמוד השדרה הגבי והמותני תקין, לעומת הגרסה הרשמית, לפיה אחד הכדורים פגע בעמוד השדרה (הצווארי). בנוסף, בניגוד לגרסה הרשמית, לפיה עמיר פגע בגבו של רבין בשני כדורים, בתצלום הרנטגן נראה קליע באזור החזה. * כמו"כ, הבדיקות הבליסטיות להערכת מרחק הירי מראות כי אחד הקליעים נורה מטווח מגע, טווח שיגאל עמיר לא הגיע אליו על פי העדויות בשטח.

– בתשובה לשאלה האם הוא חושב שישנה אפשרות שיגאל עמיר הוא אינו הרוצח וכי אדם חף מפשע יושב בכלא – ענה בקידר בפשטות: "כן". בתשובה לשאלה – אז מי הוא חושב שהרוצח, ענה הפעם קידר: "אין תגובה". * ד"ר קידר סיפר מדוע הוא חושב שעמיר הודה ברצח – אם איננו אשם בכך, וכן התלונן בנוגע לתנאי הכליאה של עמיר. "אם יחקרו אותך חודש מבוקר עד בוקר בלי עורך דין אתה תודה גם ברצח הבל", אמר. "עמיר חי בבידוד ואתה לא יודע מה הוא חושב כי אין לו למי לומר את זה. למה הוא בבידוד? למה אתה לא יכול להגיע אליו? כל אסיר הוא נגיש, יש נוהל, טופס שאתה מסביר למה. חוץ ממנו, למה הוא לא?".

– בעקבות נאומו, החליטה אוניברסיטת בר אילן לזמן את קידר לוועדת המשמעת, ובנוסף אף החליטה להשעותו מייצוג רשמי של האוניברסיטה בכנסים בחו"ל. * האגודה לזכויות האזרח קראה לאוניברסיטת בר אילן לבטל את הדיון המשמעתי ולבטל את ההחלטה להשעות את קידר מייצוג האוניברסיטה בכנסים בחו"ל. לדבריהם הצעדים מהווים "פגיעה פסולה בחופש הביטוי ובחופש האקדמי".

דיווח: שמה של שכונת הר נוף בירושלים תוחלף ל'נאות יוסף'

ראש העיר ירושלים, הודיע כי בכוונתו לשנות את שמה של שכונת הר נוף בעיר לנאות יוסף, על שם

הרבנים יוסף אלישיב ועובדיה יוסף.

צרכנות

    מחר, ב00:00 בלילה: מחיר הדלק ירד ב-6 אגורותלאחר שבחודש שעבר עלה מחיר הדלק ב-12 אגורות: מחר בחצות הלילה שבין חמישי לשישי צפוי מחיר הדלק לרדת בשש אגורות, ולעמוד על 6.12 שקלים לליטר בנזין בשירות עצמי. בשירות מלא המחיר יעמוד על 6.33 שקלים.

פוליטי

דובר ראש הממשלה אוריך תלונה במחלקה לחקירות שוטרים בנוגע ללקיחת מכשיר הסלולר שלו על ידי חוקרת משטרתית. * כזכור, אתמול טענו במשטרה במענה ליועמ"ש כי הטעות היחידה שנעשתה היא שלא צוין בפני אוריך כי הוא יכול לסרב לבדיקת המכשיר הנייד שלו. אולם הבוקר לאחר תחקור שהתקיים בבית המשפט כבר הודו במשטרה כי החוקרת הציצה בתכתובות של דוברי ראש הממשלה עם יאיר נתניהו. במשטרה גם הודו כי החוקרת "העבירה תרשומת ודיווחים שלה למפקדיה באפליקציית משטרתית מסווגת". * עו"ד עמית חדד תהה במהלך הדיון: "מדוע החוקרת לא הובאה לפה לענות על השאלות? היא יודעת הכי טוב". נציג המשטרה ענה: "שיקולי חקירה".

"מדינה הנמנית עם מדינות מושחתות" | שר המשפטים תוקף, פוגע באנשים עליהם הוא ממונה ומהדהד את דברי הבוס, ראש הממשלה: "הפרקליטות מדליפה חומרי חקירה לעיתונאים בניגוד לחוק – בהתאם ללו"ז הפוליטי"; נשיאת בג"ץ: "פוליטיזציה של מערכת המשפט עלולה לערער את יסודותיה כמערכת עצמאית"

שר המשפטים תקף בבוטות ובחריפות את הפרקליטות ואמר כי היא קובעת את סדר היום בהתאם ללו"ז הפוליטי ומדליפה חומרי חקירה לעיתונאים בניגוד לחוק. – "לא הייתה כאן הדלפה אחת, אלא עשרות ואולי מאות הדלפות. כל עבירה כזאת נושאת עבירה של שלוש שנות מאסר". שר המשפטים ציין כי הפרקליטות "הופכת את עצמה לשחקן במגרש הפוליטי". כשלדבריו "לרגעים יש תחושה שהפרקליטות עושה כל מאמץ כדי להצדיק את טענות הרדיפה".

– אוחנה אף האשים את הפרקליטות ב"סירוב מוחלט לבדוק את האמת", לאחר שלטענתו הציע לפתוח בחקירה לאיתור המדליפים מתוך המערכת – וסורב. לדבריו חקירות דומות מתנהלים בשב"כ ובצבא "למה לא הפרקליטות? הצעתי לפתוח בחקרה שתאתר את העבריינים ונאמר לי שאין זה בסמכותי להורות על פתיחת חקירה, אלא רק ביכולתי לבקש".

– שר המשפטים אף תקף התנהלות המשטרה בחקירת גימיק הבחירות נגד הטיית החקירות ואמר כי "לפי הנורמות החדשות שהפרקליטות יוצרת, גם המפגינים מול ביתו של היועמ"ש יואשמו בשיבושי חקירה".

– בנוסף תקף שר המשפטים את החלטתה של המשנה לפרקליט המדינה שניהלה את חקירות ראש הממשלה לטוס לנופש במהלך ימי השימוע של נתניהו ואמר, "איך אמר אחד מעמיתיכם – 'בנפש חפצה'? בנופש חפצה".

– נשיאת בג"ץ חיות אמרה היום בכנס לעורכי דין כי "פוליטיזציה של מערכת המשפט עלולה לערער לחלוטין את יסודותיה כמערכת עצמאית ובלתי תלויה, לפגוע באמון שהציבור רוכש לרשות השופטת ולא פחות מזה, היא עלולה לפגוע במעמדם של עורכי הדין ושל הלשכה כגוף המקצועי המאגד והמייצג אותם".

– שופט העליון לשעבר, אליעזר גולדברג שהיה בעבר גם מבקר המדינה, כי "אמירה כללית של שר המשפטים כי השיקולים בפרקליטות נגועים במניעים זרים, היא אמירה קשה שמערערת את יסודות המשטר. היא הופכת אותנו למדינה הנמנית עם מדינות מושחתות".

בטחוני

סוכל פיגוע דקירה במערכת המכפלה

פלסטינית, תושבת העיירה אידנא כבת 30, הגיעה הבוקר (רביעי) אל מערת המכפלה בחברון כשהיא חמושה בסכין, ועל פי החשד, ניסתה לדקור את אחד מהמאבטחים במקום. לפי מג"ב, החשודה נשאלה מספר שאלות, ולאחר שלא השיבה הגיעו למקום מאבטחים נוספים, בשלב זה היא שלפה סכין מתוך תיק שהיה ברשותה. המאבטחים ניסו לשכנע אותה להשליך את הסכין כשנשקיהם מכוונים כלפיה, כשלפתע הסתערה לעבר אחד מהם בניסיון לדקור אותו. בשלב זה היא נורתה ונוטרלה. * התקרית מצטרפת לניסיון פיגוע דקירה שהתרחש לפני יומיים בירושלים, כאשר נער בן 16 ממזרח ירושלים נעצר בחשד שניסה לבצע פיגוע דקירה בשער הפרחים שבעיר העתיקה בבירה. על פי החשד, הוא תקף צוות שהיה בפעילות מבצעית במקום כשהוא אוחז בידו סכין, ניסה לפגוע בהם באמצעותה ללא הצלחה והחל להימלט בתוך הסמטאות. החיילים ביצעו ירי ממוקד לעבר החשוד, שנמלט לתוך הבתים. שם, הוא אותר ונעצר על ידי שוטרים נוספים שהגיבו לדיווח. בנוסף אליו, נעצרו שני חשודים נוספים בסיוע לניסיון הפיגוע.

מדיני

משבר מול ירדן: שני אזרחים ירדנים עצורים בישראל; ישראל הציעה את שחרורם בתמורה לפשרה בנוגע למובלעות צופר ונהריים; בירדן מסרבים ומזהירים מפני השלכות חמורות על היחסים

בכירים ירדנים אומרים היום (רביעי) כי בשיחות שהתנהלו בשבועות האחרונים בין שליחי נתניהו לבין בכירים בממשלת ירדן ניסה הצד הישראלי לקשור בין שחרור שני האזרחים הירדנים העצורים בישראל לבין סוגיית מובלעות צופר ונהריים והניסיון למצוא פשרה בנושא. כך דווח בחדשות 13. כזכור, לפני חודשיים נעצרו במעבר אלנבי, הנמצא מזרחית ליריחו, שני אזרחים ירדניים בחשד לעבירות ביטחוניות. השניים הועברו לחקירת שב"כ. אחרי כחודש של חקירות בהם נשאלו על קשריהם עם חיזבאללה, ולאחר שהפעולות בחדרי החקירה לא הצליחו להביא לראיות, פנה הארגון בהתאם לייעוץ המשפטי להליך של מעצר מנהלי. שופט עבר על חומרי החקירה ואישר את המעצר המנהלי בכפוף לטענה של השב"כ למסוכנות עתידית. העצורה שהכחישה את החשדות נגדה, פתחה בשביתת רעב של למעלה מחודש בעקבות הצו.- מי שניהלו את המגעים מהצד הישראלי היו היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת ואנשיו ומהצד הירדני שר החוץ איימאן סאפאדי. לפי הירדנים הישראלים יצרו קישור בין אפשרות של שחרור העצורים לבין פשרה בנושא המובלעות ואולי מתן הארכה של פרק הזמן בו החקלאים הישראלים יוכלו להמשיך ולעבד את הקרקעות.

– הבכירים הירדנים ציינו שירדן סירבה להצעה והזהירה את ישראל שלא להמשיך בקו הזה כיוון שיהיו לו השלכות חמורות על היחסים.

– בישראל מודאגים מאוד מהמתיחות עם ירדן על רקע מעצר שני האזרחים הירדנים. פקידים ישראלים בכירים מתחו ביקורת מרומזת על השב"כ וטענו כי ניתן היה להימנע מהמשבר הזה עם התנהלות אחרת. היועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת צפוי לבקר בירדן בימים הקרובים כדי לנסות ולהוריד את גובה הלהבות. (חדשות 13)

ישראל לארה"ב ומדינות נוספות: כל סיוע בינלאומי ללבנון חייב להיות מותנה בהתחייבות לבלום את פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה

ברקע המשבר הפוליטי בלבנון: ישראל העבירה בשבועות האחרונים – עוד לפני תחילת ההפגנות בלבנון שהביאו להפלת הממשלה – מסרים לארה"ב ולמדינות מערביות נוספות, לפיהם יש להתנות את המשך הסיוע הכלכלי ללבנון בפעולה של ממשלת לבנון נגד פרויקט הטילים המדוייקים של חיזבאללה ובהרחקת הארגון ממוקדי הכוח בממשלה. * בישראל אומרים כי כל סיוע בינלאומי לייצוב המצב בלבנון חייב להיות מותנה בהתחייבות של ממשלת לבנון, למנוע מאיראן וחיזבאללה לקיים את פרויקט דיוק הטילים. על פי פרסומי חיזבאללה, לרשותו עומדים 150 אלף טילים, ובמסגרת הפרויקט מנסים האיראנים כבר מספר שנים לשדרג את הטילים, כך שינווטו ליעדם על ידי מכשירי GPS תוך כדי מעוף.

– בתוך כך, ארצות הברית, בשיתוף עם שש מדינות מהמפרץ הפרסי, הודיעה כי תשית עיצומים על 25 אישים וארגונים הקשורים לארגון חיזבאללה הלבנוני ולמשמרות המהפכה האיראניים. המדינות שהשיתו את הסנקציות, חלק מפורום "איתור המימון לארגוני טרור" שהוקם על ידי ערב הסעודית, הכוללת את ערב הסעודית, ארצות הברית, עומאן, איחוד האמירויות, קטאר ובחריין. * העיצומים מכוונים נגד 25 אישים הקשורים בארגונים ועסקים ששימשו צינור להעברת כספים לארגון חיזבאללה הלבנוני, ארגון הבאסיג' באיראן, המשמש זרוע של המשטר נגד מתנגדים פוליטיים ונגד כוח קודס, הזרוע החיצונית של משמרות המהפכה האיראניים.

בלחץ אמריקני: הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס בפעם השנייה בתוך יממה ואישר להקים מנגנון פיקוח על השקעות זרות בישראל

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר היום (רביעי) הקמת ועדה מייעצת בראשות משרד האוצר לבחינת היבטי ביטחון לאומי בתהליך אישור השקעות זרות. בוועדה המייעצת ישתתפו בכירים ממשרדי האוצר והביטחון ומהמטה לביטחון לאומי, ומשקיפים מטעם משרדי החוץ והכלכלה. * ההחלטה התקבלה בתום שתי ישיבות של הקבינט שנערכו בימים האחרונים בעקבות לחץ של הממשל האמריקני על ישראל לפקח על ההשקעות של סין בישראל בתחומי תשתיות, השקעות פיננסיות וטכנולוגיה, ברקע מלחמות הסחר בין ארצות הברית וסין. * הדיונים לא היה מתוכננים, וחברי הקבינט הוזמנו אליו רק בשבוע שעבר. * הישיבה התקיימה יום לאחר ביקורו של שר האוצר האמריקאי בישראל, שבמהלכו נפגש עם ראש הממשלה נתניהו.

חוץ

פרטים נוספים על חיסולו של מנהיג דעא"ש | 'סוחר הבדים מוחמד חלבי' התגלה כ'מנהיג דעא"ש באכר אל-בגדדי'; יועץ הביטחון של דעא"ש שתכנן את בית המסתור החליט להפוך למודיע לאחר שאחד מבני משפחתו הוצא להורג בידי הארגון עצמו

– אחרי שמפקד הכורדים דיווח כי המידע המודיעיני על מיקומו של באגדדי הגיע דרך מקור של הארגון, גורמי מודיעין בכירים בארה"ב ובמזרח התיכון חשפו כי פעיל דאע"ש בכיר שתכנן ובנה עבור אבו באכר אל-בגדאדי את בית המסתור שבו חוסל, הוא זה שחשף את מיקומו וסייע לכוחות המיוחדים האמריקנים לחסל את מנהיג הארגון.

– ע"פ החשיפה, מדובר באדם ממוצא סוני, שהצליח במשך השנים לטפס בסולם הדרגות ולהתברג במעגל הקרוב ביותר למנהיג. בחודשים האחרונים היה הפעיל אחראי על הצד הלוגיסטי בהנהגה ועל הברחת אל-בגדאדי ומשפחתו ממקום למקום. מנהיג ארגון הטרור בטח בו עד כדי כך, שהוטלו עליו משימות הליווי האישי של ילדיו ונשותיו של אל-בגדאדי כשנסעו לקבל טיפול רפואי. בנוסף, עזר המודיע לתכנן את המתחם המבוצר בו הסתתר אל-בגדאדי ובו נהרג, החזיק במפות ובמידע מפורט על כל חדר וחדר במבנה, וכן במידע חשוב על המנהיג עצמו, כמו העובדה שהוא נוהג להסתובב עם חגורת נפץ על גופו למקרה שייתפס. * על פי שני בכירים בצבא ארה"ב ובכיר נוסף בגוף ביון המבוסס במזרח התיכון, ששוחחו עם ה"וושינגטון פוסט" ההחלטה שלו להפוך למודיע הגיעה לאחר שאחד מבני משפחתו הוצא להורג בידי הארגון עצמו.

– ביום המבצע, נכח אותו פעיל במקום והיה עד לחיסולו של אל-בגדאדי. על פי הדיווחים, הוא חולץ מסוריה יחד עם בני משפחתו למקום מסתור לא ידוע. הוא צפוי לזכות בחלק או כל הפרס הכספי הנדיב שהציעה ממשלת ארה"ב עבור כל מידע שיסייע לתפוס את אל-בגדאדי – 25 מיליון דולר.

– על פי הדיווחים, הראשונים שהצליחו "לטפח" את הפעיל ולהפוך אותו לנכס הם "הכוחות הסוריים הדמוקרטים" (SDF), ארגון כורדי ששימש ככוח הצבאי העיקרי נגד דאע"ש במזרח סוריה. לאחר עבודה מאומצת, העבירו הכורדים את הסוכן למודיעין האמריקני, שבחן את נאמנותו במשך שבועות עד שהשתכנע שמדובר בגורם שניתן לסמוך עליו.

– בתוך כך, מוחמד עלי סאג'ת, גיסו של מנהיג דאעש שחוסל, שנעצר לפני חודשיים על ידי המודיעין העיראקי, חשף במהלך ריאיון בלעדי שפורסם בערוץ אל-ערבייה, פרטים נוספים במהלך הראיון על ימיו האחרונים של אבו באכר אל-בגדדי. לדבריו ראש הארגון התגורר בנוחות יחסית במנהרה תת-קרקעית באורך של שמונה מטרים וברוחב של שישה מטרים. במנהרה הייתה לאל-בגדדי תאורה וספרייה מלאה בספרי איסלאם. לטענתו, אל-בגדדי היה משוכנע שמקום המסתור שלו לא יתגלה לעולם.

– העיתון הטורקי "דיילי סבאח", דיווח בשם תושבים המתגוררים בכפר הסורי בארישה, בצפון מזרח המדינה, שם נלכד וחוסל מנהיג דאעש, אבו באכר אל-בגדדי, כי הם חשבו שבגדדי היה סוחר בדים שחי בבית הגדול עם משפחתו. ע"פ הדיווח, אל-בגדדי התגורר במתחם גדול במרחק של 500 מטרים מהכפר בארישה, 25 קילומטרים ממעבר הגבול הטורקי-סורי. לפי עדויות של תושבים בכפר, הבית שבו התגורר מנהיג ארגון הטרור היה מוקף בחומות בטון. * אבו אחמד בארישה, תושב בכפר סיפר: "היה בית גדול שם, והאדם שחי בתוכו היה מוכר כסוחר בדים העונה לשם אבו מוחמד חלבי". * בכפר הוסיפו, כי יתר התושבים סברו שאל-בגדדי והמשפחה שהתגוררה בבית הם מהגרים שכל הזמן נדדו ממקום למקום בעקבות העימותים באזור.

– היחידה שנשלחה לחסל את אל באגדדי היא יחידת הדלתא שרק מעטים מהמבצעים שמבצעים אנשי היחידה הסודית מותרים לפרסום אי פעם. * ביחידה ישנם כ-1,000 איש, אך רק 250 מתוכם הם לוחמים. בכל פלוגה ישנם כ-80 לוחמים ובתוכן שלוש מחלקות – שתי יחידות סער, פשיטה ולוחמה בטרור ומחלקת סיור.

'אוצר דאעש' בשווי עשרות מיליוני דולרים התגלה על ידי רועי צאן בעיראק

רועי צאן בעיראק גילו לאחרונה מצבור אוצרות של ארגון הטרור הרצחני דאעש. המצבור הכיל שטרות רבים ומתכות מסוג זהב וכסף בשווי המוערך ביותר מ-25 מיליון דולרים. * ערוץ אל-ערבייה דיווח כי מוחמד עלי סאג'ת, גיסו של מנהיג דאעש שחוסל, שנעצר לפני חודשיים על ידי המודיעין העיראקי, חשף במהלך ריאיון בלעדי כיצד אנשי הארגון החביאו את אוצרותיהם במחוז אל-ענבר בעיראק, אוצרות שנמצאו בחלוף הזמן על ידי רועי צאן. לדבריו, בשיאו היה ארגון הטרור פרוס בשטחים נרחבים ממערב סוריה ועד למזרח עיראק. והרוויח באותה העת מיליארדי דולרים. המשכורות ללוחמיו באותה העת נעה בין 1,400-300 דולרים.

טלטלת הברקזיט | הפרלמנט אישר בחירות בזק בעוד חודש ושבועיים; השמרנים ומפלגת הברקזיט צפויים לאחד כוחות במחוזות מסויימים

הפרלמנט הבריטי אישר אמש (שלישי) בקריאה שלישית את הצעת החוק לקיום בחירות בזק ב-12 בדצמבר. במפלגות האופוזיציה ניסו להעביר תיקון שיקדים את ההצבעה ל-9 בדצמבר, אולם היא נדחתה ברוב של 315 מחוקקים הצביעו נגד ההצעה, ואילו 295 מחוקקים הצביעו בעדה. ובהמשך התקיימה הקריאה השלישית שאישרה את הקדמת הבחירות ברוב של 438 תומכים מול 20 מתנגדים. * הליכי החקיקה בבית הלורדים אמורים להסתיים עד סוף השבוע, כאשר המלכה אליזבת השנייה צפויה לתת את החותמת הרשמית בתחילת השבוע הבא, לפני שהפרלמנט יתפזר לטובת קמפיין הבחירות.

– הבחירות בבריטניה צפויות להתקיים ביום חמישי י"ד בכסלו תש"פ, בין השעות 22:00-07:00, כאשר 46 מיליון בעלי זכות בחירה מתוך 650 המחוזות יוכלו להצביע למי שייצג אותם בבית הנבחרים. התוצאות צפויות להיות מוכרזות במהלך הלילה ולמחרת. כשנודעת התוצאה הכללית, מנהיג המפלגה המנצחת, אם יש כזה, מגיע לארמון בקינגהאם כדי לבקש מהמלכה רשות להקים ממשלה חדשה.

– בכירים בלייבור חוששים שבחירות שיתקיימו תוך חודש וחצי לא יאפשרו ללייבור לאייש מועמדים במחוזות בחירה שונים, וכי זו תהיה טעות מבחינת מפלגתם ללכת למערכת בחירות שתתמקד סביב סוגיית הברקזיט. * לפי סקרי דעת הקהל האחרונים, המפלגה השמרנית צפויה לנצח בבחירות ולחזק את כוחה בפרלמנט. ראש מפלגת הברקזיט – נייג׳ל פאראג׳, שמפלגתו מהווה איום על השמרנים רמז אתמול כי לא יציב מתמודדים מול מועמדים שמרנים במחוזות בחירה מסוימים.

– בית הנבחרים הבריטי, שהוא הבית התחתון של הפרלמנט, מונה 650 נבחרים שקיבלו כל אחד מהם את מירב הקולות במחוז שאותו הם מייצגים. רוב חברי הפרלמנט מייצגים מפלגה כלשהי, אך חלקם מתמודדים לבחירה כמועמדים עצמאיים. המפלגה השולטת היא בדרך כלל זו שיש בידה רוב של נציגים. אם אין לאף מפלגה רוב של חברי פרלמנט – זו שיש בה הכי הרבה, יכולה להקים קואליציה, או שותפות, עם אחת או יותר מהמפלגות האחרות כדי להשיג שליטה.

– ראש הממשלה לא נבחר באופן ישיר על ידי הציבור, אלא על ידי חברי המפלגה או הקואליציה הזוכה וממונה על ידי המלכה, המחויבת לפעול לפי עצתם. נכון להיום, רובו של בית הנבחרים מורכב משתי המפלגות הגדולות – המפלגה השמרנית מימין ומפלגת הלייבור משמאל.

– חברי בית הלורדים, הבית העליון של הפרלמנט, אינם נבחרים, אך ממונים על ידי המלכה בעצתו של ראש הממשלה, ולהם תפקידים שיפוטיים וחקיקתיים. מאז 1902, כל ראשי הממשלה ורוב השרים, הם חברים בבית התחתון ולא בבית הלורדים.

דיווח: טורקיה הפציצה שיירה רוסית, חיילים נפגעו; ברוסיה מכחישים

שיירה של חיילים רוסים נפגעה אתמול (שלישי) מארטילריה טורקית בגבול בין סוריה לטורקיה. אתר ELINT דיווח על פצועים בקרב הכוחות הרוסיים. משרד ההגנה הרוסי הכחיש את הדיווח. במקביל דיווח הצבא הרוסי על פיצוץ של מטען נפץ במהלך ההכנות לפגישה בין אנשי המשטרה הצבאית הרוסית בצד הטורקי של הגבול. * מוקדם יותר היום דיווח ארגון המעקב הסורי לזכויות אדם על חילופי אש כבדים בין צבא טורקיה והכוחות הנאמנים לו לבין כוחות משטר אסד בדרום עיירת הגבול ראס אל-עין. (כאן)

צבא לבנון למפגינים: פתחו את הכבישים, מותר למחות רק בכיכרות; נשיא לבנון קיבל את התפטרות ראש הממשלה

היום (רביעי) קרא צבא לבנון למפגינים במדינה לפתוח את הכבישים החסומים כדי שהחיים יוכלו לשוב לנורמליות. בהצהרה אמר פיקוד הצבא כי למפגינים יש זכות להפגין בהתאם לחוק, אולם זה תקף "רק לכיכרות הציבוריים". * בשעות הבוקר, פינו הכוחות כביש מרכזי מצפון לביירות אחרי עימותים קצרים עם מפגינים. קבוצה של חיילים ניסו להרים כלי רכב שחסם את הכביש לפני שהוא נסע מהמקום. ב"גשר הטבעת" במרכז הבירה, קצין ביטחון ניסה לשכנע את הקהל לפנות את הדרך לבתי החולים הסמוכים. אישה אחת אמרה ל'רויטרס' "אני נשארת כאן", בזמן שהיא פרסה שמיכות ברחבי הכביש.

– בתוך כך, לפי דיווח ברשת אל-מיאדין, נשיא לבנון מישל עון קיבל את התפטרותו של ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי וביקש ממהמשלה להמשיך בפעילותה עד שתורכב ממשלה חדשה. * יצויין כי אל-חרירי כבר התפטר בעבר מתפקידו, ועם חלוף השנים, מונה שוב לתפקיד ולאחר מכן שוב התפטר. אלא שהפעם לנוכח המצב החברתי, הפוליטי והכלכלי, קיים חשש בלבנון כי צעד ההתפטרות עלול להוביל בסופו של דבר לכאוס.

איראן: ארה"ב, ישראל ומדינות ערב מממנים את ההפגנות בעיראק ולבנון

על רקע ההפגנות בעיראק ובלבנון, המופנות נגד המיליציות השיעיות וחיזבאללה הנתמכות בידי איראן, האשים מנהיגה העליון של איראן את מדינות המערב בגל המחאה המתמשך בעולם הערבי, לדבריו, "המנגנונים בשתי המדינות מסוגלים למלא את הדרישות הלגיטימיות של המפגינים", אך "המכה הקשה מכל היא שהאויבים מעוניינים בהתערערות היציבות הביטחונית". ראש המטה של הנשיא חסן רוחאני, האשים גם את ישראל בליבוי המחאה לדבריו, "ארצות הברית, סעודיה וישראל רצו על גל של דרישות עממיות וסיפקו לכוחות אלה תמיכה כלכלית"

– בד בבד, בעיראק התרחש שילוב ידיים בין שני יריבים שיעים מרכזיים: המנהיג הדתי מוקטדא א-סאדר, שהצטרף אתמול למפגינים בעיר הקדושה נג'ף, ויריבו המנהיג הפוליטי האדי אל-עמירי. * בנוסף, המפגינים בעיראק הצליחו להשבית את נמל אום-קאסר, היחיד שמאפשר עגינה של ספינות שזקוקות למים עמוקים.

בכיר בבית הלבן: מתמליל שיחת טראמפ-זלנסקי הושמטו הטענות על קיומן של הקלטות של ביידן מדבר על השחיתות באוקראינה

מומחה בכיר לאוקראינה במועצה לביטחון לאומי בארצות הברית, אמר אתמול (שלישי) לחוקרי הליך ההדחה נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כי מתמליל השיחה בין טראמפ לנשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הושמטו פרטים חשודים, וכל ניסיונותיו להכניס אותם חזרה לתמליל לא צלחו – כך עולה מדיווח של ה'ניו יורק טיימס'. לדבריו, הוא ניסה לשנות את התמליל ששוחזר על ידי צוות הבית הלבן, זאת בכדי לשקף את המחדלים, חלק מעריכותיו הצליחו אך שני טיעונים נוספים הושמטו ללא שהצליח לשחזרם, לדבריו, ההשמטות כללו את טענתו של טראמפ על קיומן של הקלטות של סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, בו הוא מדבר על השחיתות באוקראינה, כמו גם איזכור מפורש בידי זלנסקי של חברת האנרגיה בה עבד בנו של ביידן, האנטר. * המומחה לא ציין מניע לשחזור התמלול, אולם עדותו עשויה לגרום לחוקרים לשאול שאלות נוספות בדבר התנהלותם של גורמים רשמיים בשיחה, כולל שינויי התמלול וההחלטה לבצע אותם במערכת המחשבים המסווגת בבית הלבן, כמו גם האם המהלכים הללו נועדו להסתיר פרטים מעוררי מחלוקת בשיחה.

הקונגרס האמריקני אישר הכרה ברצח העם הארמני, וקרא להטיל סנקציות על טורקיה בגלל מתקפתה נגד הכוחות הכורדיים

הקונגרס האמריקני העביר אמש (שלישי) החלטה להכיר בטבח שביצעה האימפריה העות'מנית (כיום טורקיה) בעם הארמני לפני למעלה ממאה שנים, במהלכו נרצחו כמיליון וחצי בני אדם. ההחלטה עברה ברוב מכריע של 405 תומכים מול 11 מתנגדים בלבד * ההחלטה הייתה יוזמה בין מפלגתית, אך משמעותה אינה מחייבת. * בתגובה להחלטה, אמר שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושאולו, כי אנקרה מגנה אותה, וכינה אותה "החלטה מבישה". לדבריו, החלטת בית הנבחרים באה כנקמה על פעולותיה של טורקיה בצפון סוריה. "חוגים שיחשבו כי זו הדרך לנקמה – טועים". * טורקיה מקבלת את העובדה שארמנים רבים, שחיו באימפריה העותמאנית, נהרגו בעימותים עם הכוחות העותמאניים בזמן מלחמת העולם הראשונה, אבל ממשיכה להכחיש בתוקף את מספר הקורבנות (מיליון וחצי), ואת עצם קיומו של רצח עם מתוכנן ומסודר. כל התייחסות לסוגיה זאת מבחינתה של אנקרה נחשבת לפגיעה בריבונותה של טורקיה.

– בנוסף לכך, הצביע לאחר מכן בית הנבחרים בעד ההחלטה הקוראת לנשיא ארצות הברית, טראמפ, להטיל סנקציות ומגבלות אחרות על טורקיה ועל גורמים רשמיים במדינה, בגלל מתקפתה בצפון סוריה נגד הכוחות הכורדיים. בהצבעה זו תמכו 403 מול 16 מתנגדים בלבד. עם זאת, לא ברור אם ההחלטה תעבור בסנאט, שנשלט על ידי הרפובליקנים.

במסגרת ניסוי: צוללת רוסית שיגרה טיל בליסטי למרחק של אלפי קילומטרים

בזמן של חשש מפני מרוץ חימוש מתחדש בין מוסקבה למערב בעקבות התפוגגות הסכם גרעיני מתקופת המלחמה הקרה: הצוללת הגרעינית המתקדמת ביותר של רוסיה "קנייז ולדימיר" ששהתה במי הים הלבן לחופי צפון רוסיה שיגרה לראשונה טיל בליסטי בין-יבשתי עם ראש קרב מדומה, שהגיע למטרתו באתר ניסוי בקמצ'טקה שבמזרח הרחוק של רוסיה – מרחק של אלפי קילומטרים. * הניסוי בוצע במסגרת הבדיקות שעוברת הצוללת לפני כניסתה לשירות בתוך חודשיים. (רויטרס)

דיווח: חיל האוויר האמריקני מתכוון להצטייד במל"טים חד פעמיים

בצבא האמריקני מתכננים לרכוש מל"טים זולים במיוחד באופן יחסי, על מנת לעשות בהם שימוש במסגרת נחילי מל"טים בקרבות העתיד. על פי התכנון, להק של מטוסי B-21, F-22 או F-35 יוכלו לטוס למקום מרוחק כשהם מלווים על ידי צי גדול של מל"טים שיבצעו תפקידים שונים במקביל ויקלו על הכוח האנושי במטוסים המאוישים.  מבחינת הצבא האמריקני, מל"טים אלו כלל לא יצטרכו לחזור לבסיס וייעשה בהם לעיתים שימוש חד פעמי. * לדברי בכירים בחיל האוויר האמריקני, בשנים האחרונות משקיעים רוסיה וסין כספים עצומים בכוחות אוויר ובטכנולוגיות מיוחדות, מה שגרם ככל הנראה לחשיבה מחודשת מצד ארצות הברית בכל הקשור לקרבות אוויר-אוויר, ולהבנה כי יש צורך ליצור נחילי תקיפה בעלי עוצמה גדול, אך במחיר זול.

– היתרון האדיר במטוס ללא טייס הוא המחיר – על פי ההערכות מטוס שכזה יעלה לחיל האוויר האמריקני שלושה מיליון דולר ליחידה בלבד.  * לצורך ההשוואה, מטוס חמקן F-35A עולה 89 מיליון דולר, ולאחר מכן 44 אלף דולר לשעת טיסה באוויר. מטוס הפצצה מסוגB-21 עולה 640 מיליון דולר ליחידה, כך שיוצא שמדובר בכלים יקרים מאוד, שהינם בעלי עלויות הפעלה ותחזוק גדולות.

– בחצי השנה האחרונה עורכים בצבא ארה"ב ניסויים במל"ט בשם "XQ-58A Valkyrie" שמטרתו לזהות מטוסי תקיפה, להוות פיתיון עבורם, לירות נגדם טילים, לחסום תשדורות אויב, לתקוף תחנות מכ"ם ואתרי טילים נגד מטוסים ואף להתאבד על כוח אויב מסוכן. (ישראל היום)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן