Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-17 בנובמבר 2019

כותרות המהדורה     למרות הפסקת האש: רקטות נורו בליל שבת מעזה לעבר באר שבע; בתגובה, הופצצו יעדי טרור של חמאס (בטחוני)     מתיחות שיא בין החמאס לג'יהאד האסלאמי; חילוקי דעות גם בצמרת הג'יהאד האסלאמי בעקבות ההחלטה להסכים להפסקת אש (בטחוני)     דיווח ערבי: "ישראל הסכימה להפסיק את מדיניות החיסולים"; בישראל מכחישים (בטחוני)     מחדל: שמונה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    למרות הפסקת האש: רקטות נורו בליל שבת מעזה לעבר באר שבע; בתגובה, הופצצו יעדי טרור של חמאס (בטחוני)

    מתיחות שיא בין החמאס לג'יהאד האסלאמי; חילוקי דעות גם בצמרת הג'יהאד האסלאמי בעקבות ההחלטה להסכים להפסקת אש (בטחוני)

    דיווח ערבי: "ישראל הסכימה להפסיק את מדיניות החיסולים"; בישראל מכחישים (בטחוני)

    מחדל: שמונה בני משפחה שהתגוררו במבנה פח, בהם חמישה ילדים חוסלו במהלך מבצע חגורה שחורה; דובר הצבא המציא מפקד חוליית משגרי רקטות חדש עבור הג'יהאד האסלאמי; בעולם מגנים (בטחוני)

    במהלך ימי הלחימה: הג'יהאד האיסלאמי שיגרו טיל חדש עם כמעט 300 ק"ג חומר נפץ שיצר מכתש ענק ברוחב 16 מטרים ובעומק של כ-2 מטרים. (בטחוני)

    בכוונת היועמ"ש להודיע על הגשת כתב אישום נגד נתניהו עוד השבוע; הגשת כתב אישום בפועל תתאפשר רק במידה ותוקם ממשלת מיעוט (פוליטי)

    דריכות פוליטית, לקראת תום המנדט של גנץ: הקמת ממשלת מיעוט – רק בתמיכה אקטיבית של הערבים (פוליטי)

    זעם במערכת המשפטית: פרקליט המדינה פנה לשופטים מכהנים שעשויים לדון בעניינו של נתניהו וביקשם להגן על מחדלי הפרקליטות בתיקי נתניהו (פוליטי)

    המנהיג העליון של איראן: "איננו קוראים לחיסול העם היהודי, אלא להשמדת ישראל"; "המטרה היא שכל תושבי פלסטין כולל היהודים יבחרו את השלטון שלהם" (מדיני)

תחזית מזג האוויר

תקציר התחזית/התראות: בימים הקרובים מזג האוויר יהיה יבש וינשבו רוחות מזרחיות. השירות המטאורולוגי מזהיר מפני רוחות חזקות, אינדקס שריפות גבוה.

היום (ראשון): בהיר עד מעונן חלקית. תחול עלייה בטמפרטורות בעיקר במישור החוף ובשפלה. תנשבנה רוחות מזרחיות חזקות בעיקר בהרים. חיפה 23; ירושלים 19; תל אביב והמרכז 26; שפלה 26; באר שבע 25; אילת 30.

הלילה: בהיר. ברוב אזורי הארץ תנשבנה רוחות מזרחיות ערות. חיפה 15; ירושלים 9; תל אביב והמרכז 16; שפלה 15; באר שבע 13; אילת 17.

שני: מעונן חלקית בעננות בגובה רב. תנשבנה רוחות מזרחיות חזקות בעיקר בהרים. הטמפרטורות ירדו .

שלישי: בהיר בד"כ. יוסיפו לנשב רוחות מזרחיות חזקות בעיקר בהרים. ללא שינוי של ממש בטמפרטורות.

רביעי: בהיר בד"כ. עדיין ינשבו רוחות מזרחיות חזקות בהרי הצפון והמרכז. ללא שינוי של ממש בטמפרטורות.

חדשות

לאה ושמחה גולדין, הוריו של סגן הדר גולדין, יפגשו היום את ראש הממשלה נתניהו. משפחת גולדין: ״אנו מצפים לשמוע מנתניהו מתי הוא משיב את החיילים והאזרחים שנמצאים בידי חמאס״

לאה ושמחה גולדין, הוריו של סגן הדר גולדין המוחזק בידי חמאס בעזה, יקיימו היום בירושלים פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הפגישה תתקיים על רקע סבב הלחימה מול עזה בימים האחרונים ולאחר שבמהלך השבועיים האחרונים פנתה משפחת גולדין, באופן ישיר ובאמצעות יועציה המשפטיים, ומחתה על החלטת ממשלת ישראל להחזיר לעזה גופת מחבל מזוהה חמאס ושחררה מחבל חי אשר חדר חמוש לפני יותר משנה לשטח ישראל. לאחר השבת הגופה והמחבל החי קיים חמאס תהלוכות ניצחון בעזה.

ממשפחת גולדין נמסר: ״לאחר 5 שנים ו-4 חודשים שלא נעשה באמת דבר, אנו מצפים לשמוע מנתניהו מתי הוא משיב את החיילים והאזרחים שנמצאים בידי חמאס. הדר נחטף בזמן הפסקת אש שהופרה ע״י חמאס, וכל הפסקת אש נוספת שממשלת ישראל מסכמת מולו מבלי להשיב את החיילים היא המשך ההפקרה של החיילים סגן הדר גולדין וסמ״ר אורון שאול בידי האוי

במרכז הרפואי לגליל התאבד אמש גבר בן 30, שאושפז במרכז הרפואי החל מ-13.11 עקב ניסיון אובדני קודם. הגבר היה נתון תחת השגחה צמודה והצליח להימלט לאחר ניתוח שעבר, ולקפוץ מהקומה השנייה. לאחר ניסיונות רבים להציל את חייו נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.

תחבורה – החלו נסיעות הרצה סדירות בקו החשמלי בין ירושלים לתל אביב

בהתאם לתוכנית להפעלה מסחרית לנוסעים עד סוף השנה, החלו משרד התחבורה ורכבת ישראל לבצע אמש (מוצ"ש) נסיעות הרצה סדירות בקו החשמלי בין ירושלים ותל אביב; בשלב ההרצה לא תתאפשר עליית נוסעים בתחנת ת"א ההגנה לרכבת החשמלית

משרד התחבורה ורכבת ישראל רשמו אבן דרך נוספת בהיערכות להפעלת השירות המלא והרציף בקו החשמלי שבין תחנות ירושלים נבון ותל אביב ההגנה, הצפוי להיחנך עד סוף השנה הנוכחית, ללא ההחלפה הנדרשת כיום בנתב"ג.

אמש (מוצאי שבת), החלה רכבת ישראל בנסיעות הרצה סדירות בקטע המסילה החשמלי שבין תחנת נתב"ג לתחנת תל אביב ההגנה, זאת לאחר שהושלמה במלואה התשתית החשמלית בין ירושלים לתל אביב, וכן התשתית החשמלית במתחם התפעולי החשמלי בלוד.

נסיעות ההרצה הסדירות יבוצעו מידי יום, מעתה ועד הפעלתו המסחרית של הקו לנוסעים, בתדירות של שתי רכבות בשעה, לכל כיוון. בשלב ההרצה לא תתאפשר עליית נוסעים בתחנת ת"א ההגנה לרכבת החשמלית. כחלק מההיערכות חלים שינויים קלים בזמני יציאת הרכבות בתחנות ירושלים נבון ונתב"ג,  לנוסעים מומלץ להתעדכן בשעת יציאת הרכבת בכלי תכנון המסלול באתר או באפליקציה.

פוליטי

בכוונת היועמ"ש להודיע על הגשת כתב אישום נגד נתניהו עוד השבוע; הגשת כתב אישום בפועל תתאפשר רק במידה ותוקם ממשלת מיעוט

בליכוד התקבל מידע שלפיו היועץ המשפטי לממשלה, מנדלבליט, מתכנן להודיע על כוונתו להגיש כתב אישום נגד נתניהו כבר ביום שלישי הקרוב, כך דווח ב'הארץ', עם זאת הגשת כתב אישום בפועל אינה אפשרית כל עוד הכנסת לא תסיר את החסינות הפרלמנטרית שלו. * חוות-דעת משפטית של היועץ המשפטי של הכנסת, קובעת כי עד לכינון ועדת כנסת קבועה, שתפקידה לדון בבקשות חסינות, לא תוסר החסינות. ובמילים אחרות, מחוות-הדעת של ינון עשוי להשתמע כי במקרה של בחירות שלישיות לא ניתן יהיה להסיר חסינות של חברי כנסת המואשמים בפלילים, עד כינונה של הכנסת ה-23 והקמת ועדת כנסת קבועה. * יצויין, כי בניגוד לשרים שצריכים להתפטר עם הגשת כתב אישום נגדם, ראש ממשלה יכול להמשיך בתפקידו כל עוד לא הורשע בעבירה שיש עמה קלון בפסק דין סופי וחלוט. ולמרות, שישנם טענות כי החוק חל רק על ראש ממשלה בתפקיד, אך לא ניתן להטיל את התפקיד על מועמד שיש נגדו כתב אישום, העובדה כי לא ניתן להגיש בפועל את כתב האישום עד להקמת ממשלה קבועה, משחקת לטובת נתניהו, גם בסוגיה זו.

השר יריב לוין 'ליכוד' לרדיו 103: "'כחול לבן' בכלל לא רוצים ממשלת אחדות, הם רוצים ממשלת מיעוט עם הערבים".

יאיר נתניהו שוב מנסה לבחוש ולהתסיס את הקלחת בליכוד – רמז כי גדעון סער הוא הגורם המנסה לפצל שליש מהליכוד. ח"כ סער הגיב ‏"שוב עלילות קונספירציה מופרכות והזויות עלי מופצות מבלפור. קשה להבין איך זה מסייע לליכוד או למדינת ישראל".

דריכות פוליטית, לקראת תום המנדט של גנץ: הקמת ממשלת מיעוט – רק בתמיכה אקטיבית של הערבים

4 ימים לפקיעת המנדט: בכחול לבן מתכננים להקים ממשלת מיעוט בתמיכה אקטיבית של הערבים, זאת אם לא יעלה בידם להקים עד יום רביעי ממשלת אחדות עם הליכוד ללא החרדים, כך מאשרים בכירים בכחול-לבן. בכחול-לבן אמרו כי הכוונה היא להקים ממשלה הנשענת על ישראל ביתנו, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי אך לאור העובדה שגוש השמאל מכיל 52 מנדטים בלבד מול 55 מנדטים לבלוק הימין, הרי שהקמת ממשלה כזו אפשרית רק באמצעות תמיכה אקטיבית של הערבים, או לחילופין הימנעות של חכ"ים בבלוק הימין בהצבעה. * לדברי בכירים בכחול לבן, תמורת תמיכת הערבים בקואליציה גזענית עם ליברמן, לא ייחתם עמם הסכם קואליציוני. ההסכמות שיושגו עמם בתמורה לתמיכתם מבחוץ בממשלה, יהיו בנושאים שהיו מוסכמים על כחול לבן במהלך הקמפיין, כגון תכנית מקיפה למיגור האלימות בחברה הערבית, שינוי חוקי תכנון ובניה ופניה לפלסטינים להפסקת הקפאון המדיני. * ב'ישראל היום' דווח כי ראשי כחול לבן סיכמו עם יו"ר ישראל ביתנו ליברמן להאיץ את המגעים לכינונה של ממשלת מיעוט בתמיכת חברי כנסת מהרשימה המשותפת. על פי הסיכום, יביאו הצדדים את המגעים עד לסף חתימה בימים הקרובים וישאירו לנתניהו את האפשרות לבוא ללא גוש הימין־חרדים של 55 הח"כים ועם ויתורים נוספים בנושא החסינות. אם נתניהו לא יתגמש, יחתמו ויביאו להחלפתו בשלטון עוד השבוע. * יצוין, כי ישנם מספר ח"כים בכחול לבן, חלקם מתל"ם שבראשות יעלון, שמתנגדים עקרונית להקמת ממשלת מיעוט שתישען על הרשימה המשותפת, מה שצפוי להקשות יותר אפשרות להקמת ממשלת מיעוט.

– כחול לבן זימנה להיום (ראשון) פגישה עם צוותי המו"מ של המפלגות ישראל ביתנו והעבודה, בניסיון להקים ממשלת מיעוט צרה לפני פקיעת המנדט ביום רביעי בחצות. בימים האחרונים הגיע גנץ לסיכומים בתחומים כלכליים חברתיים מסוימים עם מפלגת העבודה, אך הצדדים לא חתמו על הסכם קואליציוניים.

– יו"ר כחול לבן, גנץ, פנה ביום שישי לחברי בלוק הימין וקרא להם: "שחררו את נתניהו ממחויבותו לבלוק – ואפשרו לו לנהל מו"מ ישיר. כולכם אנשים אחראים – אתם באמת מוכנים לתת לנתניהו לגרור את ישראל למערכת בחירות שלישית?". * בתגובה לדברי גנץ, נמסר מהליכוד בתגובה: "הליכוד פונה ליאיר לפיד לשחרר את בני גנץ מהתחייבותו לגוש".

– אמש (מוצ"ש) נפגש גנץ עם ריבלין במשך כמעט שעה וחצי ועדכן אותו על סטטוס המו"מ הקואליציוני, ודן עימו על מרכיבי מתווה ריבלין. השניים קבעו כי ימשיכו לעמוד בקשר בהמשך ככל שידרש.

– למרות שבלוק הימין מורכב גם מנציגים דתיים ערך נתניהו במהלך השבת (ותוך חילול שבת) שיחת ועידה עם חברי הכנסת והשרים בליכוד והודיע להם שקיבל אינדיקציות לכך שגנץ מתכוון להודיע על הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת בשבוע הקרוב. הוא ביקש מהם לפעול כדי לייצר התנגדות ציבורית רחבה למהלך.

– במידה וגנץ אכן, לא יוכל להרכיב ממשלה, יודיע ריבלין ליו"ר הכנסת שהוא אינו רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, ואז יוכלו 61 ח"כים מכל הסיעות בכנסת להחתים חבר כנסת שנראה בעיניהם בעל כישורים ויכולת לכהן כראש הממשלה כדי שינסה לבצע זאת. אותו חבר כנסת יהיה חייב להביע את הסכמתו לכך בכתב. בשלב זה יהיה ניתן להטיל את התפקיד, גם על נתניהו או גנץ, אך גם על כל חבר כנסת אחר. * עם זאת, בשלב זה יהיה על המועמד להשיג רוב של 61 ח"כים תומכים אקטיבית לפחות, ולא יהיה די לו ברוב רגיל.

– אפשרות נוספת שאפשר ותתממש היא שגנץ אכן יודיע לריבלין טרם פקיעת המנדט ש"עלה בידו להקים ממשלה", ועל הכנסת להיערך להקמת הממשלה החדשה. בזמן הזה, ינסה גנץ לגרום לנתניהו להתגמש עם הדרישות שלו; או לחילופין לפרק גורמים מסוימים מתוך גוש הימין. אם זאת הסיכויים למהלך כזה, נמוכים.

זעם במערכת המשפטית: פרקליט המדינה פנה לשופטים מכהנים שעשויים לדון בעניינו של נתניהו וביקשם להגן על מחדלי הפרקליטות בתיקי נתניהו

פרקליט המדינה שי ניצן שלח ביום רביעי האחרון הודעה לחברי פורום יוצאי הנהלת הפרקליטות, הכוללת גם מספר שופטים מכהנים שעשויים לעסוק בהמשך בתיקי ראש הממשלה, אם יוגש נגדו כתב אישום, וקרא להם לצאת להגנת הפרקליטות על רקע ההאשמות שהופנו כלפיה בתקופה האחרונה בגין שיבושי הליכי משפט, איום על עדים והדלפות. * בעקבות שיגור ההודעה, שנשלחה גם לשופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, בעבר בכיר בפרקליטות המדינה, וכן כמה שופטים בבית המשפט המחוזי, פנתה ביום שישי נשיאת בג"ץ לפרקליט המדינה, ניצן, והבהירה לו כי אין מקום לגיוס שופטים מכהנים לטובת הגנה על הפרקליטות בכלי התקשורת. (מגפון ניוז)

– שר המשפטים לשעבר יוסי ביילין אמר ל"ישראל היום" בהתייחסו לדברים: "אין חיה כזו. אי אפשר לשלוח לשופטים מכהנים מכתב כזה". לדבריו, "אני מאוד מקווה שנפלה פה שגגה. לא שולחים מכתב כזה לשופטים מכהנים. נקודה". * שרת המשפטים לשעבר, שקד הוסיפה: "אסור בתכלתי האיסור לערב שופטים מכהנים בסוגיות תקשורתיות ופוליטיות. בתוקפה רגישה כזו צריך פרקליט המדינה לנהוג בזהירות יתר ולהימנע מטעויות כאלה. בנוסף לא ראוי שדרג מקצועי ינהל מלחמה תקשורתית מאורגנת בדרך פוליטי".

– בתוך כך, בעיתון 'ישראל היום' דווח, על רקע פרסום ההחלטה המשפטית בתיק ראש עיריית אשקלון לשעבר, שם נפרסה בהרחבה דיון תיאורטי בשאלת הגדרת סיקור אוהד כשוחד, במהלכה אימצה השופטת את כל העקרונות שהציבו בפרקליטות – למרות שלגופו של משפט קבעה כי בתיק האמור לא היה שוחד – עקרונות שאף פורסמו כאן, תחת הכותרת 'תמרור אזהרה לנתניהו'. ע"פ הדיווח ב'ישראל היום' לאחר הפרסום ציטטה בתה של השופטת את פרשנותו של אהוד ברק לפסיקה "קובעת באופן חד-משמעי: אם מנדלבליט ואנשי הפרקליטות יקראו בעיון את פסק הדין, ברור כי נתניהו יואשם בתיק 4000 בשוחד! שוחד! שוחד!". מה שמעלה הרגשה בקרב רבים, ולפיהם מדובר בפסיקה יזומה שכוונה לתיקי נתניהו (בשני התיקים התובעת היא פרקליטות מיסוי וכלכלה מחוז מרכז), וללא שהתאפשר לסנגוריו של נתניהו להציג טיעונים נגדיים. * השופטת הגיבה באמצעות דוברות בתי המשפט, כי אין לה קשר לבתה בנושא זה.

בטחוני

למרות הפסקת האש: רקטות נורו בליל שבת מעזה לעבר באר שבע; בתגובה, הופצצו יעדי טרור של חמאס

ליל שבת, השעה 01:56: אזעקות נשמעו במרחב העיר באר שבע וביישובי מרכז הנגב, בהם עומר, לקיה והפזורה. בעקבות שיגור שני רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, בחסדי שמים, הרקטות יורטו באמצעות מערכת כיפת ברזל. * האזעקות בבאר שבע במהלך ליל שבת, הן הראשונות מאז סבב הלחימה האחרון, לאחר שבמהלך השבוע נמנע הג'יהאד האיסלאמי מירי לעבר בירת הנגב.

– בתגובה לירי, חיל האוויר תקף יעדים של חמאס ברצועת עזה. בין היעדים: מחנה צבאי ומתחם צבאי ששימש את הכוח הימי של הארגון ותשתית תת-קרקע. * בניגוד לתקיפות האחרונות שבוצעו רק נגד הג'יהאד האסלאמי, הפעם התגובה הופנה לעבר חמאס. ע"פ הערכות במערכת הביטחון הירי הלילה בוצע אומנם על ידי חמאס – אך בהחלטה של דרגי שטח ובניגוד לעמדתם של ראשי הארגון ברצועה, שסברו שיש להכיל את הסבב גם לאחר שנגמר, חרף המתיחות שהדבר יצר עם הג'יהאד האיסלאמי. * ברצועת עזה דווח כי אין כל נפגעים בתקיפות, כי מתקיימת שגרה מלאה, וכי יש לימודים ותנועה רגילה ברחובות.

– בתגובה לתקיפות הישראליות הגיבו בחמאס כי "ישראל נושאת בהשלכות ובתוצאות התוקפנות המתמשכת נגד ההתנגדות ועם הפלסטיני בעזה. לא נרשה לישראל להמשיך לבחור את הזמן והמקום של כל מערכה ואת הפגיעה של המדיניות הפושעת שלה". עוד נאמר כי ההחלטה איך להגיב נתונה בידי החמ"ל המשותף של הפלגים ברצועה.

למרות הירי לבאר שבע: הלימודים בעוטף עזה יתקיימו כסדרם

ראשי הרשויות בדרום הודיעו אמש (מוצ"ש) כי למרות הירי מרצועת עזה לעבר באר שבע, היום ישובו התושבים לשגרה מלאה, ובין היתר הלימודים בגני הילדים ובתי הספר יהיו כסדרם. * מאז החל סבב ההסלמה האחרון מול הג'יהאד האסלאמי, לא הגיעו התלמידים ביישובי עוטף עזה לבתי הספר. * ביומה הראשון של ההסלמה, נותרו בבית כמיליון תלמידים, כולל בגוש דן, וכ-80 אלף עובדי הוראה. למחרת נותרו בבית 309 אלף תלמידים לאחר שפיקוד העורף צמצם את ההנחיות והורה לא לפתוח את מוסדות החינוך עד לטווח של 40 ק"מ מהרצועה.

מתיחות שיא בין החמאס לג'יהאד האסלאמי; חילוקי דעות גם בצמרת הג'יהאד האסלאמי בעקבות ההחלטה להסכים להפסקת אש

ביום חמישי האחרון, הגיעה משלחת של חמאס שכללה את מחמוד א-זהאר ואחמד בחר לסוכת האבלים של בהאא אבו אל-עטא וגורשה משם לאחר שגורמים המזוהים עם הג'יהאד האסלאמי תקפו אותם מילולית – וייתכן שגם פיזית. בחלק מהדיווחים נכתבים שאנשי הג'יהאד צעקו לעבר פמליית הבכירים "החוצה, חמאס החוצה" – ועדי ראייה טענו כי הנוכחים במקום ירו באוויר במהלך המהומה שהתפתחה. לפי העדויות, בכירי חמאס הוברחו מהמקום במהירות. מקור פלסטיני בעזה מסר כי מנגנוני הביטחון של חמאס הגיעו מאוחר יותר לאזור והתעמתו עם פעילי הג'יהאד האסלאמי, בזמן שניסו לבצע כמה מעצרים של חשודים שהשתתפו בתקרית. * לאחר התקרית, הג'יהאד האסלאמי ניסה להרגיע את הרוחות מול חמאס. משלחת בכירי הארגון, שכוללת את בני משפחתו של אל-עטא, ביקרה בביתו של א-זהאר. במקביל הוציאה משפחתו של אל-עטא הודעה שבה היא מביעה צער על התקרית והסתייגות ממנה.

– ב'ידיעות אחרונות' דווח בשם מקורות פלסטינים כי בעקבות האירועים האחרונים התגלעו חילוקי דעות קשים הזרוע הצבאית לבין הזרוע המדינית של הג'יהאד האסלאמי. כשבזרוע הצבאית דורשת לצאת מהחמ"ל המשותף של הזרועות הצבאיות ברצועת עזה בעקבות החלטת חמאס להימנע מהשתתפות בלחימה. * יציאת הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי מהחמ"ל תפטור אותה מכל מחויבות למשמעת הכללית שאוכף חמאס על שאר הפלגים בנוגע להחלטות על ירי, הפעלת קצב אש והפסקת אש.

– בעקבות המתיחות בין ארגוני הטרור, ערכו בסוף השבוע הנהגות הזרועות הצבאיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי, מפגש התייעצות להפקת לקחים בעקבות ההסלמה האחרונה. כך דווח בעיתון הלבנוני אל-אחבאר * לפי הדיווח, בפגישה היו חילופי האשמות בין הצדדים, אך בסופו של דבר הם הצליחו לסכם את הסבב ולהפיק ממנו לקחים בכמה מישורים. עוד סוכם, כי ייערכו פגישות נוספות, שיתמקדו בתיאום בשטח ובמנגנוני הפעלת החמ"ל המשותף.

– כמו"כ זמן קצר לפני ירי הרקטות לעבר באר שבע בליל שבת, שוחחו ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, ומזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה, בטלפון. השיחה נערכה ביוזמתו של הנייה, ובמהלכה הוא הביע את תנחומיו על חיסולו של מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי, בהא אבו אל-עטא. לאחר השיחה, מסר חמאס בהודעה רשמית כי השניים הסכימו להגביר ולחזק את התיאום בין שני הארגונים. * יש לציין, כי נחאלה והנייה לא מרבים לשוחח אחד עם השני, והדבר מעיד על מאמץ גדול של חמאס לטפל בקרע שנוצר בין שני הארגונים בעקבות הסבב האחרון.

– בעיתון הפלשתיני "אל-ווטאנייה" ציטטו בסוף השבוע את ראש הלשכה המדינית בחמאס, איסמעיל הנייה, שאמר כי הקשר בין ארגונו וארגון הג'יהאד האסלאמי והזרועות הצבאיות – גדודי השהיד א-זאדין אל-קאסם ופלוגות אל-קודס – בלתי ניתן לניתוק. לדבריו, "יש הרמוניה מוחלטת באשר לכל המטרות המשותפות ובראש ובראשונה – סיום הכיבוש על כל האדמה הפלשתינית, ובכל הנוגע לאימון, להכנה ולפיתוח בשדה הקרב".

– במקביל, גם בתוך הג'יהאד לא שקט: מקורות פלסטינים מדווחים כי ראשי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה התנגדו בתוקף להפסקת האש עם ישראל, ואילו הנהגת הזרוע המדינית בחו"ל צידדה בהחלטה. בזרוע הצבאית סברו כי לא רק שלא צריך לעצור את הסבב – אלא שצריך להחריפו באמצעות ירי מסיבי יותר ולטווחים גדולים יותר. לדברי גורמים ברצועה החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי, שהייתה בפיקודו של בהא אבו אל-עטא, שחוסל על ידי ישראל, לא הסכימה לתנאי הפסקת האש. עוד נאמר, כי "סימני מרד ניכרים בהתנהלות של החטיבה ב-24 שעות האחרונות", כאשר במקביל מפקדי השטח מתלוננים על כך שמלבד "שיתוק ישראל" לא הושגה תמונת ניצחון בסבב הקצר שהיה עם ישראל  * גם בהנהגה המדינית של הארגון ברצועת עזה חלוקים באשר לדרכי הפעולה. חילוקי הדעות מתגלעים בין שני מחנות של בכירי הארגון בעזה: מוחמד אל-הינדי שמצדד בקו נצי ולעומתי יותר, וחאלד אל-בטש, שדוחף שלא לצאת מהחמ"ל המשותף של הזרועות הצבאיות. אל-בטש נחשב למקורס לחמאס, ובין היתר נכח גם במשלחת לביתו של א-זהאר. *  מאז יום חמישי נערכו כמה הפגנות ברצועת עזה נגד הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי. הצעירים שצעדו ברחובות קראו לירות לעבר תל אביב.

דיווח ערבי: "ישראל הסכימה להפסיק את מדיניות החיסולים"; בישראל מכחישים

העיתון "אל ערבי אל ג'דיד", היוצא לאור בלונדון, דווח ביום שישי בשם מקור מצרי, כי בין ההבנות שאפשרו את הסכם הפסקת האש בין ישראל והג'יהאד האסלאמי, שהוסכמו בתום משא ומתן שנמשך ארבע שעות במהלך הלילה שבין רביעי לחמישי, הסכימה ישראל לשתי דרישות של הג'יהאד האיסלאמי – הפסקת הירי לעבר צעירים בצעדות השיבה והפסקת ההתנקשויות החיסולים, ואילו לגבי הדרישה השלישית של התחייבות ישראל והבנות הסכם הרגיעה ושבירת המצור. מצרים הודיעה כי תבצע הקלות לרצועת עזה במעבר רפיח, ולאפשר מעבר של חומרי בניין, מוצרי נפט ותרופות דרך מעבר רפיח המצרי. במקביל, קהיר הצליחה להשיג התחייבות ישראלית בעניין הרחבת שטחי הדיג שסוכמו בהסכמים הקודמים והמספר עובדים שעובדים בתוך ישראל ולהקל במעברים, בתנאי שהפלגים הפסלטינים ישלטו בשטח. * במקביל, הג'יהאד האסלאמי התחייב כי צעדות השיבה יהיו "שלוות" ולא אלימות.

– בכיר בג'יהאד האיסלאמי טען בריאיון לעיתון הלבנוני "אל-אחבר": "הפסקת האש התבצעה רק לאחר שהמצרים פנו אלינו ואמרו כי 'ישראל הסכימה לכל התנאים שלכם'".

– מנגד גורם ישראל בכיר טען כי "בניגוד לטענות הג'יהאד האיסלאמי, ישראל לא הסכימה לדרישה לעצור את הסיכולים הממוקדים"

מחדל: שמונה בני משפחה שהתגוררו במבנה פח, בהם חמישה ילדים נהרגו במהלך מבצע חגורה שחורה; דובר הצבא המציא מפקד חוליית משגרי רקטות חדש עבור הג'יהאד האסלאמי; בעולם מגנים

ליל חמישי שעתיים לפני כניסת הפסקת האש, טיל ישראלי השמיד בית בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. בני המשפחה ששהו בתוך הבית נהרגו. שעות אחדות לאחר מכן, הודיע הצבא כי אב המשפחה שנהרג, רסמי אבו מלחוס, היה מפקד חוליית משגרי רקטות של הג'יהאד האסלאמי במרכז הרצועה. * אך חרף הודעת דובר הצבא בערבית, בבדיקה שנערכה בצבא עלה כי התקיפה אכן לא נועדה להתנקש בפעיל הארגון, אלא לפגוע בתשתית של הג'יהאד האיסלאמי. לאחר שלפני חודשים רבים הוגדר ב"בנק המטרות" של פיקוד הדרום צריף הפח בו התגוררה המשפחה בדיר אל-בלח כ"מטרת תשתית של הג'יהאד האיסלאמי". * בנוסף, בעקבות פניית "הארץ" לצבא בנוגע לאמינות הידיעה וזהותו של אותו "בכיר", אישרו גורמי ביטחון שהם אינם מכירים אדם בשם "אבו מלחוס" כלל. ובאגף המודיעין של הצבא לא ידוע על איש כזה כמי שאחראי על מערך הרקטות של הארגון.

– לפי תחקיר מקיף שפורסם בעיתון 'הארץ' בו פורטו שורה של מחדלים חמורים שקדמו לתקיפה עולה כי בשעה 01:30 בלילה שבין יום רביעי לחמישי, התקבל האישור לפגוע במבנה ובמטרות נוספות באמצעות פצצה מסוג JDAM, המיועדת למטוסי הקרב של חיל האוויר. מדובר במערכת נשק המולבשת על פצצות אוויר ומאפשרת פגיעה מדויקת במטרה באמצעות מערכת הניווט GPS. * בצבא סיווגו את המבנה, שנמצא במתחם צריפים רעועים ליד חממות, כמתחם אימונים. ואולם, מבדיקה עם גורמים בכירים במערכת הביטחון התברר כי מאז לא נבדק אם המטרה עדיין משמשת תשתית של הג'יהאד האיסלאמי. * בצבא לא שוללים את טענת הפלסטינים שלפיה המשפחה היתה שם זמן רב לפני כן, ולא נכנסה למבנה זמן קצר לפני התקיפה. בנוסף, גורמים המעורים היטב בנושא, טענו כי ייתכן שמקור הטעות הוא בעובדה שהמטרה לא נבדקה לאחרונה.

– בעקבות התקיפה הודיעו בצבא כי הם פתחו בחקירה בנושא "פגיעה באזרחים" בתקיפה אווירית בעזה. – הצבא "מתחקר את האירוע על היבטיו השונים, ובכלל זאת גם את סוגיית הימצאות אזרחים בלתי מעורבים במתחם שנתקף".

– שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, גינה ביום שישי את התקיפ הישראלית שבה נהרגו שמונת בני משפחה בדיר אל-בלח שברצועת עזה. "אין הצדקה לתקוף אזרחים בעזה או בכל מקום אחר! זו טרגדיה!", "תנחומיי למשפחת א-סווארכה ואני מאחל החלמה מהירה לפצועים. אני קורא לישראל לסיים במהירות את החקירה שלה".

למרות שארגון הטרור לא הצטרף לגל ההסלמה האחרון: פעיל חמאס חוסל באחת התקיפות במבצע חגורה שחורה

הזרוע הצבאית של חמאס אישרה כי אחד מפעיליה נהרג באחת התקיפות שביצעה ישראל מהאוויר במהלך הסבב האחרון. הוא נהרג בתקיפה שבוצעה מהאוויר לפני יומיים בחלקה המזרחי של העיר עזה, ובמהלכה נהרגו גם שני אחיו. חמאס נמנע אז, בעיצומו של הסבב, מלציין כי מדובר באיש הזרוע הצבאית של הארגון – והכריז על השתייכותו רק אתמול. * ייתכן שהוא נהרג באקראי במהלך תקיפה נגד יעד אחר. אין פרטים נוספים על נסיבות מותו והאם נהרג בשוגג – אולם זו הייתה הפעם הראשונה והיחידה שבה נהרג פעיל צבאי של חמאס בסבב זה. * יש לציין שחלק מהפעילים ברצועה משויכים לכמה ארגוני טרור במקביל וייתכן שחלקם הצטרפו לירי מתוך תסכול על הימנעות חמאס מהשתתפות בסבב. לכן, הדיווח על פעיל חמאס שנהרג בתקיפה ברצועה אינו מצביע בהכרח על כך שחמאס לקח חלק בלחימה.

במהלך ימי הלחימה: הג'יהאד האיסלאמי שיגרו טיל חדש עם כמעט 300 ק"ג חומר נפץ שיצר מכתש ענק ברוחב 16 מטרים ובעומק של כ-2 מטרים.

במהלך סבב הלחימה השבוע שיגרו מחבלי הג'יהאד האיסלאמי רקטה לא סטנדרטית במשקל של כמעט 300 ק"ג חומר נפץ שיצרה פגיעה משמעותית בהשוואה לרקטה רגילה – כך פורסם בהחדשות12. ע"פ הדיווח, הרקטה נחתה בשטח מיישובי עוטף עזה, התפוצצה ויצרה מכתש ענק ברוחב 16 מטרים ובעומק של כ-2 מטרים. * הג'יהאד האיסלאמי הולך ובונה לעצמו יכולות שעולות בחלקן על אלו של חמאס בסיוע מהנדסים אירניים, אך חשוב להבין שחיזבאללה מחזיק בטילים כבדים אפילו יותר

מדיני

המנהיג העליון של איראן: "איננו קוראים לחיסול העם היהודי, אלא להשמדת ישראל"; "המטרה היא שכל תושבי פלסטין כולל היהודים יבחרו את השלטון שלהם"

המנהיג העליון של איראן, אייתולה עלי חמינאי, נאם ביום שישי בבוקר בכנס אסלאמי בטהרן ואמר כי "איראן אינה קוראת להשמדת העם היהודי, אלא רק לחיסולה של מדינת ישראל בקיומה הנוכחי". חמינאי הוסיף כי "המטרה היא שכל תושבי פלסטין-יהודים, מוסלמים ונוצרים, יבחרו את השלטון שלהם". * הדברים האלה מתכתבים עם נאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שהכריז בתחילת השבוע על קיום בחירות רשמיות ברשות, לתפקיד הנשיא ולפרלמנט, בתנאי שיערכו גם ברצועת עזה ובמזרח ירושלים.

– מדובר בהבהרה משמעותית של חמינאי, שכן החל מעלייתם של משמרות המהפכה לשלטון ב-1979, מעצמת המפרץ הפרסי נמצאת בסכסוך הולך וגובר עם ישראל ורבים מתוך אוכלוסייתה היהודית של המדינה, שהייתה בעבר מפוארת וגדולה, עברו למקומות אחרים. * ב-2010 חלה תפנית מפתיעה ביחס של שלטונות איראן לעם היהודי, כאשר הנשיא, מחמוד אחמדיניג'אד, נפגש עם נציגי זרם 'אוהל שרה' שבתוך נטורי קרתא, זרם שמשתכן בעיקר בשכונת מאה שערים. בפגישה הזו הייתה מעין התרסה לממשל בישראל, כיוון שהזרם מזוהה עם עמדות אנטי ציוניות. (מעריב)

חוץ

בתגובה לעליית מחירי הדלק: מהומות באירן; לפחות שלשה הרוגים

המונים יצאו לרחובות בסוף השבוע האחרון בכמה ערים באיראן, ביניהן בטהראן, במחאה על העלייה החדה במחירי הדלק במדינה. * הרשויות האיראניות הקצו מגבלה של 60 ליטר לחודש לכל מכונית פרטית, כשהמחיר הוא 13 סנט אמריקני לליטר. אם נהגים יעברו את המכסה, המחיר יוכפל ויעמוד על 26 סנט לליטר. לפני כן, המכסה עמדה על 250 ליטר בחודש למכונית פרטית במחיר של שמונה סנט לליטר. * לטענת גורמים איראניים, ההכנסות מהעלאת מחירי הדלק יועברו למימון משפחות בעלות הכנסה נמוכה. * למרות מאגרי האנרגיה העצומים שלה, במשך שנים נלחמת איראן בצרכי הדלק הביתיים שלה בשל היעדר יכולת זיקוק וסנקציות בינלאומיות שהגבילו את אספקת חלקי החילוף לתחזוקת מפעלים.

– כחלק מההפגנות, נהגים עצרו מכוניותיהם, חסמו בעזרתן כבישים ואף ניסו להצית מחסן נפט באחת הערים, אך נבלמו על ידי המשטרה. * באחד הצמתים בבירה מפגינים קראו למשטרה להצטרף למחאה וצעקו "לא לפחד – כולנו ביחד". * בניסיון לבלום את התפשטות המחאה, מנסים במשטר האייתוללות להקטין את מימדיו. ברשת IRNA הגדירו את ההפגנות ברחבי איראן כ"אקראיות".

– מהומה גדולה פרצה שלשום בעיר סירג'אן, 800 ק"מ מדרום לטהרן. התקשורת האיראנית דיווחה שהמפגינים ניסו להצית מחסן נפט, אך השוטרים עצרו אותם. סרטונים שעלו לרשת הראו שאכן פרצה אש במחסן. מחמוד מחמודבדי, נציג משרד הפנים בסירג'אן, סיפר שהמחאה הייתה שקטה בתחילתה, עד שהגיעו רעולי פנים עם אקדחים וסכינים. "הם התעקשו להגיע למחסן הנפט ולגרום למשבר", הוא אמר. "המשטרה לא קיבלה אישור לירות על המפגינים, אלא רק לירות באוויר לאות אזהרה. זה מה שהם עשו". הוא סיפר שאזרח אחד נהרג בעימותים, ולא פירט אם אותו אזרח נפגע מירי.

– בעיר בהבאן שבמחוז חוזיסטאן בדרום מערב איראן הציתו מפגינים מבנה של הבנק המרכזי. גם שם, לפי דיווחים, השוטרים ירו גז מדמיע. בעיר חוראמשהר, גם היא במחוז חוזיסטאן, דווח על יריות בהפגנות. המתיחות באזור נחשבת לנפיצה במיוחד מכיוון שריכוז המיעוט הערבי בו גבוה בהשוואה לשאר המדינה.

– במשהד, העיר השנייה בגודלה באיראן, עשרות מפגינים נטשו את מכוניותיהם. המחאה הסתיימה לאחר שהמשטרה פיזרה את המפגינים. במחוז ח'וזסתאן, העשיר בנפט, פורסם תיעוד של כוח משטרתי שמשתמש בגז מדמיע נגד ההמון.

– בעיר אסלאמשהאר, מדרום לבירה טהרן, התגודדו מאות צעירים וצולמו כשהם קוראים "אין כסף, אין בנזין, לעזאזל עם פלשתין". תמונות נוספות מהמחאה בעיר מראות אלמונים מציתים את דיוקנו של מנהיגה העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי.

– ביממה הראשונה למחאה ניסו גורמים שמרנים לתעל את הזעם הציבורי כלפי הסיעה הרפורמיסטית של הנשיא רוחאני, אך התמונות שעולות מהשטח מראות זעם כלפי המשטר עצמו על כל גווניו. * השינוי הזה בכיוון המחאה גרם לבכירים במדינה להגיב באופן מאיים כלפי המוחים. שר הפנים האיראני, עבדולראזה ראחמני פאזלי, אמר היום כי בתחילה גילו כוחות הביטחון הבנה והחלה כלפי המפגינים אך אם האלימות תימשך, תגובת המשטרה והבאסיג' תהיה קשה.

אוקראינה: "לכדנו את שר הביטחון של דאעש"

אוקראינה הודיעה ביום שישי כי עצרה בכיר בארגון דאעש בשטחה, אזרח גיאורגי ממוצא צ'צ'ני העונה לשם המלחמה "אל בארה אל שישאני", שעל פי פרסומים של הפנטגון שימש כ"שר המלחמה" של ארגון דאעש בסוריה. * אל בארה אל שישאני לקח חלק במערכות הטרור של ארגון דאעש בסוריה ועיראק ועל פי דיווחים שונים שימש כסגנו של אבו עומאר אל שישאני, שפיקד על כוחות דאעש במצור על תדמור. הוא נחשב מועמד מוביל להנהגת הארגון אך נאלץ לעזוב אותו בשנת 2018 בעקבות סכסוך פנימי.

– על פי טענת שירותי הביטחון האוקראיניים, אל שישאני הסתנן למדינה בשנת 2018 ורק לאחר שנעצר במקרה על ידי שירותי הביטחון נחשפה זהותו. * מספר לוחמים צ'צ'נים הגיעו לאוקראינה במהלך הלחימה בין הצבא האוקראיני והבדלנים הפרו רוסים בשנים האחרונות במדינה, זו במטרה להתנדב למלחמה ברוסיה. (ישראל היום)

נשיאת בוליביה הזמנית: מוראלס לא יוכל להתמודד בבחירות החדשות; לפחות חמישה הרוגים במהומות במדינה

על רקע הפגנות של תומכיו של מוראלס, הדורשים לאפשר לו לחזור לבוליביה ממקלטו במקסיקו, הודיעה ג'נין אנייס, סגנית נשיא הסנאט שמינתה עצמה לנשיאה הזמנית כי נשיא בוליביה לשעבר אוו מוראלס לא יוכל להתמודד בבחירות החדשות.

– מוראלס התפטר מתפקידו ביום ראשון ונמלט מהמדינה לאחר שבועות ארוכים של הפגנות נגדו בגין טענות לזיוף בחירות. * עם הגעתו למקסיקו הבטיח מוראלס להישאר בפוליטיקה ואמר כי "המאבק נמשך". "קשה לעזוב מדינה בנסיבות פוליטיות", אמר והוסיף כי ישוב בקרוב "עם כוחות גדולים יותר".

– בעימותים אלימים שפרצו בעיר סקבה במרכז המדינה בין תומכיו של הנשיא לשעבר אבו מוראלס לכוחות הביטחון נהרגו לפחות חמשה בני אדם, ו-75 נוספים נפצעו. עימותים אלימים פרצו גם בבירת בוליביה, לה-פאס, שם ירו כוחות הביטחון גז מדמיע לעבר המפגינים.

שנה למחאת "האפודים הצהובים" בצרפת: עשרות נעצרו בעימותים אלימים בפריז בין שוטרים למפגינים

אלפי בני אדם השתתפו אתמול בהפגנות לציון שנה מאז פרוץ מחאת "האפודים הצהובים" בצרפת, נגד יוקר המחיה, במהלכה התפתחו מהומות ועימותים בין מפגינים לשוטרים. * 78 איש נעצרו וכ-120 עוכבו לחקירה בפריז בעקבות המהומות, כשמפגינים רעולי פנים לבשו שחור והשחיתו סניף בנק של HSBC בכיכר דאיטליה. * גם היום  מתכננים "האפודים הצהובים" להפגין ברחובות, ולהזכיר למקרון שהם לא הולכים לשום מקום. "אנחנו כאן גם אם מקרון לא יאהב את זה", זעקו המפגינים בפריז ושרו "יום הולדת שמח" לציון שנה של הפגנות.

– לפני שנה יצאו המפגינים לרחובות עם האפודים הזוהרים שהם שומרים במכוניות, ומחו נגד כוונת הנשיא עמנואל מקרון להעלות את מחירי הדלק. הם זעמו על יוקר המחיה בצרפת, ועל הניתוק של מקרון וחוסר היכולת שלו לדאוג לצרפתי הממוצע. עם הזמן הפכו ההפגנות לאלימות יותר. * ההפגנות, שנחלשו בחודשים האחרונים, התפתחו אתמול לאחר שמנהיגי המחאה קראו לאזרחים לצאת ולהפגין לציון יום השנה למחאה.

– כשהמחאה הייתה בשיאה מקרון נכנע למפגינים וביטל את העלאת המס על הדלק. מקרון רצה להעלות את המס כדי לעודד את הנהגים לבחור באנרגיה ירוקה. שנה אחרי תחילת המחאה אמר שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מר: "'האפודים הצהובים' פקחו לנו את העיניים, וגרמו לנו להסתכל על המציאות של מיליוני אנשים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן