Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב ) יום שלישי ה-05 בנובמבר 2019

כותרות המהדורה     דיווח: ספינת טילים של הצי הרוסי ביצעה ירי חי של טילים בסמוך למים הטריטוריאליים של ישראל (בטחוני)     דיווח: קטאר שוקלת להפסיק את התמיכה הכלכלית בעזה; חמאס מאיים: אי חידוש המענק הקטארי יתפוצץ בפני ישראל (מדיני)     מנהיג חמאס בעזה מאיים: "אם המצור על הרצועה יימשך, אנחנו מוכנים לתקוף את ת"א במשך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    דיווח: ספינת טילים של הצי הרוסי ביצעה ירי חי של טילים בסמוך למים הטריטוריאליים של ישראל (בטחוני)

    דיווח: קטאר שוקלת להפסיק את התמיכה הכלכלית בעזה; חמאס מאיים: אי חידוש המענק הקטארי יתפוצץ בפני ישראל (מדיני)

    מנהיג חמאס בעזה מאיים: "אם המצור על הרצועה יימשך, אנחנו מוכנים לתקוף את ת"א במשך שישה חודשים, בוקר וערב"; "אם ישראל תפתח במלחמה נגדנו נהפוך את ערי האויב לערי רפאים" (בטחוני)

    דיווח: בחמאס פתחו בחקירה בעקבות ירי הרקטות לעבר ישראל; גורמים בעזה: הירי בוצע על ידי פעילים סוררים שלא קיבלו אישור מגבוה (בטחוני)

    המתיחות בדרום: ישראל בוחנת – חזרה לחיסולים ממוקדים; מנהיג הג'יהאד האסלאמי ירד למחתרת בשל חשש לחיסולו על ידי ישראל (בטחוני)

    מתאם השבויים והנעדרים: מנהלים מגעים במספר ערוצים לעסקת שבויים מול חמאס, אך הפערים עדיין גדולים; מנהיג חמאס מכחיש: "אין מו"מ עם ישראל על חילופי שבויים, מאחר והיא אינה מסוגלת לקבל החלטות גורליות בשלב זה" (מדיני)

    איראן: אנחנו מייצרים 5 ק"ג של אורניום מועשר מדי יום; ממחר נחדש את העשרת האורניום בפורדו (חוץ)

    חשד: המשטרה 'סחטה באיומים' עדים בדרישה שיעידו נגד נתניהו; הפרקליטות ניסתה להסתיר את הסחיטה; ובמשטרה אסרו את פרסומה; ראש לשכת עורכי הדין דורש ממח"ש לפתוח בחקירה (פוליטי)

    נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות – יש לפתוח בחקירה נגד הדלפות המשטרה מחקירות שנהפכו למכת מדינה (פוליטי)

    יד רוחצת יד: היועמ"ש הודיע על סירובו לפתוח בחקירה נגד ההדלפות בתיקי ראש הממשלה (פוליטי)

    הנחיה חדשה של הרבנות: לנותן הכשר אין לברר את יהדותו של עובד כל עוד אין לו יסוד סביר לחשוש כי העובד אינו יהודי (דת ומדינה)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: בהיר עד מעונן חלקית. במישור החוף המרכזי והדרומי וצפון מערב הנגב צפויים ערפילים. בצפון הארץ ובהרי המרכז תנשבנה רוחות מזרחיות חזקות.

    רביעי: לרוב בהיר. הטמפרטורות יוסיפו להיות גבוהות מהרגיל לעונה. בבוקר תנשבנה רוחות מזרחיות ערות בצפון הארץ ובהרי המרכז. בשעות הצהריים ייתכן גשם מקומי במזרח ובצפון מזרח הארץ.

    חמישי: בהיר עם עליה קלה בטמפרטורות. מזג האוויר יוסיף להיות חם מהרגיל ויבש. בבוקר ינשבו רוחות מזרחיות חזקות בצפון הארץ ובהרי המרכז.

    שישי: בהיר עד מעונן חלקית. יוסיף להיות חם מהרגיל לעונה ויבש. בשעות הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בצפון ובהרי המרכז. בשעות הצהריים ייתכן גשם מקומי בצפון מזרח הארץ.

    שבת: מעונן חלקית ללא שינוי ניכר בטמפרטורות. יוסיף להיות חם מהרגיל לעונה. בשעות הבוקר יוסיפו לנשב רוחות מזרחיות ערות בצפון הארץ ובהרי המרכז. משעות הצהריים ייתכן גשם מקומי במזרח הארץ.

חדשות

איום על ראש הממשלה – יחידת הסייבר בלהב 433 עצרה בשעות הבוקר חשוד (55), תושב אשקלון בחשד שפירסם פוסט המסית לפגיעה בראש הממשלה, רעייתו ובנו. בעקבות פוסט שפורסם אתמול באחת הרשתות החברתיות תחת השם "צביקה סבג" הקורא למשטרת ישראל לכוון את התנועה להלווית ראש הממשלה, רעייתו ובנו נפתחה חקירה ביחידת הסייבר בלהב 433.  היום בשעות הבוקר נעצר כאמור החשוד במעורבות במעשה והובא לחקירה.

לפני מספר ימים זימנה הרבנות עובדי מפעל מזון (עולי אתיופיה) ואסרה עליהם לעבוד בהכנת מזון כי יהדותם מוטלת בספק – כי: הם עולי אתיופיה

בעקבות כך הנחיה חדשה של הרבנות: לנותן הכשר אין לברר את יהדותו של עובד כל עוד אין לו יסוד סביר לחשוש כי העובד אינו יהודי

ביום חמישי האחרון התכנסה מועצת הרבנות הראשית והחליטה כי כל עוד אין לרב נותן ההכשר יסוד סביר לחשש כי עובד אינו יהודי, כגון קיומה של זיקה ברורה לדת אחרת וכיוצא בזה, אין הוא מחויב לערוך בירור יהדות לעובדי בית העסק. כך דווח אתמול (שני) בתאגיד השידור הציבורי 'כאן' * עוד הובהר כי שיוכו של עובד לעדה או ארץ מוצא מסוימת, אינו יכול כשלעצמו להוות הצדקה לעריכת בירור יהדות לאותו עובד באופן ספציפי. במקרים בהם הרב נותן ההכשר מוצא לנכון לקיים הליך בירור יהדות גם לעובדים שלא מתקיים לגבי יהדותם חשש ספציפי, הוא רשאי לעשות זאת בתנאי שיבצע את ההליך לכלל העובדים העוסקים בבישול בבית העסק. * ההנחיה התקבלה, בעקבות ידיעות על בדיקות יהדות שבוצעו כלפי עובדים במפעלים שונים שיהדותם תלויה במחלוקת, כשבעבר התקיים פולמוס הלכתי גדול בעניינם האם הם צריכים לעבור גיור לחומרא, האם יעזור גיור לחומרא, או שאינם צריכים לעבור גיור כלל.

פוליטי

נתניהו חוגג: אני רוצה להגיד כמה מילים על תעשיית עדי המדינה. לוקחים אנשים שטוענים שהם ביצעו איזה עבירה. מכניסים אותם למעצר, מהלכים עליהם אימים, אומרים להם: ״החיים שלכם הסתיימו, החיים של המשפחה שלכם הסתיימו. אנחנו ניקח מכם כמעט הכל, גם את החירות שלכם. אתם רוצים להיחלץ מזה? יש מוצא אחד – לכלכו על נתניהו. לא חשוב שתגידו שקרים הזויים, העיקר – לכלכו על נתניהו.

נתניהו הציע לבנט להתמנות באופן מיידי לשר בממשלה ולחבר קבינט; בנט סירב

על רקע חששו מפני חבירה של בנט ליו"ר כחול לבן: ראש הממשלה נתניהו נפגש אתמול (שני) עם יו"ר הימין החדש בנט בארבע עיניים, והציע לו מינוי מיידי כשר בממשלה באחד התיקים הפנויים שאינם ביטחון (רווחה או תפוצות), לצד חברות בקבינט המדיני-ביטחוני. בנט סירב להצעה כשהתברר לו שלא יקבל את תיק הביטחון. לטענתו, בשאר התפקידים אי אפשר לבצע מהלכים משמעותיים בתקופה זו. * גורמים פוליטים העריכו כי מלבד החשש מאפשרות של הצטרפות 'הימין החדש' לממשלת מיעוט, לנתניהו אינטרס נוסף – לתקוע "טריז" בין בנט ושקד, מהלך שעד כה לא צלח מאחר שבנט כאמור סירב להתמנות לשר. גם אם היה מתמנה, הוא היה דורש מנתניהו על פי סיכום מוקדם עם שותפתו להנהגת המפלגה למנות גם אותה.

– בתוך כך, בכירים בסיעת הימין החדש דחו את הדיווחים שלפיהם שקלו לפרוש מבלוק הימין ולהצטרף לממשלה בראשות גנץ. מקורבים לבנט אמרו ל"ישראל היום" כי אנשיו של גנץ העבירו למפלגה הצעות נדיבות ביותר, ובכלל זה נכונות להכריז על החלת ריבונות מיידית בבקעת הירדן וכן תפקידי שרים לו ולשקד. ואולם במפלגה דבקים בגוש הימין ובתמיכה בנתניהו, ודחו את ההצעות מכל וכל.

– בחדשות13 דווח כי הצעת כחול לבן לימין החדש, תמורה להצטרפותם לממשלת מיעוט של 55, כוללת את הענקת תיק המשפטים לשקד ותיק בכיר נוסף לבנט – שאינו תיק הביטחון. תיק הביטחון יינתן לליברמן או לאשכנזי. קווי היסוד בחבילה הזאת יסוכמו בהמשך. * בתרחיש בו הימין החדש יחברו לממשלה עם כחול לבן, מפלגת העבודה, המחנה הדמוקרטי וישראל ביתנו – הרי שממשלת המיעוט תהיה מורכבת מ-55 חברי כנסת לעומת 52 בלבד שיישארו בגוש הימין.

– כזכור, לאחר הבחירות הוקדמות שהתקיימו לפני שבעה חודשים, שבהן לא עברה רשימת הימין החדש את אחוז החסימה, פוטרו בנט ושקד מתפקידם כשרי החינוך והמשפטים, זאת מאחר ולדברי נתניהו הם לא זכור באימון הבוחר. בבחירות האחרונות הם רצו במשותף עם איחוד מפלגות הימין וזכו בשבעה מנדטים. ובהמשך התפצלו לסיעה בת שלושה חברים.

הערכות: אפסו הסיכויים לממשלת אחדות; אם ישראל ביתנו לא תצטרף לגוש הימין ישראל תלך לבחירות חוזרות בפעם השלישית בתוך שנה

שבועיים לפקיעת המנדט של גנץ ואין ממשלה באופק: גורמים בכירים במערכת הפוליטית העריכו בשיחה עם 'ישראל היום' כי אפסו הסיכויים להקמת ממשלת אחדות, ואם לא תתרחש פריצת דרך נועזת, ישראל תלך לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה. להערכת מצב זו שותפים ראשי הליכוד, כחול לבן, ישראל ביתנו והימין החדש.

– מוקד המחלוקת הוא סוגיית המשך כהונת נתניהו לאחר הגשת כתב אישום. בעוד נתניהו מעוניין להחזיק בתפקיד עד תחילת המשפט – במידה ואכן יוגש נגדו כתב אישום – הרי שבכחול לבן מצפים להכרעת היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום נגד נתניהו, בתוך כמה שבועות. מבחינת כחול לבן, גם אם מנדלבליט יבטל את אישום השוחד, כל כתב אישום שהוא יסתום את הגולל על האפשרות להקים ממשלה עם נתניהו.* בנוסף, מעמדו של גנץ בכחול לבן התערער, וגם אם היה מעוניין לאמץ את מתווה הנשיא – אין לו אפשרות לעשות כן.

– נוסף על כך, לאחר שאופציית ממשלת המיעוט בתמיכה מבחוץ של הסיעות הערביות ירדה מסדר היום – בשל התנגדות אביגדור ליברמן והח"כים מכחול לבן, יועז הנדל וצבי האוזר, האפשרות היחידה שנותרה היא חזרה של ליברמן לגוש הימין. כשרק צעד נועז שכזה מצד ליברמן ימנע בחירות בפעם השלישית.

– בד בבד, אתמול נפגשו שקד וליברמן בניסיון לבדוק את האפשרות לפשר ולמצוא דרך להביא את ליברמן חזרה אל גוש הימין. יש לציין כי השניים כבר הספיקו לערוך פגישות דומות קודם לכן.

– שר האוצר כחלון התייחס היום למצב הפוליטי ואמר: "יש פה פלונטר שאני לא רואה איך יוצאים ממנו, אבל אני קורא לצאת ממנו. אם יהיו בחירות נוספות תהיה אותה תוצאה. לא יהיה גוש גדול של 68-70. אז בואו נעשה כאילו עשינו עוד בחירות ונקים ממשלה. בחירות רביעיות כבר לא יעבוד. כל גוש רצה להקים ממשלה, לא הלך. צריכים להבין: אף אחד לא ניצח פה".

הצעה: בחירות ישירות על ראשות הממשלה; בש"ס ובימינה תומכים, בליכוד מסתייגים

במהלך ישיבת ראשי בלוק הימין שהתקיים אתמול (שלישי) הציע שר הפנים דרעי לחוקק הוראת שעה הקובעת כי במצב שהכנסת הלכה פעמיים לבחירות ולא הצליחה להרכיב ממשלה, הולכים בתוך חודש לבחירה ישירה לראשות הממשלה על סמך פנקס הבוחרים. בלי לפזר את הכנסת. נתניהו השיב כי יחשוב על הרעיון. * בראיון ל'ידיעות אחרונות' אמר יו"ר סיעת הליכוד ח"כ זוהר כי נתניהו לא רוצה ללכת לבחירות שלישיות, אולם אם הכנסת תתפזר – "נבקש ונדרוש שזה יהיה בחירה ישירה לראשות הממשלה בין נתניהו לבין גנץ" * בש"ס ובימינה כבר הביעו תמיכה בתיקון לחוק כזה, אולם בכדי להעבירו בפרלמנט, נדרשת תמיכתם של מפלגות שאינם חברות בבלוק הימין, המונה רק 55 מנדטים. * יצוין, כי בחירות ישירות לראשות הממשלה, לא בהכרח יפתרו את הפלונטר הפוליטי, לו יחליטו המפלגות המרכיבות כיום את הפרלמנט להדיר ולהחרים חלקים אחרים בה, אולם לדברי יוזמי החוק, במידה ותהיה בחירת העם, המפלגות ירכינו את ראשם.

חשד: המשטרה 'סחטה באיומים' עדים בדרישה שיעידו נגד נתניהו; הפרקליטות ניסתה להסתיר את הסחיטה; ובמשטרה אסרו את פרסומה; ראש לשכת עורכי הדין דורש ממח"ש לפתוח בחקירה

החשדות נגד נתניהו בתיק 4000, תיק בזק-וואלה, מתבססים במידה רבה על העדות של יועצו לשעבר ניר חפץ – אך בחדשות12 פורסמו פרטים מטרידים על אופן הפיכתו לעד מדינה. לאחר שחתם על הסכם עד המדינה, סיפר חפץ לחוקרים על פגישות שלא היו ושינה גרסאות מספר פעמים, במה שנראה כמו ניסיון לרצות את החוקרים שאיימו להדליף מידע פרטי בעניינו.

– על פי מידע שהגיע לחדשות 12 המשטרה הפעילה לחצים מיוחדים על מנת לגרום לחפץ לחתום על הסכם עד המדינה. כחלק ממאמצים אלו זימנה המשטרה לחקירה אדם נוסף שאינו קשור כלל לתיק 4000 בתירוץ קלוש, ובמהלך חקירתו נשאל אותו אדם שאלות לא רלוונטיות – כל זאת על מנת להפוך את חפץ לעד מדינה. הלחצים אכן עשו את פעולתם – חפץ החליף עורך דין וחתם על ההסכם.

– בנוסף, במהלך תקופת מעצרו הארוכה, כלומר לפני שחתם על הסכם עד המדינה, קיבל חפץ יחס קשה מהחוקרים. מהתמלולים עולה כי לאורך כל חקירתו הוא התלונן על עקיצות הפשפשים, אך במקום טיפול הפציר בו החוקר לחתום על הסכם. כשחפץ אומר לחוקר: "תן לי טיפול למה אני יוצא מדעתי מהגירודים האלה, זה פשוט משגע אותי הגירודים" – שאל אותו החוקר בתגובה אם שמירה על זכות השתיקה שווה לו את כל "הגירודים והבלאגן והסבל וחוסר השינה הזה?".

– במקרה אחר אף איימו החוקרים על חפץ כדי לשכנע אותו לחתום: "מה שחשוב לי שאתה תבין, אם לא הבנת את זה עד עכשיו, זה שאנחנו יודעים הכל. אנחנו אוספים ראיות נגדך, ואנשים מדברים. ואתה יודע אתה נמצא בתחנה והרכבת שם והדלתות עוד שניה נסגרות. ויש מי שנכנס לרכבת ונוסע, ויש מי שמתלבט. ומה קורה למי שמתלבט?".

– לאחר שחדשות 12 פנו בבקשת תגובה על ה'סחיטה באיומים' מנעה המשטרה את פרסום המידע. מניעת הפרסום נעשתה ככל הנראה מתוך כוונה לשמור על צנעת הפרט. * ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "אין בכוונתנו לנהל את הליך השימוע בתקשורת. היועץ המשפטי לממשלה לא אישר אף אחת מהפעולות הנטענות בשאילתה. יובהר כי אין באמור לאשר את אמיתות הטענות העולות בשאילתה".

– יחד עם זאת, מתברר כי ייתכן וגם בפרקליטות ניסתה להסתיר את העדות שבמוקד הסערה מעורכי הדין של החשודים. בניגוד לשאר העדויות – העדות הדרמטית איננה מופיעה בתוכן העניינים שנמסר לפרקליטי החשודים והיא הוחבאה בחומר שכולל עשרות אלפי עמודים והקלטות.

– בראיון ל- ynet אמר הפרקליט לשעבר עו"ד קורב "נשאלת שאלה כל הזמן – נחקרים מכאן כרגע חשדות להטרדת עד ולהדחת עד ולשיבוש הליכים, נשאלת השאלה מי כאן עוסק בהטרדות עדים ובשיבוש הליכים? כי למשטרה אין חסינות מפעולות שאסורות על פי חוק וצריך להקפיד לשמור על טוהר ההליך וצריך לשמור על החוק".

– לדבריו אחד הכללים בעדי מדינה "אם תסתכל על הסכמים תמיד כתוב שם 'פנה אלינו', 'הציע את עצמו' וכו'. כי אם המערכת פונה אז יש עם זה בעיה לפי הפסיקה. אז תמיד אומרים 'פנה אלינו'. אז מה זה 'פנה אלינו'? אחרי ששמים אותך, ואני לא יודע אם בכוונה או לא בכוונה שבועיים בחדר עם פשפשים ואחרי זה עושים לך אולי עוד תרגיל שמדיף אי-תקינות לכל הפחות ואולי אף אי-חוקיות שלא לומר יותר מכך, לא רק הטרדת עד, הדחת עד, אולי אפילו סחיטה באיומים. כי לפי מה שנראה השתמשו במידע פרטי, אישי, כמנוף. אתה לא יכול לאיים על בן אדם בחשיפת מידע פרטי שלו".

– קורב הוסיף "אני מכיר את עבירת הסחיטה באיומים ואני אומר שככל שהעובדות כמו שהן מתחילות להתגלות ולהתפרסם, הן מעלות לפחות חשש או חשד לשאלה כזאת ולא בכדי אמרתי מי כאן מטריד עדים ומי כאן משבש הליכים".

– בעקבות הפרסום אף קרא ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי לחקור את הפרשה לאלתר ולחשוף את ממצאיה בציבור. "לא ייתכן שרשות אכיפה תטיל צו איסור פרסום על חשדות מבלי שתיתן הסבר לציבור במה מדובר ומדוע זה מוסתר", אמר. "התנהלות זו עלולה לפגוע אנושות באמון הציבור במערכת הצדק. אני קורא לגורמים האמונים מכוח החוק על ביקורת הפרקליטות והמשטרה – נציב תלונות הציבור על הפרקליטות וראשת מח"ש – להיכנס לעובי הקורה ולחקור התנהלות זו לאלתר". *  לדבריו "אם נפלו ליקויים בפעילותן או התגלו חשדות המבססים פגיעה בלתי הפיכה בזכויות אדם בכלל ובזכות היסוד להליך הוגן בפרט, מחובתנו לדרוש בדיקה מקיפה, יסודית ורצינית על מנת שזכויות אלו יישמרו מכל משמר".

– בתוך כך, בחדשות13 דווח כי אתמול (שני) סיימו בכירי משרד המשפטים את הדיונים בתיק 1000, וע"פ המסתמן קיימת תמימות דעים בקרב כל בכירי משרד המשפטים לגבי האישום המסתמן, אך יש לציין כי החלטה רשמית בנושא תתקבל רק כשיסתיימו כל הדיונים בתיקי ראש הממשלה. למרות ההחלטה הצפויה להשאיר את העבירה על כנה, ייתכנו שינויים בעובדות כתב האישום לעומת כתב החשדות. * כעת, החלו הדיונים בתיק 2000, עמדת פרקליטות מיסוי וכלכלה היא שיש להשאיר את עבירת המרמה והפרת האמונים על כנה, כפי שמופיע בכתב החשדות. עם זאת, על פי ההערכה ישנם גורמים במשרד המשפטים שיתנגדו לכך, ולכן עמדתו של מנדלבליט אינה ברורה.

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות – יש לפתוח בחקירה נגד הדלפות המשטרה מחקירות שנהפכו למכת מדינה

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, ממליץ ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפתוח בחקירה פלילית כנגד שוטרים שהדליפו חומרים לתקשורת בטרם הועברו חומרי הראיות להגנה. * רוזן כתב בהחלטתו כי "נהיר וברור לכל כי פרסום טיוטת כתב אישום, לפני הגשתו או פרסום מידע מחומרי חקירה הינם דברים שהדעת אינה סובלת". עוד הוא ציין כי "הדלפות מחדרי חקירות וממשרדי רשויות המדינה הפכו לתופעה רחבת היקף ונראה שאף לא יהיה מופרך לטעון כי מדובר במכת מדינה".

המלצתו של הנציב רוזן מגיעה בעקבות תלונה שהוגשה אליו על ידי סניגורית ציבורית שהלינה על מקרים חוזרים ונשנים של הדלפת פרטים וחומרי חקירה על ידי המשטרה, טרם הגשת כתב אישום וטרם העברת חומרי הראיות לעיון עורכי הדין המייצגים באותם תיקים. * בתלונה היא פירטה לגבי מקרה בו נחשף באחד מאתרי האינטרנט מידע אודות כתב אישום, טרם הגשתו לבית המשפט, וגם מידע מתוך החקירה בתיק. * לטענת התביעה המשטרתית, בנסיבות המקרה הספציפי נפלה טעות שאפשרה את העברת טיוטת האישום ליחידה החוקרת והיא זו, שככל הנראה, העבירה את החומר לתקשורת.

יד רוחצת יד: היועמ"ש הודיע על סירובו לפתוח בחקירה נגד ההדלפות בתיקי ראש הממשלה

היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט דחה את בקשת סנגוריו של נתניהו לפתוח בחקירת ההדלפות של חומרי החקירות המתנהלות נגדו. במכתב מפורטים בין השיקולים לפתיחת חקירה גם כאלו "הנוגעים לשמירה על חופש העיתונות, חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, שהם מעקרונות הבסיס לקיומו של משטר דמוקרטי". לדבריו, פתיחה בחקירה היא לא פעולה אוטומטית שננקטת בעקבות הדלפות, אלא דווקא "מדיניות זהירה ומצמצמת". היועץ טוען כי "משמעותה של פתיחה בחקירה עשויה להיות 'החשדת רבים' והפעלת כלי חקירה פוגעניים כלפיהם, כגון בדיקות פוליגרף ומחקרי תקשורת – וזאת אך משום שנחשפו למידע, וללא כל חשד קונקרטי נגדם".

– לפני שישה חודשים שיגרו פרקליטי נתניהו מכתב ליועץ, בו דרשו לפתוח בחקירה בעקבות ההדלפות – זאת לאחר שכבר הביעו תלונות רבות בנושא קודם לכן. לטענתם, צירפו למכתבם קלסר ובו למעלה מ-100 דוגמאות להדלפות חקירה בעניינו של ראש הממשלה.

– מטעמו של ראש הממשלה נמסר כי "הקביעה של היועץ שאי אפשר לזהות את מקור ההדלפות מפני שגם הסנגורים מחזיקים בחומר החקירה, מתעלמת מהעובדה שתלונת ראש הממשלה הוגשה כבר לפני 11 חודשים, חודשים רבים לפני שהחומרים בכלל נמסרו לפרקליטיו של ראש הממשלה. חבל שתלונתו של ראש הממשלה לא נבדקה אז".

    דובר רה"מ הגיש תלונה על 52 אירועים בהם הוטרד לכאורה עד המדינה * דובר ראש הממשלה נתניהו, עופר גולן, שנחקר בעצמו בשבוע שעבר בחשד כי יזם גימיק בחירות בסמוך לביתו של עד המדינה, הגיש שלשום (ראשון) תלונה במשטרה בדרישה לפתוח בחקירה בנושא ההטרדות נגד עד המדינה שלמה פילבר. גולן הציג בפני המשטרה 52 מקרים בהם פורסמו איומים ודברי הסתה נגד פילבר. לטענתו, המשטרה לא בדקה אף אחד ממקרים האלה עד עכשיו. * פרקליטיהם של דוברי ראש הממשלה, עו"ד עמית חדד ועו"ד נועה מילשטיין, הציגו חלק מאותן הטרדות בדיון בבית משפט השלום, ולשאלתם הודתה המשטרה כי לא נפתחה חקירה ביחס לתלונות אלה, רק מפני שלא הוגשה לגביהן תלונה. * בתלונתו במשטרה אמר גולן כי כעת, משהגיש תלונה במשטרה, ראוי כי המשטרה תפתח בבדיקה מיידית של ההטרדות האמיתיות נגד פילבר.

בטחוני

היום התקיים בקפריסין המפגש המטכ״לי הטרילטרלי השני בין ישראל, יוון וקפריסין.

המפגש התקיים בראשות ראש אגף התכנון, אלוף אמיר אבולעפיה והשתתפו בו ראש אגף התכנון היווני, אדמירל (**) דימיטריוס קאבולאקוס, ומפקד חטיבת שריון הקפריסאי, תת-אלוף מיכאל פארפריס. במהלך הביקור נפגש ראש אגף התכנון עם ראש המטה הכללי של צבא קפריסין, רב-אלוף איליאס לאונטאריס. במהלך המפגש, דנו הבכירים באתגרים האזוריים המשותפים, התעמקו בצורך ביציבות אזורית במרחב הים התיכון וכן בחנו שיתופי פעולה עתידיים במסגרת זו.

דיווח: ספינת טילים של הצי הרוסי ביצעה ירי חי של טילים בסמוך למים הטריטוריאליים של ישראל

במהלך תרגיל של הצי הרוסי בים התיכון שוגרו מספר טילים ופגזים בסמוך לגבול עם ישראל. ברוסיה טוענים שבישראל הופתעו מהירי, אך הדגישו שהצי הרוסי לא הפר את הריבונות של מדינת ישראל ולא חדר לתחום המים הישראלי.- בימים אלו מתנהל תרגיל של חיל הים הרוסי במזרח הים התיכון ובו משתתפות חמש ספינות מלחמה. * רק לפני מספר ימים דווח שחיל הים הרוסי ירה מספר טילי שיוט לכיוון מטרות בסוריה. לא דווח האם זה קרה מאותו האזור והאם זה בוצע על ידי אותן ספינות שמשתתפות בתרגיל. * במקביל רוסיה גם פועלת לשדרג את הצי הסורי באמצעות הכוחות שלה באזור, העברת אספקה וכלי מלחמה חדשים. משהו שעוקבים אחריו בירושלים בדאגה. (החדשות12)

מנהיג חמאס בעזה מאיים: "אם המצור על הרצועה יימשך, אנחנו מוכנים לתקוף את ת"א במשך שישה חודשים, בוקר וערב"; "אם ישראל תפתח במלחמה נגדנו נהפוך את ערי האויב לערי רפאים"

מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, אמר אתמול (שני) בפגישה שקיים עם צעירים ברצועה, כי הפלגים הפלסטיניים בעזה ערוכים לכל עימות, וכי יש בידם כוח צבאי שיאפשר להם לתקוף את תל אביב במשך שישה חודשים רצופים. – "אם עזה תישאר רעבה – אנחנו מוכנים לתקוף את ת"א 6 חודשים, בוקר וערב".

– סינוואר אמר כי אנשי חמאס מייצרים בעצמם טילי נ"ט שיתמודדו נגד כוחות השיריון הישראליים שנמצאים באזור, והוסיף כי מתחת לאדמה ישנם מאות קילומטרים של מנהרות הגנתיות ו"מאות אלפי" מלכודות שיחכו לכוחות הביטחון הישראליים ביום שיחליטו להיכנס למבצע קרקעי. * לדבריו "גורמי מודיעין שונים מנסים לערער את היציבות ברצועת עזה", טען סינוואר והוסיף: "יש לנו אמצעים רבים וחשאיים שמתמודדים נגד הניסיונות של המודיעין הישראלי לחדור לעזה".

– עוד איים סינוואר "אנחנו יכולים להפוך את ערי האויב לערי רפאים אם הוא יחליט לתקוף אותנו". לדבריו, מה שלא יעבור במילים יועבר באש ובנשק. "על כל העולם לדעת שבעזה ישנם כ-70 אלף צעירים חמושים מכל הפלגים הפלסטינים, ויש לנו צעירים שמאמינים בסוגייה הפלסטינית ושישיגו את מטרת העם". * כמו כן, מנהיג ארגון הטרור שיבח את איראן ואמר כי ללא התמיכה האיראנית, חמאס "לא היה מגיע לאן שהגיע". עוד ציין כי "איראן נתנה כסף, נשק וידע. זאת, בזמן שמדינות ערב אכזבו אותנו ולא סייעו לנו".

דיווח: בחמאס פתחו בחקירה בעקבות ירי הרקטות לעבר ישראל; גורמים בעזה: הירי בוצע על ידי פעילים סוררים שלא קיבלו אישור מגבוה

ב'כאן חדשות' דווח בשם מקורות פלסטינים כי פעילי שטח סוררים מתוך הג'יהאד האיסלאמי הם אלו שירו את הרקטות לעבר ישראל בליל שבת האחרון, מבלי שקיבלו הנחיות מהנהגת הארגון. * בתוך כך, הג'יהאד האיסלאמי הודיע למודיעין המצרי כי בהאא אבו אל-עטא, מפקד החטיבה הצפונית בארגון, לא נתן את ההוראה לירות מטחי רקטות לעבר ישראל בסוף השבוע. בארגון אמרו למצרים כי אבו אל-עטא מחויב לרגיעה, כמו גם שאר בכירי הג'יהאד.

– ע"פ הדיווח בכאן חדשות המסתמך על מקורות בעזה חמאס עצר וחקר בשתי היממות האחרונות כמה עדי ראייה באזור שממנו שוגרו הרקטות. לדברי אותם מקורות, הנהגות חמאס והג'יהאד האיסלאמי הסכימו ביניהן כי יש "אור ירוק" לעצור כל מי שחורג מהקונצנזוס, ויורה רקטות בלי אישור.

– מוקדם יותר מסרו מקורות פלסטינים לעיתון אל-קודס כי המודיעין המצרי וגורמים מהאו"ם וקטאר החלו בשיחות עם הפלגים ברצועת עזה בניסיון למנוע הסלמה בדרום. על פי הדיווח, הג'יהאד האסלאמי הודה בביצוע הירי לעבר שדרות ביום שישי, וטען כי עשה זאת בשל הפרת ישראל את הבנות הרגיעה. כמו כן, לפי הדיווח, הושגה פריצת דרך בשיחות, והארגון התחייב שלא להסלים את המצב.

– כזכור, בליל שישי שוגרו מרצועת עזה לעבר שדרות עשר רקטות. מערכת כיפת ברזל יירטה שמונה מן הרקטות, רקטה נוספת נחתה בשטח פתוח ואחרת פגעה פגיעה ישירה בבית בשדרות. * בתגובה לירי הרקטות תקפו מטוסי קרב שורת יעדי טרור של ארגון חמאס ברחבי הרצועה. בעקבות התקיפות נהרג איש ארגון הפתח בחאן יונס.

המתיחות בדרום: ישראל בוחנת – חזרה לחיסולים ממוקדים; מנהיג הג'יהאד האסלאמי ירד למחתרת בשל חשש לחיסולו על ידי ישראל

לאחר ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר שדרות בליל שבת האחרון, התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני ביום ראשון לישיבה של יותר מארבע שעות, ודן במצב באזור, הסלמה בדרום, מתיחות בצפון, והיערכות להתמודדות עם כמה תרחישים אפשריים, לרבות תקיפה איראנית נגד מטרות ישראליות. במהלך הדיון עלו הצעות שונות, בהן חידוש הסיכולים הממוקדים.

– בתום הדיון אמר שר האנרגיה וחבר הקבינט שטייניץ: "כפי שזה נראה עכשיו, נראה שניאלץ לצאת למבצע צבאי גדול ורק אז להסדרה. אם לא תהיה ברירה, נצא גם למבצע קרקעי לחיסול שלטון החמאס". שטייניץ דחה את הטענה כי ישראל הכילה את ההסלמה בעזה מחשש למערכה בצפון.

– בתוך כך, בעקבות פרסום שמו של ראש הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, בהא אבו אל אטא, בתקשורת הישראלית, מתגבר החשש בארגון כי ישראל תנסה לחסל את מזכ"ל הארגון נחאלה, ובשל כך הוא ירד למחתרת.

צילומי לוויין: המעבר האיראני בגבול סוריה-עירק שהופצץ מספר פעמים – פתוח ופעיל

צילומי לוויין שנחשפו בדוח מקיף של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל מראות כי מעבר הגבול בין עיראק לסוריה, סמוך לעיירה בוכמאל נפתח לתנועת משאיות, ובכך מחדש את ציר האספקה גם לכוחות האיראניים בסוריה, שמפעילים את המעבר. * מלבד פרויקט מעבר הגבול בונות חברות הקשורות למשמרות המהפכה בסיס צבאי גדול שנועד להחזיק כמות גדולה של אמצעי לחימה וכוח אדם בסדרה של מבני בטון מבוצרים.

–  אתר הבנייה הותקף בעבר מספר פעמים מהאוויר ועשרות אנשי מיליציות שיעיות נהרגו בהפצצות על האתר. מדובר באזור ש"סומן" בחודשים האחרונים כבסיס לוגיסטי על הציר הקרקעי בין איראן לסוריה וממנה לחיזבאללה בלבנון; בסיס שבו נהג לבקר מעת לעת גם מפקד "כוח קודס" הגנרל קאסם סולימאני. ולאחרונה עלה החשד כי איראן מנסה להבריח במעבר כטב"מים חמושים.

– בעבר פורסם כי עימותים פרצו באזור בין אנשי צבא אסד למיליציות האיראניות, לאחר שנודע כי הכוחות הנאמנים למשמרות המהפכה הם אלו שיתפעלו את המעבר הרווחי, ככל הנראה על מנת לדאוג לאספקת כוח האדם והתחמושת עבור עושי דבריה של איראן בסוריה.

מדיני

מתאם השבויים והנעדרים: מנהלים מגעים במספר ערוצים לעסקת שבויים מול חמאס, אך הפערים עדיין גדולים; מנהיג חמאס מכחיש: "אין מו"מ עם ישראל על חילופי שבויים, מאחר והיא אינה מסוגלת לקבל החלטות גורליות בשלב זה"

מתאם השבויים והנעדרים, ירון בלום, התייחס אתמול (ראשון) בבוקר לסוגיית נעדרים הישראלים ברצועת עזה ואמר כי ישראל פועלת "במספר ערוצי תיווך משמעותיים מול חמאס". לדבריו, "חמאס עדיין לא מספיק בשל. הפערים מאוד גדולים בין דרישותיהם המטורפות למה שישראל מוכנה לתת. אבל אפשר לומר שבהחלט אנחנו בציר התקדמות בכיוון הזה. פעם ראשונה שאנחנו מזהים פה שיש ערוצים שמתנהלים ולצערי חמאס עוד לא מבין שמשהו השתנה גם בציבוריות הישראלית ושלא תחזור על עצמה עסקת שליט נוספת". * עוד אמר בלום כי על פי ההערכות שני השבויים שאינם בריאים בנפשם שמוחזקים בעזה כחמש שנים, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד – חיים ומוחזקים בידי חמאס. לדבריו, א-סייד כבר חצה בעבר לרצועה והוחזר לישראל, אך עכשיו החליטו בחמאס להחזיק אותם אצלם בניגוד לכל דין בינלאומי.

– מנגד, מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, הכחיש כי מתקיימים מגעים לחילופי שבויים בין ארגונו לבין ישראל. "אין מו"מ עם ישראל על חילופי שבויים, מאחר והיא אינה מסוגלת לקבל החלטות גורליות בשלב זה", טען סינוואר. "אין להם אפילו ממשלה שיכולה לאשר תקציב, או קבינט מצומצם שידון בסוגיות ביטחוניות כמו האיום האיראני. אנו מוכנים לשחרר את האסירים שלנו ולהשקיע כל מאמץ בנושא".

– גם סגנו של הנייה אבו-מרזוק אמר היום (שלישי) בראיון לעיתון הערבי "דאר אל חיאת", כי לא מתקיימים מגעים כלשהם המתנהלים עם ישראל לעסקת חילופי אסירים. לדבריו, "אין דבר כזה, אין שיחות ישירות או בלתי ישירות עם הישראלים – בתיק האסירים או בסוגיות האחרות אם יתקיימו מגעים כלשהם בעניינים אלה, זה יהיה דרך המצרים ואין כל חדש בכך". * אבו מרזוק אף אישר כי המצרים לא מרשים להנייה לצאת מרצועת עזה כדי למנוע פגישה עם יריביהם הפוליטיים, נוהג שנמשך כבר שלוש שנים. * כפי שדווח בעבר, הנייה האחראי על קשרי החוץ של חמאס, לא מסוגל לבקר במדינות אחרות, במה שמהווה מגבלה קשה על פעילותו. נוכח העובדה שסגניו של הנייה, בהם סאלח עארורי, מורשים לבקר במדינות שכנות ללא כל קושי, מדובר בכרסום מתמיד במעמדו וביוקרתו האישית.

דיווח: קטאר שוקלת להפסיק את התמיכה הכלכלית בעזה; חמאס מאיים: אי חידוש המענק הקטארי יתפוצץ בפני ישראל

העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" מדווח כי גורמים בכירים בנסיכות הקטארית הודיעו להנהגת חמאס בעזה כי הם שוקלים להפסיק בסוף השנה את התמיכה הכלכלית ברצועת עזה, מדובר ב-30 מיליון דולרים מדי חודש, המורכב מכסף המשולם לישראל לשם העברת דלקים לתחנת הכוח בעזה ולתשלום מענק חודשי לעשרות אלפי משפחות נזקקות ברצועה. בנוסף, קטאר משתתפת במימון פרויקטים הומניטריים בינלאומיים ברצועה. * על פי הדיווח, בחמאס אמרו כי "אי חידוש העברת המענק יתפוצץ בפניו של הכיבוש, שהוא האחראי היחיד למצור". המקורות הוסיפו כי על ישראל להעביר את כספי המיסים הנגבים עבור רצועת עזה בדרך ישירה או עקיפה למשרד האוצר בעזה, או שתסיר את המצור באופן מלא – ולא, תישא באחריות לפיצוץ.

– מוקדם יותר הודיע שר השיכון הפלסטיני, מוחמד זיארה, הודיע כי הועבר סכום של 3 מיליון דולר, מענק כווייתי, המיועד לבניית תשתיות ברצועת עזה. לדבריו, הכווייתים אמורים להעביר 200 מיליון דולר לבנייה מחדש ברצועה, בהם 35 מיליון דולר ל-53 פרויקטים של תשתיות ברחבי הרצועה.

קונסוליה איראנית הותקפה בבגדד; ישראל הביעה תמיכה בהפגנות האלימות בעירק; מפקד מיליציה שיעית: "האמריקנים והישראלים ישלמו מחיר".

אתמול (שני) נרשמה התייחסות ראשונה מצד ישראל להפגנות בעירק כאשר שר החוץ הישראלי ישראל כץ כתב כי "אנחנו מזדהים עם מאבקו של העם העיראקי. אנו מגנים את פעולות הדיכוי שמוביל קאסם סולימאני". כץ הוסיף כי "אנחנו מזדהים עם מאבקו של העם העיראקי לחופש וחיים טובים, ומגנים בתוקף את פעולות הדיכוי והרצח נגד המפגינים שמובילים קאסם סולימני ומשמרות המהפכה האיראנים". כץ ציין כי "העם העיראקי הוא בעל מסורת והיסטוריה עתיקה ומפוארת, ויוצאי עיראק רבים בישראל זוכרים לטובה שנים רבות של חיים משותפים".

– בתוך כך, קייס אל-חזאלי, מנהיג עסאיב אהל אל-חאק, אחת המיליציות השיעיות החזקות ביותר בעיראק שזוכות לגיבוי מאיראן, אמר בריאיון לתקשורת העיראקית כי ארה"ב, ישראל וכמה מהמדינות הערביות במפרץ פועלות "להצית עימותים וכאוס" בעיראק. הוא ציין ספציפית את איחוד האמירויות, והבטיח להגיב על מותו של אחד ממפקדי ארגונו בהפגנות בדרום עיראק: "האמריקנים והישראלים ישלמו מחיר".

– אתמול (שני) נהרגו לפחות חמישה בני אדם בבגדד כשכוחות הביטחון פתחו באש על מפגינים סמוך לגשר אל-אחראר. לדברי השלטונות, כוחות הביטחון השתמשו בכדורי גומי ובגז מדמיע, ולא בתחמושת חיה. * כתב של סוכנות הידיעות AP שהיה ליד זירת העימות בגשר בבגדד סיפר שראה עשרות מפגינים רצים ברחובות נושאים פצועים. חלק מהמפגינים יידו אבנים על כוחות הביטחון, ואלה הגיבו בגז מדמיע ובזרנוקי מים.

– שלשום (ראשון) נורו למוות לפחות שלושה בני אדם כאשר מפגינים תקפו את הקונסוליה האיראנית בכרבלא שבעיראק. במהלך ההפגנה ליד הקונוסליה האיראנית בכרבלא הבעירו מפגינים צמיגים, טיפסו על מחסומי הבטון סביב הקונסוליה ויידו בקבוקי תבערה אל מעבר לחומות. הם ניסו להסיר את הדגל האיראני ולהחליפו בדגל עיראק, אך לא הצליחו להגיע אליו. לבסוף הציבו את דגל עיראק על החומה שמחוץ לשגרירות, וקראו: "כרבלא חופשית – איראן בחוץ". * משרד החוץ של עיראק גינה את ההתקפה על הקונסוליה האיראנית, והדגיש כי פגיעה בנציגויות דיפלומטיות היא קו אדום שאסור לחצות.

– המפגינים בבגדד מנסים בימים האחרונים לפרוץ מחסומים שהוקמו על כמה גשרים המובילים ל"אזור הירוק" בעיר, אזור מאובטח-למדי שבו שוכנים בנייני הממשלה המרכזיים ושגרירויות זרות. * בימים האחרונים תקפו מפגינים בדרום עיראק משרדים הקשורים למפלגות ולמיליציות הזוכות לגיבוי מאיראן, ואת חלקם העלו באש.

חוץ

איראן: אנחנו מייצרים 5 ק"ג של אורניום מועשר מדי יום; ממחר נחדש את העשרת האורניום בפורדו

אירן ממשיכה לנקוט בצעדים שמפרים את הסכם הגרעין: איראן הודיעה אתמול (שני) כי היא מייצרת חמישה ק"ג של אורניום מועשר מדי יום (בהשוואה ל-450 גרם בלבד לפני חודשיים), כחלק מהמשך צמצום מחויבויותיה להסכם הגרעין. * ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סלאחי, אמר כי טהראן השיקה גם 30 צנטריפוגות מתקדמות מדגם IR-6. * באמצעות המעבר לצנטריפוגות המתקדמות איראן עומדת לקצר את טווח הזמן הנדרש לייצר אורניום ברמת העשרה גבוהה ולקצר את הזמן אל עבר פצצה גרעינית.

– היום (שלישי) הודיע נשיא אירן, חסן רוחאני, שבכוונת ארצו לחדש את פעילות העשרת האורניום במתקן הגרעיני בפורדו, שבנוי על צלע הר מדרום-מערב לטהרן. "אירן תנקוט מחר בצעד נוסף שיסיר את התחייבויותיה בהסכם הגרעין – ותזרים גז ל-1,044 הצנטריפוגות בפורדו"  * מחר צפויה לפקוע האולטימטום שהציבה איראן למדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין, לעמוד בהתחייבויותיה לאפשר לאיראן ליהנות מפירות הסכם הגרעין למרות פרישת ארצות הברית מההסכם וכי אם האירופאים לא יעמדו בדבריהם איראן תפחית את מחויבותה להסכם הגרעין. * לפי הסכם הגרעין, לאיראנים אסור להעשיר אורניום במתקן ולעסוק בפיתוח במשך 15 שנה, ואף להכניס למתקן כל סוג של חומר גרעיני בקיע כמו אורניום או פלוטונים. בנוסף לכך, המתקן בפורדו היה צריך להפוך למרכז מחקר בתחום הפיזיקה והטכנולוגיה. מעבר לכך, בהסכם הגרעין נקבע כי שליש מהצנטריפוגות בפורדו יכולות לשמש רק למחקר איזוטופים רדיו-אקטיביים ואסור להכניס אליהן אורניום, בעוד שאר הצנטריפוגות וכל הציוד הנלווה שלהן צריכות להיות מושבתות לחלוטין.

– רוחאני הבהיר היום בדבריו כי "כל הצעדים שאירן נקטה בהם כדי לצמצם את התחייבויותיה לעסקת הגרעין הם הפיכים. אירן תעמוד בכל התחייבויותיה במסגרת העסקה כאשר שאר החתומים עליה יתנהגו כך".

– בתגובה לדבריו של רוחאני, נמסר מהקרמלין כי "בממשל הרוסי מודאגים מכוונת איראן לצמצם את התחייבויותיה להסכם הגרעין". * מהממשל הצרפתי נמסר כי הם ממתינים לדוח של המשגיחים על תוכנית הגרעין ועל פעולותיה של איראן. עוד נמסר מצרפת כי היא תמשיך להיות מחוייבת להסכם הגרעין ומפצירה באיראן לסגת מהחלטתה.

– העיתון הפרו סעודי, א-שרק א-וסט, דיווח הבוקר מפי מקור אירופאי רשמי, כי ישנה סכנה בהפרות האיראניות של הסכם הגרעין, מפני שהפרות אלה הן בלבה של תוכנית הגרעין וכי היא הדרך להשגת נשק גרעיני. מנגד אמר המקור האירופאי כי איראן נוקטת זהירות רבה, וכי למרות הצעדים שנקטה היא עדיין מקפידה לעמוד תחת הפיקוח של סבא"א. הוא ציין כי צעדי איראן קטנים ומחושבים וכי הבכירים האיראניים מדגישים את מוכנותם לחזור בהם מהצעדים המפרים את הסכם הגרעין אם האירופאים יעמדו בהתחייבותם.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי שב על איסור השיחות עם ארה"ב: "הייתה תמיד עוינת לאיראן"

בצל ציון יום השנה ה-40 להשתלטות על השגרירות האמריקנית בטהראן: המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי שב שלשום (ראשון) על איסורו לקיים שיחות עם ארצות הברית. לדבריו, "דרך אחת למנוע את החדירה הפוליטית של אמריקה היא לאסור על קיום שיחות עם אמריקה". עוד, הוא אמר כי לא ניתן לפייס בין שתי המדינות, שהפכו מאז המהפכה האסלאמית לאויבות. – "ארצות הברית לא השתנה בעשורים שחלפו מאז, היא ממשיכה באותה התנהגות תוקפנית ומרושעת ובדיקטטורות הבינלאומיות"

– ההשתלטות על השגרירות האמריקנית ב-י"ד בחשוון תש"מ הגיעה חודשים אחרי הפלת משטר השאה, ומדי שנה היא מצוינת בקריאות "מוות לאמריקה" ברחבי איראן. איראן החזיקה במשך 444 ימים ב-52 בני ערובה אמריקנים בתוך השגרירות, שאותה כינתה "קן של מרגלים".

סוריה: חמושים פרו טורקים ירו לעבר שיירה של צבא ארה"ב שעשתה את דרכה לעבר הגבול העיראקי

"שיירה אמריקנית נעה על כביש M-4 סמוך לעיירה תל תאמר ונתקלה באש כבדה מאזור שנשלט על ידי מורדים פרו טורקים", כך דווח שלשום (ראשון) משרד ההגנה הרוסי. בדיווח הרוסי נמסר כי האמריקנים השיבו באש לעבר מקורות הירי וכי איש מנוסעי השיירה לא נפגע. לפי רשת התקשורת הרוסית RT, הכוחות האמריקאיים עשו את דרכם לעבר הגבול העיראקי כשהותקפו על ידי אנשי המיליציה. * מוקדם יותר הציגה סוכנות הידיעות הממלכתית בסוריה תיעוד בו נראים כלי רכב של צבא ארצות הברית נעים לעבר הגבול העיראקי. * בנוסף, בכלי התקשורת בסוריה כי כוחות צבא ארצות הברית, בהם יחידות שריון, החלו בהקמת שלושה בסיסים באזור בארות הנפט דרומית לעיר חסאכה.

ארדואן: ארה"ב עדיין מבצעת סיורים בסוריה עם המיליציה הכורדית בניגוד להסכם איתנו

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן טען היום (שלישי) שארה"ב עדיין מבצעת סיורים משותפים עם המיליציה הכורדית YPG בתוך סוריה, בניגוד להסכם של אנקרה עם וושינגטון. לדבריו, המיליציה הכורדית לא נסוגה מ"אזור הביטחון" המתוכנן בצפון-מזרח סוריה למרות ההסכמות שהושגו בין טורקיה לבין ארה"ב ורוסיה.

– טורקיה השיגה שני הסכמים נפרדים עם וושינגטון ומוסקבה בנוגע למיליציית YPG, שמוגדרת על ידי אנקרה כארגון טרור. לפי הסכמים אלה הכוח הכורדי אמור לסגת מ"אזור הביטחון" שמתכנן ארדואן להקים בצפון-מזרח סוריה. רוסיה וארה"ב טוענות שאנשי המיליציה נסוגו מהאזור, אולם הנשיא הטורקי טוען שלא כך הדבר. (רויטרס)

אחרי שחנך כביש בהרי האנדים: המסוק שנשא את נשיא בוליביה נאלץ לנחות נחיתת חירום

מסוקו של נשיא בוליביה אבו מוראלס המתמודד עם קריאות האופוזיציה לצבא לפעול להדחתו בעקבות הבחירות השנויות במחלוקת, כמעט התרסק הבוקר (שלישי) בעקבות תקלה, בעוד הנשיא יושב בתוכו. לאחר מספר רגעים באוויר הטייס נאלץ לבצע נחיתת חירום, ואף אחד לא נפגע. * בתיעוד מהאירוע ניתן לראות את המסוק מתקשה להמריא ומסתובב סביב עצמו באוויר. לאחר שהתרומם כמה מטרים מעל פני האדמה, המסוק התחיל לאבד גובה, הגיע לאדמה והסתחרר עליה. אחרי כמה שניות שוב עלה לאוויר, עד שלבסוף הטייס הצליח לייצב את כלי הטיס על הקרקע ללא תזוזה. * הצבא אמר כי התקלה הטכנית התרחשה בזמן שהמסוק המריא מכפר בהרי האנדים, שבו חנך הנשיא כביש חדש.

– בכירים בממשלתו של המנהיג הבוליבאיני רמזו למעורבות של האופוזיציה בתקרית, אחרי שמנהיגיה קראו לצבא לתמוך בהם בעקבות הבחירות שלטענתן זויפו לטובתו של מוראלס. * בסוף השבוע אמר לואיס פרננדו קמאצ'ו, בכיר באופוזיציה השמרנית, כי הוא "ינקוט פעולה מכרעת" ביום שני בלילה כדי לסלק את מוראלס מהשלטון. בנאום שנשא ממחוז סנטה קרוס שבמזרח המדינה הענייה, הוא קרא לצבא "להיות לצד העם".

רשמית: ארה"ב החלה בתהליך יציאתה מהסכם האקלים של האו"ם

ממשל טראמפ הודיע אמש (שני) לאו"ם שארה"ב החלה באופן מעשי בתהליך עזיבתה את הסכם האקלים הבין-לאומי. * ארה"ב נקטה צעד זה ביום הראשון שהתאפשר לה בהתאם לחוקי העזיבה הסבוכים של ההסכם. * ארה"ב, המדינה השנייה בכמות גזי החממה שהיא פולטת, תהיה היחידה שנטשה באופן רשמי את המאמצים הבין-לאומיים למאבק בהתחממות הגלובלית ופרשה מההסכם, שנחתם בשנת 2015. * במסגרת ההסכם, כ-200 מדינות התחייבו לצמצם את פליטות גזי החממה שלהם ולסייע למדינות עניות להתמודד עם ההשפעות השליליות של התחממות כדור הארץ.

– הנשיא טראמפ הבטיח במסגרת קמפיין הבחירות שלו, על נסיגה מההסכם בטענה כי ההסכם יפגע בכלכלה, תוך שהוא משאיר מזהמים גדולים אחרים כמו סין שיגדילו את הפליטות המזהמות. יחד עם זאת, הוא ציין שהוא מחויב לחוק לפיו עליו להמתין עד ב-4 בנובמבר 2019 כדי להגיש את מסמכי היציאה.

– לאחר נסיגת ארה"ב מההסכם, השמירה על היעדים שפורטו בו תדרוש התגייסות מצד מדינות מזהמות כמו סין והודו. סין, המדינה שפולטת הכי הרבה גזים הגורמים להתחממות האקלים, הבטיחה כי תפחית את שיעור הפליטות, אולם היכולת שלה לקיים את הבטחותיה מוטלת בספק.

– בהתאם לתקנות האו"ם, סין והודו, המוגדרות כמדינות מתפתחות, אינן מחויבות להפחית את פליטות הגזים שלהן. הן הסכימו לעשות כן כחלק מהסכם פריז, במידה רבה משום שארה"ב נקטה פעולה. כעת, מדינות אחרות יידרשו ללחוץ עליהן לרסן את מידת הזיהום שלהן.

– כמה מדינות שוקלות אמצעי ענישה חמורים נגד מדינות מזהות. צרפת וגרמניה הציעו השנה להטיל "מס פחמן" על מדינות בעלות מדיניות אקלים מקלה.

– השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, אמר כי "ההחלטה שקיבלה ארצות הברית לסגת מהסכם פריז – לא תוביל גם אותנו לסגת ממנו". אלקין הוסיף: "מדינת ישראל מייחסת חשיבות גדולה להתמודדות עם משבר האקלים ורואה את עצמה מחויבת לקיום ההתחייבויות שלנו".

למרות פרשת אוקראינה: ג'ו ביידן מוביל על יריביו למפלגה הדמוקרטית בפריימריז לקראת בחירות 2020 לנשיאות

סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן מוביל על יריביו למפלגה הדמוקרטית בפריימריז לקראת בחירות 2020 לנשיאות, כך קובעים שורת סקרים שפורסמו שלשום (ראשון) בתקשורת האמריקנית. סקר של וושינגטון פוסט ורשת ABC שפורסם גם הוא ביום ראשון מראה כי ג'ו ביידן נותר הפייבוריט, על אף שנחלש לאחרונה: 28% מהמצביעים הדמוקרטים יצביעו לו לפי הסקר הזה. וורן נושפת בעורפו עם 23% וסנדרס שלישי עם 17%. בסקר אחר של NBC ושל וול סטריט ג'ורנל, המספרים דומים: 27% לביידן, 23% לוורן ו-19% לסנדרס.

– סקר נוסף, שפורסם ברשת החדשות השמרנית פוקס ניוז, מציג פער גדול יותר לטובת ביידן כש-31% מהנשאלים הביעו את תמיכתם בו. אחריו ניצבת הסנאטורית אליזבת וורן, ש-21% מהנשאלים הביעו תמיכה בה ואחריה ניצב הסנטור ברני סאנדרס עם 19% מהקולות. * הסיבה העיקרית לתמיכה בביידן, שנחשב למועמד מתון, היא העובדה שמרבית הבוחרים הדמוקרטים, כ-80%, רואים בניצחון בבחירות והחלפת הנשיא דונלד טראמפ, כנושא בעל חשיבות עליונה, וכי ביידן הוא המועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להצליח במשימה זו. * עם זאת, נראה כי הסימן החיובי בסקר מופנה דווקא לוורן שהגיע למקום השני, כאשר בעוד על פי סקרי פוקס ניוז, התמיכה בביידן נותרה בסביבות ה-31% מאז חודש מרץ, התמיכה בוורן עלתה ב-4% בחודש מרץ ל-21%, דבר שמצביע על מומנטום חיובי לצדה – בוודאי כשנראה שכוחו של סנדרס נחלש, והיא צפוייה לגרוף את מרבית תומכיו אם יפרוש.

– שאלה נוספת שנשאלו הבוחרים היא האם הם ירצו לראות מועמדים אחרים במרץ הדמוקרטי. אמנם רוב הנשאלים בסקר הביעו שביעות רצון מהמועמדים, אך 50% מהנשאלים אמרו כי אם מישל אובמה, אשתו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, תחליט להתמודד בפריימריז הדמוקרטים הם יצביעו לה בוודאות, בעוד רק 27% אמרו שיצביעו להילרי קלינטון.

– בשלב הראשון בפריימריז הדמוקרטי, יתקיימו בחירות מקדימות בכל אחת מ-50 המדינות, כאשר ישנן שתי שיטות לקביעת המועמד. במרבית המדינות מתקיימים פריימריז, בחלקן הבחירה סגורה למתפקדי המפלגה בלבד, ובאחרות כל אזרח יכול להגיע לקלפי ולהצביע. * שיטה נוספת המתקיימת בעשר מדינות בלבד, היא אסיפות הבחירה. במדינות שנוהגות בשיטה זו נקבע תאריך שבו מתקיימת האסיפה, אז כל המתפקדים מתאספים ודנים במועמדים השונים. בתום ערב של דיונים, תעמולה ושכנוע – מצביעים המתפקדים בהרמת יד עבור המתמודד המועדף עליהם, ולעיתים אף מתקבצים בפינת החדר בקבוצות ויוצרים מפת הצבעה ויזואלית.

– הבחירות המקדימות אינן ישירות – הן בשיטת הפריימריז והן באסיפות הבחירה, וכל בוחר נותן את קולו לבחירת אחד מתוך כ-4,000 צירי מפלגה, שיצביעו בעצמם עבור אחד המתמודדים. צירי המפלגה לרוב מצהירים מראש על המועמד שבו הם תומכים, וכך המצביעים יודעים עבור מי להצביע. מתמודד שזוכה במחצית מקולות הצירים לפחות – יוכרז כמועמד המפלגה בכנס בחודש יוני. לעיתים מתמודד אחד זוכה במחצית מקולות הצירים עוד בטרם מתקיימים ימי הפריימריז והאסיפות, ובמקרה בו המועמדים המפסידים לא פורשים מהמרוץ – תמשיך הבחירה להתקיים, באופן סמלי בלבד.

– נוסף על צירי המפלגה הנבחרים, נכנסים לתהליך הבחירה גם "סופר צירים" – כ-700 בכירי מפלגה, דמויות מפתח, מושלים ונשיאים לשעבר, שאינם נבחרים על ידי הציבור ואינם נדרשים להצהיר מראש על תמיכתם באחד המועמדים. שיטה זו הפכה לשנויה במחלוקת בשנים האחרונות, ורבים מתומכי המפלגה מבקשים לשנותה.

זיהום אוויר חריג בבירת הודו; על רכבים עם לוחית זיהוי המסתיים עם מספר אי זוגי נאסר להיכנס לבירה

ערפיח כבד ורעיל כיסה ביום ראשון האחרון את בירת הודו, ניו דלהי, ברמה החמורה ביותר בשנים האחרונות והוגדר "מסוכן". בשל זיהום האוויר הכבד בתי הספר נסגרו, עשרות טיסות הוסטו ממסלולן ועבודות הבנייה הופסקו. כל תושבי העיר הונחו להישאר בבתיהם ולא לצאת לרחובות. * לפי שגרירות ארה"ב בניו דלהי, שמודדת באופן עצמאי את רמות הזיהום, ריכוזי החלקיקים הגיעו ל-810 מיקרוגרם למטר. ארגון הבריאות העולמי ממליץ שלא לחצות את רף ה-25 מיקרוגרם למטר.

– בניסיון להפחית את זיהום האוויר הקשה, לפחות בשבועיים הקרובים הוחלט אתמול (שני) לאסור על מחצית מהמכוניות הפרטיות לעלות על הכביש. בשלב זה הוחלט כי כל הרכבים עם לוחיות רישוי שמסתיימות בספרה אי זוגית לרדת מהכביש.

– הזיהום בניו דלהי, ובצפון הודו כולה, גובר במיוחד בחודשי החורף – בין היתר, בשל שריפות שמציתים חקלאים כדי להכין את אדמותיהם לזריעה אחרי הקציר. בשנה שעברה התריע ארגון הבריאות העולמי כי עשר הערים המזוהמות ביותר בעולם נמצאות בשטחה של הודו.

– בית המשפט העליון גער ברשויות בניו דלהי על הכישלון בצמצום זיהום האוויר בעיר, שבה חיים יותר מ-20 מיליון איש. לשתיים מהמפלגות הגדולות בהודו, מפלגת השלטון של נרנדרה מודי (BJP) ומפלגת הקונגרס מהאופוזיציה, אין השפעה של ממש על השלטון המקומי בניו דלהי. מי שעומדת בראש הממשלה העירונית בבירת הודו היא מפלגת "האדם הפשוט". בבית המשפט העליון קראו לשלטון המקומי ולממשלה הפדראלית לשתף פעולה ולפתור את המשבר.

נשיא סין למנהיגת הונג קונג: "יש לנו אמון רב בך"

בצל הדיווחים ולפיהם בייג'ינג מתכננים להדיח את מנהיגת הונג קונג לאם עקב ההפגנות הסוערות שמתנהלות בחמשת החודשים האחרונים בטריטוריה הבריטית לשעבר: נשיא סין שי ג'ינפינג נפגש אתמול (שנח) בשנגחאי עם מנהיגת הונג קונג קארי לאם ואמר לה כי למשטר בייג'ינג יש אמון רב בה. כך דווח אמש בסוכנות הידיעות הממלכתית הסינית "שינהואה". לפי הדיווח, שי אמר לה גם כי הממשלה המרכזית מכירה במאמציה להביא לסיום המהומות בהונג קונג. לדבריו, הפסקת האלימות והכאוס בהונג קונג ממשיכה לעמוד בראש סדר העדיפויות עבור הטריטוריה. (רויטרס)

דיווח: אחותו של מנהיג דעא"ש שחוסל נעצרה במבצע בצפון סוריה

צבא טורקיה עצר הלילה (בין שני לשלישי) בצפון סוריה את ראסימיה עוואד, אחותו של מנהיג דאע"ש לשעבר אבו באכר אל-בגדאדי ובני משפחה נוספים, במטרה לשאוב "פרטי מודיעין על הפעילות הפנימית של דאעש"., כך דיווח בכיר בממשל הטורקי. הצבא כבר החל לחקור את העצורים בכוונה לקבל מידע על פעילות דאע"ש באזור, זאת לאחר חיסולו של אל-בגדאדי בשבוע שעבר על ידי צבא ארה"ב.

אחרי דעא"ש סיני, גם ארגון דאעש בסומליה נשבע אמונים למנהיג הארגון החדש

ארגון המדינה האסלאמית בסומליה נשבע אמש (שני) אמונים למנהיג דאעש החדש אבו איברהים אל-קוריישי. * ארגון דאעש במדינה נחשב לזרוע חשובה של ארגון הטרור. * אל-קוריישי הוכרז המנהיג החדש של הארגון ביום חמישי האחרון. הוא החליף את אבו בכר אל-בגדדי שחוסל על ידי האמריקנים.

דיווח: סוכל פיגוע ניאו נאצי בארה"ב – הטרוריסט תכנן לפוצץ מרכז קהילתי ולהרעיל את השוהים בו

פעיל ניאו נאצי נעצר ביום שישי האחרון בחשד שתכנן פיגוע במרכז רפורמי בפואבלו שבדרום-מערב ארצות הברית. הטרוריסט נעצר זמן קצר לפני הביצוע באמצעות מבצע עוקץ של הבולשת הפדראלית. בשלב הראשון הוא נפגש (ביום שישי) עם שני סוכני FBI סמויים שמסרו לו את מה שהוצג כשני מטעני צינור ודינמיט, ללא שהם מגלים לו כי מדובר במטעני דמה. כשקיבל מהם את חומרי החבלה אמר הניאו נאצי שהחומרים "פשוט נהדרים" והצהיר שצריך למהר ולבצע את הפיגוע כדי שהמשטרה לא תסכל את הפעולה. בהמשך הוא נפגש עם סוכן חשאי של ה-FBI במלון והביא עמו את חומרי הנפץ עמם, לדבריו, תכנן לפוצץ את המרכז. בנוסף, החשוד סיפר שתכנן לשפוך רעל לצינורות המים של המרכז, אך לא עשה זאת בסופו של דבר.

אחרי התפטרות ראש הממשלה: המוני לבנונים דורשים את התפטרות הנשיא; דיווח: ראש הממשלה הפורש צפוי להרכיב את הממשלה החדשה

לראשונה מאז התפטרותו של ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי, המוני לבנונים יצאו שלשום (ראשון) להפגנות ברחבי המדינה. המפגינים חזרו על הקריאה להתפטרות הנשיא מישל עאון, שנחשב למקורב לחיזבאללה – דרישה שלה הוא מסרב. הם קראו גם לשר החוץ וחתנו של הנשיא, ג'ובראן באסיל, להתפטר. בנוסף הם דורשים להקים ממשלה חדשה שצריכה להיות מורכבת מטכנוקרטים בלבד שיוציאו לפועל את הרפורמות הנדרשות להוצאת לבנון מהמשבר. סוכנות הידיעות הלאומית דיווחה כי המוחים ממשיכים לחסום כבישים מרכזיים בכמה אזורים בלבנון. כלי תקשורת מקומיים דיווחו כי מפגינים ניסו לסגור סניפי בנקים בעיר צידון.

– שיירות של מפגינים עשו דרכן מהעיירות והכפרים הלבנונים ועד לערי הצפון תחת הכותרת "האחדות היא אחת". המוחים נשאו את דגלי ארץ הארזים וקראו לשינוי, למיגור השחיתות ולהרכבת ממשלת מעבר עד לקיום בחירות חדשות.

– בעיתון "אל-אח'באר" המזוהה עם חיזבאללה, בחרו להתמקד דווקא בהפגנות תמיכה בנשיא מישל עאון, שבא משורות "תנועת הפטריוטים החופשיים", בעלת הברית והפרו-סורית של אנשי נסראללה בפרלמנט ובממשלה. * בהפגנה שהתקיימה בביירות בהשתתפות אלפים מתומכיו של הנשיא עאון, אמר אחד המפגינים כי "אם אנשים לא יחזיקו ידיים למען הנשיא, לא תהיה לבנון". לדבריו, הוא נסע לביירות כל הדרך מצפון לבנון.

– בתוך כך, בלבנון מדווחים כי ראש הממשלה היוצא סעד אל-חרירי צפוי לעמוד בראש הממשלה החדשה שתקום במדינה. בסוף השבוע שעבר דיווח ערוץ אל-חדת' כי הממשלה בביירות צפויה להתפטר וכי מתנהלים מגעים להקמת ממשלת מעבר טכנוקרטית, בה יכהנו 14 שרים שאינם משתייכים לשום מפלגה. * הממשלה האחרונה, שבפועל סיימה את ימיה עם התפטרותו של סעד אל-חרירי ממפלגת אל-מוסתקבל המוסלמית סונית, הייתה למעשה ממשלת אחדות בין מחנהו המצטמק של האחרון, הכולל גם את מפלגת הכוחות הנוצריים, ששריה התפטרו, ומפלגת השמאל הדרוזית, לבין הקואליציה הפרו-סורית.

ממשלת תימן והבדלנים בדרום חתמו על הסכם בתיווך סעודיה לסיום הלחימה

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הכריז על הסכם בין ממשלת תימן לבדלנים בדרום המדינה, שנועד לסיים את הלחימה באזור. במהלך טקס חתימת ההסכם, ששודר בטלוויזיה בסעודיה, לא נמסרו פרטים על ההסכמות, אך גורמים המעורים בנושא אמרו כי הבדלנים יקבלו מקום בממשלה, ולוחמיהם יוכפפו למרות הממשלה. (רויטרס)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן