Skip to content

מסע בין שש יבשות בגן הבוטני בירושלים

הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם בירושלים הוא פנינה טבע בלב ירושלים. השבוע בקרתי ונדהמתי מהמראות, שלכת אדמדמה צהובה כמו בחו"ל לצד חלמניות צהובות

הגן הבוטני האוניברסיטאי, בגבעת רם ירושלים, הממוקם בלב ירושלים, משתרע על פני שטח של כ- 150 דונם, ובו אוסף הצמחים החיים הגדול ביותר בישראל ובמזרח התיכון, יותר מ-6,000 מינים וזנים של צמחים שונים מהעולם.

צילום: טל מרום
צילום: טל מרום

את פני קבלה שלכת אדומה וצהובה שנדירה בארצנו כתמונה יפה, מסתבר שגם פה ניתן לגדל בתנאים מיוחדים את מגוון סוגי הצמחייה בעולם. ד”ר אורי פרגמן-ספיר, מדען הגן, מסביר לנו בסיור כי “הגן הבוטני הוא ריאה ירוקה חשובה בעיר ירושלים, ומשמש כמרכז לחינוך, מחקר, חקלאות, תיירות ובילוי. הגן משתרע על כ-170 דונם ומציג צמחים מאזורים שונים בעולם".

צילום: טלי גרופית
צילום: טלי גרופית

הגן מחלוק לחלקות כאשר בכל חלקה אזורים גיאוגרפיים שונים וזאת בגלל ארגונו המיוחד של הגן, שבשונה מגנים בוטניים אחרים בעולם, איננו מחולק לפי משפחות הצמחים – אלא לפי אזורים גיאוגרפיים בעולם. כך למעשה, ניתן לעבור בין נופי היבשות השונות וצופים בכל פעם בנופי הצומח המיוחדים לאותה היבשת'. בכניסה לגן ממתינה רכבת המסיעה אותנו .לשש חלקות גיאוגרפית המדמות את נופי הצומח של כל אזור ומציגות פריחות מרהיבות לאורך כל השנה; אפריקה הדרומית, אירופה, אמריקה הצפונית, אוסטרליה, דרום-מערב ומרכז אסיה והים התיכון.

צילום: טלי גרופית
צילום: טלי גרופית

לאחר שעברנו בחלקת דרום אפריקה, הגענו לחממה הטרופית שנפתחה לקהל הרחב לפני מספר שבועות, החממה פתוחה לקהל הרחב בשני ורביעי בין השעות 14:00 עד 15:30 ומתקיימים בה סיורים מודרכים.

החממה הטרופית

צמחים באקלים טרופי בחממה (צילום: צביה אדלר)
צמחים באקלים טרופי בחממה (צילום: צביה אדלר)

הסיור בחממה מכניס אותי לג'ונגל של צמחיה טרופית מרגש ומהמם ביופיו, שם ניתן לגעת, להריח את הצמחים ופירותיהם. בחממה כ-300 מיני צמחים שונים ומיוחדים בעלי צורות, צבעים ושימושים שונים ביניהם צמחים בסכנת הכחדה, עצי בננה מרהיבים, שיחי קפה, סחלבים וקקטוסים.
החממה מחולקת לשני אזורים: הראשון הגדול הוא אזור טרופי, בעוד החלק השני הוא אזור המדבר; שניהם מאופיינים בצמחייה עשירה המותאמת לאקלים לפי אזורים גיאוגרפיים.
התצוגה היא לא של צמחים בעציצים, אלא של סביבות אקולוגיות המציגות מנעד גדול של בתי גידול. בכל אזור גילתי תהליכים אקולוגיים וביולוגיים אופייניים. בנוסף קיים גוף מים עם צמחי מים ואף שרידים של קולומבריום עתיק החצוב בסלע ונחשף במקום בעת הבנייה ומתוארך לימי בית שני. בתוך גומחות היונים שלו נשתלו מינים שונים של צמחי סטפליות בשרניות שיוצרות מראה מיוחד.

צילום: טלי גרופית
צילום: טלי גרופית

באזור הטרופי נחשפתי ליער הגשם המיוחד ובו עצים גבוהים, מטפסים וצמחים הגדלים על העצים. כל אלה נראים בגובה העיניים בשביל החממה המיוחד והמוגבה. כאן נהנתי מסחלבים ססגוניים, שרכים מיוחדים, אשכולות ענקיים של בננות ועוד ועוד. כ-350 צמחים שונים כבר משגשגים בחממה.
באזור המדברי גילנו כמה מהצמחים המיוחדים בעולם והתאמותיהם לתנאי אי ודאות ויובש קיצוניים, ביניהם צמרורה עם פרחי תכלת יפהפיים, שושנת יריחו שגופה הוא מד גשם המשחרר זרעים רק לאחר 10 מ"מ גשם ויותר, שיחי משפחת הבושמיים בעלי פירות ריחניים מהם מפיקים את הבשמים הטובים בעולם.
הגן הבוטני והחממה ככלי חינוכי

בחממה הטרופית קיבלתי הסבר על השימוש בחממה ככלי חינוכי במחלקת החינוך וקבוצות ובודדים המבקרים בחממה, וכיצד מחלקת החינוך אחראית לחבר בין מבקרי הגן לעולם המיוחד והמגוון של הצומח בפרט והטבע, האקולוגיה וקיימות ככלל.
בגן קיים מסלול למשפחות "שביל התגליות" שהנו מסע קסום בו מגלים את הקיים מעל ומתחת פני האדמה.

בחנוכה תתקיים פעילות כל המשפחה שבה יערכו מסע בעקבות אור וטבע, בשעות בין הערביים, באווירה הקסומה הקיימת בחממה הטרופית. המסע בעקבות האור יתחיל במרכז המבקרים עם סדנת לימוד הכנת עששיות, לאחר מכן יהנו מסיור עששיות מרתק בשטח הגן ובחממה הטרופית (כל הפרטים באתר הגן)

מיזם הצלת פרחי הבר

עובדי הגן הבוטני, יחד עם עשרות מתנדבים מכל רחבי המדינה, סיימו לאחרונה מלאכת איסוף של מאות אלפי זרעים של פרחי בר אלו. כל הזרעים הללו נובטים בקלות, בעלי פריחה בולטת ויפה וחסכני מים המתאימים לכל גינה. מטרת המיזם היא לאפשר לכל אחת ואחד לשלב את פרחי הבר בגינות הביתיות ובכך להנגיש ולעודד לאהבת הטבע הארץ ישראלי.
כל זריעה לוקחת חלק בשימור הסביבה האקולוגית, המאפשר המשך הנאה לדורות הבאים. הזרעים נאספו, נוקו ונארזו על ידי אנשים מהקהילות הירושלמיות המגוונות, הינם ידידי הגן הבוטני, מתנדבי קהילת הגן, אנשים בעלי צרכים מיוחדים (אלו"ט ורעות), צעירים בשירות לאומי, צה"ל וצוות הגן הבוטני. השנה נארזו כ-12,000 שקיות זרעים, אותם נותנים למבקרים לשתילה באדניות, בגינות ובכניסות לבתים.
הקמפיין מוקדש לנחמה ריבלין ז"ל, אוהבת טבע אמתית שתרמה רבות לאורך השנים לחברה בישראל ולשמירת הטבע.

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן