Skip to content

התקפה: פרקליט המדינה מגייס שופטים להתמודדות עם הביקורת?

עיתונאי חשף מכתב שנשלח בתפוצה רבתי למנהלי פרקליטות לשעבר בו הם התבקשו להתגייס להסברה כנגד ההשתלחות בפרקליטות. בתפוצה הופיעו גם שמות שופטים מכהנים. הפרקליטות: שמות 4 מנהלים לשעבר שכיום מכהנים כשופטים, נותרו ברשימת התפוצה והוסרו ברגע שהטעות התגלתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרסום נוסף  שהתווסף בשרשרת הניסיונות לכאורה המיועדים לפגוע באמון הציבור ברשויות המשפט והחוק, עלה הבוקר (שישי) בחשבון הטוויטר של העיתונאי קלמן ליבסקינד (מקור ראשון, ערוץ 20, גלי ישראל, רשת ב'), בו חשף ליבסקינד כי פרקליט המדינה, שי ניצן, "מגייס את אנשיו (ביניהם שופטים מכהנים!) לטובת התמודדות תקשורתית עם מבקרי הפרקליטות". והוא מוסיף: "היום – המכותבת הקרויה נשיאת ביהמ"ש העליון לשעבר, דורית בייניש, מבצעת". ליבסקינד מסיים את ציוצו בטוויטר בציניות לעגנית: "שלטון החוק".  נשיאת העליון לשעבר, ביניש הופיעה אמש בכנס חיפה למשפט ותקפה בחריפות את המתקפה על ההסתה המפחידה כנגד זרועות החוק והמשפט סיימה באומרה כי הגענו אל תחתית הבור. היום הבהירה הפרקליטות והסבירה כי ניצן הוציא מייל עדכון לכל יוצאי הנהלת הפרקליטות שבעבר המעדכן אותם כי הוא נפגש עם כמה מנהלים לשעבר כדי להתייעץ עמם בנושא המתקפות התקשורתיות על הפרקליטות שרבו לאחרונה.

 הפרקליט ביקש  "כי יסכימו להופיע בתקשורת כאשר עולה נושא"

לדברי הפרקליטות שמות 4 השופטים המכהנים בבתי משפט אשר הופיעו ברשימת בתפוצת הנאט"ו (תפוצה כוללת רבתי), הם מנהלים לשעבר בפרקליטות ומשהתגלתה הטעות, הם הוסרו מהרשימה ולא התבקשו לעשות דבר, להיפגש לשם יעוץ או להגיב.

תוך כך, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות שוחחה הבוקר עם פרקליט המדינה והבהירה כי אין מקום להכללת שופטים מכהנים ברשימות התפוצה של הפרקליטות וביקשה לפעול להסרתם.

אמש, אמרה הנשיאה לשעבר ביניש: "אנחנו הגענו להסתה מפחידה, ויש לנו כבר רקורד היסטורי עד כמה הסתה היא מסוכנת. יש היום הסתה נגד הפרקליטות, ולצערי אחד הדברים הכואבים והמציקים הוא שבראש המסיתים עומד מי שקרוי 'שר המשפטים'.

"אני מאוד מאוד מצטערת שהגענו למצב הזה. שר משפטים שלא נפגש עם פרקליט המדינה ולא נפגש עם הפרקליטים ויוצא בראש חוצות ואומר שלא צריך לקיים את פסקי הדין של בית המשפט, והוא אכן קיים והפר צו של בית המשפט, כך שלטענתו זה מוצדק. אין לפרקליטים על מה להישען. זה חמור מאין כמוהו". לכך כוונו דברי העיתונאי שמיהר לתקוף לא רק את ניצן אלא גם נשיאת העליון לעבר כשפוטה המבצעת את הוראותיו של ניצן.

צילום עליון: מתוך חשבון הטוויטר של העיתונאי - צילום תחתון: מדף הפייסבוק של נתניהו
צילום עליון: מתוך חשבון הטוויטר של העיתונאי - צילום תחתון: מדף הפייסבוק של נתניהו


קודם נפרסם, ואח"כ הם יגיבו

כאן המקום לציין כי בטרם פרסם העיתונאי את גילוייו, הוא לא טרח לבקש מראש, טרם הפרסום, את תגובת פרקליט המדינה בפרט והפרקליטות בכלל.

סעיף 5 בתקנון האתיקה של מועצת העיתונאות בישראל המוכר גם בבתי המשפט שפוסקים לפיו, קובע: "לפני פרסום ידיעה כלשהי יבדקו העיתון והעיתונאי את נכונותה במקור מהימן ביותר ובזהירות הראויה לפני נסיבות העניין", זאת ועוד: "חובת קבלת תגובה חלה על כל מקרה, בין אם שהנפגע הוא אדם או תאגיד או ארגון כלשהו…במקרה של הליך משפטי לא תעמוד לכתב ולעיתון טענת ההגנה של "תום לב", אם יתברר כי לא נתבקשה תגובה לפני הפרסום".  

יצויין כי גם גם בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו קפץ לחגיגה כמוצא שלל רב. ובסמוך לכך החל לפרסם בעמוד הפייסבוק שלו את פרסומי העיתונאי ואת תגובות "הציבור". "זה בלתי נתפס" כתב אדם גולד, אחד המגיבים לפוסט של נתניהו, "אשכרה מאפיה".

שי ניצן : צילום מאתר הרשות השופטת
שי ניצן : צילום מאתר הרשות השופטת

המכתב הוא פועל יוצא בעדכון מנהלים לשעבר בפרקליטות

בפרקליטות המדינה מיהרו להבהיר
כי "הנהלת הפרקליטות נוהגת מזה שנים לשמור על קשר עם פורום יוצאי הנהלת הפרקליטות, ובמסגרת זו לקיים גם מפגשים וכן להעביר לידיהם מעת לעת עדכונים והודעות שמפרסמת הפרקליטות לציבור ולתקשורת, על מנת שיכירו את הדברים"

"יובהר כי שופטים מכהנים ממילא אינם מתראיינים בתקשורת בענייני הפרקליטות או בכלל, וגם אינם מגיעים למפגשים אלה", מציינים בפרקליטות. ומסבירים את התקלה.

"אתמול הוציא פרקליט המדינה מייל עדכון לכל יוצאי הנהלת הפרקליטות  בעבר המעדכן אותם כי הוא נפגש עם כמה מנהלים לשעבר כדי להתייעץ עמם בנושא המתקפות התקשורתיות על הפרקליטות שרבו לאחרונה, וביקש ממשתתפי הישיבה כי יסכימו להופיע בתקשורת כאשר עולה נושא הפרקליטות.
המייל נשלח לרשימת תפוצה של כל המנהלים לשעבר, המונה עשרות מנהלים, ובכלל זאת הופץ בטעות גם לארבעה מנהלים לשעבר המכהנים כיום כשופטים, שנכללו ברשימת התפוצה הגנרית. מובן מאליו כי לפגישה לא הוזמנו שופטים מכהנים ואיש לא העלה בדעתו לבקש משופטים מכהנים להופיע בתקשורת. בעקבות איתור התקלה הורה פרקליט המדינה להשמיט את ארבעת השופטים המכהנים מידית מרשימת התפוצה".

בפרקליטות מדגישים כי "המידע שהועבר למנהלים לשעבר היה מידע פומבי וגלוי ומעולם לא הופץ אליהם שום מידע שאינו פומבי"  וכי "עדכון על כך נמסר הבוקר לנשיאת ביהמ"ש העליון".

"צר לנו שטעות זו שאירעה בתום לב נוצלה להעלאת טיעונים מופרכים בדבר 'תדרוכים פסולים' כביכול של פרקליט המדינה לשופטים מכהנים. במסגרת המייל כאמור לא נשלח דבר שלא פורסם בהודעות דוברות רשמיות,ואין פגם בעדכונם ובשיתופם של יוצאי הפרקליטות באתגרים הברורים בימים אלה, כנהוג וכמקובל בארגונים רבים אחרים". מסיימים להסביר ולסכם בפרקליטות המדינה.

מפרקליטות המדינה נמסר למגפון כי טרם פרסום הידיעה על ידי ליפקינד, לא פנה איש לקבלת תגובת הפרקליטות ו/או פרקליט המדינה.
העיתונאי קלמן
ליבסקינד לא הגיב לשאלות מגפון בדבר בקשת התגובה טרם פרסום הידיעה ומדוע לא פעל כך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן