Skip to content

אחרי חומס: צבא סוריה השתלט על אידליבּ

לאחר ארבעה ימים של קרבות, נאלץ צבא סוריה החופשית לסגת מאידליב. המערב ממשיך לגנות את אסד, בעוד קברניטי האופוזיציה הסורית מתקוטטים על עמדות כוח. ראש האופוזיציה: "כל הדרכים לשינוי אמיתי נחסמו בפנינו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר ארבעה ימים של קרבות, נאלץ צבא סוריה החופשית לסגת מאידליב. המערב ממשיך לגנות את אסד, בעוד קברניטי האופוזיציה הסורית מתקוטטים על עמדות כוח. ראש האופוזיציה: "כל הדרכים לשינוי אמיתי נחסמו בפנינו"

מאת נועה גרבר

לאחר ארבעה ימים של קרבות קשים, הושלמה היום (ד') השתלטות צבא סוריה על העיר אידליב בצפון המדינה. סוכנות אפ"ב מדווחת כי כוחות המורדים נאלצו לסגת לחלוטין מן העיר, שבדומה לעיר חומס, הייתה מעוז חשוב של כוחות המורדים מ"צבא סוריה החופשי".

נור א-דין אל-עבדו, דוברה של מועצת הנהגת המהפכה באידליב, אמר היום לסוכנות הידיעות כי "מאז אמש נפסקה המערכה וצבא סוריה החופשי נאלץ לסגת. צבא סוריה פרץ אל תוך העיר ועבר בית בית. הפשיטה על העיר נמשכה עד אור הבוקר". עוד ציין אל-עבדו כי "כוחות המורדים העדיפו לסגת, משום שהיה ברור שאין ביכולתם לעמוד בהצלחה אל מול מתקפת הצבא".


טנקים של צבא סוריה במהלך ההשתלטות על העיר אידליבּ, מוקדם יותר היום

השתלטות כוחות אסד על אידליב מהווה מכה אסטרטגית קשה לכוחות "צבא סוריה החופשי", שכן העיר סמוכה לגבול עם טורקיה, שדרכה מוברחת רוב אספקת הנשק לצבא המורדים. עקב השתלטות הצבא על העיר, צפוי להתגבר זרם הפליטים הגבוה ממילא מסוריה לטורקיה. מתחילת חודש מרץ נמלטו ממחוז אידליב אל טורקיה כ-12,000 אזרחים, שהצטרפו אל כ-8000 פליטים סורים שעברו את הגבול במהלך השנה האחרונה. הטורקים נערכים לקליטת עוד כ-20,000 פליטים.

כעת, מתרכזת הלוחמה בין צבא המורדים לצבא המדינה במחוז דרעא בדרום, המחוז שיציין מחר את יום השנה לפרוץ המהומות נגד משטר אסד ברחובותיו. תושבים בדרעא מדווחים על היערכות רחבת היקף של כוחות השלטון. כ-150 טנקים נכנסו לעיר. המערכה כנגד השלטון במחוז זה צפויה להיות קצרה יותר, שכן אין למורדים אחיזה בשכונות שלמות, כפי שהיה בחומס ובאידליב.

בתוך כך, גובר בידודו של משטר אסד בקרב העולם הערבי. סעודיה, מן המדינות הדומיננטיות בקריאה לעולם לחמש את הכוחות הלוחמים באסד ואחת משש מדינות המפרץ שגירשו את שגרירי סוריה משטחם במחאה על פעולות המשטר, סגרה היום את שגרירותה במדינה. כך מסר היום משרד החוץ הסעודי. ממשלת בחריין הודיעה כי תעשה כן גם היא.

ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, קרא היום לקהילייה הבינלאומית לתעד את הפשעים נגד האנושות שמבצע המשטר הסורי. "עלינו לתעד את הראיות למעשי המשטר על מנת שאלו שאשמים בפשעים יחוייבו לשאת בתוצאות. במסיבת עיתונאים בבית הלבן בוושינגטון אמר קמרון: "עלינו לאמר בבירור: מה שאנו רוצים הוא להפסיק את ההרג בדרך המהירה ביותר". גם נשיא רה"ב ברק אובמה התבטא היום כנגד אסד, ואמר כי "הדבר הכי טוב שאנו יכולים לעשות כרגע הוא להבטיח כי הקהילייה הבינלאומית תתייצב מאוחדת סביב האמירה שמה שעושה המשטר הסורי הוא בלתי נסבל".

מאבקי כוח – גם בקרב האופוזיציה

אל מול ההצהרות של מנהיגי המערב, הנראות ריקות מתוכן , מתקשים גם מנהיגי האופזיציה הסורית עצמה לגבש חזית אחידה ולתרגם אותה לתכנית פעולה. לכישלון הצבאי הקשה של היום קדמה התפטרות של שלושה בכירים מקרב המועצה הלאומית הסורית, בינהם ד"ר כּמאל אל-לבוואני, ראש האופוזיציה. מקור במועצה הלאומית מסר היום לרשת "אל-ערבייה" כי 80 חברים נוספים מבין 270 חברי הוועדה הלאומית מתכוונים להתפטר גם הם, וכי ייתכן ויקימו גוף אופוזיציוני מתחרה שיתמקד בחימוש "צבא סוריה החופשי".

עמוד הפייסבוק של ד"ר כּמאל אל-לבוואני
עמוד הפייסבוק של ד"ר כּמאל אל-לבוואני

המועצה הלאומית היא  ארגון-גג המאגד בתוכו זרמים אופוזיציוניים שונים, בינהם אסלאמיסטיים וליברליים, וחרף העובדה שענייני כספים מוצגים כסיבה למחלוקת הנוכחית, ייתכן כי מדובר במאבק כוחות על עמדות הנהגה בין "האחים המוסלמים" לסיעה ליברלית יותר, בראשות אל-לבוואני. האחרון אמר היום ל"אל-ערבייה" כי "כל הדרכים האפשריות לביצוע שינוי אמיתי נחסמו בפנינו. אנו קוראים להתפטרות קבוצתית מן הגוש הסורי הפטריוטי (סיעתו של לבוואני בתוך הוועדה הלאומית; נ"ג). אנו מקווים ליצור מסגרת אופוזיציונית דמוקרטית, שתייצג את שאיפות העם הסורי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן