Skip to content

זירת הלחימה: הפייסבוק והטוויטר

במקביל ללחימה בשטח, מתנהלת מלחמת אכזרית גם ברשתות החברתיות. צה"ל רואה ברשתות זירת לחימה לכל דבר. סרן צחי בירן, ראש המחלקה לתקשורת אינטראקטיבית בדובר צה"ל: "ההפצצות האינטרנטיות מצד האויב עולה בכמותה על זו של צה"ל ואיננה מוגבלת בכמותה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במקביל ללחימה בשטח, מתנהלת מלחמת אכזרית גם ברשתות החברתיות. צה"ל רואה ברשתות זירת לחימה לכל דבר. סרן צחי בירן, ראש המחלקה לתקשורת אינטראקטיבית בדובר צה"ל: "ההפצצות  האינטרנטיות מצד האויב עולה בכמותה על זו של צה"ל ואיננה מוגבלת בכמותה" 

מאת אליק מאור

הלחימה בדרום לא פוסחת מעל רשתות הפייסבוק, הטוויטר והאחרות. בעצם, הקרב על תודעת הקהל בעולם מושתת ברובו על רשתות אלו. בצה"ל רואים בכך מערכה צבאית לכל דבר, שבמסגרתה נלחמת מחלקת התקשורת האינטראקטיבית בדובר צה"ל.

דיווח כוזב ברשת על בית מופגז שעולה בלהבות (דובר צה"ל)
דיווח כוזב ברשת על בית מופגז שעולה בלהבות (דובר צה"ל)

"הרשתות החברתיות הן זירת לחימה לכל דבר", פרסם דובר צה"ל לפני מספר ימים. כראיה לדבריו, מביאים ביחידת דובר צה"ל מקרה של פרסום תמונה הקשורה כביכול להסלמה בדרום, שהקפיץ אותם על שתי הרגליים. מדובר בתמונה של אב, המחזיק בבתו הפצועה, שהופצה ברשתות החברתיות כמצג סבל הנגרם לאוכלוסיה הפלסטינית כתוצאה מתקיפות צה"ל האכזריות לכאורה.

"הילדה המופיעה בתמונה," מספר סרן צחי בירן, ראש מחלקת תקשורת אינטראקטיבית בדובר צה"ל, "הופצה ברשת עתה, כשלמעשה הילדה נפגעה ב-2006, בסיטואציה שבה היא נפלה מנדנדה. התמונה שצולמה אז, הופצה על ידי סוכנות רויטרס. בעבר כבר ניסו להציגה ולמחזרה במבצע 'עופרת יצוקה'". לדבריו, התמונה הופצה בעבר משני חשבונות טוויטר שונים של גורמים אנטי ישראליים ופרו פלסטיניים.

"הטקסט בתמונה", מוסיף בירן, "סיפר שזו תמונה טרייה, מהמבצע הנוכחי (ההסלמה בדרום א.מ)", אולם התמונה המקורית כללה הודעה מטעם רויטרס, שהסבירה כי זו תמונה שמציגה ילדה שנפלה מנדנה ולא כתוצאה מלחימה. הפעם שונה הכתוב והתמונה הציגה לכאורה מיצג שווא. "עלינו להילחם בתופעה זו", אומר בירן, "ברגע שאנו נתקלים בזה, אנו מייד מתחילים לבדוק באופן מעמיק, להעביר את המידע ולהגיב בהתאם".

דובר צה"ל מציג דוגמה נוספת, בה הופצה תמונת בית אפוף עשן מפיצוץ  גדול. לדבריו, בטוויטר נטען כי הפיצוץ בוצע על ידי צה"ל בסבב הנוכחי, וכמו בתמונת הילדה הפצועה, הופצה התמונה בעת עופרת יצוקה, כשמקורה הוא הרבה לפני כן. בירן התייחס לתמונה אחרת שהופצה לפני מספר שבועות, ובה נראה חייל צה"ל דורך על ילדה פלסטינית. בירור שערכה המחלקה העלה, כי זו תמונה שצולמה בעבר בבחריין, בה התחפש ה"דורך" לחייל ישראלי. מבט מהיר על התמונה של כל ישראלי, יכול להבחין ברישול בהסוואה כחייל ישראלי,  ובפרטים בתמונה שאינם של חייל צה"ל. אולם לעין זרה, התמונה אינה צורמת והיא מעבירה אכזריות של חייל צה"ל כלפי האוכלוסייה הפלסטינית.

הלחימה במישור הזה, מספר בירן, איננה פשוטה כלל ועיקר. לדבריו  כמות "ההפצצות  האינטרנטיות מצד האויב עולה בכמותה על זו של צה"ל ואיננה מוגבלת בכמותה". בצה"ל הגדילו לאחרונה את משאבי המחלקה, כשהבינו כי זירת הלחימה על דעת קהל היא ברשתות החברתיות.

בירן: "החיילים והקצינים תחת פיקודי מתמודדים עם 20 עמודים רשמיים ברשתות חברתיות ומפעילים אתרי אינטרנט בחמש שפות שונות, כולל השפה הערבית".  לדבריו, הם נכנסים לערוצים שונים, שמופעלים יחדיו, ובכל פעם שעולה ידיעה חדשה, "ממהרים אנשי המחלקה להגיב לתכנים ולהיכנס לשיח עם הגולשים". ועוד: "אנו נאלצים להתמודד עם טענות על פגיעה בבלתי מעורבים בלחימה, שמנסות לשוות לסבב הלחימה הנוכחי חזות של טבח או של ביצוע פשעי מלחמה. ההתמודדות נעשית על ידי בדיקה מדוקדקת של כל דיווח פלסטיני וניסיון להפריך דיווחים כוזבים".

בירן מספר עוד, כי "בכל עימות, מתגייס סוג של צבא וירטואלי, המסייע לנו במיוחד בעימותים גדולים יותר". הוא לא הרחיב מהיכן מגויס הצבא הווירטואלי הזה ומה גודלו.

2 Comments

  1. שושי
    17 במרץ 2012 @ 14:02

    הערה דקדוקית: "פייסבוק" ו"טוויטר" הם שמות של רשתות חברתיות. אין צורך בהא הידיעה (כפי שלא כותבים "הבנימין נתניהו", "התל-אביב").

  2. שושי
    17 במרץ 2012 @ 13:54

    פעם קראתי השמצה בעניין אזרחי, שהופצה ל-10,000 איש (בגל הראשון). רציתי להתייעץ איך להגיב, אבל במשרד שאמור לעסוק בהסברה לא ענו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן