Skip to content

מדע בדיוני זה קומה שנייה: על "ספר התשוקות – סופרות לטינו-אמריקאיות כותבות ארוטיקה"

"ספר התשוקות - סופרות לטינו-אמריקאיות כותבות ארוטיקה" כולל מספר סיפורים מצוינים שמעוררים תובנות ושאלות על המושג "תשוקה", ולצדם סיפורים טובים פחות • אלו ואלו, ברובם הגדול, עוסקים במערכות יחסים מזדמנות. התשוקה בזוגיות ארוכת טווח היא לדידו של הספר בבחינת מדע בדיוני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ספר התשוקות – סופרות לטינו-אמריקאיות כותבות ארוטיקה" מאגד עשרים ושניים סיפורים ארוטיים קצרים של סופרות לטינו-אמריקאיות. מנעד הסיפורים בספר הוא (די) רחב: הוא כולל סיפורי תשוקה הטרו-ארוטית, סיפורי תשוקה הומו-ארוטית, סיפורי גילוי עריות ומעין גילוי-עריות, ועוד מגוון מערכות יחסים קונבנציונליות יותר או פחות.

חלק מהסיפורים בספר מעולים ממש. ראויים לציון הם "סולם לוטה" (של כריסטינה פרי רוסי) שמשלב תובנות יפות על מערכות יחסים הטרו-סקסואליות והומו-סקסואליות; "מה שמעולם לא היינו" (מרגריטה גארסיה רובאיו), שהוא גם מאוד מצחיק (תכונה שנעדרת מרוב הסיפורים בספר); "איפה אתה, לב שלי" (מריאנה אנריקס), על אישה עם פֵטִיש למערכות יחסים עם חולים; או "תני את שלך, קחי את שלי" (גבריאלה וינר), על זוג שהולך לערב חילופי זוגות. המכנה המשותף לכל הסיפורים הללו הוא שהם מעוררים תובנות ושאלות על המושג הזה שנקרא "תשוקה".

"ספר התשוקות" כולל אמנם מספר סיפורים מצוינים, אולם בשורה התחתונה הספר מאכזב. ראשית, לצד הסיפורים הטובים שמניתי למעלה, רוב הסיפורים בספר הם בינוניים ומטה. כמדומני שאחת הסיבות לכך היא הפורמט, קרי קבצי סיפורים החגים סביב קונספט מסוים, ארוטיקה במקרה של "ספר התשוקות". לרוב, וזאת יודע כל מי שעסק בעבודת עריכה כזו או אחרת, הניסיון למלא ספר קונספט בחומרים שעוסקים בתמה מסוימת, עלול להביא עמו סיפורים (או להבדיל, מאמרים) בינוניים, שעשו דרכם לספר רק בגלל שהם עוסקים בנושא שבו עוסק הספר. "ספר התשוקות" אינו שונה בכך, ונדמה שסיפורים רבים לא היו זוכים לפרסום או למצער לתרגום לולא מדובר היה בספר קונספט.

שנית, כפי שקורה לעתים קרובות בסרטים ארוטיים, הרושם שמתקבל מ"ספר התשוקות" הוא שבסיפורים רבים העלילה נזנחת; כאילו די בכך שהסיפורים עוסקים בנושא סקסי – תרתי משמע – בכדי שיהיו ראויים לפרסום. אלא שבארוטיקה כמובן לא די; סיפור צריך להיות מחדש, מסקרן, מעורר ומגרה – ולא (רק) במובן המיני של המילה. הניסיון "לחקות" את הסרטים ולהיתלות בארוטיקה מדגיש דווקא את הנחיתות של הסיפור הארוטי על פני הסרט הארוטי; אם כל מה שיש לסיפור להציע הוא סקס, אז למה לא לצפות בסרט?

העמדת סיפורי "ספר התשוקות" לצד סרטים ארוטיים מצביעה על חיסרון נוסף של הספר: הקושי למקם את הסיפורים בו בנופים ובתרבות מסוימת. "ספר התשוקות" מתהדר בכך שכל הכותבות בו הן סופרות לטינו-אמריקאיות, אולם הפורמט של הסיפור, ככזה שנשען על המילה הכתובה (המתורגמת), מקשה על הבנת "הלטיניוּת" של הסיפורים, שבסרטים הייתה מתבטאת כמובן במראה האנשים, במבטא שלהם, בנופים מקומיים. למעט מספר קטן של סיפורים, כמו "פראמו"(דניאלה אלסבר בלוליו) או "התלוי" (אדריאנה ליסבואה) – קשה להבחין שהסיפורים נכתבו על ידי סופרות לטינו-אמריקאיות.

לבסוף, אסופה כמו "ספר התשוקות" לא רק מתיימרת לומר משהו על ארוטיקה, אלא גם "לכסות" את הנושא, לאוסף הסיפורים הספציפיים, רק מעצם איסופם יחד, יש אמירה. יש משמעות לסלקציה שעוברים הסיפורים, לכך שחלק מהסיפורים נכנסו פנימה וחלק נותרו בחוץ.

ממבט-על על "ספר התשוקות" אפשר להבחין במה שאין בו: ראשית, על אף שהספר מתרחש במאה העשרים ואחת (כפי שנכתב במפורש בכריכה האחורית), הטכנולוגיה די נעדרת מהספר. למעט הסיפור "חצי גוף בחוץ, גולש בחלונות" (שכתבה אנדראה חפטנוביץ) שעוסק בצ'ט פורנוגרפי שמציל זוגיות דועכת, אין בספר ביטוי מלא להשפעת הטכנולוגיה על הארוטיקה. כיצד נראה עולם הארוטיקה בעידן טינדר ודומותיה? האם עולם כזה שבו גברים או נשים מתחילות עם נשים – כמו שעולה מסיפורים רבים בספר – עדיין קיים? אני שמעתי לא אחת קובלנות על כך שהעולם הזה הוא נחלת העבר, אך זו לא התמונה שמצטיירת ב"ספר התשוקות".

הסיפור "חצי גוף בחוץ, גולש בחלונות" מדגיש אמירה נוספת בספר, גם אם כאמור זו אמירה משתמעת. למעט הסיפור הזה והסיפור "תני את שלך, קחי את שלי", אין בספר סיפור על תשוקה שהיא חלק מזוגיוּת ארוכה; כל התשוקות בספר הן "תשוקות מזדמנות" – רומנים קצרי-מועד, סיפורי בגידות, גילוי-עריות וכיו"ב. למעשה, גם שני הסיפורים הללו אומרים שהתשוקה נעדרת ממערכת היחסים והגלישה בצ'ט או חילופי הזוגות מצילים אותם.

בדיחה עבדקנית אומרת שמישהו נכנס לספריית וידאו ושואל את הספרן אם יש לו סרט על נושא שהוא רחוק מאוד מן המציאות – למשל אם יש לו את הסרט "פוליטיקאים שאומרים אמת". והספרן משיב לו "מדע בדיוני זה קומה שניה". בדומה, האם לפי "ספר התשוקות" יש תשוקה בזוגיות ארוכת-טווח? התשובה של "ספרן" ספר התשוקות היא ברורה: מדע בדיוני זה קומה שנייה.

ספר התשוקות – סופרות לטינו-אמריקאיות כותבות ארוטיקה • כותבות שונות  אריאל קון עורך • אביתר אורן, טליה הוס, יוסי טל ומיכל שליו מתרגמות • הוצאת תשע נשמות • 2018

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן