Skip to content

לבנות מלון במעלה אדומים עולה אפס ש"ח

עיריית מעלה אדומים ומנהל מקרקעי ישראל, מפרסמים מכרז לבניית המלון הראשון במעלה אדומים בעלות 0 ש"ח לקרקע. היזם שיזכה יקבל מיקום עם פוטנציאל תיירות היסטורי שטרם מוצה וכמובן חבילת מענקים. כבר הוגשו מספר הצעות למכרז. מכאלה שהראש שלהם פתוח עם התמודדויות פוליטיות. כי ככה זה בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מלון חדש יקום לראשונה במעלה אדומים וישרת את התיירים המטיילים במדבר יהודהובדרך לים המלח. האטרקציה התיירותית נתמכת על ידי משרד התיירות ומנהל מקרקעי ישראל והממונה על הרכוש הנטוש מספקים את הקרקע חינם לכל יזם.
בשיחה עם האדריכל טומי לייטסדורף מתכנן מעלה אדומים שפורסמה במאמר "להתחיל עיר מאפס", הוא מספר כי "בשנות ה 70 המאוחרות כשגדעון פ"ת מהליכוד מונה לשר השיכון, אז האסטרטגיה ביהודה והשומרון, וזה חשוב לזכור, הייתה תפיסת שטח: תופסים מה שיותר שטח, מה שאומר כמה שפחות אנשים על כל גבעה.
הייתה עוד תזה פוליטית מעניינת שאמרה מה שנשים אותם יותר עמוק בתוך השטח הפלשתינאי, אז כשנבוא לקבוע את הגבולות הסופיים של מדינת ישראל, אז יהיה לנו הרבה יותר שטח מפני שאנחנו כבר יושבים שם. ככה הוקמה ימית, וככה גם החליטו להקים את מעלה אדומים, כאשר הייתה החלטת ממשלה להקים אותה צמוד ליריחו. הייתה החלטת ממשלה עם נקודת ציון (נ.צ) שהיתה ממוקמת במדויק בסוף המדבר במקום שאתה לא יכול בכלל לנשום – ההחלטה הייתה בפרוש פוליטית. ממנו זה בא הרעיון לא להקים עוד התנחלות עם כמה קרוונים, אלא אם כבר עושים משהו ביו"ש, קח שטחים שהם שטחי מדינה פרופר ותקים עיר שיכולה להתחרות עם כל עיר אחרת מבחינת היקף השירותים שהיא נותנת ומבחינת הסוג של הדיור שאתה נותן. זאת הייתה מהפכה ממה שהיה קודם – כמה שיותר גבעות, כמה שיותר רחוק". הקרקע הזו שהוגדרה כרכוש נטוש היא למעשה אדמת מדינת ירדן שישראל ירשה לאחר מלחמת ששת הימים. השטח לא היה בבעלות פרטית אלא, שייך למדינה כך שלא ניתן לדרוש עליו תשלום.
המכרז הוא מכרז של הממונה על הרכוש הנטוש באיו"ש, המציע חוזה פיתוח לשלוש שנים ובעקבותיו ייחתם חוזה חכירה ל-98 שנים עם אופציה להארכה לעוד 98 שנים.

צילום הדמיה: יח"צ
צילום הדמיה: יח"צ

מדוע כדאי ליזמים להשקיע כאן, או,מדוע לא נבנה כאן מלון עד היום?

מנהל מקרקעי ישראל ועיריית מעלה אדומים מספרים כי יש מתעניינים להקמת המלון אך מזמין יזמים להגיש הצעות נוספות. ממשלת ישראל אישרה ביוני 2016 מתן מענק מנהל על ידי משרד התיירות בגובה 20% מעלות ההקמה של בית המלון ליזמים שיקימו בתי מלון ברחבי יהודה ושומרון. כמו כן, יזם אשר יבקש לבנות מלון עממי באזור יהודה ושומרון בהתאם להגדרות משרד התיירות, יזכה למענק מנהלי נוסף בגובה של עד 13%, כך שגובה המענק המקסימלי הכולל יעמוד עד 33%. המגרש המוצע הוא בשטח של 2,300 מ"ר, הוצאות הפיתוח הן 1.65 מיליון שקלים. בית המלון יהיה בגודל 3,000 מ"ר, בגובה מקסימלי של שש קומות, והוא יוקם סמוך לקניון מעלה אדומים ולבית העירייה, במרכז העיר.
המפרסמים מציגים את מעלה אדומים  כיעד אטרקטיבי למבקרים שיש בו פוטנציאל תיירותי גדול בזכות מיקומה המרכזי בדרך לדרום הארץ ואילת דרך ים המלח, עין גדי ומצדה, בדרך לצפון הארץ, טבריה והגולן דרך בקעת הירדן והכנרת, עשרים דקות מירושלים. בסביבה אתרים הקדושים לנוצרים, מנזרי מדבר יהודה ואתר הטבילה קאסר אל יהוד. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כבר הודיע שהוא בעד בנייה ביו"ש, הודעה שאולי תבטיח, כך מרווים היזמים,  שוק תיירות שוקק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן