Skip to content

סנטורום מצמצם פערים: גבר על רומני במיסיסיפי ובאלבמה

במניין הצירים המצטבר מוביל רומני 480-234 על פני סנטורום. כדי לזכות במועמדות יש לקבל את תמיכתם של 1,144 צירים לפחות מאת אורי קציר ריק סנטורום, סנטור לשעבר מפנסילבניה, נחשב לפני מספר חודשים לכמעט חסר סיכוי בהתמודדות על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית. מאז עבר דרך ארוכה, מיצב את עצמו כחביבם של אנשי האגף השמרני במפלגה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במניין הצירים המצטבר מוביל רומני 480-234 על פני סנטורום. כדי לזכות במועמדות יש לקבל את תמיכתם של 1,144 צירים לפחות

מאת אורי קציר

משמאל לימין: רומני, סנטורום, גינגריץ'. הלחץ על האחרון לפרוש גובר, במטרה למנוע את ניצחונו של רומני ואת מועמדותו לנשיאות בנובמבר

ריק סנטורום, סנטור לשעבר מפנסילבניה, נחשב לפני מספר חודשים לכמעט חסר סיכוי בהתמודדות על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית. מאז עבר דרך ארוכה, מיצב את עצמו כחביבם של אנשי האגף השמרני במפלגה וניצל היטב את דעיכתו של מתחרהו ניוט גינגריץ'. הלילה עלה בידי סנטורום לצמצם את הפערים מול המתמודד המוביל, מושל מסצ'וסטס לשעבר מיט רומני, שניצח עד כה ברוב המדינות בהן התקיימו הבחירות המקדימות. סנטורום גבר על רומני ועל שאר המתמודדים בבחירות שהתקיימו הלילה במדינות הדרומיות מיסיסיפי ואלבמה.

במיסיסיפי זכה סנטורום לתמיכת 33% הממצביעים, לעומת 31% לגינגריץ', 30% לרומני ו-4% בלבד לחבר בית הנבחרים מטקסאס רון פול. באלבמה הצביעו 35% מהבוחרים עבור סנטורום, כאשר גיגנריץ' ורומני נתמכו על ידי 29% כל אחד, ואילו פול הזדנב מאחור עם 5%. בכך עלה בידי סנטורום להתגבר על החשש כי הפיצול בקולות השמרנים בין סנטורום לגינגריץ' יביא לניצחונו של רומני.

ניצחונו של סנטורום בא מייד לאחר הישג אלקטורלי אחר שלו, זכייה בבחירות המקדימות שנערכו בקנזאס בשבת. יש שרואים בו הפתעה מסוימת, משום שבסקרים האחרונים שנערכו לגבי הבחירות במיסיסיפי ובאלבמה, הוביל רומני ביתרון של 8-10 אחוזים על פני שני המתמודדים השמרניים. יתר על כן, מדינות אלה נחשבו כמעוזים אלקטורליים של גינגריץ' דווקא, שהוא יליד ג'ורג'יה וזוכה לפופולאריות גבוהה במדינות הדרום.

ועדיין, בשל העובדה ש-47 הנציגים של אלבמה ו-37 הנציגים של מיסיסיפי מתחלקים בין המועמדים באופן יחסי להישגם בבחירות, הרי שהצמצום המתמטי של הפערים קטן מכפי שהיה סנטורום רוצה. לפי שעה, זוכה רומני לתמיכתם של 480 צירים שהתחייבו להצביע בעד מועמדותו בוועידת המפלגה הרפובליקנית, ואילו סנטורום – ל-234 בלבד. לגינגריץ' יש תמיכה של 139 צירים, ולפול – של 66 בלבד. כדי לזכות במינוי יש צורך בתמיכת 1,144 צירים לפחות.

מיד לאחר מכן נודע על ניצחונו של רומני בפריימריז שנערכו בסמואה האמריקנית, מדינת איים באוקיינוס השקט המצויה בחסות ארצות הברית. כל תשעת הצירים של המדינה הזעירה הודיעו כי יתמכו בוועידה הרפובליקנית במועמדות רומני. כך גם עשו 18 נציגי גואם ואיי מריאנה הצפוניים, בהם ניצח רומני בסוף השבוע האחרון. ואולם, בשל העובדה ששלושה מחוזות הצבעה אלה אינם מוגדרים רשמית כמדינות, נציגיהם אינם בעלי זכות הצבעה בוועידה הבוחרת את המועמד לנשיאות.

משקיפים מעריכים כי ככל שסנטורום צפוי לצבור ניצחונות נוספים במדינות שבהן טרם נערכו הבחירות, צפוי להתגבר הלחץ על גינגריץ' להסיר את מועמדותו ולתמוך בזו של מתחרהו השמרני. זאת, במטרה למנוע את ניצחונו של רומני, לא זו בלבד שהוא נתפרס כמתון מדי מבחינה אידיאולוגית, אלא שאמונתו המורמונית מעוררת התנגדות בקרב רבים מהמצביעים האוונגליסטים.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן