Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-03 בנובמבר 2109

כותרות המהדורה     הסלמה בדרום: 11 רקטות שוגרו בשני מטחים לעבר שטח ישראל; פגיעה ישירה בשדרות; מגוון רחב של יעדי חמאס הופצצו בעזה (בטחוני)     הג'יהאד שבתוך הג'יהאד: ללא תיאום עם החמ"ל – מפקד גדוד 4 הצפוני של 'פלוגות ירושלים' הורה על שיגור הרקטות לעבר ישראל (בטחוני)     כוננות בדרום: שינויים במערכת כיפת ברזל; הקבינט […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    הסלמה בדרום: 11 רקטות שוגרו בשני מטחים לעבר שטח ישראל; פגיעה ישירה בשדרות; מגוון רחב של יעדי חמאס הופצצו בעזה (בטחוני)

    הג'יהאד שבתוך הג'יהאד: ללא תיאום עם החמ"ל – מפקד גדוד 4 הצפוני של 'פלוגות ירושלים' הורה על שיגור הרקטות לעבר ישראל (בטחוני)

    כוננות בדרום: שינויים במערכת כיפת ברזל; הקבינט יתכנס הצהריים (בטחוני)

    תקרית חמורה בצפון: חיזבאללה ניסה ליירט כטב"מ ישראלי בשמי לבנון; בישראל החליטו שלא להגיב (בטחוני)

    הפלונטר הפוליטי: נתניהו שוקל להציע לבנט את תפקיד שר הביטחון; בכחול-לבן הציעו לבנט ושקד שני תפקידי שרים בתמורה להצטרפות לממשלת מיעוט (פוליטי)

    דעא"ש מאשר רשמית: מנהיג ודובר הארגון חוסלו; התקבלה הסכמה על זהות המנהיג החדש – 'איברהים אל האשים אל-כוריישי' (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד בהיר. לקראת צהרים בעיקר בצפון מזרח הארץ יתכנו ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים יחידות. תחול עליה קלה בטמפרטורות והן תהיינה רגילות לעונה. הלילה: לרוב בהיר. לפנות בוקר ינשבו רוחות מזרחיות חזקות בהרי הצפון.

    שני: בהיר. הטמפרטורות יעלו במקצת והלחות תרד. בבוקר בהרי הצפון ינשבו רוחות מזרחיות ערות.

    שלישי: בהיר. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות. בבוקר בצפון הארץ ובהרי המרכז ינשבו רוחות מזרחיות ערות. הטמפרטורות יהיו גבוהות מהרגיל לעונה.

    רביעי: לרוב בהיר. הטמפרטורות יוסיפו להיות גבוהות מהרגיל לעונה.

חדשות

לצערנו ולבושתנו ההסתה המכוערת, השנאה והפלגנות חוזרים לשמש בידי פוליטיקאים, אמר בני גנץ, המועמד לראשות הממשלה בעצרת שנערכה אמש בכיכר רבין. 30 אלף ריש הגיעו לכיכר לרגל 24 שנים מאז הירצחו של ראש הממשלה רבין יצחק ז"ל בידי המרצי, יגאל אמיר (מגפון ניוז)

"ללא התרופה – שישה חולים שלי ימותו" – כך מתריע באופן חסר תקדים ד"ר אמיר דורי, רופא בכיר בבית החולים שיבא, שמטפל בחולים במחלה גנטית נדירה • מחיר תרופת האונפטרו: יותר ממיליון שקלים. כך חושף הבוקר (א') לראשונה, פרשן וכתב הבריאות של "ישראל היום"-רן רזניק

ד"ר אמיר דורי, רופא בכיר בביה"ח הממשלתי שיבא בתל השומר, מתריע באופן חמור בפני ועדת סל התרופות ומשרד הבריאות:

"שישה חולים שאני מטפל שמידרדרים בטיפול התרופתי הקיים, ימותו בתוך שנה עד שנתיים ללא הכללה דחופה של התרופה החדשה". הקריאה הנדירה וחסרת התקדים של ד"ר דורי, הנחשפת כאן לראשונה, תעמוד בפניה של ועדת סל התרופות שמתכנסת מחר לדיון נוסף בבקשות להכנסת תרופות חדשות רבות בתחומי הנוירולוגיה, בריאות האישה וכאב.

אדם מבוגר נמצא בארון החשמל בפנימיה  של ישיבת פוניבז' בסמוך לסאטמר בבני ברק. בחור שפתח את הארון הזעיק משטרה ואמבולנסים. המשטרה סגרה את שטח הארון חשמל ופתחה בחקירה

החל מהיום תחל המשטרה לקנוס ב 500 ₪ נהגים שיסעו בנתיב המיועד לשני נוסעים ומעלה ברכבים.

נהגים שימו לב! כל כלי הרכב חייבים להדליק אורות בכבישים הבין-עירוניים. הקנס: 100 שקלים, בתוספת שתי נקודות חובה

החל מיום שישי בבוקר חייבים הנהגים לנסוע באורות דולקים בכבישים הבין-עירוניים גם בשעות היום. חובת הדלקת אורות ברכב בכבישים הבין-עירוניים חלה על כל סוגי הרכב והיא תהיה בתוקף עד ו' בניסן תש"פ. הקנס על נסיעה בלי אורות ביום הוא 100 שקלים, בתוספת שתי נקודות חובה. * אוטובוסים, מוניות, אופנועים וכלי רכב הנושאים משא כבד חייבים לנסוע במשך חודשי החורף באורות דולקים בשעות היום גם בכבישים עירוניים. אופנועים חייבים לנסוע באורות דולקים בכבישים עירוניים ובין-עירוניים במשך כל ימות השנה.

היום: ה"אייר פורס 1" הישראלי, המכונה "המיטה המעופפת", צפוי לקיים טיסת ניסוי ראשונה בנתב"ג

שלוש שנים לאחר שנחת בישראל: התעשייה האווירית נמצאת בהכנות האחרונות לקראת טיסת המבחן הראשונה של מטוס ה"אייר פורס 1" הישראלי, שמיועד לשימושם של ראשי המדינה. * היום (ראשון) צפוי המטוס להמריא לטיסת ניסוי ראשונה. ולקראת טיסת הניסוי, נערכה למטוס "ריצת מסלול" בנתב"ג, כדי לבדוק את מערכותיו. ע"פ הדיווח ב-ynet, במהלך ריצת המסלול של המטוס בנתב"ג נרשמה תקלה במערכת הבלמים והוכרז מצב חירום שנגמר בלי נפגעים ובלי נזק. ע"פ הדיווח מצב החירום הוכרז עקב חום בבלמים.

– בגלל סודיות הפרויקט, בדיקות הרצת המנועים נערכו בשעת בוקר מוקדמת, כדי שכמה שפחות מעובדי נמל התעופה והמפעלים הסמוכים ייחשפו אליו. עם זאת המטוס החל לשדר בטכנולוגיית ADS-B, מה שמאפשר לחובבי תעופה לזהותו בתוכנות מעקב אחרי מטוסים כגון FlightRadar24. אך בזמן אמת יכול הטייס לכבות את השידור, כדי למנוע מעקב שכזה. * אולם העובדה שהמטוס כבר צבוע ומערכות השידור פועלות מעידות כי בניית המטוס נמצאת כבר בשלב מתקדם ביותר.

– המטוס מדגם בואינג 767-300ER, יכול לטוס בטיסה רציפה ללא צורך בנחיתות ביניים, עד לסין ויפן במזרח וארה"ב או ברזיל במערב, ומותקנות בתוכו מערכות קשר מתוחכמות ומוצפנות המאפשרות קשר רציף, מאובטח ומוצפן לראשי המדינה עם הגורמים המעוניינים בכך. * בגרסת המטוס שיותאם לראש הממשלה יותקנו 116 מקומות ישיבה, חלקם מושבי מחלקת עסקים, במקום התצורה המקורית שכללה 221 מקומות במחלקת תיירים ו-30 מושבים במחלקת עסקים. * מבחוץ נצבע המטוס בצבעי כחול אפור ולבן – חלקו העליון של המטוס נצבע בצבע כחול וחלקו התחתון בלבן, ופס אפור מפריד בין חלקי המטוס הצבועים.

– המטוס פעל במשך שנים רבות בשירות חברת התעופה האוסטרלית "קוואנטס", ב-2003 הוחכר המטוס למשך שלוש שנים לחברת התעופה "אוסטרליאן איירליינס". לאחר מכן שב לשירות ב"קוואנטס" עד שיצא משירות עקב הצטיידות החברה במטוסי איירבוס A-330 חדישים וחסכוניים בדלק. בינואר 2016 נרכש המטוס על ידי חברת המטען האמריקנית CAM שתכננה להסב אותו למטוס מטען ואף רשמה אותו ברשות התעופה האמריקנית, אולם בשנה שעברה מדינת ישראל רכשה ממנה את המטוס.

קרבות אוויר ולחימה בשטח אויב: היום יפתח בדרום תרגיל Blue Flag הבינלאומי

היום (ראשון) ייפתח תרגיל ה"BLUE FLAG" של חיל האוויר בבסיס עובדה שבדרום הארץ עם נחיתתם של עשרות מטוסים מחילות האוויר של גרמניה, איטליה, יוון וארה"ב בבסיס. * כחלק מהתרגיל, הצפוי להימשך כ-11 יום, יתרגל חיל-האוויר יחד עם שאר חילות האוויר המשתתפים תרחישי קרבות אוויר-אוויר ואוויר-קרקע, התמודדות עם איום טק"א (טיל קרקע-אוויר) מתקדם וכן מתארי לחימה בשטח אויב.

פוליטי

הפלונטר הפוליטי: נתניהו שוקל להציע לבנט את תפקיד שר הביטחון; בכחול-לבן הציעו לבנט ושקד שני תפקידי שרים בתמורה להצטרפות לממשלת מיעוט

בסביבתו של ראש הממשלה אומרים כי נתניהו שוקל להציע לחבר הכנסת בנט את תפקיד שר הביטחון וכי המגעים נמצאים בשלב מתקדם. בנט עצמו אמר בראיון להחדשות12 כי טרם קיבל הצעה למינוי. "לא קיבלתי להיות שר ביטחון או כל שר שהוא. אני אשקול דבר כאשר הוא יגיע".

– במקביל, בחדשות13 דווח, כי בכחול לבן העבירו הצעה באפיקים לא רשמיים לראשי הימין החדש, ולפיו יוכלו לבקש שני תיקים לבחירתם, ככל הנראה משפטים וביטחון, במידה שיצטרפו ביחד עם ח"כ נוסף מרשימתם לממשלת מיעוט של 55 ח"כים, שתכלול את כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה והמחנה הדמוקרטי. * תרחיש זה יוכל להתאפשר רק כל עוד המנדט מצוי בידיו של גנץ – שכן לאחר מכן, הוא לא יוכל להרכיב קואליציה עם פחות מ-61 חתימות.

– בחדשות12 דווח כי במהלך שיחות המשא ומתן בפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, שוחח נתניהו עם גנץ על התועלת הפוליטית שתצמח מהאפשרות שישב בממשלה עם גוש הימין. במהלך השיחות, אמר ראש הממשלה ליו"ר כחול לבן את המשפט הנוסף: "אל תגרור רגליים ותבנה על זה שידיחו אותי, בסוף נלך לבחירות ואתה תודח". * יצויין כי אם יחליט גנץ להקים ממשלת מיעוט ללא בנט ושקד, הרי שהיא תכלול 52 מנדטים בלבד, לעומת 55 מנדטים של גוש הימין, ובכדי לשרוד יצטרך תמיכה פעילה של הערבים, לעומת זאת בתרחיש בו הוא מצליח להשיג 55 מנדטים, די לו בהימנעות של הערבים.

בית המשפט אסר על המשטרה לעיין בטלפונים של יועצי ראש הממשלה לפחות עד ליום חמישי הקרוב; יועצי רה"מ דורשים מהיועמ"ש לסגור את תיק החקירה בשל כשלי המשטרה והפרקליטות

בית המשפט השלום בתל אביב קבע כי המשטרה לא תוכל לבצע חיפושים בטלפונים הניידים של יועצי ראש הממשלה לפחות עד יום חמישי הקרוב, אז יתקיים דיון בערעור שהגישו יועצי נתניהו נגד החלטתו לאפשר לבצע במכשירי הטלפונים שלהם חיפוש כירורגי בפרשת חקירת גימיק הבחירות בסמוך לביתו של עד המדינה, זאת למרות שורת המעשים הפסולים שביצעה המשטרה בחקירה בניגוד לחוק.

– בעקבות קביעת השופט על פגמים בהתנהלות המשטרה, פנו פרקליטי יועצי ראש הממשלה ליועץ המשפטי לממשלה, ודרשו ממנו לסגור את החקירה נגדם. בנוסף ביקשו לקבל את צילומי המסך שביצעה חוקרת המשטרה מתוך הטלפון של אוריך, ושנשלחו בקבוצה המשטרתית המוצפנת "השלמת תיק חקירה 4000". פנייה זו הוגשה ליועץ בטרם הגישו ערעור לבית המשפט המחוזי.

– ביום חמישי בבוקר הגיש יועצו של נתניהו עופר גולן, תלונה במח"ש בשל "הפרה בוטה של זכויות נחקר, כפי שקבע בית המשפט, חיטוט ללא סמכות וצילום התכתבויות שחל עליהם גם חיסיון עיתונאי וגם חיסיון עו"ד לקוח, ללא צו בית משפט, תוך הטעיה מכוונת ופגיעה חמורה בזכויות יסוד, בניגוד גמור לחוק ולפסיקה".

– ההתפתחות בפרשה באה לאחר שביום רביעי בערב אישר בית המשפט למשטרה לעניין בטלפונים של היועצים. בית המשפט קיבל את הטענה כי נפלו פגמים בהתנהלות המשטרה במהלך חקירת החשודים, כשהחיפוש והתפיסה של הניידים בוצעו בלי שיהיה צו מיוחד מראש. בנוסף, עבר זמן רב בין התלונה לבין החקירה. עוד ציין השופט כי דרישת החוקרים מעופר גולן לחזור לרכבו ולהביא את הנייד מוכיחה שתוכנית החקירה כללה חדירה לנייד. עם זאת, כתב השופט כי חומר החקירה מלמד על חשד סביר בעוצמה גבוהה כי החשודים היו מעורבים בקשירת קשר לעבירת הטרדת עד, כאשר מדובר בכמה מעורבים שחברו יחדיו לצורך מטרה זו. צווי החיפוש המבוקשים יכולים לסייע בקידום החקירה ובשפיכת אור על עומק מעורבותם של החשודים ואף על מעורבים אחרים. לפי החלטת השופט, את החיפוש בטלפונים יבצע חוקר שלא שייך ליחידה החוקרת את החשדות, והתוצאות יובאו לעיון בית המשפט בלבד, שיחליט על המשך ההליך.

בטחוני

רכב משמר הגבול של משטרת ישראל נרגם הערב באבנים בכניסה ליישוב יצהר. מדובר ברכב ממוגן. אין נזק ואין נפגעים. הלוחמים מבצעים סריקות אחר חשודים.במערכת הביטחון מגנים כל ניסיון לפגוע בלוחמים שפועלים בגזרת יצהר באכיפת צו שטח צבאי סגור ובהגנה על חייהם של תושבי המקום

הסלמה בדרום: 11 רקטות שוגרו בשני מטחים לעבר שטח ישראל; פגיעה ישירה בשדרות; מגוון רחב של יעדי חמאס הופצצו בעזה

הסלמה בדרום: 11 רקטות בשני מטחים שוגרו בליל שבת לעבר שדרות ויישובי עוטף עזה. במטח הרקטות הראשון לא נרשמו דיווחים על נפגעים, אך במטח השני בית בשדרות נפגע פגיעה ישירה כתוצאה מהמטח השני. בחסדי שמים אין נפגעים בגוף. נזק נגרם לבית וכן לבתים וכלי הרכב הסמוכים. * ההסלמה בדרום באה אחרי שביום חמישי שוגרה רקטה לעבר ישראל – לראשונה זה שבועות. הרקטה נפלה בשטח פתוח, ובחסדי שמים לא היו נפגעים.

– בתגובה לירי, תקפו מטוסי קרב שורה של יעדי טרור ברצועת עזה. בין היעדים: מתחם צבאי של הכוח הימי של חמאס, מתחם צבאי של מערך ההגנה האווירית של הארגון, מתחם צבאי המכיל סימולטור לירי נגד טילים, מתחמי אימונים, אתר לייצור אמצעי לחימה, מתחם צבאי המשמש כמחסן אמצעי לחימה ותשתיות תת-קרקע של הארגון בצפון, מרכז ודרום רצועת עזה. * משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי צעיר בן 27 נהרג ושניים נוספים נפצעו מקריסת בניין בעקבות התקיפה. ע"פ דיווחים בתקשורת הפלסטינית הצעיר נהרג בתקיפה נגד מתקן אימונים צבאי של החמאס סמוך לחאן יונס.

– בעקבות תקיפות חיל האוויר, הגיב חמאס ואיים כי "ישראל תישא בתוצאות ובהשלכות למעשיה. פיצוץ המצב עם ההתנגדות יתהפך על פניה של ישראל". בהודעה שפרסם ארגון הטרור נאמר כי "התקיפות הישראליות נגד מוצבי ההתנגדות ונגד עמנו בעזה הן המשך הפשע והתוקפנות הישראלית נגד עמנו ונגד ההתנגדות האמיצה שלו. זוהי הסלמה מסוכנת ופגיעה בזכויות האזרחים החפים מפשע".

– לפי הדיווח בעיתון הפלסטיני אל-קודס, הירי לעבר ישראל בוצע בידי הג'יאהד האסלאמי (ראה ידיעה נפרדת) נעשה בעקבות ירי שמבצעת ישראל לעבר המפגינים בצעדות השיבה. * ביום שישי האחרון הפגינו כ-6,500 פלסטינים בחמישה מוקדים מסביב לגדר המערכת ברצועת עזה, במסגרת יום השישי ה-81 לצעדות השיבה לגדר הרצועה. במהלך ההפגנות הושלכו אבנים, מטעני חבלה ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צבא. בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב צבאי, ובחסדי שמים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. משרד הבריאות בעזה דיווח כי 96 מפגינים נפצעו במהלך העימותים.

– גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד, איימו בתגובה לתקיפה הישראלית בעזה. "זכותנו להגן על העם הפלסטיני כל עוד יש תוקפנות נגדו", מסרו בגדודים. "לא נאפשר לישראל לקבוע כללי משחק חדשים. האויב לא צריך להרגיש בטוח ולהתנהל בשקט וברוגע כל עוד הוא מבצע פשעים נגד עם הפלסטיני". * לפי הודעת הגדודים, לארגון יש מרחב פעולה גדול כדי להגיב במקרה שישראל "תתנהל בטיפשות", כהגדרתו. עוד נכתב כי "העם הפלסטיני לא יכול לחיות תחת איום מתמיד מצד ישראל, ודמו אינו הפקר".

הג'יהאד שבתוך הג'יהאד: ללא תיאום עם החמ"ל – מפקד גדוד 4 הצפוני של 'פלוגות ירושלים' הורה על שיגור הרקטות לעבר ישראל

נכון לעכשיו אף ארגון ברצועה לא לקח אחריות עדיין למטח הרקטות לעבר יישובי הדרום. בכיר בדרג המדיני בחמאס אף אמר בשיחה עם "הארץ" כי את ירי הרקטות יזמו גורמים שאינם נמנים על הפלגים הגדולים, המשתפים פעולה באמצעות חדר המבצעים המשותף, וכי מדובר בפעולת התרסה כלפי חמאס. אולם ניתוח היכולות שהופעלו מצביעות על כך שלמעט חמאס, רק הג'יהאד האיסלאמי מחזיק בידיו אפשרות לבצע ירי של שני מטחים לאותה נקודה בהפרש של דקות. * מוקדם יותר כתב פרשן הבית של חמאס, איברהים אל-מדהון, כי "ירי רקטות מחוץ לקונצנזוס הלאומי מוביל לתוצאות הפוכות. עלינו לאחד את החזון בהפעלת הכוח הצבאי".

– העיתון הפלסטיני אל-קודס דיווח מפי מקורות פלסטינים כי הג'יהאד האיסלאמי הוא שעומד מאחורי ירי הרקטות. נראה שההחלטה לשגר רקטות לעבר ישראל בעת הזו נוגעת למאבקי כוח בין הג'יהאד האיסלאמי לחמאס, וברצונו של מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי ברצועה, בהא אבו אל-עטא, לבסס את מעמדו כמנהיג מוביל בארגונו.  * על פי מסמך שפרסם 'מרכז המידע למודיעין וטרור' אבו אלעטא הוא חבר המועצה הצבאית העליונה של הג'יהאד האסלאמי ומפקד גדוד 4 הצפוני של 'פלוגות ירושלים', הכוח הצבאי של הג'יהאד, ברצועת עזה. בחודשים האחרונים התפרסם כי הממשל האמריקני אף הפעיל סנקציות אישיות נגדו.

– התקיפות הישראליות ברצועה כוונו כנגד מטרות חמאס. זאת, בניסיון לאותת להנהגת הארגון שעליה לפעול לריסון הג'יהאד. אולם עד כה, בחמאס נמנעים מלהתעמת עם אלעטא, כולל ראשי חמאס, יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה שחוששים ממנו ומהאפשרות שאם יפעלו נגדו יואשמו בשיתוף פעולה. אפילו מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה, לא מצליח להתמודד עם אבו אל-עטא, שפועל מתוך אג'נדה אישית וארגונית מובהקת.

כוננות בדרום: שינויים במערכת כיפת ברזל; הקבינט יתכנס הצהריים

המתיחות בדרום: בתום סוף שבוע מתוח בעוטף עזה, בישראל נערכים לאפשרות הרחבת שיגורי הרקטות מרצועת עזה לעבר עורף ישראל ובעקבות זאת חלו שינויים בפריסת מערכת כיפת ברזל. היום (ראשון) בשעה 13:30 צפוי הקבינט המדיני-ביטחוני להתכנס במשרד ראש הממשלה בירושלים. הדיון יעסוק ככל הנראה בהסלמה בדרום אך השרים יקבלו עדכונים גם על המתיחות בצפון, וההיערכות מול החשש לתגובה איראנית.

– העיתון הפלסטיני אל-קודס דיווח כי לאחר הירי ישראל העבירה מסרים לעזה דרך מצרים, כי לא תאפשר את המשך הירי במיוחד לנוכח ההקלות כלפי עזה בתקופה האחרונה, שכללו הכנסת סחורות והעברת כסף קטרי. לפי העיתון, לאחר הירי בליל שבת, בכירים במודיעין המצרי שוחחו עם הנהגת הג'יהאד האיסלאמי כדי למנוע הסלמה רחבה יותר. כמו כן התנהלו מאמצים מצד האו"ם וקטר ובכירי הג'יהאד האיסלאמי וחמאס שוחחו ביניהם.

תקרית חמורה בצפון: חיזבאללה ניסה ליירט כטב"מ ישראלי בשמי לבנון; בישראל החליטו שלא להגיב

חיזבאללה שיגר (חמישי) טיל לעבר כטב"ם ישראלי שעסק באיסוף מודיעין של מטרות חיזבאללה באזור הצמוד לגבול, מעל דרום לבנון, אך לא פגע בו. המל"ט שעליו בוצע הירי הוא מסוג "זיק", שמשמש לאיסוף מודיעין ועל פי פרסומים זרים גם נושא טילים המשמשים לתקיפות מהאוויר. * כתב ערוץ אל-מיאדין מסר כי האירוע התרחש מעל שמי אל-מידנה, קרוב לאזור א-נבטיה בדרום לבנון. * לפי שעה לא ידוע איזה טיל נורה לעבר כלי הטיס הישראלי, אך ישנן הערכות לפיהן מדובר בטיל כתף – ולא טיל קרקע-אוויר מתקדם. * ארגון חיזבאללה נטל את האחריות על הירי "המוג'אהדון של ההתנגדות ירו לעבר מל"ט עוין בשמי דרום לבנון היום אחר הצהריים, ואילצו אותו לעזוב את המרחב האווירי הלבנוני" * מנגד, גורמי צבא טענו כי גם לאחר נסיון היירוט המל"ט שפעל מעל שמי לבנון המשיך לבצע את משימותיו ברדיוס של 2-3 ק"מ מאותה נקודה.

– למרות ניסיון הירוט, הוחלט בצבא שלא להגיב על ירי הנ"מ. זאת, כיוון שהניסיון להפיל את כלי הטיס נכשל, וכן מפני שהריכוז הביטחוני מופנה לבעיות אחרות בזירה הצפונית, בעיקר לאיראן.

– בחדשות כאן דווח, כי איומיו של נסראללה לפני חודשיים לא הפחית את הפעילות האווירית של ישראל בשמי לבנון, אלא הביאו להתאמות ושינויים במסלולי הטיסה, במרחקים, בנתיבים ובגובה. זאת, כדי לא להגיע לפגיעה אפשרית של טיל נ"מ בכלי טיס של חיל האוויר. אם תתרחש פגיעה שכזאת, ישראל תידרש להגיב בתוך לבנון ומערכת הביטחון נמצאת בעצבים מתוחים, לא רק בלבנון אלא בכמה זירות במקביל.

– לפני כן דיווחו בלבנון כי מל"ט או רחפן ישראלי הופל באזור נבטיה שבדרום המדינה. תושבים באזור שמעו פיצוץ עז ועשן היתמר. ערוץ אל-מיאדין המקורב לחיזבאללה דיווח על "הפלת מטוס ביון ישראלי באזור נבטיה". בחלק מכלי התקשורת בלבנון אף טענו שמטוסים ישראלים מפציצים את הנקודה שבה נפל. הם משדרים תמונות וסרטונים מתקריות אחרות, בטענה כי מדובר בתיעוד של התקרית. ב"אל-מנאר", המזוהה עם חיזבאללה, דווח כי פעילי הארגון השיעי גרמו למל"ט לשוב על עקבותיו.

– מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נאם ביום שישי בביירות והתייחס לירי טיל נ"מ לעבר כלי טיס ישראלי אתמול בשמי לבנון: "הירי לעבר הכתב"מ הישראלי הוא טבעי. מטרתנו היא לטהר את שמי לבנון מכלי טיס ישראלים". נסראללה הוסיף כי "ישראל בטוחה שלא נעז להשתמש באמצעי הלחימה שהשתמשנו בהם אתמול, אולם ההתנגדות מוכיחה שכן", והדגיש כי ארגון הטרור ימשיך לפעול באופן הזה ללא קשר להתרחשויות המדיניות במדינה.

מטען חבלה מוסתר בספר אותר בנחל רעים

מטען חבלה אותר בשבת אחר הצהריים בנחל רעים כשהוא מוטמן בתוך ספר. טרם התברר לפני כמה זמן הונח המטען במקום, ובמשטרה חושדים כי החשד המטען הופרח מרצועת עזה באמצעות בלון תבערה.

מדיני

המתמודד הדמוקרטי וסגן הנשיא לשעבר, ביידן: התניית הסיוע לישראל בהפסקת הבנייה בהתנחלויות – רעיון שערורייתי לחלוטין

אחרי ששורת מועמדים בפריימריז הדמוקרטיים – ובראשם הסנאטורית אליזבת' וורן שנחשבת למועמדת מובילה במרוץ – הצהירו כי יש להתנות את סיוע החוץ לישראל בהפסקת הבנייה בהתנחלויות, המועמד המוביל בהתמודדות, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, הבהיר בסוף השבוע כי הוא מתנגד נחרצות להתניית הסיוע. * בשיחה עם ה"וול סטריט ג'ורנל", אמר ביידן כי "אני מתנגד להתנחלויות מתחילת הקריירה הפוליטית שלי", אמר ביידן, "אני חושב שהן שגיאה. אבל הרעיון שאנחנו נמשוך סיוע צבאי מישראל תוך הצבת תנאי שהם ישנו מדיניות כלשהי, זה רעיון שערורייתי לחלוטין".

– ביידן אינו המועמד הדמוקרטי היחיד שמתנגד להגבלת הסיוע הצבאי לישראל. בתחילת השבוע אמרו גם הסנאטורים איימי קלובושאר ומייקל בנט, שהופיעו שניהם בפני האירוע של ג'יי סטריט, כי הם מתנגדים להצעתו של סנדרס.

– הוויכוח בתוך המפלגה הדמוקרטית בנושא הסיוע לישראל הוא חלק מוויכוח רחב יותר בין האגף המתון במפלגה, שאותו מייצגים פוליטיקאים כמו ביידן, קלובושאר ובנט, לבין האגף השמאלי בהובלת סנדרס והסנאטורית אליזבת' וורן. שני הצדדים טוענים כי העמדות שהם מציעים למפלגה לאמץ יגדילו את הסיכוי לנצח את הנשיא טראמפ בבחירות, בעוד שנה בדיוק.

השליח האמריקני למזרח התיכון: "העת הזו לא מתאימה להכרזה על תוכנית השלום, אולם אם לא תפורסם זו תהיה טרגדיה לכל הצדדים"

השליח האמריקני למזרח התיכון הפורש, ג'ייסון גרינבלט, אמר בריאיון שהעניק ביום חמישי לרשת "אל-ערביה" כי לדעתו "העת הנוכחית אינה מתאימה להכרזה על תוכנית השלום בין ישראל לפלסטינים". * לדבריו, "אני לא סבור שיהיו תנאים מושלמים לפרסום התוכנית, אך זו תהיה טרגדיה לכל הצדדים אם היא לא תפורסם – גם לפלסטינים וגם לישראלים", השליח הוסיף. "יש הרבה להרוויח מהתוכנית, גם אם היא לא תהיה קלה לצדדים. כשנכריז עליה כולם יבינו שחשבנו על פתרונות לכולם, אך הדרך אליהם היא ארוכה וסבוכה". * גרינבלט התייחס גם לנושא ירושלים, ואמר כי הסוגיה נותרה חריגה. לדבריו, "על הישראלים, כמו הפלסטינים, להציג ויתורים". * לפני כחודשיים הודיע גרינלבט כי יעזוב את תפקידו מיד לאחר פרסום תוכנית השלום של טראמפ.

דיווח: רוסיה ביטלה מכירת נשק לאיראן; בתמורה, ישראל ביטלה מכירת נשק לאוקראינה

כי רוסיה נענתה לבקשת ישראל וביטלה מכירה של כמה סוגי נשק לאיראן. כשמנגד, ישראל ביטלה לפחות שתי עסקאות נשק עם אוקראינה. כך אמר יועצו של ראש הממשלה נתניהו לענייני יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר עו"ד אריאל בולשטיין בריאיון לעיתון הרוסי איזבסטיה. * לדבריו, "רוסיה נענתה לבקשת ישראל ולא מסרה, למשל, סוגים מסוימים של כלי נשק למדינות עוינות כמו למשל איראן, שמצהירה ברמות הבכירות ביותר על שאיפתה למחוק את ישראל מעל פני האדמה", "באופן טבעי אנו רואים באספקת נשק מודרני למשטרים כאלה שלא בהתלהבות. בעבר היו בקשות של ישראל שלא לספק נשק או לממש הסכמים לאספקת סוגים מסוימים למדינות שמאיימות על ישראל". * הוא הוסיף כי ישראל נענתה כאמור בחיוב "לפחות פעמיים אם לא יותר" לבקשות שלא למכור נשק למדינות שיחסיהן עם רוסיה מתוחים, כמו למשל אוקראינה.

חוץ

דעא"ש מאשר רשמית: מנהיג ודובר הארגון חוסלו; התקבלה הסכמה על זהות המנהיג החדש – 'איברהים אל האשים אל-כוריישי'

ארגון דאע"ש אישר ביום חמישי בערב לראשונה כי מנהיגו אבו בכר אל-בגדאדי נהרג בפעילות האמריקנית בסוריה. כמו"כ אושר כי דובר הארגון אבו חסן אל-מוהאג'קר חוסל גם הוא.  * בהודעה שפרסם דובר הארגון החדש אבו חאמזה אל-קוריישי, נאמר שמחליפו של אל-בגדאדי יהיה אבו איברהים אל-האשמי אל-קוראשי, שנחשב קיצוני מקודמו בתפקיד. לפי ההודעה מועצת השייחים של דאעש התכנסה לאחר החיסול, והסכימו על זהות המנהיג החדש. הארגון הודיע כי הוא ישמש גם כ"ח'ליף" של המדינה האסלאמית וקרא למוסלמים להישבע אמונים למנהיג החדש. * אתמול השלוחה של דאע"ש בסיני הפיצה תמונות שבהן נראים הלוחמים נשבעים אמונים למנהיגם החדש – אבו איברהים אל האשים אל-כוריישי.

  הכינוי אל-קוריישי מצביע על כך שמנהיג דאעש החדש הוא לכאורה צאצא של שבט קורייש, שבטו של הנביא מוחמד, אולם מעבר לכך לא נמסרו פרטים נוספים על "החליף" החדש. שמו של היורש אינו מוכר. עם זאת, ייתכן ומדובר בבכיר בארגון בשם חאג' עבדללה, אותו זיהו במשרד החוץ האמריקני כיורש אפשרי לאל-בגדאדי. "זה יכול להיות מישהו שאנחנו מכירים, שייתכן כי אימץ שם חדש".

– בהודעה שפרסם, פנה דובר דאע"ש ישירות לארה"ב ואיים עליה בנקמה. "אמריקה, אל תשמחי על מות בגדאדי, זכרי שהמדינה האסלאמית נמצאת על סף אירופה, בלב אפריקה ובמזרח ובמערב המזרח התיכון. אנו קוראים לאנשי הארגון להחזיק מעמד ולנקום את מותם של פעילי הארגון". * נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ זכה לקיתונות של לעג בהודעת הדובר וכונה: "זקן טיפש שבא בערב עם דעה אחת וקם בבוקר עם דעה אחרת". "ארצות הברית הפכה לבדיחה בין האומות".

– מוקדם יותר פרסם צבא ארה"ב את תיעוד התקיפה האווירית שהביאה לחיסולו של אל-בגדאדי ואנשיו. בתיעוד ניתן לראות את לוחמי כוח "דלתא" האמריקנים מתגנבים בסמוך למתחם שבו שהה אל בגדדי, ולאחר מכן את הפצצת המתחם בתקיפה אווירית.

– מפקד פיקוד מרכז של ארצות הברית, הגנרל קנת' מקנזי, סיפר כי בתיעוד, שצולם על-ידי מל"ט שחג מעל המתחם, נראות תחילה ההפצצות של הכוח האווירי שחיפה על הלוחמים, בתגובה לאש שנפתחה לעברם. לפי CNN, את ההפצצות ערכו מטוסי קרב מסוג F-15 ומל"טים מסוג MQ-9 ריפר.

– לדבריו, הכוחות כרזו מרחוק והודיעו שלא יפגעו בנוכחים אם ייצאו, אבל ברגע שאל בגדדי הבין שהכוחות סגרו עליו הוא הפעיל את חגורת הנפץ ונהרג עם שניים מילדיו. לדבריו, ברגע שהכוח המיוחד התגלה נפתחה עליו אש משני מקומות שונים ומהרגע הזה ניסה מנהיג דאע"ש להימלט, אך כשהבין שהכוחות סוגרים עליו, החליט להתפוצץ. הגנרל האמריקני הוסיף כי עם התקדמות הלוחמים לעבר המתחם, שאותה ניתן לראות בתיעוד, יצאה ממנו קבוצה לא-חמושה שנבדקה, עוכבה – ובהמשך שוחררה.

– עוד אמר מקנזי כי ארצות הצליחה לאסוף כמות "משמעותית" של תיעוד וחומרים אלקטרוניים במתחם, אך הוא לא פירט. הוא טען כי למרות שהמבצע הצליח, זאת תהיה טעות לחשוב שהארגון הקיצוני הובס לחלוטין. "אנחנו מעריכים שהם ינסו איזושהי דרך של מתקפת תגמול. ואנחנו מוכנים לכך".

– למרות שארגון הטרור עצמו הכריז רשמית על מותו של בגדדי, נשיא סוריה בשאר אסד טוען כי טרם הגיעו הוכחות מספיקות שהמבצע האמריקני התרחש. "שמענו על הנושא רק מאמצעי התקשורת", אמר בריאיון ששודר אמש (חמישי) בטלוויזיה הסורית. "חשוב מכך, איננו יודעים בוודאות אם המבצע אכן התרחש שהרי שום מטוס לא נצפה במכ"ם. מדוע לא הוצגו שארי גופתו של אל-בגדדי, כפי שנטען? זהו תרחיש זהה לחיסולו של בן לאדן".

ארה"ב: בית הנבחרים אישר את פתיחת הליך ההדחה נגד טראמפ; הרפובליקנים ו-2 דמוקרטים התנגדו

ברוב של 232 תומכים מול 196 מתנגדים אישר בית הנבחרים האמריקני ביום חמישי בערב את סדרי הליך ההדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ. * ההצבעה התחלקה באופן כמעט מוחלט בין תמיכת הנציגים הדמוקרטים והתנגדות הרפובליקנים. רק שני דמוקרטים (שמייצגים מחוזות בהם ניצח טראמפ ב-2016) הצביעו נגד ההחלטה, בעוד אף רפובליקני לא הצביע בעדה. האחרונים מתחו ביקורת על הדמוקרטים שלא ערכו את השימועים עד כה באופן גלוי. אך חברי המפלגה הדמוקרטית התעקשו כי הם צריכים לאסוף עדויות לפני השלב הפומבי של ההליך ודחו את ההאשמות כי השימועים התנהלו בסודיות.

– ההצבעה לא הייתה על השאלה האם להדיח את טראמפ או לא, אלא על איך יש לנהל את המשך ההליך שיהפוך כעת לרשמי. בהצבעה אישר בית הנבחרים את הכללים הנוגעים להליך, ובהם קיום שימועים בדלתיים פתוחות, אופן זימון העדים ושיתוף הפעולה שיידרש מצד מחוקקים רפובליקנים וכן מצד טראמפ עצמו ככל שהתהליך יתקדם. בהצבעה נקבע גם מה הזכויות שיהיו לטראמפ ולעורכי דינו בהליך.

– החקירה תתמקד בשיחתו של הנשיא טראמפ עם עמיתו האוקראיני ולדימיר זלנסקי לפני כשלושה חודשים, שבמהלכה הוא לכאורה ביקש מזלנסקי לחקור את יריבו מהמפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר, ואת בנו שהיה מנהל של חברת אנרגיה אוקראינית. טראמפ הכחיש בהזדמנויות רבות שעשה משהו רע, וקרא להליך ההדחה תרמית.

– יצויין כי ההצבעה ביום חמישי בערב הינה רק שלב אחד בהליך ארוך. כשגם אם בית הנבחרים, שנשלט על ידי הדמוקרטים, יצביע בסוף ההליך בעד הדחת טראמפ, הסיכויים לסילוקו מהבית הלבן נמוכים מאוד. * בהמשך, צפוי הליך ההדחה לעבור מבית הנבחרים לסנאט שנשלט על ידי הרפובליקנים. במקרה כזה, ישמשו הסנאטורים כמושבעים ב"משפט" שאותו ינהל נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס. כדי לסלק את טראמפ מהבית הלבן זקוקים מתנגדיו לרוב של שני שלישים מבין 100 הסנאטורים. לפחות 20 רפובליקנים דרושים כדי להדיח אותו, בהנחה שכל הדמוקרטים או העצמאיים בסנאט יצביעו גם הם בעד הדחה כזו, שמעולם לא קרתה בארה"ב.

בכדי לא לשלם מיסים לניו-יורק: טראמפ עוזב את עיר הולדתו ועובר לגור בפלורידה

בגיל 73, נשיא ארה"ב טראמפ ורעייתו ביקשו בחודש שעבר להעביר את כתובת מגוריהם העיקרית מניו יורק לאחוזת מאר א-לגו שבבעלות הנשיא בפאלם ביץ', פלורידה. * לדבריו, הוא נאלץ לעזוב את ניו יורק בגלל היחס "הרע מאוד" שלו הוא זוכה מצד "המנהיגים הפוליטיים" של העיר והמדינה – על אף שלטענתו הוא משלם להן מסים בסכום של מיליוני דולרים בכל שנה. * המעבר עשוי להניב לטראמפ הקלות בתשלום מיסים, משום שבפלורידה הוא לא יצטרך לשלם מס למדינה וכי אין בה מס ירושה.

סוריה: לפחות 15 הרוגים בפיצוץ מכונית תופת בעיר שנכבשה על ידי הטורקים

לפחות 15 בני אדם, בהם ילדים רבים, נהרגו ויותר מ-30 נפצעו, בהם באורח קשה, בפיצוץ מכונית ממולכדת בשוק העיר תל-אבייאד, הממוקמת בגבול סוריה-טורקיה. * בין הנפגעים ישנם לוחמים שנלחמו לצדה של טורקיה ואזרחים. * אף גורם עדיין לא קיבל אחריות לפיצוץ שגרם גם לנזק כבד לחנויות ולכלי רכב שחנו בסמוך. אולם משרד ההגנה של טורקיה האשים בפיצוץ את המיליציה הכורדית YPG והמחתרת הכורדית פ-ק-ק.

– תל אבייד היא אחת משתי ערי גבול מרכזיות בהן התרחשו הקרבות הקשים ביותר מאז החל המבצע הטורקי נגד הכורדים, שזכה לגינוי ברחבי העולם. הפיצוץ התרחש אחרי כשבועיים של שקט יחסי בצפון-מזרח סוריה, ויממה לאחר שחיילים טורקים ורוסים החלו בסיורים משותפים באזור במסגרת ההסכם בין שתי המדינות שאילץ את הכורדים לסגת מהגבול.

הכוחות הכורדיים בצפון סוריה: מל"טים טורקיים פוגעים באזרחים

הכוחות הכורדיים בסוריה ביקשו מהפנטגון לחסום את המרחב האווירי בצפון-מזרח המדינה בטענה שמל"טים טורקיים גורמים להרוגים רבים. * לדברי ראשת המועצה הסורית הדמוקרטית (SDC), העומדת בראש המפלגה הפוליטית מטעם הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, מעל צפון מזרח סוריה ישנה נוכחות תמידית של רחפנים טורקיים חמושים, הפוגעים לא רק במטרות צבאיות, אלא גם באזרחים. * לדבריה, הכורדים יטילו את האשמה על הפנטגון אם ארצות הברית לא תספק הגנה אווירית לאזור. לדבריה, הדבר יאפשר לטורקים לבצע פשעי מלחמה.

אירן חתמה על הסכם לשיקום רשת החשמל של אסד

בצל הנסיגה האמריקנית מסוריה – טהרן ודמשק חתמו על הסכם לפיו משמרות המהפכה יקימו וישקמו את רשת החשמל של סוריה, שספגה נזקים כבדים במהלך מלחמת האזרחים במדינה שפרצה לפני 9 שנים. * היקף ההסכם לא פורסם, אך לפי הדיווח באירן משמרות המהפכה יקימו תחנות כוח, יפרסו קווי מתח גבוה ואף יניחו תשתית שתוכל כביכול לחבר את רשת החשמל של סוריה לעירק, מדינה נוספת שאירן מתערבת בנעשה בה באופן משמעותי.

על רקע התפטרות חרירי: ארה"ב מעכבת עיכבה סיוע צבאי ללבנון

יומיים לאחר התפטרות רה"מ אל-חרירי: ממשל טראמפ השהה בימים האחרונים העברה של סיוע צבאי ללבנון בשווי של 105 מיליון דולר. הציוד שהיה אמור להגיע מוושינגטון לביירות: משקפות לראיית לילה וכלי נשק לביטחון הגבול. * מחלקת המדינה הודיעה לקונגרס שההחלטה התקבלה על ידי הבית הלבן והמועצה לביטחון לאומי, אך לא סיפקה הסבר למהלך.

– בימים האחרונים העבירו משרד החוץ ושגרירויות ישראל בעולם מסר לקהילה הבינלאומית, בדגש על המדינות שתומכות בלבנון, שלפיו כל סיוע כספי שמועבר למדינה חייב להיות מותנה בסילוק איום הטילים המדויקים והרחקת חיזבאללה ממוקדי הכוח שניזונים מהסיוע. המסר הועבר במגעים שמקיימת ישראל עם הגורמים הרלוונטיים במדינות השונות.

עירק: מפקד כוח קודס האירני הורה לראש הסיעה המזוהה עם המיליציות השיעיות, למנוע את הדחת ראש הממשלה העיראקי

מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, ביקר ביום רביעי האחרון בחשאי בבגדד ונפגש עם האדי אל-אמירי, מנהיג הסיעה השנייה בגודלה בפרלמנט העיראקי, שמזוהה עם המיליציות השיעיות שנאמנות לאיראן. * בפגישה הורה סולימאני לאל-אמירי ולמנהיגי המיליציות להמשיך לתמוך בראש הממשלה. לדבריהם, אל-אמירי, שכבר תמך עקרונית בהדחת עבד אל-מהדי יחד עם המנהיג השיעי מוקתדא א-סדר, שינה את גישתו לאחר הפגישה.

– מוקדם יותר השבוע קרא המנהיג השיעי מוקתדא א-סדר, שלו השפעה רבה בעיראק, להכריז על בחירות מוקדמות כדי לשים סוף להפגנות הענק ברחבי המדינה. א-סדר אף דחק באל-אמירי, שנחשב ליריבו הפוליטי, לסייע לו להדיח את עבד אל-מהדי * גורם המקורב לא-סדר טען שלאחר הפגישה עם סולימאני, אל-אמירי אמר שהתפטרותו של עבד אל-מהדי תגרום לכאוס ותאיים על היציבות בעיראק. בתגובה, אמר א-סדר שלא יעבוד שוב עם אל-אמירי ולא יכרות עימו יותר בריתות. לדבריו, ללא התפטרותו של עבד אל-מהדי, שפיכות הדמים ברחובות תימשך. * אחד ממפקדי המיליציות השיעיות אמר לרויטרס כי הוסכם להעניק לעבד אל-מהדי זמן לחוקק רפורמות שירגיעו את המחאה.

– סולימאני, שכוח קודס בהובלתו אחראי על המיליציות השיעיות גם בלבנון ובסוריה, מבקר בעיראק לעיתים קרובות. עם זאת, התערבותו הישירה בפוליטיקה המקומית היא סימן נוסף להשפעתה הגוברת של איראן על עיראק והאזור כולו.

– בתוך כך, ההפגנות בעירק נמשכות: כוחות הביטחון בבירת עיראק, בגדד, ירו למוות בשבת במפגין אחד בהפגנות האלימות שמתרחשות במדינה מזה כמה שבועות. כמו כן, עוד 91 בני אדם לפחות נפצעו בעימותים נרחבים עם כוחות הביטחון והמשטרה,

בריטניה: חודש וחצי לבחירות – יתרון גדול לג'ונסון בסקרים

פחות מחודש וחצי עד לבחירות הבזק שעליהן החליט השבוע הפרלמנט הבריטי: בוריס ג'ונסון והמפלגה השמרנית שלו צועדים ביתרון של 15 עד 17 אחוזים על פני הלייבור, כך עולה משני סקרים שפורסמו ביום חמישי בצהריים. * לפי סקר מכון "איפסוס מורי", השמרנים זוכים לתמיכה של 41% מהמצביעים, הלייבור עם 24%, הליברל-דמוקרטים 20%, מפלגת הברקזיט החדשה של נייג'ל פרג' 7% והירוקים 3%. * לפי סקר "יוגוב", לשמרנים 36%, ללייבור 21%, לליברל-דמוקרטים 18%, למפלגת הברקזיט 13% ולירוקים 6%. * יצויין שיטת הבחירות בבריטניה היא מחוזית, ולכן בפועל עשוי יתרונם של השמרנים להתברר כקטן יותר.

פקיסטן: לפחות 71 הרוגים בשריפה שפרצה ברכבת, אחרי שכיריים לבישול התפוצצו באחד הקרונות

לפחות 71 בני אדם נספו ו-40 בני אדם נפגעו, חלקם באורח קשה, בשריפה שהשתוללה ברכבת שהייתה בדרכה מקראצ'י לעיר רוולפינדי בפקיסטן, נהרסו שלושה קרונות, אחרי שבלון גז התפוצץ בשעה שנוסעים בישלו בו ארוחת בוקר באחד הקרונות. * השריפה פרצה ליד העיר רהים יאר חאן בדרום מחוז פונג'אב. ולדברי עד ראייה "אנשים קפצו, חלקם היו בוערים". * שר הרכבות של פקיסטן אמר כי רבים מההרוגים באסון נהרגו כשקפצו מהרכבת הנוסעת בניסיון לברוח מהלהבות. לדבריו, הברחת כיריים לבישול על-ידי נוסעים לתוך רכבות כדי להכין ארוחות בנסיעות הארוכות היא בעיה שכיחה בפקיסטן. אולם חלק מהניצולים הטילו ספק בקביעה שהשריפה פרצה בגלל תאונת בישול, ואמרו לתקשורת המקומית שהם מעריכים כי קצר חשמלי ברכבת הוא שגרם לה. * זהו האסון הגדול ביותר במערכת הרכבות של פקיסטן זה קרוב ל-15 שנה.

הפריימריז הדמוקרטיים: בטו אורורק הודיע על פרישה מההתמודדות על מועמדות המפלגה לנשיאות ארה"ב

בטו או'רורק, שהתמודד בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית ונחשב לאחד הכוכבים העולים בשמי המפלגה הדמוקרטית, הודיע בסוף השבוע כי לא יתמודד לסנאט, לבית הנבחרים או לכל מוסד אחר בזמן הקרוב. או'רורק הוסיף כי גם לא יביע תמיכה פומבית באיש מן המתמודדים האחרים.

– או'רורק שהיה חבר בית הנבחרים מטעם מדינת טקסס, הפסיד בשנה שעברה במירוץ על מושב הסנאט מטעם מדינתו. הוא נחשב לנציג הפלג הפרוגרסיבי במפלגה ועד לאחרונה לאחד המועמדים הבולטים במירוץ הדמוקרטי לבחירת מועמד לנשיאות.

– לא פחות מ-18 מועמדים נותרו כעת במירוץ הדמוקרטי לבחירת מועמד המפלגה לנשיאות ארצות הברית, בהם סגן נשיא ארצות לשעבר ג'ו ביידן, הסנאטור ברני סנדרס והסנאטורית אליזבת וורן. בעוד שלשה חודשים ייערכו במפלגה בחירות מקדימות ראשונות בניו המפשייר.

56 חיילים נהרגו במאלי במתקפת דעא"ש על מוצב צבאי

לפחות 56 חיילים וחייל צרפתי אחד נהרגו בסוף השבוע בהתקפה שביצעו ג'יהאדיסטים על כוחות צבא מאלי סמוך לגבול עם ניז'ר. ארגון דאעש קיבל אחריות על מתקפת הטרור  * בהודעה של סוכנות הידיעות הרשמית של ארגון דאעש, "עמאק", נטען כי לוחמים של הארגון הם שבצעו את המארב הקטלני סמוך ליישוב אינדילמאנה, באזור מנאקה, הסמוך לגבול עם ניז'ר.

– במוצב שהותקף הצליחו כוחות מחלצים למצוא עשרה ניצולים, כולם חיילים שהתחבאו בשטחי המוצב. על פי הדיווחים במדינה, נזק רב נגרם למוצב וכמות גדולה של אמצעי לחימה ותחמושת נלקחו על ידי המחבלים. * מדובר במתקפת הטרור הקטלנית ביותר מדינה למודת הקרבות בשנתיים האחרונות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן