Skip to content

חורף הוא זמן הערבה

הערבה מציעה כל מה שצריך לחופשה נהדרת: מסלולי טיול ברגל, ברכב או באופניים ,נופי מדבר מופלאים, תיירות חקלאית, אטרקציות לכל המשפחה, אפשרויות לינה מגוונות ומסעדות מצוינות. ואין כמו מזג האוויר החורפי הנעים ליהנות מקסם הערבה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עד לפני זמן לא רב, הערבה הייתה לא יותר מ"המקום החם הזה"  שעוברים בו בדרך לאילת. אבל נראה שבשנים האחרונות משהו השתנה. ויותר אנשים מגלים את הקסם של הערבה, ומבינים שמדובר באחד האזורים המיוחדים בארץ. בשנים האחרונות קמו בערבה שפע של יוזמות תיירותיות, צימרים, מסעדות והמון אטרקציות לכל המשפחה, הוסיפו לזה את מסלולי הטיולים בערבה ותקבלו חבל ארץ אטרקטיבי ביותר.

זריחה קסומה באליפז (צילום:דן בר-דוב)

הערבה, אותו עמק צר וארוך המשתרע מדרום ים המלח ועד מפרץ אילת ומפריד בין הרי אדום ממזרח ובין הר הנגב ממערב, טומנת בחובה שלל אטרקציות ופעילויות למטיילים יחידים, לקבוצות ולמשפחות ומציעה חוויה מדברית עשירה ומסקרנת. שמורות טבע ואטרקציות, סדנאות גוף ונפש, פארקים מרהיבים ושקיעות וזריחות מקסימות.  באזור הערבה תמצאו מגוון רחב של אתרי אירוח ולינה החל מלינת קמפינג, חאן מדברי, חדר אירוח בקיבוץ ועד סוויטה מפוארת בחוה מבודדת. אנשי התיירות של הערבה  ושל הרשות לפיתוח הנגב  ובהובלת יועץ התיירות גיל חובב (לא זה מהרדיו אבל לא פחות חביב) החליטו לקחת אותנו, קבוצה של עיתונאים, למסע טעימות משלל האטרקציות שיש לערבה להציע.

פה הייתה מחצבה עד לפני כמה שנים (צילום:דן בר-דוב)

את מסענו אנחנו פותחים אצל דובי במחצבת הגבס (קצת אחרי הירידות של מצפה רמון) ,או יותר נכון מה שהיה משך שנים מחצבת גבס והיום אחרי מאמץ עיקש וארוך הפכה המחצבה מפצע פעור בנוף לחאן קסום המאפשר אירוח באוהל בסגנון בדואי ומאפשר לינה במאהל או לינה במתחם קמפינג, במקום מקלחות חמות ושירותים. (לינה תעלה 100שח ללילה וארוחת בוקר תעלה 45 שח לאדם) לדובי תכניות רבות לפיתוח המתחם אבל כבר היום נחמד לעצור שם.

ארוחת בוקר בחאן המחצבה (צילום:דן בר-דוב)
אוהל בדואי ענק בחאן המחצבה (צילום:דן בר-דוב)

משם אנחנו ממשיכים לקיבוץ נאות סמדר, הקיבוץ המיוחד הזה הוקם ב-1989 מתוך כוונה ליצור קהילה לומדת שבה ייבחנו בפועל שאלות על מצבו של האדם בעולם דרך יחסים, עשייה והתבוננות. שאלות  שנבחנות מדי יום בחיים המשותפים ובעשייה המשותפת. אחד מסימני ההיכר של הקיבוץ הוא "בית האומנויות" מבנה גדול ומרשים שתוכנן ונבנה בידי אנשי נאות סמדר, תוך התייחסות לצד האסטטי, האקלימי והאקולוגי – בנייה מדברית הכוללת מגדל צינון פסיבי, חצר מקורה ומוצלת וקירות עבים במיוחד המשמשים כמבודדי חום וקור, ומעוטרים בתבליטי חיות. אומני המקום יוצרים בבתי מלאכה לאומנויות שבמבנה שלל מוצרים ויצירות אותם תוכלו לראות בגלריה/חנות מתנות. יקב נאות סמדר מייצר יינות אורגניים ייחודיים בטעמם מענבים שגדלים בסביבה. ניתן לבקר בבית האמנויות והיקב האורגני בנאות סמדר בסיור עצמאי או מודרך.

היקב בקיבוץ נאות סמדר (צילום:דן בר-דוב)
בית האומניות בקיבוץ נאות סמדר (צילום:דן בר-דוב)
בית האומניות בקיבוץ נאות סמדר (צילום:דן בר-דוב)

בקיבוץ לוטן אנחנו מקבלים סיור מקסים בשכונה האקולוגית הבנויה מכיפות אדמה, ביקור באקו-כיף שהוא מתחם אקולוגי העוסק בגינון אורגני, בניה חלופית, אנרגיה מתחדשת ועוד. את הביקור אנחנו מקנחים בארוחת צהריים צמחונית בבית התה- מסעדה קסומה ברוח המקום במקום גם חנות מזכרות מעשי ידי אמני הערבה, גבינות משובחות ובירה מקומית.

בית התה בקיבוץ לוטן (צילום:דן בר-דוב)
קיבוץ לוטן (צילום:דן בר-דוב)

תחנתנו הבאה היא חממת חמשת החושים. בלב מטע התמרים והפרדס של קיבוץ אליפז נמצא מתחם מרהיב של גידולים בחממות ובשדה הפתוח. חממת חמשת החושים, כשמה היא, חוויה של כל החושים: שומעים הדרכות על סוגי הגידולים, איך הגיעו לערבה, התמודדות עם המים ומזג האוויר ומקשיבים להמיית הרוח בין גבעולי התירס. מתבשמים מריח צמחי התבלין , וכמובן אפשר לגעת  ולטעום ממגוון הגידולים פומלה מדהימה, תירס מתוק (איכלו אותו ישר מהגבעול) הביקור משולב בסיור גם במטע התמרים ובקטיף של גידולי העונה.

תירס מתוק בחממת חמשת החושים באליפז (צילום:דן בר-דוב)
חממת חמשת החושים באליפז (צילום:דן בר-דוב)
חממת חמשת החושים באליפז (צילום:דן בר-דוב)

תמנע היא המקום הראשון בעולם בו כרו נחושת. ברחבי הפארק ניתן למצוא אלפי פירים, עדות אילמת למפעל כריית הנחושת המספר את התפתחות הכרייה וההפקה על כל שלביהן, וכמו כן, שרידים של תנורי התכה מתקופת האימפריה המצרית הקדומה. הנחושת היא המתכת הראשונה שנעשה בה שימוש ליצירת כלי עבודה, כלי נשק, כלי בית, כלי יוקרה ופולחן. תמנע  מהווה חלון גיאולוגי החושף תצורות נוף שפוסלו על ידי כוחות הטבע במשך אלפי שנים, לצד סלעים מגוונים המכילים מינרלים דוגמת נחושת, ברזל, מנגן ועוד. בבקעה התקבצו תופעות טבע מיוחדות ואתרים היסטוריים קדומים שאין דומים להם בישראל, לצד פעילויות מגוונות לכל המשפחה. בתמנע תוכלו להתרגש מסיפורם של אלת הנחושת חתח`ור והאל רעמסס, ולצאת למסע בזמן אל היסטוריה מרתקת המגובה בשרידים מהמיתולוגיה המצרית. להמחשת החוויה, תוכלו לצפות במיצג מולטימדיה דקות המתמקד בהמחשת תהליך הפקת הנחושת מימי מצריים העתיקה ועד היום. בפארק מתקיימים סיורי עששיות ושקיעה מודרכים בתיאום מראש. בנוסף פארק תמנע מציע מגוון אופציות לינה: לינת קמפינג , חדרי אירוח וקראוונים.

פטריית האבן בפארק תמנע (צילום:דן בר-דוב)
עמודי שלמה לעת ערב בפארק תמנע (צילום:דן בר-דוב)

את הלילה אנחנו עושים בחדרי האירוח של קיבוץ אליפז השוכן ממש בפתחו של פארק תמנע.  המציע כפר נופש מדברי שקט, עם נוף מרהיב.. בכפר 25 חדרי אירוח המתאימים לזוגות ומשפחות, ובהם חדר מונגש לנכים. החדרים נעימים ומרווחים ועוצבו בהשראת הסביבה על-ידי אמני הקיבוץ. בכל החדרים טלוויזיה בכבלים, מטבחון מצויד במקרר, ערכת קפה ופלטה חשמלית, חדר רחצה מרווח ומיטה זוגית נוחה. חדרי האירוח מוקפים גינות ירוקות ומדשאות רחבות, פינות ישיבה נעימות ומוצלות ועמדות בר-בי-קיו לשימוש האורחים.

לינה כפרית באליפז (צילום:דן בר-דוב)

אחרי זריחה מדברית מקסימה וארוחת בוקר מקסימה לא פחות אנחנו יוצאים לפארק הצפרות באילת, אטרקציית טבע מרתקת הצמודה לעיר אילת. הפארק הינו "תחנת התדלוק" הדרומית ביותר דרכה עוברות רוב הציפורים במסלול הנדידה בין אפריקה לאירופה. אנחנו מקבלים הסבר על נדידת הציפורים , ועל תפקידה של אילת כחוד החנית של ציר הנדידה כ "תחנת התדלוק" הדרומית ביותר שדרכה גם עוברות הכי הרבה ציפורים במסלול הנדידה בין אפריקה לאירופה. סיור בפארק כולל תצפיות והכרות מקרוב עם ציפורים נודדות ומקומיות והדרכה ע"י צפר מקצועי. הזמן המומלץ לצפייה בציפורים הינו שעות הבוקר המוקדמות ולפני השקיעה.

הסבר על ציר הנדידה של הציפורים (צילום:דן בר-דוב)
משחררים את הציפור לאחר הטיבוע (צילום:דן בר-דוב)
בפארק הצפרות באילת (צילום:דן בר-דוב)

מול פארק הצפרות שוכן קיבוץ איילות ,הקיבוץ הדרומי ביותר בעולם, המציע נופש כפרי  במרחק דקות ספורות מאילת. באיילות 41 יחידות נופש  מרווחות, ממוזגות, מאובזרות (בחדרים מזגנים, TV בכבלים, WI-FI חופשי, מיני מקרר ופינת קפה/תה) ומוקפות במרחבי דשא ירוקים, פינות ישיבה מוצלות, ערסלים ואוירה קיבוצית פסטורלית. כמו כן ניתן ליהנות  מארוחות במסעדת כפות תמרים, פינות ברביקיו ובאפן די מפתיע מהרבה ירוק בעיניים.

חדרי האירוח בקיבוץ אילות (צילום:דן בר-דוב)

סמוך למושב צופר שעל כביש הערבה מצפה לנו מראה מפתיע, מעין כפר אפריקאי זוהי חוות האנטילופות. החווה הוקמה על ידי יוסי ושלומית בן, חקלאים שעברו מהמרכז לערבה התיכונה. לאחר שיוסי ביקר באפריקה, הוא התאהב באנטילופות. ואחרי חשמ שנים של עבודה אינטנסיבית, במסגרתה יובאו לארץ 140 אנטילופות מאפריקה. הוקמה החווה מתחם הלינה מעוצב כבקתות כפר אפריקאיות ולצדו אתר קמפינג. בחווה ניתן לצפות מקרוב באנטילופות, איילים ויעלים, חמור בר אפריקאי נדיר וזברה. הסיור בספארי מתבצע ברכב פרטי. בחווה ניתן למצוא דגם של "תיבת נח", שם עובדים על פרויקט מיוחד – גידול סרטן כחול. מחיר כניסה לחווה: 30 שח.

בחוות האנטילופות (צילום:דן בר-דוב)
בחוות האנטילופות (צילום:דן בר-דוב)
בחוות האנטילופות (צילום:דן בר-דוב)
בחוות האנטילופות (צילום:דן בר-דוב)
בחוות האנטילופות (צילום:דן בר-דוב)
זה לא כפר אפריקאי,חדרי הלינה בחוות האנטילופות (צילום:דן בר-דוב)

אזור הערבה התיכונה מציעה אפשרויות טיול רבות בשטח ואין ספק שלעשות את זה על אופניים היא הדרך הטובה ביותר, זה דורש אמנם מאמץ קטן אבל מאפשר ליהנות מהקסם ומהשקט שבמדבר. אנחנו הצטרפנו ליובל סרט ממושב פארן שאחרי שנות רכיבה רבות באזור הערבה התיכונה והכרות מעמיקה עם שבילי הרכיבה ונופיה הקסומים החליט לשתף את הידע והניסיון שצבר עם הקהל הרחב והקים את פארן אופן. יובל נותן מענה לרוכבים הרוצים לרכב עם המשפחה  או עם חבריהם במסלולים עוצרי הנשימה שהערבה מציעה, אך מעוניינים להימנע מ"סחיבת" האופניים מהמרכז. פארן אופן משמש כמרכז לרכיבת אופני הרים בערבה ונותן מענה ליחידים ומשפחות או  המעוניינים לשכור אופניים לטיול. הטיולים נעשים בהנחיית מדריכים המכירים כל שביל במדבר, ומתוכננים יחד עם המבקרים בהתאם לרצונות ולסגנון הרכיבה שלהם. כמו כן ניתן לקיים חוויה מלאה הכוללת לינה, אוכל, והדרכה.

אופניים במדבר (צילום:דן בר-דוב)
אין כמו לגלות את המדבר על אופניים (צילום:דן בר-דוב)

את ארוחת הצהריים אנחנו אוכלים בחאן דרך הבשמים – חאן אירוח בסגנון בדואי הממוקם מערבה למושב צופר. החאן מציע ארוחות בוקר בסגנון בדואי. הארוחות הדשנות בחאן מוגשות באוהל בדואי רחב ידיים על שולחנות נמוכים בישיבה על-גבי מזרנים ומחצלות. חאן דרך הבשמים מציע גם אפשרויות לינה במקום. לינה עם ארוחת בוקר תעלה 150 ₪ למבוגר, 100 ₪ לילד. לינה עם ארוחת בוקר וארוחת ערב- 220 ₪ למבוגר, 150 ₪ לילד

ארוחה בסגנון בדואי בחאן דרך הבשמים (צילום:דן בר-דוב)
לינה בחאן דרך הבשמים (צילום:דן בר-דוב)

אחת הפעילויות המרתקות שתוכלו למצוא במושב צופר  היא בפעילות עם כלבי רעייה של עדי אתרוג, עדי נכנסה לתחום רעיית הכבשים ואימון הכלבים במקרה, כשהחלה לעסוק בנושא, הוא עדיין היה בחיתוליו. היא לא ידעה לאמן כלבים אך הרעיון הלהיב אותה מאוד, היא למדה באופן עצמאי. כיום אתרוג מאמנת כלבים כסיוע לבוקרים והרועים בישראל . עדי עורכת סדנאות לקבוצות ולמשפחות במהלכן תתחרו בכלבי הרועים על רעיית עדר כבשים קטן (ספוילר ,אתם תפסידו בגדול ,אבל זה כיף) וכן תראו הדגמה של כלבי הבורדר קולי בתפעול עדר הכבשים. מחיר: החל מ-200 ₪ למשפחה (4 נפשות), בתיאום מראש.

כלבי הרעייה של עדי אתרוג בפעולה (צילום:דן בר-דוב)
כלבי הרעייה של עדי אתרוג בפעולה (צילום:דן בר-דוב)

לא רחוק מעדי אתרוג שוכן  גן ירק של רונית ומוטי אלעזרי-   החממה שתראו מבחוץ לא מסגירה ולא ברמז את ההפתעה שממתינה בפנים , גן ירק שופע ,שהירוק תוקף אותך מכל הכיוונים. רונית ומוטי עורכים סיור בגינת הירק, תוך הסבר על החיים בערבה, טיפוח גן ירק בלב המדבר ובסיומה ארוחות בוקר או ברנץ', כאשר כל הירקות נקטפים, טריים מהגינה הישר לצלחת. האנשים מוזמנים להסתובב בגינה, לטעום ולהוסיף לארוחת הבוקר ירק נוסף שחפצה נפשם. ארוחת הבוקר נערכת על שולחנות עץ בלב הגינה עצמה. לילדים, הסבר מיוחד והדגמה חקלאית. מחיר סיור וארוחת בוקר לאדם- 75 ₪

בגן הירק של רונית ומוטי (צילום:דן בר-דוב)
בגן הירק של רונית ומוטי (צילום:דן בר-דוב)
בגן הירק של רונית ומוטי (צילום:דן בר-דוב)

מושב צופר הוא גם משכנו של יקב הבוטיק "מואה", יהודה פרדימן מבעלי ומקימי היקב, חקר ולמד את רזי ייצור היין והקים את היקב ומרכז המבקרים. היקב נקרא על שם העיר הנבטית "מואה" אחת הערים הקדומות על דרך הבשמים, השייכת לממלכת הנבטים בתקופה הרומית הקרובה למושב צופר. היקב הינו יקב בוטיק תיירותי המייצר כ-5000 בקבוקים בשנה ומציע במרכז גבינות, דבש, זיתים, שמן זית מאפים וכמובן היין. מחיר טעימות לאדם: 35 שח

לסיכום, הערבה מציעה כל מה שצריך לחופשה נהדרת: מסלולי טיול ברגל, ברכב או באופניים ,נופי מדבר מופלאים, תיירות חקלאית, אטרקציות לכל המשפחה, אפשרויות לינה מגוונות ומסעדות מצוינות. והחורף הוא הזמן הטוב ביותר לכך

למידע נוסף על מגוון אפשרויות הלינה, הקולינריה והאטרקציות  בערבה התיכונה, מומלץ להיכנס לאתר תיירות הערבה התיכונה- www.goarava.co.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן