Skip to content

בעיצומה של האלימות: סוריה מציינת את יום השנה לפרוץ המרד

באמצע מרץ 2011 יצאו צעירים לרחובות דרעא ורשמו כתובות גרפיטי נגד הנשיא, בשאר אסד. השלטון, בתגובה, חשף את אכזריותו והתושבים גילו את רצונם לחיות במדינה חופשית משלטון דיקטטורי. סוריה הפכה לשדה קרב עקוב מדם כשהשלטון מפעיל טנקים ומטוסים נגד האזרחים, ללא רחם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באמצע מרץ 2011 יצאו צעירים לרחובות דרעא ורשמו כתובות גרפיטי נגד הנשיא, בשאר אסד. השלטון, בתגובה, חשף את אכזריותו והתושבים גילו את רצונם לחיות במדינה חופשית משלטון דיקטטורי. סוריה הפכה לשדה קרב עקוב מדם כשהשלטון מפעיל טנקים ומטוסים נגד האזרחים, ללא רחם

מאת רן סיבוני

כוחות צבאיים סוריים הגבירו את המתקפה, בצפונה ודרומה של סוריה, על מנת לפגוע בלוחמי האופוזיציה, אשר התקוממותם נכנסה לשנה השנייה. זאת, על רקע מאמצים דיפלומטיים כושלים לשים קץ לשפיכות הדמים.

הפגנות בחומס. (צילום: ויקימדיה)
הפגנות בחומס. (צילום: ויקימדיה)

באידליב בצפון, חיילים גירשו מורדים ואזרחים רבים, ובדרעא, האזור בו לראשונה נראתה מחאה אנטי-ממשלתית גדולה, חיילים בסיוע משוריינים חידשו את התקפותיהם.

פעילי האופוזיציה סיפרו כי למעלה מ-130 טנקים וכלי רכב משוריינים נכנסו אתמול (ד') לדרעא , הרסו בניינים באש מקלעים וביצעו פשיטות מבית לבית. ארגון הגג של האופוזיציה הסורית, "המועצה הלאומית הסורית", אמרה כי היא מעוניינת לחמש אזרחים וחיילים עריקים הנלחמים בצבא, אך רוב המדינות המתנגדות לדיכוי של אסד חוששות להתערב צבאית.

תומכי אסד ציינו יום זה בהפגנות ברחבי הארץ, כולל בעיר הבירה דמשק. המפגינים טענו כי ההתקוממות הייתה "קונספירציה" כנגד המדינה. "אחרי שנה שלמה של לחץ על סוריה, אנחנו רוצים שהעולם ישמע את קולנו: עזבו את סוריה לשלום" סיפרה אישה ברחוב לתחנת הטלוויזיה הממשלתית.

בראיון לרדיו 'תרבות-צרפת' אמר שר החוץ הצרפתי, אלאן ז'ופה, שחימוש האופוזיציה תוביל למלחמת אזרחים קטסטרופלית בסוריה. "העם הסורי שסוע עמוקות, ואם נספק נשק לפלג מסוים של האופוזיציה הסורית, נוביל למלחמת אזרחים בין הנוצרים, העלאווים, הסונים והשיעים". המתקפה הצבאית של הממשלה אילצה אלפי סורים להימלט מהמדינה, רובם לשכנותיה, לבנון וטורקיה. על פי דיווח של סוכנות הפליטים של האו"ם, כ-230,000 סורים נמלטו מבתיהם, מתוכם כמעט 30,000 עזבו את הארץ. "טורקיה מארחת יותר מ-14,000 פליטים סורים… ביניהם שבעה גנרלים עריקים, והמספרים הולכים וגדלים. כ-1,000 סורים חצו את הגבול ב-24 השעות האחרונות", אמר דובר משרד החוץ היום (ה).

על פי דיווחים של רשת אל-ג'זירה, כוחותיו של אסד טמנו מוקשים לאורך הגבולות עם טורקיה ולבנון, בכדי להתמודד עם זרם הפליטים. "הממשל הסורי כבר שתל מוקשים, ונקט אמצעים על מנת שלא לאפשר לפליטים להימלט אל צדו השני של הגבול", אמר בסיר אטלאי, סגן ראש ממשלת טורקיה. קופי אנאן, שליח האו"ם והליגה הערבית, אמור לעדכן מחר את מועצת הביטחון על מאמציו האחרונים במשא ומתן עם אסד. עדיין לא ברור אם השיג אנאן הישג כלשהו, לאחר שהציע תכנית שלום במהלך ביקורו בדמשק בסוף השבוע.

הכתובות נגד אסד. החטא ועונשו. דרעא, מרץ 2011 (צילום: flicker ויקימדיה)
הכתובות נגד אסד. החטא ועונשו. דרעא, מרץ 2011 (צילום:flicker ויקימדיה)

גל המחאות המשמעותי בסוריה החל ב-15 במרץ, לאחר שנערים רוססו כתובות נאצה כנגד הממשלה בדרעא, נעצרו והוכו קשות. אסד השתמש בכוח צבאי כדי לבלום את האירועים בדרעא ומחאות-שלום נתקלו באלימות קטלנית, שהביאו לתסיסה רבה ברחבי הארץ. המחאות הגיעו גם לרחובות הבירה, דמשק, אבל דוכאו בקלות, משם התקדמו כוחותיו של אסד לערים "תוססות" אחרות. בתגובה, החלו אזרחים לאסוף נשק ולבצע התקפות כנגד כוחותיו של אסד, כאשר חלקם החלו לערוק. עימותים מזויינים פרצו בחלקים נרחבים במדינה, ופיגועי התאבדות גדולים הרעידו את דמשק וחלב. על פי הערכות האו"ם, יותר מ-7,500 אנשים נהרגו במרד, בעוד הממשלה מדברת על כ-2,000 חיילים שנהרגו.

המאמצים הדיפלומטיים להפסקת האלימות לא הניבו פרי עד כה. דיפלומטים אמרו כי סוריה, השסועה על ידי מחלוקות סקטוריאליות, תהפוך לזירת מלחמת אזרחים, אלא אם פתרון פוליטי יהיה בנמצא. כלכלתה של סוריה התנפצה, וקשריה עם בעלות ברית ערביות נהרסו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן