Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הצהריים) יום שישי ה-22 בנובמבר 2019

כותרות המהדורה סוף סיפור –  כתב אישום בגין הפרת אמונים שוחד ומרמה נגד ראש הממשלה נתניהו (פוליטי)     למרות שכתב האישום טרם הוגש לבית המשפט: בכחול לבן דורשים מנתניהו להתפטר מתיקי הבריאות, הרווחה, התפוצות והחקלאות (פוליטי)     תמונת מצב | נתניהו עדיין לא בסטטוס נאשם; יוכל לדרוש – בתוך 30 יום – מהכנסת חסינות מהעמדה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

סוף סיפור –  כתב אישום בגין הפרת אמונים שוחד ומרמה נגד ראש הממשלה נתניהו (פוליטי)

    למרות שכתב האישום טרם הוגש לבית המשפט: בכחול לבן דורשים מנתניהו להתפטר מתיקי הבריאות, הרווחה, התפוצות והחקלאות (פוליטי)

    תמונת מצב | נתניהו עדיין לא בסטטוס נאשם; יוכל לדרוש – בתוך 30 יום – מהכנסת חסינות מהעמדה לדין; גם אם יוחלט שלא להעניק לו חסינות, יוכל להמשיך בתפקידו כח"כ וראש ממשלה; צפויים עתירות למנוע מינוי מחודש שלו כראש ממשלה (פוליטי)

    סיקור נרחב בעולם על אישום ראש הממשלה: "נתניהו הופיע בתקשורת עם פנים חיוורות וטען כי הוא קורבן של קנוניה של המשטרה והפרקליטות" (פוליטי)

    גדעון סער ובכיר נוסף בליכוד מתכוננים להתמודד בפריימריז על ראשות הליכוד נגד נתניהו (פוליטי)

    פעם שנייה ברצף: בוטלו צעדות השיבה בגבול רצועת עזה; בוועד המארגן שוקלים לעבור למתכונת חודשית במקום שבועית (חוץ)

    הרמטכ"ל לשעבר: "חיזבאללה מתכנן להחדיר 6,000 לוחמים לישראל, דרך 10 תוואים" (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית. הטמפרטורות יהיו רגילות בעונה.

    ליל שבת: בהיר בדרך כלל.

    שבת: מעונן חלקית עד בהיר. תחול ירידה קלה בטמפרטורות.

    ראשון: בהיר. תחול עליה קלה בטמפרטורות.

    שני: בהיר עד מעונן חלקית. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות. במהלך הבוקר בהרי הצפון ינשבו רוחות ערות.

חדשות

כמאה פעילי העבודה גשר הפגינו היום (שישי) מול מטה הליכוד ב״מצודת זאב״ בתל אביב , מולם הפגינו כעשרה פעילי הליכוד. פעילי העבודה גשר דורשים מנתניהו התפטרות מיידית תחת הכותרת: די ביבי – פשוט די! תפרוש, ואין בחירות!

בן שנה נכווה ממים רותחים בפעוטון בבאר שבע – מצבו בינוני
דוברות איחוד הצלה – מחוז דרום: פעוט כבן שנה נכווה ממים רותחים תוך כדי שהותו בפעוטון בבאר שבע.
אדיר נחמני חובש באיחוד הצלה סיפר: "לדברי המטפלת הפעוט נכווה ממים רותחים שנשפכו עליו מתרמוס. הענקנו לו סיוע רפואי ראשוני ולאחר מכן הוא פונה בניידת טיפול נמרץ להמשך קבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה כשהוא סובל מכוויות בפלג גופו העליון".

רשות הטבע והגנים מתריעה בפני הציבור מפני צלילה עם כרישים באזור תחנת הכח בחדרה

רשות הטבע והגנים שבה ומתריעה בפני הציבור מפני צלילה בסמיכות לכרישים המתרכזים בתקופה זו כמידי שנה (דצמבר עד אפריל) באזור תחנת הכוח בחדרה. זאת מחשש לסכנה לצוללים חובבנים ואף מקצועיים. ברשות מדגישים כי המפגש עם הכרישים אינו צפוי או נשלט.

בתוך כך הרשות מציינת כי באזור שפך המים החמים של תחנת הכוח בו מתרכזים הכרישים קיימים זרמים חזקים ומערבולות חזקות שעלולות לסכן חיים לצד ציוד דייג רב כגון קרסים וחוטי דייג משוחררים המסכנים את הצוללים

שוטרי משטרת ישראל עצרו צעיר במעורבות באירוע ירי ובפציעתו הקלה של גבר היום בלילה בעיר טמרה
במהלך הלילה (21/11) בוצע ירי לעבר גבר (26,טמרה), שהיה ברכבו בעיר טמרה, סמוך לתחנת דלק "מנטה". הגבר נפצע באורח קל עד בינוני (ע"פי גורמי רפואה) ופונה למרכז הרפואי רמב"ם בחיפה.  שוטרי משטרת ישראל הוזעקו לזירת האירוע, אספו ממצאים ופתחו בחקירה. במהלך החקירה בפעילות סמויה וגלויה, אותר אחד החשודים (19, טמרה)במעורבות באירוע ונעצר. הרקע לאירוע טרם ידוע

פוליטי

כתב אישום בגין הפרת אמונים שוחד ומרמה נגד ראש הממשלה נתניהו

לאחר ימים ללא שינה, וקיום ישיבות ארוכות עם הפרקליטות, ועל רקע פסיקת המחוזי בפרשיית ראש עיריית אשקלון לשעבר שהתווה קווים להגדרת סיקור אוהד כשוחד, החליט אתמול (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט להגיש נגד נתניהו כתב אישום (המתפרס על 63 עמודים) בעבירות של שוחד ומרמה והפרת אמונים בתיק 4000 ("פרשת בזק-וואלה"), ובעבירות של מרמה והפרת אמונים בלבד בתיקים 1000 ("תיק המתנות") ו-2000 ("ידיעות אחרונות"). * כמו כן, הוגשו כתבי אישום גם נגד בעלי השליטה לשעבר באתר וואלה ובחברת בזק במסגרת תיק 4000, ונגד מו"ל ידיעות אחרונות במסגרת תיק 2000.

בתיק 1000, הוא פרשת המתנות, מואשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים. זאת, בגין קבלת טובות הנאה במאות אלפי שקלים, בעיקר בדמות סיגרים ושמפניות שקיבל מאנשי העסקים מילצ'ן ופאקר, במענה לבקשות ואף דרישות, בין היתר באמצעות משלוחים, גם כאשר מילצ'ן ופאקר לא שהו בישראל, עד כדי כך שהפכו למעין "קו אספקה". היקף טובות ההנאה הצטבר לסך של 690 אלף שקל. * בכתב האישום מפורט כי שווי טובות ההנאה שקיבלו נתניהו ורעייתו ממילצ'ן הגיע ל-462,602 שקל, שכללו סיגרים – 267,254 שקל, שמפניות – 184,448 שקל, תכשיטים – 10,900 שקל. בנוסף שווי טובות ההנאה שהתקבלו מפאקר עמד על 229,174 שקל, שכללו סיגרים – 145,577 שקל ושמפניות – 83,597 שקל. * שלושת האישומים העיקריים נגד נתניהו בתיק זה עוסקים בהתערבות שלו לאישור ויזה לארצות הברית למילצ'ן, קידום חוק להקלות מס לתושב חוזר – שהיה חוסך לאיש העסקים כסף רב והדחיפה למיזוג קשת ורשת. * כזכור, לפי כתב החשדות המשטרה המליצה להעמיד את נתניהו לדין באשמת שוחד – אך מנדלבליט לא קיבל את עמדתה והסתפק בהפרת אמונים בלבד.

בתיק 2000, העסקה שנרקמה בין ראש הממשלה למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, קבע מנדלבליט כי נתניהו מואשם במרמה והפרת אמונים. זאת, בתום דיונים משפטיים ממושכים ומורכבים, לאחר שרבים מבכירי הפרקליטות וכן המשטרה סברו כי מדובר בתיק שוחד, ואחדים מהם סברו כי אין להגיש כתב אישום בפרשה כלל. * לפי כתב האישום: "הגם שהנאשם נתניהו לא ביקש או התנה שוחד, הוא לא חדל מהשיח עמו, אלא קיים עמו שיח מפורט בעניין מרכיבי ההצעה, ונקט פעולות כחלק מהצגת אפשרות של ממש שיעשה שימוש בכוחו השלטוני ובתפקידו הציבורי הרם על מנת לקדם את החקיקה המיטיבה עם הנאשם מוזס, בהתאם להצעת השוחד". נתניהו, נטען בהמשך, "נטע אצל הנאשם מוזס את הרושם לפיו ישנה אפשרות של ממש שהוא ראש ממשלת ישראל ייקח שוחד" – מה שהעביר מסר לפיו "הצעות שוחד הן כלי שניתן לעשות בו שימוש לשם קידום אינטרסים הדדיים של נבחרי ציבור בכירים ואנשי עסקים, וכי אין פסול בעסקאות שוחד".

– בכתב האישום בתיק 4000, התיק החמור ביותר העוסק בבזק-וואלה, ראש הממשלה מואשם כי קיבל שוחד משאול אלוביץ', הבעלים של אתר החדשות "וואלה", בדמות סיקור אוהד והשפעה על התכנים המתפרסמים באתר, בתמורה לקידום ענייניו הרגולטוריים של האחרון, בעיקר בכל הנוגע במיזוג בין חברות התקשורת "בזק" ו"יס". כמו כן הוא יואשם במרמה ובהפרת אמונים.

היועמ"ש: "נתניהו הוא אדם עתיר זכויות, את ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו קיבלתי בלב שלם"

אמש, בשעה 19:30 כינס מנדלבליט מסיבת עיתונאים במשרד המשפטים שבה מסר באופן רשמי את החלטתו. "זה יום קשה ועצוב", פתח מנדלבליט את דבריו. "היום הודעתי לבאי כוחו של נתניהו על החלטתי להעמידו לדין ולהגיש נגדו כתב אישום הכולל שלושה אישומים. יום שבו היועץ המשפטי מחליט על הגשת כתב אשום נגד ראש ממשלה מכהן בגין עבירות שחיתות שלטונית זה יום עצוב מבחינת הציבור ומבחינתי אישית". לדבריו, ראש הממשלה נתניהו הוא אדם עתיר זכויות. זכיתי לעבוד עימו ולעמוד על כישוריו הרבים ויכולותיו כרה"מ. את ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו קיבלתי בלב כבד אמנם, אבל בלב שלם". מנדלבליט הוסיף כי "העבירות בהן הואשם נתניהו הן עבירות חמורות. הטענה לפיה אין שוחד היא משוללת יסוד. העבירה של הפרת אמונים אף היא עבירה חמורה של עובד ציבור המנצל את משרתו".

נתניהו: "מנדלבליט נכנע ללחצי הפרקליטות; אנחנו עדים לניסיון הפיכה שלטונית; לא אתפטר"

ראש הממשלה נתניהו התייחס אמש (חמישי) לכתב האישום נגדו בעבירות של שוחד ומרמה והפרת אמונים, לא הסס תקף ושלהב את תומכיו כנגד המשטרה, החוקרים ובתי המשפט ואמר כי "אנחנו עדים לניסיון של הפיכה שלטונית נגד ראש הממשלה". לדבריו, "זו אכיפת בררנית על סטרואידים, זו תפירת תיקים. תופרים פה חליפה מיוחדת רק בשבילי". * נתניהו הבהיר שלא יתפטר: "אני לא אתן לשקר לנצח, אמשיך להוביל את המדינה לפי החוק, בדיוק כפי שכתוב, אמשיך להוביל את המדינה באחריות, במסירות, תוך דאגה לביטחון ולעתיד של כולנו. למען המדינה צריך לחקור את החוקרים". * נתניהו האשים את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכך שנכנע ללחץ שהפעילו עליו פרקליט המדינה שי ניצן ופרקליטים אחרים.

– נתניהו אמר כי הוא מכבד את רשויות המשפט בישראל, אך "צריך להיות עיוור כדי לא לראות שמשהו לא טוב קורה אצל חוקרי המשטרה ואנשי הפרקליטות. כי הערב אנחנו עדים לניסיון של הפיכה שלטונית נגד ראש הממשלה בעילות שווא ובתהליך חקירה מזוהם ומגמתי. בוודאי שמתם לב שההחלטה מתפרסמת דווקא היום, במהירות שיא חסרת תקדים, בעיתוי הרגיש ביותר של המערכת הפוליטית".

– לטענת נתניהו, יש "אינספור דוגמאות מטלטלות על זיהום החקירה". הוא אמר כי איימו על עד המדינה בתיק 4000 ניר חפץ ש"נהרוס לך את המשפחה", אבל הסתירו את הסחיטה מהיועמ"ש והטילו צו איסור פרסום. "האם הפרקליטה ליאת בן ארי ידעה על כך? התהליך הפלילי הזה של סחיטה באיומים כדי לסחוט האשמות שווא, נודע לנו בטעות", אמר נתניהו. הוא הוסיף שגם במקרה של עד המדינה שלמה פילבר "פורסם שהיה תהליך סחיטה עברייני וכמובן גם בתרגיל זה התרגיל הוסתר מאתנו".

– כמו כן, הוא אמר כי חוקרי המשטרה "בכוונת מכוון לא חקרו את עשרות חברי הכנסת שהגישו את החוק לסגירת 'ישראל היום' ותמכו בו. אני רוצה לבשר לכם כי 42 מתוכם לא נחקרו. אף אחד מהם לא נשאל אף לא שאלה אחת על הסיקור המלטף שקיבלו מידיעות אחרונות". לדבריו, "זו הפעם הראשונה בתולדות הדמוקרטיה, בתולדות ישראל ובכל העולם שחוקרי ישראל בפרקליטות רוקמים את היחסים בין התקשורת לפוליטיקאים אבל חוקרים רק אדם אחד – אותי. יש דין אחד לאחרים ודין אחר לנתניהו". הוא אמר כי "חייבים לשים לזה סוף" ולהקים ועדה חיצונית בלתי תלויה שתחקור את השיטה.

למרות שכתב האישום טרם הוגש לבית המשפט: בכחול לבן דורשים מנתניהו להתפטר מתיקי הבריאות, הרווחה, התפוצות והחקלאות

למרות שטרם הוגש לבית המשפט כתב האישום נגד נתניהו, מפלגת כחול לבן פנתה לראש הממשלה נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה שנתניהו יתפטר מכל תפקידיו כשר, בעקבות פרסום כתב האישום נגדו אתמול (חמישי). הדרישה של כחול לבן מופנת נגד ארבעת התיקים בהם מחזיק נתניהו – הבריאות, הרווחה, התפוצות והחקלאות. * לדבריהם "על פי החלטות בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, שר המוגש כנגדו כתב אישום לא יוכל להמשיך ולכהן בתפקידו, ולפיכך חלה עליך חובה לסיים לאלתר את תפקידיך השונים כשר בממשלת ישראל".

– יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, אמר אתמול כי סיעתו תעתור לבג"ץ שיורה לראש הממשלה לצאת לנבצרות. "העבודה-גשר תטען כי מאחר שמדובר בראש ממשלת מעבר ולא בכזה שקיבל את אמון הכנסת, יש להודיע על נבצרותו כמתבקש לפי הדין לשרי ממשלה". * הסיעה הודיעה כי פנתה ליועץ המשפטי לכנסת איל ינון, בדרישה להקים ועדת כנסת שתדון בשאלת חסינותו של נתניהו. "למרבה הצער, נראה כי לא יעלה בידי אף אחד מחברי הכנסת הנוכחית להקים ממשלה, ויש להניח כי ועדת הכנסת בכנסת ה-23 תוקם רק בעוד כחצי שנה ואף זה מוטל בספק רב".

תמונת מצב | נתניהו עדיין לא בסטטוס נאשם; יוכל לדרוש – בתוך 30 יום – מהכנסת חסינות מהעמדה לדין; גם אם יוחלט שלא להעניק לו חסינות, יוכל להמשיך בתפקידו כח"כ וראש ממשלה; צפויים עתירות למנוע מינוי מחודש שלו כראש ממשלה

ההכרזה הדרמטית של היועמ"ש מטלטלת את המערכת הפוליטית בתקופה רגישה במיוחד, אחרי שגם נתניהו וגם יריבו מכחול לבן בני גנץ נכשלו להרכיב ממשלה, וישראל שועטת לעבר מערכת בחירות שלישית בתוך שנה. הפלונטר הפוליטי חסר התקדים מוביל למצב משפטי חסר תקדים גם הוא, שבו יש קושי להגיש את כתב האישום לבית המשפט, שכן יש צורך לקיים קודם דיון בנוגע לחסינותו של נתניהו בוועדת הכנסת – ועדה שלא ניתן לכנסה עד שתוקם קואליציה. * כתב האישום נגד נתניהו נמסר במקביל לראש הממשלה, לפרקליטיו וליו"ר הכנסת, אדלשטיין. כתב האישום לא הופקד בבית המשפט כנהוג, שכן נתניהו יכול לבקש מהכנסת חסינות מפני העמדה לדין בתוך 30 יום. אם נתניהו יחליט להגיש בקשה כזו, הרי שלכנסת לא תהיה אפשרות לדון בבקשתו היות ואין ועדת כנסת, וכתב האישום לא יוגש לבית המשפט עד לדיון בבקשתו. * לפי החוק, עד לכינון ועדת כנסת קבועה, דבר שניתן לעשות רק לאחר גיבוש קואליציה, מקבלת את סמכויותיה ופועלת במקומה, ועדה זמנית המכונה "הוועדה המסדרת". לאחרונה, קבע היועץ המשפטי לכנסת, כי הוועדה המסדרת אינה מוסמכת לקיים דיון כזה. אולם גם נושא זה עשוי להגיע להכרעת בג"ץ.

– נתניהו חובש כיום שלושה כובעים – ראש ממשלה, שר וחבר כנסת. כחבר כנסת באפשרותו לדרוש חסינות מפני העמדה לדין. החלטה להעניק חסינות יכולה להיות רק בשל כמה עילות, שהרלוונטיות מתוכן הן אלה: אם כתב האישום הוגש שלא בתום לב או מתוך אפליה, אם נקבע כי אותה עבריה פלילית היא למעשה חלק מתפקידו הציבורי של הח"כ, או אם ניהול ההליך הפלילי יגרום נזק של ממש לתפקוד הכנסת או לייצוג ציבור הנבחרים (בהתחשב בכך, שנתניהו משמש גם כראש ממשלה, יעלה לדיון, מה יקרה כאשר ישיבת קבינט דחופה תתנגש במועד של דיון הוכחות), ובנוסף, בהתחשב בחומרת העבירה, אי ניהול ההליך לא יפגע באינטרס הציבורי.

– אם לא תוענק לנתניהו חסינות, התקדימים מלמדים שהוא יוכל להמשיך לכהן כחבר כנסת מן המניין, ואף להחזיק בתפקידים פרלמנטריים. אולם באשר לכהונתו של נתניהו כשר, גם כאן ישנם תקדימים. העיקרי בהם הוא פרשת קביעת בג"ץ כי מרגע שהוגש כתב אישום בעבירה חמורה נגד שר, על ראש הממשלה לפטרו.

– השאלה הסבוכה יותר, היא האם ראש ממשלה יכול לכהן תוך כדי ניהול משפט פלילי. חוק יסוד הממשלה קובע כי כהונת ראש ממשלה תופסק ברגע שהורשע באופן סופי בעבירה שיש עמה קלון, אך האם ראש ממשלה שנמצא בססטוס של 'נאשם' יכול לקבל מחדש את תפקיד ראש הממשלה. מכיוון שהעמדה לדין של ראש ממשלה מכהן מעולם לא עמדה לביקורת בג"ץ – הוא עשוי להידרש לעסוק בסוגיה.

– אם נתניהו יצליח להקים ממשלה בטווח 21 הימים שניתנו לחברי הכנסת לאפשר זאת, תיתכן עתירה לבג"ץ בדרישה שהנשיא לא יטיל עליו את המשימה מפני שהסטטוס המשפטי שלו השתנה. לחלופין, אם נתניהו יזכה בבחירות השלישיות, שלפי ההערכות במערכת הפוליטית ייערכו בחודש אדר הקרוב, עשויות כאמור להיות מוגשות עתירות לבג"ץ נגד נשיא המדינה, בטיעון שלא ניתן להטיל על מי שנמצא בסטטוס של נאשם בעבירות חמורות, להקים ממשלה.

– בתוך כך, בסביבת נתניהו החלו להיערך להעברת התיקים שהוא מחזיק בידיו לשרים או לחברי כנסת, בשל ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום. ראש הממשלה מחזיק כעת בידיו שלושה תיקים: התפוצות, החקלאות, והרווחה. כעת המצב סבוך יותר, משום שהיועץ המשפטי יידרש גם ליכולתו של נתניהו למנות שרים כאשר הוא איננו מחזיק במנדט להרכבת ממשלה, ולמעשה נטול כל תמיכה מהכנסת. בכירים בליכוד טוענים כי האפשרות היחידה היא שבתיקים המתפנים יחזיקו שרים מכהנים. אולם יש לזכור כי בנט מונה לתפקיד שר הבטחון, בעת שהמנדט היה בידיו של גנץ.

סיקור נרחב בעולם על אישום ראש הממשלה: "נתניהו הופיע בתקשורת עם פנים חיוורות וטען כי הוא קורבן של קנוניה של המשטרה והפרקליטות"

ההחלטה של היועמ"ש אביחי מנדלבליט אמש (חמישי) להגיש כתב אישום נגד נתניהו עוררה סערה גם ברחבי העולם. כלי התקשורת הבין-לאומיים סיקרו את האירוע, ואצל חלקם הידיעה אף הופיעה בכותרת הראשית. אתרי החדשות השונים הדגישו את החרפת המשבר הפוליטי בישראל, ציינו כי נתניהו יכול להמשיך בכהותנו על אף האישומים. בניו יורק טיימס כתבו בכותרת כי האישומים מעמידים את עתידו הפוליטי של נתניהו בספק. ברויטרס צויין כי "מדובר במשבר החמור ביותר של נתניהו בקריירה הפוליטית הארוכה שלו, שנמצא בשלטון מאז 2009". ב"גארדיאן" דיווחו כי גורלו הפוליטי של נתניהו לא ברור וכי הוא נמצא "בלימבו".

– ברשת BBC, שם הידיעה "כיכבה" בראש האתר, כתבו כי האישומים נגד נתניהו מהווים "קו פרשת מים עבור ישראל". בנוסף, נכתב כי "הבעיות המשפטיות מטרידות את נתניהו בשנים האחרונות וגורמות לו להתמקד בהישרדותו הפוליטי ופחות בהנהגה". ב-BBC ציינו כי ענייניו המשפטיים הם חלק מהסיבות לשיתוק הפוליטי של ישראל.

– בסוכנות הידיעות AP התייחסו לכך שזאת הפעם הראשונה שנגד ראש ממשלה ישראלי מכהן מוגש כתב אישום וכי ההחלטה על הגשת אישום זה מגיעה בתקופה סוערת מבחינת המדינה. לפי הדיווח "המערכת הפוליטית בישראל צולעת לעבר בחירות בפעם השלישית בתוך שנה". עוד נכתב כי כתב האישום "מאיים על אחיזתו בשלטון שנמשך 10 שנים", וכי הדבר "מחליש אותו משמעותית". ב-AP צויין גם נאומו של ראש הממשלה, ונכתב כי "נתניהו הופיע בתקשורת עם פנים חיוורות וטען כי הוא קורבן של קנוניה של המשטרה והפרקליטות".

– בCNN היתה הכותרת "כתבי אישום באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים יוגשו נגד מנהיגה של ישראל, בנימין נתניהו" ובגוף הידיעה נכתב כי "זו הפעם הראשונה בתולדות ישראל שראש ממשלה עומד בפני כתב אישום פלילי".

– באל ג'זירה, שם הידיעה הופיעה בראש האתר, הציגו את המצב בישראל כ"כאוס פוליטי". באתר נכתב כי ההחלטה של היועמ"ש היא "אחד האתגרים הקשים ביותר שנתניהו מתמודד איתם" וציינו שממשלה לא נראית באופק. עוד נכתב באל ג'זירה כי "ישראל תצטרך להיערך לנסיעה ברכבת הרים פוליטית בחודשים הקרובים", וכי "עכשיו יותר מתמיד נלחם נתניהו על חייו הפוליטיים".

– כלי התקשורת בעולם אף ערכו השוואה בין נתניהו לטראמפ. בניו יורק טיימס ברויטרס ובAP צויין כי נתניהו אימץ את "השפה הלוחמנית של בן בריתו טראמפ" וטוען כי החקירות נגדו הן 'ציד מכשפות'.

– המועמדת האמריקנית לראשות המפלגה הדמוקרטית, בבחירות שיתקיימו ב-2020, אליזבת' וורן ניצלה את המאורע על מנת לנגח את יריבה הפוליטי, הנשיא דונלד טראמפ. וכתבה כי "כמו חברו טראמפ, נתניהו יעשה הכול על מנת להתעשר ולהישאר בשלטון".

– ועידת הנשיאים הארגונים היהודיים העיקריים בארצות הברית, התייחס אף הוא לאישומים והצהיר כי הודעת מנדלבליט "מטרידה מאוד" וכי "מדינת ישראל מתמודדת עם קשיים רבים בחודשים האחרונים".

גדעון סער ובכיר נוסף בליכוד מתכוננים להתמודד בפריימריז על ראשות הליכוד נגד נתניהו

ברקע ההיערכות לבחירות נוספות וכוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את הפריימריז בליכוד, ח"כ גדעון סער (הליכוד) הבהיר אתמול (חמישי) כי הוא מתנגד לביטול הפריימריז אם יהיו בחירות שלישיות, וכי הוא מתכוון להתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד. בכנס הג'רוזלם פוסט הצהיר סער כי "לא קיימנו פריימריז לראשות המפלגה כבר כמה שנים. אם נלך לבחירות שלישיות לא הגיוני שנתניהו יצליח לעשות את זה גם בלי פריימריז לראשות המפלגה. זה הדבר ההגיוני והסביר לעשות. לכן הגיוני שנקבע לוח זמנים חדש. אני חושב שאני יכול להרכיב ממשלה ולאחד העם". * בדבריו, עקץ סער את מפלגת יש עתיד שביטלה שוב את הפריימריז למפלגה, ואמר "אנחנו מפלגה דמוקרטית, אנחנו לא 'יש עתיד' שמבטלת בחירות פנימיות. בליכוד לא היו פריימריז כבר שנים רבות".

– ב'כאן חדשות', דווח כי אחרי גדעון סער יש בכיר נוסף בליכוד הקורא תיגר על המנהיגות של נתניהו. ומתכוון לרוץ גם הוא בפריימריז לראשות המפלגה, וזאת על רקע כתב האישום נגד רה"מ

– בליכוד הודיעו מוקדם יותר השבוע בעקבות המבוי הסתום במשא ומתן כי יו"ר מרכז הליכוד, ח"כ חיים כץ, סיכם עם ראש הממשלה להביא הצעה משותפת שלא יתקיימו פריימריז לרשימת המפלגה לכנסת. זאת, "לאור החשש שהמדינה תידרדר לבחירות מיותרות, ובעקבות פניות של ח"כים בליכוד". לדברי בכירים בליכוד, נתניהו התכוון לבטל גם את הפריימריז לראשות המפלגה ולכרוך את המהלכים יחדיו, בהסתמך על הסעיף בחוקת הליכוד שבו הבחירות לרשימה ולהנהגה כרוכות יחדיו.

– חבר הכנסת יואב קיש, שהפסיד לאחרונה את הבחירות לראשות הסיעה, אמר כי "פריימריז לראשות המפלגה זה חלק מהסממנים הדמוקרטיים של הליכוד, ואם יש מועמדים – צריך לאפשר להם להתמודד". קיש הדגיש כי הוא מפריד בין קיום פריימריז לרשימה או לראשות ואמר כי "אם הליכוד יתחמק מזה – זה לא ייראה טוב".

– בתוך כך, הודיעה יש עתיד על המשך תפקודו של יאיר לפיד כיו"ר המפלגה עד לתום כהונת הכנסת ה-25, וזאת על אף התקנון שקבע ביצוע פריימריז לראשות המפלגה שתוכננו להתקיים בתום כהונת הכנסת ה-22. * לפי תקנון יש עתיד, שהוקמה ב-2012, לפיד שוריין תחילה כיור המפלגה לשתי קדנציות. ב-2016 חוקת המפלגה האריכה לו את כהונתו עד הבחירות לכנסת ה-22, וכעת הוארכה כהונתו בשלוש קדנציות נוספות – עד סוף הכנסת ה-25. * מ"יש עתיד" נמסר: "לאור המצב החריג של בחירות חוזרות וחוסר פעילות פרלמנטרית בכנסת ה-21 והכנסת ה-22 יחד עם הקמת מפלגת "כחול לבן", הוחלט ביש עתיד להאריך את כהונת היו"ר, ח"כ יאיר לפיד, עד לסיום כהונת כנסת ה- 25 (כולל)". עוד צוין מטעם המפלגה כי "מדובר בהליך טכני לאור הנסיבות המיוחדות".

הפלונטר הפוליטי | אחרי החלטת היועמ"ש, הסיכויים לממשלת אחדות בתקופת ה-21 יום – אפסיים

אחרי שביום רביעי, הסיר ליברמן מסדר שני תרחישים שעשויים היו להתרחש ב־21 הימים שבהם המנדט להרכבת ממשלה בידי הכנסת: ממשלת מיעוט בראשות כחול לבן וממשלת ימין צרה בראשות הליכוד. הוריד אתמול היועמ"ש לממשלה מנדלבליט גם את האפשרות השלישית – הקמת ממשלת אחדות. כשכתב האישום הפך לחלוט, ההחלטה של ראשי כחול לבן, מבני גנץ ועד יאיר לפיד, הפכה להיות חלוטה גם היא. המשמעות המיידית היא, כפי שנראה כעת לעין, שהדהירה למערכת בחירות נוספת בלתי נמנעת.- לפי חוות דעת של היועמ"ש לכנסת שפרסם יועמ"ש הכנסת שלשום לרבלין לא מוקנה שיקול-דעת לבחור בין בקשות של מועמדים שונים. לפי ההנחיה, מי שמגיש לרבלין ראשון 61 חתימות, הוא זה שיקבל אוטומטית את הזכות להרכיב. כינון הממשלה בשלב זה אינו מצריך רוב של 61. אחרי שיושגו 61 חתימות והמלצה על זהות חבר כנסת, הוא יוכל להשביע ממשלה ברוב רגיל.  "די בכך שהתומכים בכינונה של הממשלה, רבים יותר מן המתנגדים לה. מובן כי חתימתו של חבר כנסת על בקשה לנשיא אינה מחייבת אותו בהצבעת אמון במליאת הכנסת".

– באשר להליך החתימה, יועמ"ש הכנסת צירף טופס מיוחד עליו יהיה לחתום, עם שמו המלא של חבר כנסת, חתימתו המקורית ומועד החתימה. "לא ניתן יהיה להחתים באמצעות חותמת, פקס או חתימה אלקטרונית", הוא קובע. "החתמת חברי הכנסת יכולה להיעשות על-ידי המועמד עצמו או על-ידי כל גורם אחר, וזאת אף מבלי לקבל מראש את הסכמת המועמד לכך. עם זאת, את הבקשה יש להגיש בצירוף הסכמת המועמד בכתב".- יצויין, כי מאחר ומדובר בהחתמה אישית של חברי הכנסת ולא החתמה סיעתית, הסיעות לא חייבות לחתום באופן אחיד. למשל, ייתכן מצב תאורטי שחלק מן חברי הכנסת בליכוד או בכחול לבן ימליצו על חבר כנסת אחד, וחלק מחברי הכנסת ימליצו על חבר כנסת אחר. פיצול חתימות שכזה, אין משמעו פיצול הסיעה. בשלב הבא, אם יש הצטרפות לקואליציה וממשלה נגד עמדת הסיעה, הרי שיראו את הסיעה כבר כמפוצלת. * בנוסף, לפי היועמ"ש של הכנסת, יכול חבר כנסת אחת לחתום עבור מספר מועמדים במקביל.

אחרי החזרת המנדט, ולפני המלצת היועמ"ש: תיקו בצמרת, בלוק הימין מתחזק ל-57 מנדטים לעומת גוש השמאל שיורד ל-51 מנדטים בלבד

סקר 'כאן חדשות' שפורסם אמש (חמישי), ונערך לפני פרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה. מעלה כי במקרה של בחירות נוספות קיים שוויות בין הליכוד וכחול לבן שמובילות עם 33 מנדטים כל אחת. הרשימה הערבית יורדת לפי הסקר ל-12 מנדטים אך שומרת על המקום השלישי. * לפי הסקר, בלוק הימין מקבל 57 מנדטים (לעומת 55 כיום), וגוש השמאל יורד ל-51 מנדטים (לעומת 52 כיום).

– לפי סקר נוסף שפורסם בחדשות12 שנערך גם הוא לפני פרסום המלצות היועמ"ש, הליכוד מתחזקת במנדט אחד לעומת הבחירות האחרונות ומקבלת 33 מנדטים, בדומה לכחול לבן. גם ישראל ביתנו מתחזקת על פי הסקר במנדט אחד וזאת לעומת ש"ס ומפלגת העבודה, ששתיהן מאבדות מנדט כל אחת. מעבר אליהן, כל שאר המפלגות שומרות על כוחן מהכנסת ה-22. * לפי הסקר, אין שינוי במפת הגושים ובלוק הימין מוביל עם 55 מנדטים לעומת 52 מנדטים לגוש השמאל.

– בסקר חדשות 12, נשאלו המשתתפים מה לדעתם נתניהו צריך לעשות במקרה שיוחלט להגיש נגדו כתב אישום. 46 אחוזים מהציבור האמינו שבמקרה שכזה עליו יהיה להתפטר, 30 אחוזים האמינו שלנתניהו הזכות להישאר בתפקידו עד פסק דין של בית המשפט ו-17 אחוזים תמכו בפתרון שהציע הנשיא ראובן ריבלין – נבצרות.

– בסקר כאן חדשות, נשאלו גם "לשאלה איזו ממשלה היית רוצה, שתוקם לאור המצב הפוליטי" 40% ענו שהם מעוניינים בממשלת אחדות. 24% תמכו בממשלת ימין עם ליברמן ו-15 אחוזים ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת. בקרב מצביעי כחול לבן אמרו 62% כי הם מעדיפים ממשלת אחדות. לעומתם 36% ממצביעי הליכוד העדיפו את האפשרות הזו.

– להלן מפת המנדטים המסתמנת, לפי סקר חדשות כאן, אילו הבחירות היו מתקיימות אתמול: הליכוד עם 33 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); כחול לבן – 33 (33); הרשימה המשותפת – 12 (13); יהדות התורה – 8 (7); ישראל ביתנו – 8 (8); ש"ס – 7 (9); הימין החדש – 5 (3); המחנה הדמוקרטי – 5 (5); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 4 (4)

– להלן מפת המנדטים המסתמנת, לפי סקר החדשות12, אילו הבחירות היו מתקיימות אתמול: הליכוד עם 33 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); כחול לבן – 33 (33); הרשימה המשותפת – 13 (13); ישראל ביתנו – 9 (8); ש"ס – 8 (9); יהדות התורה – 7 (7); ימינה – 7 (7); המחנה הדמוקרטי – 5 (5); העבודה וגשר – 5 (6)

בטחוני

ושוב מחבלים אלמונים חודרים לכפרים פלסטינים ומבצעים פשעי שנאה

לילה של פרעות ברחבי הגדה: רכבים הוצתו, כתובות נאצה רוססו על בתים פרטיים ורכוש רב נפגע ב-5 כפרים פלסטינים שונים

לפי דיווח ראשוני, בשרשרת אירועים אלימים וקשים הלילה בגדה, פגעו אלמונים בחמישה כפרים פלסטינים וברכוש רב של התושבים.

בכפר מג'דל בני פדל הציתו אלמונים שני רכבים, ריססו כתובות נאצה על בתים פרטיים ורכבים ובין היתר נכתב "שטח צבאי סגור". בנוסף, ריססו מגן דוד על כניסה לבית.

בכפר קבלאן הציתו שני רכבים, ריססו כתובות נאצה על בתים פרטיים, בין היתר נכתב "שטח צבאי סגור" . בנוסף ריססו מגן דוד על בית אחר.

בכפר א דיכ נקבו ופגעו בצמיגיהם של 21 רכבים, ריססו את כתובת הנאצה "קומי אורי" על רכב, ומגן דוד רוסס על רכב אחר. בנוסף ריססו האלמונים "שטח צבאי".

בכפר עין סמיה נכנסו אלמונים למשתלה וגנבו למעלה מ-100 שתלים. לפי עד ראייה, הרכב של הגנבים נסע לכיוון המאחזים באזור הבלאדים, בסמוך לכוכב השחר.

בכפר בית דג'אן שרפו רכב, ובנוסף ריססו על אחד הבתים מגן דוד ואת הכתובת "עדיין שטח צבאי?".

פעם שנייה ברצף: בוטלו צעדות השיבה בגבול רצועת עזה; בוועד המארגן שוקלים לעבור למתכונת חודשית במקום שבועית

העיתון הלבנוני אל-אחבאר דיווח הבוקר (שישי) כי צעדות השיבה בגבול רצועת עזה בוטלו בפעם השנייה השבוע. הביטול בא בעקבות מידע ש"ישראל תפר את תנאי הפסקת האש של הסבב האחרון" ותירה לעבר מתפרעים בגבול, מה שידחוף את ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי להגיב ויוביל לעימות חדש. * כמו כן, הוחלט שלא לקיים את ההפגנות כדי לתת זמן לפתרון המחלוקות בין חמאס לג'יהאד האסלאמי. * ע"פ הדווח בוועד המארגן של המהומות מתקיים דיון אם לצמצם את ההפגנות ולקיים אותן אחת לחודש או לפי הנסיבות, במקום לקיימן כל יום שישי כפי שקורה כעת.

הרמטכ"ל לשעבר: "חיזבאללה מתכנן להחדיר 6,000 לוחמים לישראל, דרך 10 תוואים"

הרמטכ"ל לשעבר אייזנקוט הזהיר אמש בכנס לביטחון לאומי: כי "חיזבאללה בונה יחד עם כוח קודס האיראני", יכולת פשיטה של 6000 לוחמים שנכנסים דרך 10 תוואים תת קרקעיים ומפתיעים את מדינת ישראל"  לדבריו, "לא מדובר בפשיטות כפי שראינו במבצע צוק איתן, שבהן 13 מחבלים נכנסים ויוצאים, אלא תוכנית אחרת לגמרי, שסוכלה בחלקה" * הדברים נאמרים פחות משנה לאחר שישראל יצאה למבצע "מגן צפוני" בו הושמדו שורה של מנהרות חדורות אותן הקים חיזבאללה על מנת להחדיר את חייליו לשטח ישראל ברגע האמת.

– מזכ"ל חיזבאללה ובכירים בארגון איימו יותר מפעם אחת כי בעימות עתידי עם ישראל ייכנסו כוחות של ארגון חיזבאללה לשטחה של המדינה היהודית. התבססות המיליציות השיעיות בדרום סוריה, תחת חסותו של כוח קודס של משמרות המהפכה, מספק לארגון השיעי כוח אדם נוסף וזירת פעולה חדשה.

דיווח: הירי של איראן לגולן – תגובה לתקיפה ישראלית בגבול עיראק-סוריה; "בתקיפה חוסל נהג משאית – לא דמות איראנית בכירה"

העיתון "אל-אחבאר" המקורב לחזבאללה הכחיש אתמול (חמישי) את הפרסומים, לפיהם, המוסד הישראלי חיסל דמות איראנית בכירה בסוריה, וששיגור ארבע הרקטות לעבר רמת הגולן מוקדם יותר השבוע נעשה בתגובה לחיסול זה. * העיתון טוען כי ממידע שהגיע לידיו עולה כי לפני כשמונה ימים נהרג נהג משאית בתקיפה ישראלית באזור אל-בוכמאל שבגבול מזרח סוריה. מקורות צבאיים סורים אומרים לעיתון כי ירי הרקטות הוא תגובה להריגתו, כמו גם העברת מסר לישראל לאור ניסיונותיה להגביל את חופש התנועה מעיראק לסוריה.

– בנוסף, לפי הדיווח ב"אל-אחבאר" רוב העמדות שהותקפו על ידי ישראל בסוריה פונו מראש על ידי כוחות הביטחון במדינה, זאת מאחר והיה צפוי כי תהיה תגובה לירי לעבר רמת הגולן. לפי העיתון, בתקיפה נהרגו כמה חיילים סורים ועוד כמה נפצעו, בנוסף לשני אזרחים.

– לפי ה"אל-אחבאר" התקיפה הישראלית התרחשה בשני סבבים, כאשר הראשון כוון נגד מערכי ההגנה האוויריים בשדה התעופה הצבאי אל-מאזה ובפרבריה הדרומיים של דמשק, לצד מערכים באזור הקרוב לגבול ובסיסים צבאיים שישראל חושבת כי הם משמשים את בני בריתה של דמשק לתקיפות נגדה. והסבב השני, פגע בפלוגה אחת המוצבת באזור אל כיסווה מדרום לדמשק, ובמחסן אמל"ח השייך לפלוגה הרביעית באזור יעפור ממערב לבירה.

המורדים בתימן מאיימים: אם ישראל תנסה אותנו – נתקוף בעומק "השטחים הכבושים" עם טילים וכלי טיס

בצל התקיפה הישראלית בסוריה של עשרות מטרות של צבא אסד ושל כוח קודס האירני בתגובה לשיגור ארבע הרקטות לגולן, דובר המורדים החות'ים בתימן שנתמכים בידי אירן הצהיר: הצבא שלנו יכול לפגוע בעומק השטחים הכבושים של ישראל * לפי דיווח ב-PressTV, כלי תקשורת אירני שמזוהה עם המשטר, דובר הכוחות החות'ים אמר כי לוחמיו "מוכנים במלואם לתת מענה הולם למשטר בתל אביב, למקרה שהצבא הישראלי יעשה מעשה של תוקפנות". * הדובר, הגנרל יחיא סארי, טען כי לישראל יש "שאיפות בתימן" ובאזור המפרץ הפרסי – ולדבריו, אם ינסו לממש את שאיפותיהם – "התימנים לא יהססו להגיב לאיוולת הישראלית". באיום ישיר לכיוון ירושלים הוא אמר כי יש למורדים את היכולת לפגוע "עמוק בשטח השטחים הכבושים", וזאת לדבריו בין היתר באמצעות טילים וכלי טייס בלתי מאוישים. (החדשות12)

מדיני

נשיא ארגנטינה: שוקל לסייג את ההכרזה על חיזבאללה כארגון טרור

נשיא ארגנטינה הנבחר אלברטו פרננדס הודיע בשבוע שעבר לשגרירת ישראל בבואנוס איירס, כי ארגנטינה עשויה לסייג את ההכרזה על חיזבאללה כארגון טרור. הכרזה שהתקבלה על ידי הנשיא היוצא, מאוריסיו מאקרי. לדבריו, ממשלו שוקל לעשות הבחנה בין הזרוע הפוליטית לזרוע הצבאית של חיזבאללה. * על פי הדיווח בארגנטינה, הסיבה שבגינה פרננדז שוקל להוציא את חיזבאללה מרשימת ארגוני הטרור, היא שהוא גם גוף פוליטי עם נציגות בפרלמנט הלבנוני. מקורבים לנשיא הנבחר אמרו כי בכל מקרה הנושא נמצא בבדיקה והוא אינו בעדיפות גבוהה בסדר היום שלו.  * היבט נוסף של הנושא הוא שהחלטה לסגת מההצהרה, היא פגיעה אפשרית ביחסים עם ארצות הברית. ממשלו של הנשיא דונלד טראמפפ קידם מאוד את ההכרה בחיזבאללה כארגון טרור, כולל נסיעה של מזכיר המדינה מייק פומפאו לדרום אמריקה על מנת שמדינות האזור יעשו זאת.

– יצוין, כי סגניתו המיועדת של פרננדס היא הנשיאה לשעבר כרסיטינה קירשנר, שבימיה בשלטון קידמה הסכם עם איראן שמחקה את משטר האייתוללות מאחריות לפיגוע בבניין הקהילה היהודית. הנשיא הנבחר פרננדס, שהיה בעבר ראש הסגל של קירשנר, התעמת עמה בעבר בעקבות ההסכם שעליו חתמה הנשיאה לשעבר עם איראן בנוגע לחקירת הפיגועים בבואנוס איירס. לכן, בירושלים מתקשים להאמין שפרננדס תומך בריכוך ההחלטה בעניין חיזבאללה וסבורים כי החלטה בנושא יכולה להיות קשורה ללחצים מצדן של קירשנר ומפלגתה.

חוץ

200 אלף איש הפגינו בבירת קולומביה; מפגינים ניסו לפרוץ לבניין הקונגרס; 170 אלף שוטרים נפרסו ברחובות

רבבות מפגינים גדשו היום (שישי) את רחובות בירת קולומביה, בוגוטה, במחאה נגד הממשלה והנשיא איוון דוקה. המפגינים מחו בין היתר על העיכוב ביישום הסכם השלום שנחתם ב-2016 עם ארגון המורדים FARC ונגד כוונת הממשלה לקדם רפורמה פנסיונית. הפגנות נוספות פרצו בערים אחרות במדינה. * אזורים נרחבים בבירה בוגוטה הושבתו, ומפגינים תועדו חוסמים את דרכי הגישה הראשיות לנמל התעופה הבינלאומי. * המשטרה העריכה את מספר המפגינים ב-207 אלף ופרסה כ-170 אלף שוטרים על מנת להבטיח כי הסדר יישמר ברחובות.

– בבוגוטה ניסתה קבוצת מפגינים לפרוץ לבניין הקונגרס ולהסיר בד שחור שכיסה מבנה היסטורי בכיכר סימון דה בוליבאר, אך נתקלו בירי גז מדמיע מצד המשטרה. כ-80 בני אדם נפצעו במהלך עימותים שפרצו בבוגוטה, בהם 42 מפגינים ו-37 שוטרים. * עימותים קשים התפתחו גם בין מפגינים לשוטרים בכיכר בוליבר במרכז בוגוטה. שוטרים השתמשו בגז מדמיע נגד עשרות אלפי האזרחים שהתרכזו מול בניין העירייה.

– בניסיון להרגיע את הרוחות התייצב דוקה בנאום פומבי לצד המפגינים ושיבח אותם על שניצלו את זכות המחאה. דוקה, ששיעור התמיכה בו צנח ל-26%, הוסיף כי "היום העם הקולומביאני השמיע את קולו, ואנחנו מקשיבים".

– איגודים גדולים במדינה, שהביעו תמיכה בהפגנות, טענו כי הממשלה מעוניינת להפריט את קרן הפנסיה הציבורית. קבוצות אחרות של צועדים מחו על מה שהגדירו כהיעדר פעולות ממשלתיות למניעת רצח של מאות פעילי זכויות אדם, שחיתות באוניברסיטאות ונושאים אחרים. * כמה פרשנים פוליטיים וחוקרים הביעו ספק כי המחאה בבוגוטה תצמח לממדים שנראו במדינות השכנות, כמו בוליביה, צ'ילה ואקוודור. בין היתר בשל העדרו של גורם מלכד שיחבר בין המפגינים. (הארץ)

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן