Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שישי ה-13 בדצמבר 2016

כותרות המהדורה     מזג אוויר סוער ברחבי הארץ: בן 80 נפטר מהיפותרמיה; לפחות 8 נפצעו (חדשות)     אחרי שאף מועמד לא הצליח להרכיב ממשלה: הכנס ה-22 התפזר באופן אוטומטי; הצעת החוק היחידה שהעבירה הקדמת הבחירות ל-ו' אדר (פוליטי)     סקר מנדטים ראשון – הפער בין הגושים מצטמצם: 54 לבלוק הימין, 53 לגוש השמאל, 13 לערבים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    מזג אוויר סוער ברחבי הארץ: בן 80 נפטר מהיפותרמיה; לפחות 8 נפצעו (חדשות)

    אחרי שאף מועמד לא הצליח להרכיב ממשלה: הכנס ה-22 התפזר באופן אוטומטי; הצעת החוק היחידה שהעבירה הקדמת הבחירות ל-ו' אדר (פוליטי)

    סקר מנדטים ראשון – הפער בין הגושים מצטמצם: 54 לבלוק הימין, 53 לגוש השמאל, 13 לערבים (פוליטי)

    ללא קרב: נתניהו הודיע כי יחדל מלהחזיק בתיקי השרים בתוך שלשה שבועות (פוליטי)

    מאות פעילי טרור תקפו בסיס צבאי בניז'ר; 71 חיילים נהרגו; עשרות נעדרים; דעא"ש נטלו אחריות לפיגוע (חוץ)

    ארה"ב: אירן מעבירה למורדים בתימן נשק להשמדה המונית (חוץ)

    שריפה פרצה בנושאת המטוסים היחידה של רוסיה; שלשה נעדרים (חוץ)

    הקרב על הממלכה: הקלפיות בבריטניה נסגרו (חוץ)

    תחזית מזג האוויר

 היום  שישי: גשם לפרקים מלווה בסופות רעמים יחידות בצפון הארץ. ינשבו רוחות ערות. בדרום ומרכז הארץ יהיה אביך. תחול ירידה בטמפרטורות.

מרשות המים נמסר:הגשמים של היממה האחרונה הניבו 20-40 מ״מ בפריסה ארצית.

מפלס הכנרת עלה ב-1 ס״מ מאתמול ועמד הבוקר על – 211.84- מ׳.

חסר לכנרת מלאה עוד 3.04 מטר.

המפלס נמצא 1.16 מטר מעל הקו האדום התחתון.

  מחר שבת: מעונן חלקית. בצפון הארץ עדיין ייתכן גשם מקומי.

    ראשון: מעונן חלקית עד מעונן . יתכן גשם מקומי.

    שני: מעונן חלקית עד נאה והטמפרטורות תעלנה במקצת.

חדשות

חשד לניסיון חיסול בזיכרון יעקב

צעיר בן 25 נפצע אמש (חמישי) באורח קשה מירי במרכז זכרון יעקב, ברחבה שבין בניין המועצה המקומית ולנקודת המשטרה שביישוב. צוות של מד"א הגיש לו עזרה ראשונה ופינה אותו לבית החולים הלל יפה בחדרה, כשמצבו מוגדר יציב והוא בהכרה עם פציעות חודרות בגופו.

מחקירה ראשונית של התקרית עולה כי הצעיר יצא מבית העסק שלו במרכז היישוב ונורה. עדי ראיה ראו קטנוע שנמלט לאחר מכן מהמקום. בעל העסק נפגע משלוש יריות בבטן ובחזה והתמוטט. הקטנוע נמלט, וצוות מד"א הגיע למקום כמו גם כוחות גדולים של משטרה ויס"מ מבצעים סריקות נרחבות באזור על מנת לאתר חשודים במעשה

לוסי איוב תנחה את קדם אירוויזיון 2021

אחרי שנחשף ב-ynet כי בשנת 2021 יסתיים שיתוף הפעולה של תאגיד כאן עם התוכנית "הכוכב הבא" לטובת תוכנית קדם אירוויזיון, כעת נודע כי מי שתנחה את תוכנית הקדם תהיה מנחת אירוויזיון 2019 לוסי איוב.

בשל פיזור הכנסת: משרד האוצר עצר את העברות התשלומים לחברות האוטובוסים

אם הנושא לא יוסדר בימים הקרובים ייתכנו שיבושים קשים במערכי התחבורה הציבורית. על שולחן ועדת הכספים מונחת בקשה להעברה תקציבית על סך 570 מיליון שקל מתוכם 280 מיליון שקל סובסידיות לתחבורה ציבורית (Ynet)

מזג אוויר סוער ברחבי הארץ: בן 80 נפטר מהיפותרמיה; לפחות 8 נפצעו

מזג האוויר הסוער שפקד היום (חמישי) את המדינה גבה כמה נפגעים, בכמה תאונות שהתרחשו ברחבי הארץ. * החל משעות הצהריים החלו לרדת ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים וברד בצפון הארץ ובמרכזה. הרוח התחזקה והגיעה במקומות מסויימים למהירות של 100 קמ"ש ובדרום ישנן סופות חול. * השירות המטאורולוגי פרסם אזהרה חמורה חמורה על סופות רעמים וברקים בצפון, במרכז ובים. על פי ההודעה, סופות רעמים וברקים חמורות נעות לכיוון NE במהירות 20 קשר, במגמת החלשות. * בעקבות סופות חול וגשם בדרום הארץ דיווחו תושבים על ניתוקים באספקת החשמל בעוטף עזה.

– ניצול שואה בן 80 מנתניה נפטר אחר הצהריים כתוצאה מהיפותרמיה. סופת חול פקדה בסיס צבאי שבדרום ומסיבה שעדיין נבדקת התעופפו חלקי האוהלים וציוד לכיוון השוהים בה, ארבעה חיילים נפצעו באורח קל.

– בקרית ביאליק גבר בן 40 נפצע באורח בינוני-קשה מקריסת עץ. באשדוד נפגע עובר אורח בשנות ה-30 לחייו בראשו מאבן חיפוי שנפלה מגובה מבניין רב קומות. בתל אביב נפצע באורח קל אדם בן 46 שנפגע בראשו משמשיית מסעדה שעפה מהרוחות. בבני ברק בן 50 נפצע באורח קל-בינוני מעץ שקרס עליו ברחוב הרב ישראל אבו חצירא.

– משאית שנושאת מנוף התהפכה היום (חמישי) ליד אתר בנייה בשכונת א-טור בירושלים. האירוע הסתיים ללא נפגעים, אך נזק רב נגרם למשאית.  * בתיעוד של המקרה נראית המשאית קורסת לצידה השמאלי לאט לאט, ולבסוף – מתהפכת, לא לפני שהיא פוגעת בברז מים ראשי וגורמת להתפרצות של מים בעוצמה מהברז. לפי הסרטון נראה ששילוב מזג האוויר הסוער ומשקל המנוף שהמשאית נושאת גרם לנפילתה.

– בשל תנאי מזג האוויר באזור המרכז, בפעם הראשונה טיסה של אל-על מרומא נחתה בשדה התעופה רמון הסמוך לאילת. * מלבד טיסת אל על ישנן טיסות של חברות תעופה נוספות בהם בראסלס, בריטיש איירוויז, טורקיש איירליינס וארקיע שחגו מעל הים והמתינו לאישור נחיתה בנתב"ג בעקבות מזג האוויר החריג.

– באשקלון, על מנת למנוע הצפות ברחובות כמו בתחילת השבוע, ובשל ההתראות על גשמים מרובים ורוחות חזקות הציבה העירייה, לראשונה וכפיילוט, מחסומים לשינוי זרימת המים בכניסות לרחוב 'הנמר' בשכונת נאות אשקלון. בהתאם לכך נחסם הרחוב משני הכיוונים והכניסה אליו

התובע הכללי בניו ג'רזי: הטבח במרכול הכשר בוצע על רקע אנטישמי

התובע הכללי בניו ג'רזי הודיע הערב (חמישי) כי אירוע הירי שהתרחש במרכול הכשר בעיר ג'רזי שבמדינת ניו ג'רזי ביום רביעי בוצע על רקע אנטישמיות * באירוע נהרגו לאה מינדל פרנץ בת ה-33, רעייתו של בעל המרכול ואם לשלושה, ומשה הרש דויטש בן -24, חסיד סאטמר משכונת וויליאמסברג בניו יורק.

– קודם לקרב היריות במרכול ירו החמושים למוות בשוטר בבית קברות סמוך. הם נמלטו מהמקום בוואן לבן, הגיעו למרכול, פרצו אליו והתבצרו בו. לאחר חילופי ירי כבדים שנמשכו כארבע שעות ריסקה המשטרה רכב משוריין דרך קיר המרכול והצליחה להשתלט על המצב.

פוליטי

אחרי שאף מועמד לא הצליח להרכיב ממשלה: הכנס ה-22 התפזר באופן אוטומטי; הצעת החוק היחידה שהעבירה הקדמת הבחירות ל-ו' אדר

ישראל בדרך לבחירות בפעם השלישית תוך פחות משנה: לאחר 84 יום בהם אף אחד מחברי הכנסת לא הצליח לגבש קואליציה, אמש בחצות בדיוק התפזרה הכנסת באופן אוטומטי, ע"פ החוק תאריך הבחירות היה אמור להיות ביום שלישי י"ד אדר אז נחוג חג הפורים בערי הפרזות. אך מספר שעות לאחר מכן (03:00 לפנות בוקר) הצליחה הכנסת ה-22 להעביר את הצעת החוק (היחידה שהעבירה), להקדמת מועד הבחירות לתאריך יום שני ו' אדר, ברוב של 96 תומכים מול שבעה מתנגדים. וזאת לאחר שהיועץ המשפטי של הכנסת קבע כי ניתן להמשיך בדיונים על החוקים גם אחרי פקיעת המנדט בחצות. * מאז פיזור הכנסת נותרו עוד 81 יום עד לבחירות שיתקיימו בפעם השלישית בתוך פחות משנה, בזמן זה ימשיך נתניהו לשמש כראש ממשלת מעבר. שמונה ימים אחרי הבחירות יימסרו התוצאות לריבלין, ועד שבוע לאחר מכן הוא יטיל את המנדט להרכבת הממשלה על אחד מ-120 חברי הכנסת.

– בין הקריאה הראשונה לשנייה והשלישית קיימה הוועדה המסדרת שדנה בהתפזרות הכנסת שעות של דיונים בהסתייגויות. בין השאר נקבע שעובדי סיעוד לא יקבלו שכר כפול עבור עבודתם ביום הבחירות – שגם הפעם יהיה יום שבתון.

– כחלק מהחוק לפיזור הכנסת ה-22 שאושר הלילה בקריאה שנייה ושלישית, נקבעה תוספת של 62 מיליון שקל לתקציב מימון הבחירות. משמעות ההעלאה תהיה תוספת של 430 אלף שקל לכל מנדט של מפלגה ו-700 אלף שקל לכל רשימה. אם הרשימה מורכבת מכמה מפלגות, אזי התוספת לרשימה תחולק בין כלל המפלגות המרכיבות אותה (למשל בין הליכוד לכולנו, ובמקרה של כחול לבן – בין חוסן לישראל, יש עתיד ותל"ם).

סקר מנדטים ראשון – הפער בין הגושים מצטמצם: 54 לבלוק הימין, 53 לגוש השמאל, 13 לערבים

יממה מאז נודע שישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית תוך פחות משנה, הסקר הראשון שהתפרסם היום בחדשות 12 מעלה כי תמונת הגושים נותרת כמעט זהה לחלוטין וישראל תקועה עמוק בפלונטר הפוליטי. * לפי הסקר, כחול לבן מתחזקת ב-2 מנדטים (1 על חשבון העבודה ו-1 על חשבון בלוק הימין), יהדוה"ת מתחזקת במנדט, ש"ס נחלשת במנדט, הימין החדש מתחזק בשלשה מנדטים, ואיחוד מפלגות הימין לא עוברת את אחוז החסימה. בחלוקה לפי גושים: הימין – 54, השמאל – 53, הערבים – 13. * הסקר אף בחן תרחיש בו סער זוכה בפריימריז בליכוד. בתרחיש כזה הליכוד צונח ל-26 מנדטים, הימין החדש צומח ל-9 מנדטים, ישראל ביתנו יורדת במנדט, ואיחוד מפלגות הימין עוברת את אחוז החסימה עם 4 מנדטים. בחלוקה לפי גושים: הימין – 55, השמאל – 52, הערבים – 13.

– להלן מפת המנדטים הצפויה לפי הסקר, לו הבחירות היו מתקיימות היום, ובראשות הליכוד היה עומד נתניהו: כחול לבן במקום הראשון עם 35 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 32 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); יהדות התורה – 8 (7); ישראל ביתנו – 8 (8); ש"ס – 8 (9); הימין החדש – 6 (3); המחנה הדמוקרטי – 5 (5); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 0 (4)

– להלן מפת המנדטים הצפויה לפי הסקר, לו הבחירות היו מתקיימות היום, ובראשות הליכוד היה עומד סער: כחול לבן במקום הראשון עם 35 מנדטים (לעומת 33 מנדטים כיום); הליכוד עם 26 מנדטים (לעומת 32 מנדטים כיום); הרשימה המשותפת – 13 (13); הימין החדש – 9 (3); יהדות התורה – 8 (7); ש"ס – 8 (9); ישראל ביתנו – 7 (8); המחנה הדמוקרטי – 5 (5); העבודה וגשר – 5 (6); איחוד מפלגות הימין – 4 (4)

נערכים לבחירות | פריימריז בליכוד; בכחול-לבן שוקלים שינויים בהרכב; הערבים שואפים ל-15 מנדטים; ימינה תחליף שמה ל'הציונות הדתית'; עוצמה יהודית הודיעה על הצטרפותה למירוץ

הבחירות השלישיות לכנסת ה-23 יצאו לדרך. הן יתקיימו ביום שני ו' אדר. אולם, בניגוד לרוב מערכות הבחירות בישראל, הפעם מערכת הבחירות תהיה קצרה מתמיד ותימשך 82 ימים בלבד. * המשמעות היא קיצור זמן המגעים והאיחודים, כשמפלגות ידרשו להגיש את רשימותיהן לכנסת בתוך כחודש.

– בעוד שבועיים יתקיים פריימריז לראשות המפלגה, ועל מועמדותה לראשות הממשלה. בפריימריז יתמודדו ראש המפלגה המכהן, ראש הממשלה נתניהו, וח"כ גדעון סער. סער נפגש עם שר המשטרה ארדן כחלק מסבב השיחות שהוא מקיים עם חברי הליכוד במטרה לנסות להשיג את תמיכתם. סער ביקש מארדן לתמוך בו בבחירות לראשות הליכוד או לחלופין לא לקחת צד בהתמודדות שבינו לראש הממשלה נתניהו  * מאחורי הקלעים מטות השטח כבר פועלים במרץ. את מטה השטח של נתניהו מנהל השר ישראל כץ. בצד השני, חבר הכנסת יואב קיש מנהל את המטה של סער. * ח"כ ביטן אסף 800 חתימות של חברי המרכז שתומכים בבקשה לדון בביטול הבחירות להנהגת התנועה. אך ראש הממשלה נתניהו ביקש ממנו לא להתקדם עם המהלך.

– יו"ר כחול לבן בני גנץ נשאל אמש בכנסת האם זהות המועמדים ברשימה תישאר כפי שהיא בבחירות הבאות, והשיב: "יש לנו רשימה טובה, עוד מוקדם אבל אולי יהיו שינויים". בכחול לבן בוחנים שילוב של נציג נוסף מהמגזר הרוסי – במטרה להתמודד על הקולות של ישראל ביתנו. * גנץ הבהיר אתמול בישיבת סיעה כי חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר יישארו חלק מרשימת המפלגה גם בבחירות הבאות. זאת על רקע הביקורת שנשמעה בכחול לבן, גם מפי גנץ עצמו, נגד השניים על כך שמנעו הקמת ממשלת מיעוט. * ברשימת כחול לבן לא נעשו שינויים ערב הבחירות הקודמות בשל הסמיכות לבחירות שנערכו קודם להן, וההערכה היא כי אם גנץ יידרש לשינויים הוא יעשה זאת לאחר התייעצות בהנהגת המפלגה לאור כך שהרשימה מורכבת ממפלגתו, מפלגת יש עתיד של ח"כ לפיד, מפלגת תל"ם של ח"כ יעלון.

– בתוך כך, על רקע הדשדוש של המפלגה בסקרים פעילים במפלגת העבודה לוחצים על היו"ר עמיר פרץ לקדם מהלך של חבירה לכחול לבן  בשלב זה נראה כי פרץ מעדיף להוביל קמפיין עצמאי של העבודה-גשר, אולם בסביבתו לא פסלו את האפשרות לקיום מגעים לחבירה לכחול לבן בהמשך, לאחר שניתן יהיה לבחון את הצלחת הקמפיין. * בראיות לחדשות 13 מר פרץ: "בעוד חודש נבחן את המצב ואז נחליט אם יש מקום לאיחודים. ברצוננו להגדיל את הגוש ולהגיע למלוא היכולת להחליף את בנימין נתניהו ואת מדיניותו".

– במהלך ההצבעות על פיזור הכנסת הניפו חברי הרשימה הערבית המשותפת שלטים עם המספר 15 – מספר המנדטים שהם מקווים לקבל בבחירות

– חבר הכנסת מוטי יוגב אמר הבוקר (חמישי) בראיון לגל"צ כי המפלגה המאוחדת של הבית היהודי והאיחוד הלאומי תיקרא "הציונות הדתית". לטענתו "הייתה זו טעות לקרוא לרשימה הקודמת 'ימינה'. כוחה האלקטורלי של הציונות הדתית ירד".

– דקות ספורות לאחר פקיעת המנדט של הכנסת, הודיעה מפלגת עוצמה יהודית כי תרוץ גם בבחירות הבאות. "נפעל גם בבחירות האלו על מנת ליצור חיבורים פוליטיים בשביל לעבור את אחוז החסימה ולהגדיל את כוחו של גוש הימין, בדיוק כפי שפעלה לאיחודים בשתי מערכות הבחירות הקודמות. בזכות החיבור עם עוצמה יהודית, איחוד מפלגות הימין עברה את אחוז החסימה בסיבוב הראשון, וכך בכוונתנו לפעול גם עכשיו לאור המצב המסוכן אשר מסתמן בציונות הדתית"

– יו"ר מפלגת זהות, פייגלין, הודיע הערב (חמישי) כי פג תוקף ההסכם שחתם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני הבחירות בספטמבר, וכי על המפלגה להחליט אם לרוץ בבחירות לכנסת ה-23. לדבריו "זהות חייבת לרוץ בעצמה, אסור לה לחבור לשום מפלגה ולשום צד", פייגלין הוסיף כי "אם כרגע היא לא מסוגלת לעשות זאת בעצמה, אז נמתין".

ללא קרב: נתניהו הודיע כי יחדל מלהחזיק בתיקי השרים בתוך שלשה שבועות

ראש הממשלה נתניהו, הודיע היום (חמישי) לבג"ץ כי יחדל לכהן בתפקידי שר בתוך שלשה שבועות, אך "ימשיך לכהן כראש ממשלת ישראל כקבוע בחוק". זאת לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, הודיע לו כי יאלץ אותו להתפטר אם לא יעזוב מרצונו. המשמעות היא שנתניהו יחדל לכהן כשר הבריאות, הרווחה, החקלאות והתפוצות. * החלטת היועמ"ש לדרוש מנתניהו לחדול להחזיק בתיקי השרים, נובעת מפסיקת בג"ץ מיושנת מלפני למעלה מ-15 שנה, זאת למרות, שמאז שונה חוק יסוד הממשלה, הקובע כי גם שר יכול להמשיך בתפקידו למרות הגשת כתב אישום נגדו.

– פרקליטיו של נתניהו הודיעו שמשפטית הוא אינו חייב לעשות זאת, אך למרות זאת בחר לחדול לכהן בתפקידיו כשר בתוך שלשה שבועות. נתניהו הזכיר כי הוא כופר בכל האישומים נגדו וכי זכות החפות עומדת לו. כמו כן נטען בתגובתו כי הפסיקה עליה מסתמך היועמ"ש אינה רלוונטית, כיוון שחוק יסוד: הממשלה תוקן מאז שניתנה ההלכה, והחוק קובע כי שר חייב להתפטר רק לאחר הרשעתו בפלילים. עוד כותב נתניהו כי יש הבדל בין החובה של ראש ממשלה לפטר שר שמוגש נגדו כתב אישום, לבין החובה של ראש ממשלה להתפטר מתפקידו כשר לאחר שמוגש נגדו כתב אישום.

שר המשפטים דרש מהיועמ"ש ומהפרקליטות להפסיק לפרסם הודעות בשם משרד המשפטים

שר המשפטים אוחנה דורש כי הפרקליטות ומשרד היועץ המשפטי לממשלה יפסיקו להוציא הודעות דוברות בחתימת "משרד המשפטים", כך שנוצר רושם כאילו הוא אישר אותן או מזדהה עמן. במכתבו דורש אוחנה מהיועמ"ש, כי דוברות משרד המשפטים תחתום על הודעותיה ותגובותיה בשם היחידה הרלוונטית להודעה בלבד. (הארץ)

בטחוני

דובר צה״ל מוסר כי היום, 13 בדצמבר 2019, נחתה משלחת המומחים של צה״ל לאחר שהשלימה את משימתה באזורי ההרס שנפגעו בעקבות רעידת האדמה באלבניה.

במהלך עשרת ימי הפעילות, קיימו הכוחות שורה של פעולות במחוזות שנפגעו ברעידה: דורס, טיראנה וקרויה, ובעיקרן התקיימו סקירות הנדסיות והערכות נזקים לכ-150 מבנים חיוניים, בתי חולים, בתי ספר ובניינים מרובי דירות.

בעקבות סקירות אלו התאפשרה חזרתן של כ-1,600 משפחות לבתיהן ואושרה פעילותם של מוסדות רבים.

במהלך הביקור נעשה שימוש בטכנולוגיית מיפוי מתקדמת להערכת הנזקים ההנדסיים ולניטור הלכי הרוח בקרב האוכלוסיה. בנוסף, פותח והוצג מודל הערכת נתוני אמת שאפשר למקבלי ההחלטות במרחב לקבוע סדרי עדיפויות לפעולה ובכתיבת תכנית שיקום ראשונית ועתידית.

ראש ממשלת אלבניה ונשיא המדינה השתתפו באופן אישי בפעילות המשלחת וקיבלו סקירה על היכולות הישראליות. יתר על כן, הוענקה על ידי הנשיא אות הערכה ממשלתי למשלחת הישראלית על תרומתה הייחודית.

המשלחת בפיקודו של מפקד יחידת החילוץ הארצית, אלוף-משנה (מיל׳) גולן ואך, מנתה עשרה מומחים, קצינים ואנשי מקצוע בסדיר ובמילואים, ולוותה על ידי צוות השגרירות הישראלית באלבניה ושגריר ישראל באלבניה, מר נח גל גנדלר.

מדיני

בכיר בחמאס: "אין הצעה להודנא ארוכה"

ח'ליל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר, התראיין אמש (רביעי) לערוץ "אל-אקצא" והתעקש כי ארגון הטרור לא קיבל הצעה להודנא ארוכת טווח. מנגד, אמר הבכיר בחמאס, דן ארגון הטרור בהבנות מקומיות בינו לבין ישראל, כגון הסרת המצור המוגבל, ובהפסקת הירי על משתתפי "צעדות השיבה". לדבריו, "מקור החדשות על הודנא ארוכת טווח עם ישראל שקוף. יש כמה גורמים פלשתינים ולא פלשתינים שמזייפים עובדות כדי לפגוע בהתנגדות בדרכים רבות". אל-חיה טען כי בחמאס "לא מסתירים שום דיאלוג מכלל הפלגים", ובנוסף אמר כי במקרה שתוצע להם הודנא, הם יציגו זאת בפני הפלגים הפלשתינים האחרים וידונו עימם על הנושא.

– בתוך כך, גורמים מצריים בכירים המעורים בדיונים שהתנהלו בקהיר לאחרונה, הבהירו כי המצב הפוליטי הרעוע בישראל פוגע בסיכויי ההתקדמות של השיחות לקראת רגיעה בין הצדדים בדרום. יתרה מכך, חמאס מנצל את אי הבהירות הפוליטית כדי לסחוט הקלות נוספות מישראל.

– עוד הוסיפו גורמים מצריים ופלשתיניים, כי על השולחן נותרו סוגיות מהותיות שהצדדים עדיין דנים בהן. חמאס מעוניין בהסכם רגיעה ארוך־טווח שיכלול במסגרתו הסכם הסדרה. אותה הסדרה אמורה לבצר את שליטת הארגון ברצועת עזה. עם זאת, חמאס חושש מהאחריות השלטונית והשלכותיה על מבנה הארגון, במקרה של הסדרה כזאת. (ישראל היום)

חוץ

מאות פעילי טרור תקפו בסיס צבאי בניז'ר; 71 חיילים נהרגו; עשרות נעדרים; דעא"ש נטלו אחריות לפיגוע

המתקפה הקטלנית בהיסטוריה נגד צבא ניז'ר: 71 חיילים מצבא ניז'ר נהרגו אתמול (רביעי) במתקפה על בסיס באזור נידח סמוך לגבול עם מאלי.  * דובר הצבא, קולונל בובכר חסן, אמר בשידור בתקשורת כי מאות חמושים תקפו את הבסיס בעיירה אינייטס שבמערב המדינה, לאורך שלוש שעות. באזור היו שתי מתקפות במאי וביולי, שבהן נהרגו 50 חיילים ניז'רים על ידי לוחמי שלוחת מערב אפריקה של דאעש. לדבריו, החמושים ירי אש ארטילרית והשתמשו במכוניות תופת. דובר צבא ניז'ר הוסיף כי 12 חיילים נוספים נפצעו, ועוד כמה חיילים נעדרים. לדבריו, "מספר גדול" של חמושים נהרגו. שני גורמי ביטחון, שדיברו בעילום שם, אמרו ש-30 חיילים עדיין נעדרים. * דאעש נטל אחריות לפיגוע במחנה הצבאי בגבול מאלי

– ארגוני ג'יהאד, הקשורים לארגוני "המדינה האסלאמית" (דאעש) ואל-קאעדה הגבירו את מתקפותיהם הקטלניות ברחבי אזור הסהל שבמערב אפריקה במהלך השנה האחרונה, למרות אלפי כוחות אזוריים וזרים שאמורים להיאבק בהם.

ארה"ב: אירן מעבירה למורדים בתימן נשק להשמדה המונית

הבית הלבן הודיע על סנקציות נגד חברת תעופה וחברת ספנות של משמרות המהפכה – זאת בשל חלקן בהעברת כלי נשק להרס המוני מאירן למורדים החות'ים. * שר החוץ של ארה"ב אמר כי רשת הספנות האירנית מעורבת בהברחת סיוע של ציוד קטלני לתימן וגם היא תהיה מטרה לסנקציות החדשות.

– משמרות המהפכה של אירן תומכים במורדים החות'ים בתימן, באמצעים כלכליים ובאמצעות העברה של כלי נשק – בהם גם, לפי הערכות, טילים בליסטיים ששוגרו כבר כמה פעמים בשנים האחרונות לעבר סעודיה, בת בריתה של ארה"ב במפרץ הפרסי.

– נשיא אירן רוחאני דחה את ההאשמות והבהיר: "אנחנו לא מעוניינים בעימות באזור". לדבריו, "במקביל ללחץ הפסיכולוגי והכלכלי שמפעילה ארה"ב על העם האירני באמצעות סנקציות, היא מנסה להגביר את הלחץ על טהרן גם על ידי השמצות".

שריפה פרצה בנושאת המטוסים היחידה של רוסיה; שלשה נעדרים

שריפה פרצה היום (חמישי) בנושאת המטוסים היחידה של רוסיה, אדמירל קוזנצוב, במהלך עבודות תחזוקה שהיא עוברת בנמל מורמנסק שבים הארקטי. כוחות גדולים של מכבי אש הגיעו לזירת האירוע במהלך הלילה אך נראה כי לא הצליחו למנוע את התפשטות האש. *  גורם אחד אמר לסוכנות הידיעות טאס כי האש פרצה על הסיפון העליון וכי עשן שחור וסמיך היתמר מכלי השיט. * סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי שלושה מלחים רוסים נעדרים בשריפה וכי קיים חשש לחייהם. * תמונות וקטעי ווידיאו שפורסמו מראים את כלי השיט העצום כשעמוד עשן עצום עולה ממנו, הרחק ממתקן העגינה הייעודי שלו, כשלא נראים מאמצים ניכרים לכבות את האש.

– ה"אדמירל קוזנצוב" היא נושאת המטוסים היחידה של החיל הים הרוסי וכלי השיט הגדול ביותר בצי. היא נבנתה בשנת 1982 אך הפכה מבצעית רק בתחילת שנות התשעים. היא אחת מחמש נושאות המטוסים שבנתה ברית המועצות. בשנת 2014 עברה נושאת המטוסים שדרוג מקיף ובשנת 2017 יצאה למשימה מבצעית בסוריה.* לפני כשנה, הספינה הענקית שנבנתה בתקופת ברית המועצות ניזוקה בזמן שעברה עבודות תחזוקה, אחרי שהרציף הצף שבו היא עוגנת טבע ומנוף קרס על סיפונה ויצר בו חור ברוחב של חמישה מטרים.

הקרב על הממלכה: הקלפיות בבריטניה נסגרו. בוריס ג'ונסון ניצח בגדול

שנתיים וחצי לאחר הפעם האחרונה שבה תושבי בריטניה יצאו להצביע: הקלפיות בבריטניה נפתחו הבוקר (חמישי) בבחירות הכלליות השלישיות במדינה בתוך פחות מחמש שנים. 650 חברי הפרלמנט נבחרים בשיטה האזורית-רובית, ולפיה כל מחוז בחירה שולח נציג אחד – המועמד שזכה להכי הרבה קולות באותו מחוז. * הקלפיות ב-650 מחוזות הבחירה באנגליה, בוויילס, בסקוטלנד ובצפון אירלנד נפתחו בשעה 9:00 (שעון ישראל) וייסגרו בשעה חצות, ולאחר מכן פורסמו מדגמים ותוצאות ראשונות

– כמו בישראל, הבחירות בבריטניה אינן בחירות ישירות בין יו"ר השמרנים בוריס ג'ונסון ליו"ר הלייבור ג'רמי קורבין, אלא בין המפלגות. בריטניה מחולקת ל-650 מחוזות בחירה, כך שכל מחוז בחירה מיוצג על ידי ציר אחד בבית הנבחרים הבריטי. המועמדים בכל מחוז יכולים להתמודד במסגרת מפלגה או לרוץ כמועמדים עצמאיים. הזוכה במספר הקולות הרב במחוז הוא הנציג הנבחר.

– אם אחת משתי המפלגות הגדולות לא מצליחה להשיג 326 חברי פרלמנט (50%+1) הרי שנדרשת הקמת קואליציה המבוססת על חיבור בין שתי מפלגות לפחות. לצד המפלגה השמרנית הנחשבת לימנית ודוגלת בקפיטליזם ובשמרנות והלייבור שנחשבת בעלת עמדת שמאל ודוגלת בסוציאל-דמוקרטיה, ישנן מפלגות קטנות המתמודדות על קול הבוחר, בהן המפלגה הלאומית הסקוטית, המפלגה הליברל-דמוקרטית ומפלגת הברקזיט בראשות נייג'ל פרג'.

מכה לטורקיה: הסנאט האמריקני הכיר פה אחד ברצח העם הארמני

הסנאט האמריקני קיבל הערב (חמישי) פה אחד החלטה המכירה באופן רשמי בטבח הארמנים לפני כמאה שנה כרצח עם. הצעד הזה בא קצת יותר מחודש אחרי שבית הנבחרים קיבל החלטה דומה, והוא צפוי להכעיס מאוד את טורקיה.

– לפי היסטוריונים, עד 1.5 מיליון ארמנים נרצחו על-ידי הטורקים העות'מנים בימי מלחמת העולם הראשונה, וחוקרים רבים רואים באירועים האלה את רצח העם הראשון של המאה ה-20. טורקיה מנגד מתעקשת שמספר ההרוגים היה נמוך בהרבה וכי היו אלה קורבנות של מלחמת אזרחים והתקוממות, ולא של רצח עם שיטתי. היא פועלת נמרצות כדי למנוע ממדינות שונות להכיר באירועים כרצח עם, ונוקטת סנקציות נגד מדינות המקדמות הליכי הכרה שכאלה. (ynet)

דנמרק: מבצע רחב היקף נגד הטרור האסלאמי; כ-20 חשודים נעצרו

משטרת דנמרק הודיעה אתמול (רביעי) על גל מעצרים נרחב ברחבי המדינה, בו נעצרו כ-20 חשודים בפעילות טרור אסלאמית. על פי הודעת המשטרה המקומית, החשודים ניסו להשיג אמצעי לחימה וחומרי נפץ שהיו אמורים לשמש לפעילות טרור. * מפקד שירותי המודיעין במדינה, אמר כי "המניע מאחורי הפעילות היה אסלמיסטי ומיליטריסטי".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן