Skip to content

המזרחן, פרופ' משה שרון: "פעולה צבאית עצמאית באיראן – מעשה על סף התאבדות לאומית"

שרון, שהיה יועצו של ראש הממשלה מנחם בגין לענייני ערבים, טוען כי "אירופה תהיה בסופו של דבר יבשת מוסלמית. אני מעריך שתוך עשרים שנה יהיו 20 אחוז מוסלמים באירופה. ארה"ב לא חזקה מספיק כדי לתמוך בידידים שלה. אם היא לא הייתה מסתכלת עלינו כעל פילגש במזרח התיכון אלא כעל אישה חוקית, המצב היה נראה אחרת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שרון, שהיה יועצו של ראש הממשלה מנחם בגין לענייני ערבים, טוען כי "אירופה תהיה בסופו של דבר יבשת מוסלמית. אני מעריך שתוך עשרים שנה יהיו 20 אחוז מוסלמים באירופה. ארה"ב לא חזקה מספיק כדי לתמוך בידידים שלה. אם היא לא הייתה מסתכלת עלינו כעל פילגש במזרח התיכון אלא כעל אישה חוקית, המצב היה נראה אחרת"

מאת צבי זינגר

"למדינת ישראל אסור לנקוט בפעולה צבאית עצמאית באיראן, זה מעשה על סף התאבדות לאומית". כך אומר פרופ' משה שרון, פרופסור אמריטוס במכון ללימודי אסיה ואפריקה באוניברסיטה העברית בירושלים. פרופ' שרון, שהיה יועץ ממשלת בגין לענייני ערבים, היה אורח הכבוד במועדון האקטואליה של אחוזת בית הכרם בירושלים, בהנחיית העיתונאי אליהוא בן און.

פרופ' משה שרון (משמאל): "פעולה עצמאית באיראן - התאבדות לאומית". (תצלום - יח"צ)
פרופ' משה שרון (משמאל) ואליהוא בן-און :"פעולה עצמאית באיראן - התאבדות לאומית". (תצלום: יח"צ)

פרופ' שרון התייחס לאחד הנושאים הבוערים היום, סוגיית התקיפה באיראן, וטען: "למדינת ישראל אסור לנקוט בפעולה צבאית עצמאית, זה על מעשה סף התאבדות לאומית. זאת בעיה עולמית ובעיקר של ארצות הברית, מנהיגת העולם החופשי, ואני חושב שהיום בארה"ב אין הנהגה מתאימה, כי היא רוצה להתרחק מהתדמית של בוש."

 בעניין התערבות העולם המערבי בנעשה במזרח התיכון, אמר: "אירופה נחלשה מאוד ותהיה בסופו של דבר יבשת מוסלמית. אני מעריך שתוך עשרים שנה יהיו 20 אחוז מוסלמים באירופה. כבר אין לה תפקיד חשוב במזרח התיכון כמו שהיה לה בשנות ה-30. ארה"ב לא חזקה מספיק כדי לתמוך בידידים שלה. אם היא לא הייתה מסתכלת עלינו כעל פילגש במזרח התיכון אלא כעל אישה חוקית, המצב היה נראה אחרת."

פרופ' שרון התבקש להביע דעתו, כיצד אפשר להבין את ערביי ישראל שתומכים באסד. "צריך להבין שערביי ישראל הם ערבים, לא יהודים", הסביר. "הם ישראלים, מתוקף העובדה שהכריחו אותם. השיח שלהם הוא לאומי-ערבי. אלו שנקטו עמדה בעד אסד, עשו זאת בגלל שהוא נראה להם כערבי-לאומי, שמקיים מדינה ערבית-לאומית ומקיים את תביעותיו מישראל."

פרופ' שרון הסביר את התנגדותה של חלק מהאוכלוסייה הערבית בישראל לשירות האזרחי: "כשהייתי יועץ ראש הממשלה לענייני ערבים בממשלת בגין, הוא רצה מאוד שיהיה שוויון מוחץ לערבים ושישרתו שירות אזרחי. זימנתי את ראשי הציבור הערבי ושאלתי לדעתם, הצעתי אפילו שירות בכפרים שלהם. התשובה הייתה, בשום פנים ואופן לא. הם לא רוצים ללכת לכל דבר שבו יש הזדהות עם המהות הישראלית, ולפי דעתי יש בנושא הזה קונצנזוס. זה אמנם היה לפני 30 שנה, אך מאז יש רק החמרה, פלסטיניזציה של ערביי ישראל."

על רעיון שתי המדינות לשני העמים אמר פרופ' שרון: "זה לא הפתרון של הפלסטינים, אלא המצאה ישראלית. הפלסטינים רוצים מדינה אחת עם שתי קבוצות ושלטון דמוקרטי, כך שבסופו של דבר הם ישלטו בה. שתי מדינות לשני עמים זו המצאה מטופשת של הישראלים, שלא מביאה בחשבון את מה שאומר בגלוי הצד השני."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן