Skip to content

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית: נוסע שטיסתו תבוטל או תעוכב, יהיה זכאי לפיצוי וסיוע

  יוזם ההצעה ח"כ אחמד טיבי: "מדובר בחוק הצרכני ביותר שאושר בכנסת בשנים האחרונות". יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן: "מהקיץ הזה חברות התעופה יעשו הכל כדי שהנופשים לא יהיו תקועים בשדות התעופה" מאת עירית רוזנבלום ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לפיצוי וסיוע לנוסעים בשל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

יוזם ההצעה ח"כ אחמד טיבי: "מדובר בחוק הצרכני ביותר שאושר בכנסת בשנים האחרונות". יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן: "מהקיץ הזה חברות התעופה יעשו הכל כדי שהנופשים לא יהיו תקועים בשדות התעופה"

מאת עירית רוזנבלום

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לפיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה, של ח"כ אחמד טיבי. הצעת החוק נועדה להסדיר ולקבוע כללים ואמות מידה למתן פיצוי וסיוע לנוסעים שטיסתם התעכבה או בוטלה.
לדברי יוזם החוק, ח"כ טיבי, "מדובר בחוק הצרכני ביותר שאושר בכנסת בשנים האחרונות". הוא הסביר כי "החוק נועד לטפל בנגע של העיכובים והביטולים בטיסות הסדירות ובטיסות השכר, מהם סובל הנוסע הישראלי". עוד הוסיף ח"כ טיבי כי הוא "גאה בחוק" והודה ליו"ר הוועדה ח"כ שאמה-הכהן "שבלעדיו החוק לא היה מקודם ומאושר". ח"כ ישראל אייכלר הוסיף גם הוא כי החוק הוא חוק צרכני חשוב ממדרגה ראשונה.

 

נתב"ג. כבר לא נצטרך לבלות שם שעות
נתב"ג, כבר לא נצטרך לבלות שם במקום בים

יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אמר לאחר אישור החוק, כי "הציבור מחכה יותר מידי זמן לחוק הזה, לכן הקדישה לכך הוועדה שעות רבות בדיונים ארוכים, על מנת לאשרה בקריאה שנייה ושלישית בהקדם, כדי שהנוסעים בקיץ הקרוב יוכלו להיות מוגנים לא פחות מהצרכנים באירופה". הוא הוסיף כי החוק יבטיח שחברות התעופה יעשו כל מאמץ שהנוסעים ינפשו בקיץ בחופים, ולא יישבו מתוסכלים על הספסלים בשדות התעופה. "בשעה טובה הצטרפנו לעולם המפותח גם מבחינת זכויות הצרכן", הדגיש שאמה-הכהן.
בדיון הקודם קבעה הוועדה, כי טיסה שיצאה באיחור של למעלה מ-8 שעות, תיחשב לטיסה שבוטלה, כאשר שר התחבורה, בהסכמת שר התמ"ת ובאישור של ועדת הכלכלה, יוכל לשנות את הרף בטווח זמן של עד 4 שעות לשני הכיוונים. כלומר, להאריך את המועד ולקבוע כי איחור של עד 12 שעות ייחשב לטיסה שבוטלה, או לקצר את המועד ולקבוע כי איחור של 4 שעות בלבד ייחשב לטיסה שבוטלה. היום אישרה הוועדה את הסעיפים העוסקים בסוגי ההטבות להם יהיו זכאים נוסעים שטיסתם תתעכב או תבוטל.

הטבות שונות לפי זמן העיכוב או ביטול הטיסה


לפי ההצעה, לנוסעים יוצעו הטבות שונות בהתאם לזמן העיכוב או ביטול הטיסה. ההטבות כוללות, בין היתר, שירותי סיוע של מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה ושירותי הסעה לבית המלון וממנו, וכן שתי שיחות טלפון ומשלוח הודעה בפקס או בדואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע. עוד אושרו הטבות נוספות, בהן השבת תמורה עבור טיסה שבוטלה ופיצוי כספי שייקבע בהתאם ליעד הטיסה.

כמו כן נקבעו הוראות שנועדו להתמודד עם התופעה של רישום יתר לטיסות וסירוב של מפעיל טיסה או מארגן להעלות נוסע לטיסה. כמו כן נקבע כי גם נוסע שטיסתו הוקדמה ביותר מחמש שעות יוכל לבחור אם לטוס בטיסה שהוקדמה או לקבל החזר עבור כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה חלופי.

לפי ההצעה שאושרה, עיכוב של למעלה משעתיים יזכה את הנוסע בשירותי סיוע הכוללים מזון, משקאות ואפשרות ליצור קשר באמצעות טלפון, פקס או דואר אלקטרוני. במקרה של עיכוב שעולה על 5 שעות ועד 8 שעות יוכל הנוסע להחליט אם הוא ממתין לטיסה ובמקרה כזה יהיה זכאי לסיוע שיכלול גם לינה בבית מלון אם מדובר בהמתנה בלילה. הנוסע יוכל גם להחליט במקרה כזה שהוא לא ממשיך להמתין ואז יהיה זכאי לקבל את הכסף ששילם עבור הטיסה בחזרה.

עוד קבעה הוועדה, כי חברות התעופה יהיו חייבת להעניק את הסיוע לפי החוק לנוסעים גם אם הנוסעים ויתרו על זכויותיהם, אלא אם הנוסעים ויתרו על זכויותיהם מאחר שקיבלו פיצוי שהוא מיטיב לעומת הפיצוי המוצע להם בחוק. כמו כן אישרה הוועדה סעיף שנועד למנוע הנפקת כרטיס טיסה פיקטיבי, כזה שמועד הטיסה שבו לא אושר מראש עד 6 חודשים לפני מועד הטיסה או שהנוסע לא קיבל הודעה על השינוי פחות מ-3 חודשים מראש

הוועדה אף קבעה עקרון לפיו סוכני הנסיעות מהם קנה הנוסע את כרטיס הטיסה, יסייעו ללקוח, במקרה של עיכוב או ביטול טיסה, לקבל את ההטבות המגיעות להם לפי החוק מחברות התעופה. עוד אושר כי נוסע שלא יקבל את זכויותיו לפי החוק יוכל לתבוע ממפעיל הטיסה או המארגן פיצויים לדוגמה של עד 10,000 שקל. כמו כן החליטה הוועדה כי החוק ייכנס לתוקף ב-16 באוגוסט 2012.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן