Skip to content

שביתת ענק בצרפת

מיליוני צרפתים קורקעו ורותקו לבתיהם כשמאות אלפי מפגינים זועמים יצאו לרחובות, השביתו רכבות וטיסות ושתקו את המדינה עקב התנגדותם לרפורמת הפנסיה של מקרון. כתבנו באירופה, עמית מנדלזון מדווח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למעלה מ-25 אלף איש צעדו היום (חמישי) במארסיי מכל האיגודים המקצועיים והקשת הפוליטית. כולל צהובי האפודים, והבלאק בלוק. ההפגנה המרכזית ארכה שעתיים אך צהובי האפודים פנו לדרכם ועד שעות הערב המוקדמות השוטרים עדיין ניהלו מרדף אחריהם. השביתה עצמה הפכה לאחת מהגדולות ביותר שידע המשק הצרפתי. חברת התעופה ריאן איר למשל נאלצה לבטל 200 טיסות עקב שביתת הפקחים. תנועת הרכבות הבינעירונית כמעט נעצרה והעירונית קרטעה בצורה שאי אפשר היה לקיים יום עבודה סביר.
פחי האשפה עד לשעות אלו עולים על גדותיהם. אין שוטרים ברחובות וצהובי האפודים מוסיפים אש למדורה בניסיון לחסום את מרכזי קניות. נוכחות המשטרה העיר נמוכה שכן גם השוטרים עצמם לוקחים חלק בשביתה.
רבבות בני האדם שהפגינו בצרפת החלו בשביתה והביעו את זמם ומורת רוחם כנגד הצעת חוק להעלאה נוספת של גיל הפנסיה ופגיעה בזכויותיהם הפנסיוניות של העובדים כחלק מתמרוני התקציב של מקרון.

צילום: עמית מנדלזון
צילום: עמית מנדלזון
צילום: עמית מנדלזון
צילום: עמית מנדלזון
צילום: עמית מנדלזון
צילום: עמית מנדלזון

התיקון בחוקי הפנסיה  הוא מבחן חיוני עבור הנשיא הצרפתי, ששיפוץ מתוכנן של מערכת הפנסיה היה הבטחת מפתח בבחירות. הממשל הצרפתי טוען כי איחוד כל מערכת הפנסיות וסילוק 42 מגזרים "מיוחדים", כמו ארגוני עובדי הרכבת, עובדי חברות חשמל והאנרגיה, עובדי בית האופרה ועד ארגון עורכי הדין, הנו צעד חיוני הנדרש על מנת לקיים את מערכת הפנסיה לכל המגזרים והגילאים בצרפת. אבל  ארגוני העובדים אומרים כי מערכת פנסיה שווה לכולם תרע עם מיליוני עובדים הן במגזר הציבורי והן בפרטי. כלומר ציבורים אלו יעמדו בפני הרעת תנאי הפרישה שלהם בגיל 62 כפי שנעשה עד כה בצרפת. יצוין כי רפורמת הפנסיה היא הצעד האחרון של מקרון לאחר שהוא החליף את כללי העבודה ושינה את מערכת האבטלה, אך היא תמיד הייתה נושא רגיש מאוד בצרפת.

צילום: עמית מנדלזון
צילום: עמית מנדלזון
צילום: עמית מנדלזון
צילום: עמית מנדלזון

תוך כך הרשויות הצרפתיות נוקטות צעדים שנועדו להקל על השיבושים הקשים, שצפויים בעקבות השביתה הארצית הגדולה ביותר בשנים האחרונות. כמה ממנהיגי איגודי העובדים מזהירים שהם ימשיכו במחאה עד שמקרון יזנח את אחת מהבטחות הקמפיין המרכזיות שלו. לפי אחד הסקרים שנערכו לאחרונה במדינה, 69% מהציבור תומכים בשביתה, בעיקר בקרב בני 18 עד 34.
השביתה אמורה להתמשך עד יום שני הבא, אז יחזרו הצרפתים לעבודה.

תחנות הרכבת והמטרו בפריז היו נטושות הבוקר כמעט לחלוטין. הנוסעים החליפו אותן באופניים, בנסיעות קרפול או בעבודה מהבית. "יהיה קשה מאוד לנסוע בתחבורה הציבורית, כך גם מחר וייתכן שגם בסוף השבוע הזה גם כן", הזהיר השר ז'אן-בפטיסט דז'בארי בריאיון לתחנת RTL.

צילום: עמית מנדלזון
צילום: עמית מנדלזון

 



 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן