Skip to content

ממשלת צרפת שוברת שביתה; מחליפה את עובדי האבטחה השובתים בנמלי התעופה

ממשלת צרפת שברה השבוע את שביתת עובדי האבטחה בנמלי התעופה, והחליפה אותם בשוטרים. האיגודים המקצועיים מחו, הסוציאליסטים מילאו פיהם מים  – והציבור דווקא תמך.  מאת עמית מנדלזון    שר הפנים של צרפת, קלוד גואן, הורה השבוע להחליף את עובדי האבטחה של נמלי התעופה, שהכריזו על שביתה ימים אחדים לפני חג המולד, בשוטרים שיבצעו את עבודת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עובדי האבטחה מפגינים בנמל התעופה

ממשלת צרפת שברה השבוע את שביתת עובדי האבטחה בנמלי התעופה, והחליפה אותם בשוטרים. האיגודים המקצועיים מחו, הסוציאליסטים מילאו פיהם מים  – והציבור דווקא תמך. 

מאת עמית מנדלזון 

 

שר הפנים של צרפת, קלוד גואן, הורה השבוע להחליף את עובדי האבטחה של נמלי התעופה, שהכריזו על שביתה ימים אחדים לפני חג המולד, בשוטרים שיבצעו את עבודת המאבטחים. צעדו של גואן הביא לפולמוס קולני בתקשורת הצרפתית, אך זכה לתמיכה גבוהה בציבור, שמעדיף ששום דבר לא יקלקל לו את חופשת החג.

השבועות האחרונים לקראת החגים הם עונה בוערת: קניות, מתנות, אירועים אבל יותר מכל, חופשה ואיחוד משפחות. זה גם הזמן שבו מנסים האיגודים המקצועיים להרוויח תוספות שכר לעובדים, ביודעם את אופי הלחץ.

בשנת 2007 החליטה מפלגת השלטון הגוליסטית (UMP) לקצץ משמעותית בכוח המיקוח של עובדי הרכבות, ששביתותיהם התכופות שיתקו לחלוטין את התנועה בצרפת (בצרפת כ-15,000 קווי רכבת, בהם נוסעים עשרות מיליוני אנשים מדי יום ביומו). הממשלה העבירה את "חוק שירות המינימום", האוסר באופן מוחלט על שביתה כללית, מטיל על השובתים להודיע מראש על כוונתם לשבות ומחיל עליהם לבצע שירות מינימלי סביר, במטרה לשמור על זכות הציבור לנוע חופשיות ולעסוק בענייניו ללא הפרעה.

אלא שחוק זה התמקד אך ורק בנושא תנועת הרכבות ולא הסדיר את השביתה והשירות המינימלי בשום תחום אחר. את המצב הזה ביקשו לנצל עובדי האבטחה של שדות התעופה, שהניחו כי יוכלו להפעיל לחץ על הממשלה ולהשיג תוספות שכר משמעותיות אם ייצאו לשביתה דווקא ערב חופשת החגים. בחופשה, שמתחילה ב-19 בדצמבר ומסתיימת לאחר ראש השנה האזרחי, יוצאת כמעט כל צרפת לחופשה קולקטיבית והמוני צרפתים ממלאים את הרכבות, המטוסים והחנויות. שביתת עובדי האבטחה שיתקה במשך ימים אחדים חמישה שדות תעופה, בהם נמל התעופה שארל דה גול, שהוא הגדול והחשוב ביותר במדינה. במשך שלושה ימים לא יצאו כמעט טיסות מנמלי התעופה של פריס, ליון וניס.

שר הפנים הצרפתי - קלוד גואן

הפקק הקטסטרופלי הזה העלה את חמת זעמו של הציבור, שבדרך כלל תומך בזכות השביתה ומוכן לסבול קשות עבורה. אבל במקרה זה הרתיח התזמון שבחרו השובתים את דעת הקהל והשאלה "מה עם שירות המינימום" הועלתה שוב ושוב. מאחר ודעת הקהל דרשה פתרון מהיר, ומאידך התעבורה האווירית לא נכללה בחוק שירות המינימום, החליטה ממשלת צרפת להתערב בעצמה במצב ולהביא לשבירת השביתה.

בצו ממשלתי הורה שר הפנים (הממונה על המשטרה), קלוד גואן, להכניס שוטרים לשדות התעופה ולהחליף באמצעותם את עובדי האבטחה. גואן ואנשיו הסבירו כי לעובדים שמורה אמנם הזכות לשבות, אבל זכותם של אזרחי צרפת לנוע בחופשיות נפגעת,  מה שמונע איחוד משפחות בחגים.

שבירת השביתה נגעה בנקודה רגישה מבחינה פוליטית. הבחירות המתקרבות גורמות לכל המועמדים לחשוב שוב ושוב על תגובותיהם. סקר שנעשה מיד אחרי החלטת הממשלה אישר את העובדה שרוב הציבור (56%) תומך בצעד בו נקטה הממשלה, למרות חילול הקודש שבשבירת שביתה מטעם השלטון. בשל כך נאלץ המועמד הסוציאליסטי, פרנסואה הולנד, למלא פיו מים ולא להגיב על המהלך – בניגוד מוחלט לעמדה המוצהרת של מפלגתו. אוליבייה בסנסנו, מנהיג השמאל הרדיקלי, מחה בחריפות על הצעד החריג, אולם עמדתו נותרה במיעוט, נוכח התמיכה הציבורית הרחבה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן