Skip to content

רמאללה: למעלה ממיליון פלסטינים חיים מתחת לקו העוני

הפלסטינים ינסו לגייס 348 מיליון דולר לטובת 1.5 מיליון פלסטינים שחיים בפחות מ -5.5 דולר ביום, רובם בעזה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תוכנית מענה הומניטרית לשנת 2020 בשטח הפלסטיני הכבוש, בעלות של 348 מיליון דולר שתענה על צרכים קריטיים של אספקת מזון, הגנה, טיפול רפואי, מחסה, מים ותברואה בסיסיים ל1.5 מיליון פלסטינים נזקקים, הושקה היום (רביעי) ברמאללה שבגדה המערבית. את תוכנית המענה ההומניטרי הציגו היום ראש ממשלת פלסטין ד"ר מוחמד אשתייה והמתאם ההומניטרי לשטחים הכבושים מטעם אונר"א ג׳יימי מקגולדריק. בחשבון פשוט מדובר בסיוע של 232 דולר לשנה לכל פלסטיני נזקק.

ראש הממשלה הפלסטינית ד"ר מוחמד אשתייה (צילום באדיבות הרשות הפלסטינטית)
ראש הממשלה הפלסטינית ד"ר מוחמד אשתייה (צילום Wafa באדיבות הרשות הפלסטינטית)
מוחמד אשתייה (משמאל) וג׳יימי מקגולדריק (מימין)
מוחמד אשתייה (משמאל) וג׳יימי מקגולדריק (מימין) (צילום: Wafa באדיבות הרשות הפלסטינית )

התוכנית באה לתת מענה לפלסטינים החיים ברצועת עזה ובגדה המערבית, לרבות ירושלים המזרחית.
לדברי ראש הממשלה, "הפלסטינים חיים במצב לא נורמלי שמקורו בכיבוש ובהיעדר גישה למשאביהם. התוכנית ההומניטרית חשובה ומשלימה את סדרי העדיפויות הלאומיים ואת תוכניות הממשלה הפלסטינית". ראש הממשלה הוסיף בדבריו: "תודה לאו״ם, לארגונים הלא ממשלתיים השותפים שלו ולתורמים על תמיכתם בשיפור המצב ההומניטרי הקשה, בייחוד ברצועת עזה, בירושלים ובבקעת הירדן. חשוב ביותר שניצור זיקה בין סעד לבין פיתוח, ושתהיה לתוכניות אלה מסגרת מדינית, המבוססת על המשפט הבינלאומי".
שנת 2020 תהייה האחרונה באסטרטגיית המענה ההומניטרי התלת־שנתית 2020-2018. היא כוללת 199 מיזמים שייושמו על ידי 85 ארגונים, בהם 43 ארגונים מקומיים לא ממשלתיים, 32 ארגונים בינלאומיים לא ממשלתיים ועשר מסוכנויות האו״ם.
מרבית הכספים כ־76% מהמימון הדרוש מיועד לעזה, שהמצב בה נותר שברירי ביותר: שם למרות שיפור מסוים בכלכלה בשנת 2019 גדל שיעור האבטלה, וכמעט מחצית מהאוכלוסייה מובטלת; מנתוני האו"ם כמעט מחצית מהאוכלוסייה חיה מתחת לקו העוני, המוגדר כ־5.5 דולר ביום, ועל פי הערכות 62% ממשקי הבית סובלים מחוסר ביטחון תזונתי; אף שבאספקת החשמל חל שיפור בשנת 2019, איכות השירותים הבסיסיים, לרבות טיפול רפואי ואספקת מים, עודנה ירודה.
בגדה המערבית, לרבות ירושלים המזרחית, פעילות התנחלות והאלימות הנלווית אליה במיוחד בשטחים חקלאיים של פלסטינים, אובדן אדמות, הרס רכוש והגבלות תנועה מונעים מפלסטינים גישה לשירותים שירותים בסיסיים ולמקורות מחיה, ותורמים לסביבה כופה הדוחקת את רגליהם של פלסטינים מקהילותיהם.
עוד נמסר היום כי בשנת 2020 יטופלו הצרכים באמצעות כוחות משימה רבים, שיפעלו להגן על זכויותיהם של פלסטינים הנתונים לכיבוש, לספק לחלשים ולפגיעים ביותר גישה לשירותים בסיסיים, ולתמוך ביכולתם להתמודד עם השלכות המשבר במקביל לחיפוש אחר פתרונות יותר בני־קיימא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן